Permalänk
Medlem

Ny dator, gammal SSD

Hej!
Har beställt lite nya delar och ska sätta ihopa en ny burk, ska dock återanvända lite prylar från nuvarande t.ex. GPU, RAM och en 500gb SSD.
Det är denna SSDn som jag hsr windows installerat på idag, tänkte ha det installerat på den även i nya burken, men jag bör väl formatera och installera om windows från början väl?

Har byggt ett par datorer innan, men har aldrig återanvänt nånting så har dålig koll på just detta.
Tacksam för svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan stoppa in disken i ny hårdvara. Windows 10 kommer upptäcka det, och fixa allt åt dig. Det kommer komma upp en skärm av stilen "Ny hårdvara har upptäckts, var vänlig vänta".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kan stoppa in disken i ny hårdvara. Windows 10 kommer upptäcka det, och fixa allt åt dig. Det kommer komma upp en skärm av stilen "Ny hårdvara har upptäckts, var vänlig vänta".

Ingen risk att det blir krångel med drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Ingen risk att det blir krångel med drivrutiner osv?

Finns alltid en risk men det märker du när du testar. Troligtvis fungerar det bra, i värsta fall strular det och du kan då välja att felsöka drivrutiner eller formatera den. SSD:n och dess data kommer inte ta skada.

Med det sagt så brukar jag alltid formatera om hårddisken och göra en ny windowsinstallation varje gång jag byter moderkort och cpu. Inte så mycket för själva bytets skull utan snarare för att det känns skönt att göra en rejäl ”städning” med några års mellanrum. Finns alltid en massa skit som skräpar i windows efter ett par års användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Ingen risk att det blir krångel med drivrutiner osv?

Vill du vara säker så installerar du om W10 i den nya datorn.
Ofta fungerar det att flytta över en disk utan ominstallation, men risken finns alltid att det blir segare än normalt och att du har en massa skräpande drivare och registerposter som inte behövs.

Edit: Det du även skal tänka på är att det inte med säkerhet går att flytta över din W10 licens till den nya datorn om du bytt moderkort, många gånger går det men inte alltid.
För att öka chanserna så knyt licensen till ett MS konto på din gamla dator, därefter använder du samma konto för att logga in på den nya datorn och kör aktivering, ev behöver du köra felsökaren för aktivering om den inte går igenom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Ingen risk att det blir krångel med drivrutiner osv?

Risken finns ju alltid, men Windows har blivit allt bättre på att ordna sådant själv. Har flyttat en bunt hårddiskar mellan olika system sista året och det har alltid fungerat bra. Sedan kan ju enskilda program få fnatt, men det är ju en annan femma och sådant som man löser om/när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vill du vara säker så installerar du om W10 i den nya datorn.
Ofta fungerar det att flytta över en disk utan ominstallation, men risken finns alltid att det blir segare än normalt och att du har en massa skräpande drivare och registerposter som inte behövs.

Edit: Det du även skal tänka på är att det inte med säkerhet går att flytta över din W10 licens till den nya datorn om du bytt moderkort, många gånger går det men inte alltid.
För att öka chanserna så knyt licensen till ett MS konto på din gamla dator, därefter använder du samma konto för att logga in på den nya datorn och kör aktivering, ev behöver du köra felsökaren för aktivering om den inte går igenom direkt.

Fast det är en fullversion av W10 jag har, ingen OEM, trodde inte det skulle vara nån problem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns alltid en risk men det märker du när du testar. Troligtvis fungerar det bra, i värsta fall strular det och du kan då välja att felsöka drivrutiner eller formatera den. SSD:n och dess data kommer inte ta skada.

Med det sagt så brukar jag alltid formatera om hårddisken och göra en ny windowsinstallation varje gång jag byter moderkort och cpu. Inte så mycket för själva bytets skull utan snarare för att det känns skönt att göra en rejäl ”städning” med några års mellanrum. Finns alltid en massa skit som skräpar i windows efter ett par års användande.

Så formatera hddn i gamla datorn, plocka ut, sätt i den i nya burken och installera W10 på den där istället.. har jag förstått rätt då? 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Fast det är en fullversion av W10 jag har, ingen OEM, trodde inte det skulle vara nån problem då?

Då skall det inte vara några problem, men det är alltid bra att ha den knuten till ett MS konto.

Skrivet av Fulgano:

Så formatera hddn i gamla datorn, plocka ut, sätt i den i nya burken och installera W10 på den där istället.. har jag förstått rätt då? 😋

Behöver inte formatera den i den gamla utan gör det under installationen på den nya.
Boota från USB med installationsmedia och kör igång, där kommer upp val att formatera när du skall välja var den skall ligga, installationen kommer säkerligen upptäcka den gamla installationen men det är inget att bry sig om.
Vill man vara riktigt säker på att inget gammalt ligger kvar tar man även bort partitionen och skapar ny av allt utrymme, se även till att du inte har andra diskar (SSD/HDD) anslutna när du installerar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fulgano:

Så formatera hddn i gamla datorn, plocka ut, sätt i den i nya burken och installera W10 på den där istället.. har jag förstått rätt då? 😋

Börja såhär:

Stoppa in disken i nya datorn, tryck på strömknappen.

Mycket enklare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Börja såhär:

Stoppa in disken i nya datorn, tryck på strömknappen.

Mycket enklare

Ok tack 😉