Valheim når sex miljoner sålda exemplar – ny stor uppdatering på ingång

Permalänk
Melding Plague

Valheim når sex miljoner sålda exemplar – ny stor uppdatering på ingång

Valheims succé är ett faktum och svenska utvecklarna Iron Gate Studios vikingatitel både storsäljer och väntar ny uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har suttit och spelat med ett par vänner i någon månad nu. Mycket roligt spel och bara går och väntar på att det ska komma uppdateringar! Ända jag saknar just nu är att kunna bygga en bonfire på på min fyr
Tycker man kan jämföra spelet med typ terraria fast att det är i 3d. Vilket är ett spel jag har lagt ner många timmar i sedan det kom.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara säkert att det är pets/companions detta handlar om? Ser MYCKET fram emot det här!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Vi började köra det på release, 13 dagar efter var det utklarat eller iaf så långt de släppt spelet,

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Vi kör nu igenom en andra vända, riktigt roligt spel faktiskt! En sak jag uppskattar mycket är ifall något är rätt svårt och att det blir någon konsekvens om man dör. Det är delvis så här. Nu kör vi moddat och har främst lagt in så fiender har 1-5 st stjärnor samt att det kan droppa magic/rare/unique saker så man får lite bättre equipment med. Ändrat en del då originalkonfig gjorde att det droppade magiska saker konstant. Mycket roligare nu Betydligt svårare samt kul med variation bland drops/vapen/armor.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Gryymt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Lego Master

Fortfarande inte testat det, bara sett lite videor från olika 'tubers.
Kanske läge att bränna några hundra på det, trots allt svenskar som utvecklat det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan jag ha varit den sjätte miljonte? Köpte igår. Hoppas jag får guldkrona ingame på huvudet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tog Moder bossen igår så inte långt kvar till slutet nu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vågar man testa detta spel eller är det FÖR beroendeframkallande?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Undra när de höjer priset nu när de har momentum av alla lovord och spelarkretsar.

Permalänk
Medlem

Hade mer gärna sett att de optimerade lite snarare än att tjoffa på mer kontent som troligen gör befintliga problem värre. Desync är en sak de VERKLIGEN borde åtgärda med tanke på att spelet är designat att vara multiplayer. En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas. Kan ju hoppas att de lägger till content och fixar, men tror nog mer på att de kör full tunnelvision på content för att sälja mer kopior.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Köpte det igår. Verkar nice, dog såklart ganska snabbt och blev av med tröjan 😄 snabbtestade bara, blir att köra lie mer på riktigt i helgen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Ända jag saknar just nu är att kunna bygga en bonfire på på min fyr

Det finns ju bonfires redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vågar man testa detta spel eller är det FÖR beroendeframkallande?

Det är riktigt bra. Lätt hänt att man fastnar, men det är värt de!
skippa terraforming så håller du fpsen och desyncen inom räckhåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vågar man testa detta spel eller är det FÖR beroendeframkallande?

Är hooked.
Har glömt mitt kaffe X antal gånger undertiden ja spelar.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd över att ha hittat det här spelet. För tillfället spelar jag på en laptop utan dedikerad grafik, men Valheim funkar riktigt fint att streama via Geforce Now!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sando:

Jag är riktigt nöjd över att ha hittat det här spelet. För tillfället spelar jag på en laptop utan dedikerad grafik, men Valheim funkar riktigt fint att streama via Geforce Now!

Se där ja. Handkontroll funkis, eller främst tgb/m som gäller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Fortfarande inte testat det, bara sett lite videor från olika 'tubers.
Kanske läge att bränna några hundra på det, trots allt svenskar som utvecklat det.

Det är absolut värt pengarna. För att vara i beta version så finns det väldigt få buggar och allt flyter på bra tills man börjar gå loss med hacka och spade i sin by, då tappar man en del fps om man bygger mycket. Håller man sig till normala byggen så är det inga problem.
Finns redan nu områden som saknas prylar och saker i men hoppas verkligen det kommer med nästa uppdatering.

Skrivet av Shudnawz:

Se där ja. Handkontroll funkis, eller främst tgb/m som gäller?

Jag kör bara tangentbord och mus men kör på stationär dator i sign.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Grattis bra jobbat! Fungerar ju bättre i EA än vad många AAA spel gör 6 mån efter release!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Hade mer gärna sett att de optimerade lite snarare än att tjoffa på mer kontent som troligen gör befintliga problem värre. Desync är en sak de VERKLIGEN borde åtgärda med tanke på att spelet är designat att vara multiplayer. En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas. Kan ju hoppas att de lägger till content och fixar, men tror nog mer på att de kör full tunnelvision på content för att sälja mer kopior.

Håller med om att spelet har problem med desync och dålig fps. Gällande desync, i 2 av 3 bossfights så har jag haft svårt att slåss mot bossen för att han håller på att teleportera runt.

Det finns dock också trevliga saker med hur spelet hanterar lagg. Jag brukar spela Valheim med ett internationellt kompisgäng (Europa, USA, Indien) och ingen har haft några problem med lagg överhuvudtaget. Det är hyffsat ovanligt att ett spel vi kör över internet fungerar så här laggfritt. Andra liknande spel som exempelvis Don't Starve Together fungerar mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Se där ja. Handkontroll funkis, eller främst tgb/m som gäller?

Tangentbord och mus. Jag har svårt att tro att spelet skulle vara väldigt trevligt med handkontroll. Inventory-systemet är väldigt uppbyggt kring en muspekare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Se där ja. Handkontroll funkis, eller främst tgb/m som gäller?

Sambon kör xbox360 handkontroll men kompletterar med mus/tangentbord ibland då handkontrollen ibland upplevs omständig vid hantering av inventory, kartan och byggande.
Men överlag fungerar handkontroll rätt bra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sando:

Tangentbord och mus. Jag har svårt att tro att spelet skulle vara väldigt trevligt med handkontroll. Inventory-systemet är väldigt uppbyggt kring en muspekare.

Fair enough, då blir det nog att lira på datorn ist för vid TVn med GeForce NOW på Shielden. Orkar inte släpa upp vettig mus o tangentbord dit bara för sakens skull.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internecio:

Det finns ju bonfires redan?

Japp det finnas men i mina tester så kan man inte bygga den på sten eller trä. Den måste stå på barmark.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Hade mer gärna sett att de optimerade lite snarare än att tjoffa på mer kontent som troligen gör befintliga problem värre. Desync är en sak de VERKLIGEN borde åtgärda med tanke på att spelet är designat att vara multiplayer. En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas. Kan ju hoppas att de lägger till content och fixar, men tror nog mer på att de kör full tunnelvision på content för att sälja mer kopior.

De kör nog snarare på mer innehåll för det är så man brukar utveckla spel? Först in med allt innehåll och sen kommer ju optimering typ sist, när allt finns på plats. Tänker jag iaf.

Är väl som alla andra produkter är de utvecklas liksom. Först ser man till att ha helheten klar, sen ger man sig in och finlirar i detaljerna. Gör man sånt för tidigt riskerar det ju vara arbete man tvingas kassera pga andra oförutsedda ändringar som sker under utvecklingen tex.

Sen visst, det är early access och de vill väl hålla det på en dräglig nivå så folk kan testa det och återkoppla kring problem. Men det är ju trots allt ett spel du betalar för att betatesta i slutändan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Mums.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vågar man testa detta spel eller är det FÖR beroendeframkallande?

Jag fastnade för många timmar vid minecraft och fick bestämma mig för att lägga ner det. För att inte fastna totalt.
Detta är precis samma sak. Man kan fastna rejält framför datorn.

Och det fungerar bra för att avstå alkohol och kolhydrater om man vill byta ut ett beroende till något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fair enough, då blir det nog att lira på datorn ist för vid TVn med GeForce NOW på Shielden. Orkar inte släpa upp vettig mus o tangentbord dit bara för sakens skull.

Jag kollade runt lite, och det verkar faktiskt vara helt okej spelbart med handkontroll, om man kan tänka sig att köra lite många knapptryck när man ska flytta saker i inventoryn:

https://www.youtube.com/watch?v=z58VbfZqyjM

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sando:

Jag kollade runt lite, och det verkar faktiskt vara helt okej spelbart med handkontroll, om man kan tänka sig att köra lite många knapptryck när man ska flytta saker i inventoryn:

https://www.youtube.com/watch?v=z58VbfZqyjM

Good lord, the poor framerate.
Men okej, inte fullständig katastrof. Well, det blir att testa sig fram ikväll misstänker jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield