Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Tar vaccinet så snart det går. Bryr mig inte om vilket av dom. 2 personer i min omkrets fick nyligen covid, blev inlagda. 2 grannar strök med tidigare (1 i min ålder och 1 ung kille med bakomliggande sjukdom) Tar gärna någon bortskämd 65 årings dos som ratar Astra. Chansen att dö i covid är större än en eventuell biverkning.

Kan också nämnas, Jag Kör även bil och går runt i trafiken, så jag är van att leva väldigt farligt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Baner85 - Känner några som tog AZ och de har efter månader inte fått tillbaka lukt-/smaksinne än.

Pfizer är väl den som har minst negativt skrivet om sig än så länge.

Skrivet av Forsgren:

Eftersom att tappa smak och lukt är en av biverkningarna av att just få viruset så är det kanske möjligt att de hade tappat det även utan vaccin (dvs att de istället blir smittad och tappar det). Men med tanke på hur vaccin fungerar så ser jag inte det som en omöjlighet. Visserligen bara breda spekulationer 😁

Att tappa lukt- och smaksinnet låter mer som en effekt av att man har covid snarare än något man får av vaccinet, har faktiskt inte hört talas om det som en biverkning av vaccinet tidigare alls. För mig låter det i så fall troligare att det faktiskt haft covid i samband med att de blev vaccinerade. Eller finns det några rapporter om just tappat luktsinne som biverkning av vaccinet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

Individer som vägrar vaccinering/kräver ett visst vaccin borde bötfällas och sättas i husarrest.

Dummaste jag hört.

Skrivet av Frispel:

Att tappa lukt- och smaksinnet låter mer som en effekt av att man har covid snarare än något man får av vaccinet, har faktiskt inte hört talas om det som en biverkning av vaccinet tidigare alls. För mig låter det i så fall troligare att det faktiskt haft covid i samband med att de blev vaccinerade. Eller finns det några rapporter om just tappat luktsinne som biverkning av vaccinet?

EDIT: Ändrade inlägget då det kunde verka som att jag sa emot dig. Du har helt rätt. Och det finns inga rapporter om tappat luktsinne av AZ-vaccin vad jag kan se.

https://www.lakemedelsverket.se/4994d7/globalassets/dokument/...

Permalänk
Inaktiv

Moderna

Pfizer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Att tappa lukt- och smaksinnet låter mer som en effekt av att man har covid snarare än något man får av vaccinet, har faktiskt inte hört talas om det som en biverkning av vaccinet tidigare alls. För mig låter det i så fall troligare att det faktiskt haft covid i samband med att de blev vaccinerade. Eller finns det några rapporter om just tappat luktsinne som biverkning av vaccinet?

Vi menar precis likadant men jag lyckades helt klart inte skriva det!

Min poäng var att de skulle mycket möjligt ha förlorat smak och lukt om de hade fått covid-19. Eller som du kanske säger - de hade det i samband med vaccinationen.

Jag skrev "biverkningar av viruset" i mitt första inlägg och det kanske lurade dig att tro att jag skrev vaccin. Som du skriver kanske det korrekta är att skriva att det är en effekt av viruset.

Permalänk
Medlem

Och det där säger absolut ingenting om man inte samtidigt tar med hur många som fått de olika vaccinen. Är det så att det är 1000 personer som fått Moderna så är det en väldigt hög grad av inrapporterade potentiella biverkningar...och tvärt om. Är det 100 miljoner som fått Pfeizer så är det extremt låga mängder inrapporterade potentiella biverkningar. Man skulle behöva bryta ner det till antal inrapporterade biverkningar per 100 000 vaccinerade eller så om man ö.h.t. ska kunna jämföra de siffrorna. Men inte ens då kan man dra några slutsatser. Du måste även ta hänsyn till vilka som fått vaccinen - skiljer det sig i demografi? Var det många äldre som fick ett av vaccinet? Var det extra många vårdpersonal som fick något av dom? Det finns många faktorer som påverkar dels hur många som upplever biverkningar och dels hur benägna dessa är att rapportera in dessa potentiella biverkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag hoppas att detta är ironi, men misstänker att så ej är fallet...

Skrivet av anon42512:

Dummaste jag hört.

Vi är mitt i en pandemi, jag anser inte att en person har rätt att valfritt bidra till att sprida smittan vidare vilket i förlängningen tar livet av andra individer som ej ännu är vaccinerade/tillhör riskgrupper. Biverkningarna finns alltid, men nyttan står över den potentiella risk som finns (folk överdriver gravt risken för biverkningar).

Poängen med mitt inlägg var att det är en skyldighet att inte smitta andra, väljer man aktivt att inte vaccinera sig så ska det givetvis ge konsekvenser. Eftersom självdisciplin bevisningen inte fungerar är husarrest/böter en form av möjliga åtgärder (inget önskvärt givetvis).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Är det kanske lite så att genom sig själv känner man andra. Alla i min bekantskapskrets är postivt inställda till vaccinet, främst för att skydda sina närstående och gemene man. Inget samhälle är helt fritt, det finns helt enkelt lagar, däribland när det gäller något där andra människor kan komma till skada. Exempelvis, du får inte misshandla någon, köra för fort och inte heller sprida en dödlig sjukdom. Är det svårt att förstå? Gör det dig verkligen mindre fri?

Som sagt. I drygt ett år nu så har det inte spelat någon roll hur man gjort. Man kan vara vaccinerad, hålla 100 meters avstånd till alla människor och ha på sig gasmask. Jag får ändå böta 15 tusen kronor varje gång jag får lust att träffa min familj.
Jag tycker att det gör mig mindre fri.

Du kan ju prova så får du se. Isolera dig från din familj och när du känner för att träffa dem så eldar du upp 15 tusen kronor. Kör på så i ett år så får vi se om du tycker att du fått mindre frihet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Som sagt. I drygt ett år nu så har det inte spelat någon roll hur man gjort. Man kan vara vaccinerad, hålla 100 meters avstånd till alla människor och ha på sig gasmask. Jag får ändå böta 15 tusen kronor varje gång jag får lust att träffa min familj.
Jag tycker att det gör mig mindre fri.

Du kan ju prova så får du se. Isolera dig från din familj och när du känner för att träffa dem så eldar du upp 15 tusen kronor. Kör på så i ett år så får vi se om du tycker att du fått mindre frihet.

Du pratar mest skit, även om det är möjligt att du ev kan få 15000 i böter.

Permalänk
Medlem

Bokade just tid. Blir första sprutan imorgon.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vi är mitt i en pandemi, jag anser inte att en person har rätt att valfritt bidra till att sprida smittan vidare vilket i förlängningen tar livet av andra individer som ej ännu är vaccinerade/tillhör riskgrupper. Biverkningarna finns alltid, men nyttan står över den potentiella risk som finns (folk överdriver gravt risken för biverkningar).

Poängen med mitt inlägg var att det är en skyldighet att inte smitta andra, väljer man aktivt att inte vaccinera sig så ska det givetvis ge konsekvenser. Eftersom självdisciplin bevisningen inte fungerar är husarrest/böter en form av möjliga åtgärder (inget önskvärt givetvis).

Man kanske kan skicka piketstyrkan som kan tvångsinjicera vaccinvägrarna...Rätten att bestämma över sin egen kropp verkar inte stå högt i kurs hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du pratar mest skit, även om det är möjligt att du ev kan få 15000 i böter.

Om du ser mina tidigare inlägg så ser du att när jag refererar till böter så menar jag lönbortfall pga karantän.
Jag beklagar om det inte framgick eller om jag var otydlig.
Det kan därför bli mer eller mindre för någon annan men det är i alla fall ingen eventualitet.

Att du tycker att jag pratar skit är ganska subjektivt. Jag har som princip att inte ljuga. Det är bland annat därför det blir svårt för mig att ta ett vaccin, som jag egentligen inte vill ha, när man måste samtycka till det.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sphinx:

Man kanske kan skicka piketstyrkan som kan tvångsinjicera vaccinvägrarna...Rätten att bestämma över sin egen kropp verkar inte stå högt i kurs hos dig.

Alternativet är kanske att bli ihågkommen av eftervärlden som Corona Sphinx - istället för Typhoid Mary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du kan ju prova så får du se. Isolera dig från din familj och när du känner för att träffa dem så eldar du upp 15 tusen kronor. Kör på så i ett år så får vi se om du tycker att du fått mindre frihet.

Det har jag redan, har inte träffat en släkting sen julen -19. Farfar han gå bort under hösten men man kunde inte resa upp och ta farväl pga pandemin, det är skit men sånt är livet. Man får ta sitt ansvar och försöka tänka lite längre än nästippen, hade jag varit så egoistisk att jag rest tvärs över landet hade jag riskerat plocka upp smittan och sprida den till till okänt antal andra...

Själv är jag nu vaccinerad med 2 sprutor, var bland de första ut och fick det då relativt obeprövade mRNA-vaccinet, men jag tackade och tog emot. Jag var villig att "ta en för laget" och trevligt nog fick jag inga biverkningar, men även om jag fått det så hade de varit bättre att chansa på ett vaccin än chansa på en sjukdom. Trots att jag är vaccinerad så fortsätter jag följa smittskyddsmyndighetens direktiv, jag distanserar mig, har ansiktsmask när jag handlar och reser inte runt/träffar inte släktingar. Detta för att vissa andra, nämner inga namn, far runt fritt och sprider smittan av ren skär egoism.
Om folk kunde följt reglerna hade vi sluppit mycket av detta för länge sedan, men nej då, vissa tror sig stå över lagen och vara immun mot smitta pga rena fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Man kanske kan skicka piketstyrkan som kan tvångsinjicera vaccinvägrarna...Rätten att bestämma över sin egen kropp verkar inte stå högt i kurs hos dig.

Har inte påstått att någon ska tvångsvaccineras, men det är vanligt med vantolkningar bland mindre begåvade som du så exemplariskt exemplifierar. 👍🏻

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag låter folk som är paranoida och vill vara försökskaniner gå först.. Jag har ingen brådska och har redan haft covid.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Jag gör en väldigt enkel googlesökning: Fakta är att PCR är inget test enligt uppfinnaren Kary Mullins. Jag vet inte vad jag gör ännu.
Mera statistik, tack.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag låter folk som är paranoida och vill vara försökskaniner gå först.. Jag har ingen brådska och har redan haft covid.

Håller med till 110%, samma här.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Har inte påstått att någon ska tvångsvaccineras, men det är vanligt med vantolkningar bland mindre begåvade som du så exemplariskt exemplifierar. 👍🏻

Du säger själv att man ska låsa in människor som vägrar vaccinera sig. Du verkar ju inte fatta själv att innebörden av det du säger är tvångsvaccinering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vad har du för källor till dina påståenden? Konsensus i forskarvärlden och bland läkare verkar ofta vara det motsatta.

Region Stockholms chefläkare: "- Idag vet vi att nästan alla utvecklar antikroppar, både efter genomgången covid-19-infektion och efter vaccination"
Aleris chefsläkare: "Det är nu klarlagt att du med största sannolikhet blir immun efter genomgången covid-19".
I en stor Isländsk forskningsstudie kunde man visa att 9 av 10 utvecklar antikroppar efter genomgången infektion.

Citat:
"Det har talats en hel del om att genomgången covid-19 ofta inte ger antikroppar. Hur ser du på det?
– Den isländska studien talar precis som flera andra för att det fenomenet inte är så utbrett, säger Jan Albert.
Han menar att personer som utifrån enbart symtomen uppfattat sig som covid-19-sjuka och sedan inte får antikroppar i själva verket kan ha haft en annan infektion"

Läs gärna studierna.

Har en släkting som insjuknat i Covid 2 ggr med 8 månaders mellanrum. Båda gånger har han testat positivt för Covid.
Sista gången så var det den brittiska varianten.

Sen är antikroppar ingen immunitet mot alla former, bara för att då fått influensa en gång så är du knappast immun.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Om du ser mina tidigare inlägg så ser du att när jag refererar till böter så menar jag lönbortfall pga karantän.
Jag beklagar om det inte framgick eller om jag var otydlig.
Det kan därför bli mer eller mindre för någon annan men det är i alla fall ingen eventualitet.

Att du tycker att jag pratar skit är ganska subjektivt. Jag har som princip att inte ljuga. Det är bland annat därför det blir svårt för mig att ta ett vaccin, som jag egentligen inte vill ha, när man måste samtycka till det.

Har ju dock inget med vaccinet att göra.

Permalänk
Medlem

Att ta vaccinet är väl bara en "rekommendation", precis som allt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Som sagt. I drygt ett år nu så har det inte spelat någon roll hur man gjort. Man kan vara vaccinerad, hålla 100 meters avstånd till alla människor och ha på sig gasmask. Jag får ändå böta 15 tusen kronor varje gång jag får lust att träffa min familj.
Jag tycker att det gör mig mindre fri.

Du kan ju prova så får du se. Isolera dig från din familj och när du känner för att träffa dem så eldar du upp 15 tusen kronor. Kör på så i ett år så får vi se om du tycker att du fått mindre frihet.

Skitsnack... Du kan träffa din familj. Förbudet gäller allmän sammankomst. Sluta trolla nu...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemm:

Jag gör en väldigt enkel googlesökning: Fakta är att PCR är inget test enligt uppfinnaren Kary Mullins. Jag vet inte vad jag gör ännu.
Mera statistik, tack.

Hur menar du nu? Kary Mullis har aldrig sagt att PCR inte kan användas för att testa Covid 19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur menar du nu? Kary Mullis har aldrig sagt att PCR inte kan användas för att testa Covid 19.

Nej, det är klart han inte sagt. För det första finns det ingen anledning att påstå något sådant, men sedan hade Kary Mullis dött innan Covid-19 blev känt så det är helt omöjligt att han skulle ha uttalat sig i den specifika frågan. (Men sedan är ju PCR bara ett steg i testförfarandet)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag läste på facebook att dörrhandtag smakar ännu godare efter att man vaccinerat sig, så jag kommer att vara kontroversiell och vaccinera mig minst två gånger.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Jag läste på facebook att dörrhandtag smakar ännu godare efter att man vaccinerat sig, så jag kommer att vara kontroversiell och vaccinera mig minst två gånger.

Du kan vara lugn, 2 sprutor ingår i paketet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Jag låter folk som är paranoida och vill vara försökskaniner gå först.. Jag har ingen brådska och har redan haft covid.

Försökskaninerna har fått sitt vaccin för länge sen. Tiotusentals människor i fas 3-test. Detta är alltså innan vaccinerna blev godkända.

Skrivet av Exxovion:

Att ta vaccinet är väl bara en "rekommendation", precis som allt annat?

Det är frivilligt, ja. Man uppmanar folk att ta det.

Skrivet av reverend benny:

Du kan vara lugn, 2 sprutor ingår i paketet

Såvida man inte får J&J Fast det kanske aldrig hann att ges i Sverige och är pausat fortfarande?

Permalänk
Inaktiv

Man är bra jävla korkad om man inte vill vaccinera sig, men jag är inte heller förvånad över att se det röstas upp på SweFoliehatters

Permalänk
Medlem

Kan man vaccinera sig i annat län än man bor i?