Jonsbo avtäcker chassit N1 – vindtunnel för Mini ITX-moderkort och hårddiskar

Permalänk
Medlem

Ge mig! Kommer lätt att beställa ett även om de inte kommer lanseras i Sverige. Löser alla mina NAS problem på ett snyggt sätt.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Sitter med en HTPC/NAS i ett Node 304 som känns aningen stort och fult i TV bänken så det här låter som orgasm i mina öron. Snälla testa!

Permalänk
Medlem

Perfekt NAS-kandidat, hoppas ni får chans att testa!

Permalänk
Medlem

Varför tjafsar vissa töntar om M2? Det funkar inte, du kan inte åstadkomma tillräckligt många M2 platser eller anpassa tillräckligt många platser till M2 genom adapters och skräp, och få en lagringskapacitet på flera terabyte, för att det skall vara värt besväret eller ekonomiskt försvarbart!

Vi som gillar detta koncept - vill folk ha mer kylning finns borrmaskiner - har redan behov för 4-6-8-12-> TERABYTE lagring.

Varsågod, sy ihop ett paket med M2 eller 2'5" SSD diskar som klarar det till ett rimligt pris...! Ni lyckas inte.

...grmbl...

Vad M2 gänget måste åstadkomma ligger i linje med detta:

När moderkort kommer med lika många M2 platser som SATA platser, eller kanske rentav helt skippar SATA platser, då kan vi börja snacka snabb lagring.

Visa signatur
Permalänk

Påminner egentligen mest om saligen avsomnade Lian-Li PC-Q26, men hälften så hög (5 vs 10 diskar). Men med dagens större hårddiskar så kan man säga att det här vänder sig till precis samma målgrupp. Till och med plats för ett RAID-kort...

Permalänk
Medlem

Att diskarna sitter tätt ihop (om man fyller alla platser) gör inte nödvändigtvis kylningen sämre - mina empiriska studier med min gamla server visade att vindtunneleffekten inte ska underskattas - när diskarna satt så nära varandra som chassit tillät (ett Antec P280) så blev temperaturerna betydligt lägre.

Däremot är luftintaget extremt begränsat, och om jag ser rätt att fläktramen är full i hål så fattar jag inte hur de har tänkt. Med en traditionell hålfri ram så fokuseras och stärks luftflödet, mot diskarna i det här fallet. Med en hålig ram trycker ju fläkten ut luften delvis genom hålen. Vad ska det vara bra för, liksom?

I vertikala orienteringen så skulle jag föredra att den var vänd upp-och-ned, så att luft tas in underifrån och blåses upp på diskarna istället för som det är tänkt nu. Om inte annat så minskar det rimligen dammansamlandet på diskarna.

Sen har jag på känn att den nog inte dämpar hårddiskvibrationer särskilt bra (jag hatar oljud och föredrar ordentliga silikondämpare, ett mycket gott exempel är de som Antec har/hade i sina chassin.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tråden må vara lite gammal, men har någon införskaffat detta chassit? Skulle gärna köpa en "DIY-nas" (typ Ryzen 3 ITX med några 3.5" platser) och detta verkar som ett bra alternativ... Om inte, något annat motsvarande alternativ, som går att få tag på i Sverige?

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Jag begår lite tråd-nekromanti för att meddela att Case King har fått in N1.
Fick mitt idag så det blir ny skrud på mediaservern till helgen.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av dezo:

Jag begår lite tråd-nekromanti för att meddela att Case King har fått in N1.
Fick mitt idag så det blir ny skrud på mediaservern till helgen.

Kul! Perfekt att göra en kort medlemsrecension på

https://www.sweclockers.com/artikel/34418-sweclockers-slapper...

Permalänk
Medlem

Linus tech gjorde en grej om den ett par månader sedan. https://www.youtube.com/watch?v=boKmZKTKXHc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezo:

Jag begår lite tråd-nekromanti för att meddela att Case King har fått in N1.
Fick mitt idag så det blir ny skrud på mediaservern till helgen.

Ska beställa en N1 till hemma server - hur gick det med ditt bygge? Något jag behöver beakta?

Är dämpningen av HDD bra?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Ska beställa en N1 till hemma server - hur gick det med ditt bygge? Något jag behöver beakta?

Är dämpningen av HDD bra?

Tack!

Bygget gick bra, rätt gott om plats för att vara SFF. Chassit är bra kvalla men dämpningen av HDD är inget vidare. Jag kör gummipuckar under fötterna på chassit när jag har det på högkant för att bli av med vibrationerna. Det är alltså hela chassit som harmoniserar när man kör last på diskarna.
Det blev bättre temperaturer än jag hade i Silverstone DS380 men jag har iof inte testat med orginalfläkten utan slängde dit en Noctua direkt.