Riot börjar spela in röstchattar i Valorant

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns väl spontant mer som att problemet ligger i att du spelar med kids. Du får försöka leta upp spelare att spela tillsammans med istället, så slipper man allt sånt!

Så fint av dig att be den utsatta ändra på sig. 🙄
Kids eller ej, alla ska bete sig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Bra tbh. Spelar inte Valorant, men är så äckligt frustrerad av att höra att folk säger att man hör hemma i köket och diverse kvinnofientligt bara av att man öppnar munnen i public. Önskar det kommer till fler spel.

Sure, man kan alltid stänga av voicechat, men man kan missa viktig info och jag ska inte behöva göra det bara för att slippa det.

Skrivet av trickeh2k:

Känns väl spontant mer som att problemet ligger i att du spelar med kids. Du får försöka leta upp spelare att spela tillsammans med istället, så slipper man allt sånt!

Problemet är att dessa "kidsen" inte vet hur man beter sig online. Snöfröst ska väl inte behöva queue:a upp med premades varje gång hen vill spela ett spel som har ett matchmaking system för att förhindra påhopp.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Förstår initiativet men känns riskfyllt, inspelningar har ju en tendens att missbrukas och ibland få med mer än lagen tillåter etc.
Helt ärligt tycker jag det är få spel som behöver en öppen allmän voice kanal, jag slår som regel alltid av dem om det går eller sänker volym till noll på dem.

Enligt lagen i Sverige så har du rätt att spela in ett samtal där du är med som part, så om någon säger något i en röstchatt någonstans så får hen vara beredd på att en annan part till samtalet kan komma att spela in det. Det finns inte heller något lagkrav i Sverige (så vitt jag vet) om att informera om att man gör den här typen av inspelning, men många organisationer gör detta ändå bara för säkerhets skull, så att folk inte spelas in utan deras vetskap.

Och det är tur det, annars hade det varit omöligt att t.ex. streama eller spela in dina egna spelklipp utan att också stänga av röstchatten. (Det finns länder där alla parterna måste godkänna att deras samtal spelas in, men så är det inte i Sverige.)

Vad jag vill ha sagt med det är att någon som säger något i en röstchatt redan idag bör vara beredd på att han spelas in av de hen spelar med, redan idag. Och att dessutom Riot också gör det, gör inte någon skillnad ur det hänseendet.

Riot är däremot inte part till samtalen, och måste därför be om tillstånd innan de spelar in röstchatten, vilket de också gör. Om du inte godkänner får du helt enkelt inte vara med.

Med tanke på hur mycket röstchatt faktiskt missbrukas så tycker jag att det är rimligt och proportionerligt att öppna röstchattar spelas in av Riot för att stävja missbruk och mobbning, och jag tycker fler spel bör ta efter av deras exempel. Röstchattarna bör endast sparas under en begränsad tid som krävs för det berättigade syftet (max en vecka tycker jag känns rimligt).

Ingen säger heller något av en privat och känslig natur i en öppen röstchatt, och om hen gör det ändå så är det faktiskt den personen som får ta sitt eget rimliga ansvar för hens eget agerande. Förtroliga samtal har man i stängda kanaler, inte i ett öppet rum framför vilt främmande.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wiinis:

Har ett minne anekdot som jag inte glömmer i första taget.
Var och kollade på fotboll och där sitter en pappa med sin unge, mellan 5-10 (många år sedan) och skriker diverse obscena ord om domaren och lite annat smått och gott. Tyckte det var helt sjukt att han är där och skriker dessa rätt otrevliga kommentarer och sen att han har sin unge med sig gör saken än värre.
Tänker att om du betedde dig illa som barn och ingen sa åt dig då fortsätter du som vuxen och dina barn fortsätter i samma spår. Det gäller att vi vuxna inte blundar för det här utan faktiskt säger ifrån och påpekar att det inte är ok. Oavsett medium och om det är på internet eller IRL.

För mig är sportfanatiker en förlorad del av mänskligheten. Det är så djupt rotat i många åskådarsporter att man ska gapa och skrika och hata och hota att det kommer aldrig gå att få de ränderna att gå ur. Det sitter i väggarna. Jag hade bara hoppats att vi, som gamingcommunity, kunde förekomma det problemet genom att knipa det relativt tidigt i fenomenets vagga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tävlings fps?
Första gången jag hör det, om du menar tävlar i e-sport så nej. Spelar för rolighetens skull. Och text har fungerar fin fint sen Quake.

Om det är något lagbaserat så vet folk oftast vad som måste göras utan att man säger det till dom. Skulle vara Arma eller liknande där rösten är en del av det roliga för rollspelandets skull.

Competitive fps. Valorant, csgo, quake, (även andra genrer och spel som wow, ff14, dota, lol, hon) osv där röstchat är enormt kritiskt för framgång. Även om man bara kör casual games så är bra röstchat (kommunikation) nyckeln till framgång.

Även om folk vet vad de ska göra så är de ju hopplöst efter om du inte delar med dig av informationen du får (var fiender går osv). Är ju som att spela 4v5.

Har du kört quake CTF med textchat eller bara spelat solo?

Klart man spelar för att det är roligt? Är ju vad majoriteten gör. Och kritiska delar till det roliga är ju att prata med sina lagkamrater och vinna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer att tänka på Ryssland och det faktum att de inte haft tillgång till voicechat i riots titlar pga någon konstig regel i Ryssland där all inspelning måste sparas? I alla fall jag upplevde det som ett stort problem när jag spelade, eftersom en stor andel spelare är från Ryssland. Detta kan ju vara ett sätt för dom att gå runt det problemet, aktivera voicechat för Ryssland och låtsas som att det beror på något helt annat.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte spelar in utan att spelarna vet om det förstår jag inte vad problemet är.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Snöflingornas generation lite får man väl tåla eller?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Haziza:

Snöflingornas generation lite får man väl tåla eller?

Ja, varför ska vi göra barnaga olagligt heller? Det blev ju folk av dom som växte upp på 1800-talet också. Lite får väl ungarna tåla.

...vad är det för jävla inställning?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Folk som inte förstår att "online toxicity" är ett stort problem är antagligen en del av problemet själva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gelantious:

Beroende på spel så brukar jag för det mesta bara stänga av voice chat helt, väldigt få spel då det behövs. Text chat fungerar för det mest grundläggande. Och har hellre musik på
Och spelar jag med vänner så blir det över discord.

Det är väl egentligen rätt oväsentligt i sammanhanget om det är text eller röst?

Kommunikation som kommunikation, man kan vara otrevlig i text också, och det är ganska okontroversiellt att det man skriver i en publik chatt loggas... varför ska det vara annorlunda bara för att det är röst?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Det är väl egentligen rätt oväsentligt i sammanhanget om det är text eller röst?

Kommunikation som kommunikation, man kan vara otrevlig i text också, och det är ganska okontroversiellt att det man skriver i en publik chatt loggas... varför ska det vara annorlunda bara för att det är röst?

Jag tror en del av problemet ligger i att man generellt varit avig till telefonavlyssning, och att "voiceprint" kan användas som en form av biometrik, på ett annat sätt än text kan göra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag spelar inte Valorant men jag spelar Hell Let Loose och där är koordination och kommunikation A och O för framgång. Voice är en naturlig del av spelet.

Det som gör mig orolig inför detta är alltid att dela kan man ibland hasplar ur sig saker i affekt. Då tänker jag inte på rasism eller andra direkt nedvärderande ord men det kan ju komma saker som idiot eller stupid med mera. Rösten används mycket mer frikostigt och involverar reptilhjärnan mer än text som ändå kräver att du först tittar på det du skriver och naturligt tänker till och använder frontalloben en extra gång.

Sen är det aspekten med hur länge du skall hållas skyldig. Hur mycket spelas in och hur länge till exempel. Guidelines ändras och plötsligt görs du skyldig för något som du sagt för två år sedan och som var tillåtet då. Samma logik som appliceras för övervakning i samhället. Saker du gjort för fem år sedan som finns på film plötsligt kriminaliseras.

Sen så är ju detta under förutsättning att vi också kan lite på att Riot Games inte börjar använda denna information också till helt andra syften.

Jag hade nog slutat spela Hell Let Loose om detta infördes, inte så mycket för att jag inte tror att jag kan lägga band på mig själv eller att jag inte kan undvika rasistiska uttalanden utan mer att det snart inte finns några frizoner kvar att få va lite spontan och kanske lite klumpig.

Moderera live istället och satsa på det säger jag.

Lirade inom en stark modererad community förut. Okej, det var väl 15år sedan nu... hur som helst så var det permaban på antisemitism och rasism, utan nå chans till att återkomma. Eventuellt i sådana fall när det gått en god tid och X-spelare förklarar sig och visar ångest. Hemskt mycket beror dock på, vad för övertramp som loggats.

I helhet dock... var en tempban oftast det normala att bruka(efter varningar). Det var ett sätt att få folk att kyla av sig och kanske bli tvingade att hoppa in i forumet och ursäkta sitt beteende. De hade någorlunda strikta regler i och med WW2-temat.

Nah men det var en skoj server där folk lirade och var för det mesta helt schysst. Ibland hade någon en dålig dag, it happens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror en del av problemet ligger i att man generellt varit avig till telefonavlyssning, och att "voiceprint" kan användas som en form av biometrik, på ett annat sätt än text kan göra.

Anledningen till att man varit avig till telefonavlyssning handlar om att man inte vill att någon tredje part ska få höra ett samtal som de inte var part till. På precis samma sätt som man förväntar sig att posten inte öppnar de brev man skickar (därmed brevhemligheten etc)

Men en öppen röstchatt är inte som ett telefonsamtal mellan två parter, den är publik på ett helt annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Antar det du menar är att de ska åka dit för att folk har uppträtt illa och inte kan följa grundläggande regler kring hur man beter sig kring andra människor

Ser tyvärr detta som ett nödvändigt ont då många beter sig direkt otrevligt så fort de kan gömma sig bakom en bildskärm och ett tangentbord. Finns ingen anledning att man ska behöva stå ut med att bli kallad både det ena och andra bara för att man råkar spela ett datorspel med andra människor.

Men herre gud, inte konstigt vårat samhälle går sakta mot massövervakning när vi har folk med den här mentaliteten "Nödvändigt ont", några ungar som gnäller på nätet vilket kan motarbetas igenom att bara muta dom eller helt muta röstchatten. Eller också så kan man bara ägna minsta möjliga energi under ett par dagar och själv disciplinera sej lite, de hade räckt. Både i och utanför spelvärlden. Hade kanske motverkat den sjuka mängd snöflingor vi har också.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev in tråden när Intel var i farten och som tål upprepas i och med denna nyhet: detta förändrar gaming-kulturen. Jag tycker personligen att det är trist att hobbyn går från att vara ett speciellt (nördigt) intresse hos en mindre och ganska homogen grupp till något som ska passa alla. Med tanke på den enorma mängen pengar branschen omsätter nu för tiden och att spelande har blivit så mainstream går det förstås inte att undvika.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Anledningen till att man varit avig till telefonavlyssning handlar om att man inte vill att någon tredje part ska få höra ett samtal som de inte var part till. På precis samma sätt som man förväntar sig att posten inte öppnar de brev man skickar (därmed brevhemligheten etc)

Men en öppen röstchatt är inte som ett telefonsamtal mellan två parter, den är publik på ett helt annat sätt.

Absolut, men har folk den känslan? Vi har en rätt lång historia av att prata med folk på distans med rösten, men bara nyligen (om vi bortser från gruppsamtalsnummer i obskyra tidningar på 90-talet..) har man börjat kunna prata med flera personer samtidigt, på riktigt. Jag tror mycket av mentaliteten kring röstkommunikation är att den är "privat" på sätt och vis. Men man har redan blivit varse om att textbaserad kommunikation lagras, man kan se loggar och tidigare historik när man loggar in i en gammal chatt på en ny enhet. Nånstans vet man att den lagras. Men röst har man egentligen aldrig fått samma feedback på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så fint av dig att be den utsatta ändra på sig. 🙄
Kids eller ej, alla ska bete sig.

Är väl systemet vi är vana vid här i Sverige?

Blir någon mobbad i skolan så är det den mobbade som ska ändra sig eller blir flyttad.
Samma om någon blir mobbad på en arbetsplats så blir den personen flyttad.

Personerna som är rövhål får oftast fortsätta utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Absolut, men har folk den känslan? Vi har en rätt lång historia av att prata med folk på distans med rösten, men bara nyligen (om vi bortser från gruppsamtalsnummer i obskyra tidningar på 90-talet..) har man börjat kunna prata med flera personer samtidigt, på riktigt. Jag tror mycket av mentaliteten kring röstkommunikation är att den är "privat" på sätt och vis. Men man har redan blivit varse om att textbaserad kommunikation lagras, man kan se loggar och tidigare historik när man loggar in i en gammal chatt på en ny enhet. Nånstans vet man att den lagras. Men röst har man egentligen aldrig fått samma feedback på.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta.

Om jag har en "känsla" att det är okej för mig att borra i min lägenhet kl 02.00 i natten för att det är "mitt hem" så är det ju inte okej för den sakens skull att jag väcker grannarna, och det är helt förståeligt om de knackar på och skäller ut mig.

Permalänk
Medlem

EN fråga hur många i tråden spelar valorant? dom som spelar vet att det finns folk som försöker psyka folk. så jag ser det som ett sätt att få rätt på problemet. och folk som skriker om att det är kränkande SLUTA SPELA ELLER GE FAN I ATT SNACKA SKIT..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta.

Om jag har en "känsla" att det är okej för mig att borra i min lägenhet kl 02.00 i natten för att det är "mitt hem" så är det ju inte okej för den sakens skull att jag väcker grannarna, och det är helt förståeligt om de knackar på och skäller ut mig.

Det jag menar är att folk har en annan inställning till röstkommunikation över nätet, än textbaserad, trots att det objektivt och intuitivt inte bör vara nån större skillnad på de två. Och detta på grund av att de två olika typerna av kommunikation varit olika vanliga under de senaste 30 åren.

Med det inte sagt att JAG tycker det är konstigt att röstchattar spelas in, på samma sätt som textloggar sparas. Men jag försöker se det från den sidan som reagerar negativt och tycker det är skillnad på olika.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl egentligen rätt oväsentligt i sammanhanget om det är text eller röst?

Kommunikation som kommunikation, man kan vara otrevlig i text också, och det är ganska okontroversiellt att det man skriver i en publik chatt loggas... varför ska det vara annorlunda bara för att det är röst?

Kan tänka mig för att en microfon kan fånga upp så mycket annat än bara det som sägs direkt in i den, eller det som skrivs direkt på ett tangentbord om man ser till text biten.

Speciellt för de som kör med open mic och inte push to talk. Sen är det väll risk för missbruk helt enkelt.

Förstår inte ens att Riot känner att de behöver det här i sina spel?

Vad har de för problem igentligen, har kört CoD nu i princip dagligen med mic påslaget i flera år nu, och aldrig stött på problem, inte i Warzone heller, förvånansvärt trevliga randoms man spelar med hela tiden imo.

Det är väll sådana erfarenheter som får varningssignaler att ljuda, att det är av någon anna orsak de igentligen vill få igång funktionen med inspelning.

Kan det vara någon "W0ke" rörelse som varit igång och propagerat för det här eller? De är ju vanligvis ganska tappade.

Permalänk
Medlem

Blir inte det här lite mer komplicerat av att hälften tuggar ryska? Man är lyckligt ovetande om vad de snackar om. Även kinesiska kan vara lite trixigt att följa.

Kanske är annorlunda med engelska undervisningen i dessa länder, vet ej.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinoman:

Sen är det aspekten med hur länge du skall hållas skyldig. Hur mycket spelas in och hur länge till exempel. Guidelines ändras och plötsligt görs du skyldig för något som du sagt för två år sedan och som var tillåtet då. Samma logik som appliceras för övervakning i samhället. Saker du gjort för fem år sedan som finns på film plötsligt kriminaliseras.

Som jag förstår det så raderas alla inspelningar efter ett avslutat ärende. Säg att du exempelvis får ett mildare straff eller en varning för en inspelning där du kallar någon för dum loser, då ska den filen enligt uppgift raderas efter att din varning delats ut, och därmed inte kunna tas upp igen om fem år när dum loser plötsligt ger skäl för avstängning. Men jag köper oron och funderingar kring hur man bevarar integritet med den typen av övervakning.

Sen är ju frågan hur väl det följs, och hur det implementeras lagligt i relation till bland annat minderåriga som också nämnts Jag kan själv vara typiskt osmidig ibland när munnen går snabbare än hjärnan, men tack vare total brist på vinnarskalle brukar jag klara mig från att vara en dålig förlorare Jag har däremot sett hur negativt det påverkat andra runt omkring mig när osköna, toxic beteenden blivit en för stor del av deras spelupplevelse, vilket är väldigt trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det jag menar är att folk har en annan inställning till röstkommunikation över nätet, än textbaserad, trots att det objektivt och intuitivt inte bör vara nån större skillnad på de två. Och detta på grund av att de två olika typerna av kommunikation varit olika vanliga under de senaste 30 åren.

Med det inte sagt att JAG tycker det är konstigt att röstchattar spelas in, på samma sätt som textloggar sparas. Men jag försöker se det från den sidan som reagerar negativt och tycker det är skillnad på olika.

Kan ju också vara värt att tänka på att majoriteten som spelar Valorant har haft tillgång till gruppchatter med röst över internet hela sina liv. Det har varit en standard inom gaming i 20 år nu. Flesta som kör det spelet var inte ens födda när teamspeak/ventrilo kom.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paydaye:

Kan tänka mig för att en microfon kan fånga upp så mycket annat än bara det som sägs direkt in i den, eller det som skrivs direkt på ett tangentbord om man ser till text biten.

Speciellt för de som kör med open mic och inte push to talk. Sen är det väll risk för missbruk helt enkelt.

Förstår inte ens att Riot känner att de behöver det här i sina spel?

Vad har de för problem igentligen, har kört CoD nu i princip dagligen med mic påslaget i flera år nu, och aldrig stött på problem, inte i Warzone heller, förvånansvärt trevliga randoms man spelar med hela tiden imo.

Det är väll sådana erfarenheter som får varningssignaler att ljuda, att det är av någon anna orsak de igentligen vill få igång funktionen med inspelning.

Kan det vara någon "W0ke" rörelse som varit igång och propagerat för det här eller? De är ju vanligvis ganska tappade.

Alltså, man kan ju sitta och gissa en massa saker och spekulera om "woke"-rörelser och kalla folk för tappade (vilket säger mer om dig än det gör om dem...), eller så kan man gå på det man själv har sett och lyssna in andras upplevelser.

Jag spelar personligen inte heller Valorant, men jag har hört tillräckligt många som spelar Valorant säga att det är ett problem med toxicitet i röstchatten i detta spel. Jag väljer att tro på de som påstår att det är ett problem, även om jag inte stött på det själv. De vet bättre.

Jag träffar inte på otrevliga personer särskilt ofta när jag själv spelar andra spel (även om det händer), men min fru som spelar ofta och gärna stöter ofta på folk som trakasserar henne på nätet. Förmodligen för att hon är tjej, då. Även om man säger ifrån så tär sånt där i längden, särskilt om det inte blir några konsekvenser. Det är lite som att säga, som vit man, att rasism inte existerar i samhället, för att man själv inte upplever den.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Moton:

Men herre gud, inte konstigt vårat samhälle går sakta mot massövervakning när vi har folk med den här mentaliteten "Nödvändigt ont", några ungar som gnäller på nätet vilket kan motarbetas igenom att bara muta dom eller helt muta röstchatten. Eller också så kan man bara ägna minsta möjliga energi under ett par dagar och själv disciplinera sej lite, de hade räckt. Både i och utanför spelvärlden. Hade kanske motverkat den sjuka mängd snöflingor vi har också.

Om folk bara kunde hålla sig i skinnet så skulle vi inte behöva "nödvändigt ont" heller. Visst att barn kan vara otrevliga, men när majoriteten är vuxna män som sitter och kallar folk otrevliga saker eller be någon att "gå hem till köket" så krävs det åtgärder. Skulle inte kalla det för snöflingor när sånt händer varje dag på en nivå som jag själv inte kan tänka mig heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Men herre gud, inte konstigt vårat samhälle går sakta mot massövervakning när vi har folk med den här mentaliteten "Nödvändigt ont", några ungar som gnäller på nätet vilket kan motarbetas igenom att bara muta dom eller helt muta röstchatten. Eller också så kan man bara ägna minsta möjliga energi under ett par dagar och själv disciplinera sej lite, de hade räckt. Både i och utanför spelvärlden. Hade kanske motverkat den sjuka mängd snöflingor vi har också.

Att bete sig illa mot andra oavsett om det är på nätet, på jobbet, i skolan, på fritidsaktiviteteter, bland vänner eller i hemmet är aldrig okej och ska inte accepteras eller normalisers.

Hade det varit okej om nån under ett jobbmöte börjat gapa och härja och kalla folk för allehanda könsord och annat bara för att nån inte får sin vilja igenom? Är det okej att be nån gå och hänga sig för att den inte presterar lika bra som de andra i laget? Eller ska man tolerera att bli utfryst och mobbad genom flera år i skolan bara för att man inte har samma intressen som alla andra? Listan kan göras ganska lång mentror jag avslutar här...

Beter någon sig som en rövhatt och medvetet (vilket det i många fall är) kränker andra så har jag inga problem med att de blir avstängda från spel, forum eller sociala medier. Det är inte de som sköter sig som ska behöva lida och försöka se bort från otrevligheterna för att några inte har ett uns av medkänsla i kroppen utan tror de kan härja runt bäst de vill utan att behöva ta några som helst konsekvenser för det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Kan tänka mig för att en microfon kan fånga upp så mycket annat än bara det som sägs direkt in i den, eller det som skrivs direkt på ett tangentbord om man ser till text biten.

Speciellt för de som kör med open mic och inte push to talk. Sen är det väll risk för missbruk helt enkelt.

Förstår inte ens att Riot känner att de behöver det här i sina spel?

Vad har de för problem igentligen, har kört CoD nu i princip dagligen med mic påslaget i flera år nu, och aldrig stött på problem, inte i Warzone heller, förvånansvärt trevliga randoms man spelar med hela tiden imo.

Det är väll sådana erfarenheter som får varningssignaler att ljuda, att det är av någon anna orsak de igentligen vill få igång funktionen med inspelning.

Kan det vara någon "W0ke" rörelse som varit igång och propagerat för det här eller? De är ju vanligvis ganska tappade.

Förlåt men klankar du ner på folk för att de anser något annat än du och drar en parallell till att de som säger att de är Woke är tappade?
Du ser inte ironin i att du som inte ser något och tycker det här är märkligt att de behöver moderera anser att de är tappade? Bara för att du inte fått en massa skit eller rasistiska påhopp betyder väl inte att det inte finns?

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att se folk prata om överdriven övervakning här. Det är inte som att Riot kommer att spela in allt ni säger till er familj närsom ni har spelet öppet, utan enbart när ni klickar push to talk och säger något till andra spelare i spelet. Att spel loggar textchatter har aldrig varit speciellt kontroversiellt, och inte heller bör detta vara det.

En annan sak som jag är förvånad över att det ens behöver sägas: Man ska inte behöva stänga av sin voice chat bara för att man tillhör en viss folkgrupp eller för att vissa andra helt enkelt aldrig växte upp och tycker det är jättekul att skrika ut diverse gamer words.

Det är tråkigt att det ens är kontroversiellt att det ska finnas konsekvenser för sitt agerande.