Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk

Kärnkraften är den slutgiltiga lösningen på många av våra problem. Billig el eller så kommer det bli krig elände och svält.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Torpedvägg:

Kärnkraften är den slutgiltiga lösningen på många av våra problem. Billig el eller så kommer det bli krig elände och svält.

Känns dock som att de flesta är någorlunda överens här oavsett om man är emot eller för kärnkraft att den inte är särskilt billig. Utan snarare att diskussionerna cirkulerar lite runt huruvida det är värt det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Kärnkraften är den slutgiltiga lösningen på många av våra problem. Billig el eller så kommer det bli krig elände och svält.

Skulle nog säga att Pakistan har allt detta, med både kärnkraft och kärnvapen och en olöslig konflikt i grannlandet. Nordkorea har heller inte fred i praktiken, inte heller Israel eller Indien. Israel kanske inte har svält inom sina egna gränser, men väl i området de belägrar och tidigare kontrollerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns dock som att de flesta är någorlunda överens här oavsett om man är emot eller för kärnkraft att den inte är särskilt billig. Utan snarare att diskussionerna cirkulerar lite runt huruvida det är värt det eller inte.

För mig är det egentligen inte frågan om den är billig eller inte, utan om att den kan vara ett väldigt viktigt verktyg för att minska koldioxidutsläppen och skapa förutsättningar för en bättre levnadsstandard.

För att kunna upprätthålla en hög levnadsstandard så måste man ha energikällor med hög nettoenergikvot. Annars så kommer allt för stor del av samhällets resurser att behöva användas till energiförsörjningen.

Om det är billigt eller inte beror på många andra saker, som politiska beslut, ränteläge och liknande.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att folk som inte är experter inom ämnet ska inte behöva ta ställning i frågan. Jag förstår inte varför detta på något sätt är en fråga man ställer till folket utan tycker att det borde givetvis lämnas till experter som studerat frågan. Allt jag vet är att jag vill ha tillgång till billig el med så lite klimat/miljöpåverkan som möjligt, och jag vill inte heller vara med om någon kärnkraftskatastrof. Hur detta ska uppnås vill jag inte vara med att besluta om, det är jag inte kvalificerad att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Min åsikt är att folk som inte är experter inom ämnet ska inte behöva ta ställning i frågan. Jag förstår inte varför detta på något sätt är en fråga man ställer till folket utan tycker att det borde givetvis lämnas till experter som studerat frågan. Allt jag vet är att jag vill ha tillgång till billig el med så lite klimat/miljöpåverkan som möjligt, och jag vill inte heller vara med om någon kärnkraftskatastrof. Hur detta ska uppnås vill jag inte vara med att besluta om, det är jag inte kvalificerad att göra.

Är du tvingad att jobba på SKI? Självklart är det experter som tar fram förslag och som prövar om de är säkra, det politiker och således allmänheten bestämmer över är saker som budget och finansiering. Inom vetenskapen publicerar man sina fynd i peer review-skrifter, alla akademiker som läser skiften kommer inte vara experter på just detta område men det ska de inte behöva heller. Vill du ha något annat får du väl gå med i en sekt och flytta till en ren diktatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du tvingad att jobba på SKI? Självklart är det experter som tar fram förslag och som prövar om de är säkra, det politiker och således allmänheten bestämmer över är saker som budget och finansiering. Inom vetenskapen publicerar man sina fynd i peer review-skrifter, alla akademiker som läser skiften kommer inte vara experter på just detta område men det ska de inte behöva heller. Vill du ha något annat får du väl gå med i en sekt och flytta till en ren diktatur.

Är det bara de som jobbar på SKI vars röst spelar roll i huruvida Sverige kommer ha kärnkraft eller inte? Vad skönt att höra.
När andra beslut fattats om Sveriges elnät har det inte varit något som jag behövt komma med min åsikt för och jag hoppas att jag kan slippa i även detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Är det bara de som jobbar på SKI vars röst spelar roll i huruvida Sverige kommer ha kärnkraft eller inte? Vad skönt att höra.
När andra beslut fattats om Sveriges elnät har det inte varit något som jag behövt komma med min åsikt för och jag hoppas att jag kan slippa i även detta fall.

Röstar du inte?

Det är riksdagen som beslutat om reglerna för elmarknaden och subventioner, staten som äger SVK, staten som äger SKI, staten som äger Vattenfall o.s.v. Att partier har olika linjer i dessa frågor påverkar vilka beslut som tas. Du behöver inte göra annat än att rösta i riksdagsvalet. Kärnkraft har haft en relativt stor roll i Sverige, men det är inget måste efter 2040. Det hela är inte konstigare än att rösta på politiker som vill lägga mer pengar på skolor eller sjukhus så jag vet inte varför du inte vill ha demokrati. Vill du inte ha demokrati finns det andra forum att diskutera detta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Röstar du inte?

Det är riksdagen som beslutat om reglerna för elmarknaden och subventioner, staten som äger SVK, staten som äger SKI, staten som äger Vattenfall o.s.v. Att partier har olika linjer i dessa frågor påverkar vilka beslut som tas. Du behöver inte göra annat än att rösta i riksdagsvalet. Kärnkraft har haft en relativt stor roll i Sverige, men det är inget måste efter 2040. Det hela är inte konstigare än att rösta på politiker som vill lägga mer pengar på skolor eller sjukhus så jag vet inte varför du inte vill ha demokrati. Vill du inte ha demokrati finns det andra forum att diskutera detta på.

Tror du att vi röstar om alla beslut som tas i Sverige? Jag anser inte att detta är en fråga som gemene man kan förväntas ha en informerad åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Tror du att vi röstar om alla beslut som tas i Sverige? Jag anser inte att detta är en fråga som gemene man kan förväntas ha en informerad åsikt.

Pratade jag inte om partier? Partier består av lekmän, hur ska ha de ha någon åsikt om sakerna om de inte diskuteras? När det kommer till handling så görs utredningar av experter och olika parter får lämna remisser, men det är fortfarande lekmän som tar besluten. Detta är ingen tråd om vi ska ha demokrati eller inte. Styrelseskicket har vi oavsett vad du tycker om det eller inte, styrelseskicket är vad som möjliggör eventuell framtida kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratade jag inte om partier? Partier består av lekmän, hur ska ha de ha någon åsikt om sakerna om de inte diskuteras? När det kommer till handling så görs utredningar av experter och olika parter får lämna remisser, men det är fortfarande lekmän som tar besluten. Detta är ingen tråd om vi ska ha demokrati eller inte. Styrelseskicket har vi oavsett vad du tycker om det eller inte, styrelseskicket är vad som möjliggör eventuell framtida kärnkraft.

Tror du får öva lite på din läsförståelse, jag har inte sagt någonting om Sveriges styrelseskick. Jag anser att hur vi ska generera vår energi är en detaljfråga som bör lämnas åt experter (i längden tillsatta av folkvalda), inte att varenda person med rösträtt ska behöva förstå alla för- och nackdelar. Tänk dig detta exempel: vill en myndighet lagra data de har rätt att lagra så har inte alla partier en åsikt om vilken databas som ska använda och vänder sig till folket för få ett svar i frågan, beslutet tas av personer som är insatta i användningsområdet och förstår för- och nackdelar (förhoppningsvis).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

För mig är det egentligen inte frågan om den är billig eller inte, utan om att den kan vara ett väldigt viktigt verktyg för att minska koldioxidutsläppen och skapa förutsättningar för en bättre levnadsstandard.

För att kunna upprätthålla en hög levnadsstandard så måste man ha energikällor med hög nettoenergikvot. Annars så kommer allt för stor del av samhällets resurser att behöva användas till energiförsörjningen.

Om det är billigt eller inte beror på många andra saker, som politiska beslut, ränteläge och liknande.

Du behöver förklara detta inlägg lite tycker jag. Vad menar du med nettoenergikvot? Vilka resurser menar du vi sparar på om vi bygger kärnkraft istället för förnybart? Inte pengar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Tror du får öva lite på din läsförståelse, jag har inte sagt någonting om Sveriges styrelseskick. Jag anser att hur vi ska generera vår energi är en detaljfråga som bör lämnas åt experter (i längden tillsatta av folkvalda), inte att varenda person med rösträtt ska behöva förstå alla för- och nackdelar. Tänk dig detta exempel: vill en myndighet lagra data de har rätt att lagra så har inte alla partier en åsikt om vilken databas som ska använda och vänder sig till folket för få ett svar i frågan, beslutet tas av personer som är insatta i användningsområdet och förstår för- och nackdelar (förhoppningsvis).

Det du kritiserar är demokratin. Detta är frågor som i slutändan bestäms av lekmän, kan inte experter göra sig förstådda är det ju inte experter. I en demokrati lämnar man inte över frågan till en opolitisk nivå, när vi väl börjar bygga kan det handla om att ta på sig flera hundra miljarder på statsskulden. Det är helt enkelt inget som ryms inom de vanliga budgetramar och riktlinjer man kan ge till myndigheter och statliga bolag.

Det du har kritiserat är Sveriges styrelseskick och det går inte att komma ifrån. Tråden handlar inte om att du inte vill ha demokrati eller att du ska förstöra diskussionen för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Kärnkraften är den slutgiltiga lösningen på många av våra problem. Billig el eller så kommer det bli krig elände och svält.

Hade det vart den slutgiltiga lösningen på många av våra problem så hade det inte vart en debatt, vi hade bara byggt nya kärnkraftverk.

Fördelen med kärnkraft är att den är relativt ren (utsläppsmässigt) och väldigt förutsägbar om hur mycket el den levererar. Detta är lite akilleshälen för våra förnybara energikällor idag.

Men den har ju nackdelar med som risk för härdsmälta (om en liten i Sverige så finns ju alltid risken), jag rekommederar starkt alla att titta på miniserien Chernobyl, utöver att det är en fantastiskt bra miniserie, så ger den lite inblick i vad som kan hända (och kunde hänt om de inte fått koll på härdsmältan)

Man måste också tänka på slutförvaring av kärnbränsle. Vi pratar om strålsäker förvaring i 100 000-tals år. Det kan vara svårt för oss nu att inse vidden av vad det faktiskt kommer innebära för 1000 tals generationer efter oss.

Så påstå att det är den slutgiltiga lösningen på våra många av våra problem känns väldigt naivt (iallafall i den form kärnkraft opererar idag).

En potentiell slutgiltig lösning vore ett fusions kraftverk, istället för fission (som våra nuvarande)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fusionsenergi

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver förklara detta inlägg lite tycker jag. Vad menar du med nettoenergikvot? Vilka resurser menar du vi sparar på om vi bygger kärnkraft istället för förnybart? Inte pengar i alla fall.

Vissa energikällor ger inte tillräckligt mycket tillbaka för att det ska vara försvarbart att bygga , pengar är minsta problemet , det är ju CO2 som är akut nu , det vet väl alla

( EROI, Energy Return On Investment)

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, detta är ofta ett hett ämne vi diskuterar på arbetet (jobbar på ett pappersbruk i Norrbotten) och just pga av att det ligger i Norrbotten är det ett extra intressant ämne eftersom Sveriges största utveckling sker här just nu i form av att stålverken SSAB bygger en hybrid anläggning för att kunna tillverka mer miljövänligt. Northvolt har byggt sin batterifabrik i Skellefteå och i Boden förbereds bygget av H2 en stor satsning där man ska börja tillverka grönt stål med hjälp av vätgas.

Alla dessa etableringar kommer kräva enorma mängder med el och i samband med dessa etableringar byggs även elnätet ut. Ett elnät som redan är belastat till max. Sen ska vi börja köra och ladda våra el bilar nu också vilket i slutändan blir väldigt mycket.

Det byggs vindsnurror hejvilt överallt snart står dom väll utanför dörren 😅 dessutom förstör dom miljön mer än man tror då man dödar marken när man inte låter något växa där dom står samt att djurlivet påverkas.

Luleå älven är utbyggd med 15 kraftverk som tillsammans producerar 4.4 gigawatt vilket motsvarar en och en halv reaktor ungefär i ett kärnkraftverk.

Solenergi går ju bort i alla fall här uppe i norr där minst 6 månader om året lever vi i "nästan" totalt mörker.

Att köpa el från tyska kolkraftverk går ju men det är inte särskilt vänligt för miljön heller 😅

Och att bygga ut fler älvar är inte hållbart man förstår stora ekosystem och jag som fiskare är extremt mycket emot det älvarna ska få rinna fria med fria fiskvägar för fisken att vandra.

Jag anser att ett kärnkraftverk som producerar nästan lika mycket som alla Luleå älv kraftverk tillsammans är det mest hållbara alternativet.

Se till att komma fram till en bra lösning med efterförvaring det är där man ska forska. Vi har ju till exempel en bra berggrund i Sverige i alla fall. Det kanske går att gräva ner på ett säkert och bra sätt i nån sorts kapsel?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Men den har ju nackdelar med som risk för härdsmälta (om en liten i Sverige så finns ju alltid risken), jag rekommederar starkt alla att titta på miniserien Chernobyl, utöver att det är en fantastiskt bra miniserie, så ger den lite inblick i vad som kan hända (och kunde hänt om de inte fått koll på härdsmältan)

https://www.youtube.com/watch?v=yPRMx2k1NM8

Man måste också tänka på slutförvaring av kärnbränsle. Vi pratar om strålsäker förvaring i 100 000-tals år. Det kan vara svårt för oss nu att inse vidden av vad det faktiskt kommer innebära för 1000 tals generationer efter oss.

Chernobyl-serien är grovt överhypad gällande kärnkraftens risker, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är en serie, men tycker inte vi ska använda den till en debatt om kärnkraft.

https://www.youtube.com/watch?v=SsdLDFtbdrA&t=246s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

---
Men den har ju nackdelar med som risk för härdsmälta (om en liten i Sverige så finns ju alltid risken), jag rekommederar starkt alla att titta på miniserien Chernobyl, utöver att det är en fantastiskt bra miniserie, så ger den lite inblick i vad som kan hända (och kunde hänt om de inte fått koll på härdsmältan)
---

Tror man kan skall ta den TV-serien med en nypa salt. De verkar ha tagit sig en del rejäla friheter med fakta för att få till dramatik.
Kan iallfall vara på sin plats att komplettera bilden med lite andra informationskällor - kanske någon "debunking" video? - för att inte blir för uppskrämd.

Ex, "HBOs Chernobyl: BUSTED!" av Thunderfoot

Själv gillar jag inte kärnkraft av LWR-typ, men det finns lovande reaktormodeller som jag tycker man borde investera mer i. De jag tycker bäst om rent principiellt är reaktorer med flytande salt och främst de som är av sk. "Thorium breeder" typ. Finns en hel del lovande koncept där, men det är fortfarande en hel del jobb kvar. Saltbaserade U235-reaktorer verkar vara närmare i tiden, men vi får se.
Kan också vara värt att ha ett fåtal FNR-reaktorer inom närområdet (typ EU) som kan hjälpa till att bränna nuvarande kärnavfall så man kan slippa den långa lagringstiden från nuvarande reaktorer. Tillkommer transportproblem som behöver lösas när man behöver flytta runt avfall, men att slippa 100000-tals år av lagring kan vara värt det.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Vissa energikällor ger inte tillräckligt mycket tillbaka för att det ska vara försvarbart att bygga , pengar är minsta problemet , det är ju CO2 som är akut nu , det vet väl alla

( EROI, Energy Return On Investment)

https://i.imgur.com/TZS1eWu.png

Finns det någon förklaring av metodiken? Vilka EOL siffror har använts till exempel? Vilka capacitetsfaktorer? Energin för materialåtgång osv...

Det blir också spännande att se hur de tog fram siffrorna för GenIV

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Finns det någon förklaring av metodiken? Vilka EOL siffror har använts till exempel? Vilka capacitetsfaktorer? Energin för materialåtgång osv...

Det blir också spännande att se hur de tog fram siffrorna för GenIV

Bra frågor jag hittade den här länken som källhänvisning till bilden.

https://meteolcd.wordpress.com/2016/05/

EDIT:för dom som nedvärderar källan eller av annan anledning inte vill läsa så hänvisas det vidare till
Prof. M.J. Kelly from Cambridge University (Electrical Engineering Division, Department of Engineering)

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bra frågor jag hittade den här länken som källhänvisning till bilden.

https://meteolcd.wordpress.com/2016/05/

EDIT:för dom som nedvärderar källan eller av annan anledning inte vill läsa så hänvisas det vidare till
Prof. M.J. Kelly from Cambridge University (Electrical Engineering Division, Department of Engineering)

Det baseras på

Citat:

Kelly, M. (2016). Lessons from technology development for energy and sustainability. MRS Energy & Sustainability, 3, E3. https://doi.org/10.1557/mre.2016.3

som i sin tur baseras på

Citat:

Weißbach, D., Ruprecht, G., Huke, A., Czerski, K., Gottlieb, S., & Hussein, A. (2013). Energy intensities, EROIs (energy returned on invested), and energy payback times of electricity generating power plants. Energy, 52, 210–221. https://doi.org/10.1016/j.energy.2013.01.029

Jag har inte hunnit läsa dem än men min första spontana tanke är att siffrorna kommer vara lite daterade, men det behöver inte betyda att slutsatserna ändras förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Har du sett 30 kr/kWh på Nord Pool? Om alla bolag som driver kärnkraft och kan satsa på ny produktion går i konkurs för att Nord Pool vissa år snittar närmare 30 öre/kWh som 2017 och över tid ligger långt under produktionskostnaden var ska du få ny kärnkraft ifrån? Finns ingen annan kraftproduktion som har så stora finansiella risker så utan garantier och subventioner går det inte.

Problemet i stort är att kärnkraften inte får betalt för den stabiliserande verkan den har på elnätet. Skulle den få det skulle den vara mycket mer lönsam och vindkraften skulle få mindre betalt. Som det är nu får vindelsproducenterna orimligt mycket betalt för elen.

Skrivet av Iskra:

Det här är en poäng som jag själv brukar lyfta fram när jag diskuterar energifrågor. Det är en myt att det pågår en omställning till förnyelsebar energi. Det som pågår är en omställning bort från förnyelsebar energi och i riktning mot fossila bränslen.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang om pappersmassa och reaktorer på fabriksområden. Det verkar mer praktiskt att ha ett centralt placerat kärnkraftverk och överföra elektriciteten till de industrier som behöver den.

Självklart har båda rätt. Procentuell ökning på flera tusen procent kan fortfarande vara lika mycket värt som en flugskit. Förnybart ökar från försumbart till försumbart, men procenten den ökar med är större. Fungerar så länge som vi inte når upp i riktigt storskalig produktion.

Om det största energislaget ökar med en procent så är det massiva mängder mer elproduktion vi pratar om. Även om procentandelen är mindre.

Skrivet av Petterk:

Tror inte du tänkte på vad jag skrev i sammanhanget. Det är fortfarande tillväxt av fossila energislag som helhet när man tittar på konsumtion/produktion (och vi producerar bara för att konsumera), andelen av primärenergin har sjunkit några procent men vi har mer fossil energi idag än för 20 år sedan när vi tittar på hur mycket energi vi förbrukar i världen. Just kärnkraften har ingenting med dessa procent att göra heller. Ingen mängd kärnkraft kan heller uppnå EUs mål om net-zero 2050, finns inte kapacitet att bygga så mycket tyvärr. Svårt att prata om att vara klimatneutral när det inte görs några steg mot att faktiskt minska användningen av fossila bränslen i världen och när de rikaste länderna har mål de inte ens arbetar mot i praktiken.

Du måste ju också räkna in att världen förbrukar 6 gånger mer energi idag än 1950. Per person förbrukar vi alltså dubbelt så mycket och då talar vi inte om el utan primärenergi. Självklart använder vi mycket mer fossila bränslen än för 20, 30, 40 eller 50 år sedan och om 30 år lär vi använda mer än idag alldeles oavsett hur bra tillväxt vi har av andra källor.

Tillväxt i vindkraft och solel kommer givetvis avta, man kan inte bygga hur många parker som helst och utvecklingen av verken har snart nått sin topp. Idag kanske du kan riva ett 15 år gammalt vindkraftverk och bygga ett med mycket bättre ekonomi som producerar mer el, om 15 år ser du inte längre samma stora vinst i att ersätta ett äldre kraftverk.

Det som föll nu med Corona kommer ju dessutom försvinna, efterfrågan kommer komma tillbaka. Att använda mindre energi och effektivisera är ju inte på kartan just nu. Det är bara att titta på din länk utan att misstolka läget – BP, EIA och IEA har jättebra siffror att titta på. Din referens säger faktiskt emot dig när den inte inkluderar traditionella biobränslen, om jag värmen huset med ved (som någon bonde klyver och säljer) räknas det då inte? När vi tittar på primärenergi i världen så räknas den och andelen var ju större av mixen förr om vi räknar in traditionella biobränslen.

Kärnkraft får gärna ha en revolution, men världen behöver också andra revolutioner om hur vi lever våra liv om kärnkraft och förnybart ska vara det vi lever på. Vi står inte riktigt i revolutionerna, saknas för mycket även om det blir så att vi gör framsteg.

Ger dig tumme upp för bra sammanfattat inlägg.

Skrivet av Iskra:

För mig är det egentligen inte frågan om den är billig eller inte, utan om att den kan vara ett väldigt viktigt verktyg för att minska koldioxidutsläppen och skapa förutsättningar för en bättre levnadsstandard.

För att kunna upprätthålla en hög levnadsstandard så måste man ha energikällor med hög nettoenergikvot. Annars så kommer allt för stor del av samhällets resurser att behöva användas till energiförsörjningen.

Om det är billigt eller inte beror på många andra saker, som politiska beslut, ränteläge och liknande.

Vi kommer behöva mer el, både för att höja levnadsstandarden men också för att kunna utvecklas som samhälle. Det går inte att spara bort sig själv och sitt liv. Prova lev riktigt riktigt elsnålt ett halvår och se hur kul det är.

Skrivet av mr_sQuinty:

Vissa energikällor ger inte tillräckligt mycket tillbaka för att det ska vara försvarbart att bygga , pengar är minsta problemet , det är ju CO2 som är akut nu , det vet väl alla

( EROI, Energy Return On Investment)

https://i.imgur.com/TZS1eWu.png

Mycket bra diagram! Det belyser att Gen IV är billigare och effektivare än nuvarande reaktortekniker. I det här fallet har de kommit fram till en faktor tio. Jag tror inte det är orimligt med tanke på allt jag läst om det.

Nackdelen är att det satsas för dåligt på att nå Gen IV, så det ligger långt in i framtiden.

Skrivet av Dlin89:

Intressant tråd, detta är ofta ett hett ämne vi diskuterar på arbetet (jobbar på ett pappersbruk i Norrbotten) och just pga av att det ligger i Norrbotten är det ett extra intressant ämne eftersom Sveriges största utveckling sker här just nu i form av att stålverken SSAB bygger en hybrid anläggning för att kunna tillverka mer miljövänligt. Northvolt har byggt sin batterifabrik i Skellefteå och i Boden förbereds bygget av H2 en stor satsning där man ska börja tillverka grönt stål med hjälp av vätgas.

Alla dessa etableringar kommer kräva enorma mängder med el och i samband med dessa etableringar byggs även elnätet ut. Ett elnät som redan är belastat till max. Sen ska vi börja köra och ladda våra el bilar nu också vilket i slutändan blir väldigt mycket.

Det byggs vindsnurror hejvilt överallt snart står dom väll utanför dörren 😅 dessutom förstör dom miljön mer än man tror då man dödar marken när man inte låter något växa där dom står samt att djurlivet påverkas.

Luleå älven är utbyggd med 15 kraftverk som tillsammans producerar 4.4 gigawatt vilket motsvarar en och en halv reaktor ungefär i ett kärnkraftverk.

Solenergi går ju bort i alla fall här uppe i norr där minst 6 månader om året lever vi i "nästan" totalt mörker.

Att köpa el från tyska kolkraftverk går ju men det är inte särskilt vänligt för miljön heller 😅

Och att bygga ut fler älvar är inte hållbart man förstår stora ekosystem och jag som fiskare är extremt mycket emot det älvarna ska få rinna fria med fria fiskvägar för fisken att vandra.

Jag anser att ett kärnkraftverk som producerar nästan lika mycket som alla Luleå älv kraftverk tillsammans är det mest hållbara alternativet.

Se till att komma fram till en bra lösning med efterförvaring det är där man ska forska. Vi har ju till exempel en bra berggrund i Sverige i alla fall. Det kanske går att gräva ner på ett säkert och bra sätt i nån sorts kapsel?.

Gen IV behöver inget slutförvar på samma sätt, den kommer äta upp vårat avfall istället som finfint bränsle. Kvar blir en rest på kortlivade isotoper som bara behöver säkerhetsförvaras i några hundra år. Hade vi byggt Gen IV i början av den industriella revolutionen, runt år 1700, så hade vi kunnat börja plocka upp och utvinna ädelmetallerna och andra värdefulla exotiska grundämnen ur massan idag, bara för att ge en känsla av tidsspannet.

Annars sammanfattar du väldigt bra varför vår elförbrukning kommer att gå upp. Detta om något är något som behöver kraftig politisk uppbackning för att öka vår elproduktion. Marknaden idag lever bara vilda västern på befintliga anläggningar och försöker tjäna så mycket pengar som möjligt genom att göra så lite som möjligt. De mest ambitiösa projekten att dra elledningar över Sverige från norr till söder handlar i stort sett bara om att norr är en elektrisk guldgruva. Kablarna kommer tjäna multum när de är klara och förlorarna är vanligt folk i över halva (norra) Sverige.

Skrivet av D3str0yer:

Chernobyl-serien är grovt överhypad gällande kärnkraftens risker, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är en serie, men tycker inte vi ska använda den till en debatt om kärnkraft.

https://www.youtube.com/watch?v=SsdLDFtbdrA&t=246s

Skrämselpropaganda. Undrar hur otäck en film om de farligare energislagen vindkraft, vattenkraft, solkraft eller för den delen fossil kraft kommer vara. Kanske behöver läggas in på mentalsjukhus efter att ha sett dem?

Kan nämnas att kärnkraften är världens säkraste energislag sett till TWh producerat. Gen IV är ännu säkrare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Vissa energikällor ger inte tillräckligt mycket tillbaka för att det ska vara försvarbart att bygga , pengar är minsta problemet , det är ju CO2 som är akut nu , det vet väl alla

( EROI, Energy Return On Investment)

https://i.imgur.com/TZS1eWu.png

Sån här statistik är ju inte särskilt bra. Hur vet vi att detta ens är överförbart till Sverige?

Vad räknar den med? Är det ens forskning? Peer reviewed?

Edit: efter en hel del googlade hittar man inte ens någon rapport, så vi kanske ska avfärda det helt bara? ANT verkar ju vara någon amerikansk organisation i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Mycket bra diagram! Det belyser att Gen IV är billigare och effektivare än nuvarande reaktortekniker. I det här fallet har de kommit fram till en faktor tio. Jag tror inte det är orimligt med tanke på allt jag läst om det.

Nackdelen är att det satsas för dåligt på att nå Gen IV, så det ligger långt in i framtiden.

Det är ganska oseriöst att Advanced Nuclear Technology International tog med GenIV i grafen med tanke på att siffrorna saknar verklighetsförankring, till skillnad från de andra som i alla fall baseras på forskning och teknologi som faktiskt finns.

@anon134512
Allt utom GenIV kommer från forskingen som jag länkade till här ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver förklara detta inlägg lite tycker jag. Vad menar du med nettoenergikvot? Vilka resurser menar du vi sparar på om vi bygger kärnkraft istället för förnybart? Inte pengar i alla fall.

Som någon redan nämnt tidigare så är nettoenergikvot den energi som man får tillbaka per investerad enhet energi.

För att få ut 1 kWh elektricitet ur t.ex. kolkraft så behöver man lägga ned ca. 1/50 kWh. Nettoenergikvoten för kol är alltså 50, eftersom man får 50 kWh tillbaka för varje kWh som läggs ned på brytning, transport etc. av kol.

Idag så står fossila bränslen för ungefär 80 % av energiproduktionen, och de har alla väldigt hög nettoenergikvot och dessutom växer energiförbrukningen för varje år.

För att "hinna ifatt" den ökade energiförbukningen och också kunna pressa ned mängden fossila bränslen så behöver vi energikällor som har en hög nettoenergikvot.

Anledningen till att pengar inte är ett bra mått är på grund av det ojämna utbytet mellan olika länder. Om en solpanel produceras med hjälp av el från kolkraft och billig arbetskraft i Kina så blir den billig i pengar räknat när den installeras i Europa, men för varje enhet energi investerad så får man väldigt lite energi tillbaka med solpaneler jämfört med kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Problemet i stort är att kärnkraften inte får betalt för den stabiliserande verkan den har på elnätet. Skulle den få det skulle den vara mycket mer lönsam och vindkraften skulle få mindre betalt. Som det är nu får vindelsproducenterna orimligt mycket betalt för elen.

Självklart har båda rätt. Procentuell ökning på flera tusen procent kan fortfarande vara lika mycket värt som en flugskit. Förnybart ökar från försumbart till försumbart, men procenten den ökar med är större. Fungerar så länge som vi inte når upp i riktigt storskalig produktion.

Om det största energislaget ökar med en procent så är det massiva mängder mer elproduktion vi pratar om. Även om procentandelen är mindre.

Ger dig tumme upp för bra sammanfattat inlägg.

Vi kommer behöva mer el, både för att höja levnadsstandarden men också för att kunna utvecklas som samhälle. Det går inte att spara bort sig själv och sitt liv. Prova lev riktigt riktigt elsnålt ett halvår och se hur kul det är.

Mycket bra diagram! Det belyser att Gen IV är billigare och effektivare än nuvarande reaktortekniker. I det här fallet har de kommit fram till en faktor tio. Jag tror inte det är orimligt med tanke på allt jag läst om det.

Nackdelen är att det satsas för dåligt på att nå Gen IV, så det ligger långt in i framtiden.

Gen IV behöver inget slutförvar på samma sätt, den kommer äta upp vårat avfall istället som finfint bränsle. Kvar blir en rest på kortlivade isotoper som bara behöver säkerhetsförvaras i några hundra år. Hade vi byggt Gen IV i början av den industriella revolutionen, runt år 1700, så hade vi kunnat börja plocka upp och utvinna ädelmetallerna och andra värdefulla exotiska grundämnen ur massan idag, bara för att ge en känsla av tidsspannet.

Annars sammanfattar du väldigt bra varför vår elförbrukning kommer att gå upp. Detta om något är något som behöver kraftig politisk uppbackning för att öka vår elproduktion. Marknaden idag lever bara vilda västern på befintliga anläggningar och försöker tjäna så mycket pengar som möjligt genom att göra så lite som möjligt. De mest ambitiösa projekten att dra elledningar över Sverige från norr till söder handlar i stort sett bara om att norr är en elektrisk guldgruva. Kablarna kommer tjäna multum när de är klara och förlorarna är vanligt folk i över halva (norra) Sverige.

Skrämselpropaganda. Undrar hur otäck en film om de farligare energislagen vindkraft, vattenkraft, solkraft eller för den delen fossil kraft kommer vara. Kanske behöver läggas in på mentalsjukhus efter att ha sett dem?

Kan nämnas att kärnkraften är världens säkraste energislag sett till TWh producerat. Gen IV är ännu säkrare.

Är dåligt insatt i varför man väljer att inte etablera mer kärnkraft mer än att man är/varit rädd för hur man ska ta hand om materialet när det är förbrukat. Om det nu stämmer om Gen IV som du säger är det ju bara än mer självklart att vi ska bygga kärnkraftverk för att tillhandahålla våran utökade konsumtion av el. Jag ser inget annat hållbart alternativ än det.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte alls att energikvot/EROI är ett bra sätt att räkna. Givetvis måste man ha en viss energikvot för att kalaset skall ge energi men det gör ju alla aktuella energikällor (med rätt bred marginal). Det är ett mest sätt att räkna som starkt gynnar kärnkraft. Att hävda att man bör räkna på bara det viset blir då farligt nära manipulation.

Ekonomi är och förblir det mest rättvisande. I den ekonomiska kalkylen ingår kostnaden för den energi som går åt för att bygga kraftverket.

Sol och vind är alltså redan idag billigare än kärnkraft. Prisfallet på sol och vind har varit rätt dramatiskt senaste åren. Man kan räkna med att prisfallet kommer att fortsätta om än inte lika dramatiskt.

Problemet för kärnkraft är att det har så lång leveranstid. Det skall alltså konkurrera med vad sol och vind kostar om typ 20 år (= trolig byggtid för kärnkraft från beslut till drift). Sedan skall kärnkraften köras i typ 50 år. Den skall alltså konkurrera med vad sol och vind kostar om 20-70 år. Den riskhanteringen ser inte bra ut. Läste om ett stort solkraftverk i Indien som monterades upp på en dag. Nu var det givetvis förberedelser som gjorde det hela möjligt men säg att det tar ett år att bygga ett solkraftverk som motsvarar en reaktor.

Rent tekniskt gillar jag kärnkraft. Inte ett dugg rädd för säkerheten men klart skeptisk mot ekonomin. Kanske ändå bäst att bygga några nya mest för leveranssäkerhet utan att ha någon illusion om att det är särskilt billigt. Mycket en fråga om prognoser och riskhantering.

Som exempel, vi kanske skall köpa en massa billig/oanvänd mark på Spanska höglandet eller Sicilien och sätta upp några rejäla solkraftverk där? Har inte räknat på det men det kanske är snabbare och billigare än kärnkraft. Marocko satsar på att sälja solkraft till EU men leverantörer inom EU känns säkrare.

Till sist, inte alls säkert att Sverige skall fortsätta med energislukande bas-industrier. Pratar man komparative fördelar så kanske Australien är bättre lämpat för stål, där finns det ju gott om både järnmalm och billig solkraft medan vi har ju som bekant lite mörkt på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tycker inte alls att energikvot/EROI är ett bra sätt att räkna. Givetvis måste man ha en viss energikvot för att kalaset skall ge energi men det gör ju alla aktuella energikällor (med rätt bred marginal). Det är ett mest sätt att räkna som starkt gynnar kärnkraft. Att hävda att man bör räkna på bara det viset blir då farligt nära manipulation.

Ekonomi är och förblir det mest rättvisande. I den ekonomiska kalkylen ingår kostnaden för den energi som går åt för att bygga kraftverket.

Sol och vind är alltså redan idag billigare än kärnkraft. Prisfallet på sol och vind har varit rätt dramatiskt senaste åren. Man kan räkna med att prisfallet kommer att fortsätta om än inte lika dramatiskt.

Problemet för kärnkraft är att det har så lång leveranstid. Det skall alltså konkurrera med vad sol och vind kostar om typ 20 år (= trolig byggtid för kärnkraft från beslut till drift). Sedan skall kärnkraften köras i typ 50 år. Den skall alltså konkurrera med vad sol och vind kostar om 20-70 år. Den riskhanteringen ser inte bra ut. Läste om ett stort solkraftverk i Indien som monterades upp på en dag. Nu var det givetvis förberedelser som gjorde det hela möjligt men säg att det tar ett år att bygga ett solkraftverk som motsvarar en reaktor.

Rent tekniskt gillar jag kärnkraft. Inte ett dugg rädd för säkerheten men klart skeptisk mot ekonomin. Kanske ändå bäst att bygga några nya mest för leveranssäkerhet utan att ha någon illusion om att det är särskilt billigt. Mycket en fråga om prognoser och riskhantering.

Som exempel, vi kanske skall köpa en massa billig/oanvänd mark på Spanska höglandet eller Sicilien och sätta upp några rejäla solkraftverk där? Har inte räknat på det men det kanske är snabbare och billigare än kärnkraft. Marocko satsar på att sälja solkraft till EU men leverantörer inom EU känns säkrare.

Till sist, inte alls säkert att Sverige skall fortsätta med energislukande bas-industrier. Pratar man komparative fördelar så kanske Australien är bättre lämpat för stål, där finns det ju gott om både järnmalm och billig solkraft medan vi har ju som bekant lite mörkt på vintern.

Jag tvivlar starkt att Sverige skulle göra rätt i att inte utnyttja de resurser vi har i vårat land och tillverka stål och bryta järnmalm. Det skulle vara en väldigt stor ekonomisk förlust. Vi bör utveckla och ta tillvara på allt vi kan inom landets gränser och vara så lite beroende som möjligt av andra länder och dess resurser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dlin89:

Jag tvivlar starkt att Sverige skulle göra rätt i att inte utnyttja de resurser vi har i vårat land och tillverka stål och bryta järnmalm. Det skulle vara en väldigt stor ekonomisk förlust. Vi bör utveckla och ta tillvara på allt vi kan inom landets gränser och vara så lite beroende som möjligt av andra länder och dess resurser.

Det är inte alls säkert att det är bra för oss att utnyttja alla tillgångar vi har. Det kan mycket väl vara så att vi kan tjäna mer på högteknologi och tjänster än på tunga basindustrier. Den kan vi kasta ut när som helst, den ger förhållandevis blygsam vinst och få arbetstillfällen. Varvsindustrin var till exempel klokt att kliva av. Vad vi däremot skall vara väldigt måna om är företag med framtid och tillväxtpotential som Ericsson, hela spel-branschen och mycket annan IT.

Likadant med att försöka vara självförsörjande med så mycket som möjligt. Det är inte alls bra. Det är direkt dåligt. Se hur bra det fungerar för Nordkorea. Rent nationalekonomiskt är det bäst med så mycket frihandel som möjligt sedan får det i fri konkurrens ge sig vem som är bäst på vad.

Det är från grundläggande nationalekonomi som jag hämtat uttrycket 'komparativa fördelar'. Med en helt annan energiproducering kommer de komparativa fördelarna att förskjutas mellan länder som har mycket eller lite av den billiga solenergin, liksom förr i tiden billig vattenkraft för en av förutsättningarna för våra tunga basindustrier.

Lite rått uttryckt, vi skall jobba på att tjäna mer pengar, inte på att hålla fast vid det gamla. Att slippa förändring brukar vara det dyraste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Problemet i stort är att kärnkraften inte får betalt för den stabiliserande verkan den har på elnätet. Skulle den få det skulle den vara mycket mer lönsam och vindkraften skulle få mindre betalt. Som det är nu får vindelsproducenterna orimligt mycket betalt för elen.

Problemet är att det är samma sak som subventioner. Inget kraftslag får betalt för att den har stor svängmassa, effektreservkraft som finns upphandlad av SVK är ju verk som inte är lönsamma i kommersiell drift och kärnkraft kan aldrig ta samma roll som effektreserven.

Skrivet av Balconette:

Vi kommer behöva mer el, både för att höja levnadsstandarden men också för att kunna utvecklas som samhälle. Det går inte att spara bort sig själv och sitt liv. Prova lev riktigt riktigt elsnålt ett halvår och se hur kul det är.

Du kan bo i ett hus som inte kräver någon som helst energi för uppvärmning och kylning, bara lite för ventilation och klara dig fint på solceller och batterier även i Sverige. Belysning, kylskåp/frys, mediaomvandlare för fiber och en bärbar dator tar verkligen inte mycket så även om du kör "off grid" har du snabbt tillräckligt för annan användning som diskmaskin och tvättmaskin. Bostadssektorn är gigantisk i Sverige så vi kan spara mer än våra kärnkraftverk ger oss idag.

Solceller och batterier är rätt dyrt däremot och skalar inte riktigt lika bra när vi kommer utanför enfamiljshusen.

För enfamiljshus är det fortfarande rätt billigt att ansluta sig till elnätet, men istället för hus som drar 10000-25000 kWh/år skulle vi kunna ha hus som drog kanske 1000-2000 kWh/år och som inte hade behövt värme i form av fjärrvärme, pellets o.s.v. De är billigare att bygga än de flesta hus som byggs idag.

Bränslet som används i värmeverken skulle kunna användas i kombikraftverk eller vanliga kraftvärmeverk, idag har vi bara ~5,3 TWh el från biobränslen.

Ugn med ångfunktion och självrengöring, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, robotgräsklippare och allt kan du såklart ha även i hus som kräver väldigt lite energi. Industrin har fortfarande energin från vattenkraft, vindkraft och biobränslen. Kärnkraft kommer säkert ha en roll, men det är nog betydligt enklare att sluta slösa på sådant som inte ger något i utbyte i många länder och så mycket vattenkraft och biomassa som Sverige har så behöver vi nog inte kärnkraften efter den pensionerats om vi inte ska fortsätta leva som på 80-talet, nog för att vi kommer fortsätta slösa på allt. Det är 548 TWh/år (2019) för 10 miljoner människor som används idag, eller nästan 52800 kWh/år per capita.

Att brassa på med tiotusentals kärnkraftverk i världen kommer inte vara någon lösning iaf, kommer vi aldrig hinna bygga.

Skrivet av Balconette:

Mycket bra diagram! Det belyser att Gen IV är billigare och effektivare än nuvarande reaktortekniker. I det här fallet har de kommit fram till en faktor tio. Jag tror inte det är orimligt med tanke på allt jag läst om det.

Nackdelen är att det satsas för dåligt på att nå Gen IV, så det ligger långt in i framtiden.

I praktiken är dock EROI noll, du kan ha hur mycket pengar som helst och det finns ändå inte några generation 4-verk att köpa. Forskning får du inte några stora returer på.