LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Jag kör samma Ca-modul i min LG GX och det fungerar klockrent. Mycket nöjd.

Ah kul att höra!

Jag har aldrig använt en sådan innan. Förstår jag det rätt att jag kan använda LG-fjärrkontrollen för att kolla vanlig TV och tillhörande appar från comhem-boxen (typ tv4 play) med modulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Ah kul att höra!

Jag har aldrig använt en sådan innan. Förstår jag det rätt att jag kan använda LG-fjärrkontrollen för att kolla vanlig TV och tillhörande appar från comhem-boxen (typ tv4 play) med modulen?

Jo man använder LG-fjärren till vanliga tv-kanaler. Funkar mycket bra. Appar kör jag de inbyggda i teven. Har ingen comhem-box.

Permalänk

Är det ett bättre alternativ att välja LG C1 istället för CX?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Är det ett bättre alternativ att välja LG C1 istället för CX?

Side-by-side jämförelse från Rtings.com har du här!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Side-by-side jämförelse från Rtings.com har du här!

De va ju inte jättestor skillnad mellan dessa, men CX verkar ju vara omöjlig att få tag på,

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

De va ju inte jättestor skillnad mellan dessa, men CX verkar ju vara omöjlig att få tag på,

C1 är årets modell och CX är förra årets. Men nej, ingen stor skillnad mellan dessa.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

CX-modellerna är i princip slut så det krävs nog en stor portion tur om du ska springa på en sådan till vettigt pris, kanske i butik / demoex.

C1 till vettiga priser kommer nog dröja till Black Week men sett stundtals bra priser på A1 och B1. Också funnits en del bra rabatter via Komplett och LG-själva. Kolla in OLED 2021-tråden!

Permalänk
Skrivet av edson:

CX-modellerna är i princip slut så det krävs nog en stor portion tur om du ska springa på en sådan till vettigt pris, kanske i butik / demoex.

C1 till vettiga priser kommer nog dröja till Black Week men sett stundtals bra priser på A1 och B1. Också funnits en del bra rabatter via Komplett och LG-själva. Kolla in OLED 2021-tråden!

Har kollat en del på B1, men undrar hur processorn i den är i jämfört med den nya A9 som är i C1/CX

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bensinspade:

Har kollat en del på B1, men undrar hur processorn i den är i jämfört med den nya A9 som är i C1/CX

Har bara betydelse om du vill använda AI-uppskalningsfunktionerna där a9-processor bättre ska identifiera exempelvis "nyheter" och "sport" och applicera olika algoritmer – när du kör med AI-bildläget.

Har i praktiken noll betydelse för den som matar kvalitetsmaterial, 1080p och 4K från strömmande video, Blu-ray etc.

Permalänk
Medlem

Har inte fingrat på BX eller B1. Men jämfört B9 med C9 en hel del, B9an är betydligt segare i menyerna och apparna är märkbart segare. Personligen är jag glad att jag valde C9 framför B9. Så det kan vara nått att ha i åtanke.

Vincent jämför B9an och C9an i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=MzmKsPwoe_w
Nu är det 2019 års modeller han pratar om. Men det har inte hänt supermycket sedan 2018 (min åsikt).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hejsan, Några fler som kör cx 48" som datorskärm och störs sig på "bildfel", som små störningar i bild.
Åtgärd är att starta om skärmen. (Ibland måste man starta om datorn )
Men ändå drygt! : ) Kanske någon som har ett tips

Permalänk
Medlem

Hej
Köpte en LG OLED CX 55 tum för några månader sen. Jag är väldigt nöjd med den men ångrar att jag inte köpte 65 tum !
Hur kan jag övergå till en 65 tum så smärtfritt så möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

Hejsan, Några fler som kör cx 48" som datorskärm och störs sig på "bildfel", som små störningar i bild.
Åtgärd är att starta om skärmen. (Ibland måste man starta om datorn )
Men ändå drygt! : ) Kanske någon som har ett tips

Prova en annan kabel. Låter som om det eventuellt skulle kunna lösa ditt problem.

Skrivet av Jens33:

Hej
Köpte en LG OLED CX 55 tum för några månader sen. Jag är väldigt nöjd med den men ångrar att jag inte köpte 65 tum !
Hur kan jag övergå till en 65 tum så smärtfritt så möjligt?

Sälj 55:an och köp en 65:a? Eller ännu hellre en 77:a så slipper du strax ångra dig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Prova en annan kabel. Låter som om det eventuellt skulle kunna lösa ditt problem.

Sälj 55:an och köp en 65:a? Eller ännu hellre en 77:a så slipper du strax ångra dig igen.

Vad kan andrahandspriset vara för en 55a som hängt på väggen 1 månad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Prova en annan kabel. Låter som om det eventuellt skulle kunna lösa ditt problem.

Sälj 55:an och köp en 65:a? Eller ännu hellre en 77:a så slipper du strax ångra dig igen.

77a är ingen dum idé heller. Sitter 2,5 meter från 55an och tycker att den är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens33:

77a är ingen dum idé heller. Sitter 2,5 meter från 55an och tycker att den är för liten.

Sitter en meter ifrån och 55" är för litet. Ändå okay men runt 90" är nog sweetspot för 16:9 innan det börjar bli lite komfortkompromiss

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

Hejsan, Några fler som kör cx 48" som datorskärm och störs sig på "bildfel", som små störningar i bild.
Åtgärd är att starta om skärmen. (Ibland måste man starta om datorn )
Men ändå drygt! : ) Kanske någon som har ett tips

Låter helt klart som att det är kabeln som inte lirar bra med tvn. Jag har testat 4st olika påstådda 2.1 hdmi-kablar och den enda som fungerade utan artifacts och flimmer var en från Deltaco. Riktigt nyfiken på varför det varit såhär, tvivlar på att dem andra tre var defekta.. någon med liknande erfarenhet?

För övrigt, det som löste problemet tillfälligt för mig med dem kablar som inte fungerade bra var att sänka till 8bit, 4.2.2 och 100hz, då försvann problemen för mig. Gissar på att det släpper på bandbredden tillräckligt för att det skall lira, även om en äkta 2.1 ska palla med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Miniwonka:

Låter helt klart som att det är kabeln som inte lirar bra med tvn. Jag har testat 4st olika påstådda 2.1 hdmi-kablar och den enda som fungerade utan artifacts och flimmer var en från Deltaco. Riktigt nyfiken på varför det varit såhär, tvivlar på att dem andra tre var defekta.. någon med liknande erfarenhet?

För övrigt, det som löste problemet tillfälligt för mig med dem kablar som inte fungerade bra var att sänka till 8bit, 4.2.2 och 100hz, då försvann problemen för mig. Gissar på att det släpper på bandbredden tillräckligt för att det skall lira, även om en äkta 2.1 ska palla med.

Du har gett dig själv svaret där. "Påstådda 2.1-hdmi kablar" är precis just påstådda. Någon "äkta 2.1" finns heller inte eftersom det inte finns versionsnummer på kablar, utan det är just ett påstående.

Vad som finns är Ultra High Speed-certifierade kablar med en QR-kod du kan verifiera med HDMI Certification-appen på iOS eller Android. Då är kabeln garanterad att fungera med 48 Gbps och alla HDMI-funktioner.

Det är många kablar där ute som kallas "2.1" eller liknande. Väldigt få av dem är certifierade. Är dina kablar inte certifierade så är det helt upp till tillverkarens godtycke att hålla vad de lovar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatAng:

Hejsan, Några fler som kör cx 48" som datorskärm och störs sig på "bildfel", som små störningar i bild.
Åtgärd är att starta om skärmen. (Ibland måste man starta om datorn )
Men ändå drygt! : ) Kanske någon som har ett tips

https://noerdic.se/collections/cert

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Har ett jäkla udda problem med min CX 65" just nu, det började med Prime Video-appen som helt random bara stängde av sig så man fick starta upp den igen, nu har även Netflix börjat leva om så, är det någon som varit med om något liknande?

Händer extremt ofta för mig, behöver starta upp apparna igen när dom krashar. största boven är AppleTV+ som kan krasha flera gånger på raken också.

Ska prova återställa OS:et igen för att se om det hjälper, när jag får tummen ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Hej skaffade precis en LG OLED65CX och skulle behöva hjälp med att ställa in den bästa bilden på den. Har aldrig haft en LG förut

Här har du två länkar som kan vara till användning. Rtings, Reddit.

Permalänk
Medlem

Direktlänk till FW 4.30.10 DV 120 Hz för CX,GX,WX:

https://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=ktjS3iG9BeqG5GYj...

tror den stöder alla språk, om inte kommer den ej att installera

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Va i hela helvetet är detta "asbl" featuren de har på våra tv:s?

Börjat kolla på tv serien "see". Den är väldigt mörk utseendemässigt och min LG CX tycker att den ska dimmas efter några minuters mörka scener. Detta är ju rent idiotisk. Går o köpa en service kontroll o fixa, men då ryker garantin.

Enligt LG ska detta va för o motstå burn in, men ja har inte dessa problem i filmer/serier som inte är mörka. Sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Va i hela helvetet är detta "asbl" featuren de har på våra tv:s?

Börjat kolla på tv serien "see". Den är väldigt mörk utseendemässigt och min LG CX tycker att den ska dimmas efter några minuters mörka scener. Detta är ju rent idiotisk. Går o köpa en service kontroll o fixa, men då ryker garantin.

Enligt LG ska detta va för o motstå burn in, men ja har inte dessa problem i filmer/serier som inte är mörka. Sjukt irriterande.

klipp en Service Remote från amazon så kan du slå av det^^ Ja eller har du en mobil med IR kan du använda den och installera en app som kommer åt service menyn.

Edit: Missade visst halva din text Men det med att garantin ryker, alltså har inte läst att någon skulle bli nekad garanti för det, på flera forum har tvärtemot folk inte haft några problem alls med garanti efter de stängt av det. Skulle du behöva nyttja garantin skulle jag för säkerhetsskull ställa tillbaks inställningen innan teknikern kommer/du skickar in den.

Däremot ska du nog inte ha den liggandes framme, konrollen alltså, så inte INSTOP knappen trycks ner av misstag, då fabriktsåterställs den och tiden panelen varit igång osv, och då har jag läst att den kan flaggas så det syns att det gjorts.

Sen vet man ju klart aldrig, jag gjorde det själv då jag också använder den som monitor, är inte orolig. Sen va iof tvn ganska billig då jag bara har en 48", kanske hade brytt mig mer om det var en 83" som kostar mycket mer ^_-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Börjat kolla på tv serien "see". Den är väldigt mörk utseendemässigt och min LG CX tycker att den ska dimmas efter några minuters mörka scener. Detta är ju rent idiotisk. Går o köpa en service kontroll o fixa, men då ryker garantin.

ASBL-funktionen är något som träder in efter ett par minuter vid en väldigt statiskt bild som en testbild eller skrivbordet i Windows där inte mycket händer. Har du dimmning av en rörlig bild i TV-serie är det troligtvis något annat som spökar. Kanske någon strömspararfunktion som är igång eller någon annan dynamisk tjiddevipp-funktion som är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ASBL-funktionen är något som träder in efter ett par minuter vid en väldigt statiskt bild som en testbild eller skrivbordet i Windows där inte mycket händer. Har du dimmning av en rörlig bild i TV-serie är det troligtvis något annat som spökar. Kanske någon strömspararfunktion som är igång eller någon annan dynamisk tjiddevipp-funktion som är på.

Nae det är asbl, det är flera som har samma problem i dessa mörka serier. Ingen strömspar är igång o ingen annan sak dimmar. Den är så överhängande mörk/blågrå rätt ofta så tv:n tror att det är nått statiskt trots flera scene byten serien är en post apocalyptic där alla är blinda så inga lampor osv.

Rullar man hjulet titt som tätt så muspekaren kommer fram så slutar han dimma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Nae det är asbl, det är flera som har samma problem i dessa mörka serier. Ingen strömspar är igång o ingen annan sak dimmar. Den är så överhängande mörk/blågrå rätt ofta så tv:n tror att det är nått statiskt trots flera scene byten serien är en post apocalyptic där alla är blinda så inga lampor osv.

Alright, spännande – jag får försöka se om See ger liknande problem på andra modeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alright, spännande – jag får försöka se om See ger liknande problem på andra modeller!

Första gången jag verkligen märkte av det va s02e03-04.
Inte kommit längre än så än.

4k hdr på ses 2 kanske ska tilläggas. Tror jag hade 1080p på ses 1 o där är ju mina inställningar lägre än HDR, så märks inte lika mycket av vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Är ljudinställningen "oled surround" något ni kör med som inte har soundbars etc?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd

På min CX så har jag prövat med super resolution låg och av på spel, det är inga artifakter och får lite bättre klarare bild vare sig det är 1080p, 1440p eller 4k jag spelar med super resolution låg inställning på.