Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Runt 19-20 ut i handen? Jag tror vi har blivit lite fartblinda i den här tråden. Det är ju inte en dålig lön egentligen?
Jag hade hälften av det som student och levde helt ok Men visst, Stockholm kan vara dyrt att bo i.
Och med lite mera erfarenhet och kontakter och några jobbyten kommer nog lönen bli riktigt bra tillslut.

Folk har en tendens att bara se brutto summan.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Är lite nyfiken på vid vilken nivå när egentligen "bra" eller "hög" lön inträffar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Är lite nyfiken på vid vilken nivå när egentligen "bra" eller "hög" lön inträffar?

När lönen överstiger utgifterna man vill ha.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

Är lite nyfiken på vid vilken nivå när egentligen "bra" eller "hög" lön inträffar?

Skulle säga att en bra/hög lön är när man når över 30 000 innan skatt. Med de pengarna kan man leva otroligt bra och bör kunna ha råd med vad man behöver + hobbies + resor.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

När lönen överstiger utgifterna man vill ha.

haha ja så kan man ju säga kanske. Fast är det inte så att oavsett lön så kan man *alltid* ha det lite bättre? Bo lite bättre, resa lite bättre etc etc etc. Nä jag tänkte nog mer i absoluta termer. Är en bra bruttolön 50 000? 75 000? 30 000? 100kkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skulle säga att en bra/hög lön är när man når över 30 000 innan skatt. Med de pengarna kan man leva otroligt bra och bör kunna ha råd med vad man behöver + hobbies + resor.

Jag tycker nog att "hög lön" inträffar en bra bit över 30 000 kr. Dubblar du det så är det en bra lön och en dubbling till så är det en hög lön (imho).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

haha ja så kan man ju säga kanske. Fast är det inte så att oavsett lön så kan man *alltid* ha det lite bättre? Bo lite bättre, resa lite bättre etc etc etc. Nä jag tänkte nog mer i absoluta termer. Är en bra bruttolön 50 000? 75 000? 30 000? 100kkr?

Beror väl på var man bor och vilken branch man jobbar i.

För en kommunal städare så skulle 30kkr vara väldigt hög lön, men för en nyexaminerad systemutvecklare så är det ingångslön.
30kkr räcker längre ifall man bor på mindre orter jämfört med t.ex Stockholm eller Göteborg.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag tycker nog att "hög lön" inträffar en bra bit över 30 000 kr. Dubblar du det så är det en bra lön och en dubbling till så är det en hög lön (imho).

Ja, egentligen så ska man kanske inte kombinera bra och hög lön, för det är olika saker. Men att sitta och påstå att det är en bra lön först vid 60 000 känns totalt utan förankring i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Beror väl på var man bor och vilken branch man jobbar i.

För en kommunal städare så skulle 30kkr vara väldigt hög lön, men för en nyexaminerad systemutvecklare så är det ingångslön.
30kkr räcker längre ifall man bor på mindre orter jämfört med t.ex Stockholm eller Göteborg.

Ja man får såklart utgå från vad man tycker är rimligt utifrån var man bor och vad man anser på den generella skalan. Att geografi påverkar är ju en intressant iakttagelse i sig.

Skrivet av anon134512:

Ja, egentligen så ska man kanske inte kombinera bra och hög lön, för det är olika saker. Men att sitta och påstå att det är en bra lön först vid 60 000 känns totalt utan förankring i verkligheten.

I min värld så kommer "bra" lön innan "hög" lön, rätt eller fel. I min tanke är just gränsen mellan "inte så bra" och "bra" intressant eftersom den kan vara så olika beroende på egna erfarenheter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skulle säga att en bra/hög lön är när man når över 30 000 innan skatt. Med de pengarna kan man leva otroligt bra och bör kunna ha råd med vad man behöver + hobbies + resor.

Medianlönen i Sverige förra året var 32.400, så 30.000 är en högst medelmåttig lön.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianl...

Medellönen för tjänstemän i privat sektor var 47.600, tänk Utvecklare/IT-folk som hänger på Swec:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

...så en bra/hög lön kan man kanske anse uppstå när man är däröver då kanske?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Medianlönen i Sverige förra året var 32.400, så 30.000 är en högst medelmåttig lön.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianl...

Medellönen för tjänstemän i privat sektor var 47.600, tänk Utvecklare/IT-folk som hänger på Swec:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

...så en bra/hög lön kan man kanske anse uppstå när man är däröver då kanske?

I Sverige har vi en bra medianlön, det gör den inte medelmåttig utan tjänar man enligt medianlön så kan man leva riktigt bra, och då bör det ses som en bra lön också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

haha ja så kan man ju säga kanske. Fast är det inte så att oavsett lön så kan man *alltid* ha det lite bättre? Bo lite bättre, resa lite bättre etc etc etc. Nä jag tänkte nog mer i absoluta termer. Är en bra bruttolön 50 000? 75 000? 30 000? 100kkr?

Ja håller med, inkomst och utgifter tenderar att korrelera. "Bra" är ju så relativt: ålder, stad, land, branch, arbetsinsats osv.
90% av Sveriges befolkning tjänar mindre än ~52000 kr/mån så personligen tycker jag man har hög lön om man ligger över där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

haha ja så kan man ju säga kanske. Fast är det inte så att oavsett lön så kan man *alltid* ha det lite bättre? Bo lite bättre, resa lite bättre etc etc etc. Nä jag tänkte nog mer i absoluta termer. Är en bra bruttolön 50 000? 75 000? 30 000? 100kkr?

Vill man det så blir bra/hög lön givetvis högre, vi är alla olika.

Vissa är nöjda med att bo i en etta, andra vill ha ett slott.
Säger vi 50.000 så är det ju en kass lön för den som vill bo i ett slott och resa massor medans det är jättehögt för personen som trivs i sin etta.

edit: sen beror det ju helt på arbetsinsats med.
T ex, 30k kan ju vara en jättehög lön för jobbet man gör, eller jättelåg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Ja håller med, inkomst och utgifter tenderar att korrelera. "Bra" är ju så relativt: ålder, stad, land, branch, arbetsinsats osv.
90% av Sveriges befolkning tjänar mindre än ~52000 kr/mån så personligen tycker jag man har hög lön om man ligger över där.

Låter inte som ett orimligt mått.

Skrivet av Json_81:

Vill man det så blir bra/hög lön givetvis högre, vi är alla olika.

Vissa är nöjda med att bo i en etta, andra vill ha ett slott.
Säger vi 50.000 så är det ju en kass lön för den som vill bo i ett slott och resa massor medans det är jättehögt för personen som trivs i sin etta.

edit: sen beror det ju helt på arbetsinsats med.
T ex, 30k kan ju vara en jättehög lön för jobbet man gör, eller jättelåg.

Förstår ditt resonemang att lönen har ett relativt värde utifrån en individuell situation men samtidigt tror jag ändå det finns en allmän uppfattning vad som är högt eller lågt som går att resonera kring.

Permalänk
Medlem

Bra lön
En lön som möjliggör att jag kan leva ett bra liv. För mig innebär det att jag vill kunna bo på rimligt cykelpendlingsavstånd till jobbet, i ett hus där min familj får plats och mår bra. Jag vill kunna köpa god och näringsriktig mat och ha tid för träning, träffa släkt och vänner, samt ta en resa ibland.

Hög lön
En lön som innebär att jag inte behöver tänka på prislapparna på de varor/tjänster jag köper.

---

Om faktiska siffror efterfrågas skulle jag säga att min familjs nuvarande levnadsomkostnader och önskemål erfordrar:
75 000 SEK/mån för att vi ska ha bra lön
125 000 SEK/mån för att vi ska ha hög lön

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker nog att "hög lön" inträffar en bra bit över 30 000 kr. Dubblar du det så är det en bra lön och en dubbling till så är det en hög lön (imho).

Skulle nog säga att jag håller med dig där faktiskt, men jag tycker nog att "hög lön" börjar vid 100k/mån. Jag tycker väl att jag har en bra lön men skulle inte klassa den som "hög lön".

Skrivet av anon134512:

I Sverige har vi en bra medianlön, det gör den inte medelmåttig utan tjänar man enligt medianlön så kan man leva riktigt bra, och då bör det ses som en bra lön också.

Att ligga kring medianen/medel är ju mer eller mindre definitionen av medelmåttig oberoende av vad vi pratar om för område, så oavsett om man kan leva bra eller inte är det faktiskt en medelmåttig lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle nog säga att jag håller med dig där faktiskt, men jag tycker nog att "hög lön" börjar vid 100k/mån. Jag tycker väl att jag har en bra lön men skulle inte klassa den som "hög lön".

Jag kanske skrev lite otydligt men jag tycker att bra lön är vid 60 och hög lön vid 120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kanske skrev lite otydligt men jag tycker att bra lön är vid 60 och hög lön vid 120.

Precis, förstod det och håller med om att en bra lön börjar vid 60k/mån men jag tycker personligen att en hög lön börjar redan vid 100k/mån.

Permalänk
Medlem

Titel:
UX Designer
Lön:
32 000/mån under provanställning, 35 000/mån efter.

Erfarenhet: ~1 år
Utbildning: ~ 1 år

Övrigt:
30 dagar semester.
5000 kr friskvård/år

Permalänk
Skrivet av Mental:

Runt 19-20 ut i handen? Jag tror vi har blivit lite fartblinda i den här tråden. Det är ju inte en dålig lön egentligen?
Jag hade hälften av det som student och levde helt ok Men visst, Stockholm kan vara dyrt att bo i.
Och med lite mera erfarenhet och kontakter och några jobbyten kommer nog lönen bli riktigt bra tillslut.

Efter att ha bott i en amerikansk storstad ett par år där "alla" tjänar bra med pengar och allting är svindyrt blir man lite fartblind, utan tvekan. Jag och frugan är på väg hem till en mindre stad i Sverige där det krävs mycket mindre pengar vilket känns oerhört skönt och befriande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Förstår ditt resonemang att lönen har ett relativt värde utifrån en individuell situation men samtidigt tror jag ändå det finns en allmän uppfattning vad som är högt eller lågt som går att resonera kring.

Bara titta på kommenterarna här så ser du hur galen spridning på den "allmänna uppfattningen" blir.
Jag kan garantera dig att går du och frågar folk på gatan så kommer det snarare hamna på 30-40k än 100k+ som flera här skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Bara titta på kommenterarna här så ser du hur galen spridning på den "allmänna uppfattningen" blir.
Jag kan garantera dig att går du och frågar folk på gatan så kommer det snarare hamna på 30-40k än 100k+ som flera här skriver.

Pratar man med "folk på gatan" kan man ju få vilka tokiga svar som helst på vad som helst... Skämt och sido jo det är klart att många på detta forum tenderar att jobba inom IT eller andra välbetalda sektorer så naturligtvis påverkar detta. Vi kanske inte når konsensus men nog tycker jag det ändå verkar finnas någon form av övergripande tanke på vad som är "bra" och "högt" ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Runt 19-20 ut i handen? Jag tror vi har blivit lite fartblinda i den här tråden. Det är ju inte en dålig lön egentligen?
Jag hade hälften av det som student och levde helt ok Men visst, Stockholm kan vara dyrt att bo i.
Och med lite mera erfarenhet och kontakter och några jobbyten kommer nog lönen bli riktigt bra tillslut.

Det är många som tjänar mindre än 24k i månaden så ja, det är lätt bli fartblind när en majoritet som skriver här tjänar långt mycket mer. Det har sagts förut men jag tror inte på något sätt att skribenter i denna tråd är särskilt representativa för befolkningen i stort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazuki:

Titel:
UX Designer
Lön:
32 000/mån under provanställning, 35 000/mån efter.

Erfarenhet: ~1 år
Utbildning: ~ 1 år

Övrigt:
30 dagar semester.
5000 kr friskvård/år

Var/vad pluggade du? Hade du någon tidigare erfarenhet innan utbildningen?

Permalänk
Medlem

Hoppade precis av ett jobb som produktägare på ett större välkänt e-handelsbolag.

Där hade jag 64900 innan lön. Det höll ett tag men inte värt i längden eftersom jag jobbade minst tolv timmar om dagen i snitt och några timmar per helg för att hinna med. Nu ska jag andas ett tag innan jag gör något annat. Förmodligen starta eget som jag funderat på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Var/vad pluggade du? Hade du någon tidigare erfarenhet innan utbildningen?

Ett boot camp på careerfoundry inom ux design.
Innan det hade jag ca 2 års erfarenhet inom produktutvecklingsavdelningen på ett större bolag.

Även studerat ekonomi 3 år på högskola men aldrig jobbat med det. Är 28 idag.

Permalänk
Medlem

bor man i stockholm så räcker 30kkr innan skatt inte långt här... just saying, och då har man inte ens bil.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Titel:
Verktygsmakare. CAM bereder i Powermill.
Lön:
44.000:-

Erfarenhet: +10 år
Utbildning: Gymnasium

Övrigt:
25 dagar semester.
1500 kr friskvård/år
Fri mobil = iPhone 12 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bor man i stockholm så räcker 30kkr innan skatt inte långt här... just saying, och då har man inte ens bil.

Beror lite på var i Sthlm. Jag har klarat mig på 16k (akassa) med bil. Blev visserligen inga utsvävningar men det gick.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bor man i stockholm så räcker 30kkr innan skatt inte långt här... just saying, och då har man inte ens bil.

Hade visserligen ingen bil men gick runt på 13,5kkr brutto under 4 månader när jag hade praktik våren 2019. Nästan allt gick till hyra och mat, och inte mycket mer. Gick dock runt varje månad

Antar att om man är ung så har man inte lika höga krav på livsstilen/lika höga utgifter