PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Varför är PS5-spel så jävla dyra? Returnal är 850 på PS Store men är 698 fysiskt. Det Life Is Strange är 640 men 498 fysiskt. Den nya uppgraderingen till Final Fantasy 7R är 850 om du inte redan äger PS4-versionen men 598 fysisk.

Jag är ledsen för alla svenska digitala PS5-ägare eftersom dessa uppblåsta priser är dumma och jag vill verkligen veta varför PS Store tar så mycket.

Tänker mig att de vill ta igen kostnaden för alla som köper digital edition av konsolen?… och för att de kan. De har monopol på digitala spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Tänker mig att de vill ta igen kostnaden för alla som köper digital edition av konsolen?… och för att de kan. De har monopol på digitala spel.

Borde de inte lägga ut bra priser för att matcha fysiskt eftersom skyhöga priser kanske göra att folk inte vill köpa den digitala PS5. Tänk också på att köpa en digital PS5 eliminerar konkurrens och garanterar Sony pengar.

Jag pratade med min vän från UK och de digitala och fysiska priserna på spel är närmare än i Sverige vilket är konstigt.

Permalänk
Medlem

Hur: Online
Var: Komplett
När: 18/09/2020
Modell: Disc
Status: 31/12/2021

Jag måste få veta om det är någon annan som har beställt hos Komplett som sitter i samma sits som jag. Om det är någon med en beställning från i September hos någon annan kedja som fortfarande väntar.

Hur kan jag med en beställning i September förra året fortfarande inte ha fått en PS5a? Jag har varit i kontakt med Komplett och fått beskedet att de levererar enheter i "tur och ordning" enligt förbokningarna som de har fått in.

Hur få PS5:or lyckas Komplett få in jämfört med andra kedjor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Det ville vara okej om det var 100 mer. Men i de flesta fall är det 200-300 vilket är helt löjligt.

En ska som många kanske inte tänker på är att där iaf är minst 2 licenser på digitala versionerna. Jag tex delar kostnaden med min bror men vi båda kan ladda ner och spela samtidigt. Det enda kravet är att hans PS är registrerad som Main och tvärtom med min men oavsett halva priset och vi båda kan spela samtidigt

Permalänk
Medlem

Finns kanske ingen direkt logik i prissättningen på fysiska/digitala spel, det var likadant med Steam när det fortfarande såldes boxade PC-spel i någon nämnvärd utsträckning. Själv köper jag dock sällan spel till fullpris och med rabatter brukar skillnaden ofta inte vara jättestor. Ghost of Tsushima t.ex. har som billigast varit 379kr fysiskt och 421kr digitalt. För mig värt det för att slippa skivor.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett amerikanskt PSN konto, kör jag med. Då sparar man en del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Finns kanske ingen direkt logik i prissättningen på fysiska/digitala spel, det var likadant med Steam när det fortfarande såldes boxade PC-spel i någon nämnvärd utsträckning. Själv köper jag dock sällan spel till fullpris och med rabatter brukar skillnaden ofta inte vara jättestor. Ghost of Tsushima t.ex. har som billigast varit 379kr fysiskt och 421kr digitalt. För mig värt det för att slippa skivor.

Du slipper skiva, men du kan inte sälja vidare spelet för ca 275-300kr sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Finns kanske ingen direkt logik i prissättningen på fysiska/digitala spel, det var likadant med Steam när det fortfarande såldes boxade PC-spel i någon nämnvärd utsträckning. Själv köper jag dock sällan spel till fullpris och med rabatter brukar skillnaden ofta inte vara jättestor. Ghost of Tsushima t.ex. har som billigast varit 379kr fysiskt och 421kr digitalt. För mig värt det för att slippa skivor.

Jag köper heller aldrig till fullpris, googlar alltid fram en Steam, gog... etc CD key till bra pris. Oftast mer än 30-40% billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Du slipper skiva, men du kan inte sälja vidare spelet för ca 275-300kr sedan.

Det må vara, men det hade jag nog aldrig orkat/velat göra ändå så ingen direkt förlust på det sättet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Skaffa ett amerikanskt PSN konto, kör jag med. Då sparar man en del!

Gör du verkligen? ungefär hur mycket?

Edit: shit det är faktiskt sant. Returnal är 850 men 587 i amerikansk PSN. Bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Gör du verkligen? ungefär hur mycket?

Man kan säkert spara 100-200kr per spel i genomsnitt trots valutaväxlingsavgift, men har man redan ett svenskt PSN-konto så blir det struligt och inte värt det... Bra tips för nya användare dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Gör du verkligen? ungefär hur mycket?

Edit: shit det är faktiskt sant. Returnal är 850 men 587 i amerikansk PSN. Bra tips!

Man sparade rejält förr när kronan var starkare. Man sparar än nu men inte som förr.

Nu 60$ typ 498kr så man sparar väl 100 för nya spel.

Däremot brukar dom ha shysta reor på Amerikanska PSN.

Permalänk
Medlem

Är det någon som beställde under Netonnets senaste släpp som hamnade i kön då de översålde här? Tycker att dom borde få in en batch snart, funderar på om det kommer någon info om det eller om de bara en vacker dag skickar den. Jag har åtminstone behållit min bokning där då det känns som att det borde gå snabbare där än någon annanstans, om man inte råkar vinna någon utlottning då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerrt123:

Hur: Online
Var: Komplett
När: 18/09/2020
Modell: Disc
Status: 31/12/2021

Jag måste få veta om det är någon annan som har beställt hos Komplett som sitter i samma sits som jag. Om det är någon med en beställning från i September hos någon annan kedja som fortfarande väntar.

Hur kan jag med en beställning i September förra året fortfarande inte ha fått en PS5a? Jag har varit i kontakt med Komplett och fått beskedet att de levererar enheter i "tur och ordning" enligt förbokningarna som de har fått in.

Hur få PS5:or lyckas Komplett få in jämfört med andra kedjor?

Flera av oss som just diskuterat detta, fast vi beställt från webhallen och Dustin. Du är ej ensam i detta. Jag har hört här och var att fler konsoler kommer in i slutet av maj/början av juli, så snart kanske det är varan tur.

Permalänk
Medlem

Jag beställde PS 5 den 7 juni från Komplett som inte skickats än. En dag får man nog en 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag beställde PS 5 den 7 juni från Komplett som inte skickats än. En dag får man nog en 🙂

Kanske på ettårsdagen

Permalänk
Skrivet av Gerrt123:

Hur: Online
Var: Komplett
När: 18/09/2020
Modell: Disc
Status: 31/12/2021

Jag måste få veta om det är någon annan som har beställt hos Komplett som sitter i samma sits som jag. Om det är någon med en beställning från i September hos någon annan kedja som fortfarande väntar.

Hur kan jag med en beställning i September förra året fortfarande inte ha fått en PS5a? Jag har varit i kontakt med Komplett och fått beskedet att de levererar enheter i "tur och ordning" enligt förbokningarna som de har fått in.

Hur få PS5:or lyckas Komplett få in jämfört med andra kedjor?

Jag beställde 15/8 och har samma status. Bara att hålla ut i nuläget.

Permalänk
Skrivet av Lantz:

Är det någon som beställde under Netonnets senaste släpp som hamnade i kön då de översålde här? Tycker att dom borde få in en batch snart, funderar på om det kommer någon info om det eller om de bara en vacker dag skickar den. Jag har åtminstone behållit min bokning där då det känns som att det borde gå snabbare där än någon annanstans, om man inte råkar vinna någon utlottning då...

Jag beställde under den perioden och hamnade i kön. Jag ringde ju till dom dagen efter det släppet, och ja då fick jag reda på kön samt att det såg bra ut för att få en konsoll i nästa släpp.

Han sa också att dom brukar få in konsoller 1 gång per vecka eller varannan vecka, och redan veckan därpå fick jag en konsoll hemskickad. Känns som jag haft en jävla massa tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av James Ulrich:

Jag beställde under den perioden och hamnade i kön. Jag ringde ju till dom dagen efter det släppet, och ja då fick jag reda på kön samt att det såg bra ut för att få en konsoll i nästa släpp.

Han sa också att dom brukar få in konsoller 1 gång per vecka eller varannan vecka, och redan veckan därpå fick jag en konsoll hemskickad. Känns so. Jag haft en jävla massa tur.

Ok, tack för info, jag låg också bra till enligt den person jag pratade med men sedan dess har det varit radiotystnad. Det är väl bara att vänta och le antar jag

Permalänk
Skrivet av Lantz:

Ok, tack för info, jag låg också bra till enligt den person jag pratade med men sedan dess har det varit radiotystnad. Det är väl bara att vänta och le antar jag

Allt med där kändes som lotto, inte en aning vad dom gick på baserat på vem som skulle få konsoll först osv. Testa o ring dom igen, dom kanske sätter fokus på dig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Varför är PS5-spel så jävla dyra? Returnal är 850 på PS Store men är 698 fysiskt. Det Life Is Strange är 640 men 498 fysiskt. Den nya uppgraderingen till Final Fantasy 7R är 850 om du inte redan äger PS4-versionen men 598 fysisk.

Jag är ledsen för alla svenska digitala PS5-ägare eftersom dessa uppblåsta priser är dumma och jag vill verkligen veta varför PS Store tar så mycket.

Varför ledsen för de? Uppmuntrar man till de får man väl skylla sig själv? Ingen rätt att klaga.

Permalänk

Lämnade precis in en SE på öppet köp, då jag inte var kompatibel med Nidec-fläkten, på Media Markt i Helsingborg. Enligt personalen "går den idag" om någon har vägarna förbi.

Permalänk
Skrivet av Marran-Marran:

Lämnade precis in en SE på öppet köp, då jag inte var kompatibel med Nidec-fläkten, på Media Markt i Helsingborg. Enligt personalen "går den idag" om någon har vägarna förbi.

Är fläkten så illa? Trodde alla PS5 var tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickybits:

Är fläkten så illa? Trodde alla PS5 var tysta.

Tyvärr inte. Lider av både coilwhine och fläktljud om du har otur. 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Tyvärr inte. Lider av både coilwhine och fläktljud om du har otur. 😔

Coil Whine verkar skilja sig från spel till spel också, vissa ger andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Coil Whine verkar skilja sig från spel till spel också, vissa ger andra inte.

Ja. Mer om du har ett spel som Belastar så ger det ofta mer cool whine. Kommer bli vanligare ju fler ps5 spel som kommer

Permalänk
Skrivet av trickybits:

Är fläkten så illa? Trodde alla PS5 var tysta.

Det är ett lotteri vilken fläkt du får (finns minst 3 olika) och om systemet är tyst eller inte. Detta var mitt PS5 nr.2 som jag gjort mig av med pga ljudet, båda med Nidec-fläkten som gett ifrån sig en hög frekvens typ ett surr/tjut som skär genom allt ljud vid tystare partier. Den första var värre än den andra (lät högre och även i viloläge). Pratat med PS-supporten om det och de är inte så pigga på att titta på det..

Permalänk
Skrivet av Marran-Marran:

Det är ett lotteri vilken fläkt du får (finns minst 3 olika) och om systemet är tyst eller inte. Detta var mitt PS5 nr.2 som jag gjort mig av med pga ljudet, båda med Nidec-fläkten som gett ifrån sig en hög frekvens typ ett surr/tjut som skär genom allt ljud vid tystare partier. Den första var värre än den andra (lät högre och även i viloläge). Pratat med PS-supporten om det och de är inte så pigga på att titta på det..

Fan vad trist. Om man nu har sån tur att man får tag på ett exemplar och så visar det sig vara en tjutmaskin. Jag är rätt petig med sånt också så jag kan verkligen relatera.

Hur ser fläkten ut? Kan man byta den själv eller är det sony-special?

Permalänk
Medlem

Även jag har lämnat tillbaka 2st PS5 pga Nidec fläkten outhärdligt ljud, 3e exemplaret hade en NMB fläkt i sig. Stor skillnad i ljudnivå enligt mig.

NMB fläkten går även att köpa nu för byte på t.ex. ebay, enkel att byta men lovar inte att garantin på produkten fortfarande finns kvar vid ett sådant ingrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxs:

Även jag har lämnat tillbaka 2st PS5 pga Nidec fläkten outhärdligt ljud, 3e exemplaret hade en NMB fläkt i sig. Stor skillnad i ljudnivå enligt mig.

NMB fläkten går även att köpa nu för byte på t.ex. ebay, enkel att byta men lovar inte att garantin på produkten fortfarande finns kvar vid ett sådant ingrepp.

Borde vara relativt enkelt att byta tillbaka till nidec ifall man ska skicka in den.

Värre om man råkar på coilwhine