Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Antalet publika laddstationer står väl dock i relation till behovet, så ökar andelen elbilar så kommer sannolikt stolparna öka i samma takt (eller tom mer, om nya aktörer ser en potential i marknaden).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av swenorth1:

Känns som att elbilar inte kommer att vara hållbart i längden. Orsak: Sverige har problem med elen redan nu och nu består Sveriges bilpark av endast 4%!

Tänk då när elbilsparken börjar var över 50% och alla ska plugga i och ladda över natten!
Och alla köer och irritation som kommer att uppstå vid publika ladd stationer.

Just nu går det kanon, men vi måste tänka längre!

Det där har redan diskuterats i all oändlighet. Både i denna tråd och annorstädes. När andra än Youtube-video-tyckare används som källa så inser man snabbt att problemet (för det är fortfarande ett problem) har blåsts upp till löjliga proportioner.

Sverige har idag en netto export (export - import = netto export) av el på 25 Thw. Mer än tillräckligt att tillgodose laddningen av elbilar även om hela bilflottan övergick till eldrift.

Vidare laddar majoriteten av elbilsägare på natten - när all annan elförbrukning är som allra lägst och överkapaciteten och exporten som störst.

Ja, det kommer krävas förstärkningar i elnätet. Ja, det kommer att krävas en del smart teknik för att säkerställa att förbrukningen fördelas jämnt över dygnet. Men det är verkligen inga stora problem i sammanhanget.

Till ovan ska även tilläggas att en minskning av förbrukningen av fossila bränslen även det minskar vår elkonsumtion. Raffinering, pumpning och transport av bränslet till stationer drar ohyggliga mängder energi.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av swenorth1:

Känns som att elbilar inte kommer att vara hållbart i längden. Orsak: Sverige har problem med elen redan nu och nu består Sveriges bilpark av endast 4%!

Tänk då när elbilsparken börjar var över 50% och alla ska plugga i och ladda över natten!
Och alla köer och irritation som kommer att uppstå vid publika ladd stationer.

Just nu går det kanon, men vi måste tänka längre!

Det finns knappt fem miljoner bilar i Sverige, och de rullar någonstans runt 1200 mil i snitt per år. Det ger 3,28 mil per dygn. Högt räknat innebär det 6,6 kWh som behöver laddas per bil och dygn. Om samtliga personbilar skulle vara eldrivna skulle det innebära 33 GWh som behöver laddas per dygn. Om det enbart sker över natten (säg tio timmar, mellan 20.00 och 06.00) blir det 3,3 GW effekt per timme.

Om vi tar ett februaridygn som exempel inföll den högsta förbrukningen klockan 18.00 (17,843 GW), för att sedan sjunka kraftigt fram till morgonen. Skillnaden mellan klockan 18 och klockan 05 var 2,940 GW. Med andra ord, om vi har tillräckligt med kapacitet för att laga middag och köra tvättmaskinen klockan 18 så har vi el till att ladda en bil över natten också.

Lade till "per år"
Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu kommer alla tesla frälsta hata mig men otroligt oimponerad av model 3. Att betala 700k för den bilen känns för mig helt orimligt.
Någon säkerhetsfunktion gjorde sitt bästa för att orsaka en olycka på landsväg. Pallnitade en gång för att en bil 100 meter längre fram svängde över min vägbana och jag hade enbart på farthållare, ingen self driving funktion.

Ljudnivån var helt outhärdlig, troligtvis bland det sämre jag testat i priser över 300k.

Jag måste ju ha missat något men det enda imponerande var nog accelerationen. Jag körde en helt ny 2021 model 3 LR.

Jag är inte heller helt Tesla-frälst. Jag äger ingen model 3 än (men har beställt en). Däremot har jag kört några hundra mil i en Model 3 LR.

På vissa punkter är den helt klart långt ifrån toppen i klassen. Ljudnivå är helt klart en av dem, där är den nära botten. Den är bullrig. Ordentligt bullrig. "Autopilot" som i själva verket bara är adaptiv farthållare + lane keep är ibland riktigt bra, ibland riktigt dålig. Att inte ha knappar för sätesvärme bak eller handskfacket är ju dumt så klockorna ringer.

På det den är bra på dock - så är den (obs! För mig!) Helt förkrossande överlägsen. Infotainmentsystemet, navigeringen och ljudanläggningen får min föregående Audi A4 (2017) att krypa under en sten och självdö av skam. Då hade jag ändå alla de dyraste tillvalen gällande, ljudanläggningen, navigation och "virtual cockpit" etc.

Vidare har den, den bästa appen jag testat. Stabil, enkel att använda och jag kan göra det mesta i den. Dessutom där komforten i att alltid kunna förvärma/kyla bilen snabbt (även i garage) från appen utan att behöva oroa mig över att bensinvärmaren drar ur batteriet på korta resor alldeles underbart.

Ägandekostander är också helt överlägsna. För ett inköpspris i nivå med min A4 med 250hk så får jag prestanda som en betydligt dyrare S4. Samtidigt kommer driftkostnader hamna i paritet med en Toyota Yaris.

Allt handlar om vad man prioriterar För mig överväger fördelarna. Men jag har full förståelse att detsamma inte gäller alla.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Khajiit has wares:

Nu har jag möjlighet att hoppa in i tråden.

Skall byta förmånsbil och tänkte ta en riktig elbil.
Nu har jag upptäckt den lilla djungeln kallad laddbox, vad skall man välja?

Bilen kan ta emot 3x32, villan har i dagsläget en säkring på 25A.
Bilen stödjer inte V2G men avtalet löper ut om 4 år, och nästa bil kanske gör det. Familjens andra bil är i dagsläget ej eldriven.

Skall jag framtidssäkra, med 50% avdrag nu, eller sats på billigt för att byta box sen?
Valet står mellan Charge Amps Aura, eller något billigt med ett uttag.

Jag skulle absolut satsa på Eeese laddbox om jag gjorde om mitt val (ångrar att jag inte valde den). Billig men med alla funktioner man kan tänkas vilja ha (inkl möjlighet till lastbalansering).

Skrivet av joabor:

Det jag ibland tycker är lite svårt när man jämför de olika bilarna och det är inte endast elbilar utan generellt är just alla märkens specialerbjudanden (där man nästan alltid måste köpa till extra saker ex. försäkring) men om nu vill anpassa sin bil till sina behov ex. minst 1 500 mil körsträcka så blir ganska mycket dyrare (försäkring runda slängar 500 SEK/månad). Exempelvis köper jag alltid vinterdäck privat, tycker det är värdelöst att leasa då det ställs ganska höga krav när man lämnar tillbaka (BMW sommardäck 3 mm och vinterdäck 4 mm) annars åker man på en extra kostnad eller behöva köpa nya däck själv.

Det med miltalen är ju sällan ett problem dock, det är oftast inte så fasligt dyrt med övermil längre som det varit förr i tiden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Alla har vi våra olika tycken och smak, men har svårt att tro att den pallnitade för något 100 meter framför... Det får mig att fundera på om du är en sådan där BMW-looser, som vanligtvis ligger 2-3 meter bakom till vardags och tappat avståndsuppfattningen helt och hållet.

Både min förra Volvo och den Tesla jag har nu, varnar och bromsar in om någon plötsligt byter fil framför och det finns en risk för kollision. Men det är snarare 30-50 meter, beroende på hastighet. Det går också enkelt att ställa in hur känslig den ska vara.
Den funktionen har dock räddat mig från krock, i alla fall tre gånger...

Nu har jag inte varken åkt med eller kört någon Model 3, men det jag hör i min S är mest däckljud och ljud runt omkring bilen. Så beroende på om jag har sommar eller vinterdäck, blir ljudet lägre/högre. Tycker dock det är bättre än både en bullrig motor och däckljud... en annan ljudbild bara. Men visst blir det skillnad mot en helt ljudisolerad lyxbil, det går ju inte att komma ifrån... om man är känslig för ljud.

Model S är betydligt tystare än Model 3. Och du har väl första generationens autopilot? Den har betydligt MINDRE problem med spökbromsningar som är ett välkänt problem med Teslas autopilot.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tesla är ingen tysk, det är min slutsats. Men med det sagt så behöver den inte vara sämre för det.
Men saker jag uppskattar är när karosspassning är bra, kromlisten inte diffar några millimeter från fram och bakdörr osv, där ligger Tesla efter premium tyskarna men samtidigt inte efter en majoritet av andra märken.

Hoppas man in i en svindyr Jeep (fossil) eller en amerikansk dyr sportbil så kommer det knappast se bättre ut, tvärtom. Tror Tesla generellt ligger över snittet när det gäller amerikanska bilar och kvalitets/detaljkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu kommer alla tesla frälsta hata mig men otroligt oimponerad av model 3. Att betala 700k för den bilen känns för mig helt orimligt.
Någon säkerhetsfunktion gjorde sitt bästa för att orsaka en olycka på landsväg. Pallnitade en gång för att en bil 100 meter längre fram svängde över min vägbana och jag hade enbart på farthållare, ingen self driving funktion.

Ljudnivån var helt outhärdlig, troligtvis bland det sämre jag testat i priser över 300k.

Jag måste ju ha missat något men det enda imponerande var nog accelerationen. Jag körde en helt ny 2021 model 3 LR.

Det där är väl sådant som M3-ägare klagat på från början? Känsligheten för sådana insvängningar kan man ställa ner. Jag lärde mig det på första turen hem efter att jag hämtat bilen. Precis samma scenario. Dock inget jag har problem med idag. Fantominbromsningar kan dock vara problem ibland, typ någon gång per 100-200 mil. Och när man möter skördetröskor. Min bil tycker inte om skördetröskor eller dubbelmontage.

Vad gäller ljudnivå så är det enorm skillnad på däck och däck. Körde på dubb första vintern och det gör jag inte om, men med de dubbfria som min (M3-körande) däckhandlare rekommenderade så är de tystare än sommardäcken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Det där har redan diskuterats i all oändlighet. Både i denna tråd och annorstädes. När andra än Youtube-video-tyckare används som källa så inser man snabbt att problemet (för det är fortfarande ett problem) har blåsts upp till löjliga proportioner.

Sverige har idag en netto export (export - import = netto export) av el på 25 Thw. Mer än tillräckligt att tillgodose laddningen av elbilar även om hela bilflottan övergick till eldrift.

Vidare laddar majoriteten av elbilsägare på natten - när all annan elförbrukning är som allra lägst och överkapaciteten och exporten som störst.

Ja, det kommer krävas förstärkningar i elnätet. Ja, det kommer att krävas en del smart teknik för att säkerställa att förbrukningen fördelas jämnt över dygnet. Men det är verkligen inga stora problem i sammanhanget.

Till ovan ska även tilläggas att en minskning av förbrukningen av fossila bränslen även det minskar vår elkonsumtion. Raffinering, pumpning och transport av bränslet till stationer drar ohyggliga mängder energi.

Bara titta på Norge som redan har mer en 50% el bilar, dom har laddstationer överallt och gott om dom, på många ställen drivs dom av vindkraft till exempel, sett flera små byar där dom inte har så gott om ström men ändå så har dom laddstationer och dom drivs oftast av vindkraft.
Vi ligger lång efter i Sverige men vi kommer garanterat kunna fixa de i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Känns som att elbilar inte kommer att vara hållbart i längden. Orsak: Sverige har problem med elen redan nu och nu består Sveriges bilpark av endast 4%!

Tänk då när elbilsparken börjar var över 50% och alla ska plugga i och ladda över natten!
Och alla köer och irritation som kommer att uppstå vid publika ladd stationer.

Just nu går det kanon, men vi måste tänka längre!

Får jag fråga vad det är du är rädd för? För svaret på din fråga har du ju redan gett själv, nämligen att det kommer att dröja ett ganska bra tag innan situationen inträffar och att mycket i fråga om effektöverföringsutbyggnaden kommer att hinna ha genomförts innan förutsättningarna i frågan kommer att realiseras, så jag tänker att det måste vara något annat du är rädd för?

Och vad gäller laddstationer: Laddstationer på samma sätt som bensinstationer kommer det inte att finnas behov av. De som behöver en laddstation är under en övergångsperiod de som åker långt, typ 40+ mil och de som inte är hemma under en längre tid. Alla andra kommer att klara sig med hemmaladdning. Och när batterierna kapacitet höjs så kommer det behovet gradvis att sjunka. Dessutom, givet de nya reglerna om utbyggnad av laddinfrastruktur i samband med ny-, om- och tillbyggnader så kommer det snart att finnas gott om laddplatser tillgängliga även för de som bor i flerbostadshus.

Permalänk
Medlem

Mg 5 av en brittisk modell inte den uppdaterade Eu modellen som kommer i oktober.

Älskar kommentarerna är du fast vid märken eller fokuserar du hur bra bilen är.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Tesla är ingen tysk, det är min slutsats. Men med det sagt så behöver den inte vara sämre för det.
Men saker jag uppskattar är när karosspassning är bra, kromlisten inte diffar några millimeter från fram och bakdörr osv, där ligger Tesla efter premium tyskarna men samtidigt inte efter en majoritet av andra märken.

Hoppas man in i en svindyr Jeep (fossil) eller en amerikansk dyr sportbil så kommer det knappast se bättre ut, tvärtom. Tror Tesla generellt ligger över snittet när det gäller amerikanska bilar och kvalitets/detaljkänsla.

Tja, amerikanska bilar är generellt inte så bra på sånt så att Tesla är i nivå med dem är ju inget superbetyg direkt. Samtidigt har ju de traditionella biltillverkarna även i USA börjat skärpa sig nu. Samtidigt är ju amerikanska bilar rätt billiga, speciellt i förhållande till sin storlek, så vissa kvalitetsbrister får man ju tåla. Tesla har varit själva rätt länge på sin del av marknaden, alltså elbilar som inte är småbilar, så priset har ju inte varit så mycket att diskutera om man vill ha något sånt. Nu när fler tillverkare satsar på elbilar så har ju de hamnat på ungefär Teslas prisnivåer för samma storleksklass. Så precis som för övriga bilar så kan man välja en amerikanare som elbil och få lite mer på vissa områden och lite mindre på andra, lite mer prestanda i bemärkelsen snabb acceleration och låg förbrukning (som generellt inte brukar vara så för amerikanska bilar) och en annan inriktning på den moderna tekniken med självkörning och infotainment, men lite sämre när det gäller kvalitet, ljudnivå, design och sånt.

Argumenten för och emot Tesla kan man ju till ganska stor del applicera på exempelvis en Escalade mot en Range Rover, eller en Porsche mot en Corvette. Tittar man bara på siffrorna så ser amerikanarna väldigt bra ut, men sätter man sig i bilen, känner på materialen och så, så är ju prisskillnaden inte så förvånande liksom.

Permalänk
Inaktiv

Tittade precis på Fully Chargeds test av Volvo XC40 Recharge, och återigen så framkommer det vilken bra bil detta är (förutom räckvidden, vilken inte imponerar), men faen vad dyr den är! Nog för att Volvo kommit upp sig en del från sossecontainerns dagar, men så jäkla exklusivt är inte märket.

Får hoppas att de inte skjuter sig själva i foten allt för mycket med sådana stolliga priser, särskilt som XC40 är minstingen bland deras storvulna modeller. Vad ska XC90 kosta i elutförande - 2 miljoner eller?

Har fortfarande inte sett en enda elektrisk XC40 ännu, kan det ha med priset att göra månne? Kryllar ju av dem i giftröksutförande, ser minst en parkerad på varenda gatstump i det närmaste, men snålt som tusan om de elektriska! Tråkigt värre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Tittade precis på Fully Chargeds test av Volvo XC40 Recharge, och återigen så framkommer det vilken bra bil detta är (förutom räckvidden, vilken inte imponerar), men faen vad dyr den är! Nog för att Volvo kommit upp sig en del från sossecontainerns dagar, men så jäkla exklusivt är inte märket.

Får hoppas att de inte skjuter sig själva i foten allt för mycket med sådana stolliga priser, särskilt som XC40 är minstingen bland deras storvulna modeller. Vad ska XC90 kosta i elutförande - 2 miljoner eller?

Har fortfarande inte sett en enda elektrisk XC40 ännu, kan det ha med priset att göra månne? Kryllar ju av dem i giftröksutförande, ser minst en parkerad på varenda gatstump i det närmaste, men snålt som tusan om de elektriska! Tråkigt värre.

Jag tror de helt enkelt är så nya att de knappt finns några ute i trafik än. Jag har sett ett par köra runt på Lindholmen här men där kör det ju runt en massa konstiga bilar från Volvo och dess systerbolag. Det står också en parkerad rätt nära där jag bor, men det är lite samma läge där, det brukade stå en Polestar 2 där några månader innan lanseringen också.

Jag kan inte påstå att jag är jätteimponerad av XC40, den är rätt trång för att vara så stor, och priset är saftigt. Samtidigt hör det ju lite till klassen, jag kände samma när jag fick en BMW X1 som lånebil exempelvis, men där slapp man i alla fall den enorma mittenkonsolen så det var mycket bättre plats i framsätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tittade precis på Fully Chargeds test av Volvo XC40 Recharge, och återigen så framkommer det vilken bra bil detta är (förutom räckvidden, vilken inte imponerar), men faen vad dyr den är! Nog för att Volvo kommit upp sig en del från sossecontainerns dagar, men så jäkla exklusivt är inte märket.

Får hoppas att de inte skjuter sig själva i foten allt för mycket med sådana stolliga priser, särskilt som XC40 är minstingen bland deras storvulna modeller. Vad ska XC90 kosta i elutförande - 2 miljoner eller?

Har fortfarande inte sett en enda elektrisk XC40 ännu, kan det ha med priset att göra månne? Kryllar ju av dem i giftröksutförande, ser minst en parkerad på varenda gatstump i det närmaste, men snålt som tusan om de elektriska! Tråkigt värre.

Själv undrar jag varför man skulle välja XC40 Recharge framför Polestar 2, är ju mer eller mindre samma bil men där XC40 ser konstig ut med den fronten och har kortare räckvidd. Allt som allt verkar XC40n dyrare också enligt de priser som presenterades

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Själv undrar jag varför man skulle välja XC40 Recharge framför Polestar 2, är ju mer eller mindre samma bil men där XC40 ser konstig ut med den fronten och har kortare räckvidd. Allt som allt verkar XC40n dyrare också enligt de priser som presenterades

Jag håller med, jag vet vilken jag hade tagit i alla fall. Men, XC40 har ju rätt mycket mer plats i bagagen, så det kan ju vara värt lite högre pris kanske. Byggd i Sverige kanske kan vara ett argument också, men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med, jag vet vilken jag hade tagit i alla fall. Men, XC40 har ju rätt mycket mer plats i bagagen, så det kan ju vara värt lite högre pris kanske. Byggd i Sverige kanske kan vara ett argument också, men jag vet inte.

XC40 byggs i Belgien.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

XC40 byggs i Belgien.

Ja just det, men EU då.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv undrar jag varför man skulle välja XC40 Recharge framför Polestar 2, är ju mer eller mindre samma bil men där XC40 ser konstig ut med den fronten och har kortare räckvidd. Allt som allt verkar XC40n dyrare också enligt de priser som presenterades

Gillar själv Volvo men de har helt förvirrad prissättning på elbilarna. XC40 måste ligga en bra bit under PS2 för den ska vara riktigt intressant. Jag tycker Volvo har prisat bort sig med sina elbilar, lite som Tesla också har nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gillar själv Volvo men de har helt förvirrad prissättning på elbilarna. XC40 måste ligga en bra bit under PS2 för den ska vara riktigt intressant. Jag tycker Volvo har prisat bort sig med sina elbilar, lite som Tesla också har nuförtiden.

Ja jag förstår inte Volvos prissättning heller.

Tycker däremot Teslas är rätt vettig givet konkurrensen faktiskt. Visst får man inte samma kvalitetskänsla men man får ju mer räckvidd, prestanda och laddnätverket.

Sen tycker jag de flesta andra har så kasst infotainmentsystem att interiören kunde vara i solid guld, hade ändå känts som en budgetbil när det laggar och har sig. Enda elbilarna jag tycker är värda pengarna idag faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gillar själv Volvo men de har helt förvirrad prissättning på elbilarna. XC40 måste ligga en bra bit under PS2 för den ska vara riktigt intressant. Jag tycker Volvo har prisat bort sig med sina elbilar, lite som Tesla också har nuförtiden.

Volvo har ju historiskt sett alltid kunnat ta ut premium på sina xc-modeller gentemot deras sedaner, då folk gärna betalat extra för fyrhjulsdrift och den extra markfrigången. I det här fallet håller jag dock helt med, ps2 är imo betydligt attraktivare, xc40n borde inte ligga i samma prisklass.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Blir galen på allt funderande på laddbox..... Har redan skrivit i denna tråd om detta en gång vilket slutade i att jag ändrade från Garo till Chargeamps Halo... och nu funderar jag på Easee genom Tibber....

Vad säger ni andra? Vad ska man ha? Varför?! Priset blir den samma inkl lastbalansering, dvs cirka 11k. En sak jag inte gillar med Tibber är att man ska ansluta delen för lastbalansering själv (Watty) och jag är lite allergisk mot att binda upp mig på att deras tjänster fungerar till 100% istället för att ha en old-school mekanisk funktion som det bli med Halon.

Hjälp!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Volvo har ju historiskt sett alltid kunnat ta ut premium på sina xc-modeller gentemot deras sedaner, då folk gärna betalat extra för fyrhjulsdrift och den extra markfrigången. I det här fallet håller jag dock helt med, ps2 är imo betydligt attraktivare, xc40n borde inte ligga i samma prisklass.

Samtidigt bygger de ju på samma plattform, men PS 2 är mindre både i kupén och i bagagen. De har samma infotainment från Google som är bland de bästa idag, och helt samma drivlina. Jag hade absolut hellre haft en PS 2, men XC40 ger ju ändå lite mervärde. Rent varumärkesmässigt har Volvo också en fördel i att det är ett känt och stabilt märke med gott rykte, PS rider ju lite på det också förstås men på någon nivå är de ju ändå en relativt okänd kinesisk tillverkare liksom.

Samtidigt håller jag absolut med om att Volvos priser har skenat lite det sistone. De har försökt bli mer premium och har ökat priserna och förbättrat en del saker, men egenskaperna motsvaras ändå inte riktigt av priset tycker jag. Speciellt inte när kvaliteten verkar ha tagit några kliv nedåt. Exempelvis Vi Bilägares V90 som har rostat bra mycket mer än vad vilken bil som helst borde gjort på den tiden, än mer en Volvo som borde vara anpassad efter vårt klimat och så, speciellt med hela premium-grejen.

Permalänk
Medlem

Följde just premiären på Kia EV6 på Youtube och hemsidan är öppen
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Följde just premiären på Kia EV6 på Youtube och hemsidan är öppen
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

https://youtu.be/5V_Fsv0dhHM

Jag såg att Recharge också sammanfattat uppgifterna: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210330/o...

Skrivet av Recharge.se:

Kia EV6 (2WD, 229 hk) – 569.900 kr
Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) – 674.700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) – 749.600 kr

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag såg att Recharge också sammanfattat uppgifterna: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210330/o...

Och plötsligt så framstår en XC40 Recharge som rena fyndet...

Permalänk
Medlem

Med sämre räckvidd, laddning, dragvikt och bagageutrymme? Du får ju dock 80 hästkrafter mer för 25k mer

Permalänk
Medlem

Volkswagen blir Voltswagen

Namnbytet ska ske i maj, enligt pressmeddelandet, och sätter fokus på VW:s stora satsning på elbilar. Det är också ett sätt att skaka av sig associationerna till dieselgate.

"Voltswagen of America" kommer att vara ett dotterbolag till Volkswagen AG i Wolfsburg.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210330/v...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen blir Voltswagen

Namnbytet ska ske i maj, enligt pressmeddelandet, och sätter fokus på VW:s stora satsning på elbilar. Det är också ett sätt att skaka av sig associationerna till dieselgate.

"Voltswagen of America" kommer att vara ett dotterbolag till Volkswagen AG i Wolfsburg.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210330/v...

Tidigt aprilskämt för att uppmärksamma ID4.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12