PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av Jasopo:

Skaffa dig ett liv seriöst, vissa har för mycket tid och är alldeles för avundsjuka. Låt folket tjäna pengar.

Kan nog fan garantera att mååånga scalpers finansierar sina inköp med pengar från icke laglig verksamhet. Börjar man trycka dit scalpers ordentligt så kommer nog en del extra göttit för samhället på köpet.

Och har du pengar över till säg ett gäng ps5:or, gör som oss andra o köp lite aktier o skatta på vinsten.

Att sitta o flippa lite item på tradera o tjäna någon 100-100-ingar här o där är ju dock nåt helt annat anser jag.

Permalänk
Medlem

Samma här!

Permalänk
Skrivet av charmless:

Nuså! PS5 från MM skickad!

Samma här! Hoppet om att man får den till helgen lever!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Inlägg har raderats då de inte fyller någon funktion alls.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk

Fan va ledsen jag blir.. som jag krigat för att få ett ps5, sen fick jag en kod av en shysst person härifrån när det var 1 timme kvar att använda den igår, nu blev det också canselled på morgonen 😢 nu blir jag arg på EG, scalpers och utlottningen... hur FÅ ps5 hade de egentligen??? Inte många verkar fått koder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjortslayer:

Fan va ledsen jag blir.. som jag krigat för att få ett ps5, sen fick jag en kod av en shysst person härifrån när det var 1 timme kvar att använda den igår, nu blev det också canselled på morgonen 😢 nu blir jag arg på EG, scalpers och utlottningen... hur FÅ ps5 hade de egentligen??? Inte många verkar fått koder..

Håll utkik på NetOnNet. Det var ett bra tag sedan de hade sin senaste release så det borde börja närma mig.
Sen kan man hålla tummarna för Amazon, de hade en batch som kom in i början på den här månaden, och förhoppningsvis närmar det sig snart ännu ett släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjortslayer:

Fan va ledsen jag blir.. som jag krigat för att få ett ps5, sen fick jag en kod av en shysst person härifrån när det var 1 timme kvar att använda den igår, nu blev det också canselled på morgonen 😢 nu blir jag arg på EG, scalpers och utlottningen... hur FÅ ps5 hade de egentligen??? Inte många verkar fått koder..

Samma scenario för mig, fick mejl från EG som beskrev varför order blev cancellerad och att jag skulle "verifiera" mig med de uppgifter som personen som "vann" utlottningen registrerade sig med.

Tråkigt beteende och kundbemötande tycker jag, dom har 1 PS5'a för varje kod. Finns oss som är angelägna till att äntligen få tag på en konsol innan nästa generation släpps och får hjälp av dem som redan fått tag på en. Kod är en kod, det är så pass få koder att det inte bör gynna skalpers något märkbart. Det är vanliga konsumenter och EGs kunder som lider mest.

Edit: Registrera dom konton & uppgifter som fått en PS5'a utskickat till sig, så det begränsas det på så sätt istället.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Samma scenario för mig, fick mejl från EG som beskrev varför order blev cancellerad och att jag skulle "verifiera" mig med de uppgifter som personen som "vann" utlottningen registrerade sig med.

Tråkigt beteende och kundbemötande tycker jag, dom har 1 PS5'a för varje kod. Finns oss som är angelägna till att äntligen få tag på en konsol innan nästa generation släpps och får hjälp av dem som redan fått tag på en. Kod är en kod, det är så pass få koder att det inte bör gynna skalpers något märkbart. Det är vanliga konsumenter och EGs kunder som lider mest.

Edit: Registrera dom konton & uppgifter som fått en PS5'a utskickat till sig, så det begränsas det på så sätt istället.

Smart av Elgiganten att inte släppa iväg PS5'orna och fortsätta med sitt lotteri. det håller hypen i liv, följare på Instagram och deras Youtube + folk som registrerar konton och får deras "nyhetsbrev"(reklambrev). Tror att EG skiter ganska mycket i scalpers och vidareförsäljning och allt vad det heter, deras lotteri dom kör med är enbart för egen vinning.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så konstigt? Syftet är ju att koden faktiskt ska gå direkt till en person som vill ha konsolen. Inte någon scalper. Det hela står väldigt tydligt i reglerna för lotteriet, så ärligt talat kan ni inte klandra EG för det. Ni har själva deltagit i den tävling som de satt premisserna för (deltagit i lotteriet eller försökt beställa med en kod som annan fått via lotteriet alltså).

Med det sagt hade jag nog ändå hoppats på att få en kod av någon välgörare. Klart jag hade varit glad för det, och i erat fall upprörande om min order blev avbruten.

Skulden ligger dock inte på EG som i slutändan gör sitt för att privatpersoner som vill ha konsolen ska få den.

Även om det är tråkigt så är det bara att fortsätta spela enligt samma regler som alla andra. Invänta påfyllning, ha tur och beställ snabbt eller delta i tävlingar och lotteri. För eller senare får ni er konsol oavsett.

Precis som er hoppas jag själv på att det blir så snart som möjligt. Jag har innestående 30 års present i denna... börjar bli frustrerande och överväger annan hobby. Kanske bränna allt på fiskeutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Go4two:

Smart av Elgiganten att inte släppa iväg PS5'orna och fortsätta med sitt lotteri. det håller hypen i liv, följare på Instagram och deras Youtube + folk som registrerar konton och får deras "nyhetsbrev"(reklambrev). Tror att EG skiter ganska mycket i scalpers och vidareförsäljning och allt vad det heter, deras lotteri dom kör med är enbart för egen vinning.

Vet inte hur mycket vinning det är, dom miste sin affär med mig och många andra här på forumet vad jag läser. Nu kommer jag hålla ögat öppet på andra leverantörer, kanske är Media Markt som jag köper från om de hinner före.

Sälj så långt lagret räcker. Vem bryr sig om hype om det inte går att ta del av den... dvs köpa det man hypas av.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vet inte hur mycket vinning det är, dom miste sin affär med mig och många andra här på forumet vad jag läser. Nu kommer jag hålla ögat öppet på andra leverantörer, kanske är Media Markt som jag köper från om de hinner före.

Sälj så långt lagret räcker.

Efterfrågan finns fortfarande kvar och samtliga PS5'or kommer dom kunna kränga iväg precis när dom vill. Så länge det inte är några PS5'or i lagerhyllan så finns det köpare.

Dom tappade dig som kund i detta köp men dom vann "dig" som "kund" på deras insta, youtube, hemsida med mera. Något dom inte hade fått om dom bara sålt konsolerna rakt av så fort dom kommit in/haft ett kösystem.

Helt och hållet ett genidrag av EG och jag skulle tro att i framtida släpp så kommer flera företag följa efter för att "skydda sina kunder från scalpers"

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man får pengarna tillbaka från EG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Håll utkik på NetOnNet. Det var ett bra tag sedan de hade sin senaste release så det borde börja närma mig.
Sen kan man hålla tummarna för Amazon, de hade en batch som kom in i början på den här månaden, och förhoppningsvis närmar det sig snart ännu ett släpp.

Amazon.se? Eller brittiska amazon? Finns ingenting när man söker på svenska (kan ju helt enkelt vara för att det inte finns i lager...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Någon som vet när man får pengarna tillbaka från EG?

Dom går nog till deras gamingavdelning. Bra tillskott till kaffekassan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Go4two:

Efterfrågan finns fortfarande kvar och samtliga PS5'or kommer dom kunna kränga iväg precis när dom vill. Så länge det inte är några PS5'or i lagerhyllan så finns det köpare.

Dom tappade dig som kund i detta köp men dom vann "dig" som "kund" på deras insta, youtube, hemsida med mera. Något dom inte hade fått om dom bara sålt konsolerna rakt av så fort dom kommit in/haft ett kösystem.

Helt och hållet ett genidrag av EG och jag skulle tro att i framtida släpp så kommer flera företag följa efter för att "skydda sina kunder från scalpers"

Fair enough, långtidsinvestering av EG och det du säger stämmer. Genidrag att gömma sig bakom argumentet att skydda kunder mot skalpers.

Misstänker dock att Elgiganten är så pass etablerad att dom kunder som faktiskt går med i dessa lotterier är en sådan liten andel, nischkunder som för det mesta redan är registrerade på något sätt. Det skadar mer deras rykte bland de mest lojala kunder som medverkar i sådana event.

Majoriteten av kunder, Sven Svensson som köper en glödlampa eller en radio då och då kommer inte märka någon skillnad. Bättre att alla sprider ordet vidare att "Jag köpt en PS5'a från Elgiganten, kika hos dem regelbundet så kanske du också får en".

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Fair enough, långtidsinvestering av EG och det du säger stämmer. Genidrag att gömma sig bakom argumentet att skydda kunder mot skalpers.

Misstänker dock att Elgiganten är så pass etablerad att dom kunder som faktiskt går med i dessa lotterier är en sådan liten andel, nischkunder som för det mesta redan är registrerade på något sätt. Det skadar mer deras rykte bland de mest lojala kunder som medverkar i sådana event.

Majoriteten av kunder, Sven Svensson som köper en glödlampa eller en radio då och då kommer inte märka någon skillnad. Bättre att alla sprider ordet vidare att "Jag köpt en PS5'a från Elgiganten, kika hos dem regelbundet så kanske du också får en".

Bättre att få ett gott rykte skulle jag säga. Handla hos EG, dom har ryggrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Någon som vet när man får pengarna tillbaka från EG?

Jag betalade med swish och fick pengarna tillbaka i samband med mailet om att ordern var annullerad. Är antagligen olika för olika betalsätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Samma scenario för mig, fick mejl från EG som beskrev varför order blev cancellerad och att jag skulle "verifiera" mig med de uppgifter som personen som "vann" utlottningen registrerade sig med.

Tråkigt beteende och kundbemötande tycker jag, dom har 1 PS5'a för varje kod. Finns oss som är angelägna till att äntligen få tag på en konsol innan nästa generation släpps och får hjälp av dem som redan fått tag på en. Kod är en kod, det är så pass få koder att det inte bör gynna skalpers något märkbart. Det är vanliga konsumenter och EGs kunder som lider mest.

Edit: Registrera dom konton & uppgifter som fått en PS5'a utskickat till sig, så det begränsas det på så sätt istället.

Jag tycker det är utmärkt att EG orkar kolla att det är rätt person som använder koden!
Om de inte gjorde det skulle man ju kunna skapa tusentals fejk-konton. Då skulle den som fuskar mest vinna mest. Inte bättre alls om du frågar mig.
(Jag drog också en nitlott i EGs senaste utlottning. Surt!)

Permalänk
Medlem

Verkar som om dom flesta som köpte från MM har fått sitt eller att det är på väg nu, själv verkar det som om man får vänta tills efter helgen

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Verkar som om dom flesta som köpte från MM har fått sitt eller att det är på väg nu, själv verkar det som om man får vänta tills efter helgen

Tog du leverans med postnord? Jag tog upphämtning i butik och väntar fortfarande på leveransbesked. Trodde det skulle gå minst lika snabbt, men det ser mörkt ut...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixKihlstedt:

Tog du leverans med postnord? Jag tog upphämtning i butik och väntar fortfarande på leveransbesked. Trodde det skulle gå minst lika snabbt, men det ser mörkt ut...

Leverans med postnord.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nu har min PS5a äntligen blivit skickad!
Beställde från MM 25/4 runt kl 21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Verkar som om dom flesta som köpte från MM har fått sitt eller att det är på väg nu, själv verkar det som om man får vänta tills efter helgen

Får hoppas att de skickas iväg innan helgen. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av omsolit:

Amazon.se? Eller brittiska amazon? Finns ingenting när man söker på svenska (kan ju helt enkelt vara för att det inte finns i lager...)

Svenska Amazon. Ja, ibland tar de bort produkten men den dyker tillbaka upp med jämna mellanrum. Håller tummarna för att du får din snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixKihlstedt:

Tog du leverans med postnord? Jag tog upphämtning i butik och väntar fortfarande på leveransbesked. Trodde det skulle gå minst lika snabbt, men det ser mörkt ut...

Då alla enheterna skickas från centrallager kan det ta längre tid att få den till butik då en order mellan e-handel och lokal butik måste göras. Tar du PostNord så skickas den direkt utan omvägar.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vet inte hur mycket vinning det är, dom miste sin affär med mig och många andra här på forumet vad jag läser. Nu kommer jag hålla ögat öppet på andra leverantörer, kanske är Media Markt som jag köper från om de hinner före.

Sälj så långt lagret räcker. Vem bryr sig om hype om det inte går att ta del av den... dvs köpa det man hypas av.

Själv blir jag mer benägen att handla genom EG när jag ser att de tar ett aktivt tag mot scalpers. Jag tror inte att de går med någon större förlust över att folk inte får lösa in köpta koder.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är bra att Elgiganten annullerar ordrar. Har man fått kod av en kompis/någon annan så är det ju i praktiken samma som att man fuskat eftersom man fått fler vinstchanser än andra. Varför annars skulle någon som inte hade för avsikt att köpa en själv överhuvudtaget anmäla sig till utlottningen? Visst att någon enstaka kanske ångrar sig och väljer att ge bort koden, men det är ju omöjligt att kolla att det inte var medvetet fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinnit:

Själv blir jag mer benägen att handla genom EG när jag ser att de tar ett aktivt tag mot Scalpers. Jag tror inte att de går med någon större förlust över att folk inte får lösa in köpta koder.

Inte blir det mycket PS5 handel på EG om bristvara på dem är beräknat fram till våren 2022 (se senaste nyhetsbrev) och så förvånansvärt många som faktiskt vinner dessa lotterier inte använder koderna själva av en och annan anledning.

Har inte haft turen på min sida i de flertal tävlingar jag gått med i. När en vänlig själ helt frivilligt utan förfrågan sträcker sig ut till mig med en kod så plötsligt motarbetas man av EG. Tråkigt.

Produkten i sig vill man naturligtvis ha, men är principen i sig som är jobbigast att smälta.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt plingade det till i postnord-appen och jag ser att mitt paket från MM finns att hämta ut. Ser då också att 5 min tidigare har jag fått ett mejl från MM om att min order har skickats, så det verkar som om det kan bli lite strul och delay med vad jag antar är automatiska mejl-utskick när något lämnar lagret.

Så ni som inte fått mejl än kan hålla hoppet uppe lite i alla fall

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Inte blir det mycket PS5 handel på EG om bristvara på dem är beräknat fram till våren 2022 (se senaste nyhetsbrev) och så förvånansvärt många som faktiskt vinner dessa lotterier inte använder koderna själva av en och annan anledning.

Har inte haft turen på min sida i de flertal tävlingar jag gått med i. När en vänlig själ helt frivilligt utan förfrågan sträcker sig ut till mig med en kod så plötsligt motarbetas man av EG. Tråkigt.

Produkten i sig vill man naturligtvis ha, men är principen i sig som är jobbigast att smälta.

Ja det tråkiga blir om man råkar ut för det när de faktiskt börjat kontrollera det.