Permalänk
Medlem

Nu: vad tror ni om Spiltan Aktiefond, den har ju varit medelsvenssons go-to fond och rekommenderats kors och tvärs länge. Kommer den fortsätta gå som tåget, eller finns det risk att den dalar snart och vad är i så fall nästa "lite-bättre-än-index-mwn-ändå-typ-index-fond" ?

Delar borttagna /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Nu: vad tror ni om Spiltan Aktiefond, den har ju varit medelsvenssons go-to fond och rekommenderats kors och tvärs länge. Kommer den fortsätta gå som tåget, eller finns det risk att den dalar snart och vad är i så fall nästa "lite-bättre-än-index-mwn-ändå-typ-index-fond" ?

Det beror väl helt på hur svenska industrier går i och med att Spiltan till hälften är investerad i de stora svenska industribolagen (via Investor, Industrivärden, Kinnevik och Lundberg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det beror väl helt på hur svenska industrier går i och med att Spiltan till hälften är investerad i de stora svenska industribolagen (via Investor, Industrivärden, Kinnevik och Lundberg).

Finns det något tips eller något som indikerar åt det ena eller andra hållet?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om ISK-reglering borttaget*

Blev en stor rensning, hojta till om något inlägg som inte var med i sidospåret flög med i rensningen!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vzano:

*Sidospår om ISK-reglering borttaget*

Blev en stor rensning, hojta till om något inlägg som inte var med i sidospåret flög med i rensningen!

/Vzano, Moderator

Framtiden för ISK är dock ganska relevant för hur vi kommer att kunna spara och investera i framtiden. Men vi kan diskutera det djupare om och när ett konkret förslag är presenterat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Framtiden för ISK är dock ganska relevant för hur vi kommer att kunna spara och investera i framtiden. Men vi kan diskutera det djupare om och när ett konkret förslag är presenterat.

Bra plan, låter som en du har tillräckligt med diskussionsunderlag för att skapa en ny tråd!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Framtiden för ISK är dock ganska relevant för hur vi kommer att kunna spara och investera i framtiden. Men vi kan diskutera det djupare om och när ett konkret förslag är presenterat.

Är helt klart inne på att separat tråd för det behövs. Har mycket att säga om det...

OT:
Önskar jag slog till på Nvidia för något år sedan. de har verkligen gått som tåget. Komponentbristen/Grafikkortsbristen har varit total.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Detta inlägg borde inte strida mot några regler va?

Önskar er alla att skriva under denna gällande ISK-sparformen:
https://www.skrivunder.com/ror_inte_vart_sparande

Missade ett "t" i att
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är helt klart inne på att separat tråd för det behövs. Har mycket att säga om det...

OT:
Önskar jag slog till på Nvidia för något år sedan. de har verkligen gått som tåget. Komponentbristen/Grafikkortsbristen har varit total.

Vet inte om det är direkt rätt tid. Titta på deras kursgraf så dök de rejält ner krypto krascha senast. Å andra sidan så är "gamers" inte lika viktiga längre utan AI/Data-center lär vara framtiden och har säkerligen bättre marginaler.

Permalänk
Medlem

Kollade på LF global indexfond avgift på 0% nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Kollade på LF global indexfond avgift på 0% nu

Fast det är väl bara upp till 50 000 kronor? Annars är avgiften 0,22 %.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Kollade på LF global indexfond avgift på 0% nu

Måste man köpa genom LF? Googlade lite snabbt och hittar inget om 0% avgift men jag är säkert blind.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Måste man köpa genom LF? Googlade lite snabbt och hittar inget om 0% avgift men jag är säkert blind.

Ber om ursäkt att avgift inte varar längre (tre dagar kvar nedsatt pris) att det var missförståndi på mitt förra inlägg. Men ska hålla utkik hädanefter.

Permalänk

Är 19 år och ska börja studera i augusti i annan stad. Har pengar sparade, vet inte vad för strategi jag vill köra på riktigt. Byter fonder och aktier lite för vilt.

Jag har på mitt isk konto på Swedbank 47k småbolag Norden, 32k ny teknik, 12k Handelsbanken hållbar energi (-12%)
På avanza har jag just nu 17k investor, 19k nio, 8k stillfront och 7k zaptec. Är -7000kr på avanza i år, från att ligga +9000 i februari

På mitt af konto på swedbank har jag 32k ny teknik och 33k småbolag norden

Hur skulle ni gjort om ni investerat om ni vet att ni inte kommer kunna spara undan mer pengar de kommande 5 åren?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Är 19 år och ska börja studera i augusti i annan stad. Har pengar sparade, vet inte vad för strategi jag vill köra på riktigt. Byter fonder och aktier lite för vilt.

Jag har på mitt isk konto på Swedbank 47k småbolag Norden, 32k ny teknik, 12k Handelsbanken hållbar energi (-12%)
På avanza har jag just nu 17k investor, 19k nio, 8k stillfront och 7k zaptec. Är -7000kr på avanza i år, från att ligga +9000 i februari

På mitt af konto på swedbank har jag 32k ny teknik och 33k småbolag norden

Hur skulle ni gjort om ni investerat om ni vet att ni inte kommer kunna spara undan mer pengar de kommande 5 åren?

Du saknar en globalfond.
Skulle rekommendera att spara i LF global indexnära för att få bättre diversifiering.

Edit: Sedan är alltid mitt råd att flytta ditt sparande helt och hålla till avanza.
Bankers sparrådgivare är som vilken säljare som helst tyvärr.

Edit2: Sedan är min strategi köpa för små belopp varje månad (utöver månadssparande). Då slipper man "tajma" toppar/dalar.
Jag kör på stabila utdelningsaktier och en del fonder.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

Är 19 år och ska börja studera i augusti i annan stad. Har pengar sparade, vet inte vad för strategi jag vill köra på riktigt. Byter fonder och aktier lite för vilt.

Jag har på mitt isk konto på Swedbank 47k småbolag Norden, 32k ny teknik, 12k Handelsbanken hållbar energi (-12%)
På avanza har jag just nu 17k investor, 19k nio, 8k stillfront och 7k zaptec. Är -7000kr på avanza i år, från att ligga +9000 i februari

På mitt af konto på swedbank har jag 32k ny teknik och 33k småbolag norden

Hur skulle ni gjort om ni investerat om ni vet att ni inte kommer kunna spara undan mer pengar de kommande 5 åren?

Skönt att ha ett skaplig ekonomisk grund när du börjar plugga!

När behöver du pengarna och till vad har du tänkt använda dem? Tycker du att det är kul att handla eller vill du ha en underhållsfri portfölj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Är 19 år och ska börja studera i augusti i annan stad. Har pengar sparade, vet inte vad för strategi jag vill köra på riktigt. Byter fonder och aktier lite för vilt.

Jag har på mitt isk konto på Swedbank 47k småbolag Norden, 32k ny teknik, 12k Handelsbanken hållbar energi (-12%)
På avanza har jag just nu 17k investor, 19k nio, 8k stillfront och 7k zaptec. Är -7000kr på avanza i år, från att ligga +9000 i februari

På mitt af konto på swedbank har jag 32k ny teknik och 33k småbolag norden

Hur skulle ni gjort om ni investerat om ni vet att ni inte kommer kunna spara undan mer pengar de kommande 5 åren?

Hälften Ny Teknik, hälften cash.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Skönt att ha ett skaplig ekonomisk grund när du börjar plugga!

När behöver du pengarna och till vad har du tänkt använda dem? Tycker du att det är kul att handla eller vill du ha en underhållsfri portfölj?

Jag tycker det är kul, periodvis iallafall. Men nu är det ju så att mitt egna aktielekande inte har gått superbra. Känner att jag kommer ha det jäkligt svårt att slå Fonder, har ju dock bara hållit på i 1 år, övning ger väl färdighet

Jag tänker mig väl en kontantinsats till bostad om 5-7 år först och främst, sen ska det bara få växa till sig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av griid:

Du saknar en globalfond.
Skulle rekommendera att spara i LF global indexnära för att få bättre diversifiering.

Edit: Sedan är alltid mitt råd att flytta ditt sparande helt och hålla till avanza.
Bankers sparrådgivare är som vilken säljare som helst tyvärr.

Edit2: Sedan är min strategi köpa för små belopp varje månad (utöver månadssparande). Då slipper man "tajma" toppar/dalar.
Jag kör på stabila utdelningsaktier och en del fonder.

Jag tycker swedbanks fonder går helt okej om man ser tillbaks i tiden. Anledningen att jag har dom hos Swedbank istället för avanza är att avgiften var lite lägre där på just deras fonder, så de fick vara kvar helt enkelt

Det är just det, nu när jag börjar studera lever jag ju på 10-12k i månaden, den pyttelilla summan som blir över som skulle kunna gå att spara känner jag är rätt försumbar i sammanhanget. Då känns det vettigare att göra något roligt för den pengen istället

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga för att gå med i nyemissioner ?

Är det via tex Avanza eller företagets hemsida typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hur går man tillväga för att gå med i nyemissioner ?

Är det via tex Avanza eller företagets hemsida typ?

Sist en av mina körde nyemission så fick man teckna via avanza i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Hälften Ny Teknik, hälften cash.

Fonder som har gått bra ett tag brukar leverera under snittet lite senare. Det är reversion to the mean. Det finns ingen anledning att tro att det inte kommer gälla för teknikfonder.

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag tycker det är kul, periodvis iallafall. Men nu är det ju så att mitt egna aktielekande inte har gått superbra. Känner att jag kommer ha det jäkligt svårt att slå Fonder, har ju dock bara hållit på i 1 år, övning ger väl färdighet

Jag tänker mig väl en kontantinsats till bostad om 5-7 år först och främst, sen ska det bara få växa till sig

Om du inte investerar för spänningens skull är det som flera sagt bra med en indexfond, ex LF Global indexnära, eller om du har Swedbank, deras egna Robur Access Global.

Ska du använda pengarna redan om 5-7 år bör du också fundera på hur stor andel som ska ligga på börsen respektive räntefonder/-konton.

Slutligen är det också viktigt att inte glömma bort att leva, kanske kosta på dig nån resa eller två under studietiden när du har pengar sparade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fonder som har gått bra ett tag brukar leverera under snittet lite senare. Det är reversion to the mean. Det finns ingen anledning att tro att det inte kommer gälla för teknikfonder.

Jaja.

All in i Investor då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jaja.

All in i Investor då.

Ditt förra förslag med 50% ny teknik var bättte i så fall, 100% i en aktie är inte så bra. Riskjusterad avkastning du vet.

Permalänk

Vad tror ni om Enad Global 7?

Ändå många datorspels-intresserade på detta forum.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ditt förra förslag med 50% ny teknik var bättte i så fall, 100% i en aktie är inte så bra. Riskjusterad avkastning du vet.

Jamen vafan. Bitcoin!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elfsberg:

Jamen vafan. Bitcoin!

Sluta tramsa nu är du snäll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Vad tror ni om Enad Global 7?

Ändå många datorspels-intresserade på detta forum.

Jag har haft sedan de hette Toadman Interactive. Dåligt insatt i de idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad tror ni om Enad Global 7?

Ändå många datorspels-intresserade på detta forum.

Börsvärde på 7,8 SEK miljarder och drar in 138 $ miljoner netto. (~1,11 SEK miljarder)
Jag investerar inte i något jag inte förstår och Enad global 7 är en sådan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"