Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rassefrasse:

Hej!

Behöver råd angående val av tangentbort.

Krav:

  1. Trådlöst

  2. "Tyst"

Önskemål:

  1. Låg latency

  2. TKL

  3. Vitt

Inser att kanske inte alla önskemål kommer att gå att uppfylla. Priset spelar dock ingen roll för det här inköpet, vilket möjligtvis ger mer svängrum.

Det som jag hittat som ser ut att passa bäst är Logitech G915 TKL Lightspeed Vit:
https://www.inet.se/produkt/6601299/logitech-g915-tkl-tactile...

Vet dock inte hur "tyst" det tangentbordet är. Alla tangentbord låter ju en del, men vet att vissa kan låta hiskeligt mycket.

Någon input från expertpanelen?

Jag hade dessa kriterier, plus några till och hamnade på ett HHKB Type-s

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är på sök efter ett trevligt tangentbord som gärna är lite mindre än fullstorlek och som har ett diskret och stiligt utseende, dvs inga av de attribut som ett gamingtangentbord har. Tack för hjälpen på förhand!

Ange dina personliga preferenser (krav) i din fråga.
T.ex. önskemål om:

Storlek 75-80% (TKL)
Fysisk Layout (ISO)
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Spelar ingen roll.
önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Absolut inte.
Trådat endast.
Absolut inte Bakgrundsbelyst
Absolut inte RGB(W)

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc: Vet ej.

programmerbart eller inte programmerbart: Vet ej.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Nej?

Kulör: Diskret
Ljudnivå: Ej hög, i övrigt inga preferenser
Pris: 1500 +-

Permalänk

Tjaba!

Ska uppgradera min gaming-set up och har nu kommit till tangentbord. Använder idag ett trött kontors-tangentbord och uppgraderar främst för att det är lite kul, så därav låg budget (är inte så duktig men glad gamer).

- Gaming (CSGO, Warzone) samt mycket jobb/excel
- Full storlek
- Gärna mekaniskt men inget krav
- RGB, för att det är roligt
- Kul om man kan modifiera hur det lyser, men förprogrammerade ljus-scheman räcker långt

Jag har efter egna efterforskningar landat i att något av dessa tangentbord skulle kunna vara bra (alla är budget-alternativ):

Membran från Hyperx - På elgiganten 649kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/tangentbord-gaming/1...

Mekanisnk fr Havit (vet ej vilken typ av brytare) - finns via CDON för 379kr
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/hv-kb432l-rgb-...

Mekansikt fr Deltaco - (Brytare Outemu Red) - finns via CDON för 389kr
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/dk310-mekanisk...

Mekansikt fr Deltaco - (Brytare Outemu Red, egen mjukvara) - MaxGaming / Inet 599kr
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/mekaniskt-tang...

Vad tror folk om dessa? Vill gärna hålla nere kostnaden, men för den sakens skull inte vara dumsnål. Lutar åt Deltaco som Inet gav bra betyg i budgetklassen, och om den billigare är samma som den dyrare men utan programvara skulle nog den billiga räcka.

Någon med tips eller kommer på något jag borde tänka på?

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hej! Jag är på sök efter ett trevligt tangentbord som gärna är lite mindre än fullstorlek och som har ett diskret och stiligt utseende, dvs inga av de attribut som ett gamingtangentbord har. Tack för hjälpen på förhand!

Ange dina personliga preferenser (krav) i din fråga.
T.ex. önskemål om:

Storlek 75-80% (TKL)
Fysisk Layout (ISO)
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Spelar ingen roll.
önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Absolut inte.
Trådat endast.
Absolut inte Bakgrundsbelyst
Absolut inte RGB(W)

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc: Vet ej.

programmerbart eller inte programmerbart: Vet ej.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Nej?

Kulör: Diskret
Ljudnivå: Ej hög, i övrigt inga preferenser
Pris: 1500 +-

Kanske ett Varmilo VA88M Ink Rhyme? Det har visserligen en vit bakgrundsbelysning men den stänger du enkelt av. Ljudnivå? Personligen tycker jag inte att den är särskilt hög men kanske inte direkt något att rekommendera till ett kontorslandskap...

Samma men ännu mer diskret design, kan dock börja bli svårt att se tecknen på tangenterna...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Halloj!

Är på jakt efter nytt tangentbord efter mitt nyss gav upp, det jag söker är ett mekaniskt, helst röda eller bruna switchar.
TKL helst men 60/65% skulle funka också

RGB och gaming är inte viktigt, hade dock föredragit någon slags bakgrundsbelysning och nordisk layout.

Pris är inte så viktigt men helst under 1500kr

Någon som kan tipsa om något bra tbord?

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Halloj!

Är på jakt efter nytt tangentbord efter mitt nyss gav upp, det jag söker är ett mekaniskt, helst röda eller bruna switchar.
TKL helst men 60/65% skulle funka också

RGB och gaming är inte viktigt, hade dock föredragit någon slags bakgrundsbelysning och nordisk layout.

Pris är inte så viktigt men helst under 1500kr

Någon som kan tipsa om något bra tbord?

Mvh

https://www.inet.se/produkt/6100858/varmilo-va88m-ink-rhyme-m... - har ett själv med bruna brytare. Väldigt nöjd. Finns även i en mörkgrå variant som är 100 kr billigare på Inet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Halloj!

Är på jakt efter nytt tangentbord efter mitt nyss gav upp, det jag söker är ett mekaniskt, helst röda eller bruna switchar.
TKL helst men 60/65% skulle funka också

RGB och gaming är inte viktigt, hade dock föredragit någon slags bakgrundsbelysning och nordisk layout.

Pris är inte så viktigt men helst under 1500kr

Någon som kan tipsa om något bra tbord?

Mvh

Skulle som ovanstående säga att Varmilo är det bästa alternativ du har i den prisklassen. Fast om du kan gå upp någon hundralapp till kan du ju köpa det här som är hotswap

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/everest-core-s...

Då kan du ta bort brytarna och smörja in dem vilket kommer ge ett rejält lyft över exakt alla tangentbord du kan köpa i övrigt (alternativt byta brytare helt till något bättre än Cherry)

Men annars som sagt Varmilo för ungefär samma peng, men utan den möjligheten

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-cmyk-pbt...
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-charcoal...

Permalänk
Skrivet av [SH]:

https://www.inet.se/produkt/6100858/varmilo-va88m-ink-rhyme-m... - har ett själv med bruna brytare. Väldigt nöjd. Finns även i en mörkgrå variant som är 100 kr billigare på Inet.

Skrivet av Icetec:

Skulle som ovanstående säga att Varmilo är det bästa alternativ du har i den prisklassen. Fast om du kan gå upp någon hundralapp till kan du ju köpa det här som är hotswap

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/everest-core-s...

Då kan du ta bort brytarna och smörja in dem vilket kommer ge ett rejält lyft över exakt alla tangentbord du kan köpa i övrigt (alternativt byta brytare helt till något bättre än Cherry)

Men annars som sagt Varmilo för ungefär samma peng, men utan den möjligheten

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-cmyk-pbt...
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-charcoal...

Tack för tipsen, ska lägga dessa på minnet till nästa gång.

Hittade ett Xtrfy K4 TKL billigt så fick bli ett sånt.

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hej! Jag är på sök efter ett trevligt tangentbord som gärna är lite mindre än fullstorlek och som har ett diskret och stiligt utseende, dvs inga av de attribut som ett gamingtangentbord har. Tack för hjälpen på förhand!

Ange dina personliga preferenser (krav) i din fråga.
T.ex. önskemål om:

Storlek 75-80% (TKL)
Fysisk Layout (ISO)
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Spelar ingen roll.
önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Absolut inte.
Trådat endast.
Absolut inte Bakgrundsbelyst
Absolut inte RGB(W)

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc: Vet ej.

programmerbart eller inte programmerbart: Vet ej.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Nej?

Kulör: Diskret
Ljudnivå: Ej hög, i övrigt inga preferenser
Pris: 1500 +-

Jag tänkte på Novatouch TKL, kanske skulle det kunna vara något. Självklart ISO varianten men ansi finns också om så önskas.

Skrivet av drakelito:

Halloj!

Är på jakt efter nytt tangentbord efter mitt nyss gav upp, det jag söker är ett mekaniskt, helst röda eller bruna switchar.
TKL helst men 60/65% skulle funka också

RGB och gaming är inte viktigt, hade dock föredragit någon slags bakgrundsbelysning och nordisk layout.

Pris är inte så viktigt men helst under 1500kr

Någon som kan tipsa om något bra tbord?

Mvh

Lägg också Anne Pro 2 i listan. Tror du skulle gilla det
Finns miljontals sätt att modda, bara att googla

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag köpte för ca två år sedan ett litet bluetooth tangentbord som funkat bra som främst rese-tangentbord till surfplattor men även komplement till annat som behövt ett tangentbord. Nu har det gått sönder och jag är därför på jakt efter en lämplig ersättare.

Min tanke är ett TKL med bluetooth anslutning, givetvis med nordisk layout. Mekaniska brytare är en bonus men inget krav.

Jag har kikat lite på Keychron K2 och K6 som verkar se okej ut. Finnas det andra alternativ? Kan man gå ner en storlek till utan att skala bort knappar man kan tänkas behöva (och vilken modell hamnar i då?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag köpte för ca två år sedan ett litet bluetooth tangentbord som funkat bra som främst rese-tangentbord till surfplattor men även komplement till annat som behövt ett tangentbord. Nu har det gått sönder och jag är därför på jakt efter en lämplig ersättare.

Min tanke är ett TKL med bluetooth anslutning, givetvis med nordisk layout. Mekaniska brytare är en bonus men inget krav.

Jag har kikat lite på Keychron K2 och K6 som verkar se okej ut. Finnas det andra alternativ? Kan man gå ner en storlek till utan att skala bort knappar man kan tänkas behöva (och vilken modell hamnar i då?)?

Vilken har du haft tidigare om man får fråga?
Använder du F1-F12 raden? Dedikerade piltangenter?

Låter kanske som att du ligger mellan en 60/65/75 men det viktigaste att det är trådlöst eller är nordiska layouten viktigare?

Bollar lite för att skapa mig en uppfattning.

Sist jag ägde en keychron, den första från kickstarter, så var den fruktansvärt hög att man var tvungen att ha handledsstöd. Nu vet jag att de hade en K3 som verkar vara ganska populär

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vilken har du haft tidigare om man får fråga?
Använder du F1-F12 raden? Dedikerade piltangenter?

Låter kanske som att du ligger mellan en 60/65/75 men det viktigaste att det är trådlöst eller är nordiska layouten viktigare?

Bollar lite för att skapa mig en uppfattning.

Sist jag ägde en keychron, den första från kickstarter, så var den fruktansvärt hög att man var tvungen att ha handledsstöd. Nu vet jag att de hade en K3 som verkar vara ganska populär

Just nu har jag haft denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor...
Använder inte alltför ofta "F-raden" men hyfsat tillgängliga piltangenter är skönt att ha.

Storleksmässigt så går jag gärna upp lite i storlek från den jag haft, den känns lite för kompakt ibland, samtidigt skall den gärna vara tillräckligt liten för att kunna packa med sig på resa. 60-65 känns lagom.
Måste jag välja så är det nordiska layouten som är viktigast, men eftersom den skall användas till surfplattor ibland så vill jag ha gärna ha den trådlösa möjligheten också.
Egentligen så är det inte superviktigt att det är mekaniskt så länge det är hyfsat trevligt att skriva på, det är mest ett bonusönskemål.

För mig så är höjden ingen deal-breaker om det går att lösa med handledsstöd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Just nu har jag haft denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor...
Använder inte alltför ofta "F-raden" men hyfsat tillgängliga piltangenter är skönt att ha.

Storleksmässigt så går jag gärna upp lite i storlek från den jag haft, den känns lite för kompakt ibland, samtidigt skall den gärna vara tillräckligt liten för att kunna packa med sig på resa. 60-65 känns lagom.
Måste jag välja så är det nordiska layouten som är viktigast, men eftersom den skall användas till surfplattor ibland så vill jag ha gärna ha den trådlösa möjligheten också.
Egentligen så är det inte superviktigt att det är mekaniskt så länge det är hyfsat trevligt att skriva på, det är mest ett bonusönskemål.

För mig så är höjden ingen deal-breaker om det går att lösa med handledsstöd eller liknande.

Jag förstår, den du har är väldigt kompakt. Har haft den tidigare själv till Kanske en Cooler Master SK621 vore någonting?

Tänk att layouten inte påverkar ÖÄÅ, med andra ord att jag kan ha ett engelskt tangentbord och fortfarande ha ÖÄÅ. Av de jag känner till och är off the shelves är nog Keychron K6 den mest intressanta. Den har jag inte haft så vore trevligt att få höra om en återkoppling

Angående om höjden så trodde jag inte heller det kan jag säga fram till den dagen jag tappade bort mitt handledsstöd

I övrigt känns det som att prebuilt sidan med BT anslutningar fortfarande är lågt utbud. Framförallt när det är ISO layouten.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tänk att layouten inte påverkar ÖÄÅ, med andra ord att jag kan ha ett engelskt tangentbord och fortfarande ha ÖÄÅ.

Men tänk även på att <>|-tangenten kommer försvinna så det är inte bara att det står fel sak på tangenterna som skiljer om man köper ett tangentbord med ANSI-layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Men tänk även på att <>|-tangenten kommer försvinna så det är inte bara att det står fel sak på tangenterna som skiljer om man köper ett tangentbord med ANSI-layout.

Juste, tack för förtydligandet!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Oj sicken röra av alla keyboard! Jag hade tidigare ett Logitech G810 Orion Spectrum RGB Mechanical Gaming Keyboard som funkade skitbra! Kanske ska köpa det igen men vill ha lite mer finare stil typ Ducky/Das Keyboard. Det behöver inte vara fancy men lite LED och bra byggkvalité är ju trevligt.
- Fullstort Keyboard med numlock-delen
- LED
- Alla inställningar sparas onboard
- Kabel
- Bruna sherry's då rykten säger de är närmast "IBM Model M-keyboard" (vem älskar inte det?)
- Budget 2000kr
- Kunna byta keycaps när jag tröttnar.
- Inga konstiga "media knappar" särskilt inte till vänster men annars ok.
- Enter-knapp ska vara full-stor.

Men dessa få krav finns de så sjukt många. Jag hoppas från djupet av mitt hjärta någon som har ett tips. Det ska hålla 10år+ eller för evigt helst

Skulle uppskatta alla tips man kan handla antingen i landet eller i EU.
Sköt om er

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Oj sicken röra av alla keyboard! Jag hade tidigare ett Logitech G810 Orion Spectrum RGB Mechanical Gaming Keyboard som funkade skitbra! Kanske ska köpa det igen men vill ha lite mer finare stil typ Ducky/Das Keyboard. Det behöver inte vara fancy men lite LED och bra byggkvalité är ju trevligt.
- Fullstort Keyboard med numlock-delen
- LED
- Alla inställningar sparas onboard
- Kabel
- Bruna sherry's då rykten säger de är närmast "IBM Model M-keyboard" (vem älskar inte det?)
- Budget 2000kr
- Kunna byta keycaps när jag tröttnar.
- Inga konstiga "media knappar" särskilt inte till vänster men annars ok.
- Enter-knapp ska vara full-stor.

Men dessa få krav finns de så sjukt många. Jag hoppas från djupet av mitt hjärta någon som har ett tips. Det ska hålla 10år+ eller för evigt helst

Skulle uppskatta alla tips man kan handla antingen i landet eller i EU.
Sköt om er

Jag vill instämma på din sökning.

Själv har jag kört
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5259903

Som INTE är värt det. Då de dras med dubbeltryckningar ofta, redan efter någon vecka.
Sämsta jag någonsin köpt. Men samtidigt hade det allt jag ville ha för inte en allt för dyr prislapp.

Men det är väl även därför det är skräp i slutändan, man får vad man betalar för.
Det fungerar till 90% men resterande 10% får jag korrigera dubbeltryckningar.

Men det är ett skönt tagentbord och har de funktioner jag ville ha.

Så återigen stämmer jag in med din kravlista för jag letar något annat/nytt nu. Samma pris som dig max 2000.

Edit: Ser att bilden inte visar fullstor enter, men det är det.
(på nordic versionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

- Bruna sherry's då rykten säger de är närmast "IBM Model M-keyboard" (vem älskar inte det?)

Bruna Cherry är lika buckling spring-brytarna från Model M på samma sätt som en pudel är lik en guldfisk. Båda har ögon, typ?

Blå Cherry är i så fall mycket mer lika buckling spring-brytare än vad bruna är. Men om buckling springs är en hund, och bruna cherry är en guldfisk så är kanske blå cherry en vandrande pinne?

Nä nu blev det rätt långsökt känner jag. Men kontentan är, ingen Cherrybrytare är på något sätt lik brytarna från ett IBM Model M, men om det är någon som åtminstone är lite smålik så är det blå cherry som klickar. Men det är mest p.g.a. att de är högljudda. Känslan och ljudet är ljusår ifrån ett Model M.

Med det sagt så ska du förmodligen köpa ett Varmilo. Ducky är "sådär", Das Keyboard vet jag egentligen inget om men jag har inte hört någon som lovordar dem heller. Kanske Keychron annars.

Med GMMK så kan du köpa ett modulärt tangentbord där du får välja brytare själv. Det innebär att du har möjligheten att köpa till brytare som är bra istället för att behöva köra med Cherry. Däremot är det risk att prislappen landar strax över 2000kr.

Men annars, om du nu tycker att ett Model M är höjdpunkten av tangentbord och har en budget på 2000kr, så kan du väl köpa ett IBM Model M bara? Har det hållt sen 1994 så kan du nog lita på att det håller ytterligare 10+ år

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Oj sicken röra av alla keyboard! Jag hade tidigare ett Logitech G810 Orion Spectrum RGB Mechanical Gaming Keyboard som funkade skitbra! Kanske ska köpa det igen men vill ha lite mer finare stil typ Ducky/Das Keyboard. Det behöver inte vara fancy men lite LED och bra byggkvalité är ju trevligt.
- Fullstort Keyboard med numlock-delen
- LED
- Alla inställningar sparas onboard
- Kabel
- Bruna sherry's då rykten säger de är närmast "IBM Model M-keyboard" (vem älskar inte det?)
- Budget 2000kr
- Kunna byta keycaps när jag tröttnar.
- Inga konstiga "media knappar" särskilt inte till vänster men annars ok.
- Enter-knapp ska vara full-stor.

Men dessa få krav finns de så sjukt många. Jag hoppas från djupet av mitt hjärta någon som har ett tips. Det ska hålla 10år+ eller för evigt helst

Skulle uppskatta alla tips man kan handla antingen i landet eller i EU.
Sköt om er

https://www.pckeyboard.com/page/product/NEW_M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Men annars, om du nu tycker att ett Model M är höjdpunkten av tangentbord och har en budget på 2000kr, så kan du väl köpa ett IBM Model M bara? Har det hållt sen 1994 så kan du nog lita på att det håller ytterligare 10+ år

Ja why not lixom

Tack alla för era svar. Jag har insett att det är lite av ett rabbit-hål med alla modeller, brytare och keycaps man dyker ned it men lite kul är de

Ska ta helgen och gräva lite och återkommer nog med fler dumma frågor.

Trevlig helg

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

När ni skriver "byta witches"? Menar ni då att man inte bara byter key-capsen /men att man byter från röd-till-blå på t.ec sherry?) I min värd trodde jag de bara var utseendet?

Om model IBM Model-M är de bästa jag vet så förstår jag det är blue-cherries som kommer närmast?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

När ni skriver "byta witches"? Menar ni då att man inte bara byter key-capsen /men att man byter från röd-till-blå på t.ec sherry?) I min värd trodde jag de bara var utseendet?

Om model IBM Model-M är de bästa jag vet så förstår jag det är blue-cherries som kommer närmast?

Med tangentbord som är hotswap kan man byta själva brytarna också och inte bara det synliga "locket" (keycaps).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Denna uppfyller alla mina krav. kommer köra med bruna switchar de verkar funka overall - och bäst för mig

Das Keyboard X50 (Nordisk)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4934885

Kommenterar uppskattas!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

När ni skriver "byta witches"? Menar ni då att man inte bara byter key-capsen /men att man byter från röd-till-blå på t.ec sherry?) I min värd trodde jag de bara var utseendet?

Om model IBM Model-M är de bästa jag vet så förstår jag det är blue-cherries som kommer närmast?

Brytare är brytare och keycaps är keycaps. På alla tangentbord kan du byta keycaps, på vissa kan du byta brytare också. Och ja, jag hade sagt att av Cherrys brytare så är det de blåa som kommer närmst buckling spring-brytarna i ett Model M. Med det sagt så hade jag inte sagt att någon av Cherrys brytare är direkt nära till att börja med. Det finns andra brytare som är närmre BS-brytare från ett Model M än vad Cherry MX-derivat är. Men det är som att jämföra äpplen och päron. Eller som att jämföra en Tesla med en dieseltraktor. Det enda som är direkt likt är funktionen de delar, d.v.s. att ge en taktil feedback och aktivera ett tecken på din dator. Annars är det rätt stor skillnad mellan dem.

Med det sagt kommer du i längden sannolikt uppskatta ditt tangentbord med bruna Cherry mer än ett IBM Model M.

https://streamable.com/dkrd8m Här är en liten videosnutt på mitt eget Model M. Det är inte direkt ett tyst tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag beställer nog "Varmilo VA88M Moonlight MX Brown" 1590kr idag såvida inga har några synpunkter?

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Ha de fint

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag beställer nog "Varmilo VA88M Moonlight MX Brown" 1590kr idag såvida inga har några synpunkter?

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Ha de fint

Är du ute efter taktila switchar så är jag rädd att MX Brown kan vara en besvikelse, de är i princip linjära med ett litet sandkorn halvvägs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag beställer nog "Varmilo VA88M Moonlight MX Brown" 1590kr idag såvida inga har några synpunkter?

https://www.inet.se/produkt/6100773/varmilo-va88m-moonlight-m...

Ha de fint

Det blir säkert toppen, Varmilo brukar vara bra. Jag tror inte att du hittar ett bättre tangentbord för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Är du ute efter taktila switchar så är jag rädd att MX Brown kan vara en besvikelse, de är i princip linjära med ett litet sandkorn halvvägs ner.

Djunget Är det blåa som gäller då?

Skrivet av Icetec:

Det blir säkert toppen, Varmilo brukar vara bra. Jag tror inte att du hittar ett bättre tangentbord för det priset.

Tack så mycket! Ska bara reda ut switcharna nu

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Djunget Är det blåa som gäller då?

Tack så mycket! Ska bara reda ut switcharna nu

Det beror lite på hur mycket taktilitet du vill ha. Jag tycker inte att det är så skönt att skriva i längden på brytare som är jätte-jättetaktila så det är möjligt att du tycker MX Brown funkar bra för dig. Jämför du med Blå så kanske du får lite mer feedback i de blå men då låter de å andra sidan mycket mer också. Det bästa är ju om du tar dig till någon butik med demoex så att du kan kolla själv, det är 100% en smaksak vilka brytare man föredrar. I brist på det så har du ju alltid 14 dagars returrätt på varor du beställer hem så om du inte gillar det du får så kan du ju faktiskt skicka tillbaka det och testa andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det beror lite på hur mycket taktilitet du vill ha. Jag tycker inte att det är så skönt att skriva i längden på brytare som är jätte-jättetaktila så det är möjligt att du tycker MX Brown funkar bra för dig. Jämför du med Blå så kanske du får lite mer feedback i de blå men då låter de å andra sidan mycket mer också. Det bästa är ju om du tar dig till någon butik med demoex så att du kan kolla själv, det är 100% en smaksak vilka brytare man föredrar. I brist på det så har du ju alltid 14 dagars returrätt på varor du beställer hem så om du inte gillar det du får så kan du ju faktiskt skicka tillbaka det och testa andra.

Yes tackar så mycket! Jag gillar när man "känner" att en knapp blir nedtryckt som denna snubben visar med blåa: https://youtu.be/a5BS2DFpdxM?t=108

edit: blir får bli bruna. Kan skicka tillbaka det om det är total katastroff. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Baaahh