Permalänk
Medlem

Hobby som involverar finmekanik?

Tjenixen,
I vintras köpte jag en trattgrammofon från 1920-talet. Jag spenderade någon månad med att plocka isär den i beståndsdelar och restaurera all mekanik. Det var bland det roligaste jag haft på länge. När jag var klar insåg jag att jag verkligen saknar att skruva med grejer. Under många år höll jag på med airsoft, där ungefär 95% av tiden gick till att skruva med bössor och resterande 5% gick till att spela. Jag saknar inte spelandet det minsta, dock skruvandet! Därefter hade jag också en kort period där jag höll på med RC helikoptrar, men det rann mest ut i sanden.

Nu är jag sugen på att skruva igen, men vet inte riktigt med vad. Jag skulle vilja ha en hobby där skruvandet faktiskt resulterar i något jag bryr mig om. Att bara skruva för skruvandets skull känns lönlöst.

Någon som har tips på nån hobby?

Visa signatur

---

Permalänk

Modell flygplan eller bilar. Kanske något invecklat lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Modell flygplan eller bilar. Kanske något invecklat lego

Jag har funderat på RC flygplan eller helikoptrar igen. Men jag är inte speciellt intresserad av att flyga dem 🤔 Bilar är jag inte alls intresserad av.

Lego har jag också varit lite inne på, men då är problemet vad man ska göra med dem när de är färdiga. Jag har inget intresse av att ha dem 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har funderat på RC flygplan eller helikoptrar igen. Men jag är inte speciellt intresserad av att flyga dem 🤔 Bilar är jag inte alls intresserad av.

Lego har jag också varit lite inne på, men då är problemet vad man ska göra med dem när de är färdiga. Jag har inget intresse av att ha dem 🤷‍♂️

Urmakeri kanske?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gorian:

Tjenixen,
I vintras köpte jag en trattgrammofon från 1920-talet. Jag spenderade någon månad med att plocka isär den i beståndsdelar och restaurera all mekanik. Det var bland det roligaste jag haft på länge. När jag var klar insåg jag att jag verkligen saknar att skruva med grejer. Under många år höll jag på med airsoft, där ungefär 95% av tiden gick till att skruva med bössor och resterande 5% gick till att spela. Jag saknar inte spelandet det minsta, dock skruvandet! Därefter hade jag också en kort period där jag höll på med RC helikoptrar, men det rann mest ut i sanden.

Nu är jag sugen på att skruva igen, men vet inte riktigt med vad. Jag skulle vilja ha en hobby där skruvandet faktiskt resulterar i något jag bryr mig om. Att bara skruva för skruvandets skull känns lönlöst.

Någon som har tips på nån hobby?

Urmakeri tycker jag helklart låter rimligt. Sedan finns ju modelljärnväg också.
Mycket pill, lite bruk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

3D printers är rätt skoj. Går att modifiera någon liten sak till att komponera ett helt bygga. Det mesta är open source, hårdvara som mjukvara. Delar/material är förhållandevis billigt och lätt tillgängligt, mycket går att printa. Stora communityn där folk delar idéer osv.

Spenderade delar av vintern med att bygga om matning och kylning till en printer, rätt intressant att lära sej hur de fungerar i lite mer detalj. Nästa mod blir nog att expandera stommarna så de blir mer exakt vinkelräta.

Permalänk
Medlem

FPV drönare? Man flyger väll bara 5% av tiden, eftersom man måste laga de så ofta haha.
Random elektonik projekt? Typ DIY CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Urmakeri kanske?

Skrivet av DavidtheDoom:

Urmakeri tycker jag helklart låter rimligt. Sedan finns ju modelljärnväg också.
Mycket pill, lite bruk.

Urmakeri låter faktiskt inte helt fel. Ska undersöka saken lite noggrannare. Har en bror som är klocktokig, så han skulle nog gilla det ;P

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Urmakeri låter faktiskt inte helt fel. Ska undersöka saken lite noggrannare. Har en bror som är klocktokig, så han skulle nog gilla det ;P

Rekommenderar isf. att du kikar på Vostok klockar (amphibia eller komandirskie). De är billiga, finns gott om delar, och ganska lätt att mecka med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

3D printers är rätt skoj. Går att modifiera någon liten sak till att komponera ett helt bygga. Det mesta är open source, hårdvara som mjukvara. Delar/material är förhållandevis billigt och lätt tillgängligt, mycket går att printa. Stora communityn där folk delar idéer osv.

Spenderade delar av vintern med att bygga om matning och kylning till en printer, rätt intressant att lära sej hur de fungerar i lite mer detalj. Nästa mod blir nog att expandera stommarna så de blir mer exakt vinkelräta.

Kinesisk 3D skrivare! Själva skrivaren kommer kräva underhåll och det är mycket projekt man kan printa och plocka med.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem

Renovera gamla mekaniska räknemaskiner. Mekanikerna är väl närmast outslitliga men de behöver tas isär, rengöras och smörjas upp för att de ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Urmakeri låter faktiskt inte helt fel. Ska undersöka saken lite noggrannare. Har en bror som är klocktokig, så han skulle nog gilla det ;P

Du kan moda klockor (väldigt populärt), så kan du tjäna en peng på det också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Jag håller mest på att renovera, justera och vid behov reparera mekaniken i gamla manuella objektiv från tiden före autofokus.
Använder dem ett tag, säljer eller ger bort dem till någon bättre behövande och införskaffar ett nytt, nåja, som säljs med det magiska ordet defekt på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

Du kan moda klockor (väldigt populärt), så kan du tjäna en peng på det också.

Intressant. Har du tips på typ en youtubekanal eller liknande där man kan sätta sig in mer i det?

Skrivet av Johan_G3:

Jag håller mest på att renovera, justera och vid behov reparera mekaniken i gamla manuella objektiv från tiden före autofokus.
Använder dem ett tag, säljer eller ger bort dem till någon bättre behövande och införskaffar ett nytt, nåja, som säljs med det magiska ordet defekt på begagnatmarknaden.

Det låter kul! Men måste inte sånt göras i en steril miljö? Hur får du tag i reservdelar?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Intressant. Har du tips på typ en youtubekanal eller liknande där man kan sätta sig in mer i det?

Det låter kul! Men måste inte sånt göras i en steril miljö? Hur får du tag i reservdelar?

Seiko har ett stort modcommunity, massa tillgängliga delar, men då är det mest utseendemässiga moddar.
Kolla seiko mods på fejjan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Astronomi kanske kan vara något? Mycket pill med teleskop, monteringar osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Renovera gamla mekaniska räknemaskiner. Mekanikerna är väl närmast outslitliga men de behöver tas isär, rengöras och smörjas upp för att de ska fungera.

Grymt tips!
Jag har sett flera videos senaste året just angående mekaniska räknemaskiner, riktigt fräna grejer! Verkar helt klart vara en bra utmaning om någon vill ha en finmekanisk utmaning.
Lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=vizbaHrW0Y0

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Intressant. Har du tips på typ en youtubekanal eller liknande där man kan sätta sig in mer i det?

Det låter kul! Men måste inte sånt göras i en steril miljö? Hur får du tag i reservdelar?

Nja, steril miljö krävs egentligen bara om cementerade linsgrupper ska plockas isär, annars fungerar det bra med ett välstädat arbetsrum och att direkt före återmontering tvätta av linsytorna med IPA och linspapper. Reservdelar får jag mest från objektiv där linserna är trasiga eller några bländarblad är brutna och sedan tillverkar jag emellanåt, där det går, nya delar för hand av mässings- eller tunnplåt.
Senaste var bara en rengöringen, det ska jag ut med idag och prova, ett Minolta Rokkor-TC 100mm f/4 där bländaren var genomoljig och linsytorna inte såg ut att ha gjorts rent sedan det tillverkades 1960.

Lite bilder från före isärtagning och rengöring:
https://knytpunkt.com/Album/mino_tc_100mm.php

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Renovera gamla mekaniska räknemaskiner. Mekanikerna är väl närmast outslitliga men de behöver tas isär, rengöras och smörjas upp för att de ska fungera.

Skrivet av Arkebuzer:

Grymt tips!
Jag har sett flera videos senaste året just angående mekaniska räknemaskiner, riktigt fräna grejer! Verkar helt klart vara en bra utmaning om någon vill ha en finmekanisk utmaning.
Lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=vizbaHrW0Y0

Ser ut att vara fascinerande och charmiga apparater! Men jäklar vad många delar 😅 iofs kan man ju göra som han i videon och inte plocka ner den fullständigt i beståndsdelar.

Jag har faktiskt en gammal skrivmaskin som jag inte riktigt tagit mig an ännu. Sjujäkla massa delar i den också

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köp ett gäng GBA moderkort och renovera dom med nytt skal, nya knappar, ny färg LCD. Sälj dom sedan på Tradera för stor vinst. Väldigt tillfredställande hobby faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Köp ett gäng GBA moderkort och renovera dom med nytt skal, nya knappar, ny färg LCD. Sälj dom sedan på Tradera för stor vinst. Väldigt tillfredställande hobby faktiskt.

Stor vinst? En GBA tycks ju bara kosta 600kr på Tradera?
https://www.tradera.com/item/467716120

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Ser ut att vara fascinerande och charmiga apparater! Men jäklar vad många delar 😅 iofs kan man ju göra som han i videon och inte plocka ner den fullständigt i beståndsdelar.

Jag har faktiskt en gammal skrivmaskin som jag inte riktigt tagit mig an ännu. Sjujäkla massa delar i den också

Det är väl en massa pilliga delar du söker Det krävs mängder med tålamodskrävande timmar i en sån maskin för att renovera den och du behöver troligen inte jobba med mikroskåp som om du ska ge dig på mekaniska klockor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Stor vinst? En GBA tycks ju bara kosta 600kr på Tradera?
https://www.tradera.com/item/467716120

När jag köpte GBA konsoller så gick dom allt från 100 kr till 280 kr. Man får hålla koll på auktioner. På olika köp o sälj saiter och sikta in sig på dom mest slitna konsollerna. Har själv fortfarande 10-12 fullt fungerande moderkort liggandes i byrån.

Skal, skärmar, knappar, membran, remmar och klistermärken finns på AliXpress för runt 4-500kr. Kolla bara så det skickas från EU.

Tradera Auktion