Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Yes tackar så mycket! Jag gillar när man "känner" att en knapp blir nedtryckt som denna snubben visar med blåa: https://youtu.be/a5BS2DFpdxM?t=108

edit: blir får bli bruna. Kan skicka tillbaka det om det är total katastroff. Tack för hjälpen alla!

Det blir säkert toppen. Bruna Cherry har också taktil feedback men den är inte lika grov som hajpade brytare som Holy Pandas eller Zilents eller Boba U4T men det behöver inte vara en bra sak. Jag föredrar helt klart lite mindre uttalad feedback som typ orangea Alps-brytare. Problemet med bruna Cherry är väl snarare att de är lite skrapiga men det är väl ett problem generellt med Cherry tyvärr. Det är hur som helst inget som en normal människa som inte nördar ner sig till ruinens brant på tangentbord öht bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Yes tackar så mycket! Jag gillar när man "känner" att en knapp blir nedtryckt som denna snubben visar med blåa: https://youtu.be/a5BS2DFpdxM?t=108

edit: blir får bli bruna. Kan skicka tillbaka det om det är total katastroff. Tack för hjälpen alla!

Fått hem tangentbordet än? Vad tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Fått hem tangentbordet än? Vad tyckte du?

Yes!!

Fytusan va nöjd jag är. Riktigt tungt och stabilt!
Nu har jag inte testat andra cherry switchar men de bruna är helt underbara för mig! Klicky/tactile men inte överdrivet. Jag är helt kär.

Enda negative är väl att led-ljuset är under tangenterna så dom lyser inte upp bokstäverna men det är inget som stör mig.

Här är bild

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Enda negative är väl att led-ljuset är under tangenterna så dom lyser inte upp bokstäverna men det är inget som stör mig.

Det är en tradeoff man får göra om man vill ha snygga keycaps De som har genomskinliga tecken så att det kan lysa igenom brukar få kompromissa så att det är delar som är ifyllda, typ att O blir () typ. Ett bra tillfälle att lära sig skriva utan att titta för mycket på tangentbordet annars. Kul att du är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är en tradeoff man får göra om man vill ha snygga keycaps De som har genomskinliga tecken så att det kan lysa igenom brukar få kompromissa så att det är delar som är ifyllda, typ att O blir () typ. Ett bra tillfälle att lära sig skriva utan att titta för mycket på tangentbordet annars. Kul att du är nöjd!

Tackar! Om man nu i framtiden skulle köpa samma keycaps fast genomskinliga så är jag lite osäker vad du menar med O=(). Kanske kan visa med någon bild de hade uppskattas!

Eller så skiter jag i det och kör på det medföljande. Det var dock lite tufft igår i mörkret att se tangenterna men det är nog för jag inte lärt mig alla än, t.ex page-up - så det bara att öva

Må bäst.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tackar! Om man nu i framtiden skulle köpa samma keycaps fast genomskinliga så är jag lite osäker vad du menar med O=(). Kanske kan visa med någon bild de hade uppskattas!

Eller så skiter jag i det och kör på det medföljande. Det var dock lite tufft igår i mörkret att se tangenterna men det är nog för jag inte lärt mig alla än, t.ex page-up - så det bara att öva

Må bäst.

https://img.joomcdn.net/b4a012f296fe7bb376eae4f62da010d845520...

Typ sådär

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det är en tradeoff man får göra om man vill ha snygga keycaps De som har genomskinliga tecken så att det kan lysa igenom brukar få kompromissa så att det är delar som är ifyllda, typ att O blir () typ. Ett bra tillfälle att lära sig skriva utan att titta för mycket på tangentbordet annars. Kul att du är nöjd!

Skulle personligen klassa Fnatic Streaks keycaps som sjukt snygga utan några kompromisser kring utseende Men smaken är som baken https://fnatic.com/collections/keyboards.

De är även sjukt sköna att använda faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Skulle personligen klassa Fnatic Streaks keycaps som sjukt snygga utan några kompromisser kring utseende Men smaken är som baken https://fnatic.com/collections/keyboards.

De är även sjukt sköna att använda faktiskt!

Inte kring utseende kanske, men de är väl i ABS och inte PBT så det är ju en kompromiss i materialet istället. Beroende på vad man gillar. ABS blir blankt efter ett tag medan PBT behåller samma finish hela livet.

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Skulle personligen klassa Fnatic Streaks keycaps som sjukt snygga utan några kompromisser kring utseende Men smaken är som baken https://fnatic.com/collections/keyboards.

De är även sjukt sköna att använda faktiskt!

Jag misstänker att de likt Logitech nöts bort det svarta så man tillslut inte har några symboler kvar. 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Inte kring utseende kanske, men de är väl i ABS och inte PBT så det är ju en kompromiss i materialet istället. Beroende på vad man gillar. ABS blir blankt efter ett tag medan PBT behåller samma finish hela livet.

Fast vad menar vi med "blankt"?

Väldigt otydlig term imo!

Att de blir "glansiga" ("Blänker"/Högblanka) tycker jag bara är trevligt.

Däremot om tangenterna blir "blanka"(Tomma) (dvs Texten/Tecknen slits bort ("legenderna"), vilket är typiskt för "printed/engraved ABS" (dvs "vanliga" keycaps som levereras med ditt standardtangentbord) så är det såklart skräp!

Kortare sagt:
Jag tar hellre, varje dag i veckan, en dubbelskjuten ABS-caps än en "printed/laser engraved PBT"! Bra ABS-caps är MYCKET bättre än dålig PBT!

Dye-sub PBT (eller bra dubbel-skjuten, utan krympningsproblem) är såklart trevligt. Men Plasten i sig (ABS/PBT) har AVSEVÄRT mindre påverka på upplevd kvalitet jmf. med vilken metod som använts för att "trycka" tecknen.

Häng inte upp er på ABS eller PBT: fokusera på "tryck-metoden"! Tycker jag!

Ovan är såklart en åsikt och har ingen som helst absolut objektivitet i sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast vad menar vi med "blankt"?

Väldigt otydlig term imo!

Att de blir "glansiga" ("Blänker"/Högblanka) tycker jag bara är trevligt.

Däremot om tangenterna blir "blanka"(Tomma) (dvs Texten/Tecknen slits bort ("legenderna"), vilket är typiskt för "printed/engraved ABS" (dvs "vanliga" keycaps som levereras med ditt standardtangentbord) så är det såklart skräp!

Kortare sagt:
Jag tar hellre, varje dag i veckan, en dubbelskjuten ABS-caps än en "printed/laser engraved PBT"! Bra ABS-caps är MYCKET bättre än dålig PBT!

Dye-sub PBT (eller bra dubbel-skjuten, utan krympningsproblem) är såklart trevligt. Men Plasten i sig (ABS/PBT) har AVSEVÄRT mindre påverka på upplevd kvalitet jmf. med vilken metod som använts för att "trycka" tecknen.

Häng inte upp er på ABS eller PBT: fokusera på "tryck-metoden"! Tycker jag!

Ovan är såklart en åsikt och har ingen som helst absolut objektivitet i sig!

Absolut, det är en smaksak. Jag gillar inte att tangenterna blir blanka (d.v.s. blanka, inte att tecknen försvinner) så därför går ABS bort. Varmilo kör med dyesub på sina och de är av bra kvalitet. Den enda fördelen ABS har mot PBT är att det är svårt att göra långa tangenter i PBT eftersom de som du nämner kan bli skeva när de svalnar, i övrigt är PBT överlägset (enligt mig).

Sen är ju jag av åsikten att den enda anledningen att ABS är poppis är för att GMK använder ABS och folk vill motivera att de lagt 3000kr på ett set keycaps genom att intala sig själv att det är en fördel att ABS slits på ett synligt sätt vilket PBT inte gör Men det är ju grundat i absolut ingenting annat än fördomar.

Sen håller jag så klart med dig i sak. Ett set riktigt bra doubleshot ABS keycaps springer ju cirklar kring ett par dassiga PBT-diton. Däremot har jag otroligt, otroligt svårt att se att Fntic tillhör den förstnämnda kategorin. Jag är villig att satsa pengar på att vi pratar om ett set bra PBT-keycaps jämförda mot ett set dåliga ABS-keycaps. Men åter igen, detta är bara killgissningar från min sida.

Permalänk

Så länge vi pratar om "entusiast" tillverkade keycaps så är det mer vad man personligen tycker om, precis som med taktila vs linjära brytare.

Själv så har jag hunnit pröva en del sorter(SP-SA, GMK, ePBT, MT3 i PBT, KAM, DSA i PBT) och de jag anser vara bäst är dubbelshot ABS, främst pgr av färgerna och hur materialet känns mot fingrarna.
Signatur Plastic och GMK är de största tillverkarna inom detta där vinnaren för mig är GMK för deras val av typsnitt och profil.

Permalänk
Medlem

Efter mer än ett decennium med samma tangentbord från Q-pad är det dags att köpa nytt. Tänkte höra om någon kan ge tips på vad som kan passa mig.

De viktigaste kriterierna för mig är:
- Löstagbar numpad, typ ROG Claymore. Alt. numpad till vänster eller tenkeyless med matchande separat numpad.
- Ju mindre rgb desto bättre.
- Brytare som fungerar lika bra för jobb som spelande.
- Fullstora knappar (helt ok med flat, men inte krympt area).
- Trådat. Orkar inte ladda.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Efter mer än ett decennium med samma tangentbord från Q-pad är det dags att köpa nytt. Tänkte höra om någon kan ge tips på vad som kan passa mig.

De viktigaste kriterierna för mig är:
- Löstagbar numpad, typ ROG Claymore. Alt. numpad till vänster eller tenkeyless med matchande separat numpad.
- Ju mindre rgb desto bättre.
- Brytare som fungerar lika bra för jobb som spelande.
- Fullstora knappar (helt ok med flat, men inte krympt area).
- Trådat. Orkar inte ladda.

Den där everest har ju modulär numpad, varmilo säljer separata numpad's som matchar deras TKL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

där vinnaren för mig är GMK för deras val av typsnitt och profil.

Och för att det vore trist att vänta fyra år och lägga 5000kr på en uppsättning om det inte vore det bästa som kan existera

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Och för att det vore trist att vänta fyra år och lägga 5000kr på en uppsättning om det inte vore det bästa som kan existera

Nu överdriver du ju 😏 men ja, det är galna summor man spenderat ändå.
Nu har jag aldrig joinat ett GB för GMK utan de två set's jag har kommer från extras och eftermarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den där everest har ju modulär numpad, varmilo säljer separata numpad's som matchar deras TKL.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Letar efter köptips för tagentbord. Vill ha ett litet tangentbord då jag slår musen i numpaden när jag spelar på mitt nuvarande. Helst under 3000kr är budgeten. Har googlat runt och ser att det är en riktigt djungel på vad som är bäst.. Så tänkte jag frågar här och hoppas på något tangentbords proffs kan skicka mig i rätt riktning.

Storlek: 60%

ANSI, ISO: Spelar ingen roll

ÅÄÖ: Spelar Ingenroll. Föredrar utan

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Om det går att binda om caps lock hade det varit ett plus. Inget krav

Permalänk
Skrivet av Alahadi:

Letar efter köptips för tagentbord. Vill ha ett litet tangentbord då jag slår musen i numpaden när jag spelar på mitt nuvarande. Helst under 3000kr är budgeten. Har googlat runt och ser att det är en riktigt djungel på vad som är bäst.. Så tänkte jag frågar här och hoppas på något tangentbords proffs kan skicka mig i rätt riktning.

Storlek: 60%

ANSI, ISO: Spelar ingen roll

ÅÄÖ: Spelar Ingenroll. Föredrar utan

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Om det går att binda om caps lock hade det varit ett plus. Inget krav

Du skulle kunna plocka ihop ett Tofu+dz60+plate+keycaps+brytare+stabs hos maxgaming.se

Permalänk

Ser nu att jag valde fel Plate, men den för ansi bör kosta desamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du skulle kunna plocka ihop ett Tofu+dz60+plate+keycaps+brytare+stabs hos maxgaming.se

https://i.imgur.com/20BXEIO.png

Ser bra ut tack! Har aldrig satt ihop ett tangentbord förut. Är det bara att puzzla ihop delarna?

Permalänk
Skrivet av Alahadi:

Ser bra ut tack! Har aldrig satt ihop ett tangentbord förut. Är det bara att puzzla ihop delarna?

Ja det är det, finns mängder med guider också.
Det som kan vara bra att göra är att smörja grejerna. Men då kommer det springa väg några hundralappar till.

Permalänk
Medlem

Ingen som har provat Biltemas Gaming-tangentbord?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/gaming/tangentbord/gam...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett Ergodox, men det verkar bara vara försäljning från USA.

Finns det någonstans i EU man kan köpa dem, eller liknande tangentbord? Byggsatser skulle också fungera.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Hej
Önskas tips på tangentbord då "g" har slutat fungera på mitt nuvarande tangentbord. Har vart inne och klämt och känt på lite olika tangentbord, men belv inte mycket klokare av det. Det som jag vill ha på nytt tangentbord är;

Kvalité; att det inte känns plastigt och flexar/böjer sig när man använder det
Brytare; Cherry MX red
Layout; ISO
Storlek; TKL (80%)
Belysning/RGB; Inget som jag känner behov av
Budget; 1500kr men kan gå upp mera om det behövs

Mvh

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jag funderar på att köpa ett Ergodox, men det verkar bara vara försäljning från USA.

Finns det någonstans i EU man kan köpa dem, eller liknande tangentbord? Byggsatser skulle också fungera.

Går det bra med en begagnad?

Annars finns https://www.zsa.io/moonlander

Finns även liknande fast mindre byggsatser hos splitkb.com (EU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Går det bra med en begagnad?

Annars finns https://www.zsa.io/moonlander

Finns även liknande fast mindre byggsatser hos splitkb.com (EU)

Jo, det skulle väl funka med begagnade också.

Moonlander såg inte så bra ut. Handledsstödet är aldeles för nära tangentbordet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jo, det skulle väl funka med begagnade också.

Moonlander såg inte så bra ut. Handledsstödet är aldeles för nära tangentbordet.

Denna?

Permalänk
Medlem

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa mig med nästa köp. Jag är ute efter ett nytt mekaniskt tangentbord. Jag vill ha att det är trådlöst men är öppen för förslag. Jag hade ögonen på Razers tagentbord, Black widow V3 och Huntsman mini V2 men verkar som att Razer inte är ett märke att föredra ^^

Brytare; Så tysta som möjligt och mekaniska
Layout; Svenskt/Nordiskt
Storlek; TKL, 60 eller 65%
Belysning/RGB; Vill ha RGB belysning
Budget; 1500kr men kan gå upp mera om det behövs

Mvh

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Skrivet av Potat:

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa mig med nästa köp. Jag är ute efter ett nytt mekaniskt tangentbord. Jag vill ha att det är trådlöst men är öppen för förslag. Jag hade ögonen på Razers tagentbord, Black widow V3 och Huntsman mini V2 men verkar som att Razer inte är ett märke att föredra ^^

Brytare; Så tysta som möjligt och mekaniska
Layout; Svenskt/Nordiskt
Storlek; TKL, 60 eller 65%
Belysning/RGB; Vill ha RGB belysning
Budget; 1500kr men kan gå upp mera om det behövs

Mvh

I den prisklassen blir nog Razer bra.