Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

varför du upplever 24p "skönare" på LCD är pga OLEDs betydligt snabbare respons tid, men går lösa genom aktivera vissa TruMotion profiler om man skulle störa sig på det.

Jag tror OLED är snabbare och det blir lite mer motion blur på LCD. Personligen gillar jag inte 24fps ens på film men jag gillar heller inte full interpolation. Jag kör med lite interpolation och det blir mycket bättre. Men jag tycker Samsungen är snäppet skönare för ögonen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SellahiR:

Gött! Jag är en Samsungfanboy men jag kan inte neka till att QLED inte kan mäta sig med OLED så LG har årytt vardagsrummet sedan 2019. Nu kanske det blir en Samsung också

Det där är ju tvärtemot fanboybeteende att köpa bäst produkt oavsett märke. Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Samsungs staplar/siffror ser ju onekligen bättre ut när man använder tio-potenser som skala!
https://i.imgur.com/PKoprjO.jpg

LOL! Ljus precis som ljud uppfattas ju inte linjärt så varför ska man ha en linjär skala. Samsungs skala är korrekt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Svärtan är absolut sämre, men skillnaden är inte så stor som många verkar tro. I ett helt mörklagt rum så ser en OLED helt överlägsen ut i svärta, men så ser det inte ut för de flesta och ju mer ljus desto mindre är skillnaden.

så summa summarum:
Tittar man på TV i fullt sol ljus på skärmen skall man köpa LCD, tittar man på TV då solen inte skiner på TVn skall man välja OLED.

Jag vill förtydliga lite då jag ser att mitt inlägg om Samsung och QLED verkar antyda att deras TV är helt kassa, det är de INTE.
Det jag ville få fram är att valet med att envist hålla kvar vid LED tekniken och försöka konkurrera med OLED, dessutom välja ett namn som förvirrar kunder och påstå att de har den bästa tekniken för färg, svärta och kontrast, är för mig väldigt konstigt.
Ljusstyrkan har alltid varit bättre..inget annat.

Hade Samsung utvecklat en OLED panel från början och lagt lika mycket energi på den som de gör på sina mobilskärmar hade de varit ledande idag. Det är jag övertygad om. Därför tycker jag Samsung gör konstiga val ibland.
Den böjda TVn vet ju alla idag att det var rent bluff och båg och att den eventuella illusionen inte funkar på en skärm som inte täcker majoriteten av synfältet. Funkar dock hyffsat på datormonitors man sitter så nära.

Denna nya TVn från Samsung är mer ett tecken på att de blev besegrade och nu får slå från underläge när de vill vinna över kunder från LG. I alla fall de kunder som är supernoga med bildkvalitén. LG OLED är idag synonymt med "bästa bilden" även om Sony och Panasonics OLED faktiskt har bättre värden på vissa parametrar, de kör LG paneler de tweakat.

QLED är alltså inte kasst på något sätt, vill bara förtydliga det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är ju tvärtemot fanboybeteende att köpa bäst produkt oavsett märke. Bra jobbat.

Fanboy är kanske att ta i, men Samsung är ett märke jag gärna köper

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

så summa summarum:
Tittar man på TV i fullt sol ljus på skärmen skall man köpa LCD, tittar man på TV då solen inte skiner på TVn skall man välja OLED.

Det är en extrem förenkling. Tittar man på TV i direkt solljus så bör man välja en LCD av någon toppmodell, de slår alla OLED i ljusstyrka. Tittar man mest i ett mörklagt rum däremot är svärtan tydligt bättre med en OLED av hög kvalitet. I ett vanligt vardagsrum på kvällen men med lite dämpad belysning så är skillnaderna väldigt små. Om pris, storlek och övrig funktionalitet är samma så hade jag ändå rekommenderat en OLED för det är väldigt effektfullt när det är riktigt mörkt, men så är det tyvärr inte. Samma om pengar verkligen inte är ett bekymmer för någon, men där är inte jag i alla fall även om jag klarar mig bra (min QLED kostade ändå ~19000).

Citat:

Jag vill förtydliga lite då jag ser att mitt inlägg om Samsung och QLED verkar antyda att deras TV är helt kassa, det är de INTE.
Det jag ville få fram är att valet med att envist hålla kvar vid LED tekniken och försöka konkurrera med OLED, dessutom välja ett namn som förvirrar kunder och påstå att de har den bästa tekniken för färg, svärta och kontrast, är för mig väldigt konstigt.
Ljusstyrkan har alltid varit bättre..inget annat.

Namnvalet är fult, absolut. I övrigt så är det ju som det är. Samsung var (och är) världsledande på OLED, de tillverkar paneler till de flesta andra telefontillverkare exempelvis och de barnsjukdomar som de hade är sedan länge borta. Men de har inte lyckats att få till tekniken för stora och förhållande lågupplösta paneler till TV, inte för att de inte har försökt utan för att det är svårt helt enkelt. Jag vet inte om de tidigt valde ett spår som inte visade sig funka eller vad problemet är men det lär finnas otaliga prototyper på Samsungs kontor som alla bedömdes bli för ömtåliga, dyra eller så. Istället valde de att vidareutveckla LCD-tekniken, och de har ju gjort stora framsteg. En modern "QLED" slår ju alla paneler från för fem år sedan typ oavsett teknik eller prisklass.

Sen får man också tänka på att LG och Samsung är hårda konkurrenter. För Samsung var det inget alternativ att köpa paneler från LG för att ha i sina apparater, som "alla andra" gjorde. Sony exempelvis var ju först ut med en OLED TV för rätt många år sedan nu men de har inte fått till tekniken (eller hade inte pengar för att ens försöka) så de köper från LG.

Citat:

Hade Samsung utvecklat en OLED panel från början och lagt lika mycket energi på den som de gör på sina mobilskärmar hade de varit ledande idag. Det är jag övertygad om. Därför tycker jag Samsung gör konstiga val ibland.

Alla företag gör konstiga val hela tiden i mina ögon. LG exempelvis sjabblade bort sin mobilverksamhet genom att ha för många knasiga koncept istället för att bara bygga det som funkade. Dock är jag helt säker på att Samsung har jobbat kontinuerligt med OLED stor nog för TV, kanske inte genom alla år, efter ledningen beslutade att det inte skulle bli OLED låg denna utveckling säkert på is ett tag, men de ser ju vart marknaden var på väg och de vet ju om sin egen tekniks brister liksom.

Citat:

Den böjda TVn vet ju alla idag att det var rent bluff och båg och att den eventuella illusionen inte funkar på en skärm som inte täcker majoriteten av synfältet. Funkar dock hyffsat på datormonitors man sitter så nära.

Det är väl ingen bluff? De byggde en modell, folk köpte den i ganska stor utsträckning, så de byggde fler sådana modeller. Att det är dumt har inget med efterfrågan att göra och att inte göra det hade ju varit att "lämna pengar på bordet" liksom. Däremot minns jag inte marknadsföringen kring dessa, men jag är rätt säker på att de inte bluffade där heller.

Citat:

Denna nya TVn från Samsung är mer ett tecken på att de blev besegrade och nu får slå från underläge när de vill vinna över kunder från LG. I alla fall de kunder som är supernoga med bildkvalitén. LG OLED är idag synonymt med "bästa bilden" även om Sony och Panasonics OLED faktiskt har bättre värden på vissa parametrar, de kör LG paneler de tweakat.

Tja det är ju absolut ett sätt att se på det. Samtidigt dominerar ju Samsung TV-marknaden, även om man bara tittar på dyrare apparater, så jag vet inte om de är besegrade egentligen. Och vad de än säger i sin marknadsföring om att QLED är bäst och så, så är det ju välkänt att de har jobbat med OLED för TV i många år.

Citat:

QLED är alltså inte kasst på något sätt, vill bara förtydliga det.

QLED är ju bara vad Samsung kallar sina LCD TV med QD-teknik, Vizio exempelvis använder samma namn medan andra tillverkare har valt andra beteckningar. Men QLED, eller vad de nu väljer att kalla tekniken, är ju de bästa LCD-apparaterna nu helt enkelt. Höjden av teknisk innovation inom den tekniken. Så det finna bra och dåliga modeller helt enkelt. Men går man på de bättre så är de väldigt bra i de flesta aspekter, dock inte svärta bara.

Permalänk
Medlem

Kul att LG får lite konkurrens! Då kanske de blir extra måna om att behålla sina nuvarande kunder och byter ut paneler som drabbats av burn-in gratis (vilket normalt sätt inte täcks av garantin), vilket de även för den delen är väldigt bra på att göra redan idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung mikrovågsugn, så inget fanboyande här.

Jag tror dom har lagt enorma resurser på dessa panelerna vad det gäller forskning och utveckling - nej dom har inte på TV-fronten dragit jämt skägg med t.ex. LG men dom har ju givetvis sneglat på LG:s teknik och säkert funderat på hur dom ska knäcka den koden.

Att det har tagit såhär lång tid tror jag bara är bra - jag hoppas dom har slipat fram en riktig diamant till TV. Vi får se när tester kommer ut.

Jag hoppas att Samsung överträffar både andra och sig själva så kan jag flytta min CX6 från LG till sommarstugan. Det är en fruktansvärt bra TV det också, inte det som är problemet. Problemet är att ha en anledning till köp för frugan, haha.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

varför du upplever 24p "skönare" på LCD är pga OLEDs betydligt snabbare respons tid, men går lösa genom aktivera vissa TruMotion profiler om man skulle störa sig på det.

TruMotion är dock ingen lösning på det problemet då det förstör bilden på annat sätt istället. Bäst hade varit om dom hade kunnat "fadea" ut pixlarna istället lite för att fejka långsamma pixlar. För ärligt talat så för film o serier så är den snabba responstiden på OLED väldigt onajs, speciellt i moderna filmer o serier där dom har börjat dra ner på slutartiden ganska rejält också :\ Strobe-fest deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

TruMotion är dock ingen lösning på det problemet då det förstör bilden på annat sätt istället. Bäst hade varit om dom hade kunnat "fadea" ut pixlarna istället lite för att fejka långsamma pixlar. För ärligt talat så för film o serier så är den snabba responstiden på OLED väldigt onajs, speciellt i moderna filmer o serier där dom har börjat dra ner på slutartiden ganska rejält också :\ Strobe-fest deluxe.

nä men man kan inte få allt, kör det personligen avstängt då det inte stör mig, dock ska den nya varianten som finns med 2021 modellerna vara ok, Cinematic Movement.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

TruMotion är dock ingen lösning på det problemet då det förstör bilden på annat sätt istället. Bäst hade varit om dom hade kunnat "fadea" ut pixlarna istället lite för att fejka långsamma pixlar. För ärligt talat så för film o serier så är den snabba responstiden på OLED väldigt onajs, speciellt i moderna filmer o serier där dom har börjat dra ner på slutartiden ganska rejält också :\ Strobe-fest deluxe.

Intressant att det inte bara är jag som tycker detta. Där jag tycker man märker det bäst är stora panoreringar, över öppna landskap. Öppningsscenen i Rouge One är ett bra exempel när rymdskepet landar på planeten. I mitt tycke ser den scenen bättre ut på min QLED jämfört med min OLED.

Med det inte sagt att QLED är bättre på allt för det är den inte. Local dimming framförallt kommer aldrig slå OLED så heller inte svärtan när sitter i ett totalt mörkt rum och kollar film.

En viktig detalj att säga är väl att jag inte har kalibrerade TV-apparater. Vet inte om det skulle göra någon skillnad för detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Sitter på en LG CX65 OLED idag och har svårt att hitta något dåligt med OLED bilden. Jag undrar liksom hur mycket bättre kan OLED bilden bli egentligen? Bortsett från att kanske gå upp i storlek eller 8K nästa gång, så känns det som att jag inte hittar någon mening med att uppgradera TVn på ett bra tag framöver..

Samma här. Bytte ut en 55” LCD från 2013-2014 i förrgår till 65” CX OLED… Har ett fönster nästan mitt emot tv’n och ja det reflekteras under dagen men samtidigt så syns det ändå hästlängder bättre än gamla TV’n vid samma förhållanden.

Sen ska vi ju inte snacka om kvalitetsskillnad vid optimala förhållanden (kvällen) Holy crap!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vilken tid det tog för Samsung som envist hängse kvar vid LCD och gav bort miljarder i intäkter till LG. Nu återstår att se hur många barnsjukdomar går igenom innan den är bra.
Brukar aldrig båda gott när något blir försenat med 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Fanboy är kanske att ta i, men Samsung är ett märke jag gärna köper

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Äntligen! Väntat länge på att Samsung ska hoppa på taget och gå vidare från gamla LCD/LED.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Som Vincent Teoh nämner på sin a youtube-kanal får man nog räkna med halva av den marknadsföra ljusstyrkan (utanför dynamic-läget). Kommer inte kunna mäta sig med LG:s paneler på många år.

Sen saknar Samsung stöd för Dolby Vision - av någon outgrundlig anledning. Samt att de ljusar upp allt HDR-material så det inte stämmer överens med hur filmen ska se ut.

Nää, tar inte i en Samsung-TV med tång ens. Totalt överhypat Svensson-märke. Samma människor som köper Samsung köper Audi/Volvo i rädslan om att inte passa in. 100% marknadsföring/hype och långtifrån värt pengarna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det var som fan!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt den sista meningen

Skrivet av artikel:

Då Samsung Display endast säljer panelerna till moderbolaget och andra tillverkare nämns ingenting om prisnivåer.

Säljer dom paneler till endast moderbolaget, eller till alla eller till vissa specifika tillverkare?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä men man kan inte få allt, kör det personligen avstängt då det inte stör mig, dock ska den nya varianten som finns med 2021 modellerna vara ok, Cinematic Movement.

Cinematic Movement? Vad är det? Hittar nada på google om det.

Skrivet av Lussarn:

Intressant att det inte bara är jag som tycker detta. Där jag tycker man märker det bäst är stora panoreringar, över öppna landskap. Öppningsscenen i Rouge One är ett bra exempel när rymdskepet landar på planeten. I mitt tycke ser den scenen bättre ut på min QLED jämfört med min OLED.

Med det inte sagt att QLED är bättre på allt för det är den inte. Local dimming framförallt kommer aldrig slå OLED så heller inte svärtan när sitter i ett totalt mörkt rum och kollar film.

En viktig detalj att säga är väl att jag inte har kalibrerade TV-apparater. Vet inte om det skulle göra någon skillnad för detta dock.

Jorå, jag tycker det är väldigt irriterande, värsta är nog American Gods, cool serie, men jobbig för ögonen att kolla på. Nån här i tråden klagade på jakten på högre ljusstyrka, själv klagar jag gärna på jakten på snabbare pixlar. Temporal aliasing är ett problem o avlöses med antialiasing, aka långsammare pixlar. Men ja, förutom det, inbränningar och kanske låg ljussytrka så är OLED överlägset allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Cinematic Movement? Vad är det? Hittar nada på google om det.

HDTVtest har nämnt det ett par gånger, bland annat här:
https://youtu.be/wL9EqYA1APM?t=189
https://youtu.be/r98TeuXqsSU?t=193
(finns alltså på nya C1, G1 mfl men inte på CX, GX osv)

*edit*
Det verkar vara en mild variant av interpolering som inte ska ge för mycket TV-känsla över det hela?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Problemet för Samsung är att de lägger prisbilden för högt på sina kommande OLED, LG 77" CX säljs för 24990 kr....
Jag vågar inte tänka på vad deras 65-77" kommer kosta....
Visst kommer deras OLED ha lite fördelar mot LG men jag tror inte majoriteten av köpare kommer tycka det är tillräckliga skillnader för att lägga många tusenlappar i mellan.

Sedan kan också LG finslipa sina OLED närmaste åren med.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av huxflux:

Jag förstår inte riktigt den sista meningen
Säljer dom paneler till endast moderbolaget, eller till alla eller till vissa specifika tillverkare?

De säljer bara paneler. Inte kompletta TV-apparater

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Problemet för Samsung är att de lägger prisbilden för högt på sina kommande OLED, LG 77" CX säljs för 24990 kr....
Jag vågar inte tänka på vad deras 65-77" kommer kosta....
Visst kommer deras OLED ha lite fördelar mot LG men jag tror inte majoriteten av köpare kommer tycka det är tillräckliga skillnader för att lägga många tusenlappar i mellan.

Sedan kan också LG finslipa sina OLED närmaste åren med.

Har du någon form av inside information? Annars vet jag inte hur du kan veta det riktigt. Samsungs QLED är ganska bra prissatta för det mesta, sett till konkurrensen, så det finns inget som jag kan se som talar för att de plötsligt skulle bli onödigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Neeej vad tråkigt om @Laxpudding slutat Jag gillade starkt hans kunnighet och input! Hoppas han hänger kvar i forumet.

Vi får gå ihop och slanta upp en lön till honom så att han stannar kvar och fortsätter sitt arbete med att sprida sin visdom! 😄😀

Har fått sjukt mycket bra tips och råd från herr Laxpudding och hans recensioner, inlägg samt artiklar!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du någon form av inside information? Annars vet jag inte hur du kan veta det riktigt. Samsungs QLED är ganska bra prissatta för det mesta, sett till konkurrensen, så det finns inget som jag kan se som talar för att de plötsligt skulle bli onödigt dyra.

Om tekniken är så bra som de säger så kommer ju efterfrågan vara jättestor, frågan är om Samsung verkligen ställer om så stor andel av sin produktion redan första året att priserna blir rimliga.

Det beror till stor del hur svår och dyr produktionsomställningen är. Är det svårt så kommer de inte ställa om så mycket produktion första året utan ta det i mindre steg och lära sig efter hand för att få det ännu bättre de kommande åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Om tekniken är så bra som de säger så kommer ju efterfrågan vara jättestor, frågan är om Samsung verkligen ställer om så stor andel av sin produktion redan första året att priserna blir rimliga.

Det beror till stor del hur svår och dyr produktionsomställningen är. Är det svårt så kommer de inte ställa om så mycket produktion första året utan ta det i mindre steg och lära sig efter hand för att få det ännu bättre de kommande åren.

Jag tror inte skillnaden i själva panelen kommer att vara så stor mot LG. Kanske lite bättre färgåtergivning, men annars rätt mycket samma (att de drar på stort i marknadsföringen är en helt annan sak). Däremot har ju Samsung en del andra fördelar, som att de verkar vara lite bättre på mjukvara (på TV, för telefoner hade jag valt LGs mjukvara över Samsungs alla dagar i veckan), så mer stabilt VRR och så. Dock lär de inte börja stöda DV så det är ju en nackdel. WebOS eller Tizen gör inte så stor skillnad för min del, båda har de senaste apparna och så, men jag hade ju hellre sett Android TV inbyggt.

Permalänk
Medlem

Vore definitivt intressant om de erbjöd någon form av garanti mot burn-in. Antingen som del av den vanliga garantin eller som tillval. Likt LG:s Premium care så skulle priset även kunna vara propertionellt mot priset eller storleken av TV:n.
Exempelvis:

5 års garanti mot burn in (<55 tum) - 1699 kr
5 års garanti mot burn in (<65 tum) - 2699 kr
5 års garanti mot burn in (<75 tum) - 3799 kr

eller
5 års garanti mot burn in (<15 000kr - 1699 kr
5 års garanti mot burn in (<25 000 kr) - 2699 kr
5 års garanti mot burn in (<35 000 kr) - 3799 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av snajk:

Har du någon form av inside information? Annars vet jag inte hur du kan veta det riktigt. Samsungs QLED är ganska bra prissatta för det mesta, sett till konkurrensen, så det finns inget som jag kan se som talar för att de plötsligt skulle bli onödigt dyra.

Vad jag uppfattat det som så ska de ligga strax över 8K LCD:erna i pris och det är inte så billigt.
Samsung LCD:er med Qled är ju kraftigt överprissatta redan som det är nu så...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vore definitivt intressant om de erbjöd någon form av garanti mot burn-in. Antingen som del av den vanliga garantin eller som tillval. Likt LG:s Premium care så skulle priset även kunna vara propertionellt mot priset eller storleken av TV:n.
Exempelvis:

5 års garanti mot burn in (<55 tum) - 1699 kr
5 års garanti mot burn in (<65 tum) - 2699 kr
5 års garanti mot burn in (<75 tum) - 3799 kr

eller
5 års garanti mot burn in (<15 000kr - 1699 kr
5 års garanti mot burn in (<25 000 kr) - 2699 kr
5 års garanti mot burn in (<35 000 kr) - 3799 kr

Eller vad sägs om att det ingår i produktens garanti gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vore definitivt intressant om de erbjöd någon form av garanti mot burn-in. Antingen som del av den vanliga garantin eller som tillval.

Skrivet av Squallie:

Eller vad sägs om att det ingår i produktens garanti gratis.

Skrev ju de

Bästa scenariot är ju såklart att garantin täcker burn-in. Men samtidigt så känns det lite som önsketänkande då inte ens LG's Premium Care täcker det. Så mer realistiskt vore om Samsung erbjöd något liknande som LG's Premium Care, fast som även täcker burn-in. Borde vara enkla pengar för Samsung ifall att så får paneler som LG påstår faktiskt drabbas av burn-in.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz