Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Vad jag uppfattat det som så ska de ligga strax över 8K LCD:erna i pris och det är inte så billigt.

Nja, de har 8K-apparater som ligger en bra bit under OLED i alla fall. Nu vet jag inte om deras OLED kommer att hamna där förstås, men det finns inget som säger att de skulle ta mer betalt än LG (och Sony, Philips osv.).

Citat:

Samsung LCD:er med Qled är ju kraftigt överprissatta redan som det är nu så...

På vilket sätt menar du att de är överprissatta? De är som sagt den största TV-leverantören, även om man begränsar sig till toppmodeller över $2500, så uppenbarligen håller inte marknaden med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På vilket sätt menar du att de är överprissatta? De är som sagt den största TV-leverantören, även om man begränsar sig till toppmodeller över $2500, så uppenbarligen håller inte marknaden med dig.

I detta fall har marknaden uppenbarligen fel. Men å andra sidan så köper de som är insatta och intresserade av en TV i de högre prisklasserna en Oled från LG, Sony, Panasonic eller Philips. Så marknaden är som allt annat ett mått på vilken tyngd ett varumärke har. Och Samsung väger en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

I detta fall har marknaden uppenbarligen fel. Men å andra sidan så köper de som är insatta och intresserade av en TV i de högre prisklasserna en Oled från LG, Sony, Panasonic eller Philips. Så marknaden är som allt annat ett mått på vilken tyngd ett varumärke har. Och Samsung väger en hel del.

Eller så prioriterar olika människor olika saker. Jag gjorde många timmar research innan jag köpte min QLED, kollade på en mängd olika apparater i olika förhållanden, läste tester, testade diverse funktioner och så vidare, likväl landade jag i en Samsung. Hade en OLED kostat samma för samma storlek och funktioner så hade det kanske blivit en sådan, men det var inte värt att gå upp 50% i pris (vilket var vad det hade handlat om) för att få en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så prioriterar olika människor olika saker. Jag gjorde många timmar research innan jag köpte min QLED, kollade på en mängd olika apparater i olika förhållanden, läste tester, testade diverse funktioner och så vidare, likväl landade jag i en Samsung. Hade en OLED kostat samma för samma storlek och funktioner så hade det kanske blivit en sådan, men det var inte värt att gå upp 50% i pris (vilket var vad det hade handlat om) för att få en OLED.

Då var du ju uppenbarligen inte intresserad av en TV i de högre prisklasserna då priset vägde tungt för dig. Troligtvis köpte du inte en av Samsungs dyrare LCD-apparater då de kostar minst lika mycket som en motsvarande Oled trots att det är en sämre men något ljusstarkare produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Då var du ju uppenbarligen inte intresserad av en TV i de högre prisklasserna då priset vägde tungt för dig. Troligtvis köpte du inte en av Samsungs dyrare LCD-apparater då de kostar minst lika mycket som en motsvarande Oled trots att det är en sämre men något ljusstarkare produkt.

Jag köpte en QE65Q85R för runt 18 000, bästa priset på prisjakt för den teven var då 25 000 (Benify ger bra priser på Samsung). En LG OLED på 65 tum kostade då ytterligare några tusenlappar, enligt prisjakt fanns det bara en LG OLED i den storleken då, LG 65ET961H, och den kostade runt 50 000, men jag är ganska säker på att det fanns billigare, minns inte exakt men närmare 30 000 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte en QE65Q85R för runt 18 000, bästa priset på prisjakt för den teven var då 25 000 (Benify ger bra priser på Samsung). En LG OLED på 65 tum kostade då ytterligare några tusenlappar, enligt prisjakt fanns det bara en LG OLED i den storleken då, LG 65ET961H, och den kostade runt 50 000, men jag är ganska säker på att det fanns billigare, minns inte exakt men närmare 30 000 i alla fall.

intressant att du kollar på OLED modell som är anpassad för Hotell...
https://www.lg.com/global/business/commercial-tv/lg-65ET961H-...

din verkar vara en 2019 modell, vet ej när du köpte den men man kunde få en OLED65C9 för under 20k på BF, köpte själv då en till brorsan.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte en QE65Q85R för runt 18 000, bästa priset på prisjakt för den teven var då 25 000 (Benify ger bra priser på Samsung). En LG OLED på 65 tum kostade då ytterligare några tusenlappar, enligt prisjakt fanns det bara en LG OLED i den storleken då, LG 65ET961H, och den kostade runt 50 000, men jag är ganska säker på att det fanns billigare, minns inte exakt men närmare 30 000 i alla fall.

När pratar vi om? En Oled på 65 tum har legat på ca 20 000 de senaste 3 åren. Ibland lägre än så, ner mot 16 000.

Sök gärna själv på prishistorik på LG C8, C9, CX osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

intressant att du kollar på OLED modell som är anpassad för Hotell...
https://www.lg.com/global/business/commercial-tv/lg-65ET961H-...

din verkar vara en 2019 modell, vet ej när du köpte den men man kunde få en OLED65C9 för under 20k på BF, köpte själv då en till brorsan.

Skrivet av Novdid:

När pratar vi om? En Oled på 65 tum har legat på ca 20 000 de senaste 3 åren. Ibland lägre än så, ner mot 16 000.

Sök gärna själv på prishistorik på LG C8, C9, CX osv.

Jag försökte hitta C9 på 65 tum på prisjakt men det var inte så lätt (prisjakts filter hittade inte den), nu hittade jag den i alla fall och den låg på runt 25 000 då, början av oktober 2019, även om den dippade ned till 20 000 på BF (dock bara i en dag typ). Men den var också klart sämre i viss funktionalitet, som VRR och HDR samtidigt. Personligen är också OneConnect en stor fördel för att få till en snygg installation enkelt, men det kanske inte gäller alla förstås. Ni kanske uppskattar att ha en modern superslimmad TV (än mer slimmad om det är en OLED) med en härva tjocka svarta kablar som hänger ner från den, men det gör inte jag.

Oavsett kvarstår min poäng att jag gjorde ett informerat val av en Samsung QLED. OLED har sina fördelar precis som denna TV hade sina, för mig övervägde de helt enkelt.

Permalänk
Medlem

*Snark* Denna oändliga diskussion om OLED vs LCD. Var lika tröttsam när det var frågan om plasma vs LCD. Det finns fördelar med båda teknikerna, och nackdelar med båda. Sen är det mycket en fråga om användarscenarier. För mig skulle det inte fungera med en OLED utan att behöva göra en rad uppoffringar i fråga om beteende som jag inte är beredd att göra. Gillar ni OLED? Bra för er. Men det är hur som inte en teknik för alla. Att nedvärdera andra produkter och användare för att de köper en annan produkt än den du köper är bara barnsligt. Men så brukar dessa diskussioner spåra ur också.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Så länge som ljusstyrkan är stark nog att visa sjyst HDR så bryr jag mig inte. Sjukt nice med mer konkurrens på OLED marknaden. Har man väl testat OLED går man aldrog tillbaka

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Så länge som ljusstyrkan är stark nog att visa sjyst HDR så bryr jag mig inte. Sjukt nice med mer konkurrens på OLED marknaden. Har man väl testat OLED går man aldrig tillbaka

Sant. Jag uppskattar kontrasten i mörka partier med. HDR i all ära men när det blir problem att få till mörka partier i filmer ( typ GoT 8 säsongen) irriterar jag mig på det.
OLED är helt enkelt bäst på just detta. LED är bra på HDR ljusa partier.
Nackdelar och fördelar med båda, men som du säger, har man haft möjligheten att vänja sig med OLED går man inte tillbaka till LED.
Är inne på min andra OLED TV nu och det var ingen tvekan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sant. Jag uppskattar kontrasten i mörka partier med. HDR i all ära men när det blir problem att få till mörka partier i filmer ( typ GoT 8 säsongen) irriterar jag mig på det.
OLED är helt enkelt bäst på just detta. LED är bra på HDR ljusa partier.
Nackdelar och fördelar med båda, men som du säger, har man haft möjligheten att vänja sig med OLED går man inte tillbaka till LED.
Är inne på min andra OLED TV nu och det var ingen tvekan.

Jag får inte köpa en till OLED för frugan...inte för att jag vet vart den skulle sitta hahaha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag får inte köpa en till OLED för frugan...inte för att jag vet vart den skulle sitta hahaha

Haha ;D Jag äger endast en. Jag köpte en 55 tumare för några år sen och efter ett tag ångrade jag att jag inte valde 65 tumare istället.
Sålde min 55a och köpte en 65 GX. Den sitter nu där min 55a satt
Nu verkar jag ha hittat sweetspot med storleken. Sen att den har galery design och ligger helt kloss an mot väggen och sticker ut 2 cm med hjälp av medföljande väggfäste gjorde att valet var "självklart" för mig.

Älskar denna TVn. Gjorde en jämförelse med QLED i flera butiker innan jag slog till, men som sagt, jag har blivit OLED skadad

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Haha ;D Jag äger endast en. Jag köpte en 55 tumare för några år sen och efter ett tag ångrade jag att jag inte valde 65 tumare istället.
Sålde min 55a och köpte en 65 GX. Den sitter nu där min 55a satt
Nu verkar jag ha hittat sweetspot med storleken. Sen att den har galery design och ligger helt kloss an mot väggen och sticker ut 2 cm med hjälp av medföljande väggfäste gjorde att valet var "självklart" för mig.

Älskar denna TVn. Gjorde en jämförelse med QLED i flera butiker innan jag slog till, men som sagt, jag har blivit OLED skadad

Ja, det hade blivit en 65" för oss med, frugan säger att det skulle bli förstort, jag är beredd att kalla det påståendet för hädelse. Finns inget " för stort" i ordet OLED

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men det finns inget som säger att de skulle ta mer betalt än LG

Jo det gör det. Panelerna lär vara dyrare i inköp.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som aldrig skulle köpa en Samsung tv så länge de ej stöder dolby vision samt tvingar på en reklam?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har bojkottat Samsung i över tio år efter att de tvingade in reklam i menyerna på en Blu-Ray spelare jag köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är det bara jag som aldrig skulle köpa en Samsung tv så länge de ej stöder dolby vision samt tvingar på en reklam?

Förhoppningen är ju att Samsung Display har andra köpare än Samsung Electronics...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är det bara jag som aldrig skulle köpa en Samsung tv så länge de ej stöder dolby vision samt tvingar på en reklam?

Är det inte snarare norm nuförtiden att man blir påtvingad reklam? (Vilka märken gör inte det?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du någon form av inside information?

Här är lite "inside information":
"Samsung Electronics' premium TV lineup for next year has been tentatively decided with 3 million mini-LED Neo QLED TVs and 2 million OLED TVs. Here, OLED TV is the sum of the quantity of quantum dot (QD)-OLED being developed by Samsung Display and white (W)-OLED being mass-produced by LG Display. QD-OLED TV is 500,000 units and W-OLED TV is 1.5 million units. According to the provisional plan, Samsung Electronics will receive 2 million W-OLED panels from LG Display and ship 1.5 million W-OLED TVs."

En halv miljon QD-OLED är en låg volym. Och desto lägre volym, desto dyrare. I princip.

Och 1.5 miljoner W-OLED. Ja då är det nog hög tid att de stoppar smutskastningen av den tekniken då...

Möjligt att ovanstående är inkorrekt, men det finns iaf tvärtom inget som säger att Samsung QD-OLED kommer ha samma priser som LG har på W-OLED.

(Neo QLED LCD:erna köps högst troligt från TCL btw. Och ett annat rykte säger att många budget QLED kommer baseras på LGs IPS paneler. Samsung som LCD-panel tillverkare börjar verkligen bli ett minne blott)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Här är lite "inside information":
"Samsung Electronics' premium TV lineup for next year has been tentatively decided with 3 million mini-LED Neo QLED TVs and 2 million OLED TVs. Here, OLED TV is the sum of the quantity of quantum dot (QD)-OLED being developed by Samsung Display and white (W)-OLED being mass-produced by LG Display. QD-OLED TV is 500,000 units and W-OLED TV is 1.5 million units. According to the provisional plan, Samsung Electronics will receive 2 million W-OLED panels from LG Display and ship 1.5 million W-OLED TVs."

En halv miljon QD-OLED är en låg volym. Och desto lägre volym, desto dyrare. I princip.

Och 1.5 miljoner W-OLED. Ja då är det nog hög tid att de stoppar smutskastningen av den tekniken då...

Möjligt att ovanstående är inkorrekt, men det finns iaf tvärtom inget som säger att Samsung QD-OLED kommer ha samma priser som LG har på W-OLED.

(Neo QLED LCD:erna köps högst troligt från TCL btw. Och ett annat rykte säger att många budget QLED kommer baseras på LGs IPS paneler. Samsung som LCD-panel tillverkare börjar verkligen bli ett minne blott)

Ja ok, svaret är alltså nej, du bara spekulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, svaret är alltså nej, du bara spekulerar.

Nej spekulationen står du för. Det finns inget som tyder på att QD-OLED kommer kunna prismatcha W-OLED.

Permalänk
Medlem

Ger det bättre bild kommer de ta mer betalt, om inte kommer de konkurrera med priset, samma som alltid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Nej spekulationen står du för. Det finns inget som tyder på att QD-OLED kommer kunna prismatcha W-OLED.

Inlägget jag svarade på, för några månader sedan, var nedan.

Skrivet av Peterrrrr:

Problemet för Samsung är att de lägger prisbilden för högt på sina kommande OLED, LG 77" CX säljs för 24990 kr....
Jag vågar inte tänka på vad deras 65-77" kommer kosta....
Visst kommer deras OLED ha lite fördelar mot LG men jag tror inte majoriteten av köpare kommer tycka det är tillräckliga skillnader för att lägga många tusenlappar i mellan.

Sedan kan också LG finslipa sina OLED närmaste åren med.

"Problemet är att Samsung lägger prisbilden för högt på sina kommande modeller..." Det är ett påstående som antingen är spekulationer eller så är det baserat på någon information, uppenbarligen var det inte baserat på något så då är det spekulationer.

Ditt efterföljande inlägg har inget med prisbilden att göra, bara siffror på beställningar av paneler, så det är bidrar inte till klarhet i frågan.