Permalänk
Medlem

Titel: Pen-testare(eller mindre buzzword, IT-säkerhetskonsult)
Lön: 37.000
Erfarenhet: Nyexaminerad, skrev examensarbete på firman.
Utbildning: Kandidatexamen i Datavetenskap
Ålder: 25 år
Övrigt:
25 dagar semester
5000 kr friskvård
Arbetsdator/-telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Bra lön
En lön som möjliggör att jag kan leva ett bra liv. För mig innebär det att jag vill kunna bo på rimligt cykelpendlingsavstånd till jobbet, i ett hus där min familj får plats och mår bra. Jag vill kunna köpa god och näringsriktig mat och ha tid för träning, träffa släkt och vänner, samt ta en resa ibland.

Hög lön
En lön som innebär att jag inte behöver tänka på prislapparna på de varor/tjänster jag köper.

---

Om faktiska siffror efterfrågas skulle jag säga att min familjs nuvarande levnadsomkostnader och önskemål erfordrar:
75 000 SEK/mån för att vi ska ha bra lön
125 000 SEK/mån för att vi ska ha hög lön

Intressant diskussion. Sägs ju att vid cirka 42-47tkr/mån så prioriterar man hellre arbetstider och extra semester än några tusenlappar mer.

Jag har ju levt som fattig student på 10 500kr/mån i Sthlm och det gick ju rätt bra. Fick jobba varje sommar och betala privata skulder bara till föräldrarna som gav mig någon tusenlapp extra varje månad. Så är ju befriande att ha 35-50tkr/mån nu.

För mig går nog en bra lön på 40tkr/mån. Om man är ensamboende och utan familj. Då kan jag resa, äta vad jag vill, köpa lite roliga saker emellanåt, ha märkeskläder och även lägga undan lite varje månad. En hög lön för mig är inte så mycket mer än så, som ensamboende och singel utan barn, utan någonstans runt 70-80tkr/mån. Då skulle jag kunna låna till/köpa en villa/lägenhet som är bra nog, kunna resa vart jag ville i världen minst en gång per år och helt slippa tänka på prislappen på "vardagliga" saker som t.ex datorer, telefoner, TV, mat, utekvällar osv och ändå kunna spara flera tusenlappar per månad.

Sen kanske inte 70-80tkr/mån är en lön man "skryter" med men för mig är det absolut en hög lön. Å det är väl där omkring jag kommer hamna till slut som läkare, 70-80tkr/mån. Det finns få saker jag kan göra med 120tkr/mån som jag inte skulle kunna göra med 70-80tkr/mån. Däremot kan jag göra betydligt mer med 70-80 än 40. Å skillnaden mellan 40 och 25 är lika stor den, vid 25 måste jag verkligen kompromissa.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Skrivet av Weestman:

Intressant diskussion. Sägs ju att vid cirka 42-47tkr/mån så prioriterar man hellre arbetstider och extra semester än några tusenlappar mer.

Jag har ju levt som fattig student på 10 500kr/mån i Sthlm och det gick ju rätt bra. Fick jobba varje sommar och betala privata skulder bara till föräldrarna som gav mig någon tusenlapp extra varje månad. Så är ju befriande att ha 35-50tkr/mån nu.

För mig går nog en bra lön på 40tkr/mån. Om man är ensamboende och utan familj. Då kan jag resa, äta vad jag vill, köpa lite roliga saker emellanåt, ha märkeskläder och även lägga undan lite varje månad. En hög lön för mig är inte så mycket mer än så, som ensamboende och singel utan barn, utan någonstans runt 70-80tkr/mån. Då skulle jag kunna låna till/köpa en villa/lägenhet som är bra nog, kunna resa vart jag ville i världen minst en gång per år och helt slippa tänka på prislappen på "vardagliga" saker som t.ex datorer, telefoner, TV, mat, utekvällar osv och ändå kunna spara flera tusenlappar per månad.

Sen kanske inte 70-80tkr/mån är en lön man "skryter" med men för mig är det absolut en hög lön. Å det är väl där omkring jag kommer hamna till slut som läkare, 70-80tkr/mån. Det finns få saker jag kan göra med 120tkr/mån som jag inte skulle kunna göra med 70-80tkr/mån. Däremot kan jag göra betydligt mer med 70-80 än 40. Å skillnaden mellan 40 och 25 är lika stor den, vid 25 måste jag verkligen kompromissa.

70-80 bör väl ändå uppfattas som en hyggligt hög lön ändå kan jag tycka. Sen är ju systemet riggat så att det, om man nu inte är singel utan bo ihop med någon, att man kanske ändå tjänar mer på att båda har bra lön än att en har jättehög och den andra har väldigt låg pga marginalskatterna. Det är kanske ett sidospår men ändå ganska intressant.

Sen som någon var inne på så är det kanske inte för alla ”viktigt” med hög lön i den bemärkelsen att de kanske inte vill eller kan lägga ner den tid eller energi som i normalfallet krävs för att komma upp i lönenivå och det har jag full respekt och förståelse för. Men den frågeställningen tror jag nog slagit dem flesta oavsett var på skalan man är, dvs vad skulle krävas för att tjäna avsevärt mkt mer.

Vad jag hoppas och tror de flesta är med på är att lönen speglar det värde man bidrar med och vill man ha mer så måste man såklart addera det på något sätt och där tror jag,i synnerhet för alla som jobbar inom IT, har en ganska klar uppfattning om att innebär mer kvällsjobb, helgjobb, ökat ansvar med mer stress etc etc och att jobba ihjäl sig är kanske inget att eftersträva.

Permalänk
Medlem

Titel: Frontend-utvecklare
Lön: 30.200 kr
Arbetsuppgifter: Bygga sajter i WP (teman från grunden, inte färdiga teman och installera plugins.. blä) och Vue, förekommer även React på äldre sajter vi förvaltar. Vår stack är WP (ibland Laravel), Vue/Nuxt, Webpack/Vite, Tailwind/SCSS.
Erfarenhet: Lite över 5 år
Utbildning: Högskoleutbildning från Nackademin på 2 år
Ålder: 30 år
Stad: Stockholm
Övrigt:
25 dagar semester
500 kr extra på lönen varje månad i friskvårdsbidrag
Arbetsdator

Känner att jag tjänar sjukt lågt och har funderat på att byta jobb ett bra tag innan corona, la idén om byte helt på is när coronan slog till. Vill byta så jag tjänar en marknadsmässig lön, men är ändå lite tveksam då jag har väldigt mycket frihet under ansvar som är värt mycket när man har barn på förskola osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Titel: Frontend-utvecklare
Lön: 30.200 kr
Arbetsuppgifter: Bygga sajter i WP (teman från grunden, inte färdiga teman och installera plugins.. blä) och Vue, förekommer även React på äldre sajter vi förvaltar. Vår stack är WP (ibland Laravel), Vue/Nuxt, Webpack/Vite, Tailwind/SCSS.
Erfarenhet: Lite över 5 år
Utbildning: Högskoleutbildning från Nackademin på 2 år
Ålder: 30 år
Stad: Stockholm
Övrigt:
25 dagar semester
500 kr extra på lönen varje månad i friskvårdsbidrag
Arbetsdator

Känner att jag tjänar sjukt lågt och har funderat på att byta jobb ett bra tag innan corona, la idén om byte helt på is när coronan slog till. Vill byta så jag tjänar en marknadsmässig lön, men är ändå lite tveksam då jag har väldigt mycket frihet under ansvar som är värt mycket när man har barn på förskola osv.

Hur fungerar det fetstilta? Är inte skatteverket extremt noga med vart ditt frisvårdsbidrag går? Att få det direkt insatt på kontot är väl bara 500kr högre lön. Eller är det bara så att du får 500kr max att spendera varje månad på friskvård :)? .. Fast det går ju inte heller ihop då 5000kr är max tillåtna bidraget..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Titel: Frontend-utvecklare
Lön: 30.200 kr
Arbetsuppgifter: Bygga sajter i WP (teman från grunden, inte färdiga teman och installera plugins.. blä) och Vue, förekommer även React på äldre sajter vi förvaltar. Vår stack är WP (ibland Laravel), Vue/Nuxt, Webpack/Vite, Tailwind/SCSS.
Erfarenhet: Lite över 5 år
Utbildning: Högskoleutbildning från Nackademin på 2 år
Ålder: 30 år
Stad: Stockholm
Övrigt:
25 dagar semester
500 kr extra på lönen varje månad i friskvårdsbidrag
Arbetsdator

Känner att jag tjänar sjukt lågt och har funderat på att byta jobb ett bra tag innan corona, la idén om byte helt på is när coronan slog till. Vill byta så jag tjänar en marknadsmässig lön, men är ändå lite tveksam då jag har väldigt mycket frihet under ansvar som är värt mycket när man har barn på förskola osv.

Som du själv säger så är du fruktansvärt underbetald. Fixa till ditt CV och börja söka nytt jobb. Garanterar att du kan hitta ett du gillar minst lika mycket men med högre lön!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Medianlönen i Sverige förra året var 32.400, så 30.000 är en högst medelmåttig lön.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianl...

Medellönen för tjänstemän i privat sektor var 47.600, tänk Utvecklare/IT-folk som hänger på Swec:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

...så en bra/hög lön kan man kanske anse uppstå när man är däröver då kanske?

Man kan även se till medianinkomst om man vill jämföra sig med den bredare populationen. Om vi räknar bort gymnasiestudenter och nedåt samt ålderspensionärer låg medianinkomsten* 2019 för 20-64år på 337.000kr. 28.000 i månaden brutto.

2019 i mars hade jag:
SUMMA LÖN OCH ERSÄTTNINGAR 29.400
Prelskatt månad 6.782-
NETTOLÖN ATT UTBETALA 22.618

Mina kostnader var en bostadsrättstvåa med totalkostnad på ca 5k för ränta/avgift/amortering/el/bredband/vatten.
Sedan hade jag ytterligare ca 5k i utgifter på försäkringar, tandvård, mobil, parkering, bensin, mat, kläder och hygien samt SL-kort. (Körde bil kanske 1 gång i veckan för att storhandla, cykel till jobbet och pendeltåg in till Stockholm för nöjen.

Runt 12k kvar i månaden till spar och nöjen.

Jag brukade göra 1 längre utlandsresa och några weekends per år. Men en stor del av pengarna lades på att umgås på krogen och dricka hantverksöl. Jag hade oftast en hög pengar kvar på kontot i slutet av månaden som förstärkte upp sparkontot.
Men visst, inga barn, ingen tobak, lagade mycket mat med billiga råvaror hemma.
För min del var lönen riktigt bra, jag levde med mina mått mätt i överflöd och ändå växte sparkontot.

*I sammanräknad förvärvsinkomst ingår utöver lön även skattepliktiga ersättningar från socialförsäkringssystemet som sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weestman:

För mig går nog en bra lön på 40tkr/mån. Om man är ensamboende och utan familj. Då kan jag resa, äta vad jag vill, köpa lite roliga saker emellanåt, ha märkeskläder och även lägga undan lite varje månad. En hög lön för mig är inte så mycket mer än så, som ensamboende och singel utan barn, utan någonstans runt 70-80tkr/mån.

Är man två, med varsin inkomst runt 40k så har man i stockholm ut ca 62 i näven skattat och klart, i månaden. Då har man det ganska gott ändå, även med en unge eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur fungerar det fetstilta? Är inte skatteverket extremt noga med vart ditt frisvårdsbidrag går? Att få det direkt insatt på kontot är väl bara 500kr högre lön. Eller är det bara så att du får 500kr max att spendera varje månad på friskvård :)? .. Fast det går ju inte heller ihop då 5000kr är max tillåtna bidraget..

Vi får 50 kr extra på lönen per träning vi gör varje månad, upp till 500 kr, när man lägger upp en post på vårat företags privata instagramkonto. Så det är väl en annan variant av friskvårdsbidraget, tror inte det går under som vanligt friskvårdsbidrag, va bara jag ska katigoriserade som det i min post

Skrivet av Treant:

Som du själv säger så är du fruktansvärt underbetald. Fixa till ditt CV och börja söka nytt jobb. Garanterar att du kan hitta ett du gillar minst lika mycket men med högre lön!

Det är min plan nu under hösten! Tycker däremot det är sjukt svårt att veta vad man ska ha som löneanspråk.

Permalänk
Medlem

Jobbar som konstruktör inom prefab-betong. 4 års erfarenhet, kandidatexamen byggingenjör. Endast 2% höjning i år på alla i företaget utan undantag. 35700:-/mån, 4000:- friskvård per år, 25 dagar semester, betald övertid, jobbtelefon (Samsung s20), möjlighet att jobba hemma om det behövs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gerkan:

Det är min plan nu under hösten! Tycker däremot det är sjukt svårt att veta vad man ska ha som löneanspråk.

1: gå med i facket och kolla vad de föreslår.
2: Nätverka, och det här är den stora pucken, lär känna folk som sitter med samma typ av jobb du söker, helst på samma företag, och fråga vad de tjänar.

Jag har vid två tillfällen begärt och fått för låg lön pga okunskap, detta var dock sisådär 18 år sedan.
En tanke, om man tror att det är ett vettigt företag/chef är att säga som det är. "Hej, jag har ingen aning om vad som vore en rimlig lön på den här tjänsten, men jag vill ju gärna jobba här ett längre tag och utvecklas i rollen, så hamnar jag fel i lön så behöver jag ju söka mig en annan tjänst, och det tycker jag vore tråkigt"

En vettig chef som vill rekrytera och behålla kompetent personal kommer ge en rimlig lön i ren självbevarelsedrift, då personalomsättning är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Är man två, med varsin inkomst runt 40k så har man i stockholm ut ca 62 i näven skattat och klart, i månaden. Då har man det ganska gott ändå, även med en unge eller två.

Ja givetvis är det så. Rätt så sjukt ändå, 62tkr/mån är rätt så mycket cash. Lite skillnad mot ens 10,5tkr man hade i CSN.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Titel: Frontend-utvecklare
Lön: 30.200 kr
Arbetsuppgifter: Bygga sajter i WP (teman från grunden, inte färdiga teman och installera plugins.. blä) och Vue, förekommer även React på äldre sajter vi förvaltar. Vår stack är WP (ibland Laravel), Vue/Nuxt, Webpack/Vite, Tailwind/SCSS.
Erfarenhet: Lite över 5 år
Utbildning: Högskoleutbildning från Nackademin på 2 år
Ålder: 30 år
Stad: Stockholm
Övrigt:
25 dagar semester
500 kr extra på lönen varje månad i friskvårdsbidrag
Arbetsdator

Känner att jag tjänar sjukt lågt och har funderat på att byta jobb ett bra tag innan corona, la idén om byte helt på is när coronan slog till. Vill byta så jag tjänar en marknadsmässig lön, men är ändå lite tveksam då jag har väldigt mycket frihet under ansvar som är värt mycket när man har barn på förskola osv.

Är det fem års relevant erfarenhet av det jobb som du har nu så nog nog 30k lite lågt precis som du säger, även om det så klart är värt mycket att du gillar jobbet. Men kan du inte få upp lönen även utan att byta jobb och få det bästa av två världar?

(Inte för att det spelar nån större roll men namnet till trots är yrkeshögskola inte en högskoleutbildning vad jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Titel: Frontend-utvecklare
Lön: 30.200 kr
Arbetsuppgifter: Bygga sajter i WP (teman från grunden, inte färdiga teman och installera plugins.. blä) och Vue, förekommer även React på äldre sajter vi förvaltar. Vår stack är WP (ibland Laravel), Vue/Nuxt, Webpack/Vite, Tailwind/SCSS.
Erfarenhet: Lite över 5 år
Utbildning: Högskoleutbildning från Nackademin på 2 år
Ålder: 30 år
Stad: Stockholm
Övrigt:
25 dagar semester
500 kr extra på lönen varje månad i friskvårdsbidrag
Arbetsdator

Känner att jag tjänar sjukt lågt och har funderat på att byta jobb ett bra tag innan corona, la idén om byte helt på is när coronan slog till. Vill byta så jag tjänar en marknadsmässig lön, men är ändå lite tveksam då jag har väldigt mycket frihet under ansvar som är värt mycket när man har barn på förskola osv.

Du skulle lätt kunna få 40k+ då företagen skriker efter duktiga utvecklare. Jag tror det är t.o.m lågt då jag vet folk som fått mer än så efter drygt ett års erfarenhet vid jobbyte, och detta inte i Sthlm! Du behöver inte bekymra dig med jobbtider, många ställen tillåter flex och arbete på remote.

Tyvärr har många av oss blivit lowballade i början av karriären, för att "vi har fortfarande mycket att lära", men sen när man väl börjar prestera, hinner inte kompensationsnivåerna ikapp. Bara att byta jobb.

Permalänk
Medlem

Har precis fått nytt jobb. Är Manager för Telecom på ett internationellt kemiföretag.

Tjäntar 50k i månanden, plus bonus (kan max bli 25k per år). Har 7 år inom branschen, så ja, min karriär har gått bra. Dock bortförhandlad övertid, vilken gav 5000 extra i månaden samt 5 extra semester dagar, så har 30 dagar semester totalt).

Lite annat smått och gott. Edenred kort, friskvård etc. är väl mer standard än inte nu iofs.

3 årig högskoleutbildning inom nätverk och IT-säkerhet. Känner mig nöjd. Var rätt trött på tekniken så att komma inom Management var det absolut bästa som kunde hända mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

1: gå med i facket och kolla vad de föreslår.
2: Nätverka, och det här är den stora pucken, lär känna folk som sitter med samma typ av jobb du söker, helst på samma företag, och fråga vad de tjänar.

Jag har vid två tillfällen begärt och fått för låg lön pga okunskap, detta var dock sisådär 18 år sedan.
En tanke, om man tror att det är ett vettigt företag/chef är att säga som det är. "Hej, jag har ingen aning om vad som vore en rimlig lön på den här tjänsten, men jag vill ju gärna jobba här ett längre tag och utvecklas i rollen, så hamnar jag fel i lön så behöver jag ju söka mig en annan tjänst, och det tycker jag vore tråkigt"

En vettig chef som vill rekrytera och behålla kompetent personal kommer ge en rimlig lön i ren självbevarelsedrift, då personalomsättning är dyrt.

Det ska jag göra, tack för tips!

Skrivet av improwise:

Är det fem års relevant erfarenhet av det jobb som du har nu så nog nog 30k lite lågt precis som du säger, även om det så klart är värt mycket att du gillar jobbet. Men kan du inte få upp lönen även utan att byta jobb och få det bästa av två världar?

(Inte för att det spelar nån större roll men namnet till trots är yrkeshögskola inte en högskoleutbildning vad jag vet)

Har försökt få upp lönen på varje lönesamtal rejält, haha, men får svar som typ "om du skulle få så mycket så skulle du ligga på 40k inom ett par år" eller "dom nya måste också få lite högre lön, så vi kan bara ge dig bla bla...". Så att byta jobb är nog det enda alternativet för att få upp lönen.

Skrivet av leopard01:

Du skulle lätt kunna få 40k+ då företagen skriker efter duktiga utvecklare. Jag tror det är t.o.m lågt då jag vet folk som fått mer än så efter drygt ett års erfarenhet vid jobbyte, och detta inte i Sthlm! Du behöver inte bekymra dig med jobbtider, många ställen tillåter flex och arbete på remote.

Tyvärr har många av oss blivit lowballade i början av karriären, för att "vi har fortfarande mycket att lära", men sen när man väl börjar prestera, hinner inte kompensationsnivåerna ikapp. Bara att byta jobb.

Låter ju väldigt bra! Det är mest jobbtider och möjlighet till remote vissa dagar i veckan som hållit mig kvar där jag är nu.

Precis, tråkigt att det är så. Min ingångslön direkt efter skolan 2016 var 24k :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gerkan:

Har försökt få upp lönen på varje lönesamtal rejält, haha, men får svar som typ "om du skulle få så mycket så skulle du ligga på 40k inom ett par år" eller "dom nya måste också få lite högre lön, så vi kan bara ge dig bla bla...". Så att byta jobb är nog det enda alternativet för att få upp lönen.

Om du vill vara kvar, med en anständig lön måste du söka nytt, när du har deras erbjudande på papper kan du gå till nuvarande chef och fråga om de har ett intresse av att behålla dig, och i så fall vad deras motbud är.

Om de vill ha kvar dig får du bättre lön och kan ändå vara kvar på den plats du gillar.

Vill de inte ha kvar dig... ja då har du ju ett nytt jobb att byta rakt över till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Har försökt få upp lönen på varje lönesamtal rejält, haha, men får svar som typ "om du skulle få så mycket så skulle du ligga på 40k inom ett par år" eller "dom nya måste också få lite högre lön, så vi kan bara ge dig bla bla...". Så att byta jobb är nog det enda alternativet för att få upp lönen.

Förlåt men de här svaren är ju idiotiska. Varför skulle du inte ha 40k inom ett par år? Du har jobbat 5 år redan! Det finns massor av utvecklare som tjänar mer än 40k efter 5 år, speciellt i Stockholm! Varför tycker din arbetsgivare att det är ditt problem att de inte har råd att höja dina kollegors löner?

Du blir utnyttjad av din arbetsgivare! Låt dem inte köra över dig på det här sättet! Ta reda på vad du är värd (Du fick många bra tips här innan) och säg till din chef att du trivs väldigt bra men förtjänar en marknadsmässig lön, och om han vill ha kvar dig så kräver du en rejäl lönejustering!

Jag tjänade 50tkr som utvecklare 5 år efter YH, känns det verkligen som att du bara är värd 60% av det? Baserad på det du har skrivit tycker jag att du förtjänar någonstans mellan 37 - 43tkr + alla de förmånerna som du har just nu. Det är min ärliga åsikt. Din arbetsgivare borde skämmas!

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

[...]
Har försökt få upp lönen på varje lönesamtal rejält, haha, men får svar som typ "om du skulle få så mycket så skulle du ligga på 40k inom ett par år" eller "dom nya måste också få lite högre lön, så vi kan bara ge dig bla bla...". Så att byta jobb är nog det enda alternativet för att få upp lönen.
[...]

Liksom det som är hela poängen med löneförhöjning.

Sök nytt, din arbetsgivare utnyttjar dig. Lojalitet belönas sällan, högsta bud är det som gäller, och med din erfarenhet så har du inga problem att få mycket högre lön.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Butikssäljare..
32år

37k efter årets revision.

Skrivet av MasteraCe:

Haha, förvisso..

Jobbar i butiken på en stor elgrossist.

haha, 37k
tjeina, fusk med övertiden

snälla sådär bra har inte ens någon det i sthlm, så lägg ner!
och i sånfall vilken elgross pyntar dem pengarna i piteå?

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

haha, 37k
tjeina, fusk med övertiden

snälla sådär bra har inte ens någon det i sthlm, så lägg ner!
och i sånfall vilken elgross pyntar dem pengarna i piteå?

hur länge har du jobbat där?
har du någon chefroll?
får du övertid betalt eller ledigt?
låter mer som en lön med 40h övertid i den branchen,
har en vän som jobbar på en elgrosse i sthlm han har inte ens i närheten utav dem lönerna,
då har hans som merit att han har jobbat som elektriker med och är elektriker från plugget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Där hade jag 64900 innan lön.

Hur mycket hade du om man räknade med lönen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

hur länge har du jobbat där?
har du någon chefroll?
får du övertid betalt eller ledigt?
låter mer som en lön med 40h övertid i den branchen,
har en vän som jobbar på en elgrosse i sthlm han har inte ens i närheten utav dem lönerna,
då har hans som merit att han har jobbat som elektriker med och är elektriker från plugget..

Hej, lönerna är generellt högre i Norrland.
Ingen chefspos och då jag skrev hade jag 6v semester ingen övertid. Jobbat som elektriker 10 år innan så väldigt erfaren.

Men sen det inlägget har haft bytt tjänst och är nu innesäljare. 👍

Då ligger jag på 41k grundlön. 👍

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Hej, lönerna är generellt högre i Norrland.
Ingen chefspos och då jag skrev hade jag 6v semester ingen övertid. Jobbat som elektriker 10 år innan så väldigt erfaren.

Men sen det inlägget har haft bytt tjänst och är nu innesäljare. 👍

Då ligger jag på 41k grundlön. 👍

lägg upp lönespec här så får vi se med ditt namn :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

lägg upp lönespec här så får vi se med ditt namn :=)

Haha varför skulle han behöva bevisa det för dig?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Haha varför skulle han behöva bevisa det för dig?

nej det behöver han inte, men låter extremt sjukt.
vad tjänar inte en ingenjör i piteå då där han jobbar

45 miljoner?

Permalänk
Medlem

Titel: Sommarjobb vårdbiträde (nattskift)
Lön: grundlön är på 130kr/h och OB-tillägg på 60 kr/h tillkommer så alltså 190 kr/h.
Erfarenhet: Ingen erfarenhet.
Utbildning: Gymnasieexamen från naturvetenskapliga.
Ålder: 19 år
Övrigt: Väldigt tungt arbete och jobbar i skift om 10.25h, från 21:00 till 07:15. Har sagt upp mig nu i samband med att jag ska flytta och plugga vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

nej det behöver han inte, men låter extremt sjukt.
vad tjänar inte en ingenjör i piteå då där han jobbar

45 miljoner?

Lönerna i trådar som denna är inte representativa utan visar upp en ganska skev bild. Det blir främst de med ovanligt goda löner och lite speciella situationer som postar. Sådana finns det inom de flesta yrken. SCB är en bättre källa för generella lönenivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Lönerna i trådar som denna är inte representativa utan visar upp en ganska skev bild. Det blir främst de med ovanligt goda löner och lite speciella situationer som postar. Sådana finns det inom de flesta yrken. SCB är en bättre källa för generella lönenivåer.

Håller helt med.
Det här är lite som att sitt och läsa recensioner på produkter på prisjakt. Antingen är folk skitnöjda och ger det 5/5 eller så är de upprörda och ger det 1/5. Egentligen finns det ett stort mörkertal som ligger mitt i mellan men som inte syns/hörs.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Lönerna i trådar som denna är inte representativa utan visar upp en ganska skev bild. Det blir främst de med ovanligt goda löner och lite speciella situationer som postar. Sådana finns det inom de flesta yrken. SCB är en bättre källa för generella lönenivåer.

Skrivet av Mr_Lazy:

Håller helt med.
Det här är lite som att sitt och läsa recensioner på produkter på prisjakt. Antingen är folk skitnöjda och ger det 5/5 eller så är de upprörda och ger det 1/5. Egentligen finns det ett stort mörkertal som ligger mitt i mellan men som inte syns/hörs.

Kan bara instämma.

Sedan trycks visserligen genomsnittet ner av vår låga gräns för 50% marginalskatt. Vid 45k och uppåt utgår jag från att de flesta väljer att löneväxla i allt högre utsträckning (vilket många arbetsgivare använder som en bricka i löneförhandlingarna). Det "inkomstbortfall" som den typen av förmåner resulterar i är inte transparent i den officiella lönestatistiken.

Är även osäker på om SCB selekterar bort anställda i egenägda företag från det statistiska underlaget. Deras löneuttag motsvarar vanligtvis inte deras nettouttag inklusive utdelningar och löneväxling. Förvisso är det inte alla företag som går med vinst och kan ta utdelningar, men på det stora hela är det ändå en så pass spretig målgrupp att den förtjänar att redovisas separat. Jag vet att vissa arbetsgivarförbund inte räknar egenföretagare, så man får väl utgå från att samma princip gäller även för SCB:s sammanställning.