Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Reflekterar också över mängden folierade människor här. Intressant.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite svårt att besöka sjukvården och få spruta om man av någon anledning saknar ID-kort här? hur ska alla dem ta sin dos?
Var en tanke.. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Är det inte lite svårt att besöka sjukvården och få spruta om man av någon anledning saknar ID-kort här? hur ska alla dem ta sin dos?
Var en tanke.. 🙂

Är du folkbokförd i Sverige blir du kallad. Utan kallelse - ingen spruta. Och då ska du heller inte bo i landet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Är du folkbokförd i Sverige blir du kallad. Utan kallelse - ingen spruta. Och då ska du heller inte bo i landet.

Och hur tror du verkligheten ser ut?

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte riktigt, i fas 3 ingår folk i "socialt utsatta situationer" och där räknas är uteliggare, papperslösa mm. De kan ju inte bli kallade, så hur det fungerar i praktiken vet jag inte. https://vgrfokus.se/2021/05/sa-forsoker-vgr-na-alla-i-samhall...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det stämmer inte riktigt, i fas 3 ingår folk i "socialt utsatta situationer" och där räknas är uteliggare, papperslösa mm. De kan ju inte bli kallade, så hur det fungerar i praktiken vet jag inte. https://vgrfokus.se/2021/05/sa-forsoker-vgr-na-alla-i-samhall...

Tack! då finns tanken om dem iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Försökskaninerna har fått sitt vaccin för länge sen. Tiotusentals människor i fas 3-test. Detta är alltså innan vaccinerna blev godkända.

Modernas (mRNA-1273) Fas-3 studie :
Länk: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04470427
Estimated Study Completion Date : October 27, 2022

AstraZeneca (AZD1222) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04516746
Estimated Study Completion Date : February 14, 2023

Pfizer/BioNTech (BNT162b2) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728
Estimated Study Completion Date : April 6, 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Smittan kan fortfarande spridas vidare även om du är vaccinerad och vaccinet garanterar heller ingen immunitet, av ren nyfikenhet undrar jag när du anser att folk har gjort sin "skyldighet att inte smitta andra"?

Jag tolkar det som att man är skyldig att göra vad man kan för att inte smitta andra.
Sen är det ju så att vaccinets viktigaste fördel är ju att förhindra att den som insjuknar i Covid19 inte får allvarliga symtom. Att man smittar mycket mindre, eftersom man inte kan smitta om man inte har smittan själv enligt professor på nyhetsmorgon förra veckan, och att de vanligaste vaccinerna har en 90-95% säkerhet (ja.. 5-10% utvecklar inte antikroppar) måste ju ses som en bonus.

Huvudsyftet med vaccinet är att slippa få in döds sjuka människor på IVA och att vi får behålla våra nära och kära i livet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Är det inte lite svårt att besöka sjukvården och få spruta om man av någon anledning saknar ID-kort här? hur ska alla dem ta sin dos?
Var en tanke.. 🙂

Fick visa ID när jag fick min 1:a dos. Hade kallelse, bokad tid var den 21/4 kl 1300 i "Lergökastan". Är i riskgrupp.

Fick Moderna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Jag har precis haft infektionen så tänker inte ta injektionen. Har inget emot vaccin men ser det som totalt onödigt om man redan varit infekterad.

Skrivet av e1m1:

Varken tidigare infektion eller vaccin ger väl dock 100% skydd dock, särskillt inte när en viss tid passerat.

Enligt en av de senaste studierna så motsvarar en genomgången infektion ungefär att ha tagit en dos vaccin. Men som sagt än så länge lite för små studier för att det ska vara bevisat.

Distinct antibody and memory B cell responses in SARS-CoV-2 naïve and recovered individuals following mRNA vaccination

Edit: Glömde länken

//V

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Hur menar du nu? Kary Mullis har aldrig sagt att PCR inte kan användas för att testa Covid 19.

Uppfinnaren dog före Covid. Hur menar du?

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Reflekterar också över mängden folierade människor här. Intressant.

Är alltid så. Lätt att uttala sig om något man inte har en aning om. Att tacka nej till Covid-19 vaccin är bara så enkelt som att man saknar insikten av vad som kan hända en. Det är dock naturligt. Dagen du landar på en IVA avdelningen förändras ditt liv helt.
Ditt liv delas in i före IVA tiden och efter IVA tiden. Så absurt galen effekt har det på en.

Jag kan säga såhär: Det finns inte en levande själ här på SweC som skulle fortstatt påstå dom "inte tänker ta vaccin" efter en liten vistelse i respirator på IVA.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

96% har fortfarande kvar antikroppar mot Covid 9mån efter infektion.

I samma studies tredje fas så gjordes 9mån efter infektionen även denna observation:
"Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion."

Samt:
"Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar."

Datat och slutsatserna kommer från Communitystudien som är ett samarbete mellan Karolinska Intitutet, SciLifeFab, Danderyds Sjukhus, KTH, Uppsala Universitet

Så ni som haft Covid-19 och väljer att vänta med vaccinen kan göra det med gott samvete.
Detta är simpla konkreta källhänvisade fakta.

Källor:
https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-man...
https://communitystudien.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

96% har fortfarande kvar antikroppar mot Covid 9mån efter infektion.

I samma studies tredje fas så gjordes 9mån efter infektionen även denna observation:
"Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion."

Samt:
"Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar."

Datat och slutsatserna kommer från Communitystudien som är ett samarbete mellan Karolinska Intitutet, SciLifeFab, Danderyds Sjukhus, KTH, Uppsala Universitet

Så ni som haft Covid-19 och väljer att vänta med vaccinen kan göra det med gott samvete.
Detta är simpla konkreta källhänvisade fakta.

Källor:
https://nyheter.ki.se/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-man...
https://communitystudien.com/

Jupp jupp. Nu när kroppen bekämpat infektionen ser jag ingen anledning att spruta in något i kroppen. Hoppas våra överherrar ger en dispans på pestpasset. Vill inte direkt ta en injektion för att resa då jag har antikroppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är alltid så. Lätt att uttala sig om något man inte har en aning om. Att tacka nej till Covid-19 vaccin är bara så enkelt som att man saknar insikten av vad som kan hända en. Det är dock naturligt. Dagen du landar på en IVA avdelningen förändras ditt liv helt.
Ditt liv delas in i före IVA tiden och efter IVA tiden. Så absurt galen effekt har det på en.

Jag kan säga såhär: Det finns inte en levande själ här på SweC som skulle fortstatt påstå dom "inte tänker ta vaccin" efter en liten vistelse i respirator på IVA.

Åja, nu påminner du mig om den här artikeln från i höstas:

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/16/south-dakota...

Jag har full tillgång till WAPO, men jag det går nog att läsa den utan att ha det.

Dock tycker jag att det är ett lite udda argument ändå. Man kan ju säga att folk ska sluta med allt möjligt, men om skrämseltaktik varit ett generellt fungerande recept så är det mycket folk inte hade gjort eller ändrat sig och gjort. Sedan är taktiken att folk först ska ligga på IVA för att vilja vaccinera sig möjligen något bakvänd.

Permalänk
Medlem

Hur ofta behöver man vaccinera sig för att förbli skyddad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Modernas (mRNA-1273) Fas-3 studie :
Länk: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04470427
Estimated Study Completion Date : October 27, 2022

AstraZeneca (AZD1222) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04516746
Estimated Study Completion Date : February 14, 2023

Pfizer/BioNTech (BNT162b2) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728
Estimated Study Completion Date : April 6, 2023

Vad vill du ha sagt? Det jag sade stämmer.
Men tack för länkarna

Det betyder alltså att Moderna har testats av ca 30000 människor innan det blev godkänt.
Astra har testats av ca 32000 människor innan det blev godkänt.
Pfizer har testats av ca 46000 människor innan det blev godkänt.

EDIT: Fel av mig, i dessa siffror ingår ju placebo...men ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min gissning är att ca 70-75 procent av befolkningen har vaccinerats när massvaccineringen är klar. Unga som inte har godkända vaccin att ta, gravida, folk med diverse sjukdomar och andra medicinska hinder kommer att begränsa täckningen. Lägg till kanske 5-8 procent som antingen inte vågar (spruträdsla, vaccinskräck, m m) eller vill (konspirationstroende eller vaccinskeptiska), så blir det en bra bit kvar. Dessutom kommer kanske 15-25 procent av de vaccinerade eller de som haft sjukdomen i viss mån vara mottagliga och kunna smitta i viss grad.

Nån flockimmunitet kommer vi aldrig att få. Restriktionerna måste vara kvar i viss mån under många, många år framöver.

Nja, det tror jag absolut inte att vi kommer att behöva. Utrullningen av vaccin går ju rätt smidigt just nu och "flockimmunitet" är något av ett flytande begrepp, gissningsvis kräver olika mutationer olika stor del av befolkningen vaccin/genomgången infektion för att vi ska nå dit då de verkar ha lite olika smittsamhet.

Men oavsett lär restriktionerna behöva lätta ordentligt inom en överskådlig framtid och jag tror inte vi kommer känna oss begränsade framåt.

Med det sagt tror jag att vi kommer se vissa bestående förändringar i samhället, mer digitala möten, mer distansarbete etc, det kan finnas en hel del positiva effekter som lever kvar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad vill du ha sagt? Det jag sade stämmer.
Men tack för länkarna

Det betyder alltså att Moderna har testats av ca 30000 människor innan det blev godkänt.
Astra har testats av ca 32000 människor innan det blev godkänt.
Pfizer har testats av ca 46000 människor innan det blev godkänt.

EDIT: Fel av mig, i dessa siffror ingår ju placebo...men ja.

Nja, du skrev att alla Fas-3 studier var klara, men så är det inte. De studier jag länkade ovan är de riktiga Fas-3 studierna som nu pågår rörande vaccinens säkerhet, de ska utvärderas och avslutas 2022-2023. Utifrån dessa studier fattar myndigheter runt om i världen beslut om vaccinen är säkra nog för en permanent licens.

Det jag tror du syftar på var istället de kraftigt förkortade Fas-3 krisstudier som genomfördes ~förra sommaren för att kunna få ut vaccinen på krislicens. 3-5års standard Fas-3 studie krymptes ihop till några månader ungefär.
AstraZeneca bevisade tex i sin krisstudie att det inte fanns några som helst problem med deras vaccin...

Krisstudierna är avslutade. Men det bör ju nämnas i sammanhanget att dessa är kraftiga undantag från alla normala läkemedelsprocesser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Nja, du skrev att alla Fas-3 studier var klara, men så är det inte.

Nej, det skrev jag inte.

Mycket möjligt att dessa fas 3-tester inte har med dom tidigare att göra? Men det är tiotusentals människor som testat vaccinet innan dom blev godkända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nja, du skrev att alla Fas-3 studier var klara, men så är det inte. De studier jag länkade ovan är de riktiga Fas-3 studierna som nu pågår rörande vaccinens säkerhet, de ska utvärderas och avslutas 2022-2023. Utifrån dessa studier fattar myndigheter runt om i världen beslut om vaccinen är säkra nog för en permanent licens.

Det jag tror du syftar på var istället de kraftigt förkortade Fas-3 krisstudier som genomfördes ~förra sommaren för att kunna få ut vaccinen på krislicens. 3-5års standard Fas-3 studie krymptes ihop till några månader ungefär.
AstraZeneca bevisade tex i sin krisstudie att det inte fanns några som helst problem med deras vaccin...

Krisstudierna är avslutade. Men det bör ju nämnas i sammanhanget att dessa är kraftiga undantag från alla normala läkemedelsprocesser.

Ja nödgodkännanden är inte förtroendeingivande. Att vänta på resultaten av studierna är nog ingen dum idé Men nu är vi ju mitt upp i en dödlig pandemi så vi kan väl töja lite på "regelverket"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Ja nödgodkännanden är inte förtroendeingivande. Att vänta på resultaten av studierna är nog ingen dum idé Men nu är vi ju mitt upp i en dödlig pandemi så vi kan väl töja lite på "regelverket"?

Ja alternativet med att få Covid19 och få allvarliga problem är ju gigantiskt större än att få biverknigar av vaccinet.
Inget val imo.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja alternativet med att få Covid19 och få allvarliga problem är ju gigantiskt större än att få biverknigar av vaccinet.
Inget val imo.

Det får framtiden utvisa. Hur som skall det bli intressant att se utfallet. Båda mina päron har fått första injektionen och uppvisar inga större bekymmer ännu. Fingers crossed.

Permalänk
Medlem

Väntar på kallelsen bara. Borde egentligen kommit redan eftersom jag är diabetiker, men då jag ganska nyligt flyttat hit och inte haft kontakt med vården här ännu så var de inte medvetna om det när jag ringde och frågade. Jag tänker inte ta några onödiga risker så jag tar vaccinet så fort jag bara får.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Att man inte vet hur smittspridningen beter sig i samband med vaccination, och att det pågår forskning om detta. Det svaret fick jag 24/3.

Jag har följt pressträffarna från FHM m.m. ganska noggrant.
Jag har även gjort mycket efterforskningar i allt möjligt kring vaccinationer, Covid-19, ansiktsmasker och mycket mer. Och då menar jag alltså att lusläsa forskningsrapporter, jämföra flera rapporter i samma ämne och läsa sammanställande, analyserande rapporter av större underlag av forskning. Det är för att min mamma är anti-vaxxer och jag försökte hjälpa henne förstå forskningen istället för att bara gå på de konspiratoriska källorna hon läser.

Med det sagt så har Anders Tegnell sagt många gånger att det är inte finns tillräckligt med underlag för att säga hur samhällsspridningen påverkas av vaccinerna, men på senare tid har han och andra från FHM flikat in att det finns studier som visar på att vaccinerade i mindre grad för smitta vidare än icke-vaccinerade. Som jag förstår det talar man om att föra smitta vidare på individnivå, inte på skalan av ett helt samhälle och där pågår det mer forskning precis som du fick information om från Britt Åkerlind. Det är alltså helt i linje med vad FHM säger.

Det man kan säga om att ha olika strategier för att antingen förhindra svår sjukdom och död alternativt minska smittspridningen, det är att man då riktar in sig på olika typer av människor i samhället. För att förhindra svår sjukdom och död behöver man vaccinera de äldre och andra som har en hög risk för svår sjukdom och död och så fortsätter man enligt den prioriteringslistan från mest sårbar till minst sårbar. Det har varit och fortsätter vara Sveriges strategi.
Om strategin istället skulle vara att minska smittspridningen över allt annat, då skulle man börja vaccinera de som rör sig mest i samhället och bidrar mest till smittspridningen. Exakt vem och i vilken ordning det skulle vara kan jag bara spekulera i, men rimligen rör det sig om folk med arbete som inte kan göras på distans.

Ett litet tillägg gällande Sveriges vaccinationsprogram är att även de som arbetar nära äldre och andra i riskgrupp har vaccinerats och det har varit för att bygga upp en "lokal flockimmunitet" på t.ex. äldreboenden. Så i den bemärkelsen är det lite både och, men målet med att vaccinera just den gruppen är inte för att förhindra samhällsspridning utan för att ge de som är sårbara ett ännu bättre skydd genom att minska risken för smitta från de runtomkring.

Personligen tycker jag strategin är mycket sund. Det är inte lönt att först använda vacciner för att minska smittspridning då det krävs en mycket stor vaccinationstäckning för att nå en signifikant effekt av flockimmunitet. Det skulle möjligen vara i ett mycket hårt kontrollerat land som... Nordkorea, eller kanske ett land vars befolkning är mycket duktiga på att följa restriktionerna som t.ex. Japan (eller det är mitt intryck iaf). Där kan jag tänka mig att man i teorin skulle kunna ha mer nytta av att vaccinera de inom samhällskritisk verksamhet och övriga som måste vara ute i samhället och därmed skulle kunna bidra till smittspridning.

Permalänk
Medlem

Japp!

(Såtillvida inte antikroppstest visar att mitt robusta immunförsvar redan "tagit hand om det"... 😉)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Och hur tror du verkligheten ser ut?

Ett utmärkt sätt att bli av med folk som uppehåller sig illegalt i landet. När vaccinationspassen införs blir det väldigt komplicerat för dem att röra sig inom landet och förhoppningsvis leder det till att de flesta omhändertas och deporteras.
Eller så införs det fler och fler undantag.. som vanligt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Ett utmärkt sätt att bli av med folk som uppehåller sig illegalt i landet. När vaccinationspassen införs blir det väldigt komplicerat för dem att röra sig inom landet och förhoppningsvis leder det till att de flesta omhändertas och deporteras.
Eller så införs det fler och fler undantag.. som vanligt.

Det har redan varit i nyheterna att andra länder vägrar ta emot ovaccinerade personer.
Dessutom så kommer inte vaccinationspass krävas till allt. Stor risk att konspirationsnötterna kommer vägra ha en sådan överhuvudtaget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det har redan varit i nyheterna att andra länder vägrar ta emot ovaccinerade personer.
Dessutom så kommer inte vaccinationspass krävas till allt. Stor risk att konspirationsnötterna kommer vägra ha en sådan överhuvudtaget.

Vad jag förstår så vägras de som inte testats negativa för smittan inom 48h, inte ovaccinerade.
Det är varken upp till gemene man eller medier att besluta hur det genomförs. Finns den politiska viljan så löser man problemet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juggernawt:

<klipp>
Det är varken upp till gemene man eller medier att besluta hur det genomförs. Finns den politiska viljan så löser man problemet.

Problemet är då att den politiska viljan, i en demokrati, följer vad gemene man och media tycker. Det klassiska är då att den politiska viljan tenderar att finnas först när det är försent. Det är rätt mycket det vi ser i förhållandet till anti-vaxers. Man är inte beredd att ta till hårdare tag förrän situationen har hunnit bli väldigt illa. På gott och ont. Vad vi har gjort i Sverige det gångna året, i hur folk i praktiken har valt att agera i förhållande till rekommendationer och vaccinationer, är att offra liv på frihetens och bekvämlighetens altare. Jag har inga direkta åsikter om det, jag bara konstaterar att så är det.