Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Det var ju riktigt smart! Måste kolla på detta verkligen!

Jag köpte något liknande denna vätska:
https://www.wiggle.se/slime-punkteringsskydd-for-slanglost

Samt denna "pump":
https://www.wiggle.se/lifeline-pumphuvud-till-kolsyrepump-med...

Kolsyrepatroner, med gängor, var slut när jag beställde så det köpte jag på Biltema.

Som sagt, har inte provat ännu men det bör fungera bra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Tubeless är riktigt trevlig tycker jag, har kört det i ett antal år nu. Största fördelen är att du kan köra mycket lägre däcktryck, vilket ger ökad komfort och märkligt nog lägre rullmotstånd. Sen slipper du även risken för "snake bites" om man cyklar på en kant tex och det minskar även risken för punktering i allmänhet då du har lägre däckstryck. Tätningsväskan gör två saker, dels tätar det kanten mellan däck och fälg när du monterar men framförallt så täpper den snabbt till om du skulle få en mindre puntkering, tänk nål eller liten glasbit. Det kommer att spruta ut lite vätska men i de flesta fall tätar den hålet därefter, då kan du bara fylla på med CO2 och cykla vidare!

Nackdelen är att det är rätt meckigt att montera, passformen mellan fälg och däck är extremt tight och det kan ibland vara lite krångligt att få däcket at "sätta sig". Det sistnämnda kan man lösa med CO2, specialiserade pumpar med en flaska (tex Airshot) eller kompressor.

Jaha? Men vad händer ifall man skulle skippa tätningsvätskan och ändå köra med lägre däcktryck? (=större chans för punktering?). Shit va smart! Men tätar den till som en temporär lösning så att man kan köra hem och därefter byta eller är den tätningen safe att köra längre sträcka med?

Skrivet av Implor:

*Lägre tryck
*lättare
*kan ha ”korv” (går att cykla på vid punka)
*visst punka skydd (aldrig hjälpt mig vid punka)

-kladdig
-dyrt (vätska och ventiler)

Cyklar du inte Stig och behöver greppet så skippa.

Kommer antagligen bara att cykla på asfalt och 20% minigrus haha.

Skrivet av twk:

Jag köpte något liknande denna vätska:
https://www.wiggle.se/slime-punkteringsskydd-for-slanglost

Samt denna "pump":
https://www.wiggle.se/lifeline-pumphuvud-till-kolsyrepump-med...

Kolsyrepatroner, med gängor, var slut när jag beställde så det köpte jag på Biltema.

Som sagt, har inte provat ännu men det bör fungera bra 🙂

Nice! Ska bli så kul att få testa!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Har kollat på Tubeless men förstår inte riktigt. Vad jag förstår så ska man köra det? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det?
Vad gör tätningsvätskan? Har hört att det läcker när man väl får punka?

Skrivet av Dashio:

Jaha? Men vad händer ifall man skulle skippa tätningsvätskan och ändå köra med lägre däcktryck? (=större chans för punktering?). Shit va smart! Men tätar den till som en temporär lösning så att man kan köra hem och därefter byta eller är den tätningen safe att köra längre sträcka med?

Mindre hål och dyl kan man se som permanent lösta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Men vad händer ifall man skulle skippa tätningsvätskan och ändå köra med lägre däcktryck? (=större chans för punktering?). Shit va smart! Men tätar den till som en temporär lösning så att man kan köra hem och därefter byta eller är den tätningen safe att köra längre sträcka med?

Kommer antagligen bara att cykla på asfalt och 20% minigrus haha.

Nice! Ska bli så kul att få testa!

Utan tätningsvätska får du en permanent punka, så det tar bort hela poängen. Kladdet med vätskan är inte så farligt som många säger ärligt talat. Jagä rsom tidigare nämnt extremt nöjd med mina slanglösa däck, förra året råkade jag lägga en runda som visade sig innehålla ca 25 km grusväg, varav kanske 15 km var hårdpackat och nästan betongliknande men 10 km var grovt, löst och vasst grus. Kunde utan problem köra där med 25 mm däck utan punka!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Men vad händer ifall man skulle skippa tätningsvätskan och ändå köra med lägre däcktryck? (=större chans för punktering?). Shit va smart! Men tätar den till som en temporär lösning så att man kan köra hem och därefter byta eller är den tätningen safe att köra längre sträcka med?

Kommer antagligen bara att cykla på asfalt och 20% minigrus haha.

Nice! Ska bli så kul att få testa!

Har du för lågt lufttryck kan däcket kränga av fälgen, tätningsvätskan behövs nog ännu men kanske kan "hookless" bli så bra att det funkar utan extra tätning åtminstone för "snällare" cykling på släta underlag, hookless ger också möjlighet till lättare men samtidigt starkare hjul genom att tillverkningsprocessen av fälgen förenklas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mindre hål och dyl kan man se som permanent lösta.

Jaha okej grymt ju med sådana däck!

Skrivet av vargeEEEEn:

Utan tätningsvätska får du en permanent punka, så det tar bort hela poängen. Kladdet med vätskan är inte så farligt som många säger ärligt talat. Jagä rsom tidigare nämnt extremt nöjd med mina slanglösa däck, förra året råkade jag lägga en runda som visade sig innehålla ca 25 km grusväg, varav kanske 15 km var hårdpackat och nästan betongliknande men 10 km var grovt, löst och vasst grus. Kunde utan problem köra där med 25 mm däck utan punka!

Holy haha! Jag ser fokl på stan med sådana supertunna däck och det är nästan skrämmande litet haha!

Skrivet av mrqaffe:

Har du för lågt lufttryck kan däcket kränga av fälgen, tätningsvätskan behövs nog ännu men kanske kan "hookless" bli så bra att det funkar utan extra tätning åtminstone för "snällare" cykling på släta underlag, hookless ger också möjlighet till lättare men samtidigt starkare hjul genom att tillverkningsprocessen av fälgen förenklas.
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/07/Enve-hookless-journal-2-2-710d656.jpg?webp=true&quality=45&resize=815%2C543

Detta blir ju mer intressant och villhöver känslan ökar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha okej grymt ju med sådana däck!

Holy haha! Jag ser fokl på stan med sådana supertunna däck och det är nästan skrämmande litet haha!

Detta blir ju mer intressant och villhöver känslan ökar

Här är en gammal demo på hur tubeless från Stans fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=FTlZvOVG8zs

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Här är en gammal demo på hur tubeless från Stans fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=FTlZvOVG8zs

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag har precis bestämt mig för 2st långsiktiga projekt där jag kommer att bygga en lvg och en gravel från scratch. Min tanke är att köpa delar pö om pö för att strössla ut utgifterna under flera månader samtidigt som jag får lite tid att lära mig. Min utgångspunkt är att jag inte vet ett smack ännu om cyklar, vet inte ens hur man byter däck men det är någonting man får ta och lära sig. Jag kommer att börja med en landsvägcykel(antingen aero/light) men för att kolla efter ram måste jag välja bromsmetoden.

Jag har googlat och känner verkligen som att jag har vänt allting upp och ned för att få reda på "svaret". Det är (tyvärr) en fråga om fälgbroms vs skivbroms.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har precis bestämt mig för 2st långsiktiga projekt där jag kommer att bygga en lvg och en gravel från scratch. Min tanke är att köpa delar pö om pö för att strössla ut utgifterna under flera månader samtidigt som jag får lite tid att lära mig. Min utgångspunkt är att jag inte vet ett smack ännu om cyklar, vet inte ens hur man byter däck men det är någonting man får ta och lära sig. Jag kommer att börja med en landsvägcykel(antingen aero/light) men för att kolla efter ram måste jag välja bromsmetoden.

Jag har googlat och känner verkligen som att jag har vänt allting upp och ned för att få reda på "svaret". Det är (tyvärr) en fråga om fälgbroms vs skivbroms.

Vad tycker ni?

Skiva, finns inget att fundera på. Marknaden har bestämt att det är dit utvecklingen framåt kommer att gå så om du vill ha lättare att uppgradera etc i framtiden så kör på skiva.

Sen att det har bättre bromsverkan, styvare hjul, etc. Är bara ytterligare fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skiva, finns inget att fundera på. Marknaden har bestämt att det är dit utvecklingen framåt kommer att gå så om du vill ha lättare att uppgradera etc i framtiden så kör på skiva.

Sen att det har bättre bromsverkan, styvare hjul, etc. Är bara ytterligare fördelar.

Lättare att uppgradera är ju någonting som önskas, eller snarare kanske att det går att reparera. Är fälgbromsar lite som CD skivor förr? ELler håller på att "dö ut"?
Vad menas med styvare hjul?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har precis bestämt mig för 2st långsiktiga projekt där jag kommer att bygga en lvg och en gravel från scratch. Min tanke är att köpa delar pö om pö för att strössla ut utgifterna under flera månader samtidigt som jag får lite tid att lära mig. Min utgångspunkt är att jag inte vet ett smack ännu om cyklar, vet inte ens hur man byter däck men det är någonting man får ta och lära sig. Jag kommer att börja med en landsvägcykel(antingen aero/light) men för att kolla efter ram måste jag välja bromsmetoden.

Jag har googlat och känner verkligen som att jag har vänt allting upp och ned för att få reda på "svaret". Det är (tyvärr) en fråga om fälgbroms vs skivbroms.

Vad tycker ni?

Köp begagnat i så stor utsträckning som det går, det kommer du spara mycket pengar på. Finns i regel rätt mycket till salu på happyride.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Lättare att uppgradera är ju någonting som önskas, eller snarare kanske att det går att reparera. Är fälgbromsar lite som CD skivor förr? ELler håller på att "dö ut"?
Vad menas med styvare hjul?

Precis, marknaden verkar som att den är ganska beredd på att snart lämna fälgbromsar helt tillförmån för de bättre skivbromsarna.

Styvare hjul innebär att de flexar mindre vid belastning. Detta kommer av att fälgarna kan byggas på annat vis när de inte har en bromdyta att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har precis bestämt mig för 2st långsiktiga projekt där jag kommer att bygga en lvg och en gravel från scratch. Min tanke är att köpa delar pö om pö för att strössla ut utgifterna under flera månader samtidigt som jag får lite tid att lära mig. Min utgångspunkt är att jag inte vet ett smack ännu om cyklar, vet inte ens hur man byter däck men det är någonting man får ta och lära sig. Jag kommer att börja med en landsvägcykel(antingen aero/light) men för att kolla efter ram måste jag välja bromsmetoden.

Jag har googlat och känner verkligen som att jag har vänt allting upp och ned för att få reda på "svaret". Det är (tyvärr) en fråga om fälgbroms vs skivbroms.

Vad tycker ni?

Min erfarenhet av fälgbromsar är att vajrarna behöver spännas hela tiden, fungerar dåligt när det regnar och är blött - liksom slirar och är dålig bromsverkan i motsats till cykeln jag köpte förra året, en Merida Crossway Urban 100 och det var min första upplevelse med skivbromsar på cykel, kan säga att jag aldrig går tillbaka till fälgbromsar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Jag har precis bestämt mig för 2st långsiktiga projekt där jag kommer att bygga en lvg och en gravel från scratch. Min tanke är att köpa delar pö om pö för att strössla ut utgifterna under flera månader samtidigt som jag får lite tid att lära mig. Min utgångspunkt är att jag inte vet ett smack ännu om cyklar, vet inte ens hur man byter däck men det är någonting man får ta och lära sig. Jag kommer att börja med en landsvägcykel(antingen aero/light) men för att kolla efter ram måste jag välja bromsmetoden.

Jag har googlat och känner verkligen som att jag har vänt allting upp och ned för att få reda på "svaret". Det är (tyvärr) en fråga om fälgbroms vs skivbroms.

Vad tycker ni?

Fälgbroms sliter på dina hjul.

Så om pengar är en faktor och du vill ha fina Racerhjul som inte blir uppätna av att du bromsar -> Skivbroms
Ska du bromsa i tråkigt väder? Blött? Snö? Etc? -> Skivbroms
Väger du lite mer eller ska du lasta cykeln tungt? -> Skivbroms

Dock tycker jag personligen att fälgbroms är snyggare, men just första punkten är en dealbreaker för mig även om de två efterföljande är faktorer också!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Köp begagnat i så stor utsträckning som det går, det kommer du spara mycket pengar på. Finns i regel rätt mycket till salu på happyride.

Jo precis, jag tänkte jag skulle försöka köpa begagnat i den mån det går och enbart ramen online. Jag har dock så svårt att veta vad som passar gällande groupset och vad som passar till ramen. Håller på att kolla väldigt många youtube klipp bara för att dels lära mig terminologin och därefter hur man bygger haha

Bara för att ta ett exempel, vilken chain ring passar till en 11 speed groupset

De flesta bygger fälgbromsar och ingen visar hur man gör med skiv, därmed pendlade jag också ifall jag också skulle köra fälgbromsar.

Skrivet av Cerb:

Precis, marknaden verkar som att den är ganska beredd på att snart lämna fälgbromsar helt tillförmån för de bättre skivbromsarna.

Styvare hjul innebär att de flexar mindre vid belastning. Detta kommer av att fälgarna kan byggas på annat vis när de inte har en bromdyta att ta hänsyn till.

Jaha? Det visste jag faktiskt inte. Visserligen minns jag farfar med sina fälgbromsar och att de har funnits på marknaden länge men visste inte att de var beredd på att lämna helt. Men samtidigt förstår man ju det också.

Så jag antar att man vill ha styv cykel? Försöker bara förstå ifall styvheten är en positiv eller negativ aspekt och varför

Skrivet av Sysop:

Min erfarenhet av fälgbromsar är att vajrarna behöver spännas hela tiden, fungerar dåligt när det regnar och är blött - liksom slirar och är dålig bromsverkan i motsats till cykeln jag köpte förra året, en Merida Crossway Urban 100 och det var min första upplevelse med skivbromsar på cykel, kan säga att jag aldrig går tillbaka till fälgbromsar.

Jaha trodde att man var tvungen att justera för skivbromsarna också eller? Men är dessa då alltså hydrauliska skivbromsar? Hur kan man se ifall de är mekaniska eller hydrauliska?

Skrivet av DavidtheDoom:

Fälgbroms sliter på dina hjul.

Så om pengar är en faktor och du vill ha fina Racerhjul som inte blir uppätna av att du bromsar -> Skivbroms
Ska du bromsa i tråkigt väder? Blött? Snö? Etc? -> Skivbroms
Väger du lite mer eller ska du lasta cykeln tungt? -> Skivbroms

Dock tycker jag personligen att fälgbroms är snyggare, men just första punkten är en dealbreaker för mig även om de två efterföljande är faktorer också!

Utöver att de bromsar sämre vid regn visste jag men de andra tänkte jag inte ens på och det är ju väldigt viktiga aspekter kan jag tycka! Ja haha jag tyckte nästan också att fälgbroms var snyggare men det är kanske som du säger, att det är en dealbreaker att bromsarna "äter" upp hjulen och med tiden måste man köpa nya hjul medan skivbromsarna äter upp bromsskivorna?

DÅ är jag övertygad om att det är skivbroms som gäller och det är beslutat.

Nu till det som jag tycker är svåraste, groupset. Vad jag förstår är Shimano 105 sweet spoten mellan high tier och low tier. Inom 105 fanns det en drös med olika versioner och man vart bara superförvirrad. Hur väl kan man blanda komponenter, givet att det är inom Shimano?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Var ute en runda i skogen idag, fortfarande rätt blött vissa sträckor, men ändå riktigt roligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Nu till det som jag tycker är svåraste, groupset. Vad jag förstår är Shimano 105 sweet spoten mellan high tier och low tier. Inom 105 fanns det en drös med olika versioner och man vart bara superförvirrad. Hur väl kan man blanda komponenter, givet att det är inom Shimano?

Köper du moderna 105 så kan du blanda vilt med de vassare modellerna som är 11-speed. Så dura-ace och ultegra är kompatibelt också.

Shimano kommer nog i år eller senast nästa år släppa 12-speed grejer och de kommer nog inte vara kompatibelt alls med några nuvarande grejer undantaget fram derailleur typ.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis, jag tänkte jag skulle försöka köpa begagnat i den mån det går och enbart ramen online. Jag har dock så svårt att veta vad som passar gällande groupset och vad som passar till ramen. Håller på att kolla väldigt många youtube klipp bara för att dels lära mig terminologin och därefter hur man bygger haha

Bara för att ta ett exempel, vilken chain ring passar till en 11 speed groupset

De flesta bygger fälgbromsar och ingen visar hur man gör med skiv, därmed pendlade jag också ifall jag också skulle köra fälgbromsar.

Jaha? Det visste jag faktiskt inte. Visserligen minns jag farfar med sina fälgbromsar och att de har funnits på marknaden länge men visste inte att de var beredd på att lämna helt. Men samtidigt förstår man ju det också.

Så jag antar att man vill ha styv cykel? Försöker bara förstå ifall styvheten är en positiv eller negativ aspekt och varför

Jaha trodde att man var tvungen att justera för skivbromsarna också eller? Men är dessa då alltså hydrauliska skivbromsar? Hur kan man se ifall de är mekaniska eller hydrauliska?

Utöver att de bromsar sämre vid regn visste jag men de andra tänkte jag inte ens på och det är ju väldigt viktiga aspekter kan jag tycka! Ja haha jag tyckte nästan också att fälgbroms var snyggare men det är kanske som du säger, att det är en dealbreaker att bromsarna "äter" upp hjulen och med tiden måste man köpa nya hjul medan skivbromsarna äter upp bromsskivorna?

DÅ är jag övertygad om att det är skivbroms som gäller och det är beslutat.

Nu till det som jag tycker är svåraste, groupset. Vad jag förstår är Shimano 105 sweet spoten mellan high tier och low tier. Inom 105 fanns det en drös med olika versioner och man vart bara superförvirrad. Hur väl kan man blanda komponenter, givet att det är inom Shimano?

Styv = bra

På min första racer som jag köpte för ca 7 år sedan (helt sjukt vad tiden går) hade jag förra generationens shimano 105, och de grejerna är verkligen kalas för pengarna. Jag tror att med utvecklingen som skett är nog även senaste tiagra (finns väl i 11s?) riktigt bra även fast jag själv inte provat.

Du märker enligt mig ytterst lite skillnad på senaste 105 och mekaniska ultegra. Elektroniska växlar är najs och känns najs, men det gör också ytterst liten skillnad. Satsa istället på ett par vassare hjul längre fram när du helt fastnat för cykling, är mitt tips.

Som andra sagt, leta begagnat och ha lite tålamod! Köp hellre en lite nyare Tiagra än en äldre 105 enligt mig, men det är såklart en smaksak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Styv = bra

På min första racer som jag köpte för ca 7 år sedan (helt sjukt vad tiden går) hade jag förra generationens shimano 105, och de grejerna är verkligen kalas för pengarna. Jag tror att med utvecklingen som skett är nog även senaste tiagra (finns väl i 11s?) riktigt bra även fast jag själv inte provat.

Du märker enligt mig ytterst lite skillnad på senaste 105 och mekaniska ultegra. Elektroniska växlar är najs och känns najs, men det gör också ytterst liten skillnad. Satsa istället på ett par vassare hjul längre fram när du helt fastnat för cykling, är mitt tips.

Som andra sagt, leta begagnat och ha lite tålamod! Köp hellre en lite nyare Tiagra än en äldre 105 enligt mig, men det är såklart en smaksak!

Medhåll. Tiagra är jättebra och Sora är helt okej men vet inte om jag skulle gå på Claris/Tourney. Tycker det börjar bli lite väl klankig växling på dem men det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köper du moderna 105 så kan du blanda vilt med de vassare modellerna som är 11-speed. Så dura-ace och ultegra är kompatibelt också.

Shimano kommer nog i år eller senast nästa år släppa 12-speed grejer och de kommer nog inte vara kompatibelt alls med några nuvarande grejer undantaget fram derailleur typ.

Ah! Detta visste jag inte! Men då var det nog inte så värst farligt. Vet du när hydrauliska skivbroms börjar? Eller har alla tiers hydrauliska skivbroms?

Men kommer det att bli "storebrorsan" till samtliga? Mao, att den sitter ovan Dura-ace?

Skrivet av Mrbond:

Styv = bra

På min första racer som jag köpte för ca 7 år sedan (helt sjukt vad tiden går) hade jag förra generationens shimano 105, och de grejerna är verkligen kalas för pengarna. Jag tror att med utvecklingen som skett är nog även senaste tiagra (finns väl i 11s?) riktigt bra även fast jag själv inte provat.

Du märker enligt mig ytterst lite skillnad på senaste 105 och mekaniska ultegra. Elektroniska växlar är najs och känns najs, men det gör också ytterst liten skillnad. Satsa istället på ett par vassare hjul längre fram när du helt fastnat för cykling, är mitt tips.

Som andra sagt, leta begagnat och ha lite tålamod! Köp hellre en lite nyare Tiagra än en äldre 105 enligt mig, men det är såklart en smaksak!

Okej, bara för att spinna vidare med styvheten. När vill man ha en icke-styv cykel? Gravels/MTB?
Vad jag förstår så finns de bara i 10s.
Claris 8s, Sora 9s, Tiagra 10s och resten i 11s men jag kan ha fel och här får någon rätta mig i så fall

Men är de elektroniska växlarna värt det eller är det mer en lyxvara?
Jag är än så länge rätt inställd på 105 iaf baserat på allas omdöme och tror nog att jag inte kommer märka någon skillnad iaf vad gäller ultegra eller dura ace och som du säger bättre att lägga pengarna på någonting man kommer att ha någon nytta av såsom kläder, skor etc.

Nu när man har valt en ram, så ska den få plats med en 700x32c, måste man ta hänsyn till skivbromsen eller är det fritt fram att köra 32mm direkt?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Medhåll. Tiagra är jättebra och Sora är helt okej men vet inte om jag skulle gå på Claris/Tourney. Tycker det börjar bli lite väl klankig växling på dem men det är väl en smaksak.

Jag har en instegscykel med claris och min personliga åsikt är att den fungerar men jag känner ibland att jag saknar en växel baserat på att jag ligger på den största ringen fram och bak. En annan faktor är att med claris(vad jag har googlat fram) är att man inte kan justera längden för bromsarna. Så när jag ligger på dropsen så når jag inte fram så jag drar mig från att ligga på dropsen och är på hoodsen hela tiden.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Ah! Detta visste jag inte! Men då var det nog inte så värst farligt. Vet du när hydrauliska skivbroms börjar? Eller har alla tiers hydrauliska skivbroms?

Men kommer det att bli "storebrorsan" till samtliga? Mao, att den sitter ovan Dura-ace?

Lär väl vara Topp-tier, dvs Dura-ace som uppgraderas till 12-speed. Eventuellt hänger Ultegra med också men jag vet inte några detaljer mer än ryktesvägen. SRAM har ju redan 12-speed så något lär Shimano göra snarast.

Hydraliska finns nog i de flesta. Går ju köra vanliga fälgbromsreglage om du vill ha mekaniska skivbromsar. Tiagra finns iaf som hydraliska, osäker på om Sora finns som hydraliska.

Citat:

Claris 8s, Sora 9s, Tiagra 10s och resten i 11s men jag kan ha fel och här får någon rätta mig i så fall

Stämmer, finns även mtb-serien och även GRX som är gravel-bike serien som har andra namn.

Citat:

Men är de elektroniska växlarna värt det eller är det mer en lyxvara?
Jag är än så länge rätt inställd på 105 iaf baserat på allas omdöme och tror nog att jag inte kommer märka någon skillnad iaf vad gäller ultegra eller dura ace och som du säger bättre att lägga pengarna på någonting man kommer att ha någon nytta av såsom kläder, skor etc.

Idag är skillnaden mellan 105 och de vassare mekaniska drivlinorna främst vikt och material. Så om du kan gå ner 1 kg av att träna mer så finns det nog egentligen ingen större vits med att köpa de dyrare drivlinorna.

Di2 har möjlighet att lösa växlingen åt dig automagiskt på fram-bakväxel så att du inte korsar kedjan mellan dreven. Det är ju ett nice to have men du måste även minnas att ladda batterierna med jämna mellan rum.

Citat:

Nu när man har valt en ram, så ska den få plats med en 700x32c, måste man ta hänsyn till skivbromsen eller är det fritt fram att köra 32mm direkt?

Om du inte ska bygga egen cykel så ska det nog stå vad det går in för däck i ramen. Ramen och gaffeln måste vara byggd för skivbroms annars kan du inte fästa bromsoken. Gaffel och ram har frigångssiffror tillgängliga när du köper dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lär väl vara Topp-tier, dvs Dura-ace som uppgraderas till 12-speed. Eventuellt hänger Ultegra med också men jag vet inte några detaljer mer än ryktesvägen. SRAM har ju redan 12-speed så något lär Shimano göra snarast.

Hydraliska finns nog i de flesta. Går ju köra vanliga fälgbromsreglage om du vill ha mekaniska skivbromsar. Tiagra finns iaf som hydraliska, osäker på om Sora finns som hydraliska.

Stämmer, finns även mtb-serien och även GRX som är gravel-bike serien som har andra namn.

Idag är skillnaden mellan 105 och de vassare mekaniska drivlinorna främst vikt och material. Så om du kan gå ner 1 kg av att träna mer så finns det nog egentligen ingen större vits med att köpa de dyrare drivlinorna.

Di2 har möjlighet att lösa växlingen åt dig automagiskt på fram-bakväxel så att du inte korsar kedjan mellan dreven. Det är ju ett nice to have men du måste även minnas att ladda batterierna med jämna mellan rum.

Om du inte ska bygga egen cykel så ska det nog stå vad det går in för däck i ramen. Ramen och gaffeln måste vara byggd för skivbroms annars kan du inte fästa bromsoken. Gaffel och ram har frigångssiffror tillgängliga när du köper dessa.

Haha man ska inte underskatta hur djävulskt jobbigt det kan bli när di2-batteriet laddat ur.. Förra sommaren var jag en bra bit hemifrån i kuperad terräng och batteriet laddade ur. Då var tårarna inte långt bort hahah.. Det har ju extremt bra batteritid men det är också därför det är så lätt att glömma!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mrbond:

Haha man ska inte underskatta hur djävulskt jobbigt det kan bli när di2-batteriet laddat ur.. Förra sommaren var jag en bra bit hemifrån i kuperad terräng och batteriet laddade ur. Då var tårarna inte långt bort hahah.. Det har ju extremt bra batteritid men det är också därför det är så lätt att glömma!

Min nuvarande cykel är som sagt så simpel det kan bli utan att det är något som stoppar mig (bara jag som stoppar cykeln).
Mekaniska skivbromsar och mekaniska växlar är lätta att serva!

Di2 är så förbaskat dyra också så rimligen är jag försnål. Kanske när instegsmodellerna blir elektroniska...

Lägger ju iof mer på cykelkläder och sportnäring än vad som är lätt att bortförklara för fästmön så snart får jag väl skaffa en cykel med elektroniska växlar för att ha ett objekt att beskylla för vart pengarna tar vägen 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lär väl vara Topp-tier, dvs Dura-ace som uppgraderas till 12-speed. Eventuellt hänger Ultegra med också men jag vet inte några detaljer mer än ryktesvägen. SRAM har ju redan 12-speed så något lär Shimano göra snarast.

Hydraliska finns nog i de flesta. Går ju köra vanliga fälgbromsreglage om du vill ha mekaniska skivbromsar. Tiagra finns iaf som hydraliska, osäker på om Sora finns som hydraliska.

Stämmer, finns även mtb-serien och även GRX som är gravel-bike serien som har andra namn.

Idag är skillnaden mellan 105 och de vassare mekaniska drivlinorna främst vikt och material. Så om du kan gå ner 1 kg av att träna mer så finns det nog egentligen ingen större vits med att köpa de dyrare drivlinorna.

Di2 har möjlighet att lösa växlingen åt dig automagiskt på fram-bakväxel så att du inte korsar kedjan mellan dreven. Det är ju ett nice to have men du måste även minnas att ladda batterierna med jämna mellan rum.

Om du inte ska bygga egen cykel så ska det nog stå vad det går in för däck i ramen. Ramen och gaffeln måste vara byggd för skivbroms annars kan du inte fästa bromsoken. Gaffel och ram har frigångssiffror tillgängliga när du köper dessa.

Kanske lite offtopic men visste inte hur du citerade del för del(vilket var lätt att följa btw) men jag svarar så som jag kan haha!

Då är det ingen ide att ens kolla på det haha såg priserna på dura ace och det var bortom mina drömmar. Just nu kan jag nog iaf inte rättfärdiga det priset iaf haha. Men är alltså SRAM deras konkurrenter då? Känns som att man ser Shimano mer än SRAM. Inget fel på SRAM va?

Ja GRX är ju nästa grej som jag har läst en hel del om. Går det att ha GRX på en road bike? Försöker förstå skillnaden mellan de och hittade någonting som kallas för clutch men hittar inte vad det är.

Ah juste, vikt gör väldigt mycket för cyklister har jag läst. De jagar verkligen gram haha! Någonting som man kan tycka är löjligt men som säkert är väldigt viktigt.

Jo precis, det står att det är en disc brake ram och jag har sett några färdiga builds där samtliga har någon slags form av skiva så jag misstänker starkt att det är för skivbromsen. Utöver har de också en liknande ram fast den heter V brake(antar då att det är fälgbroms?).

Med frigångssiffror så menar du att de räknar med att man max kan stoppa in 32mm och därmed har en liten offset? Kanske menar samma sak men talar olika språk? ber om ursäkt för alla frågor på en gång haha det är bara så kul när man precis har öppnat dörren till en ny värld haha!

Skrivet av Mrbond:

Haha man ska inte underskatta hur djävulskt jobbigt det kan bli när di2-batteriet laddat ur.. Förra sommaren var jag en bra bit hemifrån i kuperad terräng och batteriet laddade ur. Då var tårarna inte långt bort hahah.. Det har ju extremt bra batteritid men det är också därför det är så lätt att glömma!

Hahaha oj den var inte rolig men det går ändå att cykla eller är man helt körd och måste börja promenera? Antar att batteriet är till för att växla?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Kanske lite offtopic men visste inte hur du citerade del för del(vilket var lätt att följa btw) men jag svarar så som jag kan haha!
Jag skrev bara:
[/quote] <- Avslutar ett pågående citat
min text här <- Texten jag vill stoppa in
[quote] <- Påbörjar citatet för kommande text. Det måste finnas lika många [quote] som [/quote] för att inget ska paja
Absolut inget krav att göra detta. Bara lättare för mig att svara när jag jobbar systematiskt så jag gör det mer för min skull!

Då är det ingen ide att ens kolla på det haha såg priserna på dura ace och det var bortom mina drömmar. Just nu kan jag nog iaf inte rättfärdiga det priset iaf haha. Men är alltså SRAM deras konkurrenter då? Känns som att man ser Shimano mer än SRAM. Inget fel på SRAM va?

SRAM är ju mindre men till stor del kompatibelt med Shimano vilket är bra för oss konsumenter. Inget fel på SRAM. Shimano var "snälla" och släppte in SRAM på marknaden för ett par decennier sen. Shimano är större.

Citat:

Ja GRX är ju nästa grej som jag har läst en hel del om. Går det att ha GRX på en road bike? Försöker förstå skillnaden mellan de och hittade någonting som kallas för clutch men hittar inte vad det är.

Ja, skillanden på en endurance racer och en gravel bike är inte jättestor. Det är lite skillnad på drevens storlek och bakväxelns arm (lång arm = stor kassett baktill).

Clutch är från MTB-världen och till för att spänna undersidan av kedjan så att den in svajar eller hoppar av när man hoppar över bråte i skogen.

Citat:

Ah juste, vikt gör väldigt mycket för cyklister har jag läst. De jagar verkligen gram haha! Någonting som man kan tycka är löjligt men som säkert är väldigt viktigt.

Vill man vara snabbast så...

För mig är det ju helt skitsamma då jag som sagt bör tappa lite midjeomfång innan jag bråkar om dyrare komponenter. För andra är det ju den enskilt lättaste grejen att förbättra på ur viktsynpunkt.

Citat:

Jo precis, det står att det är en disc brake ram och jag har sett några färdiga builds där samtliga har någon slags form av skiva så jag misstänker starkt att det är för skivbromsen. Utöver har de också en liknande ram fast den heter V brake(antar då att det är fälgbroms?).

V brake = fälgbroms.
Ramarna för skivbroms har ofta något starkare stag och har infästningar så att det går att fästa bromsoken.

Citat:

Med frigångssiffror så menar du att de räknar med att man max kan stoppa in 32mm och därmed har en liten offset? Kanske menar samma sak men talar olika språk? ber om ursäkt för alla frågor på en gång haha det är bara så kul när man precis har öppnat dörren till en ny värld haha!

Står det att framgaffeln/ramen stödjer 40-650CC däck eller 32-700CC så är det ju vad ramen stödjer. Ramen i sig kan vara en för fälgbroms eller diskbroms.

Citat:

Hahaha oj den var inte rolig men det går ändå att cykla eller är man helt körd och måste börja promenera? Antar att batteriet är till för att växla?

Går att spänna upp hur långt bakväxeln får föra sig ner på kassetten med stoppskruven. TLDR, du får välja en växel och cykla hem på med hjälp av en skruvmejsel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Min erfarenhet av fälgbromsar är att vajrarna behöver spännas hela tiden, fungerar dåligt när det regnar och är blött - liksom slirar och är dålig bromsverkan i motsats till cykeln jag köpte förra året, en Merida Crossway Urban 100 och det var min första upplevelse med skivbromsar på cykel, kan säga att jag aldrig går tillbaka till fälgbromsar.

Jag har använt cyklar med rostfria fälgar, blanka och fina var de för det mesta, supersläta bromsytor som glänser vackert.... Speciellt vackert glänser de när de är fuktiga och de bromsar proportionerligt dåligt mot hur blanka de är, det tar typ 3-4 hjulvarv (10m) innan man torkat fälgen så pass satt de ens börjar bromsa

Skrivet av Dashio:

Så jag antar att man vill ha styv cykel? Försöker bara förstå ifall styvheten är en positiv eller negativ aspekt och varför

Nej man vill (åtminstone normalt sett) inte ha en maximalt styv cykel, de är faktiskt hemska att åka på om man ska åka på vägar, man vill ha en cykel som är styv på visa men flexibel på andra ställen så att den inte vibrerar för mycket, bättre ramar har börjat bygga in "fjädring utan fjädring" eller vad man nu ska kalla det, cyklar som generellt var väldigt styva var de första aluminiumcyklarna innan man började hydropressa ramrören, de tidiga alu cyklarna var ofta sämre och "långsammare" än stålramar fastän de var lättare eller hade samma vikt just för att de var för styva på alla ställen.

Tillverkarna försöker numera hitta "rätt flex" snarare än att göra allt maximalt stumt, att slippa vibrationerna gör det mycket behagligare, mindre tröttande och gör att det går snabbare, tittar man specifikt på däcken så ger det bättre fäste om de är mjukare.
En rätt rolig test nedan

Vibrationerna ändrar uppenbarligen känslan väldigt mycket och mjuk rull och lägre effektanvändning gör att det känns långsamt, nu åker man visserligen inte på kullersten hela tiden men för att peka på de principiella skillnaderna är det de gör intressant, rätt flex är viktigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt cyklar med rostfria fälgar, blanka och fina var de för det mesta, supersläta bromsytor som glänser vackert.... Speciellt vackert glänser de när de är fuktiga och de bromsar proportionerligt dåligt mot hur blanka de är, det tar typ 3-4 hjulvarv (10m) innan man torkat fälgen så pass satt de ens börjar bromsa

Förstår vad du menar. Jag kan cykla på ett helt annat sätt nu när jag vet att jag kan få stopp på cykeln, för mig den mest revolutionerande innovationen när det gäller cykling. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Det var ju riktigt smart! Måste kolla på detta verkligen!

Det är dig jag ska prata med! Jag är på gång och ska bygga en cykel snart

Har kollat på Tubeless men förstår inte riktigt. Vad jag förstår så ska man köra det? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det?
Vad gör tätningsvätskan? Har hört att det läcker när man väl får punka?

Står gärna till tjänst om jag kan.