Telia Teknisk Support

Permalänk
Medlem

Telia Teknisk Support

Hej,

Lite av en vent men..

Ringde till Telia support för att hjälpa mina grannar som inte är så tekniskt insatta, som har problem med internet. När jag väl kommer fram till support förklarar de att de inte kan göra någonting utan att identifiera kund med BankID. Jag förklarar att de inte har BankID och att jag inte vill ändra något, bara ha teknisk support då jag misstänker att routern Telia skickat med är trasig. Till slut kommer vi fram till att de kan skicka ett brev med en personlig kod hem till deras adress och att jag ska ringa tillbaka.

En vecka går, de får sitt brev med kod och ger till mig, jag ringer dit morgonen därpå och förklarar alltihopa igen. Då svarar han att eftersom jag inte är personen i fråga kommer han inte hjälpa mig, kod eller inte. Jag förklarar att jag bara vill ha teknisk support, inte beställa något. Jag säger att jag har ju fått teknisk support från Bahnhof, Tele2, Telenor, Ownit osv utan att behöva BankID men nej.

Då säger jag att vilken värdelös teknisk support som inte kan hjälpa till när en kund har problem med en tjänst. Alla har inte BankID eller är tekniskt insatta. Då säger han att jag har förolämpat honom, att han inte tänker hjälpa mig. Jag förklarar att jag inte förolämpat honom personligen. Den tekniska kundsupporten är dålig om de inte kan hjälpa en kund som har problem osv.

Jag ber om att få prata med någon chef eller högre ansvarig. Då lägger han på luren!

Själv har jag inte Telia, och vid en snabb koll skulle de kunna sänka sina kostnader med en tredjedel genom att byta operatör. Så jag antar att jag får gå över till grannen å sitta en timme i Telias telefonkö med dem helt enkelt

Johan

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det låter lite som att dom skötte sina säkerhetsrutiner där. Utan BankID vet dom ju inte vem det är.

När man sen ringer in och öppet säger att man inte är personen som står på abbonemanget så ska dom ju inte hjälpa med felsökning.

Det låter som att teliasupporten fått en lektion i hur man undviker social engineering, och vridit upp det till 11.

Varför har personerna inte bankID? Det är ju hur enkelt som helst att sätta upp, eller så kan väl du hjälpa dem med det.

Det funkar inte att köra Karen-varianten och fråga efter chef när man pratar med support i Sverige, så såna tomma hot kommer du inte långt med. Prata med chef gör man vid sidan om, dvs ringer in till klagomålsavdelningen (telia lär ha en sån)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Telia är skit. Såklart de kan ge allmän hjälp utan bankid.
De bombaderas dock med telefonsamtal och kräva bankid direkt kan underlätta mycket, då behöver de inte hela tiden tänka på säkerhet utan det är mer att köra på. Så bankid direkt är något de har infört för att snabbt och säkert påbörja supportärenden.
Jag tycker dock de är lite tidigt ute, speciellt när många är rädda för att använda bankid när så många bedragare finns.

Inte för att vara sådan men när folk berättar en händelse så kommer de säga sin version av vad som sades. Den andra personen kommer säga sin version. Och att då för 3:e part argumentera utifrån detta blir fel.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ringa upp tillsammans med grannen på högtalartelefon.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer att lösa sig.

Skrivet av Printscreen:

Det låter lite som att dom skötte sina säkerhetsrutiner där. Utan BankID vet dom ju inte vem det är.

När man sen ringer in och öppet säger att man inte är personen som står på abbonemanget så ska dom ju inte hjälpa med felsökning.

Det låter som att teliasupporten fått en lektion i hur man undviker social engineering, och vridit upp det till 11.

Varför har personerna inte bankID? Det är ju hur enkelt som helst att sätta upp, eller så kan väl du hjälpa dem med det.

Det funkar inte att köra Karen-varianten och fråga efter chef när man pratar med support i Sverige, så såna tomma hot kommer du inte långt med. Prata med chef gör man vid sidan om, dvs ringer in till klagomålsavdelningen (telia lär ha en sån)

Självklart är det bra att Telia värnar om säkerheten, men jag tycker samtidigt det är ett systemfel när förtag kräver att deras kunder måste identifiera sig med Mobilt BankID, särskilt när det finns människor som av olika anledningar inte vill eller kan använda det.

Vad gäller bemötandet, är problemet att TS vid första kontakten kom överens med supporten om att de skulle skicka ett brev med en personlig kod till grannarnas adress (som jag antar att grannarna skulle svara på) och skulle sedan återkomma till supporten som då skulle godkänna att lösa ärendet. Men här gjorde ju supporten fel som nekade honom att lösa ärendet, de bröt ju en överenskommelse. I så fall hade det åtminstone låtit bättre om supporten nekade redan från början. Själv avskyr jag att få olika besked i ett och samma ärende.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Telia är skit. Såklart de kan ge allmän hjälp utan bankid.
De bombaderas dock med telefonsamtal och kräva bankid direkt kan underlätta mycket, då behöver de inte hela tiden tänka på säkerhet utan det är mer att köra på. Så bankid direkt är något de har infört för att snabbt och säkert påbörja supportärenden.
Jag tycker dock de är lite tidigt ute, speciellt när många är rädda för att använda bankid när så många bedragare finns.

Inte för att vara sådan men när folk berättar en händelse så kommer de säga sin version av vad som sades. Den andra personen kommer säga sin version. Och att då för 3:e part argumentera utifrån detta blir fel.

Jag håller med. I synnerhet det jag citerar i fet stil,

Skrivet av lindahlj:

Det är väl bara att ringa upp tillsammans med grannen på högtalartelefon.

Det kan jag förvisso hålla med om.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gardin:

Hej,

Lite av en vent men..

Ringde till Telia support för att hjälpa mina grannar som inte är så tekniskt insatta, som har problem med internet. När jag väl kommer fram till support förklarar de att de inte kan göra någonting utan att identifiera kund med BankID. Jag förklarar att de inte har BankID och att jag inte vill ändra något, bara ha teknisk support då jag misstänker att routern Telia skickat med är trasig. Till slut kommer vi fram till att de kan skicka ett brev med en personlig kod hem till deras adress och att jag ska ringa tillbaka.

En vecka går, de får sitt brev med kod och ger till mig, jag ringer dit morgonen därpå och förklarar alltihopa igen. Då svarar han att eftersom jag inte är personen i fråga kommer han inte hjälpa mig, kod eller inte. Jag förklarar att jag bara vill ha teknisk support, inte beställa något. Jag säger att jag har ju fått teknisk support från Bahnhof, Tele2, Telenor, Ownit osv utan att behöva BankID men nej.

Då säger jag att vilken värdelös teknisk support som inte kan hjälpa till när en kund har problem med en tjänst. Alla har inte BankID eller är tekniskt insatta. Då säger han att jag har förolämpat honom, att han inte tänker hjälpa mig. Jag förklarar att jag inte förolämpat honom personligen. Den tekniska kundsupporten är dålig om de inte kan hjälpa en kund som har problem osv.

Jag ber om att få prata med någon chef eller högre ansvarig. Då lägger han på luren!

Själv har jag inte Telia, och vid en snabb koll skulle de kunna sänka sina kostnader med en tredjedel genom att byta operatör. Så jag antar att jag får gå över till grannen å sitta en timme i Telias telefonkö med dem helt enkelt

Johan

Skrivet av Printscreen:

Det låter lite som att dom skötte sina säkerhetsrutiner där. Utan BankID vet dom ju inte vem det är.

När man sen ringer in och öppet säger att man inte är personen som står på abbonemanget så ska dom ju inte hjälpa med felsökning.

Det låter som att teliasupporten fått en lektion i hur man undviker social engineering, och vridit upp det till 11.

Varför har personerna inte bankID? Det är ju hur enkelt som helst att sätta upp, eller så kan väl du hjälpa dem med det.

Det funkar inte att köra Karen-varianten och fråga efter chef när man pratar med support i Sverige, så såna tomma hot kommer du inte långt med. Prata med chef gör man vid sidan om, dvs ringer in till klagomålsavdelningen (telia lär ha en sån)

Printscreen har helt klart rätt. Det handlar om kundsäkerhet och är faktiskt något jag tycker att dem sköter på ett bra sätt. Dock kan supporten alltid hjälpa till med vissa saker. Kommer det till att se om det går någon data över en ledning (används för att se om routern fungerar eller inte) etc så kan det bli omöjligt utan verifiering.

Detta bör supporten kunna hjälpa till med utan verifiering:
* allmänna frågor
* teoretiska svar om funktion

resten ska vara stenhårt nedlåst och kan/ska inte ruckas på av självklara anledningar (mer självklara om man håller på med säkerhetsfrågor i jobbet och känner till tänket, inte alla som ens har den tanken att man kan använda information på fel/dåligt sätt).

Att felsökning inte kan göras annars handlar om att operatören måste kunna kolla om signalerna går fram, om abonnemanget ser rätt ut (kan vara abonnemangsförändringar, skuldstängda konton etc) samt göra mätningar mot din utrustning för att faktiskt veta precis vad som händer. Hela felsökningsprocessen är ganska komplicerad och kan lätt innefatta 5-20 olika system och flera års erfarenhet för att tolka informationen och dra djupare slutsatser. Dock brukar den mesta felsökningen göras så "mall-ig" som möjligt för att underlätta men systemen brukar fortfarande ha oerhört fina funktioner i de flesta fall, även om man kanske inte behöver all info så brukar den finnas där (ingen aning om vad telia kör med för system men det finns en begränsad mängd system som faller inom den typen av support jag har märkt att dem har mot privatpersoner(har hjälpt vänner och familj tidigare och då som stöd mellan kunden och tekniken då kunden har fått tala med supporten och sköta samtalet).

Detta är väl egentligen vad alla operatörer ska göra idag och alla seriösa leverantörer bör göra. Visst sätter det kunderna i kläm innan verifieringen är löst men se det såhär: Har du hellre en enkel support där vem som helst kan säga upp dina tjänster eller beställa varor för flera tusen/få ut känslig information. Eller har du hellre lite säkerhet och därefter bra support?

Kan nog tänka mig att alla som har blivit utsatta för id-kapning lätt skulle säga nr2. Men vi är alla människor med våra egna resonemang och tankegångar. Lite det som gör oss så härliga och olidliga

Bästa tipset jag kan ge; Svara på supportens frågor oavsett om de känns dumma, det är dem inte och frågorna finns av en väldigt bra anledning.

btw;
Snackar man med en erfaren supportare så ska man kunna få ut information som tex rätt koppling för x scenario (om man själv har bra koll på sin utrustning då supporten inte kan kolla det åt dig), vad som funkar bäst, varför wifi egentligen är skit idag och lite andra gå-till-väga-frågor.

Sen har jag en liten tankeställare till op; Du sa väl att det var en Personlig kod dina grannar fick ut, eller hur? Personlig. Inte Gemensam

Fick du hjälp med ärendet btw?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Telia är skit. Såklart de kan ge allmän hjälp utan bankid.
De bombaderas dock med telefonsamtal och kräva bankid direkt kan underlätta mycket, då behöver de inte hela tiden tänka på säkerhet utan det är mer att köra på. Så bankid direkt är något de har infört för att snabbt och säkert påbörja supportärenden.
Jag tycker dock de är lite tidigt ute, speciellt när många är rädda för att använda bankid när så många bedragare finns.

Inte för att vara sådan men när folk berättar en händelse så kommer de säga sin version av vad som sades. Den andra personen kommer säga sin version. Och att då för 3:e part argumentera utifrån detta blir fel.

Allmänn, ja, specifik information eller felsökning av en specifik inkoppling; Självklart nej.

Skrivet av Stoffelundgren:

Hoppas det kommer att lösa sig.

Självklart är det bra att Telia värnar om säkerheten, men jag tycker samtidigt det är ett systemfel när förtag kräver att deras kunder måste identifiera sig med Mobilt BankID, särskilt när det finns människor som av olika anledningar inte vill eller kan använda det.

Vad gäller bemötandet, är problemet att TS vid första kontakten kom överens med supporten om att de skulle skicka ett brev med en personlig kod till grannarnas adress (som jag antar att grannarna skulle svara på) och skulle sedan återkomma till supporten som då skulle godkänna att lösa ärendet. Men här gjorde ju supporten fel som nekade honom att lösa ärendet, de bröt ju en överenskommelse. I så fall hade det åtminstone låtit bättre om supporten nekade redan från början. Själv avskyr jag att få olika besked i ett och samma ärende.

Jag håller med. I synnerhet det jag citerar i fet stil,

Det kan jag förvisso hålla med om.

Det spelar ingen roll om vad man kommer överrens om. Systemet kräver att kunden pratar direkt med supporten för att supporten ska kunna verifiera med tex personlig kod (som nämndes tidigare av OP)eller bank-id.

Sen finns det en hel del andra sätt att sköta ärenden för människor som inte har, ska ha eller kan ha Bank-id.

Tex:
* God man
* Fullmakt
* anhörigbevis

Kan inte agda från 4000bc hantera ett Bank-id eller inte känner att det är något att ha så finns det alltid andra lösningar. Kan inte din mamma/pappa ta hand om tekniken, då har man väl också en moralisk skyldighet som närstående att faktiskt hjälpa till eller hitta en lösning som fungerar (god man etc)?

Har varit i kontakt med Telias support för mina föräldrar innan dem dog (nyligen) och den fullmakt jag behövde ha kunde jag och farsan lösa på några minuter, kvinnan i luren såg till och med att fullmakten hade kommit in under samma samtal.

Det finns igentligen ingen anledning att klaga på systemet i min mening, men sen så kan jag ju ha missat något, självklart. Jag är ju ingen gud jag heller

(Btw, menar inte att låta otrevlig har dock en förmåga att låta lite tvär i text).

la till text för att undvika att låta dryg
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det låter lite som att dom skötte sina säkerhetsrutiner där. Utan BankID vet dom ju inte vem det är.

När man sen ringer in och öppet säger att man inte är personen som står på abbonemanget så ska dom ju inte hjälpa med felsökning.

Det låter som att teliasupporten fått en lektion i hur man undviker social engineering, och vridit upp det till 11.

Varför har personerna inte bankID? Det är ju hur enkelt som helst att sätta upp, eller så kan väl du hjälpa dem med det.

Det funkar inte att köra Karen-varianten och fråga efter chef när man pratar med support i Sverige, så såna tomma hot kommer du inte långt med. Prata med chef gör man vid sidan om, dvs ringer in till klagomålsavdelningen (telia lär ha en sån)

Ne man mailar chefen. for.efternamn@foretag.nogot fungerar ibland...
jag brukar ha brukaren närvarande. Så den för prata och jag samtidigt. Så att det hörs att jag hjälpre inte själper. Men BankId och vissa 60+. De vägrar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ne man mailar chefen. for.efternamn@foretag.nogot fungerar ibland...
jag brukar ha brukaren närvarande. Så den för prata och jag samtidigt. Så att det hörs att jag hjälpre inte själper. Men BankId och vissa 60+. De vägrar.

Lycka till att maila chefen på ett företag så stort som Telia, ditt mail lär hamna i en skräppost från start :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Det är inte som att du skulle få någon hjälp av Telias support om du kom fram dit ändå, de gör typ inget om något går fel. Haft dem länge nu men när det började strula var det ingen som kunde något, alla man pratade med var frågetecken. Gick utan data i mobilen i ett halvår innan någon där som kunde något tittade på det, men de krävde fullt betalt ändå. Så det blir byte för mig och frun efter typ 15 år med Telia så fort bindningstiden går ut, de lever uppenbarligen kvar i Televerkets dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Det spelar ingen roll om vad man kommer överrens om. Systemet kräver att kunden pratar direkt med supporten för att supporten ska kunna verifiera med tex personlig kod (som nämndes tidigare av OP)eller bank-id.

Sen finns det en hel del andra sätt att sköta ärenden för människor som inte har, ska ha eller kan ha Bank-id.

Tex:
* God man
* Fullmakt
* anhörigbevis

Kan inte agda från 4000bc hantera ett Bank-id eller inte känner att det är något att ha så finns det alltid andra lösningar. Kan inte din mamma/pappa ta hand om tekniken, då har man väl också en moralisk skyldighet som närstående att faktiskt hjälpa till eller hitta en lösning som fungerar (god man etc)?

Har varit i kontakt med Telias support för mina föräldrar innan dem dog (nyligen) och den fullmakt jag behövde ha kunde jag och farsan lösa på några minuter, kvinnan i luren såg till och med att fullmakten hade kommit in under samma samtal.

Det finns igentligen ingen anledning att klaga på systemet i min mening, men sen så kan jag ju ha missat något, självklart. Jag är ju ingen gud jag heller

Jag är helt med på vad du menar, och förstår till stor del varför systemet är som det är.
Att ha god man, fullmakt eller anhörigbevis, är såklart väldigt smart i detta sammanhang.

Det enda störande är den felaktiga överenskommelsen i samband med den första kontakten med supporten, varvid jag anser att det hade varit bättre att nekat hjälp direkt då och hänvisat till andra lösningar, som de du nämner.

Beklagar dina föräldrars bortgång.

Skrivet av Pan.Pan:

(Btw, menar inte att låta otrevlig har dock en förmåga att låta lite tvär i text).

Ingen fara. Det blir lätt så när man kommunicerar med text, och både tonfall/tonläge och kroppsspråk försvinner.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag är helt med på vad du menar, och förstår till stor del varför systemet är som det är.
Att ha god man, fullmakt eller anhörigbevis, är såklart väldigt smart i detta sammanhang.

Det enda störande är den felaktiga överenskommelsen i samband med den första kontakten med supporten, varvid jag anser att det hade varit bättre att nekat hjälp direkt då och hänvisat till andra lösningar, som de du nämner.

Beklagar dina föräldrars bortgång.

Ingen fara. Det blir lätt så när man kommunicerar med text, och både tonfall/tonläge och kroppsspråk försvinner.

Jag håller med dig, det ska man alltid göra i en supportroll och är ofta något som särskiljer nya vs seniora supportarbetare. Dock vill jag också belysa att människor kan vara extremt grymma när de axlar en frustrerad känsla i rollen som privatperson. Under tiden jag har jobbat med support (annat bolag) så har jag tagit emot allt från mordhot till direkta bombhot, detta över något så trivialt som ett borttappat brev (i det stora hela, jag kan absolut förstå att det borttappade brevet kan ha varit extremt viktigt för personen ur en känslomässig synpunkt).

Detta gör, tyvärr, att många grämer sig om att ge den hela sanningen, detta för att de tror att det hjälper kunden, eller helt enkelt inte vill ta konfrontationen som man så ofta måste ta om något inte är så smidigt som man vill att det ska vara.

Sedan har jag inte fått ta hand om Telias kunder och vet inte om det är speciellt jobbigt där, men jag har svårt att tro att det skulle vara en extrem skillnad.

Med detta sagt; Jag har också fått snacka med underbara personer under åren, men det jag ville belysa var ett stort problem i samhället när det kommer till beteendefiltret när man snackar över internet, mail eller telefon.

Tack så mycket

Jag vet

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag håller med dig, det ska man alltid göra i en supportroll och är ofta något som särskiljer nya vs seniora supportarbetare. Dock vill jag också belysa att människor kan vara extremt grymma när de axlar en frustrerad känsla i rollen som privatperson. Under tiden jag har jobbat med support (annat bolag) så har jag tagit emot allt från mordhot till direkta bombhot, detta över något så trivialt som ett borttappat brev (i det stora hela, jag kan absolut förstå att det borttappade brevet kan ha varit extremt viktigt för personen ur en känslomässig synpunkt).

Detta gör, tyvärr, att många grämer sig om att ge den hela sanningen, detta för att de tror att det hjälper kunden, eller helt enkelt inte vill ta konfrontationen som man så ofta måste ta om något inte är så smidigt som man vill att det ska vara.

Sedan har jag inte fått ta hand om Telias kunder och vet inte om det är speciellt jobbigt där, men jag har svårt att tro att det skulle vara en extrem skillnad.

Med detta sagt; Jag har också fått snacka med underbara personer under åren, men det jag ville belysa var ett stort problem i samhället när det kommer till beteendefiltret när man snackar över internet, mail eller telefon.

Tack så mycket

Jag vet

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Dock väldigt trist och beklagligt att vissa människor kan vara så hänsynslösa som att mordhota och bombhota support-personal, bara för att det har uppstått ett problem. För att åtminstone visa hänsyn, oavsett frustration över ett försvunnet brev eller missnöje med en tjänst, borde kunden kunna diskutera med supporten på en anständig nivå.
Vid de få tillfällen jag har haft problem med exempelvis en tjänst hos en teleoperatör, har jag pratat lugnt och sansat med supporten, och jag har alltid fått bra hjälp. Dessutom, vill jag få ett trevligt bemötande från supporten, måste jag själv ha ett trevligt bemötande. Det handlar ju om att ge och ta.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

GDPR spelar nog in i detta att de är så stenhårda med ID-kollar. Innan GDPR kan man nog tänka sig att de skulle kolla signal och hastighet mot ett modem exempelvis om man läser upp modemets serienummer ifall man hjälper en granne. Efter GDPR tror jag att även en enkel koll som inte har med abonnemang eller direkta personuppgifter att göra inte är OK. Misstänker att man nu inte ens får säga att grannen har bra eller dålig fart på sin telefonledning.

Visa signatur

RIP 780