Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Är det värt att bege sig in i VR-världen i dagsläget? Vill alltid ha det bästa och det verkar ju fortfarande vara Index, men känns konstigt att köpa en pryl från 2019.

Värt är det helt klart.
Om Index är rätt val är en annan fråga.
Finns inget headset som är bäst overall men vill du prova rekomenderar jag Oculus Quest 2.
Den är billig, du kan spela trådlöst och även spela utan dator.

Nackdelen mot index är väll lite mindre fov, inte lika bra inbyggt ljud och inte lika bekväm.
Nackdelen men index är. Dyr, kabel ansluten, fyrar (fördel för tracking nackdel för ev krångel i rummet i hemmet) känd för dålig byggkvalitet.

Men den är billig och lätt att sälja vidare om det inte skulle vara nått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Är det värt att bege sig in i VR-världen i dagsläget? Vill alltid ha det bästa och det verkar ju fortfarande vara Index, men känns konstigt att köpa en pryl från 2019.

Jag instämmer med Molotov. VR är värt det, men det betyder inte att Index är det naturliga valet. Det finns många roliga spel och även billigare headsets ger en bra upplevelse. Jag skulle rekommendera att du köper en Quest 2. Om du inte gillar VR alls så kan du lämna tillbaka den och om du gillar VR så mycket att en Index känns lockande då kan du också lämna tillbaka den. Men med största sannolikhet kommer du tycka det är en bra produkt, speciellt för priset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt låter ju Quest 2 som en bra grej alltså.

Det jag upplever som aningen surt med Quest är väl att det fungerar som en konsol - men tröttnar man och vill sälja vidare så följer inte spelen med.

Sure - det är så på PC sedan ett gäng år. Men ja - jag upplever väl helt enkelt quest mer som en konsol än som en dator. Och för nintendos, sonys ohc microsofts konsoler så finns möjligheten att sälja konsolen - med tillhörande upplevelser.
Det saknas väl lite här.

Jag har själv märkt av det när jag tänkte ge bort quest 2 till mina systersöner i julas. Tänkte ge bort det + ett gäng spel. Men det var inte helt givet hur det skulle göras bäst. Alternativet är att be föräldrarna sätta upp facebookkonton till ungarna (de är under 13 så de får inte ha facebookkonton). Så där är det väl kört redan egentligen.
Och sedan be föräldrarna köpa vissa spel på deras konton. Jag har själv inte heller oculuskonto. Och sedan skicka över pengar till föräldrana för de köpta spelen.
Jädra meck istället för att jag ger en färdig helhetsupplevelse som man kan göra med de andra konsolerna.
Så det blev inge VR för dem denna vända.
Det här går att lösa. I know. Men luften gick ur lite på den fronten. Tillfälligt. Kanske blir nästa jul...

Ska ju sägas att det här problemet gäller alla VRlösningar i nuläget ;). Så kanske är det orättvist att peka finger åt oculus här egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Generellt låter ju Quest 2 som en bra grej alltså.

Det jag upplever som aningen surt med Quest är väl att det fungerar som en konsol - men tröttnar man och vill sälja vidare så följer inte spelen med.

Sure - det är så på PC sedan ett gäng år. Men ja - jag upplever väl helt enkelt quest mer som en konsol än som en dator. Och för nintendos, sonys ohc microsofts konsoler så finns möjligheten att sälja konsolen - med tillhörande upplevelser.
Det saknas väl lite här.

Jag har själv märkt av det när jag tänkte ge bort quest 2 till mina systersöner i julas. Tänkte ge bort det + ett gäng spel. Men det var inte helt givet hur det skulle göras bäst. Alternativet är att be föräldrarna sätta upp facebookkonton till ungarna (de är under 13 så de får inte ha facebookkonton). Så där är det väl kört redan egentligen.
Och sedan be föräldrarna köpa vissa spel på deras konton. Jag har själv inte heller oculuskonto. Och sedan skicka över pengar till föräldrana för de köpta spelen.
Jädra meck istället för att jag ger en färdig helhetsupplevelse som man kan göra med de andra konsolerna.
Så det blev inge VR för dem denna vända.
Det här går att lösa. I know. Men luften gick ur lite på den fronten. Tillfälligt. Kanske blir nästa jul...

Ska ju sägas att det här problemet gäller alla VRlösningar i nuläget ;). Så kanske är det orättvist att peka finger åt oculus här egentligen.

Får även tillägga att Quest 2 behöver inte användas som "konsol" fungerar med dator och SteamVR hur bra som helst.
Men det du beskrev, nej det kan vara meckigt att ge en Quest 2 som gåva färdigt med spel och allt då det behövs reggas konton.
Det går dock sen en tid tillbaka att köpa spel som gåva på Quest storen.

Edit inser nu lite att vi är offtopic. Detta är nyjetstråden, inte vilket VR headset ska jag köpa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Edit inser nu lite att vi är offtopic. Detta är nyjetstråden, inte vilket VR headset ska jag köpa

Mycket bra poäng! Det är jag som inte tänkt till riktigt här. Jag avrundar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Firewatch VR Mod In The Works

https://uploadvr.com/firewatch-vr-mod/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Svenska spelet Blaston blir recensions-bombat pga det är ett av spelen som ska testa använda sig reklam i spelet.

Blaston Review Bombed After Facebook Ad Announcement

Nu har dom backat: https://mobile.twitter.com/blastongame/status/140705990361789...

Permalänk
Medlem

Kändes som det var väntat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Myst Is Coming To PC VR Later This Year

https://uploadvr.com/myst-pc-vr-steam-release/

Permalänk
Medlem

Varjo Teases Its “biggest announcement ever” Coming Later This Week

https://www.roadtovr.com/varjo-xr-vr-reveal-june-24/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Varjo Teases Its “biggest announcement ever” Coming Later This Week

https://www.roadtovr.com/varjo-xr-vr-reveal-june-24/

Hype!

Hoppas de ger sig in i konsumentmarknaden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hype!

Hoppas de ger sig in i konsumentmarknaden.

Det skulle vara fantastiskt men känns inte troligt.
Man kan alltid hoppas

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det skulle vara fantastiskt men känns inte troligt.
Man kan alltid hoppas

https://varjo.com/press-release/varjo-unveils-reality-cloud-p...

😭

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Låter visserligen coolt och i linje med vad Facebook visat upp att de jobbar med, men rätt meningslöst för konsumenter i detta skedet.

Permalänk
Medlem

När kan jag få upplösningen Varjo erbjuder, riktigt brett synfält och bra prestanda för max 8000Kr? Plus då, förstås, att det absolut inte får vara Oculus.

Lite mer seriöst (förutom att mitt hat mot Oculus är ytterst seriöst): Finns det något nytt gällande lightfield-teknik som kan vara intressant för vanlig konsumenter inom överskådlig tid?

Permalänk
Medlem

How Facebook Is Quietly Preparing to Dominate Virtual Reality

VR gaming accounts for less than 1% of the gaming market, but Facebook is going all in. What does Zuckerberg know that we don't?

https://www.fool.com/investing/2021/06/27/how-facebook-is-qui...

Permalänk
Medlem

12 Minuter Gameplay
Ser ok ut imo, vet inte om jag spelat Sniper Elite spelen tidigare så nån annan kanske vet om det följer tidigare spår.
Det jag hoppas man kan stänga av är alla ikoner på vapnen vart man ska hålla och vart man laddar.
Man är som lite bortskämd med Boneworks och H3VR's vapenhantering
Annars som sagt, ser ut att bli ett helt ok "knäppa tyskar" spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det var bra på xboxen men inte helt övertygad efter den videon

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

SteamVR 1.18 Improves Oculus Headset Connectivity Issues, Including Quest Link Disconnections

https://uploadvr.com/steamvr-oculus-connection-improvements/

Något för @DasIch ?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.
Är jag ensam om att tycka detta är oerhört störande?

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.
Är jag ensam om att tycka detta är oerhört störande?

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Visst är det kul med en kropp som i tex Boneworks men "flytande" händer/föremål osv är inget som stör mig när man spelar.
Att se det på en plattskärm ser konstigt ut men inte "in game", viktigast är hur det "känns". Man tittar inte aktivt på sina armar osv i verkligheten heller, det är periferi.
Hjärnan kompenserar det som inte syns endå

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Förmodligen att det vore ologiskt eftersom Battlefield inte är VR och inte behöver spåra dina fysiska armar för att verka realistiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.
Är jag ensam om att tycka detta är oerhört störande?

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Tycker som ovan att det ser lite skumt ut om man tittar på VR-videos på en datorskärm, men inne i VR är det lätt att koppla bort det bland annat för att du känner dina fysiska armar. Finns vissa spel som modellerar armarna med IK (Inverse Kinematics), exempelvis Lone Echo, vilket funkar hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

SteamVR 1.18 Improves Oculus Headset Connectivity Issues, Including Quest Link Disconnections

https://uploadvr.com/steamvr-oculus-connection-improvements/

Något för @DasIch ?

Låter trevligt! Nu är det bara för Oculus själva att följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.
Är jag ensam om att tycka detta är oerhört störande?

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Skrivet av Molotov:

Visst är det kul med en kropp som i tex Boneworks men "flytande" händer/föremål osv är inget som stör mig när man spelar.
Att se det på en plattskärm ser konstigt ut men inte "in game", viktigast är hur det "känns". Man tittar inte aktivt på sina armar osv i verkligheten heller, det är periferi.
Hjärnan kompenserar det som inte syns endå

Skrivet av Halldin:

Tycker som ovan att det ser lite skumt ut om man tittar på VR-videos på en datorskärm, men inne i VR är det lätt att koppla bort det bland annat för att du känner dina fysiska armar. Finns vissa spel som modellerar armarna med IK (Inverse Kinematics), exempelvis Lone Echo, vilket funkar hyfsat.

Personligen tycker jag att det är bättre med flytande händer än med armar. Armar i spel hamnar för mig lite i en "uncanny valley", där jag förväntar mig att armarna ska röras på samma sätt som mina armar, men sällan är det ju så. Det skulle kräva tracking i åtminstone armbågar och/eller axlar. Sen så skulle det antagligen också kräva att man visar fötterna som i Boneworks, men det känns också väldigt stelt utan tracking, eftersom man bara fokuserar på att något är fel.

Sen gör ju vissa spel också så, att de bara visar en del av handleden och underarmen. Lite beroende på spel så funkar det helt okej också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.
Är jag ensam om att tycka detta är oerhört störande?

Vad skulle spelare säga om det inte fanns en "kropp, hand/arm" som höll vapnet i tex Battlefield?

Jag tycker aldrig att armar och kroppar ger något och många spel har jag slutat spela för att armarna var så distraherande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Star Wars: TIE Fighter Fan Remake Includes VR Support

https://uploadvr.com/star-wars-tie-fighter-vr-mod/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att vi inte kommit längre i VR spel, fortfarande dessa flygande händer/vapen/föremål som man håller.

Valve gjorde en massa användartester när de utvecklade Half-Life: Alyx, testade med och utan armar, och kom fram till att det var bättre utan:

Citat:

there's a much greater difference between the experience of playing VR and the experience of watching VR. There are multiple places that can be quite jarring to a spectator, but when you're in the headset you don't notice them at all. Teleportation is one of them. It's not as big a deal as it seems when you're playing. Another one is arms. It's immediately apparent when you watch someone else play the game that you don't have arms, but when you're playing the game you don't notice that at all because in real life you don't really notice your arms either, your brain edits those out of your experience.

You mentioned that people don't notice arms when they're playing. Did you playtest a version of the game that had arms at some point?

Walker: Yeah, we messed around a bunch with what the actual representation of your arms were. In the end, we settled on invisible arms that we use for physics detection, so we can tell if you put your hand in a drawer and shut the drawer on them and stuff like that, but we never reached the point where we were at the accuracy level that we felt we needed to be so they work with everyone. We don't know where your arms are. We know where your hands are, and we know where your head is, but there's actually a significant amount of variation in humans about the various length and movements between those points. The unfortunate reality is if you get it right, people don't notice it, but if you get it wrong, it stands out an enormous amount.

Permalänk
Medlem

Samma i fps. I half life har man ingen kropp. I riddick efbb så har man. Ingen jättegrej men känns lite bättre i riddick när man tittar ner.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Viking-Themed VR Drumming Game Ragnarock Releases July 15 On Steam, Coming To Quest App Lab

https://uploadvr.com/ragnarock-app-lab-steam/