Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jo men även Vattenfall styrs ju av ett. Vattenfalls "Buissness Strategist" Yvonne Ruwaida är tidigare planeringschef på MP, du kan ju gissa vilken agenda hon har.

Läs artikeln för att bilda dig din egen uppfattning om det är vettigt det Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik skriver. Bra som motvikt till den propaganda Tomas Kåberger basunerar ut. Notera att Kåberger sitter i Vattenfalls styrelse. Och så undrar man varför Vattenfall lägger ner fungerande säker kärnkraft i Sverige?

Jag har läst artikeln. Den är något mer neutral än de mest kärnkraftsförespråkande inläggen här men inte mycket. Att det finns knäppskallar på andra sidan också betyder inte att det är ok att dra fram fler liksom. Det är väldigt lätt att dra på stora växlar för att vi fått importera smutsig fossil energi eller att vi "måste förlita oss på smutsig och dyr fossilkraft för att hålla landet igång", det är ju fruktansvärt liksom, men att inte nämna att det handlar om extremt låga effekter i enstaka timmar och att vi fortfarande producerar i princip bara nästintill fossilfri el som också fortfarande exporteras i ungefär samma utsträckning som vanligt totalt sett är ju oärligt liksom. Är Tyskland verkligen "på gränsen till elektrisk kollaps"? Det låter inte så på de tyskar jag pratar med i alla fall och det är inget man här om här mer än i denna typen av alarmistiska artiklar med en tydlig agenda.

För motvikt kan man ju läsa exempelvis denna rapport, eller denna eller denna artikel som sammanfattar vad den kom fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har läst artikeln. Den är något mer neutral än de mest kärnkraftsförespråkande inläggen här men inte mycket. Att det finns knäppskallar på andra sidan också betyder inte att det är ok att dra fram fler liksom. Det är väldigt lätt att dra på stora växlar för att vi fått importera smutsig fossil energi eller att vi "måste förlita oss på smutsig och dyr fossilkraft för att hålla landet igång", det är ju fruktansvärt liksom, men att inte nämna att det handlar om extremt låga effekter i enstaka timmar och att vi fortfarande producerar i princip bara nästintill fossilfri el som också fortfarande exporteras i ungefär samma utsträckning som vanligt totalt sett är ju oärligt liksom. Är Tyskland verkligen "på gränsen till elektrisk kollaps"? Det låter inte så på de tyskar jag pratar med i alla fall och det är inget man här om här mer än i denna typen av alarmistiska artiklar med en tydlig agenda.

För motvikt kan man ju läsa exempelvis denna rapport, eller denna eller denna artikel som sammanfattar vad den kom fram till.

Ok, de artiklarna släpptes före 2021, men bakom betalvägg så kunde inte läsa. Har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess. Vattenfall skördar ju guld och har gjort det stor del av 2021. 2020 var ju elpriset betydligt lägre och därmed var även debatten en annan (min åsikt). 2020 var ett år det blåste och regnade mycket, 2021 har varit ett torrt år med mindre vind än vanligt. Ett urplock från vattenfall:
Den nordiska marknaden har påverkats av torrt väder, svaga vindar, stadiga elpriser på kontinenten och en efterfrågan som ligger lika högt som innan corona, säger Oskar Öström, senior analytiker på Business Area Markets.

Hydrobalansen är en av de viktigaste faktorerna vid prissättningen i Norden och nivån är just nu nästan 15 TWh lägre än normalt. Jämförelsevis låg hydrobalansen på plus 12 TWh för ett år sedan.

Detta har lett till ett elpriserna har rusat på både de korta och långa marknaderna. Spotmarknaden har stigit till ett snittpris på 54 EUR/MWh i juli och har levererats till i snitt 65 EUR/MWh hittills under augusti. Baskraftkontraktet för leverans 2022 steg till strax under 40 EUR/MWh. Detta är dubbelt så mycket som i början av året.

Höga priser i Kontinentaleuropa
Elpriserna har stigit ännu kraftigare på Vattenfalls marknader i Kontinentaleuropa. På den tyska spotmarknaden handlades elen till nästan 83 EUR/MWh i genomsnitt under augusti, en ökning på 50 procent jämfört med i början av året. Den viktigaste drivkraften bakom denna utveckling är de rekordhöga priserna på gas, kol och utsläppsrätter. Utöver detta var vindkraftparkernas produktion låg, i synnerhet i Tyskland.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Gaspriserna väntas sjunka när de börjar leverera över Nord Stream 2, ni får väl skicka räkningen till USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ok, de artiklarna släpptes före 2021, men bakom betalvägg så kunde inte läsa. Har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess.

Ja ok, jag trodde inte debattartiklar på DN var bakom paywall men du har rätt. Artikeln från KTH var dock öppen. Sen är artiklarna från förra året absolut, men det förändrar inte situationen så mycket egentligen. Elpriserna är högre i år men det är klart att man har haft med "dåliga år" i sina beräkningar.

Citat:

Vattenfall skördar ju guld och har gjort det stor del av 2021. 2020 var ju elpriset betydligt lägre och därmed var även debatten en annan (min åsikt). 2020 var ett år det blåste och regnade mycket, 2021 har varit ett torrt år med mindre vind än vanligt. Ett urplock från vattenfall:
Den nordiska marknaden har påverkats av torrt väder, svaga vindar, stadiga elpriser på kontinenten och en efterfrågan som ligger lika högt som innan corona, säger Oskar Öström, senior analytiker på Business Area Markets.

Hydrobalansen är en av de viktigaste faktorerna vid prissättningen i Norden och nivån är just nu nästan 15 TWh lägre än normalt. Jämförelsevis låg hydrobalansen på plus 12 TWh för ett år sedan.

Fint att det ser ut att bli en del regn framöver då.

Citat:

Detta har lett till ett elpriserna har rusat på både de korta och långa marknaderna. Spotmarknaden har stigit till ett snittpris på 54 EUR/MWh i juli och har levererats till i snitt 65 EUR/MWh hittills under augusti. Baskraftkontraktet för leverans 2022 steg till strax under 40 EUR/MWh. Detta är dubbelt så mycket som i början av året.

Höga priser i Kontinentaleuropa
Elpriserna har stigit ännu kraftigare på Vattenfalls marknader i Kontinentaleuropa. På den tyska spotmarknaden handlades elen till nästan 83 EUR/MWh i genomsnitt under augusti, en ökning på 50 procent jämfört med i början av året. Den viktigaste drivkraften bakom denna utveckling är de rekordhöga priserna på gas, kol och utsläppsrätter. Utöver detta var vindkraftparkernas produktion låg, i synnerhet i Tyskland.

Jo, men vi är ändå väldigt långt från att nå priser där exempelvis (förhoppningsvis) snart färdigbyggd kärnkraftsel från Finland skulle vara i närheten av konkurrenskraftig. Och ökade priser slår förstås på hela marknaden, det blir väldigt mycket mer lönsamt med exempelvis vindkraft om elpriset går upp för de får ju också mer betalt, alltså är det fortfarande relativt mer pengar i vindkraft än kärnkraft eller fossilt. Men mer billig förnybar el påverkar förstås elpriset nedåt också.

Men det är ju så det kommer att bli om/när vi och resten av Europa går mot allt mer förnybart. Billigare el de flesta dagar och totalt sett, men rätt mycket dyrare vissa dagar eller timmar när förutsättningarna är sämre. För att klara oss på förnybart måste vi ha en större överkapacitet än vad vi har idag just för att kunna ta dåliga dagar, men de dagar som inte är dåliga har vi ju då mycket mer el, att exportera eller lagra eller använda till processer som inte är så tidskritiska, helt enkelt. Smarta elnät och elbilsbatterier (och liknande) som buffert kommer förstås också att bidra till att minska topparna och dalarna i förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, jag trodde inte debattartiklar på DN var bakom paywall men du har rätt. Artikeln från KTH var dock öppen. Sen är artiklarna från förra året absolut, men det förändrar inte situationen så mycket egentligen. Elpriserna är högre i år men det är klart att man har haft med "dåliga år" i sina beräkningar.
Fint att det ser ut att bli en del regn framöver då.
Jo, men vi är ändå väldigt långt från att nå priser där exempelvis (förhoppningsvis) snart färdigbyggd kärnkraftsel från Finland skulle vara i närheten av konkurrenskraftig. Och ökade priser slår förstås på hela marknaden, det blir väldigt mycket mer lönsamt med exempelvis vindkraft om elpriset går upp för de får ju också mer betalt, alltså är det fortfarande relativt mer pengar i vindkraft än kärnkraft eller fossilt. Men mer billig förnybar el påverkar förstås elpriset nedåt också.

Men det är ju så det kommer att bli om/när vi och resten av Europa går mot allt mer förnybart. Billigare el de flesta dagar och totalt sett, men rätt mycket dyrare vissa dagar eller timmar när förutsättningarna är sämre. För att klara oss på förnybart måste vi ha en större överkapacitet än vad vi har idag just för att kunna ta dåliga dagar, men de dagar som inte är dåliga har vi ju då mycket mer el, att exportera eller lagra eller använda till processer som inte är så tidskritiska, helt enkelt. Smarta elnät och elbilsbatterier (och liknande) som buffert kommer förstås också att bidra till att minska topparna och dalarna i förbrukning.

Själv läser jag inte högertidningar som DN. Jag håller mig till Flamman och Rött

Jag håller med dig. Det är ett drömscenario. Men vi är inte där ännu. Lika lite som att vi kan bygga gen4 idag.
Problemet som jag ser det är att vi får problem år som 2021 när det blåser lite under längre tid och dessutom är torrt. Vad gör vi då? Eldar olja och kol som i år eller finns det någon annan strategi? Sedan är det svårt att bedöma vad ett stabilt elnät får kosta? Ett exempel på en ideologi är att miljön måste få kosta, men bara ibland (bygg höghastighetståg för många miljarder, om 60 år har det betalat tillbaka sin miljöskuld. Kärnkraft däremot tar ju över 10 år att bygga, det är för lång tid!)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vad gör vi då? Eldar olja och kol som i år eller finns det någon annan strategi?

Vad skulle vi annars göra? Fossila bränslen som gas, kol och olja är fortfarande billiga och är 80 % av energin i världen. Det hela är ju ingen fråga. Vad gör vi om sommarrevisionen av kärnkraftverket inte går bra?

Visst skulle vi kunna ha en elproduktion som bara bestod av vattenkraft, pumpvattenkraft, vindkraft och värmekraft. Hur relevant är det? Det är ju utanför Sverige som kolkraftverken går för fullt. Sen dödar vi såklart färre om vi ersätter några av kolkraftverken med gas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad skulle vi annars göra? Fossila bränslen som gas, kol och olja är fortfarande billiga och är 80 % av energin i världen. Det hela är ju ingen fråga. Vad gör vi om sommarrevisionen av kärnkraftverket inte går bra?

Visst skulle vi kunna ha en elproduktion som bara bestod av vattenkraft, pumpvattenkraft, vindkraft och värmekraft. Hur relevant är det? Det är ju utanför Sverige som kolkraftverken går för fullt. Sen dödar vi såklart färre om vi ersätter några av kolkraftverken med gas.

Jag tänker mig att vi kan såga ner mycket skog för att bygga enorma solcellsparker för att ersätta kärnkraften och mer därtill. Industrin går ju ändå nästan bara dagtid när solen lyser, och solen lyser alltid! Sedan kan vi bygga upp enorma batteripaket och gigantiska vätgastankar för att hålla oss med el nattetid. Eller kanske bara ett kärnkraftverk till?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tänker mig att vi kan såga ner mycket skog för att bygga enorma solcellsparker för att ersätta kärnkraften och mer därtill. Industrin går ju ändå nästan bara dagtid när solen lyser, och solen lyser alltid! Sedan kan vi bygga upp enorma batteripaket och gigantiska vätgastankar för att hålla oss med el nattetid. Eller kanske bara ett kärnkraftverk till?

Måste ju gå att bygga kärnkraften efter man lägger beställningen också. Har alla samma idé kommer vi inte få några verk.

Pumpkraftverk och vanliga magasin är den bästa energilagringen vi har, vätgas ökar bara energianvändningen och därav mängden fossila bränslen som används.

Att förse oss med el nattetid är minsta problemet.

Skogen kan du förgasa och använda i kombikraftverk och framställa flytande bränslen ur, eller så säljer du kartong till Kina och importerar naturgas från grannländerna. Är inte som vi kommer bo i nollenergihus som sagt så det gäller att slösa så mycket som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

vätgas ökar bara energianvändningen och därav mängden fossila bränslen som används.

Lust att utveckla detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Hur man ska beräkna EROI för olika energislag är en pågående vetenskaplig debatt. Men om du tycker att EROI är präglat av politik, vilket mått tycker du då är fritt från politik?

Priset för olika energikällor är ju direkt påverkat av politiskt beslutade subventioner och beskattningar. Den fråga som vi diskuterar är ju egentligen vilka energikällor som samhället borde prioritera. Så det blir ju ett cirkelresonemang att säga att de energikällor som är billiga, på grund av politiska beslut, är de som vi ska fortsätta att prioritera för att de är billiga.

Om marknaden skulle få styra energiförsörjningen utan politisk inblandning så skulle kolkraften vara extremt konkurrenskraftig.

Alla beslut om energiförsörjning kommer att innehålla en stor mängd övervägningar, avväganden och kompromisser. Det handlar om allt från lönsamhet, utsläpp, nationell säkerhet, industristruktur samt givetvis vad som går att få folkligt stöd för. Allt detta förändras hela tiden så mycket handlar om gissningar om framtiden och om riskhantering. Allt detta är i grunden politik.

Jag har inget problem med att det är politik. Skall så vara. Jag har heller inga problem med att detta leder till olika beslut om till exempel subventioner och beskattningar. Helt ok.

EROI ser jag som ett försök att renodla problemet, att se det som "ren" fysik, till skillnad från allt det stökiga tyckandet som hör politiken till. Vilket jag ser då som rätt meningslöst. Det blir i slutändan politik där med, på gott och ont. Det finns alltså en strävan bland vissa, typ tekniker, att komma bort från politiken. Den attityden tycker jag är i grunden fel. Jag ser det mest som ett försök att reducera komplexiteten på problematiken till något som passar den egna kompetensnivån. Varför man nu skall hålla på med det.

Ok, vart vill vi då? Mitt svar är solkraft och ett globalt kraftnät. Den del av klotet som har bra med sol försörjer resten. Tekniken som behövs har vi redan. Om alla kom överens skulle det kunna vara på plats på typ 20 år. I princip klarar vi oss då utan vindkraft, vattenkraft och kärnkraft, utöver allsköns fossila bränslen. Stort projekt? Javisst, men kan vi bygga ett globalt kommunikationsnät (telefoni, Internet etc) så kan vi väl bygga ett globalt kraftnät också.

Nu är det där lilla "om alla kom överens" som stjälper det hela. Politiken i det hela alltså. Enda anledningen till att vi sitter och diskuterar kärnkraft. Att lösa energiförsörjning handlar mycket mer om politik än om teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Själv läser jag inte högertidningar som DN. Jag håller mig till Flamman och Rött

Jag håller med dig. Det är ett drömscenario. Men vi är inte där ännu. Lika lite som att vi kan bygga gen4 idag.

Frågan är vad som är mest realistiskt? Att vi håller ungefär nuvarande takt i byggandet av förnybart eller att man lyckas få till en gångbar reaktor i stor skala från fjärde generationen och vi lyckas bygga en innan det är för sent?

Citat:

Problemet som jag ser det är att vi får problem år som 2021 när det blåser lite under längre tid och dessutom är torrt. Vad gör vi då? Eldar olja och kol som i år eller finns det någon annan strategi?

Vi gör som vi redan gör, importerar. Är det en jobbig situation i hela vårt närområde så blir det höga priser och då kommer en del industri att pausas då det inte är lönsamt att driva den, vilket sänker förbrukningen.

Att vi eldar olja och kol i år är förstås sant, som alla år, men det är fortfarande en extremt liten del av vår energiproduktion.

Citat:

Sedan är det svårt att bedöma vad ett stabilt elnät får kosta? Ett exempel på en ideologi är att miljön måste få kosta, men bara ibland (bygg höghastighetståg för många miljarder, om 60 år har det betalat tillbaka sin miljöskuld. Kärnkraft däremot tar ju över 10 år att bygga, det är för lång tid!)

Som med alla investeringar får man väga alternativen. Kärnkraft kostar väldigt mycket mer än de alternativ vi tittar på, så då måste den ge en fördel som väger upp kostnaden, och det är väl här åsikterna går isär. Kärnkraftsförespråkare har en tendens att tro att det bara är kärnkraften som håller uppe vårat elnät, att vi utan den skulle få en massa brown-outs och att industrier skulle fly landet typ. Jag håller inte med om det, förnybart kan klara av försörjningen bra speciellt här med tillgången till vattenkraft och så.

Sen går förstås åsikterna isär i hur stor kostnaden för att bygga ny kärnkraft är och hur lång tid det kan ta, men där kan vi ju titta på närliggande länder som har byggt nytt och dra slutsatser från det, Finland har tagits upp redan här med deras enorma förseningar och spräckta budgetar, men det är ju samma läge i exempelvis Frankrike. Reaktor tre i Flamanville var tänkt att tas i bruk 2012 men är inte klar än och beräknas kosta mer än fem gånger budgeten, från €3,3 miljarder till €19,1 miljarder.

Jämför man med höghastighetståget så vet jag inte riktigt vad alternativen är, vi kan bygga fler och större vägar, vilket i sig orsakar stora utsläpp förutom då de trafiken skapar. Trycka in mer trafik i vårt kraftigt eftersatta befintliga järnvägsnät är väl inget bra alternativ heller. Ser man på andra länder som har byggt höghastighetsspår så har de överträffat förväntningarna på trafik i nästan alla fall, och utredningen som påstår att det skulle ta 60 år att tjäna in utsläppen byggandet orsakar är ju ganska kraftigt ifrågasatt. Men jag vet inte vad som är bäst. Jag är för järnväg speciellt elektrifierad sådan och det hade varit väldigt trevligt om den fungerade såpass bra (och såpass billigt) att det blir ett alternativ för passagerartransporter i fler fall och till fler platser än idag. Men jag vet inte om detta specifika spår är värt kostnaden för miljön eller om det hade använts i tillräckligt stor utsträckning.

Skrivet av ingenjören:

Jag tänker mig att vi kan såga ner mycket skog för att bygga enorma solcellsparker för att ersätta kärnkraften och mer därtill. Industrin går ju ändå nästan bara dagtid när solen lyser, och solen lyser alltid! Sedan kan vi bygga upp enorma batteripaket och gigantiska vätgastankar för att hålla oss med el nattetid. Eller kanske bara ett kärnkraftverk till?

Jag vet att du försöker skoja till det men solel har ju en del fördelar. Det är mer predikerbart än vind förstås då som du säger solen alltid lyser under de ljusa timmarna (sen gör förstås moln att det varierar ändå, men man får ju fortfarande ut en viss och predikerbar mängd el). Och vi förbrukar ju mer under just de timmarna också. Sen går det tvärtemot behovet över året däremot, vi använder mer ström på vintern för uppvärmning främst men också belysning och så, när soltimmarna är få. Å andra sidan blir det ju varmare här, att folk betalar för att få kyla på sommaren lär bara öka exempelvis, se bara trådarna här om AC som får mer och mer aktivitet för varje år. Uppvärmningen på vintern kommer vi förstås inte ifrån men likväl minskar behovet då husen blir energisnålare och fler går mot mindre energikrävande uppvärmning.

Men ingen argumenterar ju för att solel ska ta någon jättedel av marknaden här på något sätt. Tekniken går dock framåt fort och det går allt fortare att tjäna in investeringen i solpaneler på taket på sitt hus exempelvis. Jag har hört siffror på 5-10 år i södra Sverige beroende på hur elpriserna utvecklas och så förstås, har man då 15 års garanti så har man ju "fri" och bekymmersfri el i 5-10 år liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen går förstås åsikterna isär i hur stor kostnaden för att bygga ny kärnkraft är och hur lång tid det kan ta, men där kan vi ju titta på närliggande länder som har byggt nytt och dra slutsatser från det, Finland har tagits upp redan här med deras enorma förseningar och spräckta budgetar, men det är ju samma läge i exempelvis Frankrike. Reaktor tre i Flamanville var tänkt att tas i bruk 2012 men är inte klar än och beräknas kosta mer än fem gånger budgeten, från €3,3 miljarder till €19,1 miljarder.

Det är lite gamla nyheter men Frankrike vill minska sitt beroende på kärnkraft, de vill gå från ungefär 75% idag till 50%. Sen har EDF börjat med att dela upp bolaget i 3 mindre bolag och de vill lägga all kärnkraftverksamhet i ett eget bolag dels för att skydda resten av bolaget mot stora investeringskostnader (ca. 100 miljarder euro) pga avveckling och eventuella nya investeringar i kärnkraftverk och dels för att det är dags att sluta med det statliga stödet som länge har varit en laglig gråzon. Äntligen får vi kanske svar på hur lönsamma Frankrikes kärnkraftverk är? Länk använd Google translate om du vill läsa källan

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta?

Vätgas framställd med hjälp av el kanske jag skulle sagt.

Finns så stora förluster i hela kedjan att mer kolkraft och gaskraft behöver köras, för du ökar bara mängden primärenergi som behövs och det finns nästan inget annat att ta av än fossilt. För Sveriges del innebär det att vi inte exporterar el och grannländerna får köra mer fossilt när våra anläggningar är uppe.

Ska du använda mindre fossilt finns ingen annan väg än att använda mindre energi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vätgas framställd med hjälp av el kanske jag skulle sagt.

Finns så stora förluster i hela kedjan att mer kolkraft och gaskraft behöver köras, för du ökar bara mängden primärenergi som behövs och det finns nästan inget annat att ta av än fossilt. För Sveriges del innebär det att vi inte exporterar el och grannländerna får köra mer fossilt när våra anläggningar är uppe.

Vätgas har absolut stora nackdelar och det är en återvändsgränd när det gäller persontransporter och liknande, men det betyder inte att det inte har användningsområden. Den fossilfria stålproduktionen använder väl vätgas vad jag förstår och således finns det ett behov av vätgas där exempelvis, då spelar det ingen roll att det går åt mer el för man behöver vätgasen i alla fall. Om de har möjlighet att ha en buffert så kan de producera mer vätgas än de behöver när elen är billig och använda lagren när den är dyr. Bygger man exempelvis en vindkraftspark i anslutning dit så kan man sälja dess el när man får ett bra pris och producera vätgas när priset är lågt.

Citat:

Ska du använda mindre fossilt finns ingen annan väg än att använda mindre energi.

Eller fossilfritt då förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Detta om något visar hur trasigt systemet är. Jag blir faktiskt lite arg och lite ledsen att det är på väg åt detta håll. Men som den artikeln jag länkade innan, det är väl bara att vänja sig.

Man blir mörkrädd när man läser detta och hur kortsiktiga alla miljömuppar och kärnkraftsmotståndare är.
Vi räddar världen på pappret men i verkligheten så är det något helt annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av anon214822:

...
Ok, vart vill vi då? Mitt svar är solkraft och ett globalt kraftnät. Den del av klotet som har bra med sol försörjer resten. Tekniken som behövs har vi redan. Om alla kom överens skulle det kunna vara på plats på typ 20 år. I princip klarar vi oss då utan vindkraft, vattenkraft och kärnkraft, utöver allsköns fossila bränslen. Stort projekt? Javisst, men kan vi bygga ett globalt kommunikationsnät (telefoni, Internet etc) så kan vi väl bygga ett globalt kraftnät också.
...

Nu är jag inte så insatt i elnät, men förlorar man inte en stor del av energin om den ska transporteras långt? Samt väldigt dyrt förstås att bygga ut nätet på så vis. Även en stor risk, om en stor del av Sveriges elproduktion skulle ligga i annat land.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller fossilfritt då förstås.

Va? Ska du ersätta 80 % av världens energi?

Skrivet av snajk:

Vätgas har absolut stora nackdelar och det är en återvändsgränd när det gäller persontransporter och liknande, men det betyder inte att det inte har användningsområden. Den fossilfria stålproduktionen använder väl vätgas vad jag förstår och således finns det ett behov av vätgas där exempelvis, då spelar det ingen roll att det går åt mer el för man behöver vätgasen i alla fall. Om de har möjlighet att ha en buffert så kan de producera mer vätgas än de behöver när elen är billig och använda lagren när den är dyr. Bygger man exempelvis en vindkraftspark i anslutning dit så kan man sälja dess el när man får ett bra pris och producera vätgas när priset är lågt.

Det spelar roll då Sverige inte längre kan exportera el till typ Danmark, Polen och Baltikum. När städer i Västsverige vill ha el och värme kommer de bygga för naturgas, någon billig el från norr kommer de ju inte få.

Bara LKABs plan är att förbruka 55 TWh el istället ett par TWh stenkol och olja plus ett par TWh el. Självklart kommer det gå åt helvete med så energikrävande process, att gå från ca 3,7 TWh energi till 55 TWh el kommer knappast kunna säljas in som miljövänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Va? Ska du ersätta 80 % av världens energi?

Det bör väl vara ambitionen kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det bör väl vara ambitionen kan jag tycka.

Det är det ju inte? Vi fortsätter att förbruka mer fossil energi varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vätgas framställd med hjälp av el kanske jag skulle sagt.

Finns så stora förluster i hela kedjan att mer kolkraft och gaskraft behöver köras, för du ökar bara mängden primärenergi som behövs och det finns nästan inget annat att ta av än fossilt.

Varför skulle inte vätgasgenererad el stå för en större del av energin? Jag ser inte kopplingen till varför du behöver öka din produktion av el från fossila bränslen för att du öka bidraget från vätgas.

Att det är förluster vid framställning av vätgas håller jag helt med om men om man kan ta tillvara på mer av vindkraften så går det att få ekonomi i det, allra helst kombinerat med ökad CO2 skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är det ju inte? Vi fortsätter att förbruka mer fossil energi varje år.

Det utesluter väl inte att vi kan ha ambitionen att fasa ut olja, naturgas och kol för att producera energi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle inte vätgasgenererad el stå för en större del av energin? Jag ser inte kopplingen till varför du behöver öka din produktion av el från fossila bränslen för att du öka bidraget från vätgas.

Att det är förluster vid framställning av vätgas håller jag helt med om men om man kan ta tillvara på mer av vindkraften så går det att få ekonomi i det, allra helst kombinerat med ökad CO2 skatt.

Varför inte batterianläggningar? Varför omvandla el till vätgas för att sedan gå tillbaka till el? Det känns som ett överflödigt steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför inte batterianläggningar? Varför omvandla el till vätgas för att sedan gå tillbaka till el? Det känns som ett överflödigt steg.

Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle inte vätgasgenererad el stå för en större del av energin? Jag ser inte kopplingen till varför du behöver öka din produktion av el från fossila bränslen för att du öka bidraget från vätgas.

Att det är förluster vid framställning av vätgas håller jag helt med om men om man kan ta tillvara på mer av vindkraften så går det att få ekonomi i det, allra helst kombinerat med ökad CO2 skatt.

Skrivet av joakim99:

Det utesluter väl inte att vi kan ha ambitionen att fasa ut olja, naturgas och kol för att producera energi?

Det är klart det gör. Kan inte efterfrågan mötas av vindkraft och solel så möts den av fossila energislag. Ökad efterfrågan byter ökad användning av fossila energikällor. Vätgas är ett "bra" sätt att öka efterfrågan utan någon egentlig vinst. Förlusterna minskar ju inte efterfrågan.

Det var vätgas producerad med el det handlade om. Vätgasproducerad el finns det ingen som helst vits med.

Du kan inte ersätta 80 % av all energi i världen med solel och vindkraft, du kan inte heller ersätta den med kärnkraft för du kommer aldrig kunna bygga så mycket. Särskilt inte när energianvändningen ökar varje år...

Skrivet av pine-orange:

Varför inte batterianläggningar? Varför omvandla el till vätgas för att sedan gå tillbaka till el? Det känns som ett överflödigt steg.

Finns processer där vätgas har en användning, men inte som energilagring eller för att byta ut 13 TWh stenkol som LKAB, SSAB och industrin använder om resultatet handlar om 55+ TWh el. Bara första steget med Hybrit handlar om 15 TWh el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det ena utesluter inte det andra.

Det stämmer, man får vara öppensinnad när det gäller att hitta lösningar till framtidens energiproblem. Tänkte du på något särskilt scenario där du tror att vätgaslagring är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan inte ersätta 80 % av all energi i världen med solel och vindkraft.

Varför skulle man inte kunna det?

Vi kan inte göra det idag eller närmsta åren men utvecklingen gällande energilagring, vilket är den stora bristen när det gäller förnyelsebar energi idag, kommer att gå framåt och då kommer det gå att fasa ut fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det stämmer, man får vara öppensinnad när det gäller att hitta lösningar till framtidens energiproblem. Tänkte du på något särskilt scenario där du tror att vätgaslagring är att föredra?

Vätgas som bränsle i fartyg har fördelar gentemot batterier t ex.

Problemet är att olja är väldigt billigt så det är svårt för nya tekniker att få genomslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle man inte kunna det?

Vi kan inte göra det idag eller närmsta åren men utvecklingen gällande energilagring, vilket är den stora bristen när det gäller förnyelsebar energi idag, kommer att gå framåt och då kommer det gå att fasa ut fossila bränslen.

Närmsta åren? Vi kan inte göra det inom överskådlig tid, alltså inte ens om 50 år.

Använd mindre energi och du behöver ingen pipe-dreamlösning.

Det är bara ökningen av fossila bränslen vi ser däremot, och det ihop med ökad energianvändning. Allt var biomassa, vind och vatten i början av den industriella revolutionen.

Ska du fortsätta använda mer och mer energi varje år så finns ingen annan lösning än att fortsätta öka produktionen av fossila bränslen.

Jag vet inte varför vi skriver, du har inget argument, ingen statistik och egentligen ingen teknik du lägger fram?

Permalänk
Medlem

Kinas nya Gen 4 Torium smältsaltsreaktor är ju rätt smutt, kräver inte ens vatten för kylning. Dom drar igång den denna månad är det tänkt. Sen ska dom bygga 30 till om några år i andra länder som dom samarbetar med.

https://www.france24.com/en/asia-pacific/20210912-why-china-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

EROI ser jag som ett försök att renodla problemet, att se det som "ren" fysik, till skillnad från allt det stökiga tyckandet som hör politiken till. Vilket jag ser då som rätt meningslöst. Det blir i slutändan politik där med, på gott och ont. Det finns alltså en strävan bland vissa, typ tekniker, att komma bort från politiken. Den attityden tycker jag är i grunden fel. Jag ser det mest som ett försök att reducera komplexiteten på problematiken till något som passar den egna kompetensnivån. Varför man nu skall hålla på med det.

Problemet med fysikens lagar är att de är så svåra att ändra på. Av den anledningen så måste man först komma fram till vad som är fysiskt möjligt och sedan utgå ifrån det.

EROI är ett mått som vilket som helst. Det säger ingenting om vilken inriktning vi ska ha på energipolitiken, men det ger oss ett verktyg för att att kunna bedöma vilka lösningar som är realistiska och önskvärda. Ungefär som

Om vi ska minska koldioxidutsläppen så behöver vi avveckla olja kol och naturgas som energikällor och då måste andra energikällor kompensera detta stora bortfall.

Skrivet av anon214822:

Ok, vart vill vi då? Mitt svar är solkraft och ett globalt kraftnät. Den del av klotet som har bra med sol försörjer resten. Tekniken som behövs har vi redan. Om alla kom överens skulle det kunna vara på plats på typ 20 år. I princip klarar vi oss då utan vindkraft, vattenkraft och kärnkraft, utöver allsköns fossila bränslen. Stort projekt? Javisst, men kan vi bygga ett globalt kommunikationsnät (telefoni, Internet etc) så kan vi väl bygga ett globalt kraftnät också.

Ett rent önsketänkande utan grund i fysiska realiteter. Solenergi har väldigt dålig nettoenergikvot jämfört med de fossila bränslen som den skulle behöva ersätta.

Ju sämre EROI som alternativen har, desto längre tar det att ersätta fossila energikällor. Men 20 år är en orealistiskt kort tid oavsett vilken energikälla som väljs.