Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad tror folk om bitcoin i längden? Kanske investeringsläge nu?

Jag tror bitcoin kommer bli ersatt av något annat i framtiden men när det är har jag ingen aning om.

Jag tror inte på bitcoin.
Fler och fler banker säger nej.
Elon säger nej.
Framtiden säger nej (?)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tror inte på bitcoin.
Fler och fler banker säger nej.
Elon säger nej.
Framtiden säger nej (?)

Ja, det finns ju så många krypovalutor. Om någon av dem skulle fungera i framtiden så lär det ju vara en ensam kryptovaluta som står som ensam herre på täppan. Jag brukade tro på krypto-valutor men har svängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tror inte på bitcoin.
Fler och fler banker säger nej.
Elon säger nej.
Framtiden säger nej (?)

Goldman Sachs
https://finance.yahoo.com/news/bitcoin-is-officially-a-new-as...

Morgan Stanley
https://www.cnbc.com/2021/03/17/bitcoin-morgan-stanley-is-the...

JP Morgan
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-26/jpmorgan-i...

Har inget mot att du inte tror på bitcoin, men vill iaf att du ska ha korrekt information innan du kommer till den slutsatsen.

Sedan att man sväljer clickbait i media med hull och hår har jag full förståelse för, tyvärr så får man nog se mer på vad folk gör snarare än vad dom säger. Tesla har nog ingen vinning i att ta betalt i bitcoin, änsålänge vidhåller Elon att Tesla inte sålt några bitcoin efter de 10%en dom använde för att boosta sin kvartalsrapport sist.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Har inget mot att du inte tror på bitcoin, men vill iaf att du ska ha korrekt information innan du kommer till den slutsatsen.

Är inte så överraskad att banker är intresserade av att tjäna pengar.
När det gäller krypto så är det väl självklart att själva tekniken bakom kommer till användning i framtiden. Att en valuta som bitcoin som gett ljuskygga personer ett lättare sätt att sköta sina affärer så är jag mer tveksam. Med det sagt så har vi väl själva snart en "e-krona".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är inte så överraskad att banker är intresserade av att tjäna pengar.
När det gäller krypto så är det väl självklart att själva tekniken bakom kommer till användning i framtiden. Att en valuta som bitcoin som gett ljuskygga personer ett lättare sätt att sköta sina affärer så är jag mer tveksam. Med det sagt så har vi väl själva snart en "e-krona".

Utan att vända på frågan, vilka problem löser en "e-krona" ?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Utan att vända på frågan, vilka problem löser en "e-krona" ?

Problemet med att det inte går att betala med kort om banken strular vilket händer då och då. Det vill säga göra samma sak som kontanter (alltid fungera) men digitalt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Utan att vända på frågan, vilka problem löser en "e-krona" ?

Om du har cash på fickan så är det dina pengar i din ficka. Det digitala ditot vi har idag bygger på bankkonton vilket i sig bygger på att privata banker står för infrastrukturen av vårt digitala penningsystem i dagsläget. Pengarna är inte hos dig utan hos en privat bank som byggt ett ITsystem för att "simulera" dina pengar. Typ så.
E-kronan gör det möjligt för en individ att ha digitala pengar på sin egen ficka och göra överföringar från person till person likt hur man gör med cash utan att den privata banken har någon inblandning i processen eller att de har byggt systemet för våra pengar.

Och då kan man ju såklart säga att "ja men det där löser ju bitcoin och alla andra kryptos också ju".
Och det är såklart sant! Så är det absolut!

Vad e-kronan däremot kan erbjuda till skillnad från de andra är en stabil nationell valuta likt den svenska kronan. Det innebär nationell kontroll med riksbanksinflytande för att stimulera tillväxt med inflationstakt, möjlighet att ge ut mer lån till nystartade företag, stabilitet i systemet och allt det där.
Ideologiskt kan man såklart tycka de är trista grejer. I praktiken är de emellertid helt nödvändiga i våra befintliga ekonomiska system. Dagens kryptovalutor är investeringsobjekt snarare än ersättare till nationsvalutor. Så ser det ut.

Huruvida vi medborgare är intresserade av att anamma e-kronan eller ej låter jag framtiden avgöra

Edit:
Jag glömde ju svara på frågan. Eller det som jag tycker är intressant iaf.
Att kunna behålla en nationell valuta - och samtidigt ta bort de skyhöga kraven på att vara bank för att hålla i pengar (i digital form). Vem som helst kan ge över en sedel till någon annan så egentligen är en sådan process enkel som tusan. Men eftersom att bankerna i dagsläget skulle kunna fiffla med sina digitala system så är kraven för att hantera pengar digitalt också eeeextremt höga. Det är svårt att starta bank. Det ska vara svårt för att undvika fiffel. Och det ska kontrolleras hårt.
Med en e-krona kan man ta bort alla dessa svåra krav. Vem som helst kan flytta runt pengar precis som att vi idag tillåter vem som helst att utföra utbyte av sedlar mellan två personer. Det krävs ingen banklicens för att ge sitt barn en tjuga.
Det skulle alltså kunna innebära en ny digital ekonomi när portarna öppnas för alla möjliga småföretag att ta fram digitala banker utan att det behöver vara så reglerat som i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Problemet med att det inte går att betala med kort om banken strular vilket händer då och då. Det vill säga göra samma sak som kontanter (alltid fungera) men digitalt.

Du menar transaktioner utan en central aktör och utan censur? Då har du nog inte förstått vad e-krona innebär.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om du har cash på fickan så är det dina pengar i din ficka. Det digitala ditot vi har idag bygger på bankkonton vilket i sig bygger på att privata banker står för infrastrukturen av vårt digitala penningsystem i dagsläget. Pengarna är inte hos dig utan hos en privat bank som byggt ett ITsystem för att "simulera" dina pengar. Typ så.
E-kronan gör det möjligt för en individ att ha digitala pengar på sin egen ficka och göra överföringar från person till person likt hur man gör med cash utan att den privata banken har någon inblandning i processen eller att de har byggt systemet för våra pengar.

Ok, tror vi kan stoppa där utan att vi blir för off-topic i denna tråden, men har du en sådan tro om centralbanksvalutor så behöver du gräva lite djupare om du tror att det kommer möjliggöra P2P betalningar utan tredje part. Du kommer ha precis samma risk mot tredje part som idag, på gott och ont.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Jag tror inte på bitcoin.
Fler och fler banker säger nej.
Elon säger nej.
Framtiden säger nej (?)

Men vad säger skräddarn?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

E-krona -konceptet som nu testas förklaras av riksbanken här.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/riksbanken-pl...
@Söderbäck @Teval

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Men vad säger skräddarn?

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

E-krona -konceptet som nu testas förklaras av riksbanken här.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/riksbanken-pl...
@Söderbäck @Teval

Jo jag har läst den. För att citera dom:

"Lösningen bygger på att e-kronorna, likt de fysiska kontanterna, endast kan skapas och destrueras av Riksbanken. E-kronorna distribueras till, av Riksbanken godkända, deltagare i e-kronanätverket, exempelvis banker, som driver sina egna noder med möjlighet att beställa och distribuera e-kronor till allmänheten."

Videon beskriver också hur ens "deltagare"(bank) behöver kontaktas för att göra en transaktion och notarienoden behöver verifiera mot en double-spend.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Finns det något bra sätt att lära sig optioner lite mer "hands on"? Kan ju sitta och läsa och kolla på Youtube men känns inte som det ger så mycket efter ett tag.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

vad tycker ni är det värt att satsa på Oscar Properties Holding kan ju bli något i framtiden.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/460955/oscar-prop...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av stenis72:

vad tycker ni är det värt att satsa på Oscar Properties Holding kan ju bli något i framtiden.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/460955/oscar-prop...

Kanske i framtiden ja. Förundersökningen om insiderbrott har ju lagts ner nu.

Något oroligt att dom har legat på 50kr en gång i tiden, och nu kostar en aktie 40 öre...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

vad tycker ni är det värt att satsa på Oscar Properties Holding kan ju bli något i framtiden.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/460955/oscar-prop...

Ett företag som agerar tveksamt och dessutom bygger bostäder ytterst få vill köpa? Jag hade hållit mig borta.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ett företag som agerar tveksamt och dessutom bygger bostäder ytterst få vill köpa? Jag hade hållit mig borta.

Bra sammanfattning. Deras koncept funkade ju inte (sälja bostäder med lyxig exteriör och urdålig byggkvalite till lyxpriser) och det är väl egentligen ett under att de inte kursade (gick från ~100 kr till en öres-aktie).
Finns bra mycket bättre aktier om du vill ha inom fastigheter (Balder / SBB eller JM om du nödvändigtvis vill ha det konjunkturkänsliga bostadsutvecklare)

Permalänk
Medlem

men dom får du inte för några ören pär aktie och om man inte har så fet plånbok så lär det bli svårt att få
någon större portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

men dom får du inte för några ören pär aktie och om man inte har så fet plånbok så lär det bli svårt att få
någon större portfölj.

1 aktie i SBB för 37 kronor eller 100st oscar propertys har idag samma värde men skulle våga mej på att påstå att chansen att pengarna ökar är större i SBB.
Portföljen är precis lika stor värdemässigt och det behövs inte särskilt stor plånbok för att få 50kr över lite då och då.

Att se en aktie som billig bara för att de kostar lite per styck är inte ett bra sätt att värdera.

Men tror du på Oscar Properties affärsmodell så kör på, satsa inte mer än du har råd att förlora bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

men dom får du inte för några ören pär aktie och om man inte har så fet plånbok så lär det bli svårt att få
någon större portfölj.

Det är inte kostnaden för en enskild aktie som är relevant utan bolagets totala börsvärde. Är du ute efter lågt värderade bolag så finns det i mina ögon massvis av andra bolag med bättre framtidsutsikter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

ok tack för svar ja jag kollar runt lite får se vart man landar
men intressant är det lite nyheter har dom skrivit här.

https://www.avanza.se/placera/forum/forum/oscar-properties-ho...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stenis72:

men dom får du inte för några ören pär aktie och om man inte har så fet plånbok så lär det bli svårt att få
någon större portfölj.

Vad en aktie kostar i kronor och ören har inget med bolaget el dess värdering att göra, ett klassisk misstag att köpa öresaktier för att då får man "många".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vad en aktie kostar i kronor och ören har inget med bolaget el dess värdering att göra, ett klassisk misstag att köpa öresaktier för att då får man "många".

handlar inte om det när man kanske inte har så mycket pengar att röra sig med då kanske man försöker att
hitta lite billigare. Skulle gärna vilja köpa på mera kända företag men man måste ha lite kapital då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

handlar inte om det när man kanske inte har så mycket pengar att röra sig med då kanske man försöker att
hitta lite billigare. Skulle gärna vilja köpa på mera kända företag men man måste ha lite kapital då.

Köper du för väldigt lite varje gång äter courtaget upp en väldigt stor del.

Finns massor med stora stabila bolag som har priser under 100kr.

Sen är liten summa inte samma sak som billig. Om något är billigt handlar om att man får mycket värde för lite pengar. I fallet Oscar får du lite värde för lite pengar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stenis72:

handlar inte om det när man kanske inte har så mycket pengar att röra sig med då kanske man försöker att
hitta lite billigare. Skulle gärna vilja köpa på mera kända företag men man måste ha lite kapital då.

Förstår vad du menar, fast du tänker fel. Vet inte hur jag ska förklara för dig, men du kommer att upptäcka det själv i framtiden om du fortsätter med aktiehandel. Men lycka till iaf och satsa bara pengar på börsen du har råd att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

handlar inte om det när man kanske inte har så mycket pengar att röra sig med då kanske man försöker att
hitta lite billigare. Skulle gärna vilja köpa på mera kända företag men man måste ha lite kapital då.

Hej,
Precis som många säger så behöver inte en "billig" aktie som inte kostar mycket vara en bra investering.
Mitt tips är att sätta courtagenivån till minsta möjliga och kanske köpa en investor-aktie åt gången exempelvis.
Courtaget kostar då mellan ~2:-

Du behöver inte köpa aktier för flera tusen. Jag brukar handla aktier för några hundra varje månad (men i mina ögon historiskt, bra bolag) för att slippa oroa mig om toppar och dalar. Det är mitt bästa tips som jag skulle ge mig själv för 15 år sedan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

1 aktie i SBB för 37 kronor eller 100st oscar propertys har idag samma värde men skulle våga mej på att påstå att chansen att pengarna ökar är större i SBB.

Om man antar att värderingarna av Oscar Properties och det man jämför med är någorlunda sunda skulle jag våga påstå att O.P. definitivt har större chans att öka ens pengar. Detta pga. att något måste nå jämvikt med den (förmodligen) större risken att man tappar pengar ifall O.P. konkar mot att det andra företaget gör det.

Skrivet av stenis72:

handlar inte om det när man kanske inte har så mycket pengar att röra sig med då kanske man försöker att
hitta lite billigare. Skulle gärna vilja köpa på mera kända företag men man måste ha lite kapital då.

Om du investerar x kronor i O.P. har du x kronor investerat. Investerar du x kronor i något annat som kostar över hundra kronor per aktie har du också x kronor investerat.

Tror enda gången priset på en aktie är ett problem är ifall man månadssparar några hundringar genom direkta aktieköp då det kan bli meckigt att göra köp som göra att man får den fördelning man vill och alltid med pengar över. Men då bör man nog bara köra på ett par fonder istället.

Delar borttagna /mod
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jo med facit i hand så! Hade varit intressant om någon brydde sig om att följa IPOs årligen från notering till dagsdatum och se hur de gått över tid. Sett några smålistor där folk faktiskt registrerar där de får tilldelning, men ett index på alla svenska IPOs hade varit intressant. Man hör ju främst om de som går flera 100% upp, de som går back på öppningsdagen hamnar i skymundan.

Det är så jag ser på IPOs generellt. Lekpengar jag kan bli av med men som ofta genererar en del trevligt. Precis som lotter. Jag spelar aldrig på odds eller köper lotter osv dock.

Börsdata publicerade en lista, ser ganska enkelt ut att filtrera på noteringsdatum och de hade valt allt från 2021. Man måste ha premium för detta.
Utklipp ligger som ett inlägg på deras sida på Facebook.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?