Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det står längst ned i blogginlägget.
Antar att det betyder att om man uppgraderar en standard så är den inte spelbar i PS4-läge längre.

Can I upgrade my Horizon Forbidden West PS4 version to the PS5 version?

To access both the PS4 and PS5 versions of Horizon Forbidden West, you need to purchase the Digital Deluxe, Collector’s, or Regalla Editions. Dual entitlement does not apply to the Standard and Special Editions.

Jag är lite osäker men jag tror att uppdateringen är det som står överst på sidan. Det som står längre ner är originalartikeln.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

I fortsättningen kommer alla Sony publicerade cross-gen titlar erbjuda uppgradering till PS5 versionen för ca 100 kr. Detta gäller bland annat nya God of War och Gran Turismo 7.

Hade hoppats på att GoW, GT och Horizon var dom sista Cross-Gen titlarna 😕

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag är lite osäker men jag tror att uppdateringen är det som står överst på sidan. Det som står längre ner är originalartikeln.

Nej, jag tror inte det.
Collector och Regalia är endast tillgängliga i digitala koder och då får man tillgång till både PS4 och PS5, medan om man uppgraderar standard så är inte PS4-läget tillgängligt längre.
Men vem vet, det är ju Sony....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej, jag tror inte det.
Collector och Regalia är endast tillgängliga i digitala koder och då får man tillgång till både PS4 och PS5, medan om man uppgraderar standard så är inte PS4-läget tillgängligt längre.
Men vem vet, det är ju Sony....

Blogginlägget uppdaterades med det som står högst upp och det jag citerade i mitt förra inlägg. Sony säger numera att dom har ändrat sig och, eftersom dom lovade en gratis uppdatering från PS4 till PS5-versionen, så är det numera det som gäller, oavsett vilken version man köper.

Det är alltså inte endast Collector och Regalia som ger gratis uppgradering till PS5-versionen längre, utan numera gäller det alla - inkl. PS4 Standard Edition på skiva.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hur är det med Horizon zero dawn, finns det en ps5 uppdatering till det nu?
Funderar på att spela det igen, gjorde väl ca hälften av mainstory på den för några år sen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Swennis:

Hur är det med Horizon zero dawn, finns det en ps5 uppdatering till det nu?
Funderar på att spela det igen, gjorde väl ca hälften av mainstory på den för några år sen.

Dom släppte en 60FPS Patch för några dagar sedan

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur är det med Horizon zero dawn, finns det en ps5 uppdatering till det nu?
Funderar på att spela det igen, gjorde väl ca hälften av mainstory på den för några år sen.

Jepp det är 60 fps nu iaf, spelar själv därför igenom det just nu.
Finns dock en bugg att vissa cutscenes (pre-rendrade tror jag) är utan ljud av någon anledning :/ men förutom det är det fint!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Hade hoppats på att GoW, GT och Horizon var dom sista Cross-Gen titlarna 😕

Ser personligen fram emot när man lämnar förra generationen bakom sig och spel med både PS5 och Xbox Series (X) blir vad man utvecklar spelen mot. Vi närmar oss ett år sedan lansering och det har uppenbart kommit ut många konsoller till kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Dom släppte en 60FPS Patch för några dagar sedan

Skrivet av lambdan:

Jepp det är 60 fps nu iaf, spelar själv därför igenom det just nu.
Finns dock en bugg att vissa cutscenes (pre-rendrade tror jag) är utan ljud av någon anledning :/ men förutom det är det fint!

Se där, kanon ju

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Ser personligen fram emot när man lämnar förra generationen bakom sig och spel med både PS5 och Xbox Series (X) blir vad man utvecklar spelen mot. Vi närmar oss ett år sedan lansering och det har uppenbart kommit ut många konsoller till kunderna.

Börjar verkligen bli dags nu tycker jag! Även om cross-gen titlar kan bli riktigt bra spelmässigt så köpte man ju ändå en ny konsol för att få se ännu mer ögongodis än föra generationens spel.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Håller på att förbereda inför M.2 expansion och såg att Amazon hade bra pris på WD Black SN850 1TB - 1699 kr: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08KFS6THF

Komplett har fortfarande 2 TB modellen för 3290: https://www.komplett.se/product/1173105/datorutrustning/lagri...

(Själv tycker jag att 1699 var mycket enklare att svälja + jag är ganska flitig på att flytta spel fram o tillbaka mellan extern o intern så 1 TB borde räcka gott för mig )

Obs dock att detta är modeller utan heatsink, ska forska om vilken heatsink man ska ha nu.

-Heatsinks-

EK's heatsink finns att köpa lite varstans i Sverige och ska vara kompatibel enligt denna artikel.

Jag har dock en EK sedan tidigare i min dator och tycker den är riktigt jävlig att installera så ja ska sikta på denna istället: Be Quiet MC1. Som synes på sidan där står det att den är PS5 kompatibel. Dock är den slutsåld i princip överallt... undrar varför...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Håller på att förbereda inför M.2 expansion och såg att Amazon hade bra pris på WD Black SN850 1TB - 1699 kr: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08KFS6THF

Komplett har fortfarande 2 TB modellen för 3290: https://www.komplett.se/product/1173105/datorutrustning/lagri...

(Själv tycker jag att 1699 var mycket enklare att svälja + jag är ganska flitig på att flytta spel fram o tillbaka mellan extern o intern så 1 TB borde räcka gott för mig )

Obs dock att detta är modeller utan heatsink, ska forska om vilken heatsink man ska ha nu.

-Heatsinks-

EK's heatsink finns att köpa lite varstans i Sverige och ska vara kompatibel enligt denna artikel.

Jag har dock en EK sedan tidigare i min dator och tycker den är riktigt jävlig att installera så ja ska sikta på denna istället: Be Quiet MC1. Som synes på sidan där står det att den är PS5 kompatibel. Dock är den slutsåld i princip överallt... undrar varför...

Bra pris för 2 TB-modellen. Jag hade ju gärna velat ha så mycket utrymme som möjligt.

Jag funderar dock på om jag skall satsa på en extern-HDD istället att ha permanent inkopplad för att snabbt bara föra över spel istället när man är sugen på nån titel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Börjar verkligen bli dags nu tycker jag! Även om cross-gen titlar kan bli riktigt bra spelmässigt så köpte man ju ändå en ny konsol för att få se ännu mer ögongodis än föra generationens spel.

Precis detta. Tacksamt med bakåtkompatibiliteten och så men man vill ju mest se vad som kommer framöver som inte begränsas av ca 10 år gammal hårdvara.

Skrivet av lambdan:

Håller på att förbereda inför M.2 expansion och såg att Amazon hade bra pris på WD Black SN850 1TB - 1699 kr: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08KFS6THF

Komplett har fortfarande 2 TB modellen för 3290: https://www.komplett.se/product/1173105/datorutrustning/lagri...

(Själv tycker jag att 1699 var mycket enklare att svälja + jag är ganska flitig på att flytta spel fram o tillbaka mellan extern o intern så 1 TB borde räcka gott för mig )

Obs dock att detta är modeller utan heatsink, ska forska om vilken heatsink man ska ha nu.

-Heatsinks-

EK's heatsink finns att köpa lite varstans i Sverige och ska vara kompatibel enligt denna artikel.

Jag har dock en EK sedan tidigare i min dator och tycker den är riktigt jävlig att installera så ja ska sikta på denna istället: Be Quiet MC1. Som synes på sidan där står det att den är PS5 kompatibel. Dock är den slutsåld i princip överallt... undrar varför...

Skrivet av Dinoman:

Bra pris för 2 TB-modellen. Jag hade ju gärna velat ha så mycket utrymme som möjligt.

Jag funderar dock på om jag skall satsa på en extern-HDD istället att ha permanent inkopplad för att snabbt bara föra över spel istället när man är sugen på nån titel.

Kör en SN850 2TB i datorn sedan förra veckan. Mycket nöjd så här långt men det var mer en lyxuppgradering för min SFF. Ville pensionera 3st 1TB 2,5" SSDs och allt kablage till dessa. Sedan förbereda datorn för DirectStorage.

Kan inte motivera en 2TB SSD i min PS5 då jag knappt använder den men en kompatibel 500-1000GB NVMe enhet för att avlasta inbyggda lagringen kommer jag nog vilja skaffa, speciellt när spel väl börjar dyka upp. Mitt nästa köp ser ut att bli Horizon 2 så har inte någon direkt brådska.

Permalänk
Medlem

Slog tillslut till på en 1TB SN850 och en Bequiet! MC1 från Amazon. Får se när kylflänsen dyker upp, förhoppningsvis innan firmwaren släpps för alla.
Tror det räcker med 1TB för min del, kör även med en 5TB mekanisk disk som cold storage fungerar bra att flytta fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Slog tillslut till på en 1TB SN850 och en Bequiet! MC1 från Amazon. Får se när kylflänsen dyker upp, förhoppningsvis innan firmwaren släpps för alla.
Tror det räcker med 1TB för min del, kör även med en 5TB mekanisk disk som cold storage fungerar bra att flytta fram och tillbaka.

Exakt samma som mig då Jag tog MC1an från Inet, får se om den dyker upp

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Precis, hade inte koll på MC1 innan ditt inlägg. Så när det står att det fungerar med PS5 på deras hemsida och man slipper att klippa och kan använda skruv istället för clips så tycker jag det kan vara värt 20Kr extra.
Om det drar ut på tiden kanske man får avbeställa och ta något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Exakt samma som mig då Jag tog MC1an från Inet, får se om den dyker upp

Bestämde mig också för att ta MC1, returnerar min oanvända EKWB M.2 nvme heatsink. Mycket bekvämare montering på MC1.

Tog du MC1 eller MC1 Pro från Inet? MC1 står ju som beställningsvara "99 dagar" på Inet. Och MC1 Pro verkar inte passa PS5, åtminstone har den inte samma text på be quiet!s hemsida.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

SN850 1TB kostar nu 1 577,69 kr på Amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Bestämde mig också för att ta MC1, returnerar min oanvända EKWB M.2 nvme heatsink. Mycket bekvämare montering på MC1.

Tog du MC1 eller MC1 Pro från Inet? MC1 står ju som beställningsvara "99 dagar" på Inet. Och MC1 Pro verkar inte passa PS5, åtminstone har den inte samma text på be quiet!s hemsida.

Precis, MC1 tog jag. Pro skall ej passa har jag förstått.

Skrivet av Bozzeta:

SN850 1TB kostar nu 1 577,69 kr på Amazon.se

Bara meddela mig i framtiden om ni vill ha en prissänkning på något på Amazon så köper jag den så går den ner i pris dagen efter. Inte första gången det hänt. 😔

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Bestämde mig också för att ta MC1, returnerar min oanvända EKWB M.2 nvme heatsink. Mycket bekvämare montering på MC1.

Tog du MC1 eller MC1 Pro från Inet? MC1 står ju som beställningsvara "99 dagar" på Inet. Och MC1 Pro verkar inte passa PS5, åtminstone har den inte samma text på be quiet!s hemsida.

Datumet har uppdaterats till 2021-09-13 nu så man kan ju hoppas att det håller sig så

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Precis, hade inte koll på MC1 innan ditt inlägg. Så när det står att det fungerar med PS5 på deras hemsida och man slipper att klippa och kan använda skruv istället för clips så tycker jag det kan vara värt 20Kr extra.
Om det drar ut på tiden kanske man får avbeställa och ta något annat.

Även jag köpte en WD SN850 med en EKWB kylfläns från Webhallen tidigare, men vad är skillnaden på monteringen av kylaren i jämförelse med MC1?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av joeldeluxe:

Även jag köpte en WD SN850 med en EKWB kylfläns från Webhallen tidigare, men vad är skillnaden på monteringen av kylaren i jämförelse med MC1?

Du kan ju jämföra själv här och fundera på vad som är komplicerat eller inte.

https://www.youtube.com/watch?v=MtqW9ZPfEp0 = EKWB-varianten

https://www.youtube.com/watch?v=Uurkx79xq5k = Be Quiet-varianten

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Även jag köpte en WD SN850 med en EKWB kylfläns från Webhallen tidigare, men vad är skillnaden på monteringen av kylaren i jämförelse med MC1?

Tror inte det är några större problem precis. Du klipper kylpadsen till rätt längd själv och sedan fästs den ihop med clips. Tror inte det är värt att byta om du redan fått den levererad.
När den väl är monterad så är det nog likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Finns det nån 4TB modell som möter kraven för PS5:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det nån 4TB modell som möter kraven för PS5:an?

Firecuda 530

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5824170

Samma pris som två PS5 DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tack. Måste inte den ha kylfläns? Var köper man den då? Tror jag läst att det måste ha kylfläns så prestandan inte försämras vid hög belastning. Throttling med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tack. Måste inte den ha kylfläns? Var köper man den då? Tror jag läst att det måste ha kylfläns så prestandan inte försämras vid hög belastning. Throttling med andra ord.

Japp det stämmer, jag har inte superbra koll men googla runt så är de nog en hel del andra som sysslat med det. Jag vet dock att Sony har sagt att hela SSDn inte får vara högre än 11,25mm. De säljer en version med förinstallerad kylfläns med men den är en hel del dyrare:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5824166

Permalänk
Medlem

Returnerade EKWB och beställde MC1 från Inet, allt vad jag läser mig till är det väldigt svårt att få ihop EKWB, så pass att det känns som att man skadar minnet även om det är enkelsidigt som WDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Returnerade EKWB och beställde MC1 från Inet, allt vad jag läser mig till är det väldigt svårt att få ihop EKWB, så pass att det känns som att man skadar minnet även om det är enkelsidigt som WDs.

Jag tycker Sweclockers egna @JonasT formulerade sig ganska bra om den:

Citat:

Något mer som bör nämnas om EK-kylaren är att den är ett fullkomligt helvete att montera.

(från Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter)

Jag har själv en sen tidigare i datorn och instämmer.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P