Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad innebär "närliggande städer" till Gällivare?

Gissar att du bor "söderut" det är ca 35 mil mellan Boiliden och Gällivare.
Alltså längre än mellan Malmö och Göteborg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Gissar att du bor "söderut" det är ca 35 mil mellan Boiliden och Gällivare.
Alltså längre än mellan Malmö och Göteborg..

Det var typ det som var poängen

Permalänk
Medlem

Just nu ligger jag på ca 25-26.000 netto som undersköterska. dock drygar jag ut inkomsten med mining som ger ungefär 100.00-150.000:- extra(brutto) per år.

Kommer mest troligen att börja jobba i Norge nästa år, i Finnmarken. då är det ca 600.000:- per år i bruttolön och under 12% i skatt, dock som sjuksköterska, blir färdig med utbildningen till hösten. Sen tillkommer övertid osv. dock får man se om man ids pendla, inget ställe man vill flytta till direkt.

Nu har man det ganska lätt som singel och utan ungar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Du bör nog kolla över ditt skatteupplägg om du inte skattar på miningen.

Permalänk

Yrke: IT-Tekniker på pappersbruk (Säkerhetsansvarig, Nätverkstekniker, Integrationstekniker)
Lön: 44 000 kr (Med Jour inräknad)
Erfarenhet: 8 år i branschen
Utbildning: Högskola 2 år, Nätverksteknik med IT-Säkerhet.
Ålder: 32 år
Plats: Munkedal
Förmåner: 4 minuters gångavstånd till jobbet.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Just nu ligger jag på ca 25-26.000 netto som undersköterska. dock drygar jag ut inkomsten med mining som ger ungefär 100.00-150.000:- extra(brutto) per år.

Kommer mest troligen att börja jobba i Norge nästa år, i Finnmarken. då är det ca 600.000:- per år i bruttolön och under 12% i skatt, dock som sjuksköterska, blir färdig med utbildningen till hösten. Sen tillkommer övertid osv. dock får man se om man ids pendla, inget ställe man vill flytta till direkt.

Nu har man det ganska lätt som singel och utan ungar.

Skulle nog kolla upp det där lite mer noggrant, du betalar samma skatt som alla andra i Norge i respektive del av landet.

Undantag kan vara någon månads säsongsarbete, överstiger/summan man den arbetstiden så åker man på att betala för den första perioden också.

Du kommer visserligen tjäna mer än i Sverige men 12% skatt kommer du inte komma undan med...

Det första man gör när man börjar arbeta i Norge är att skaffa norskt skattekort, först då får du reda på den slutgiltiga skatten.

Finns en del avdrag som du kan göra, det kommer dock inte dra ner skatten till 12%.

Vid pendling så är milersättningen sämre än i Sverige, mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle nog kolla upp det där lite mer noggrant, du betalar samma skatt som alla andra i Norge i respektive del av landet.

Undantag kan vara någon månads säsongsarbete, överstiger/summan man den arbetstiden så åker man på att betala för den första perioden också.

Du kommer visserligen tjäna mer än i Sverige men 12% skatt kommer du inte komma undan med...

Det första man gör när man börjar arbeta i Norge är att skaffa norskt skattekort, först då får du reda på den slutgiltiga skatten.

Finns en del avdrag som du kan göra, det kommer dock inte dra ner skatten till 12%.

Vid pendling så är milersättningen sämre än i Sverige, mycket sämre.

Vad jag har hört så är det ner till 12%(finnmarksskatten). Sjuksköterska är ett bristyrke(dom har extremt svårt att få folk dit), antagligen för att ingen vill bo där uppe. Men även om man får betala 20-25% i skatt så är det värt det. Efter 5 år så har man rätt till Norsk pension.

Sen verkar dom flesta sjukhem/vårdcentraler erbjuda gratis boende och mat också.

Men även kollat upp lite jobb längre söderut, bla Bodø sjukhus där dom har stora behov av sjuksköterskor dom närmaste åren(pensionsavgångar), dock lite längre att pendla och något lägre lön.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Superenkelt, men UX designer är samma sak som vara en heminredare, är du duktig och har du har öga för design så får du jobb men har du inte det så är det ingen bransch för en...

Nu gjorde du mig osäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Nu gjorde du mig osäker

Hurså?

Att jobba med UX Designer är exakt som en heminredare, man ska ha ett öga över vad som passar, vart det ska ligga och hur det ska se ut och detta kommer kräva att man även gör UI delarna

Så att man är en renodlad UX-Designer som bara gör mockups och prototyper lär bli svårt att hita

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

50000kr innan skatt, arbetar som avdelningschef på stort företag inom byggbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hurså?

Att jobba med UX Designer är exakt som en heminredare, man ska ha ett öga över vad som passar, vart det ska ligga och hur det ska se ut och detta kommer kräva att man även gör UI delarna

Så att man är en renodlad UX-Designer som bara gör mockups och prototyper lär bli svårt att hita

förstår. makes sense. funderar just nu om jag ska inrikta mig på apputveckling eller ui/ux.

Permalänk

Dags för en välbehövd uppdatering!

Yrke: Service Ingenjör för elbils-snabbladdarnätverk
Lön: 42 000 kr
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Bachelors degree i automation
Ålder: 29 år
Plats: Finland
Förmåner: Work from home

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk

Ska flytta hem till Sverige nästa år och är rädd för en kraftig löneminskning..
Några tips på hur man förhandlar och jämför löner med andra länder (USA i detta fall)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Senilsson:

Några tips på hur man förhandlar och jämför löner med andra länder (USA i detta fall)

Det kostar på... precis innan jag flyttade hem från USA för 20 år sedan hade jag dubbla bruttolönen mot idag, exkluderat inflation. Motsvarande jobb. Sverige är ett låglöneland. Storstadsregioner ger lite bättre lön, men inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Låter verkligen underbetalt som många andra skrivit. Har en kompis som är 28 år och han tjänar ca 30 000 för ett okvalificerat kundtjänstjobb.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige nästa år och är rädd för en kraftig löneminskning..
Några tips på hur man förhandlar och jämför löner med andra länder (USA i detta fall)

Svårt att jämföra över länder. De större koncernerna har bra info om skillnader i levnadsomkostnader, skatter, försäkringar etc. Men de används mest för att visa att det inte är så stor skillnad att flytta från länder med högre löner till länder med lägre.

Sedan är förstås frågan varför de skulle bry dig om vad du har för lön i USA, det är väl den frågan du behöver ett bra svar på.

Jag räknar med en halvering när jag flyttar hem från Schweiz, men är ok med det. Det är en helt annan marknad i Sverige.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag hjälper till att fylla på, drar ner snittet vad det verkar som.

Yrke: CAD-ritare
Lön: 30 000 kr
Erfarenhet: ~6 år
Utbildning: Ingen relevant, gymnasieutbildning
Ålder: 32 år
Förmåner: Förmånsbil, friskvårdsbidrag på några tusenlappar (vet inte om det gäller alla?), flexibla arbetstider

Började dock som butiksförsäljare, "IT-verkstad" och sedan blev det mer fokus på CAD inom säkerhetsbranschen, jag tog på mig det ansvaret då jag hade intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige nästa år och är rädd för en kraftig löneminskning..
Några tips på hur man förhandlar och jämför löner med andra länder (USA i detta fall)

Löner skiljer sig mellan länder, sitter du inte på någon väldigt unik kompetens får du kika på vad som är normalt i Sverige.
Min chef brukar berätta hur chockad han blev när en polsk kollega flyttade till USA och han såg hennes amerikanska lön (samma tjänst, samma bolag). Tror hon 10-dubblade lönen ungefär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det kostar på... precis innan jag flyttade hem från USA för 20 år sedan hade jag dubbla bruttolönen mot idag, exkluderat inflation. Motsvarande jobb. Sverige är ett låglöneland. Storstadsregioner ger lite bättre lön, men inte mycket.

Skrivet av bubbelbabbel:

Svårt att jämföra över länder. De större koncernerna har bra info om skillnader i levnadsomkostnader, skatter, försäkringar etc. Men de används mest för att visa att det inte är så stor skillnad att flytta från länder med högre löner till länder med lägre.

Sedan är förstås frågan varför de skulle bry dig om vad du har för lön i USA, det är väl den frågan du behöver ett bra svar på.

Jag räknar med en halvering när jag flyttar hem från Schweiz, men är ok med det. Det är en helt annan marknad i Sverige.

Skrivet av Json_81:

Löner skiljer sig mellan länder, sitter du inte på någon väldigt unik kompetens får du kika på vad som är normalt i Sverige.
Min chef brukar berätta hur chockad han blev när en polsk kollega flyttade till USA och han såg hennes amerikanska lön (samma tjänst, samma bolag). Tror hon 10-dubblade lönen ungefär.

Ja, ni har rätt såklart. Det tar emot på ett väldigt fundamentalt plan att gå ner i lön efter flera års erfarenhet och avancemang. Men sånt är livet, Sverige har många positiva saker också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige nästa år och är rädd för en kraftig löneminskning..
Några tips på hur man förhandlar och jämför löner med andra länder (USA i detta fall)

Skrivet av hasenfrasen:

Det kostar på... precis innan jag flyttade hem från USA för 20 år sedan hade jag dubbla bruttolönen mot idag, exkluderat inflation. Motsvarande jobb. Sverige är ett låglöneland. Storstadsregioner ger lite bättre lön, men inte mycket.

Får man av ren nyfikenhet fråga vad ni jobbar/jobbade med i USA? Bransch, utbildning etc.

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

Får man av ren nyfikenhet fråga vad ni jobbar/jobbade med i USA? Bransch, utbildning etc.

Jag flyttade över efter att ha vunnit greencard lotteriet (diversity visa) utan att ha jobb eller känna någon.
Lyckades med lite tur via Facebook hitta en öppen tjänst för ett svensk/amerikanskt företag som jobbar med betalningslösningar (inriktning på mobilitet) och fick jobb som projektledare för att byta ut terminaler. Jag är 90-talist och saknar utbildning förutom gymnasiet. Har dock erfarenhet från chefstjänster i tidig ålder vilket hjälpte en hel del.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SpiikeN^:

Får man av ren nyfikenhet fråga vad ni jobbar/jobbade med i USA? Bransch, utbildning etc.

Femårskontrakt 98-02 på Ericsson i Lynchburg VA på H-1B visa. Utveckling sw/hw för helautomatisk produktion av D-amps radiobasstationer (min avgränsning var test och kalibrering rx/tx). 2 år el-tel + 1 år automatiseringsteknik.

Permalänk
Medlem

Runt 11000 kr i månaden efter skatt. Det är lite tight med en hyra på 7000 som dom höjer 3 ggr per år.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

Runt 11000 kr i månaden efter skatt. Det är lite tight med en hyra på 7000 som dom höjer 3 ggr per år.

Låter inte rätt. Kanske borde prata med hyresgästföreningen.

Permalänk
Medlem

Yrke: Ubåtsmekaniker
Lön: 29500 kr
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: industrimekaniker på gymnasium
Ålder: 28 år
Plats: Sverige
Förmåner: eehh.. förutom att slå huvudet varje dag i en ubåt så.. benify

Permalänk
Skrivet av Senilsson:

Ja, ni har rätt såklart. Det tar emot på ett väldigt fundamentalt plan att gå ner i lön efter flera års erfarenhet och avancemang. Men sånt är livet, Sverige har många positiva saker också..

Tänk också på vad du får i Sverige jämfört med i USA. Du får en lägre lön visst, men du får gratis sjukvård, stabil kollektivtrafik så du slipper ha en bil, facket om det skulle skita sig på din arbetsplats, gratis utbildning i form av grundskola, gymnasium och högskola för dig själv eller dina barn och mycket annat som jag inte kommer på nu på rak arm.

Du måste däremot handla din sprit på Systembolaget om du inte bor i Malmö och kan importera från Danmark, men jämfört med de små negativa detaljerna så finns det vissa saker som är bättre i Sverige än i USA.

Alla har dock sina egna åsikter och det ovan är bara mina egna tankar. Har du andra åsikter är det helt okej!

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Tänk också på vad du får i Sverige jämfört med i USA. Du får en lägre lön visst, men du får gratis sjukvård, stabil kollektivtrafik så du slipper ha en bil, facket om det skulle skita sig på din arbetsplats, gratis utbildning i form av grundskola, gymnasium och högskola för dig själv eller dina barn och mycket annat som jag inte kommer på nu på rak arm.

Du måste däremot handla din sprit på Systembolaget om du inte bor i Malmö och kan importera från Danmark, men jämfört med de små negativa detaljerna så finns det vissa saker som är bättre i Sverige än i USA.

Alla har dock sina egna åsikter och det ovan är bara mina egna tankar. Har du andra åsikter är det helt okej!

Det är exakt därför vi flyttar hem (och närheten till våra familjer såklart) - vi fick barn förra året och även om det fungerar bra så är Sverige strået vassare för oss. Vi bor i Chicago och älskar det här, vägrar flytta ut till någon förort där bil krävs till precis allt. Men att köpa hus eller bara radhus inne i staden och samtidigt ha råd med en bra dagisplats och skola är inte realistiskt tyvärr.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Senilsson:

Det är exakt därför vi flyttar hem (och närheten till våra familjer såklart) - vi fick barn förra året och även om det fungerar bra så är Sverige strået vassare för oss.

Lite off-topic, att skriva sig i Sverige igen var en happening på Försäkringskassan. "Varför vill du flytta till Sverige och vad ska du göra här?". De fick en att känna sig som värsta flykting-mena. Nej, jag svarade inte "tjäna mer pengar än du".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Det är exakt därför vi flyttar hem (och närheten till våra familjer såklart) - vi fick barn förra året och även om det fungerar bra så är Sverige strået vassare för oss. Vi bor i Chicago och älskar det här, vägrar flytta ut till någon förort där bil krävs till precis allt. Men att köpa hus eller bara radhus inne i staden och samtidigt ha råd med en bra dagisplats och skola är inte realistiskt tyvärr.

Tänk på att se till att arbetsgivaren erbjuder en sjukvårdsförsäkring om du flyttar hit, gärna en som man kan lägga in andra i familjen på. Nu när du bott utomlands har du ju gissningsvis vant dig vid vettig vårdstandard så då är det mer eller mindre obligatoriskt med sådan.

Sen se till att arbetsgivaren också erbjuder sjukförsäkring som täcker delen över den låga gräns som försäkringskassan har (som de ändå inte vill betala ut).

Samma sak gäller att arbetsgivaren skall betala upp till 90-100% av lön vid föräldraledighet eftersom ersättningen av staten har ett riktigt lågt tak.

Viktiga förmåner många missar om de flyttar hem och förväntar sig att man får sådant av staten, det är arbetsgivarna som betalar större delen så då är det viktigt att man får de förmånerna där man skall jobba.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tänk på att se till att arbetsgivaren erbjuder en sjukvårdsförsäkring om du flyttar hit, gärna en som man kan lägga in andra i familjen på. Nu när du bott utomlands har du ju gissningsvis vant dig vid vettig vårdstandard så då är det mer eller mindre obligatoriskt med sådan.

Sen se till att arbetsgivaren också erbjuder sjukförsäkring som täcker delen över den låga gräns som försäkringskassan har (som de ändå inte vill betala ut).

Samma sak gäller att arbetsgivaren skall betala upp till 90-100% av lön vid föräldraledighet eftersom ersättningen av staten har ett riktigt lågt tak.

Viktiga förmåner många missar om de flyttar hem och förväntar sig att man får sådant av staten, det är arbetsgivarna som betalar större delen så då är det viktigt att man får de förmånerna där man skall jobba.

Inget jag funderat på innan, man förväntar sig att allt bara funkar i Sverige... Tack så mycket för upplysningen!