PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Testade att göra pan-pizza, tyvärr blev den mest bildskön. Osten fick färg alldeles för snabbt så den gick bara 7 minuter i ugnen och gräddades inte klart. När jag försökte köra sista biten på spisen så drog jag på för hårt så den nästan började brännas.. Hade troligtvis behövt lite lägre temp och mera olja i pannan. Sen snålade jag med saltet också. Nåväl. Ska testa igen.

https://www.seriouseats.com/recipes/2013/01/foolproof-pan-piz...

https://i.imgur.com/LmVyv0W.jpg

Ser ändå ut som du är på god väg här!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag provade köra pizzasten OCH pizza stål denna Fredagen och det fungerade faktiskt över förväntan, vi kunde jobba ner tiden det tog att tillaga rejält så att alla kunde NÄSTAN äta samtidigt

Först körde vi deg med tomatsås på stenen nederst i ugnen, när den fått en aning färg på botten togs den ut och fylldes på, under tiden åkte nästa in på stenen. När första pizzan var färdig dekorerad åkte den in på stålet längst upp i ugnen.

Samtliga pizzor fick lagom färg på både överdel och under del. Det är dock väldigt tydligt att värmeöverföringen är klart starkare på stålet!

Vi har också valt att göra något mindre pizzor den senare tiden då vi gillar tjockare botten. Detta medför att man kan flytta runt pizzan lite på stenen/stålet för att maximera återuppvärmningen.

Jag har också börjat jäsa degen mer i rumstemp vilket för oss ger en positiv effekt. Degen formas om 2 timmar innan tillagning vilket gör den fastare och stabilare att jobba med.

Det är en rad förbättringar här som vi kommer köra vidare med och se hur de utvecklar sig.

Tyvärr inga foto denna gången

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Testade att göra pan-pizza, tyvärr blev den mest bildskön. Osten fick färg alldeles för snabbt så den gick bara 7 minuter i ugnen och gräddades inte klart. När jag försökte köra sista biten på spisen så drog jag på för hårt så den nästan började brännas.. Hade troligtvis behövt lite lägre temp och mera olja i pannan. Sen snålade jag med saltet också. Nåväl. Ska testa igen.

https://www.seriouseats.com/recipes/2013/01/foolproof-pan-piz...

https://i.imgur.com/LmVyv0W.jpg

När jag gör pan pizza kör jag den på spisen först, sen in i ugn.

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

När jag gör pan pizza kör jag den på spisen först, sen in i ugn.
https://i.ibb.co/dBXptBf/stekpannepizza.jpg

Tjusigt. Det låter vettigt faktiskt. Så man liksom får upp tempen i själva pannan först och börjar baka botten innan man skickar in allt i ugnen.

Jag har en ny deg på gång och ska testa att bara sänka temperaturen på ugnen först, om det inte duger ska jag testa ditt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tjusigt. Det låter vettigt faktiskt. Så man liksom får upp tempen i själva pannan först och börjar baka botten innan man skickar in allt i ugnen.

Jag har en ny deg på gång och ska testa att bara sänka temperaturen på ugnen först, om det inte duger ska jag testa ditt tips

Är kanon när man vill ha en pizza lite snabbt, man behöver varken sten, stål eller vänta på att ugnen ska bli varm.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i tråden lite, blev jag så sugen på pizza att jag beställde en Ooni Karu och lite tillbehör i förmiddags.
Med lite tur blir det pizza i helgen, behöver dock lite tips på mjöl, recept och annat man kan tänkas behöva.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Efter att ha läst i tråden lite, blev jag så sugen på pizza att jag beställde en Ooni Karu och lite tillbehör i förmiddags.
Med lite tur blir det pizza i helgen, behöver dock lite tips på mjöl, recept och annat man kan tänkas behöva.

Tycker att alltompizza.se är ett bra ställe att börja på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Efter att ha läst i tråden lite, blev jag så sugen på pizza att jag beställde en Ooni Karu och lite tillbehör i förmiddags.
Med lite tur blir det pizza i helgen, behöver dock lite tips på mjöl, recept och annat man kan tänkas behöva.

Jag kör med vetemjöl special eller Ramlösas 00-mjöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Efter att ha läst i tråden lite, blev jag så sugen på pizza att jag beställde en Ooni Karu och lite tillbehör i förmiddags.
Med lite tur blir det pizza i helgen, behöver dock lite tips på mjöl, recept och annat man kan tänkas behöva.

Instämmer med föregående talare, finns bra recept på alltompizza.se och skulle starkt rekommendera att du kör med 00-mjöl pga att degen blir lättare att stretcha och ger fina blåsor i degen om du gjort den rätt. Ramlösa Tipo 00 är ett bra budgetalternativ och Caputo 00 Pizzeria (den blå förpackingen) är det godaste jag provat men också dyrast. Kortaste jästiden jag tycker det blir acceptabelt resultat är ca 16 timmar (4 timmar varmjäsning + 12 timmar kalljäsning) men gärna längre typ 24-36 timmar.

När det gäller tomatsås så är hela San Marzano-tomater på burk gaffelmosade med färsk basilika och lite salt svårslaget både i smak, snabbhet och enkelhet. Numera hittar man märket Solania, som är mycket bra, lite varstans i välsorterade affärer, en burk räcker till 4 pizzor.

Tillbehör jag skulle rekommendera till din ugn:
- Billig lasertermometer, så du kan kolla att främre delen av stenen nått minst 350 grader och bakre delen närmast elden 450 grader innan du börjar grädda. Kan hända att Karun är bättre på detta än min Pro eftersom det är en och samma sten så värmen sprider sig fortare.
- Förutom pizzaspade för att få in pizzan så är en vändspade väldigt användbart så då måste rotera pizzan ca var 20:e sekund Till exempel: https://www.expondo.se/royal-catering-pizzaspade-80-cm-laang-.... Går naturligtvis med vanliga spaden men är mycket lättare med vändspaden och du behöver inte ta ut pizzan ur ugnen för att vända den.
- Om inte samma fina värmebeständiga handskar i grovt läder som följer med Pro följer mer Karu så rekommenderar jag ett par sådana för påfyllning av ved och allmän hantering av ugnen när den är het.

Jag lärde mig mycket av Vito Iacopellis videos på YouTube i början:
https://www.youtube.com/c/vitoiacopelli/videos?view=0&sort=p&...
Han är kanske inte den mest pedagogiska snubben och blandar engelska och italienska friskt men han kan sitt hantverk

Lycka till, öva och ha tålamod, jag kastade en hel del pizzor i början som blev över/undergräddade eller helt enkelt havererade på väg in i ugnen, ofta för de fastnat i spaden för man tagit för lång tid på sig. Men vilken lycka när man fick den första riktigt lyckade pizzan!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Senjin:

Efter att ha läst i tråden lite, blev jag så sugen på pizza att jag beställde en Ooni Karu och lite tillbehör i förmiddags.
Med lite tur blir det pizza i helgen, behöver dock lite tips på mjöl, recept och annat man kan tänkas behöva.

Om du har en Snabbgross i närheten finns Caputo Tipo 00 rätt billigt där. 25 kilos säck för 9 kronor kilot plus moms om jag minns rätt. Riktigt bra mjöl till pizza. Flertalet butiker har varit öppna för privatpersoner under pandemin, lite osäkert om det fortfarande gäller.

Men Axfood verkar rulla ut Snabbgross Club-konceptet, så det kanske bara är en tidsfråga innan butikerna börjar öppna för annat än företag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om du har en Snabbgross i närheten finns Caputo Tipo 00 rätt billigt där. 25 kilos säck för 9 kronor kilot plus moms om jag minns rätt. Riktigt bra mjöl till pizza. Flertalet butiker har varit öppna för privatpersoner under pandemin, lite osäkert om det fortfarande gäller.

Men Axfood verkar rulla ut Snabbgross Club-konceptet, så det kanske bara är en tidsfråga innan butikerna börjar öppna för annat än företag.

Min första säck räckte i 3 månader.
https://www.snabbgrossclub.se/V%C3%85RT-SORTIMENT/Specerier/B...

Permalänk
Medlem

Bra tips, har kollat en del Youtube klipp om att göra deg

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Tipo 00 Caputo gör stor skillnad! Jag delar dock min 50/50 med Vetemjöl special.

Det där med ett få till ett bra resultat på degen är en hel vetenskap! Dessutom är det din smak som avgör vad som är bra och mindre bra deg. Jag började för 1½ år sen och vår deg utvecklas fortfarande, gjorde faktiskt en större förändring bara förra veckan som visade sig bli riktigt lyckad. Och i detta fallet var det inte ens receptet i sig som justerades utan det var jäsning och hantering som förändrades en aning. Har du tålamodet så kommer du till slut hitta något som passar dig!

Som andra tipsat om så har youtube en hel del information som kan vara svår att uppfatta genom recept, en stor del av resultatet beror trotts allt på jäsning och hantering. Men det finns också många kvacksalvare ; värm vattnet, värm inte vattnet, vattentempen måste vara 22 grader, man får inte blanda i salten ihop med jästen o.s.v o.s.v. Börja med något som känns grundläggande sen är det bara till att expremitera på egen hand.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tarado:

Jag tror att jag har haft min längre än så, men det verkar inte vara något problem med hållbarheten i alla fall. Det var någon som rekommenderade att packa om på Ikeas stora ziplock-påsar, de skulle tydligen rymma runt 5 kilo vardera om jag minns rätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror att jag har haft min längre än så, men det verkar inte vara något problem med hållbarheten i alla fall. Det var någon som rekommenderade att packa om på Ikeas stora ziplock-påsar, de skulle tydligen rymma runt 5 kilo vardera om jag minns rätt.

Jag har satt den i en svart sopsäck och satt en klämma på den. Egentligen främst för att inte få in skit i den. Hållbarheten på mjöl har annats aldrig varit något problem här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neon:

Jag har satt den i en svart sopsäck och satt en klämma på den. Egentligen främst för att inte få in skit i den. Hållbarheten på mjöl har annats aldrig varit något problem här.

Det finns väl en viss risk för mjölbaggar kanske, men jag har inte sett något sådant. Dock är det väl bra att ha säcken stängd på något sätt i alla fall. Nästa säck ska jag nog sätta i just ziplockpåsar, då minskar risken för att mjölet skulle kunna ta åt sig smak av något också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det finns väl en viss risk för mjölbaggar kanske, men jag har inte sett något sådant. Dock är det väl bra att ha säcken stängd på något sätt i alla fall. Nästa säck ska jag nog sätta i just ziplockpåsar, då minskar risken för att mjölet skulle kunna ta åt sig smak av något också.

Den här webb-sidan rekommenderar att man fryser mjölet,
Link
Men de har andra lagringsmetoder också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror att jag har haft min längre än så, men det verkar inte vara något problem med hållbarheten i alla fall. Det var någon som rekommenderade att packa om på Ikeas stora ziplock-påsar, de skulle tydligen rymma runt 5 kilo vardera om jag minns rätt.

Jag kör med 4st av dom här för en säck.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...
Lärde mig den hårda vägen efter ha fått in mjölbaggar för något år sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Europman:

Den här webb-sidan rekommenderar att man fryser mjölet,
Link
Men de har andra lagringsmetoder också.

Jo mjöl håller sig inte färskt i all evighet. Det blir inte förstört snabbt alls, men det börjar ju tappa smak ganska snabbt. Jag har fått slänga en del Manitoba Cream och liknande dyra sorter då de blivit gamla och inte smakade gott längre.

Permalänk

Ingen ananas på pizzan ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Är långt ifrån någon expert men man har ju bakat och ätit en del pizza under åren. Under helgen så köpte vi en ny grill samt en pizzasten bara för att testa. Och wow, jäklar vad mycket bättre det blir med en sten, kommer aldrig göra det på vanlig plåt igen.

Men blir nog att köra ugnen nästa gång för det var lite jobbigt att spring ut och in med pizzorna och att hålla jämn värme när man gör 4-5 pizzor, tar ändå ett tag. De två sista vi gjorde fick dock mycket röksmak och blev mer eller mindre oätliga. Diskade stenen (sten och sten, stor keramik platta egentligen) och känner tydligt hur mycket rök det nu sitter i den. Har ni några tips på hur man rengör den? I instruktionsboken stod det att man kunde sänka ner stenen i vatten (när den svalnat såklart) i 20 minuter. Gjorde detta och har skrubbat som tusan men har fortfarande lite bränd tomatsås på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är långt ifrån någon expert men man har ju bakat och ätit en del pizza under åren. Under helgen så köpte vi en ny grill samt en pizzasten bara för att testa. Och wow, jäklar vad mycket bättre det blir med en sten, kommer aldrig göra det på vanlig plåt igen.

Men blir nog att köra ugnen nästa gång för det var lite jobbigt att spring ut och in med pizzorna och att hålla jämn värme när man gör 4-5 pizzor, tar ändå ett tag. De två sista vi gjorde fick dock mycket röksmak och blev mer eller mindre oätliga. Diskade stenen (sten och sten, stor keramik platta egentligen) och känner tydligt hur mycket rök det nu sitter i den. Har ni några tips på hur man rengör den? I instruktionsboken stod det att man kunde sänka ner stenen i vatten (när den svalnat såklart) i 20 minuter. Gjorde detta och har skrubbat som tusan men har fortfarande lite bränd tomatsås på den.

Aldrig diskat min på 2 år.
När den kallnat så kan jag gå med en klickskrapa och ta bort det värsta fastbrända och torka av med ett fuktigt papper sen är den good to go.
Har aldrig haft problem med röksmak men har å andra sida aldrig kört mer än 4 pizzor på raken.
Vanligast 1 st åt gången.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är långt ifrån någon expert men man har ju bakat och ätit en del pizza under åren. Under helgen så köpte vi en ny grill samt en pizzasten bara för att testa. Och wow, jäklar vad mycket bättre det blir med en sten, kommer aldrig göra det på vanlig plåt igen.

Men blir nog att köra ugnen nästa gång för det var lite jobbigt att spring ut och in med pizzorna och att hålla jämn värme när man gör 4-5 pizzor, tar ändå ett tag. De två sista vi gjorde fick dock mycket röksmak och blev mer eller mindre oätliga. Diskade stenen (sten och sten, stor keramik platta egentligen) och känner tydligt hur mycket rök det nu sitter i den. Har ni några tips på hur man rengör den? I instruktionsboken stod det att man kunde sänka ner stenen i vatten (när den svalnat såklart) i 20 minuter. Gjorde detta och har skrubbat som tusan men har fortfarande lite bränd tomatsås på den.

Man får inte använda något rengöringsmedel till en pizza sten, inte ens YES eftersom det sätter kan sätta sig inne i stenen och göra det än värre. Vanligen dammsuger vi bara av stenen och skulle någon sås råka hamna utanför så skrapar vi lätt bort det och sen bara accepterar fläcken. Än så länge har vi aldrig haft problem med att stenen ger pizzan en negativ smak men visst, den luktar ju inte gott direkt.

Pizzastålet är klart enklare att rengöra men här gäller det att hålla efter så att inte stålet rostar. FLäckar får man tyvärr räkna med men det är inget som påverkar smak eller effekt.

Är du säker på att rök doften från stenen verkligen kommer påverka pizzan? Prova lägg in stenen i ugnen på 300 grader och se om du får någon rökdoft från den. Kanske behöver den bara värmas upp rejält i ett neutralt utrymme, ex ugn.

Jag har bara provat föra pizza på grillen en gång och det gick åt skogen, det blev redigt bränt på undersidan. Uppenbarligen för mycket undervärme

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Aldrig diskat min på 2 år.
När den kallnat så kan jag gå med en klickskrapa och ta bort det värsta fastbrända och torka av med ett fuktigt papper sen är den good to go.
Har aldrig hafy problem med röksmak men har å andra sida aldrig jört mer än 4 pizzor på raken.
Vanligast 1 st åt gången.

Skrivet av Neon:

Man får inte använda något rengöringsmedel till en pizza sten, inte ens YES eftersom det sätter kan sätta sig inne i stenen och göra det än värre. Vanligen dammsuger vi bara av stenen och skulle någon sås råka hamna utanför så skrapar vi lätt bort det och sen bara accepterar fläcken. Än så länge har vi aldrig haft problem med att stenen ger pizzan en negativ smak men visst, den luktar ju inte gott direkt.

Pizzastålet är klart enklare att rengöra men här gäller det att hålla efter så att inte stålet rostar. FLäckar får man tyvärr räkna med men det är inget som påverkar smak eller effekt.

Är du säker på att rök doften från stenen verkligen kommer påverka pizzan? Prova lägg in stenen i ugnen på 300 grader och se om du får någon rökdoft från den. Kanske behöver den bara värmas upp rejält i ett neutralt utrymme, ex ugn.

Jag har bara provat föra pizza på grillen en gång och det gick åt skogen, det blev redigt bränt på undersidan. Uppenbarligen för mycket undervärme

Nej har inte använt något rengöringsmedel, bara vatten. 100%, pizzan smakade som att man hade haft liquid smoke i degen. Ja, funderar också på att bränna av den i ugnen, se om det hjälper. Kan tänka mig att stålet är enklare att rengöra. Fläckar bryr jag mig inte om, men en bränd tomatsås som man känner med fingrarna måste ju bort. Vet inte om man kan använda rakblad/skrapa?

Jag puttade undan kolen så att det var tomt under stenen och bara kol på sidorna. Fick rätt bra temp, ca 240 grader men var rädd att stenen skulle spricka.

Permalänk
Medlem

Jag har testat det här med efterrättspizza nu. Det är galet gott - men - dra åt pipsvängen vad mastigt det är. En pizza går lätt att dela på fyra om man har käkat något innan. Kaloribomb delux.

Väldigt knepigt att få bra gräddning på pizzan utan att bränna Nutellan också, men samtidigt får den nästa en "karamelliserad" yta som man sedan lägger färsk Nutella på. Det blir grymt gott.

Jag passade dessutom på att göra lite hemmagjord vaniljglass också när jag ändå var i farten.

Lite bilder nedan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej har inte använt något rengöringsmedel, bara vatten. 100%, pizzan smakade som att man hade haft liquid smoke i degen. Ja, funderar också på att bränna av den i ugnen, se om det hjälper. Kan tänka mig att stålet är enklare att rengöra. Fläckar bryr jag mig inte om, men en bränd tomatsås som man känner med fingrarna måste ju bort. Vet inte om man kan använda rakblad/skrapa?

Jag puttade undan kolen så att det var tomt under stenen och bara kol på sidorna. Fick rätt bra temp, ca 240 grader men var rädd att stenen skulle spricka.

Grillsmak uppnår man bäst genom att slänga något på kolen, ex fett och stänga locket. Så om du fått något bränt i grillen och du samtidigt tillagat dina pizzor med stängt lock så är det nog inte så konstigt att de fått en rejält "grill" smak. Prova tillaga något enklare på stenen i ugnen, det är inte alls säkert att lukten i stenen spelar någon roll för slutresultatet. Som sagt, den stenen vi har luktar också kol eller bränt, så blir det ju när mjölet letar sig ner i stenen och samtidigt bräns.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej har inte använt något rengöringsmedel, bara vatten. 100%, pizzan smakade som att man hade haft liquid smoke i degen. Ja, funderar också på att bränna av den i ugnen, se om det hjälper. Kan tänka mig att stålet är enklare att rengöra. Fläckar bryr jag mig inte om, men en bränd tomatsås som man känner med fingrarna måste ju bort. Vet inte om man kan använda rakblad/skrapa?

Jag puttade undan kolen så att det var tomt under stenen och bara kol på sidorna. Fick rätt bra temp, ca 240 grader men var rädd att stenen skulle spricka.

Skrubba försiktigt så mycket det går med bara vanlig hetvatten.
Låt torka och lägg i ugnen från kall till max i 1 till 1,5h eller 2h tills det slutar ryka/lukta bränt från stenen.
Låt svalna i ugen och torka av med fuktigt papper.

Max värme så länge det behövs.
Jag gör samma sak med gjutjärnspannor.
Edit: nej bara upp till 250 på gjutjärn.🙃

tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Kanongott!

Permalänk
Medlem

Älskar ananas på pizza! Vågar knappt säga det högt dock. Känsligt ämne verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Älskar ananas på pizza! Vågar knappt säga det högt dock. Känsligt ämne verkar det som

Fick mig att tänka på denna stand-up av Fredrik Andersson:
https://www.youtube.com/watch?v=4aBieFYcDME

Själv blir jag typ fyra gånger om året sugen på en specifik pizza hos vår kvarterpizzeria som har ananas, lök, paprika, räkor, oliver och curry på. Verkligen helskum kombo som bara funkar på något underligt sätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG