Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vätgas framställd med hjälp av el kanske jag skulle sagt.

Finns så stora förluster i hela kedjan att mer kolkraft och gaskraft behöver köras, för du ökar bara mängden primärenergi som behövs och det finns nästan inget annat att ta av än fossilt. För Sveriges del innebär det att vi inte exporterar el och grannländerna får köra mer fossilt när våra anläggningar är uppe.

Ska du använda mindre fossilt finns ingen annan väg än att använda mindre energi.

Dessutom skapas väl majoriteten av vätgas från naturgas idag (framförallt metan), för att det är billigare... jag personligen förstår inte alls varför vätgas skulle lösa något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dessutom skapas väl majoriteten av vätgas från naturgas idag (framförallt metan), för att det är billigare... jag personligen förstår inte alls varför vätgas skulle lösa något alls

Det LKAB håller på med är att ersätta stenkol/koks i reduktionsprocessen och värmningsugnarna. SSAB kommer också gå till ljusbågsugn i Oxelösund där elledningarna går genom bland annat min kommun och det tar ju bort behovet av kol i Oxelösund så småning om, där tror jag också de kan göra besparingar. På malmsidan verkar de däremot vilja gå från stenkol/koks/olja på ca 2 TWh plus ca 2 TWh el till ca 55 TWh el. Förstår inte riktigt hur man ska sälja in att använda så mycket mer energi skulle vara miljövänligt och ekonomiskt. Hybrit ska väl täcka SSABs behov och förbruka 15 TWh el bara det.

LKAB planerar att köra vätgasproduktion genom elektrolys just för att kunna marknadsföra det som fossilfritt.

Vätgas producerad från naturgas lämpar sig ofta inte i bränsleceller, så den har andra användningsområden.

Vätgas för bränsleceller kan ha sin användning, t.ex. reservkraft men då producerar ju samma anläggning också vätgasen. Tänker man fordon så har bränslecellsbilar redan batteripaket i storlek med dagens elbilar och ökar energianvändningen om man kör de på vätgas. Kör på batteripaketet istället, det behövs ju likväl.

Ska du ha bränsleceller i större fordon kanske det är mer lämpligt med bränsleceller som går på kolväten istället för att producera el för att producera vätgas, där primärenergin ändå är kolväten.

Hybrit planerar inte att lagra vätgas för övrigt.

Edit: LKAB får förhoppningsvis inte som de vill. Pågår annan forskning och pilotverksamhet också, t.ex. Höganäs kollar på att ersätta koks och antracit med biokol i deras järnsvampsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kinas nya Gen 4 Torium smältsaltsreaktor är ju rätt smutt, kräver inte ens vatten för kylning. Dom drar igång den denna månad är det tänkt. Sen ska dom bygga 30 till om några år i andra länder som dom samarbetar med.

https://www.france24.com/en/asia-pacific/20210912-why-china-i...

Läste för länge sedan att torium har en nackdel. Det är sjukt giftigt och svårt att hantera. Men de har garanterat en lösning på det problemet när de kommit så långt.

När uran-233 har börjat bildas i reaktorn uppstår kärnreaktioner även där. I en sådan reaktion bildas en lättare form av uran, uran-232. När uran-232 sönderfaller bildas ämnen som sänder ut mycket stark strålning. Trots att enbart små mängder uran-232 bildas blir strålningen så intensiv att det inte går att hantera uranet utan att vara skyddad mot strålningen. Kravet på strålskydd gör det komplicerat att tillverka kärnbränsle av återvunnet uran-233. Den starka strålningen gör även upparbetning av toriumbaserade bränslen svårare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska vi titta på bostäder så använde småhus 30,2 TWh, flerbostadshus 26,1 TWh och lokaler 20,4 TWh för uppvärmning och varmvatten 2019.

Antalet småhus 2019 är 2 087 965, lägenheter i flerbostadshus 2 548 530, specialbostäder 260 406 och övriga hus 81 338.

Så för uppvärmning och varmvatten använder vi ~14464 kWh per år för bara värme och varmvatten per småhus. Hushållsel tillkommer.

Den ca 50 TWh hushålls och driftel som används av bostäderna borde mer än väl räcka även för värme och varmvatten, men 92,9 TWh mer energi används. På dessa 50 TWh el borde du även få in laddning av elbilar som sparar sådär 30 TWh fossila bränslen. Finns ingen teknisk anledning till att vi inte bor i nollenergihus.

Vi bor i ett väldigt kallt land. Tyvärr är det fantasier det du skriver. I andra länder där temperaturen kanske inte ens går ner till 0 är det dock möjligt. Jag har bott på andra ställen i Europa och på många ställen har de tunna väggar och 1-glas fönster, de har ett helt annat klimat. Finns även länder där man kan bo i hyddor, tält och skjul utan problem.
Samtidigt har en del varma länder massa AC som de kör på sommaren som drar mycket el.

Möjligtvis om du bygger ditt hus som en kapsel i en rymdraket, men garanterar att det är väldigt dyrt och komplicerat.
Grundläggande fysik säger annars emot dig. Men har du någon magisk idé är jag väldigt nyfiken.

Så det finns många anledningar till att vi inte bor i nollenergihus. Man kan ju isolera husen bättre, men det kan också ge problem med fukt och mögel. Sen vill man ofta (alltid?) ha ventilation som tar in kall-luft och släpper ut "varm". Mitt hus har faktiskt en värmeväxlare som värmer upp luften som kommer in med den som släpps ut. Värmepumpar är ju en mer effektiv uppvärmning när det gäller el. Pelletskaminer är ju rätt effektiva men släpper ju ut rök och Co2

Att få varmt vatten i kranen tar rätt mycket energi också. Har man för låg temperatur kan legionella och annat otrevligt växa till sig.

"The specific heat capacity of water is 4,200 joules per kilogram per degree Celsius (J/kg°C). This means that it takes 4,200 J to raise the temperature of 1 kg of water by 1°C." så att värma upp vatten till säg 75C tar rätt mycket energi.
Men att koka vatten tar ännu mer då mer energi behövs för att ändra vattnet till gasform.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du fortsätta använda mer och mer energi varje år så finns ingen annan lösning än att fortsätta öka produktionen av fossila bränslen.

Jag vet inte varför vi skriver, du har inget argument, ingen statistik och egentligen ingen teknik du lägger fram?

Det enda du kommer med är att det inte går att lösa energiproblemen på något annat sätt än att öka användandet av fossila bränslen. Jag och många med mig tror att det finns andra sätt. Fossila bränslen har den lite olyckliga egenheten att de är ändliga och förnärvarande så gör vi av med mer olja och naturgas än vad vi hittar nya fyndigheter.

Det känns inte som en hållbara lösning och detta kommer att tvinga fram alternativ oavsett vad du tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vi bor i ett väldigt kallt land. Tyvärr är det fantasier det du skriver. I andra länder där temperaturen kanske inte ens går ner till 0 är det dock möjligt. Jag har bott på andra ställen i Europa och på många ställen har de tunna väggar och 1-glas fönster, de har ett helt annat klimat. Finns även länder där man kan bo i hyddor, tält och skjul utan problem.
Samtidigt har en del varma länder massa AC som de kör på sommaren som drar mycket el.

Möjligtvis om du bygger ditt hus som en kapsel i en rymdraket, men garanterar att det är väldigt dyrt och komplicerat.
Grundläggande fysik säger annars emot dig. Men har du någon magisk idé är jag väldigt nyfiken.

Så det finns många anledningar till att vi inte bor i nollenergihus. Man kan ju isolera husen bättre, men det kan också ge problem med fukt och mögel. Sen vill man ofta (alltid?) ha ventilation som tar in kall-luft och släpper ut "varm". Mitt hus har faktiskt en värmeväxlare som värmer upp luften som kommer in med den som släpps ut. Värmepumpar är ju en mer effektiv uppvärmning när det gäller el. Pelletskaminer är ju rätt effektiva men släpper ju ut rök och Co2

Att få varmt vatten i kranen tar rätt mycket energi också. Har man för låg temperatur kan legionella och annat otrevligt växa till sig.

"The specific heat capacity of water is 4,200 joules per kilogram per degree Celsius (J/kg°C). This means that it takes 4,200 J to raise the temperature of 1 kg of water by 1°C." så att värma upp vatten till säg 75C tar rätt mycket energi.
Men att koka vatten tar ännu mer då mer energi behövs för att ändra vattnet till gasform.

Finns massor med värmekällor i ett nollenergihus, det går inte att bygga utan FTX-aggregat för ventilationen. Tror inte du förstår att nollenergihus använder energi med tanke på ditt inlägg. Det vi bygger idag är ju långt ifrån passivhusstandarden som ju faktiskt inte behöver producera någon energi, passivhusbyggen skulle kunna använda fjärrvärme för varmvatten.

Hade jag fantiserat skulle jag sagt att alla ska bo i plusenergihus. Det är också då tekniken blir för dyr. Vet inte varför du vill göra dig löjlig om fysikens lagar, tittar du på specifikationerna för de som vill standardisera nollenergihus så handlar det om energianvändning på kanske upp till 2500-5000 kWh årligen (beroende på hur de hanterar uppvärmning) för 100 m². Dagens hus ligger någonstans runt 20000 kWh. Grejen är dock att när du kommer till nära nollenergi eller nollenergihus så har du förutom värmeåtervinning inget värmesystem och behöver ingen kylning sommartid så hushållselen blir mycket mindre än ett hus värmt med värmepump som inte tittar på värmeförluster. Du tror inte du sparar in något (energimässigt) av att gå från hus som förbrukar 9500 kWh (dagens byggkrav) till ett (passivhus, den typ som byggs idag i Sverige) som förbrukar 2600 kWh? Ja 50 TWh el ska räcka för bostadssektorn även om vi räknar in att folk laddar bilen med hushållselen, de övriga 22 TWh el, 15 TWh biobränslen, 13 TWh olja och gas och 45 TWh fjärrvärme behövs egentligen inte.

Majoriteten av varmvattnet kan du täcka med solfångare.

Varmvatten står bara för mindre del av uppvärmning och varmvatten till att börja med. Det mesta från dessa siffror är uppvärmning. Har du ett hus som inte har något eget värmesystem (inga radiatorer) räknar man med att andra saker som varmvattnet tillför energi, sådär 8 månader om året kan just varmvattnet komma från solfångarna och behöver då inte komma från elnätet eller fjärrvärmenätet. De är också designade för att kunna tillvarata solen för uppvärmning. Ska alla bo så behöver man såklart tänka på hur det ska fungera typ december-februari, men som det fungerar idag går ju värmepatronerna i pannorna då värmepumparna inte hänger med så belastningen skulle bli mycket mindre.

Går för övrigt fint att bo i tält i Mongoliet i minusgrader, finns liksom värmesystem där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns massor med värmekällor i ett nollenergihus, det går inte att bygga utan FTX-aggregat för ventilationen. Tror inte du förstår att nollenergihus använder energi med tanke på ditt inlägg. Det vi bygger idag är ju långt ifrån passivhusstandarden som ju faktiskt inte behöver producera någon energi, passivhusbyggen skulle kunna använda fjärrvärme för varmvatten.

Hade jag fantiserat skulle jag sagt att alla ska bo i plusenergihus. Det är också då tekniken blir för dyr. Vet inte varför du vill göra dig löjlig om fysikens lagar, tittar du på specifikationerna för de som vill standardisera nollenergihus så handlar det om energianvändning på kanske upp till 2500-5000 kWh årligen (beroende på hur de hanterar uppvärmning) för 100 m². Dagens hus ligger någonstans runt 20000 kWh. Grejen är dock att när du kommer till nära nollenergi eller nollenergihus så har du förutom värmeåtervinning inget värmesystem och behöver ingen kylning sommartid så hushållselen blir mycket mindre än ett hus värmt med värmepump som inte tittar på värmeförluster. Du tror inte du sparar in något (energimässigt) av att gå från hus som förbrukar 9500 kWh (dagens byggkrav) till ett (passivhus, den typ som byggs idag i Sverige) som förbrukar 2600 kWh? Ja 50 TWh el ska räcka för bostadssektorn även om vi räknar in att folk laddar bilen med hushållselen, de övriga 22 TWh el, 15 TWh biobränslen, 13 TWh olja och gas och 45 TWh fjärrvärme behövs egentligen inte.

Majoriteten av varmvattnet kan du täcka med solfångare.

Varmvatten står bara för mindre del av uppvärmning och varmvatten till att börja med. Det mesta från dessa siffror är uppvärmning. Har du ett hus som inte har något eget värmesystem (inga radiatorer) räknar man med att andra saker som varmvattnet tillför energi, sådär 8 månader om året kan just varmvattnet komma från solfångarna och behöver då inte komma från elnätet eller fjärrvärmenätet. De är också designade för att kunna tillvarata solen för uppvärmning. Ska alla bo så behöver man såklart tänka på hur det ska fungera typ december-februari, men som det fungerar idag går ju värmepatronerna i pannorna då värmepumparna inte hänger med så belastningen skulle bli mycket mindre.

Går för övrigt fint att bo i tält i Mongoliet i minusgrader, finns liksom värmesystem där med.

2500-5000KWh är långt från noll, så kalla det för lågenergihus istället. Noll är rakt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det enda du kommer med är att det inte går att lösa energiproblemen på något annat sätt än att öka användandet av fossila bränslen. Jag och många med mig tror att det finns andra sätt. Fossila bränslen har den lite olyckliga egenheten att de är ändliga och förnärvarande så gör vi av med mer olja och naturgas än vad vi hittar nya fyndigheter.

Det känns inte som en hållbara lösning och detta kommer att tvinga fram alternativ oavsett vad du tycker om det.

Nu hittar du bara på något att argumentera mot.

Ökar du energianvändningen så kommer du också öka användningen av fossila bränslen. Inget du säger pekar på något annat.

Ingen mängd vindkraft, solel, biobränslen eller kärnkraft kommer göra någon skillnad när vi samtidigt fortsätter att öka energianvändningen. Så snabbt kommer vi aldrig kunna bygga ut dessa och det finns ingen trend vi kan hitta i siffrorna som säger något annat.

Permalänk
Medlem

@petterk Hade du sagt lågenergihus hade jag inte reagerat.
Solfångare kan du glömma på vintern i Sverige.

Edit: Googlade på termen och det finns faktiskt något som heter så.
Wikipedia vill kalla dem "passivhus"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Passivhus

Visar en bild från Darmstadt där en månad har -1 i medeltemperatur och de andra plus. Om jag inte läser fel och det t.om. är alla månader plus. (och bortser så klart från rekordtemperaturer)
https://en.wikipedia.org/wiki/Darmstadt#Climate

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2500-5000KWh är långt från noll, så kalla det för lågenergihus istället. Noll är rakt fel!

Nej det är passivhus i den nivån. Passivhus är bättre definierat därför används siffror därifrån.

Nollenergihus är också ett begrepp, att du inte kan det är inte mitt fel och jag tycker det är bättre att prata om dessa än att prata om plusenergihus. Passivhus finns i olika varianter där värmesystem kan användas, i nollenergihus kan du inte ha något separat värmesystem. Själv ser jag inte riktigt vitsen med solceller som ska kopplas till elnätet, men det finns givetvis en del som bygger så också och producerar mer energi än huset gör av med.

50 TWh el räcker om vi skulle bo i hus enligt FEBY Guld (anpassat för Sverige) plus ladda elbilen, jag förutsatte aldrig att husen inte skulle använda någon energi. Det går att bygga tuffare än FEBY Guld, men det räcker för att få bort typ 4/5 av energianvändningen i den sektorn. Bara en liten förbättring hade frigjort stora resurser så man behöver såklart inte gå så långt för att se stora vinster. En halvering från 144 till 72 TWh hade frigjort mycket biobränslen och el till annat. Husen hade varit bekvämare än de flesta hus vi har idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

@petterk Hade du sagt lågenergihus hade jag inte reagerat.
Solfångare kan du glömma på vintern i Sverige.

Edit: Googlade på termen och det finns faktiskt något som heter så.
Wikipedia vill kalla dem "passivhus"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Passivhus

Visar en bild från Darmstadt där en månad har -1 i medeltemperatur och de andra plus. Om jag inte läser fel och det t.om. är alla månader plus. (och bortser så klart från rekordtemperaturer)
https://en.wikipedia.org/wiki/Darmstadt#Climate

Solfångare fungerar faktiskt ganska bra när vi har snöfritt och även i norra delarna av landet kan du vara helt försörjd från de större delen av året. Nämnde 8 månader i inlägget så jag vet inte riktigt vad du reagerar på.

Passivhus är inget som händer i Darmstadt. Det byggs passivhus hela tiden i Sverige och det finns olika regler för mycket energi de kan förbruka när man räknar in allt och hur mycket de får läcka i form av värmeförlusttal. Husbyggare erbjuder detta i hela landet. Passivhus finns i olika standarder där en del får förbruka mer eller t.o.m. ha värmesystem, men det är faktiskt inget problem att bygga enligt FEBY Guld i hela landet utan radiatorer. Nej det finns ingen anledning till att vi lägger 144 TWh på bostäder och service förutom att det är billigt att slösa. Vintern är inte anledningen och medeltemperaturen i Darmstadt är ju inte varmare än några av våra större städer, medeltemperaturen i Stockholm brukar vara runt nollan december-jan samtidigt som folk råkar bo främst i i södra Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Nu är jag inte så insatt i elnät, men förlorar man inte en stor del av energin om den ska transporteras långt? Samt väldigt dyrt förstås att bygga ut nätet på så vis. Även en stor risk, om en stor del av Sveriges elproduktion skulle ligga i annat land.

Såg en kalkyl på 3-4% förluster på en ledning från Marocko till norra Tyskland, en sträcka på runt 2000 km. En siffra i Wikipedia säger 1.6% per 1000 km.

Visst är det ett problem när produktionen ligger i ett annat land. Kan man lita på dom? Norrlänningar gillar att hota med att stänga av strömmen. Lömska typer.

Kina har just byggt färdigt en ledning på 3000 km. Den kör med en ovanligt hög spänning på 1.1 MV så den kanske har lite lägre förluster (ju högre spänning, desto lägre förluster).

Transkontinentala ledningar på typ 6000 km lär ha förluster på runt 5-10%, detta då som mycket grov uppskattning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Problemet med fysikens lagar är att de är så svåra att ändra på. Av den anledningen så måste man först komma fram till vad som är fysiskt möjligt och sedan utgå ifrån det.

EROI är ett mått som vilket som helst. Det säger ingenting om vilken inriktning vi ska ha på energipolitiken, men det ger oss ett verktyg för att att kunna bedöma vilka lösningar som är realistiska och önskvärda. Ungefär som

Om vi ska minska koldioxidutsläppen så behöver vi avveckla olja kol och naturgas som energikällor och då måste andra energikällor kompensera detta stora bortfall.

Ett rent önsketänkande utan grund i fysiska realiteter. Solenergi har väldigt dålig nettoenergikvot jämfört med de fossila bränslen som den skulle behöva ersätta.

Ju sämre EROI som alternativen har, desto längre tar det att ersätta fossila energikällor. Men 20 år är en orealistiskt kort tid oavsett vilken energikälla som väljs.

Jag ger inte så mycket för det här med EROI. Det är i alla fall inget som hindrar att majoriteten av dagens investeringar i nya kraftverk handlar om sol och vind. Man låter ekonomin styra.

Ett globalt kraftnät är inget nytt eller konstigt. Pågår mycket arbete runt "Megagrid" eller "Supergrid":

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_grid

Jag är utbildad fysiker så du får gärna undervisa mig i varför det skulle vara fysiskt och/eller fysikaliskt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit fascinerad av kärnkraft o är givetvis positivt inställd till det.

Jag tror att det i framtiden finns billig teknik för att upparbeta det använda bränslet till mindre farligt material, o kanske även återanvända det. Det görs ju delvis idag redan. Så att det inte alls behöver förvaras i hundratusentals år.

Chernobyl-katastrofen var väl någon slags test där de kopplade bort flera av säkerhetsfunktionerna? Kärnkraftverket i Fukushima dränktes väl i en tsunami...? Sådant kan inte hända i Sverige.

Lyckas man få en effektiv bridreaktor kan man använda vanligt U-238 o Th-232 som det finns massvis av, o med samma effekt som U-235. Då har vi energi för en väldigt lång tid framöver...

Men jag följer med intresse fusionstekniken! Skulle vi kunna få en effektiv fusionsreaktor skulle vi ha energi så länge vi lever. T.ex kan tungt vatten utvinnas ur havet (1 på 6000 atomer är "tung" o det räcker).

Ser i.a.f inget fel i t.ex vattenkraft. Men vindkrafts-möllor ser ju för fula ut ut o ger inte särskilt mycket energi heller, t.o.m noll när det är vindstilla. O solkraft funkar ju knappast på natten, o mindre en mulen dag, sen är väl solpaneler relativt dyra ännu?

Men vågkraft undrar jag varför det inte utnyttjas mer?

Till sist, jag har i.a.f bytt elbolag, till 100% kärnkraft!
https://www.karnkraft.se/

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Såg en kalkyl på 3-4% förluster på en ledning från Marocko till norra Tyskland, en sträcka på runt 2000 km. En siffra i Wikipedia säger 1.6% per 1000 km.

Visst är det ett problem när produktionen ligger i ett annat land. Kan man lita på dom? Norrlänningar gillar att hota med att stänga av strömmen. Lömska typer.

Kina har just byggt färdigt en ledning på 3000 km. Den kör med en ovanligt hög spänning på 1.1 MV så den kanske har lite lägre förluster (ju högre spänning, desto lägre förluster).

Transkontinentala ledningar på typ 6000 km lär ha förluster på runt 5-10%, detta då som mycket grov uppskattning.

Det blir en kostnad också förstås. Jag såg denna idag på lunchen:
https://www.youtube.com/watch?v=s3ScJ_FwaZk

I Usa väntas elnätets utbyggnad kosta nästan lika mycket som investeringen i sol (eller vindkraft) fram till 2050 med beräknad kostnad av 320 miljarder dollar. Det blir alltså rätt mycket dyrare än om man bara räknar på vad sol eller vind kostar pga elnätets utbyggnad när en större del av energin kommer därifrån. Samt energiförluster pga längre sträckor ökar kostnaden en del till.

Kostnader går att ta delvis, även om det inte är så poppis. Däremot känns det mer tveksamt att större delen av länders energi ska komma från andra länder. Det för med sig många säkerhetsrisker. Jag är nog lite mer skeptisk till idén här tidigare om att lägga energiförsörjning på några ställen i världen där det ger mest. Håller man sig inom kortare avstånd och har en stor del av produktionen inom säg 100 mil så blir ett land eller del av ett land inte lika sårbart är min tanke.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Såg en kalkyl på 3-4% förluster på en ledning från Marocko till norra Tyskland, en sträcka på runt 2000 km. En siffra i Wikipedia säger 1.6% per 1000 km.

Visst är det ett problem när produktionen ligger i ett annat land. Kan man lita på dom? Norrlänningar gillar att hota med att stänga av strömmen. Lömska typer.

Kina har just byggt färdigt en ledning på 3000 km. Den kör med en ovanligt hög spänning på 1.1 MV så den kanske har lite lägre förluster (ju högre spänning, desto lägre förluster).

Transkontinentala ledningar på typ 6000 km lär ha förluster på runt 5-10%, detta då som mycket grov uppskattning.

Beror på vad du använder.

Overhead lines är vad man ser sträcker ut sig från exempelvis Ringhals och är del av det stora nätet. Problemet är att ingen vill se ledningar så idag kör man mer kabel.

AC-kabel: Väldigt höga förluster så kan bara användas "lokalt"
DC-kabel: Klarar väldigt långa sträckor med små förluster (Säg 5% från Kiruna till Norra Afrika). Dyrt och krångligt (se sydvästlänken även om det var inkompetens i upphandlingen som var problemet.

Här lite info kring Desertec som hade en vision om ett elnät från norra Afrika och hela Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec#/media/File:DESERTEC-M...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Till sist, jag har i.a.f bytt elbolag, till 100% kärnkraft!
https://www.karnkraft.se/

Elpriset i juli i elprisområde 3 var 86,5 öre/kWh + 45kr månadsavgift? Det är väl dyrt? Det är ett ställningstagande antar jag? Det är ganska intressant att rösta med plånboken ändå, om tillräckligt många gör det då skickar det en tydlig signal till politiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Elpriset i juli i elprisområde 3 var 86,5 öre/kWh + 45kr månadsavgift? Det är väl dyrt? Det är ett ställningstagande antar jag? Det är ganska intressant att rösta med plånboken ändå, om tillräckligt många gör det då skickar det en tydlig signal till politiken.

Min elräkning är inte särskilt hög (en hyrestvåa), så visst bytte jag bolag mest för att markera.

Men jag brukar skoja till det o säga typ att det är mer kvalitet på strömmen från kärnkraftverken, det känner man riktigt om man t.ex dammsuger...

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas Är inte så enkelt. Kablarna som byggs ner till Oxelösund är luftburna exempelvis, oavsett vad boende tycker. Över hav kör man såklart sänkta kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Min elräkning är inte särskilt hög (en hyrestvåa), så visst bytte jag bolag mest för att markera.

Men jag brukar skoja till det o säga typ att det är mer kvalitet på strömmen från kärnkraftverken, det känner man riktigt om man t.ex dammsuger...

Jag har också bara kärnkraft men jag tar via vattenfall så slipper man en hög månadsavgift, då är den bara 270kr/år.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Det blir en kostnad också förstås. Jag såg denna idag på lunchen:
https://www.youtube.com/watch?v=s3ScJ_FwaZk

I Usa väntas elnätets utbyggnad kosta nästan lika mycket som investeringen i sol (eller vindkraft) fram till 2050 med beräknad kostnad av 320 miljarder dollar. Det blir alltså rätt mycket dyrare än om man bara räknar på vad sol eller vind kostar pga elnätets utbyggnad när en större del av energin kommer därifrån. Samt energiförluster pga längre sträckor ökar kostnaden en del till.

Kostnader går att ta delvis, även om det inte är så poppis. Däremot känns det mer tveksamt att större delen av länders energi ska komma från andra länder. Det för med sig många säkerhetsrisker. Jag är nog lite mer skeptisk till idén här tidigare om att lägga energiförsörjning på några ställen i världen där det ger mest. Håller man sig inom kortare avstånd och har en stor del av produktionen inom säg 100 mil så blir ett land eller del av ett land inte lika sårbart är min tanke.

Såg på videon och den är ett bra tips. Tack! Samtidigt är 320 miljarder dollar bara 1000 dollar per person. Utslaget på 30 år blir det inte så mycket. Nu är deras infrastruktur svårt underfinansierad sedan lång tid, dom har också längre avstånd än vad vi har i EU, så för andra länder lär det bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag har också bara kärnkraft men jag tar via vattenfall så slipper man en hög månadsavgift, då är den bara 270kr/år.

Brukar också försöka välja kärnkraft (Vattenfall här med), det roliga är alla dom som tror att deras ström faktiskt kommer enbart från kärnkraft dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Brukar också försöka välja kärnkraft (Vattenfall här med), det roliga är alla dom som tror att deras ström faktiskt kommer enbart från kärnkraft dock

Jo, det är så jag brukar resonera (när jag skojar med folk), att det är mer kvalitet på kärnkrafts-elen... Men jag vet ju att det är ström som ström, endast elektroner i rörelse. Men man betalar i.a.f för typ uranet, driften o liknande om man väljer enbart kärnkraft. Sen att strömmen egentligen kommer, rent praktiskt, från ett vindkraftverk är inte så viktigt.

Men det är faktiskt många som tror att jag menar allvar (förstår inte folk ironi numera...)? Hur det fungerar rent praktiskt med strömmen lärde man sig i grundskolan.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Muppety:

Hur det fungerar rent praktiskt med strömmen lärde man sig i grundskolan.

Precis, 70 volt från vridtransformatorn i varsin ände på en grillkorv är allt som behövs för ett mellanmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Ibymafayhas Är inte så enkelt. Kablarna som byggs ner till Oxelösund är luftburna exempelvis, oavsett vad boende tycker. Över hav kör man såklart sänkta kablar.

Givetvis, men trenden är att kablar grävs ned. Mindre risk för avbratt och tar mindre plats. Bra jobb för branschen när det byts ut

Permalänk
Medlem

Bästa och renaste och kraftfullaste energikällan. Vi har elbrist så de räcker i Sverige så mer kärnkraftverk tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Givetvis, men trenden är att kablar grävs ned. Mindre risk för avbratt och tar mindre plats. Bra jobb för branschen när det byts ut

I stamnätet finns det inte så mycket nergrävt, i distributionsnätet är det betydligt vanligare, men det mesta utanför tätort är ju ovanför jord.

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoPbL0/verket-branner-14...

"– Reservanläggningar ska inte behöva köras så frekvent som Karlshamnsverket gjort. Sverige har stängt ner 6 av 12 kärnkraftsreaktorer, det får en påverkan på elförsörjningen, säger Larsson.

Hade ni behövt starta upp verket om reaktorerna fortfarande varit i drift?
– Nej det är jag ganska övertygad om att vi inte hade behövt."

Oljekraftverket förbrukar 140 000 liter olja i timmen vid full gång, och det har inte funnits någon gång de senaste 10 åren det varit igång så mycket. Fullkomligt oacceptabelt.

Hade det varit tekniskt möjligt att modernisera de reaktorer som tagits ur drift och finns kvar, samt rusta upp de som finns kvar för att förhindra stängning?

Är svindyrt nybygge verkligen enda alternativet? Att ens återstarta en nedlagd reaktor kräver lagändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Oljekraftverket förbrukar 70 000 ton olja i timmen vid full gång, och det har inte funnits någon gång de senaste 10 åren det varit igång så mycket. Fullkomligt oacceptabelt.

Det kan inte stämma med den förbrukningen. Känns som att det är par tre potenser fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det kan inte stämma med den förbrukningen. Känns som att det är par tre potenser fel.

Jag skrev fel, det är inte ton. Utan liter. 70 000 per block vilket står i artikeln.