Plugga, vad ska man välja i min sits?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whatking:

Men det är ju kodning och programmering jag är intresserad av. Varför skulle jag fokusera på andra saker? Jag är här för att lära mig mer om utbildningar, yrket och få tips och hjälp med att välja inriktning osv. Lär mig istället för att dumförklara mig.

Det är ingen här som försöker dumförklara dig men allt handlar om att balansera önskningar och förväntningar med hur den realistiska framtiden ser ut, jag tror att det är mer det du skulle behöva ta till dig av.

Att jobba i team är viktigt vart du än hamnar och problemlösning är ju helt kritiskt inom kodning så att de delarna ska få en stor del av din uppmärksamhet om du vill jobba inom det området är en självklarhet.

Skrivet av whatking:

Tror du verkligen att alla programmerare med någon form av utbildning var proffs innan de började utbildning? Man går ju utbildning för att man ska lära sig. Tror du att alla som är jurist läste lagboken vid 13års åldern också? Jag skulle kunna säga med säkerhet att alla som jobbar inom programmering har lärt sig allra mest under tiden dom faktiskt jobbar.

Kan du det egentligen om du inte har någon egen erfarenhet av branschen? Självklart går du utbildningen för att lära dig men hela anledningen till att du ens söker utbildningen är att du har ett bakomliggande intresse och rent statistiskt är chansen stor då att du har skaffat dig egen erfarenhet innan dess. Du behöver inte bli så defensiv, försök förstå att folk här med stor och extremt värdefull erfarenhet hjälper dig att se helheten av en enormt bred utbildning och bransch istället.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av whatking:

Data är roligt.

Efter 40 år i branschen är jag beredd att inte hålla med dig fullt ut, utan "det beror på". Rätt uppdragsgivare och rätt uppdrag är A & O, än vilket arbete det är. Försök röra på dig vart fjärde/femte år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Men det är ju kodning och programmering jag är intresserad av. Varför skulle jag fokusera på andra saker? Jag är här för att lära mig mer om utbildningar, yrket och få tips och hjälp med att välja inriktning osv. Lär mig istället för att dumförklara mig.

För att du i 9/10 fall kommer att jobba i ett team där kommunikation och samarbete är essentiellt. Jag anställer alla gånger hellre någon som är lite sämre på att skriva kod men som kan kommunicera om var de fastnar och ställa relevanta frågor, än tvärt om.

Och jag tycker du får tagga ner lite med att kalla allt som berättar saker för dig du inte redan visste för dumförklaring. Jag trodde det var meningen med tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, det är luddigt. Och jag har inte pratat om proffs utan basic saker. Och programmering handlar väldigt sällan om enbart om att skriva en kodsnutt helt oberoende av all annat.

De flesta som läser en utbildning har ett visst begrepp om saker innan, den som blir jurist är inte helt ofrämande för att vi har ett rättsväsende,. En äldre person som väljer att bli jurist, ja den kan faktisk ha en väldigt bra uppfattning om hur rättsväsendet fungerar utan någon utbildning.

Min poäng är att man ser väldigt ofta lite äldre personer hoppa på systemutveckling och man hör andra som har gjort det och klarat sig bra. Min poäng är att ju äldre man är ju tuffare är det att hoppa på något nytt och ju viktigare är det att man har förkunskaper.
Det finns väldigt många på forumet som är runt 30år och otroligt duktiga på datorteknik utan någon datorteknisk utbildning, dessa har betydligt enklare att få jobb som systemutvecklare än en som kan väldigt lite.

Jag vet absolut inget om TS utan pratar rent generellt och säger att mitt påstående gäller alla yrken. Där vissa yrken är enklare att pröva på än andra.
Så den som blir jurist, kock, systemutvecklare, husmäklare whatever vid äldre ålder och lyckas, ja deras förkunskaper är ofta inte helt kassa innan utbildningen. Där husmärklaren ofta har otroligt bra sociala kunskaper.

Och mitt påstående är att är man 20år så är det mer förlåtande att ha mindre allmänbildning inom samma område än om man är 30år.

*edit*
Du var visst TS. Jag vet som sagt absolut inget om vad du kan utan pratar rent generellt. Och inom datorteknik finns det otroligt mycket som en systemutvecklare behöver kunna. Jag har 30 åriga bekanta som ej kan ansluta en dator till wifi, lycka till för dem efter 2årig utbildning bli systemutvecklare. Jag hade en prao elev från högstadiet som kodade hemsidor, appar till android och iPhones m.m. Ja det kommer bli intressant och se vad denna gör om 10år, garanterat ett fint it-jobb.

Ja alltså jag förstår på ett sätt vad du menar... En kille som aldrig har mekat med bilar har svårt att bli mekaniker t.ex. Men så extremt dålig är inte mina förkunskaper inom data heller. Jag kan skriva lååånga texter med ögonbindel t.ex. Ja det har inget med yrket att göra men du får det att låta som att jag är 45 och sitter o letar tangenter. Jag har suttit vid datorn i 17år och har pillat med det mesta förutom att koda. Det började jag smått med igår. Och dessutom är jag inte 45 som du får det att låta som. Jag är nyss precis fyllda 27år. Stor skillnad. Bara för du inte kan lära dig nya saker i din ålder behöver inte jag vara så.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden och tycker att många kommer med bra tips, tycker inte att du ska ta åt dig och bli så defensiv. Utan de vill bara hjälpa dig. Du började diskutera att målet var att bo i Thailand och jobba för något företag i Sverige, visst kanske du kan komma dit efter 10-15 år som utvecklare. Men då behöver du också kunna vara bra på att skapa kontakter och kunna frilansa, då det innebär att du behöver vara egenföretagare. Synpunkterna kommer nog från att många tror att utvecklare är guld och grön skogar, knacka kod och få jätte bra betalt. Men det är en rätt tuff bransch som är mentalt krävande, tills att du når en viss nivå. Var beredd på att du kommer komma ut efter skolan och inte fatta något, för nivån på utvecklingen i verkligheten är mycket mer avancerad.

Därav behöver man ha intresset för du behöver vara beredd på att plugga stenhårt och fortsätta med det hela livet. Språken utvecklas hela tiden så du kommer aldrig att kunna allt, detta ser jag dock som en morot för jobbet blir aldrig tråkigt.

Både högskola och YH är bra vägar in i branschen, det beror på hur du lär dig. YH har mer fokus på praktiskt lärande och högskola mer teoretiskt. YH har en fördel med att du har 20 veckor LIA där du har möjlighet att få jobb eller åtminstone få kontakter.
Rekommenderar dock att läsa på och testa på lite. Webbutveckling idag är uppdelat frontend och backend, så du måste känna av vad du tycker är roligast. För man kommer inte bli bra på något man tycker är tråkigt.

Jag gick själv YH inom .NET som 28-åring och fick anställning efter examen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ingen här som försöker dumförklara dig men allt handlar om att balansera önskningar och förväntningar med hur den realistiska framtiden ser ut, jag tror att det är mer det du skulle behöva ta till dig av.

Att jobba i team är viktigt vart du än hamnar och problemlösning är ju helt kritiskt inom kodning så att de delarna ska få en stor del av din uppmärksamhet om du vill jobba inom det området är en självklarhet.

Kan du det egentligen om du inte har någon egen erfarenhet av branschen? Självklart går du utbildningen för att lära dig men hela anledningen till att du ens söker utbildningen är att du har ett bakomliggande intresse och rent statistiskt är chansen stor då att du har skaffat dig egen erfarenhet innan dess. Du behöver inte bli så defensiv, försök förstå att folk här med stor och extremt värdefull erfarenhet hjälper dig att se helheten av en enormt bred utbildning och bransch istället.

Att jobba i team och kommunica har jag gjort i hela mitt yrkesliv. Varför skulle det bara vara inom programmering menar du? Och vad vet du om mina intressen? Om jag redan hade varit proffs på kodning hade jag inte behövt gå utbildning. Då hade jag antagligen redan jobbat. Det låter på dig och vissa andra här som om jag aldrig har sett hur att skriva kod går till. Eller hur yrket kan se ut. Det finns otroligt mycket videomaterial på youtube ang. detta. Vem har sagt att jag inte har kollat runt på youtube osv? Och ja jag har förstått att ju bredare utbildning man har desto bättre. Så är det i alla yrken, ingen unikt här.

Skrivet av hasenfrasen:

Efter 40 år i branschen är jag beredd att inte hålla med dig fullt ut, utan "det beror på". Rätt uppdragsgivare och rätt uppdrag är A & O, än vilket arbete det är. Försök röra på dig vart fjärde/femte år.

Ja det har jag förstått med det detta yrke. Att det är inget yrke man gärna sitter på samma ställe för länge.

Skrivet av izzie:

För att du i 9/10 fall kommer att jobba i ett team där kommunikation och samarbete är essentiellt. Jag anställer alla gånger hellre någon som är lite sämre på att skriva kod men som kan kommunicera om var de fastnar och ställa relevanta frågor, än tvärt om.

Och jag tycker du får tagga ner lite med att kalla allt som berättar saker för dig du inte redan visste för dumförklaring. Jag trodde det var meningen med tråden.

Absolut ska man samarbeta och kommunicera med varann när man jobbar i team. Det är väl knappast att det är unikt för yrket. Vad är det som säger dig att jag inte skulle kunna ställa relevanta frågor osv? Du är en sån som tror du är bäst på ditt jobb och som gärna ser ner på andra. Usch och fy för att ha dig som chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Har läst igenom tråden och tycker att många kommer med bra tips, tycker inte att du ska ta åt dig och bli så defensiv. Utan de vill bara hjälpa dig. Du började diskutera att målet var att bo i Thailand och jobba för något företag i Sverige, visst kanske du kan komma dit efter 10-15 år som utvecklare. Men då behöver du också kunna vara bra på att skapa kontakter och kunna frilansa, då det innebär att du behöver vara egenföretagare. Synpunkterna kommer nog från att många tror att utvecklare är guld och grön skogar, knacka kod och få jätte bra betalt. Men det är en rätt tuff bransch som är mentalt krävande, tills att du når en viss nivå. Var beredd på att du kommer komma ut efter skolan och inte fatta något, för nivån på utvecklingen i verkligheten är mycket mer avancerad.

Därav behöver man ha intresset för du behöver vara beredd på att plugga sten hårt och fortsätta med det hela livet. Språken utvecklas hela tiden så du kommer aldrig att kunna allt, detta ser jag dock som en morot för jobbet blir aldrig tråkigt.

Både högskola och YH är bra vägar in i branschen, det beror på hur du lär dig. YH har mer fokus på praktiskt lärande och högskola mer teoretiskt. YH har en fördel med att du har 20 veckor LIA där du har möjlighet att få jobb eller åtminstone få kontakter.
Rekommenderar dock att läsa på och testa på lite. Webbutveckling idag är uppdelat frontend och backend, så du måste känna av vad du tycker är roligast. För man kommer inte bli bra på något man tycker är tråkigt.

Jag gick själv YH inom .NET som 28-åring och fick anställning efter examen.

Absolut förstår jag att det inte är möjligt att komma direkt från utbildning och börja frilansa. Tycker du kommer med ett bra svar. Tack.

Permalänk
Medlem

Nu skriver jag ett svar till flera här i tråden, jag förstår precis vad ni menar när ni säger att det inte är för alla och att det är väldigt många som tror att det är guld och gröna skogar osv.. Att inte kunna ansluta en dator till wifi. Ja då behöver man inte ens fundera. Detta är självklarheter för mig. Bara för jag har mycket frågor och en del rätt dumma frågor men det är för att jag vill lära mig mer. Jag har ett genuint dataintresse och är duktigt på mycket saker inom data, därför vill jag fördjupa mina kunskaper inom data och börja jobba inom detta. Eftersom jag tror att det passar mig. Jag vet inget annat yrke jag skulle kunna vara mer lämpad för. Ni får det att låta som att jag vill ha semester varje dag, men det är inte därför jag vill lämna Sverige. Och inte därför jag vill börja jobba inom detta. Fördomarna i den här tråden har spårat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Att jobba i team och kommunica har jag gjort i hela mitt yrkesliv. Varför skulle det bara vara inom programmering menar du? Och vad vet du om mina intressen? Om jag redan hade varit proffs på kodning hade jag inte behövt gå utbildning. Då hade jag antagligen redan jobbat. Det låter på dig och vissa andra här som om jag aldrig har sett hur att skriva kod går till. Eller hur yrket kan se ut. Det finns otroligt mycket videomaterial på youtube ang. detta. Vem har sagt att jag inte har kollat runt på youtube osv? Och ja jag har förstått att ju bredare utbildning man har desto bättre. Så är det i alla yrken, ingen unikt här.

Ja det har jag förstått med det detta yrke. Att det är inget yrke man gärna sitter på samma ställe för länge.

Absolut ska man samarbeta och kommunicera med varann när man jobbar i team. Det är väl knappast att det är unikt för yrket. Vad är det som säger dig att jag inte skulle kunna ställa relevanta frågor osv? Du är en sån som tror du är bäst på ditt jobb och som gärna ser ner på andra. Usch och fy för att ha dig som chef.

Berätta gärna vad du vill veta, för du verkar tolka alla relevanta svar du får som personangrepp och slår hej vilt omkring dig. Det är inte det bästa sättet att driva diskussion, så jag lämnar här. Lycka till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whatking:

Fördomarna i den här tråden har spårat ur.

Det är ingen i den här tråden som har haft fördomar. De förutsättningarna har du skapat helt själv med inläggen du skriver, genom att inte visa något intresse för svaren du får och genom att omedelbart gå på defensiven mot alla som inte direkt håller med om planerna du målar upp. Fundera lite över varför flera redan har sagt att de lämnar tråden istället för att försöka hjälpa dig. Jag jobbar inte genom IT till att börja med så jag försökte bara få dig att se saker ur ett lite mer nyktert perspektiv men jag förstår ju att det var slöseri med tid. Lycka till med dina planer, vart du än hamnar.

Permalänk
Medlem

Anledningen till den här tråden, var att jag ville lära mig mer om utbildningarna, och vilka möjligheter som finns. Jag har fått jättebra tips här i tråden. Jag ska göra några kurser för att lära mig mer om vad jag ska satsa mer på. Synd att det finns vissa som är här för att vara spydig. Men ni andra som kommit med vettiga tips har varit till bra hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ingen i den här tråden som har haft fördomar. De förutsättningarna har du skapat helt själv med inläggen du skriver, genom att inte visa något intresse för svaren du får och genom att omedelbart gå på defensiven mot alla som inte direkt håller med om planerna du målar upp. Fundera lite över varför flera redan har sagt att de lämnar tråden istället för att försöka hjälpa dig. Jag jobbar inte genom IT till att börja med så jag försökte bara få dig att se saker ur ett lite mer nyktert perspektiv men jag förstår ju att det var slöseri med tid. Lycka till med dina planer, vart du än hamnar.

Varför skulle jag visa intresse för svar som inte riktigt passar in här? Går någon på offensiven så är det väl inget konstigt att gå på defensiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

så jag lämnar här. Lycka till.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Tack själv och varsågod för branchinsikten. Men du verkar redan ha koll på allt eftersom du inte är öppen för några synvinklar utom dina egna.

Glöm inte ta med detta i ditt CV när det är dags att söka jobb!

Skrivet av whatking:

Jag kan skriva lååånga texter med ögonbindel t.ex. .

Permalänk
Medlem

Alltså vilken tråkig ton i denna tråd för någon som kommer med drömmar och vill få till en förändring i sitt liv. Alla som skriver att TS inte ska gå på defensiven hoppas jag verkligen inte jobbar med utvecklande av medarbetare / coaching, som jag själv till viss del gör och jag antar att jag väl kommer få mig en känga också för denna kommentar med tanke på tonen i tråden.

@whatking: Jag hoppas du kan omge dig med personer i din närhet som tror på dig och vill dig väl. Det har tagits upp många utmaningar kring det du vill uppnå i tåden, hoppas du kan se dem som just utmaningar att övervinna, och inte som oöverkomliga hinder som jag tycker vissa för det att låta som. Rent konkret kring att jobba utomlands så är det helt klart inte helt enkelt att få till det, men om man verkligen kämpar för det målinriktat så tror jag man kan uppnå det, och jag har också personer i min närhet som uppnått det, även om ingen valt stranden på Thailand, och det är ingen garanti bara för att man är programmerare att man kan få till det, tror till och med att det är ganska ovanligt. Är du ok med de förutsättningarna, så kör på, men om det är väldigt viktigt för dig att hamna i Thailand vid 50 års ålder med bra ekonomi, så kanske där finns andra "fordon" än programmering som kan ta dig dit.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att om, och när du börjar studera, och även innan, börja kolla på programmering eller webbutveckling, och jobba på något utanför studierna också. Ett bra sätt för att hålla uppe tankesättet. Det finns likheter mellan programmering och webbutveckling, men också många skillnader. Även mellan olika programmeringsspråk finns det skillnader. Typ som mellan Svenskan och Norskan. En Svensk som inte kan norska flytande kommer kunna förstå det när den ser texten, men kommer antagligen inte kunna skriva en text på norska. Något att tänka på bara!

Lycka till!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580