Skrivet av Thor:
Hade mer gärna sett att de optimerade lite snarare än att tjoffa på mer kontent som troligen gör befintliga problem värre. Desync är en sak de VERKLIGEN borde åtgärda med tanke på att spelet är designat att vara multiplayer. En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas. Kan ju hoppas att de lägger till content och fixar, men tror nog mer på att de kör full tunnelvision på content för att sälja mer kopior.
Nu kommer dom säkerligen att jobba på en del optimeringar under utvecklingstiden, men det är dumt att spendera allt för mycket tid på just det tidigt i utvecklingen.
Medans nya funktioner läggs till, ändringar sker i i spelet från hur det fungerar just nu etc, så kan (och mest troligt kommer) det tillkomma nya problem med optimering. Detta gör då att du får optimera, släppa något nytt, optimera, släppa något nytt etc i en nästan oändlig cykel vilket medför att det kan ta många månader, eller år, extra innan spelet kommer ut ur early access.
Det är helt enkelt mer optimalt att fortsätta utveckla spelet så långt som möjligt, tills (om) man stöter på allvarligare problem som måste åtgärdas omgående (allvarligare buggar, ospelbar desync, låg fps och liknande).
Som någon annan nämnt tidigare så sker en stor del av optimeringar av spel mot slutet, helt enkelt för att det är mycket mer effektivt att göra så.
Säg till exempel att du släpper totalt 10 större uppdateringar under tiden spelet är i early access, och att du efter varje större uppdatering jobbar på optimering innan du börjar jobba på nästa content patch, och för enkelheten så säger vi att det tar i snitt en månad att fixa optimeringen varje gång. I slutändan har du då lagt 10 månader på optimering, istället för att kanske lägga 2-3 månader i slutet av utvecklingstiden på att optimera allt i ett svep. Du har då också mest troligt lagt ner en massa tid på att optimera saker som i slutändan antingen tagits bort helt, delvis, eller ändrats så pass mycket att jobbet du lagt ner på att optimera de sakerna är helt bortkastat.
Det är ju ändå early access av en anledning. Early access betyder att allt inte är perfekt, inget är så som det är tänkt att vara i det slutgiltiga spelet, när du spelar spelet så är det med vetskap att det kommer att finnas en del problem, det kommer att fattas content som är tänkt att finnas i det slutgiltiga spelet samt att det kan ta flera år innan det slutgiltiga spelet släpps. Det är även fullt möjligt att det aldrig släpps, det finns en lång lista med spel som slutats utvecklas innan dom kommit ur early access, eller att det är kvar i early access i många år (DayZ var i early access i över 5 år om jag minns rätt exempelvis).
Det du är ute efter är lite som att köpa ett spel som är färdigt, men som senare får massa gratis content-patches. Optimering kommer alltid sent i utvecklingsfasen, oavsett om spelet släpps i early access, eller först när det bedöms vara "färdigt", skillnaden med early access är att du spelar en ofärdig version av spelet, och att optimeringen inte har skett än, eller endast skett i den mån som krävs för att spelet ska fungera hyffsat tillsvidare.
Valheim har ärligt talat mindre problem än många andra early access titlar jag spelat, även när dom har varit i early access i något år redan. Jag förstår att låg fps och desynch kan vara irriterande, men om det är ett för stort problem för att du ska kunna ha kul medans du spelar, så kanske det är värt att vänta ett halvår/år innan du testar att spela det igen, eller vänta tills spelet släpps helt.
Att dom fokuserar mer på content är inte specifikt "för att sälja mer kopior", utan för att det helt enkelt är så spelutveckling fungerar.
Tänk dig att du håller på designa en ny bil, gör du klart nästan alla detaljer på bilen innan du börjar testköra den och gör små optimeringar då, efter behov, eller testkör du bilen varje gång du ändrar en söm i sätena, riktar om strålkastarna, ändrar formen lite på bagageluckan etc och optimerar köregenskaperna efter varje test? Idé > koncept > prototyp > optimering > slutgiltig version. That's how it works. Det vi spelar när vi spelar en early access titel är en prototyp, och först när spelet når sin slutgiltiga prototyp sker "finputsningen", så som optimering, innan det släpps en slutgiltig full version av spelet.