Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem

Tre dagar på kontoret och två valfria dagar blir det framöver, vi hade en undersökning på kontoret om hur vi ville arbeta i "det nya normala" och det var stor majoritet för att vi skulle ha mer flexibilitet än tidigare. Jag har trivts fantastiskt bra med att arbeta hemma, det har verkligen underlättat livet som småbarnsförälder. Har kunnat lägga mer tid på barnen än på att sitta och resa till och från ett kontor för att göra samma sak som hemma. Hade hoppats på att ha tvärtom, tre dagar valfritt och två på kontoret men är ändå rätt nöjd att ledningen varit lyhörd för personalens önskemål.
Med det sagt ska det ändå bli trevligt att träffa kollegorna på riktigt så att säga.

Permalänk
Medlem

Där jag arbetar vill man behålla startupandan och förbättra sammarbetet mellan olika team (business / utveckling) och man har noterat god output från utvecklarna men att det inte blir lika träffsäkert som när teamen satt tillsammans. Därför så kommer det vara 80 % på kontoret med en "mjuk" övergång under oktober/november.

Personligen har jag ganska kort restid till kontoret så jag har inget emot att åka dit, min roll underlättas av att träffa människor på plats.

Permalänk
Medlem

Blir personligen ingen skillnad för mig,går till jobbet i vanlig ordning.
Kanske att kravet på munskydd tas så småningom bort då det känns som att företaget man jobbar på (Industri) är det enda som har det kvar,trots vaccination mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Tre dagar på kontoret och två valfria dagar blir det framöver, vi hade en undersökning på kontoret om hur vi ville arbeta i "det nya normala" och det var stor majoritet för att vi skulle ha mer flexibilitet än tidigare. Jag har trivts fantastiskt bra med att arbeta hemma, det har verkligen underlättat livet som småbarnsförälder. Har kunnat lägga mer tid på barnen än på att sitta och resa till och från ett kontor för att göra samma sak som hemma. Hade hoppats på att ha tvärtom, tre dagar valfritt och två på kontoret men är ändå rätt nöjd att ledningen varit lyhörd för personalens önskemål.
Med det sagt ska det ändå bli trevligt att träffa kollegorna på riktigt så att säga.

Samma för mitt jobb

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Har jobbat som vanligt under hela pandemin då mitt jobb inte går att genomföra remote.

Så jag får fler folk på plats helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Eller så använder man inte ord och begrepp som man inte vet vad de betyder. Ett tips i all välmening.

Med andra ord vet du precis vad vi andra tycker, tänker, vad vi vet och inte känner till. Tack för klargörandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Blir personligen ingen skillnad för mig,går till jobbet i vanlig ordning.
Kanske att kravet på munskydd tas så småningom bort då det känns som att företaget man jobbar på (Industri) är det enda som har det kvar,trots vaccination mm.

Förutom alla som jobbar inom vården då! Som kommer få leva med munskydd bra länge till..

Permalänk
Medlem

Hemma till största utsträckning. Kontoret varannan vecka tänkte jag. Livet funkar bättre så här!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hemma så mycket som går men någon dag varannanvecka på kontoret, vårt kontor renoveras med och väntas bli öppet landskap vilket jag inte gillar samt passar väldigt dåligt när man måste ringa många kundsamtal.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag har varit på kontoret varje dag sen det startade. Eget val men jag pallar inte att jobba hemma. Tycker det är det tråkigaste som finns.

Jag kommer inte tillåta hemma jobb för mina anställda om dom inte absolut måste. Annars ser jag dom gärna på plats.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ni som MÅSTE åka in ett visst antal dagar i veckan, vad är arbetsgivarens motivering på att ni måste göra det?
Någon skrev om arbetsmiljö men det verkar skilja antal dagar ni måste åka in så det kan inte vara det för alla

För min del är det projekt-styrd närvaro, när jag sitter med listor och ritningar så blir det hemmakontor men när jag får ut delar som jag ritat upp eller skall köra tester så får jag åka in, men då kan jag ändå flexa med tider. Har 45km enkel som tar 1tim att åka...

Permalänk
Medlem

Minst 50% är det sagt från och med nästa vecka i vår grupp. Tror det blir bra men har ca 30 min dörr till dörr så inte så lång tid så en pod och läsa tidningen hinner man med.
Många introverta här på sweclockers eller har många blivit lite bekväma låter som nästan inga vill tillbaka till kontoren.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Ni som MÅSTE åka in ett visst antal dagar i veckan, vad är arbetsgivarens motivering på att ni måste göra det?
Någon skrev om arbetsmiljö men det verkar skilja antal dagar ni måste åka in så det kan inte vara det för alla

För min del är det projekt-styrd närvaro, när jag sitter med listor och ritningar så blir det hemmakontor men när jag får ut delar som jag ritat upp eller skall köra tester så får jag åka in, men då kan jag ändå flexa med tider. Har 45km enkel som tar 1tim att åka...

Största motiveringen är att man måste ses fysiskt igen, typ. Även om majoriteten ändå kommer sitta på digitala möten då företaget inte bara har ett kontor

Skrivet av KorvMos:

Minst 50% är det sagt från och med nästa vecka i vår grupp. Tror det blir bra men har ca 30 min dörr till dörr så inte så lång tid så en pod och läsa tidningen hinner man med.
Många introverta här på sweclockers eller har många blivit lite bekväma låter som nästan inga vill tillbaka till kontoren.

Tror bekvämligheten styr mycket, man slipper gå upp tidigt på morgonen för att fixa till sig och färdas iväg. Även att tvingas iväg ut i dåligt väder. Man kan avrunda jobbet snabbt och vara hemma direkt. Mycket tid och stress som sparas. Sen är det bekvämt att få jobba i lugn och ro också, fokusera på det man gör utan att folk pratar runt omkring. Men jag tror de flesta inte har något problem att vara på kontor då och då, men vill ha flexibilitet och kunna jobba hemma en hel del fritt utan att det ifrågasätts.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad, jag har varit på jobb hela tiden under pandemin. Svårt att vara hemma när man fysiskt tillverkar saker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Min arbetsplats har i samband med Corona valt att flytta till mindre lokaler, så i höst ska vi byta ner oss. Detta för att de insett att vi kan jobba hemifrån och det går bra ändå.

Målet efter bytet är att vi ska vara på kontoret ca 2 dagar i veckan om möjligt.
Men det är upp till var och en i samtal med sin chef att bedöma.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Vi börjar med en dag i veckan på kontoret, och på sikt verkar planen vara 2-3.
Min plan är däremot max 1-2 dagar även på sikt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Förutom alla som jobbar inom vården då! Som kommer få leva med munskydd bra länge till..

Ja det är sant... Men nu jobbar jag inte inom vården.

Permalänk
Föredetting

Jag flyttade ut på landet till följd av löften att distansarbete skulle vara ett alternativ för dem som ville även i framtiden. "Det vore bra om du kunde komma in någon dag i veckan i alla fall", hette det.

Nu är inställningen att vi ska försöka köra måndagar på plats, vilket ligger i linje med tidigare löften. Jag har däremot redan flaggat för att min produktivitet är betydligt högre hemifrån utan distraktioner, på kontoret blir det bara snack med kollegor och kaffedrickande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Ni som MÅSTE åka in ett visst antal dagar i veckan, vad är arbetsgivarens motivering på att ni måste göra det?
Någon skrev om arbetsmiljö men det verkar skilja antal dagar ni måste åka in så det kan inte vara det för alla

För min del är det projekt-styrd närvaro, när jag sitter med listor och ritningar så blir det hemmakontor men när jag får ut delar som jag ritat upp eller skall köra tester så får jag åka in, men då kan jag ändå flexa med tider. Har 45km enkel som tar 1tim att åka...

Vår chef drar en vals? om att vi inte är tillräckligt produktiva och att vår sociala bit blir lidande. Konstigt då vi kört ATH 5/8 månader trots jobb hemma. Det sociala drabbar inte mig så mycket då jag i ren protest håller mig i mitt kontor när jag blir tvingad tillbaka. Äter där och tillbringar alla raster framför datorn. Det sociala får jag då jag pratar med kunder i telefon dagarna i ända.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vår chef drar en vals? om att vi inte är tillräckligt produktiva och att vår sociala bit blir lidande. Konstigt då vi kört ATH 5/8 månader trots jobb hemma. Det sociala drabbar inte mig så mycket då jag i ren protest håller mig i mitt kontor när jag blir tvingad tillbaka. Äter där och tillbringar alla raster framför datorn. Det sociala får jag då jag pratar med kunder i telefon dagarna i ända.

Blir intressant om arbetsgivaren kommer märka att produktiviteten går ned när folk samlas i kontoren igen. Tror många arbetsgivare har fått gratisminuter injobbade då många kanske inte tagit kaffepauser hemma, suttit någon minut extra vid datorn innan eller efter jobbet. Kaffepauser på jobbet drar ofta ut på tiden, och att stå och skvallra och skoja med arbetskamraterna tar sin beskärda tid av arbetstiden med, och generell koncentration hos folk när det ständigt surras runt omkring en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har varit på kontoret varje dag sen det startade. Eget val men jag pallar inte att jobba hemma. Tycker det är det tråkigaste som finns.

Jag kommer inte tillåta hemma jobb för mina anställda om dom inte absolut måste. Annars ser jag dom gärna på plats.

Det där är anledningen till att jag håller på att söka nytt jobb.
Förstår att vissa vill jobba hemma hela tiden och andra på kontoret hela tiden.

Jag tror dock att båda de är nästan lika illa när det kommer till produktivitet, trivsel, kommunikation.

Mitt jobb är samma, kräver 100% närvaro i kontorslandskap.. inte konstigt folk ramlar av som flugor

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag går på ett års pappaledighet på fredag, så slipper få psykbryt på SL som har "signalfel i pendeltågstrafiken" allt som oftast (!)

Jobbmässigt så är det sagt;
Oktober 2 dagar kontor, 3 dagar hemma
November 3 dagar kontor, 2 dagar hemma

Sen får vi se...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Inaktiv

Kontoret kommer öppna upp mer så planeringsmöten och liknande kommer i större grad ske på plats.
Policyn på min arbetsplats framåt är att ingen ska jobba hemifrån på heltid, men att större delen av arbetet sker hemifrån är inga problem.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Som det ser ut nu kommer det vara fortsatt hemma för de som vill. Om det ändras så går jag till något annat jobb direkt.

This. Alla arbetsgivare som försöker tvinga sina anställda att återgå till att pendla till kontoret kommer enbart att ha kvar de som inte vågar byta jobb. De med driv och kompetens drar någon annanstans.

Verkar vara en av de högre cheferna som fått för sig att vi ska jobba från kontoret så mycket som möjligt. Jag har inget emot att vara på kontoret någon dag i veckan, det är bara nyttigt, men kommer vägra att vara tillbaka på heltid in i det sista, sen drar jag om de tjafsar. Betydligt fler som tänker som jag, så det löser sig nog.

Permalänk
Medlem

Fortfarande distans, tillbaka på kontor i slutet av året men får några dagar hemma. Kommer antagligen gå vidare till något ställe som erbjuder 5 dagar hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

This. Alla arbetsgivare som försöker tvinga sina anställda att återgå till att pendla till kontoret kommer enbart att ha kvar de som inte vågar byta jobb. De med driv och kompetens drar någon annanstans.

Verkar vara en av de högre cheferna som fått för sig att vi ska jobba från kontoret så mycket som möjligt. Jag har inget emot att vara på kontoret någon dag i veckan, det är bara nyttigt, men kommer vägra att vara tillbaka på heltid in i det sista, sen drar jag om de tjafsar. Betydligt fler som tänker som jag, så det löser sig nog.

Det är intressant hur många som nu verkar ha kommit på att man kan ställa krav på sin arbetsgivare, att kräva att få jobba hemma har man ju alltid kunnat göra tidigare också om man velat. Det är ju såklart alltid lättast att göra när man bytt jobb så båda parterna var med på uppgörelsen från början men det går ju att ställa ultimatum annars också. Det är som allt annat i uppgörelsen mellan arbetstagare och arbetsgivare, en förhandlingsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det där är anledningen till att jag håller på att söka nytt jobb.
Förstår att vissa vill jobba hemma hela tiden och andra på kontoret hela tiden.

Jag tror dock att båda de är nästan lika illa när det kommer till produktivitet, trivsel, kommunikation.

Mitt jobb är samma, kräver 100% närvaro i kontorslandskap.. inte konstigt folk ramlar av som flugor

Jag skulle säga att har du en vettig anledning till att du ska köra hemma så gör det men jag vill inte ha massa folk som bara vill sitta hemma och aldrig vara på plats.

Ser med att säljarna presterar sämre när dom jobbar hemma kontra när dom är på plats och "tävlar" med varandra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det är intressant hur många som nu verkar ha kommit på att man kan ställa krav på sin arbetsgivare, att kräva att få jobba hemma har man ju alltid kunnat göra tidigare också om man velat. Det är ju såklart alltid lättast att göra när man bytt jobb så båda parterna var med på uppgörelsen från början men det går ju att ställa ultimatum annars också. Det är som allt annat i uppgörelsen mellan arbetstagare och arbetsgivare, en förhandlingsfråga.

Skillnad nu och förr. Förr om man var otroligt duktig, en riktig spetskompetens som företaget absolut vill ha. Så skulle man kunna få göra lite arbete hemifrån. Andra mer vanliga personer så var det bara att glömma sina drömmar.

Nu har detta året som folk jobbat hemifrån visat att det fungerar. Och de arbetsgivare som totalvägrar hemarbete av bara rent principskäl, ja de lär bli av med folk som väljer en bättre arbetsgivare.

Jag skiljer kraftigt på kontorsjobb som utförs på kontoret för att man behöver ha tillgång till något som finns där. Och kontorsjobb där man snarare sitter med sämre utrustning än hemma, det är på alla sätt sämre. Men man ska lika förbaskat dit 5 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag som pendlade långt (minst 90 min enkel) är inte alls intresserad av att återgå till kontoret, alls!

Jag inser att det kommer behövas några resor i månaden kanske, men vill helt ärligt inte ens det.

Så mycket bättre ’work/life-balance’ nu med mer fritid och lägga upp allt som man vill

Permalänk
Lego Master

Regelmässigt ska vi vara på plats 3/5 dagar i veckan, och ha minst en i teamet på plats varje dag. Och en dag i veckan ska alla i teamet vara inne tillsammans. Men i praktiken? Lite flytande.

Poängen lär vara att främja samarbete och teamwork, vilket enligt bolaget blir enklare om man är på plats och kan stirra på varann "på riktigt" istället för via teams, typ. Jag vet inte. Det är väl gött att se folk ibland, men alla tre dagar i veckan kommer jag förmodligen inte vara inne annat än i undantagsfall.

Det där med att det är lättare att samverka med andra team känns lite ihåligt när de enda vi kan göra det med är de i samma stad, huvudkontoret. Men vi har kontor i alla nordiska länder, och där har vi inte varit på nästan två år. Hur fan hjälper det dom att jag sitter på HK och ugglar? Vi hjälper dem lika väl hemifrån som från kontoret, så det känns mest som spel för galleriorna och att dom vill ha folk på plats för att motivera att behålla kontorsytan. Eller nåt.

I förlängningen är jag sugen på att hävda att min restid till kontoret ska ingå i min arbetstid. De betalar för min tid, 8h om dagen. Om de vill att jag ska befinna mig på en plats där jag inte bor, så får de betala för tiden det tar för mig att ta mig dit. Jag bor precis där jag gjorde när de anställde mig, så de visste förutsättningarna i förväg. Vill dom inte betala för att jag ska åka buss flera timmar om dagen? Bra, låt mig jobba hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield