Permalänk
Medlem

Inte som det låter men trodde det hade något med Alyx att göra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Facebook’s Bosworth: CTRL Labs Tech Years, Not Decades, Away From Consumers

” It’s years away from hitting [consumers] in some form. I think the vision is probably closer to decade scale than year scale, but the initial impact, early work, is closer than people think.”

https://uploadvr.com/facebook-bosworth-ctrl-labs-years/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nvidia Adds First DLSS VR Titles Including No Man’s Sky

No Man’s Sky is one of the first VR games to get Nvidia DLSS support to improve framerate and fidelity on PC headsets.

https://uploadvr.com/no-mans-sky-dlss-vr/

Och Wrench får raytracing:

” Wrench: Ray-tracing and DLSS comes to VR in today’s update. DLSS boosts performance by up to 80% for this mechanic sim, making it possible to enable ray-traced effects for both its desktop and virtual reality modes”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Facebook’s Bosworth: CTRL Labs Tech Years, Not Decades, Away From Consumers

” It’s years away from hitting [consumers] in some form. I think the vision is probably closer to decade scale than year scale, but the initial impact, early work, is closer than people think.”

https://uploadvr.com/facebook-bosworth-ctrl-labs-years/

Coolt, undrar hur funktionellt det är för spel egentligen? Problemet är ju att man inte har något att greppa, låt oss säga att quest 2 trackade mina händer perfekt, jag skulle ändå villa ha en kontroller för spel!
Det känns helt fel att "hålla" i t.ex ett vapen, när du bara gör en "klo" i luften, känns mycket bättre att använda en kontroll och plocka upp saker med en "trigger". Så länge man inte kan få taktil feedback från hand tracking så tror jag inte att det kommer användas så mycket, inte till spel iallfall...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ja för spel är det ju begränsat användningsområde. Man kan ju tänka för flygsimulatorer att manövrera virtuella cockpit men de flesta vill nog ha fysiska knappar även om inte placeringen är helt korrekt. Men att ha full uppsättning för Airbus är ju tokdyrt och tar en massa plats.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det behövs handskar med tactile feedback och variabelt motstånd mot böjning av fingrarna. Greppa ett föremål/vapen ska kännas på ett sätt och klämma ihop en läskburk på ett annat sätt.
Trycka in knappar ger ett klick på fingertoppen. Trackingen av handskarna måste vara perfekt så den svävande känslan försvinner.
Kommer bli grymt att köra spel utan otympliga kontroller

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

‘Wraith: The Oblivion – Afterlife’ Launches on SteamVR Headsets Today

https://www.roadtovr.com/wraith-the-oblivion-afterlife-launch...

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop Adds Phase Sync Support In Beta Build

A new beta build of Virtual Desktop adds support for Facebook’s Phase Sync technology, which should help reduce latency for both desktop and PC VR streaming.

https://uploadvr.com/virtual-desktop-phase-sync-beta/

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 5 Launches in Early Access with New VR Template Built on OpenXR

https://www.roadtovr.com/unreal-engine-5-vr-template-openxr-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Virtual Desktop Adds Phase Sync Support In Beta Build

A new beta build of Virtual Desktop adds support for Facebook’s Phase Sync technology, which should help reduce latency for both desktop and PC VR streaming.

https://uploadvr.com/virtual-desktop-phase-sync-beta/

Nyheten har nu uppdaterats och ingår i officiella releasen.
Uppenbarligen var det så pass bra att det inte behövdes nån större jämförelse?
Har inte själv provat men om det betyder att jag kan höja upplösningen till max precis som i AirLink och 200Mbps så kommer jag nog börja köra med VD igen.
Sen är det betydligt smidigare med VD om man vill spela in sitt spelande på Questen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Spel releaser Juni

Inte mycket att hurra för hitils.
A Rogue Escape och Larcenauts kan ev vara intressant.

Stones of Harlath - 3 juni - Oculus Quest

----
Larcenauts - 17 juni - Oculus Quest & Rift. (Steam inget datum förutom Sommar 2021)
Multiplayer Hero Shooter. typ Overwatch

---
A Rogue Escape - 10 juni - PCVR

---
Jigsaw Puzzle VR - 7 juni - PCVR (Steam)

---

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Oculus Quest 3 and PSVR 2 coming in 2022, supply chain analyst says

https://www.androidcentral.com/oculus-quest-3-and-psvr-2-comi...

Permalänk
Medlem

Steam Next Fest to Bring Free Demos from Upcoming VR Games, Starting June 16th

https://www.roadtovr.com/steam-next-fest-vr-june-2021/

Permalänk
Medlem

Oculus Quest Maximum Guardian Space Soon Growing To 15×15 Meters

https://uploadvr.com/oculus-quest-guardian-size-increasing/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Oculus Quest Maximum Guardian Space Soon Growing To 15×15 Meters

https://uploadvr.com/oculus-quest-guardian-size-increasing/

En standard basketplan är 28x15 meter för jämförelse. Det blir riktigt stort.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop VR Streaming Gets ‘Synchronous Spacewarp’ On Quest 2

Virtual Desktop’s new Synchronous Spacewarp (SSW) feature works somewhat similarly. But unlike ASW, SSW extrapolation runs on the headset itself, not on your PC. That means it works with any GPU and doesn’t have the PC performance impact of ASW.

Godin says he worked closely with Qualcomm, the maker of the Snapdragon XR2 chip in Quest 2, to make this possible. SSW isn’t available on Quest 1.

We tested Virtual Desktop’s SSW and found it has noticeably better extrapolation than Facebook’s ASW, as you can see in Godin’s provided video above.

https://uploadvr.com/virtual-desktop-vr-streaming-gets-synchr...

Permalänk
Medlem

Multitasking i Quest v30 och Quest 1 får också Air Link: https://m.facebook.com/4/posts/10113230565252971/

Permalänk
Medlem

PS5 VR Headset To Launch Holiday 2022 With OLED Display – Report

https://uploadvr.com/ps5-vr-headset-holiday-2022/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Steam Next Fest to Bring Free Demos from Upcoming VR Games, Starting June 16th

https://www.roadtovr.com/steam-next-fest-vr-june-2021/

Nu är det igång: https://store.steampowered.com/sale/nextfest?tab=17

Exempelvis: AGAINST (annorlunda approach till rytmspel): https://store.steampowered.com/app/1584840/AGAINST/

I Expect You To Die 2: https://store.steampowered.com/app/1499120/I_Expect_You_To_Di...

Permalänk
Medlem

Facebook Starts Advertising In Virtual Reality

Citat:

“This is a key part of ensuring we’re creating a self-sustaining platform that can support a variety of business models that unlock new types of content and audiences,” a prepared statement from Facebook reads. “It also helps us continue to make innovative AR/VR hardware more accessible to more people.”

https://uploadvr.com/facebook-vr-ads/

Permalänk
Medlem

Jag såg fram emot "I Expect You To Die", men tydligen stödjer inte deras demo WMR...
Against krashade bara om och om igen.
Tack för tipset, men blev lite besviken i vad jag fick uppleva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag såg fram emot "I Expect You To Die", men tydligen stödjer inte deras demo WMR...

Är det samma gråa skärm som i ettan? För i ettan så kunde man checka force use steamvr chaperone i ovr advanced settings för att få igång spelet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Är det samma gråa skärm som i ettan? För i ettan så kunde man checka force use steamvr chaperone i ovr advanced settings för att få igång spelet.

Nej. Det startar mycket fint men sen kommer det upp en ruta med att enbart Oculus och Vive/Index stöds i demot men att fler system ska stödjas i den slutliga versionen. Alltså fungerar inte kontrollerna. Det hade kanske varit möjligt att använda SteamVR för att "rebinda" knapparna, men jag fick ingen klarhet i hur man använde det verktyget.

Jag kommer nästan oavsett köpa den slutliga versionen ändå, så det var inte så viktigt för mig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

’Breakthrough’ Pancake Lenses Could Bring Compact Headsets

https://uploadvr.com/kopin-all-plastic-pancake-optics/

Permalänk
Medlem

Svenska spelet Blaston blir recensions-bombat pga det är ett av spelen som ska testa använda sig reklam i spelet.

Blaston Review Bombed After Facebook Ad Announcement

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Valheim-modden har nu IK (Inverse Kinematics):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det där såg riktigt imponerande ut. Någon här som har testat det?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är det värt att bege sig in i VR-världen i dagsläget? Vill alltid ha det bästa och det verkar ju fortfarande vara Index, men känns konstigt att köpa en pryl från 2019.