Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

"Det är rätt mycket det vi ser i förhållandet till anti-vaxers. Man är inte beredd att ta till hårdare tag förrän situationen har hunnit bli väldigt illa. På gott och ont. Vad vi har gjort i Sverige det gångna året, i hur folk i praktiken har valt att agera i förhållande till rekommendationer och vaccinationer, är att offra liv på frihetens och bekvämlighetens altare."

Det känns lite fel att klumpa ihop folk som är skeptiska till Covid19-vaccinen som stressats fram i all hast och inte alls gått igenom samma rigorösa testprotokoll som läkemedel och vaccin vanligtvis tvingas genomgå innan den släpps för allmän användning med virrpannor som vägrar vaccinera sina ungar med pålitliga, bevisade och välbeprövade vaccin som fungerat i årtionden.

Jag håller med om din analys att liv offrats för frihet, bekvämlighet men framförallt av ekonomiska och politiska skäl. Folket och i synnerhet regeringen har blod på sina händer upp till armhålorna.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juggernawt:

Det känns lite fel att klumpa ihop folk som är skeptiska till Covid19-vaccinen som stressats fram i all hast och inte alls gått igenom samma rigorösa testprotokoll som läkemedel och vaccin vanligtvis tvingas genomgå innan den släpps för allmän användning med virrpannor som vägrar vaccinera sina ungar med pålitliga, bevisade och välbeprövade vaccin som fungerat i årtionden.

Jag håller med om din analys att liv offrats för frihet, bekvämlighet men framförallt av ekonomiska och politiska skäl. Folket och i synnerhet regeringen har blod på sina händer upp till armhålorna.

Nä, jag vill nog klumpa ihop i den meningen att bägge håller på med riktig korkad riskhantering. En virrpanna är en virrpanna men typ att när huset brinner ställa sig i vägen för brandkåren och kräva gubbarna på dokumentation på att dom använder miljövänliga släckmedel, det är rätt rejält virrigt det med. Vi slår ner pandemin först så kan vi längre fram, när det lugnat ner sig, ta finliret med den där sista riskminimeringen med vaccinet.

Sedan lever vi i ett fritt land och med det följer ett ansvar för det egna personliga handlandet. Som jag ser är det svenska folket som har ansvaret för andra och tredje vågen. Man har slarvat i förhållande till rekommendationerna. Regeringen har nog gjort vad dom kunnat. Jag har ingen kritik mot regeringen eller FHM. Dom gör sitt bästa. Problemet är att det är för många som förbehåller sig rätten att inte göra som regeringen eller FHM säger.

Media tjänar inga pengar på att tjata och gräla på svenska folket, på att agera social distanserings-poliser. Då går bara folk till något annat media som ger dom trevligare åsikter.

Farsan var läkare. Han var stolt över hur lite sjukhussjuka dom hade på kliniken. Men så körde han också hårt med personalen. Stenhård disciplin. Det är samma med pandemin. Det är bara disciplin det handlar om. Den graden av disciplin som hade behövts, den har svenska folket inte ställt upp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Det känns lite fel att klumpa ihop folk som är skeptiska till Covid19-vaccinen som stressats fram i all hast och inte alls gått igenom samma rigorösa testprotokoll som läkemedel och vaccin vanligtvis tvingas genomgå innan den släpps för allmän användning med virrpannor som vägrar vaccinera sina ungar med pålitliga, bevisade och välbeprövade vaccin som fungerat i årtionden.

Exakt så!

Anti-vaxx rörelsen är en hysterisk rörelse, grundad i felaktiga premisser om att vacciner generellt är skadliga, genmodifierar människor eller är något led i nån lömsk Qanon-reptilkampanj. Ofta påeldad av olika organisationer som försöker slå mynt av polarisering i samhället.

De som är tveksamma till Covid19-vaccinen är en större och betydligt mer påläst grupp. Grundad i fakta, förskitighet och en högst relevant eftertänksamhet. Något som också visat sig vara korrekt.

Vaccinationsstrategin tar hänsyn till riskerna med nya vaccin. Därför vaccinerar man de som har mest nytta i förhållande till risk först. En rimlig chansning. Sedan vaccinerar man de som har minst, eller marginell nytta sist, när man vet mer om biverkningarna och nytta och kan väga dessa mot varandra med större precision.

Är själv vaccinerad mot 12 sjukdomar + allergiimmunisering på 48 sprutor. Skulle därför uppskatta om andra debattörer här försöka intellektualisera sig lite, sluta hänge sig åt fördomar, svart-vitt tänkande, och undvika att polarisera trådar.

Jag kommer inte ta Covid-vaccinet förrän de riktiga studierna är klara 2023 och det är grundat i att jag är väl påläst i frågan. Jag betalar med glädje självklart skattekostnaden för gratis vaccin till alla som önskar och precis så borde ett samhälle fungera.

Permalänk
Medlem

Jag vill helst inte ta vaccinet, men om jag blir tvingad till så måste jag väl göra det. Med tvingad så innebär det om jag måste ha vaccin för att göra saker som jag vill göra.

Jag ser absolut ingen risk med Covid med tanke på att jag är ung och tränar och blir mycket sällan sjuk. Skulle inte bli förvånad om jag redan haft covid men inte hade symptom. Jag står kvar vid åsikten som jag gjort i över ett år att det är dom som är i utsatta grupper som skall skyddas och resten skall återgå till det normala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

<klipp>
Jag kommer inte ta Covid-vaccinet förrän de riktiga studierna är klara 2023 och det är grundat i att jag är väl påläst i frågan. Jag betalar med glädje självklart skattekostnaden för gratis vaccin till alla som önskar och precis så borde ett samhälle fungera.

FHM rekommenderar att alla vaccinerar sig så fort som möjligt. När du nu är så påläst, vad är det som du vet som inte FHM vet?

Om alla gör som du och väntar till 2023, vad händer då?

Jag har aldrig stött på någon anti-vaxxer som säger något annat än att dom är väl pålästa, faktiskt anser man sig ofta vara mycket bättre informerade än någon expert. Det är helt standard. Vad är det som är unikt med dig?

Eller är du bara självisk och räknar med att andra löser problemet åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

FHM rekommenderar att alla vaccinerar sig så fort som möjligt. När du nu är så påläst, vad är det som du vet som inte FHM vet?

Nej. FHM rekommenderar på sin hemsida just nu - med dagens kunskapsläge om biverkningar - att alla vaccinerar sig. Punkt. Vi är inne i ett skede där vi vaccinerar riskgrupper, och jag delar som sagt detta.
FHM är av goda orsaker tydliga med alla inte ska vaccineras samtidigt och på en gång. Vilket är precis samma som jag säger. Rekommendationer av detta slag och rörande olika vacciner ändras över tid, efter att kunskapsläget förändras; tex när nya dödsfall eller allvarliga biverkningar konstateras.

Man vaccinerar de med störst bedömd nytta i förhållande till okända biverkningar först. Detta kallas riskgrupper. Sedan vaccinerar man de som har minst, eller marginell nytta sist. Då vet man helt enkelt mer om biverkningar kontra nytta, och kan väga dessa mot varandra med större precision. Barn vaccinerar man tex med nuvarande bedömning tex inte alls. Även om det kan komma fram data som säger att det kan göras senare - beroende på utfall av de studier om säkerhet. Sånt som också spelar in är tex de studier från KI som har visat att vanlig Influensa är farligare för barn än Covid-19. Det finns flera faktorer.

Rekommendationer om vaccin är alltså inte satta i sten en gång i tiden, utan det är en iterativ process där man hela tiden lär sig av kunskapsläget och anpassar rekommendationerna.

Skrivet av anon214822:

Jag har aldrig stött på någon anti-vaxxer som säger något annat än att dom är väl pålästa, faktiskt anser man sig ofta vara mycket bättre informerade än någon expert. Det är helt standard. Vad är det som är unikt med dig?
Eller är du bara självisk och räknar med att andra löser problemet åt dig?

Jag har källhänvisat alla mina argument till studier från Karolinska Institutet, SciLifeFab, Aleris, Uppsala Universitet, Socialstyrelsen, 1177.se mm. Du får jättegärna bemöta dessa sakligt, istället för att hoppa på min person med fördomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag vill helst inte ta vaccinet, men om jag blir tvingad till så måste jag väl göra det. Med tvingad så innebär det om jag måste ha vaccin för att göra saker som jag vill göra.

Jag ser absolut ingen risk med Covid med tanke på att jag är ung och tränar och blir mycket sällan sjuk. Skulle inte bli förvånad om jag redan haft covid men inte hade symptom. Jag står kvar vid åsikten som jag gjort i över ett år att det är dom som är i utsatta grupper som skall skyddas och resten skall återgå till det normala.

Du är alltså en av de som inte förstår. Vaccinet skyddar inte bara dig utan även andra. Även om du själv inte är sjuk kan du bära och sprida smitta. Vaccinet garanterar visserligen inte att man inte bär smitta men det minskar risken avsevärt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Nej. FHM rekommenderar på sin hemsida just nu - med dagens kunskapsläge om biverkningar - att alla vaccinerar sig. Punkt. Vi är inne i ett skede där vi vaccinerar riskgrupper, och jag delar som sagt detta.
FHM är av goda orsaker tydliga med alla inte ska vaccineras samtidigt och på en gång. Vilket är precis samma som jag säger. Rekommendationer av detta slag och rörande olika vacciner ändras över tid, efter att kunskapsläget förändras; tex när nya dödsfall eller allvarliga biverkningar konstateras.

Man vaccinerar de med störst bedömd nytta i förhållande till okända biverkningar först. Detta kallas riskgrupper. Sedan vaccinerar man de som har minst, eller marginell nytta sist. Då vet man helt enkelt mer om biverkningar kontra nytta, och kan väga dessa mot varandra med större precision. Barn vaccinerar man tex med nuvarande bedömning tex inte alls. Även om det kan komma fram data som säger att det kan göras senare - beroende på utfall av de studier om säkerhet. Sånt som också spelar in är tex de studier från KI som har visat att vanlig Influensa är farligare för barn än Covid-19. Det finns flera faktorer.

Rekommendationer om vaccin är alltså inte satta i sten en gång i tiden, utan det är en iterativ process där man hela tiden lär sig av kunskapsläget och anpassar rekommendationerna.

Jag har källhänvisat alla mina argument till studier från Karolinska Institutet, SciLifeFab, Aleris, Uppsala Universitet, Socialstyrelsen, 1177.se mm. Du får jättegärna bemöta dessa sakligt, istället för att hoppa på min person med fördomar.

För att hålla diskussionen fokuserad, två frågor:

#1
Vad händer om alla utanför riskgrupperna gör som du och väntar till 2023 med vaccinationen?

#2
På vilka grunder misstror du FHM?

De underlag du hänvisar till är sådant som även FHM rimligen har tillgång till. På basis av bland annat det underlaget har dom sedan utfärdat sina rekommendationer. Jag kan bara säga att jag är åt h-e för lat för att hålla på med egna efterforskningar. Bortkastad tid. Dom har liksom gått kurserna och plöjt rapporterna. Mycket enklare att bara göra som dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du är alltså en av de som inte förstår. Vaccinet skyddar inte bara dig utan även andra. Även om du själv inte är sjuk kan du bära och sprida smitta. Vaccinet garanterar visserligen inte att man inte bär smitta men det minskar risken avsevärt.

Vaccinet ska ges till dom som behöver skydd, vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du är alltså en av de som inte förstår. Vaccinet skyddar inte bara dig utan även andra. Även om du själv inte är sjuk kan du bära och sprida smitta. Vaccinet garanterar visserligen inte att man inte bär smitta men det minskar risken avsevärt.

Men vilka "andra" är det som ska skyddas? Alla riskgrupper får vaccin först av alla. Alla icke-riskgrupp som vill ha vaccin får ta det också helt fritt och utan kostnad. Det är enligt FHM "ytterst ovanligt" att en vaccinerad blir svårt sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Vaccinet ska ges till dom som behöver skydd, vad är det du inte förstår?

Jag förstår till fullo. Vaccin är inte avsedda enbart för att skydda den som får vaccinet utan även för att skydda de som inte blivit vaccinerade. Ju fler som får vaccinet desto mindre blir risken för de som inte får det. Vill du vara egoistisk nog att lägga ansvaret på andra så varsågod.

Skrivet av snraway:

Men vilka "andra" är det som ska skyddas? Alla riskgrupper får vaccin först av alla. Alla icke-riskgrupp som vill ha vaccin får ta det också helt fritt och utan kostnad. Det är enligt FHM "ytterst ovanligt" att en vaccinerad blir svårt sjuk.

Att alla riskgrupper får först av alla stämmer då rakt ut inte. Jag är diabetiker och har fortfarande inte fått något vaccin till exempel. Jag kan inte boka tid för jag är "för ung" för det utan är hänvisad till att min vårdcentral ska kalla mig. Har väntat på det i två veckor nu, trots att jag varit i kontakt med dem och påmint dem om att jag existerar.

Vad din sista kommentar har med saken att göra förstår jag dock inte, jag har inte påstått något annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag vill helst inte ta vaccinet, men om jag blir tvingad till så måste jag väl göra det. Med tvingad så innebär det om jag måste ha vaccin för att göra saker som jag vill göra.

Jag ser absolut ingen risk med Covid med tanke på att jag är ung och tränar och blir mycket sällan sjuk. Skulle inte bli förvånad om jag redan haft covid men inte hade symptom. Jag står kvar vid åsikten som jag gjort i över ett år att det är dom som är i utsatta grupper som skall skyddas och resten skall återgå till det normala.

Det finns unga elitidrottare som har blivit sjuka av covid.

Skidlandslagets Jennie Öberg smittad av corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det finns unga elitidrottare som har blivit sjuka av covid.

Skidlandslagets Jennie Öberg smittad av corona.

Vilket stört argument. Det finns unga elitidrottare som blir förkylda också eller får influensan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag förstår till fullo. Vaccin är inte avsedda enbart för att skydda den som får vaccinet utan även för att skydda de som inte blivit vaccinerade. Ju fler som får vaccinet desto mindre blir risken för de som inte får det. Vill du vara egoistisk nog att lägga ansvaret på andra så varsågod.

Bra, då förväntar jag mig att du har tagit vaccin för samtliga smittsamma virus, så du inte går runt och smittar ner folk på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det finns unga elitidrottare som har blivit sjuka av covid.

Skidlandslagets Jennie Öberg smittad av corona.

Även elitidrottare kan ha dåligt immunförsvar.
Dom kan ha näringsbrist, sömnbesvär, brist på D-vitamin och kanske är dom övertränade. Dessutom så brukar elitidrottare vara väldigt rädda för bakterier vilket också är dåligt för immunförsvaret. Det finns inte väldigt mycket som tyder på att elitidrottare skulle ha bättre immunförsvar än någon annan. Deras mål är att ha en stark kropp, inte starkt immunförsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Bra, då förväntar jag mig att du har tagit vaccin för samtliga smittsamma virus, så du inte går runt och smittar ner folk på stan.

Du bara bevisar min poäng.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du bara bevisar min poäng.

Du har ingen poäng.

Permalänk
Medlem

Var förbannat skeptiskt till vaccinet först och vart inte bättre efter allt snack om blodproppar av Astra-zenecas vaccin och dom avtal läkemedelsföretagen har skrivit där dom friskrivs från alla biverkningar osv.

Men valde ändå att boka tid för vaccinering, dock enbart pga jobbet(vården) och ev för att kunna resa om jag får lust till det.

Är inte rädd för att bli "sjuk" igen då en vanlig förkylning slår värre(iaf i mitt fall).

Är man något sånär ung och frisk, så behöver man inte oroa sig för det. dock om man jobbar nära andra så är det nog värt att ta vaccinet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

#1
Vad händer om alla utanför riskgrupperna gör som du och väntar till 2023 med vaccinationen?

För att förstå kontexten av mitt svar vill jag bara först vara tydlig med att jag inte är emot att människor vaccinerar sig frivilligt, jag är däremot för att det ska vara ett fritt val utan direkta eller indirekta tvång. Jag ser därför denna fråga som ett hypotetiskt scenario, då jag tror att många vill vaccinera sig frivilligt, av olika orsaker.

Svaret på frågan är att vi ändå kommer uppnå flockimmunitet långt innan 2023. Flockimmunitet uppnår man enligt forskning när ~50-~70% har antikroppar (beroende på urbaniseringsgrad). Sannolikt närmar vi oss redan nu detta tal: I stockholm har ~20% vanliga antikroppar och utöver detta har 30% av befolkningen (riskgrupper) tagit sin första spruta. Vidare har vi T-cells immunitet som i studier redan i Maj 2020 låg på 30%.
Att vi under en tid redan sett en snabbt ökande immunitet i samhället kanske också kan förklara de relativt låga dödstal i förhållande till hög smittspridning vi just nu har. Har inte någon studie varken för eller emot det, så är öppen för andra teser (kraftigt förbättrad vård kan nog också påverka). ~82% av de som blev inlagda på IVA i April 2021 tillhörde en riskgrupp så vaccineringen av dessa grupper är ju inte heller klar.

Att Flockimmunitet är ett välfungerande koncept samtidigt som man ger rejält skydd åt riskgrupper (vaccin el dyl) är en linje som förordas av bland annat 35 svenska medicinska forskare, ~600 vårdanställda inom det svenska projektet Läkaruppropet, samt den linje många europeiska länder har i sina nationella pandemiplaner. Även The Great Barrington Declaration förordar Flockimmunitet. 14000 forskare inom medicin, 43000 vårdanställda (samt 787000 medborgare) har skrivit under det som redan står i pandemiplanerna.

Skrivet av anon214822:

På vilka grunder misstror du FHM?
De underlag du hänvisar till är sådant som även FHM rimligen har tillgång till. På basis av bland annat det underlaget har dom sedan utfärdat sina rekommendationer. Jag kan bara säga att jag är åt h-e för lat för att hålla på med egna efterforskningar. Bortkastad tid. Dom har liksom gått kurserna och plöjt rapporterna. Mycket enklare att bara göra som dom säger.

Jag misstror inte FHM, men tycker jag gav ett bra svar på den frågan i mitt förra inlägg, och detta inlägg är redan odrägligt långt så jag hänvisar dit

Permalänk
Medlem

Sedan vaccinationerna av riskgrupperna startade har dödligheten sjunkit dramatiskt.

Vi har sedan Februari 2021 underdödlighet i Sverige.

Mars 2021 var till och med den minst dödliga Mars-månaden sedan 1973 (SCB)

Hela 82% av patienterna på IVA i April 2021 tillhör fortfarande ovaccinerade riskgrupper

Sen är vi sannolikt alltså nere på Influensa-nivå (200-2000/år) och trots att det finns gratis Influensavaccin för riskgrupper så har det bedömts som orimligt att hela befolkningen ska ta influensavaccin varje år enbart i syfte att skydda riskgrupperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag vill helst inte ta vaccinet, men om jag blir tvingad till så måste jag väl göra det. Med tvingad så innebär det om jag måste ha vaccin för att göra saker som jag vill göra.

Jag ser absolut ingen risk med Covid med tanke på att jag är ung och tränar och blir mycket sällan sjuk. Skulle inte bli förvånad om jag redan haft covid men inte hade symptom. Jag står kvar vid åsikten som jag gjort i över ett år att det är dom som är i utsatta grupper som skall skyddas och resten skall återgå till det normala.

Det påminner mig om en kollega till min fru som är i tidiga 20-årsåldern och tränade och motionerade mycket.
Han fick Corona och är sedan dess permanent hjärtsjuk.
Jag förstår att man kan vara skeptisk till olika mediciner, det kan vara sunt beteende, men i fall som vid en rådande pandemi så har vi ingen möjlighet att ta de riskerna.

Det här sammanfattar också väldigt väl de grejer som folk oroar sig för:
https://www.youtube.com/watch?v=gPHgRp70H8o

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Redan gjort!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

De som är tveksamma till Covid19-vaccinen är en större och betydligt mer påläst grupp. Grundad i fakta, förskitighet och en högst relevant eftertänksamhet. Något som också visat sig vara korrekt.
....

Är själv vaccinerad mot 12 sjukdomar + allergiimmunisering på 48 sprutor. Skulle därför uppskatta om andra debattörer här försöka intellektualisera sig lite, sluta hänge sig åt fördomar, svart-vitt tänkande, och undvika att polarisera trådar.

Jag kommer inte ta Covid-vaccinet förrän de riktiga studierna är klara 2023 och det är grundat i att jag är väl påläst i frågan. Jag betalar med glädje självklart skattekostnaden för gratis vaccin till alla som önskar och precis så borde ett samhälle fungera.

Om man nu är så påläst, så borde man också förstå varför man vaccinerar hela befolkningen och inte enbart riskgrupper.

Du säger en hel del saker, som inte är korrekt alls. Hela riskbedömningen "ni" gör är så skev att man blir mörkrädd. Det är faktiskt rätt svart och vitt varför man vaccinerar hela befolkningar. En del saker är svart-vitt, en del är inte.

Du hänvisar till att intellektualisera sig och ser dig själv lite som en högre stående människa, men misslyckas med att intellektualisera själv. Det är ironiskt.

Permalänk

Ju fler som är vaccinerade desto mindre blir troligtvis risken för mutationer (oavsett riskgrupp).
Sedan är det svårt att skydda sig mot mutationer eftersom dessa såklart kan uppstå i andra länder och spridas hit.

Permalänk
Medlem

Jag vaccinerade mig förra veckan. Fick lätt feber en kväll, ont i armen 2 dagar sedan var det över.
Tycker det är en självklarhet att vaccinera sig om chansen ges.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Vaccinet ska ges till dom som behöver skydd, vad är det du inte förstår?

Skrivet av snraway:

Men vilka "andra" är det som ska skyddas? Alla riskgrupper får vaccin först av alla. Alla icke-riskgrupp som vill ha vaccin får ta det också helt fritt och utan kostnad. Det är enligt FHM "ytterst ovanligt" att en vaccinerad blir svårt sjuk.

Två frågor, samma svar: De som inte kan ta vaccinet, t.ex. barn och de som är allergiska mot saker i vaccinet och andra grupper med särskilda behov har som enda skydd att du och alla andra vaccineras. Så deras skydd är alltså att du vaccinerar dig för att därigenom minska smittspridningen.

Skrivet av zyy:

Även elitidrottare kan ha dåligt immunförsvar.
Dom kan ha näringsbrist, sömnbesvär, brist på D-vitamin och kanske är dom övertränade. Dessutom så brukar elitidrottare vara väldigt rädda för bakterier vilket också är dåligt för immunförsvaret. Det finns inte väldigt mycket som tyder på att elitidrottare skulle ha bättre immunförsvar än någon annan. Deras mål är att ha en stark kropp, inte starkt immunförsvar.

Nja, just näringsintag och lämplig mängd träning är ju vad elitidrottare behöver vara väldigt duktiga på för att kunna prestera på den nivån de gör. Och båda de sakerna, tillsammans med goda sömnvanor (vilket också krävs för att kunna prestera på elitnivå) är vad 1177 rekommenderar för att stärka sitt immunförsvar. Så för att sätta din poäng i perspektiv så gör elitidrottare mycket av, och är duktiga på, det som brukar förknippas med ett starkt immunförsvar, så det finns ingenting som tyder på att de skulle ha sämre immunförsvar än någon annan.

Permalänk
Medlem

Självklart, så fort det är min tur.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Är under 30 men i riskgrupp. Fick första sprutan för en vecka sedan. Hade en smula ont i muskeln i armen ett dygn.

Sen har jag fått sjukt bra 5G uppkoppling på min iPhone som inte ens har ett 5G chip egentligen!!!!11 /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det påminner mig om en kollega till min fru som är i tidiga 20-årsåldern och tränade och motionerade mycket.
Han fick Corona och är sedan dess permanent hjärtsjuk.
Jag förstår att man kan vara skeptisk till olika mediciner, det kan vara sunt beteende, men i fall som vid en rådande pandemi så har vi ingen möjlighet att ta de riskerna.

Det här sammanfattar också väldigt väl de grejer som folk oroar sig för:
https://www.youtube.com/watch?v=gPHgRp70H8o

Min kollega i 30års ålder fick covid och hade rinnande näsa som enda symptom, Han kommer inte vaccinera sig för han blir inte sjuk av det.

Alla reagerar olika på det och de flesta klarar av det utan vaccin.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min kollega i 30års ålder fick covid och hade rinnande näsa som enda symptom, Han kommer inte vaccinera sig för han blir inte sjuk av det.

Alla reagerar olika på det och de flesta klarar av det utan vaccin.

Men det är ju här det blir spännande, de flesta verkar ju ändå överens om att det är betydligt större risk att få bieffekter av Covidinfektion än att få det av vaccinet oavsett ålder. Så om man nu försöker riskminimera så är väl det rimliga att vaccinera sig så fort som möjligt, även om man inte fullt ut litar på vaccin?

Varför är den potentiella risken (som vid det här laget får ses som ytterst försumbar) med bieffekter av vaccin så mycket mer skrämmande än den konstaterade risken av infektionen?

Ni; "vänta och se, jag tänker minsann inte vara försökskanin" får gärna förklara den logiken för mig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW