Plugga, vad ska man välja i min sits?

Permalänk
Medlem

Plugga, vad ska man välja i min sits?

Hej

Jag är en kille på 27 som är less på mitt nuvarande industrijobb. Skulle vilja jobba med något inom programmering, eller webbutvecklare. Fast jag kan inte så mycket mer än att det är kod man skriver, när jag läser runt på olika forum är det massa begrepp jag inte förstår så som ekosystem och massa annat. Men vet att webbutvecklare håller på med webbsidor och programmerare kanske håller på med appar eller liknande.
Det jag skulle vilja ha möjlighet till i framtiden är att kunna jobba för ett svenskt företag men bo i ett annat land. Vad har jag för alternativ då inom detta? Jag var mest inne på webbutveckling förut men har börjat intressera mig vad som finns inom programmering.

Har funderat på om man ska gå universitet eller yh? Vill inte plugga mer än 2år tror jag. Men när jag läser vilka utbildningar som finns blir jag bara snurrig. Vad ska man satsa på för utbildning egentligen? Svårt att svara på med tanke på att jag inte ens vet vad jag vill göra.

Snälla vägled mig litegrann och hjälp en vilsen skäl. Jag är duktig på mycket inom data men just detta är jag helt grön på. Har många frågor men börjar såhär.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en högskoleingenjörsutbildning inom Data/IT kanske kan vara något. Kräver dock mer kurser än enbart programmering, t.ex. matematik mm. Det är 3 år. Skulle tro att det är betydligt högre ansett, särskilt om du vill bli anställningsbar utomlands, jämfört med att ha gått någon program för enbart programmering, åtminstone i början av din karriär.

Edit: Du har råkat skapa två identiska trådar.

Permalänk
Medlem

Vill du inte plugga mer än 2 år så är det ju yh du ska välja.
Jag är till sommaren färdig med en utbildning inom .NET på yh-nivå och hade det inte varit för corona hade man varit mer eller mindre garanterad arbete. (Det ser dock fortfarande rätt så bra ut på arbetsmarknaden)

Jag satt i samma sits som du, arbetat ett gäng år inom industrin okvalificerat och lessnat totalt. För min del ville jag gärna läsa automation på YH men hade ingen som låg inom rimligt pendlingsavstånd, annars kan det kanske vara ett vettigt steg vidare om du trivs inom industrin utöver ett monotont och icke-givande arbete.

Permalänk
Medlem

Jag går själv just nu en front-end utvecklar utbildning på YH. Kunde inte heller så mycket innan, förutom lite programmering. Man lär sig hur saker funkar under utbildningen.

Testa att köpa en front-end utvecklings kurs på Udemy tex. Kostar runt 10 dollar när det är rea (vilket är rätt ofta).
Denna tex https://www.udemy.com/course/the-complete-web-development-boo...
Där får du gå igenom grunderna i HTML, CSS, Javascript, samt lite bibliotek och ramverk som Bootstrap och React. Du får även gå igenom lite back-end (databaser osv).
Har själv inte gjort denna kurs, men har gjort en annan kurs hon har (flutter kursen) och tycker hon är bra på att lära ut.

Om du är intresserad av front-end så gör en kurs så kan du känna av lite om det är något för dig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vill du inte plugga mer än 2 år så är det ju yh du ska välja.
Jag är till sommaren färdig med en utbildning inom .NET på yh-nivå och hade det inte varit för corona hade man varit mer eller mindre garanterad arbete. (Det ser dock fortfarande rätt så bra ut på arbetsmarknaden)

Jag satt i samma sits som du, arbetat ett gäng år inom industrin okvalificerat och lessnat totalt. För min del ville jag gärna läsa automation på YH men hade ingen som låg inom rimligt pendlingsavstånd, annars kan det kanske vara ett vettigt steg vidare om du trivs inom industrin utöver ett monotont och icke-givande arbete.

Har sett många utbildningar som är inom .NET. Vad är det? Förstår att det är programmering men vad mer exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag tror att en högskoleingenjörsutbildning inom Data/IT kanske kan vara något. Kräver dock mer kurser än enbart programmering, t.ex. matematik mm. Det är 3 år. Skulle tro att det är betydligt högre ansett, särskilt om du vill bli anställningsbar utomlands, jämfört med att ha gått någon program för enbart programmering, åtminstone i början av din karriär.

Edit: Du har råkat skapa två identiska trådar.

Aa okej, förstår att man inte kan komma direkt från utbildningen och börja utomlands men efter något år skulle jag vilja ha möjligheten att fråga arbetsgivaren om jag får flytta utomlands och jobba därifrån. Ska kolla upp denna utbildning närmre iaf.

Skrivet av Kablash:

Jag går själv just nu en front-end utvecklar utbildning på YH. Kunde inte heller så mycket innan, förutom lite programmering. Man lär sig hur saker funkar under utbildningen.

Testa att köpa en front-end utvecklings kurs på Udemy tex. Kostar runt 10 dollar när det är rea (vilket är rätt ofta).
Denna tex https://www.udemy.com/course/the-complete-web-development-boo...
Där får du gå igenom grunderna i HTML, CSS, Javascript, samt lite bibliotek och ramverk som Bootstrap och React. Du får även gå igenom lite back-end (databaser osv).
Har själv inte gjort denna kurs, men har gjort en annan kurs hon har (flutter kursen) och tycker hon är bra på att lära ut.

Om du är intresserad av front-end så gör en kurs så kan du känna av lite om det är något för dig eller inte.

Front end är det grafisk design? Back end? Mer åt webbutecklarhållet? Ska kolla upp den kursen. Tack

Permalänk
Skrivet av whatking:

Aa okej, förstår att man inte kan komma direkt från utbildningen och börja utomlands men efter något år skulle jag vilja ha möjligheten att fråga arbetsgivaren om jag får flytta utomlands och jobba därifrån. Ska kolla upp denna utbildning närmre iaf.

Front end är det grafisk design? Back end? Mer åt webbutecklarhållet? Ska kolla upp den kursen. Tack

Frontend är den kod som ansvarar för vad användaren kommer att se och interagera med.

backend är typ den kod som körs på en webbserver som användaren inte ser, men som tex gör så att något rör sig.

Annat exempel är om användaren trycker på submit i ett formulär, så skickas denna data förmodligen till en backend api som kanske hämtar något ur en databas eller registrerar något. Dvs det sker saker som användaren inte ser eller kan interagera med.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Front end är det grafisk design? Back end? Mer åt webbutecklarhållet? Ska kolla upp den kursen. Tack

Du fick ett bra svar precis ovanför.

Permalänk
Medlem

I all välmening:
- Frågorna du ställer är väldigt grundläggande. Har du googlat runt/youtubat lite?
- Du verkar på en väldigt basal nivå gällande utveckling. Trots det verkar du relativt bestämd att du vill jobba med det. Hur kommer det sig? Beroende på vad du svarar här kan det vara lättare att peka dig åt rätt håll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whatking:

Har sett många utbildningar som är inom .NET. Vad är det? Förstår att det är programmering men vad mer exakt?

.NET är ett ramverk med riktlinjer för hur du utvecklar olika applikationer. Sen kan du i ramverket välja på lite olika programmeringsspråk du vill använda för att skriva själva koden. Typ C#, C++, Visual basic etc..

Jag kan rekommendera en yh. Gick själv en till javautvecklare för några år sedan. Jobbade inom industrin innan. Som du säger så har man friheten att jobba lite när, var och hur man vill nu vilket höjer livskvaliten en hel del.

Permalänk

Ett tips kan vara att se över annonser hos arbetfsörmedlingen och liknande jobbsökmotorer. Se vad företagen efterfrågar för kompetens och erfarenheter. Finns det bara 2 jobb i hela Sverige kan det vara hög konkurens om dem osv. Dock med brasklappen att arbetsmarknaden kan ju förändras något över de åren du pluggar.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag återigen för att du åtminstone bör överväga att läsa 3 år för en utbildning från ett tekniskt universitet. Du har en differens på 1 år jämfört med en YH-utbildning. Men det kommer att komma en del fördelar med det och kan i längden spara dig tid för att få arbete utomlands. Om man bortser från kontakter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Frontend är den kod som ansvarar för vad användaren kommer att se och interagera med.

backend är typ den kod som körs på en webbserver som användaren inte ser, men som tex gör så att något rör sig.

Annat exempel är om användaren trycker på submit i ett formulär, så skickas denna data förmodligen till en backend api som kanske hämtar något ur en databas eller registrerar något. Dvs det sker saker som användaren inte ser eller kan interagera med.

Tack, mycket bra svar.

Skrivet av izzie:

I all välmening:
- Frågorna du ställer är väldigt grundläggande. Har du googlat runt/youtubat lite?
- Du verkar på en väldigt basal nivå gällande utveckling. Trots det verkar du relativt bestämd att du vill jobba med det. Hur kommer det sig? Beroende på vad du svarar här kan det vara lättare att peka dig åt rätt håll.

Jo jag har googlat litegrann såklart och lärt mig litegrann. Men inte allt. Är det konstigt att man är på en basal nivå när man är relativt ny inom ämnet? Tycker det är väldigt märkligt att du skriver så.
Jag gillar data. Jag är relativt bra på datorer. Det verkar roligt. Jag vill som sagt ha ett jobb man kan jobba på distans OM jag vill i framtiden.

Skrivet av anon190955:

.NET är ett ramverk med riktlinjer för hur du utvecklar olika applikationer. Sen kan du i ramverket välja på lite olika programmeringsspråk du vill använda för att skriva själva koden. Typ C#, C++, Visual basic etc..

Jag kan rekommendera en yh. Gick själv en till javautvecklare för några år sedan. Jobbade inom industrin innan. Som du säger så har man friheten att jobba lite när, var och hur man vill nu vilket höjer livskvaliten en hel del.

Tack bra svar!

Permalänk
Medlem

@whatking

Som sagt hade det varit bra om du kunde vara lite mer specifik på vad du ser framför dig i din målbild. Med kod kan man göra allt mellan att bygga hemsidor och appar till tex biologisk forskning där mycket utav arbetet sker genom att analysera stora mängder data med hjälp av program man skriver själv.

Permalänk
Medlem

Vad kul att se. Jag är själv i branschen sedan 10+ år, och min personliga bild är att jag sista tiden sett ett uppsving för Front-End förfrågningar (typiska saker att hantera är HTML, CSS samt olika JavaScript ramverk, t ex React.js mfl). Tror säkert att en KY kan räcka långt (iaf till många arbetsgivare) om du inte vill gå på en längre utbildning som högskoleingjenjör eller något ännu längre. .NET som andra rekommenderar här går du heller inte fel med.
Lycka till!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Är du behörig att söka till ingenjör på universitet? I så fall har du läst lite matematik & fysik, gillar du dessa ämnen? Felix Herngren har gjort några program där han följer svenska ingenjörer som arbetar utomlands, programmet heter "Felix stör en ingenjör". Om du ej är behörig så kan du läsa till systemvetare på universitetet. Jag vill slå ett slag för att läsa yrkesutbildning alt systemvetare då det är mer inriktat och mindre mattetungt. Sista rekommendationen är att läsa på om utbildningarna och se om det är något för dig, kollar du på ingenjör på KTH så är det matematik i mängder och kurser för att lära sig att tänka som en ingenjör gällande problemlösning och projektarbeten, vilket kan vara en ganska snårig väg men samtidigt extremt lärorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

@whatking

Som sagt hade det varit bra om du kunde vara lite mer specifik på vad du ser framför dig i din målbild. Med kod kan man göra allt mellan att bygga hemsidor och appar till tex biologisk forskning där mycket utav arbetet sker genom att analysera stora mängder data med hjälp av program man skriver själv.

Okej, jag är mer åt skapande eller byggande hållet. Jag har förut trott att webbutveckling och programmering varit helt skilda saker, men som jag förstår är det ganska brett gällande utbildningar osv och kan man programmering kan man i regel också utveckla hemsidor? Stämmer detta?

Jag skulle vilja i framtiden kanske när jag är 50år vilja bo i t.ex Thailand fast jobba för ett Svenskt företag eller Norskt. Det är den möjligheten jag vill ge mig själv. Jag tror att appar, program eller nåt inom teknik kan vara något för mig. Jag var som sagt inne på hemsidor först, för jag tänkte att då kan man också frilansa osv. Men det borde man kunna som annan utvecklare också?

Har kollat lite på Javautvecklare yh utbildningar. Tycker den verkar intressant. Är det en bra start tror ni? Och vad innebär agil javautvecklare?
Och ja förlåt för alla dumma frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Vad kul att se. Jag är själv i branschen sedan 10+ år, och min personliga bild är att jag sista tiden sett ett uppsving för Front-End förfrågningar (typiska saker att hantera är HTML, CSS samt olika JavaScript ramverk, t ex React.js mfl). Tror säkert att en KY kan räcka långt (iaf till många arbetsgivare) om du inte vill gå på en längre utbildning som högskoleingjenjör eller något ännu längre. .NET som andra rekommenderar här går du heller inte fel med.
Lycka till!

Kul med mer inputs! Ska kika mer på front end.

Skrivet av Horatius:

Är du behörig att söka till ingenjör på universitet? I så fall har du läst lite matematik & fysik, gillar du dessa ämnen? Felix Herngren har gjort några program där han följer svenska ingenjörer som arbetar utomlands, programmet heter "Felix stör en ingenjör". Om du ej är behörig så kan du läsa till systemvetare på universitetet. Jag vill slå ett slag för att läsa yrkesutbildning alt systemvetare då det är mer inriktat och mindre mattetungt.

Jag har några betyg från gymnasiet jag behöver fixa. Jag håller på läsa upp just nu dock. Tror att om jag går universitet är det högre krav på behörighet också. Tror det kan ta ett extra år att bara bli behörig isåfall. Och det känns som tiden springer iväg
Ingenjör utbildning tror jag blir för mycket, med tanke på att jag kommer behöva läsa massa komvux innan. Men jag ska faktiskt ta en titt på programmet du pratar om. Kanske jag blir sugen på ingenjör vem vet.

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska tänka ett varv till. Ditt enda mål verkar för tillfället vara att få sitta på en solstrand. Hade jag varit du hade jag istället jobbat med något jag tyckte varit roligt och sparat pengar så jag kunde pensionera mig i förtid.

Det är klart att det går att frilansa som utvecklare. För att få någon ekonomi som frilansare är det dock vanligast att jobba mot ett bolag som heltidskonsult. Då kommer du mest troligt jobba mot ett svenskt bolag och behöva förhålla dig till svenska kontorstider. Då blir det plötsligt inte så glassigt att bo på andra sidan jorden.

Men allt går om man vill. Jag rekommenderar dig dock att skapa dig en bättre bild av hur du ska nå ditt mål och hur rimligt det är givet din plan, eftersom du inte ens verkar vilja lägga ned tre år på en utbildning.

Permalänk
Medlem

Mycket tror och gissningar. Sätt dig några kvällar och börja programmera istället så du får någon form av förståelse för vad du ger dig in på och om du faktiskt tycker det är roligt till den grad att du vill arbeta med det. Man behöver inte påbörja en högskoleutbildning för att lära sig programmera. Codecademy har gratiskurser för allt du behöver för att komma igång. Python går snabbt att komma igång med för "vanlig allmän programmering". För webb behöver du HTML, CSS och javascript.
https://www.codecademy.com/learn/learn-python
https://www.codecademy.com/learn/learn-html
https://www.codecademy.com/learn/introduction-to-javascript

EDIT: De var visst inte helt gratis längre. Ett utmärkt tillfälle för dig att googla upp alternativa kurser alltså. Att kunna googla är ändå den enskilt viktigaste förmågan för en programmerare så det är lika bra att du börjar träna upp det direkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag tror du ska tänka ett varv till. Ditt enda mål verkar för tillfället vara att få sitta på en solstrand. Hade jag varit du hade jag istället jobbat med något jag tyckte varit roligt och sparat pengar så jag kunde pensionera mig i förtid.

Det är klart att det går att frilansa som utvecklare. För att få någon ekonomi som frilansare är det dock vanligast att jobba mot ett bolag som heltidskonsult. Då kommer du mest troligt jobba mot ett svenskt bolag och behöva förhålla dig till svenska kontorstider. Då blir det plötsligt inte så glassigt att bo på andra sidan jorden.

Men allt går om man vill. Jag rekommenderar dig dock att skapa dig en bättre bild av hur du ska nå ditt mål och hur rimligt det är givet din plan, eftersom du inte ens verkar vilja lägga ned tre år på en utbildning.

Tycker ditt sätt att snacka på är en aning märklig. Det är precis det jag ska göra. Börja jobba med någonting roligt eftersom jag är less på fabriken. Data är roligt. Förstår inte att det finns folk som ska komma in och förstöra. Solstrand... snacka inte om saker du inte vet. Jag vill bara bo där jag slipper vinter och det är billig levnadsstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Mycket tror och gissningar. Sätt dig några kvällar och börja programmera istället så du får någon form av förståelse för vad du ger dig in på och om du faktiskt tycker det är roligt till den grad att du vill arbeta med det. Man behöver inte påbörja en högskoleutbildning för att lära sig programmera. Codecademy har gratiskurser för allt du behöver för att komma igång. Python går snabbt att komma igång med för "vanlig allmän programmering". För webb behöver du HTML, CSS och javascript.
https://www.codecademy.com/learn/learn-python
https://www.codecademy.com/learn/learn-html
https://www.codecademy.com/learn/introduction-to-javascript

EDIT: De var visst inte helt gratis längre. Ett utmärkt tillfälle för dig att googla upp alternativa kurser alltså. Att kunna googla är ändå den enskilt viktigaste förmågan för en programmerare så det är lika bra att du börjar träna upp det direkt.

Jag ska göra det, jag har redan kommit igång med java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag tror du ska tänka ett varv till. Ditt enda mål verkar för tillfället vara att få sitta på en solstrand. Hade jag varit du hade jag istället jobbat med något jag tyckte varit roligt och sparat pengar så jag kunde pensionera mig i förtid.

Det är klart att det går att frilansa som utvecklare. För att få någon ekonomi som frilansare är det dock vanligast att jobba mot ett bolag som heltidskonsult. Då kommer du mest troligt jobba mot ett svenskt bolag och behöva förhålla dig till svenska kontorstider. Då blir det plötsligt inte så glassigt att bo på andra sidan jorden.

Men allt går om man vill. Jag rekommenderar dig dock att skapa dig en bättre bild av hur du ska nå ditt mål och hur rimligt det är givet din plan, eftersom du inte ens verkar vilja lägga ned tre år på en utbildning.

Tror du det blir en tidig pension på industrigolvet med negativa statsräntor?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Tycker ditt sätt att snacka på är en aning märklig. Det är precis det jag ska göra. Börja jobba med någonting roligt eftersom jag är less på fabriken. Data är roligt. Förstår inte att det finns folk som ska komma in och förstöra. Solstrand... snacka inte om saker du inte vet. Jag vill bara bo där jag slipper vinter och det är billig levnadsstandard.

Lycka till - jag menar det. Fokusera mer på problemlösning och att arbeta i team, dvs kommunikation etc, snarare än ett specifikt språk. Just nu är det extremt svårt att hitta vettiga Epi-utvecklare, om du vill ha någon pointer. Men du verkar ha svårt att ta till dig annat än din egna bild av "databranschen" så jag lämnar det där.

Skrivet av Maarus:

Tror du det blir en tidig pension på industrigolvet med negativa statsräntor?

Ja, det var verkligen exakt vad jag skrev, bra tolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, det var verkligen exakt vad jag skrev, bra tolkat.

Inte? Jag måste uppenbarligen hört dig dåligt från hästryggen du sitter på. Men jag ska ge dig cred för du gav faktiskt ett sista konkret tips innan du red iväg.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Inte? Jag måste uppenbarligen hört dig dåligt från hästryggen du sitter på. Men jag ska ge dig cred för du gav faktiskt ett sista konkret tips innan du red iväg.

Till skillnad från dig.

Jag vill inte pissa på TS bild av frilansjobb och utveckling i stort men jag anser att det är att göra honom en tjänst att skapa en rättvis bild av hur branschen ser ut redan innan hen ger dig in i den eftersom han de facto frågar efter det och själv anger att hen inte har så mycket koll.

Jag jobbar som produktägare i ett större team och ser svart på vitt att vår produktionstakt i snitt har gått ned med ca 16 procent (i storypoints) sedan innan pandemin/hemmajobbet började. Det motsvarar nästan en hel arbetsdag per vecka och jag kommer därför personligen aldrig anställa någon på distans om jag har valet. Jag tror att många tänker samma.

Dock håller jag med om bilden av att en viss typ av utveckling är ett jobb anpassat för ett frilansliv. Då får man också fundera över om att sitta och bygga hemsidor/göra liknande jobb om och om igen (vilket många frilansjobb innebär) är ett tillfredsställande jobb i femtioårsåldern. Det är såklart subjektivt likväl som det finns undantag.

Om detta är fallet rekommenderar jag att lägga minst lika mycket fokus på att kunna sälja sina tjänster samt hur man håller en kund nöjd för återkommande uppdrag (där finns ekonomin) snarare än att bara stirra sig blind på utvecklingen, även om man bör kunna båda.

Hoppas jag lämnat tillräckligt många brasklappar och förtydliganden här för att @Maarus inte ska känna sig nödgad till personangrepp igen.

Permalänk

Jag vet inget om TS utan pratar rent generellt.

Början man närma sig runt 30år så har man haft chanser att göra lite olika saker i livet. Vissa saker är svårare att på egen hand göra än andra, då det kräver att man har tillgång till dyr hårdvara eller gör dyra resor m.m.

Men om vi tar en person som t.o.m jobbar som snickare och beslutar att bli kock, så nästan 100% av alla som lyckas med detta lagat en hel del mat och prövat på mycket. I princip ingen av dessa har förkunskaper så bristfälliga så de ej klarar av att koka pulver-potatismos.

Exakt samma sak gäller då programmering. De som är runt 30år och byter till detta yrke, ja de har allt sett en dator innan. Ju mer kunskap de har om datorer och programmering ju lättare har de att byta, vissa kanske är så duktiga så de bara kan byta jobb direkt.

Men detta sagt så ju äldre man är ju svårare får man att byta karriär och större betydelse på vad man innan kan spelar roll. Ky utbildningen som vissa rekommenderar 20åringar, så har 30åringar som läser den tuffare med jobb efteråt. Och kan de inte ett dugg mer än en 20åring innan, ja det är ej bra.

*edit*
Jag personligen har svårt att förstå dagens ungdomars ointresse av datorer till annat än spel. Jag vet ej om jag inbillar mig, men förr varenda kotte med dator gjorde en enklare hemsida och enkelt program. Och jag förväntar mig att personer som tänker jobba med detta har gjort detsamma, inte att det på något sätt behöver vara avancerat.

Så är man 20år och funderar på på att utveckla applikationer men aldrig har gjort ett hello world program i något, trots att man i princip bor framför datorn med tillgång till internet , så good luck med din karriär tycker jag.

Jag skriver detta inte för att vara taskig utan för att man ej ska göra dumma val. Bara för att en bekant som älska laga mat gick en kort utbildning och blev kock, så behöver man ej själv klara det med samma utbildning och exakt samma sak gäller systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Lycka till - jag menar det. Fokusera mer på problemlösning och att arbeta i team, dvs kommunikation etc, snarare än ett specifikt språk. Just nu är det extremt svårt att hitta vettiga Epi-utvecklare, om du vill ha någon pointer. Men du verkar ha svårt att ta till dig annat än din egna bild av "databranschen" så jag lämnar det där.

Men det är ju kodning och programmering jag är intresserad av. Varför skulle jag fokusera på andra saker? Jag är här för att lära mig mer om utbildningar, yrket och få tips och hjälp med att välja inriktning osv. Lär mig istället för att dumförklara mig.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet inget om TS utan pratar rent generellt.

Början man närma sig runt 30år så har man haft chanser att göra lite olika saker i livet. Vissa saker är svårare att på egen hand göra än andra, då det kräver att man har tillgång till dyr hårdvara eller gör dyra resor m.m.

Men om vi tar en person som t.o.m jobbar som snickare och beslutar att bli kock, så nästan 100% av alla som lyckas med detta lagat en hel del mat och prövat på mycket. I princip ingen av dessa har förkunskaper så bristfälliga så de ej klarar av att koka pulver-potatismos.

Exakt samma sak gäller då programmering. De som är runt 30år och byter till detta yrke, ja de har allt sett en dator innan. Ju mer kunskap de har om datorer och programmering ju lättare har de att byta, vissa kanske är så duktiga så de bara kan byta jobb direkt.

Men detta sagt så ju äldre man är ju svårare får man att byta karriär och större betydelse på vad man innan kan spelar roll. Ky utbildningen som vissa rekommenderar 20åringar, så har 30åringar som läser den tuffare med jobb efteråt. Och kan de inte ett dugg mer än en 20åring innan, ja det är ej bra.

*edit*
Jag personligen har svårt att förstå dagens ungdomars ointresse av datorer till annat än spel. Jag vet ej om jag inbillar mig, men förr varenda kotte med dator gjorde en enklare hemsida och enkelt program. Och jag förväntar mig att personer som tänker jobba med detta har gjort detsamma, inte att det på något sätt behöver vara avancerat.

Så är man 20år och funderar på på att utveckla applikationer men aldrig har gjort ett hello world program i något, trots att man i princip bor framför datorn med tillgång till internet , så good luck med din karriär tycker jag.

Jag skriver detta inte för att vara taskig utan för att man ej ska göra dumma val. Bara för att en bekant som älska laga mat gick en kort utbildning och blev kock, så behöver man ej själv klara det med samma utbildning och exakt samma sak gäller systemutvecklare.

Tror du verkligen att alla programmerare med någon form av utbildning var proffs innan de började utbildning? Man går ju utbildning för att man ska lära sig. Tror du att alla som är jurist läste lagboken vid 13års åldern också? Jag skulle kunna säga med säkerhet att alla som jobbar inom programmering har lärt sig allra mest under tiden dom faktiskt jobbar. Och det du skriver är väldigt luddigt. Speciellt första delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

Kul med mer inputs! Ska kika mer på front end.

Jag har några betyg från gymnasiet jag behöver fixa. Jag håller på läsa upp just nu dock. Tror att om jag går universitet är det högre krav på behörighet också. Tror det kan ta ett extra år att bara bli behörig isåfall. Och det känns som tiden springer iväg
Ingenjör utbildning tror jag blir för mycket, med tanke på att jag kommer behöva läsa massa komvux innan. Men jag ska faktiskt ta en titt på programmet du pratar om. Kanske jag blir sugen på ingenjör vem vet.

Finns tekniskt basår med om du inte har behörighet.
Det är lite tuffare än att plugga upp på komvux men man kommer in i rätt mindset för uni. De flesta som tar sig igenom tekniskt basår brukar klara resten av utbildningen från vad jag sett, har ej gått där själv men har kännt rätt så många som gjort det.

Allt jag hade tänkt på är att KY är mindre brett än en Ingenjörsutbildning.

Dvs det finns flera möjligheter för framtiden med en Ingenjörsutbildning.

Är man glad med att det inte finns lika mycket möjligheter så skulle jag välja det som verkar roligast. Läs om de olika kurser som faktiskt ingår och se om det finns något speciellt i de olika programmen som lockar.

Permalänk
Skrivet av whatking:

Tror du verkligen att alla programmerare med någon form av utbildning var proffs innan de började utbildning? Man går ju utbildning för att man ska lära sig. Tror du att alla som är jurist läste lagboken vid 13års åldern också? Jag skulle kunna säga med säkerhet att alla som jobbar inom programmering har lärt sig allra mest under tiden dom faktiskt jobbar. Och det du skriver är väldigt luddigt. Speciellt första delen.

Ja, det är luddigt. Och jag har inte pratat om proffs utan basic saker. Och programmering handlar väldigt sällan om enbart om att skriva en kodsnutt helt oberoende av all annat.

De flesta som läser en utbildning har ett visst begrepp om saker innan, den som blir jurist är inte helt ofrämande för att vi har ett rättsväsende,. En äldre person som väljer att bli jurist, ja den kan faktisk ha en väldigt bra uppfattning om hur rättsväsendet fungerar utan någon utbildning.

Min poäng är att man ser väldigt ofta lite äldre personer hoppa på systemutveckling och man hör andra som har gjort det och klarat sig bra. Min poäng är att ju äldre man är ju tuffare är det att hoppa på något nytt och ju viktigare är det att man har förkunskaper.
Det finns väldigt många på forumet som är runt 30år och otroligt duktiga på datorteknik utan någon datorteknisk utbildning, dessa har betydligt enklare att få jobb som systemutvecklare än en som kan väldigt lite.

Jag vet absolut inget om TS utan pratar rent generellt och säger att mitt påstående gäller alla yrken. Där vissa yrken är enklare att pröva på än andra.
Så den som blir jurist, kock, systemutvecklare, husmäklare whatever vid äldre ålder och lyckas, ja deras förkunskaper är ofta inte helt kassa innan utbildningen. Där husmärklaren ofta har otroligt bra sociala kunskaper.

Och mitt påstående är att är man 20år så är det mer förlåtande att ha mindre allmänbildning inom samma område än om man är 30år.

*edit*
Du var visst TS. Jag vet som sagt absolut inget om vad du kan utan pratar rent generellt. Och inom datorteknik finns det otroligt mycket som en systemutvecklare behöver kunna. Jag har 30 åriga bekanta som ej kan ansluta en dator till wifi, lycka till för dem efter 2årig utbildning bli systemutvecklare. Jag hade en prao elev från högstadiet som kodade hemsidor, appar till android och iPhones m.m. Ja det kommer bli intressant och se vad denna gör om 10år, garanterat ett fint it-jobb.