Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OT:Du måste ju vara medveten om vad du köper. I princip varenda grenkabel, trafo, komponenter i inverters etc. är producerade i Kina/Taiwan. Lägger du sedan till komponenter som sitter i din dator som nätaggregat/moderkort så är en ännu större del Kinaproducerat.
Tror du att dessa komponenter som saluförs i Sverige på något sätt är testade i Sverige? Så fungerar inte CE och tillverkarcertifierade produkter.
Så går vi OnT: Kinesiskproducerade Tesla, elbilsbatterier och kommande flod av elbilar från Kina som Xpeng t.ex., då måste ju dessa vara rena elektriska dödsfällorna!! Huuu, vilken tur att jag inte köpt en Tesla M3!

När elsäkerhetsverket granskade laddare från sidor som ex. Wish var alla felbyggda, på rent livsfarliga sätt.

De laddare som säljs i Europa så ansvarar importören för korrekt CE märkning.

https://www.sverigeskonsumenter.se/vara-projekt/privatimporte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

När elsäkerhetsverket granskade laddare från sidor som ex. Wish var alla felbyggda, på rent livsfarliga sätt.

De laddare som säljs i Europa så ansvarar importören för korrekt CE märkning.

https://www.sverigeskonsumenter.se/vara-projekt/privatimporte...

OT: Precis så, du upprepar det jag skriver i mitt inlägg. Det ett producentansvar. Brukar formuleras som " den som sätter produkten på marknaden", i vissa fall kan det som du skriver vara en importör.

Jobbar själv med CE märkning till viss del.

Som sagt, du måste veta vad du köper. Att leva i tro att man får en bra produkt för att den är tillverkad i ett visst land, eller med en CE-märkning, eller att du har lång garanti tid är bedrägligt.

OnT: Någon som beställt id3/id4 som vet vilka däck som sitter på? Friktion, sommar?

Permalänk

Någon som kör/provkört e-Golf? Fick möjligheten att leka lite med en sån på ett hackathon vi hade via jobbet. Här är slutresultatet på vår CAN-bus hacking: https://www.youtube.com/watch?v=e6yVlgyad0w

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Någon som kör/provkört e-Golf? Fick möjligheten att leka lite med en sån på ett hackathon vi hade via jobbet. Här är slutresultatet på vår CAN-bus hacking: https://www.youtube.com/watch?v=e6yVlgyad0w

Körde faktiskt upp i en sån i somras Västerås har E-golf om man kör upp med automat.

Fick bara köra ~20minuter men det var helt klart en trevlig upplevelse.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Samsung Sverige

Fick låna en ID.3 1st Max nu när min Life är inne på uppdatering till 2.1. Känner nog egentligen inte att något i Max:en motiverar det högre priset. Hud:en klarar jag mig helt klart utan, stolarna vet jag faktiskt inte om jag föredrar (men jag gillar pall-känslan i Life) och det var för ljust för att märka någon skillnad med Matrix-led:arna.

Men det jag däremot kan konstatera är att det är stor skillnad i känsla mellan de dubbfria 20-tummarna på 1st Max och de dubbade 18-tummarna på min. 20-tummarna känns stabilare, och med det lite blandade väglaget jag kört på i går och i dag i cirka -10 kändes de dubbfria Nokiandäcken faktiskt bättre än mina dubbade Continental. Jag ska kika på mitt lufttryck och se om det kanske är lite lågt när jag får tillbaka bilen, det kanske kan hjälpa lite. Men mycket mindre vobbel nu på spårig väg och bättre grepp med 20-tummarna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Men det jag däremot kan konstatera är att det är stor skillnad i känsla mellan de dubbfria 20-tummarna på 1st Max och de dubbade 18-tummarna på min. 20-tummarna känns stabilare, och med det lite blandade väglaget jag kört på i går och i dag i cirka -10 kändes de dubbfria Nokiandäcken faktiskt bättre än mina dubbade Continental. Jag ska kika på mitt lufttryck och se om det kanske är lite lågt när jag får tillbaka bilen, det kanske kan hjälpa lite. Men mycket mindre vobbel nu på spårig väg och bättre grepp med 20-tummarna.

Så kommer det alltid att vara, större fälg = lägre däckssida = mindre "vobbel".
Dock på en elbil så kan det ju vara värt med högre däckssidor då man får lägre rullmotstånd, vilket i sin tur ger längre räckvidd (uppåt 10% skillnad).
För inte tala om skönare komfort och lägre vägljud också.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av loefet:

Så kommer det alltid att vara, större fälg = lägre däckssida = mindre "vobbel".
Dock på en elbil så kan det ju vara värt med högre däckssidor då man får lägre rullmotstånd, vilket i sin tur ger längre räckvidd (uppåt 10% skillnad).
För inte tala om skönare komfort och lägre vägljud också.

https://www.youtube.com/watch?v=NYvKxsYFqO8

Ja, absolut, men jag var inte beredd på att jag skulle uppleva så pass stor skillnad. För min del är nog ändå 18-tummare att föredra, då jag prioriterar de faktorerna högre. Men klart intressant att jämföra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, absolut, men jag var inte beredd på att jag skulle uppleva så pass stor skillnad. För min del är nog ändå 18-tummare att föredra, då jag prioriterar de faktorerna högre. Men klart intressant att jämföra.

Man märker skillnaden mest första veckan. Upplever det själv 2ggr per år med bilen hemma, 15" vinterhjul och 17" sommarhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Fick låna en ID.3 1st Max nu när min Life är inne på uppdatering till 2.1. Känner nog egentligen inte att något i Max:en motiverar det högre priset. Hud:en klarar jag mig helt klart utan, stolarna vet jag faktiskt inte om jag föredrar (men jag gillar pall-känslan i Life) och det var för ljust för att märka någon skillnad med Matrix-led:arna.

Men det jag däremot kan konstatera är att det är stor skillnad i känsla mellan de dubbfria 20-tummarna på 1st Max och de dubbade 18-tummarna på min. 20-tummarna känns stabilare, och med det lite blandade väglaget jag kört på i går och i dag i cirka -10 kändes de dubbfria Nokiandäcken faktiskt bättre än mina dubbade Continental. Jag ska kika på mitt lufttryck och se om det kanske är lite lågt när jag får tillbaka bilen, det kanske kan hjälpa lite. Men mycket mindre vobbel nu på spårig väg och bättre grepp med 20-tummarna.

Intressant, jag köpte precis 20" dubbfria Hakka SUV vinterdäck till min Enyaq men har 19" på sommardäck (snik varianten som ingick). Kanske var bra tänkt med andra ord:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Intressant, jag köpte precis 20" dubbfria Hakka SUV vinterdäck till min Enyaq men har 19" på sommardäck (snik varianten som ingick). Kanske var bra tänkt med andra ord:)

Men nu har jag sett videon och skäms lite:(

Permalänk
Medlem

Jag har sån ågren över hur jag ska göra med andrabil.

Efter sommaren kommer jag antagligen börja arbeta på kontoret igen, och kommer då behöva en andrabil. Då sambon studerar och vi nyss köpt ett hus vi totalrenoverat så har vi ont om likvida medel, vilket innebär att köpa en bil inte är möjligt.

Har möjligheten att få en personalbil (alltså en bil som är kostnadsneutral för företaget), men är inte helt hundra på vad som är 'bäst' att göra.

Jag har 2,5mil till jobbet, 90% riksväg och motorväg. så 5 mil om dagen.

Tittat på Nissan Leaf, kanske privatleasing för 2999kr, men detta erbjudande gäller bara till 31a mars och då har jag en bil jag inte behöver på 6mån.

Det här håller mig helt seriöst vaken på nätterna, haha. Även lite sugen på t.ex. en Model 3, speciellt då som personalbil.

Några tips och/eller inputs på hur jag bör tänka?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag har sån ågren över hur jag ska göra med andrabil.

Efter sommaren kommer jag antagligen börja arbeta på kontoret igen, och kommer då behöva en andrabil. Då sambon studerar och vi nyss köpt ett hus vi totalrenoverat så har vi ont om likvida medel, vilket innebär att köpa en bil inte är möjligt.

Har möjligheten att få en personalbil (alltså en bil som är kostnadsneutral för företaget), men är inte helt hundra på vad som är 'bäst' att göra.

Jag har 2,5mil till jobbet, 90% riksväg och motorväg. så 5 mil om dagen.

Tittat på Nissan Leaf, kanske privatleasing för 2999kr, men detta erbjudande gäller bara till 31a mars och då har jag en bil jag inte behöver på 6mån.

Det här håller mig helt seriöst vaken på nätterna, haha. Även lite sugen på t.ex. en Model 3, speciellt då som personalbil.

Några tips och/eller inputs på hur jag bör tänka?

Det är väl bara att avvakta? Kommer ju alltid finnas bra erbjudanden på bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl bara att avvakta? Kommer ju alltid finnas bra erbjudanden på bilar.

Nervös ADD-själ, så det är inte riktigt min grej att avvakta Fast jag vet att du har en poäng.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Nervös ADD-själ, så det är inte riktigt min grej att avvakta Fast jag vet att du har en poäng.

Det rör sig ändå om 17994kr som du skulle kunnat lägga på hubbabubba och glass under tiden istället 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl bara att avvakta? Kommer ju alltid finnas bra erbjudanden på bilar.

Skrivet av NisseG91:

Nervös ADD-själ, så det är inte riktigt min grej att avvakta Fast jag vet att du har en poäng.

Det beror ju lite på vad man tittar på också.
Om vi pratar om en ny bil som är elbil eller laddhybrid har jag svårt att se att privatleasing skulle vara i närheten så förmånligt som ett personalbilsupplägg, givet att det verkligen är kostnadsneutralt (ingen påverkan på tjänstepension) och man inte hamnar under taket för sjukpenningsgrundande inkomst, etc.

I de personalbilsupplägg jag och några kollegor precis ingått så har privatleasing varit i storleksordningen dubbelt så dyrt.

Om det är den vägen man tänker gå så kan det "straffa" sig att vänta, eftersom regeringen föreslagit att förmånsvärdena ska höjas väsentligt från 1:a juli. Om det föreslaget ligger kvar och skulle röstas igenom så kan det röra sig om flera hundralappar extra i månaden i ren skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det beror ju lite på vad man tittar på också.
Om vi pratar om en ny bil som är elbil eller laddhybrid har jag svårt att se att privatleasing skulle vara i närheten så förmånligt som ett personalbilsupplägg, givet att det verkligen är kostnadsneutralt (ingen påverkan på tjänstepension) och man inte hamnar under taket för sjukpenningsgrundande inkomst, etc.

I de personalbilsupplägg jag och några kollegor precis ingått så har privatleasing varit i storleksordningen dubbelt så dyrt.

Om det är den vägen man tänker gå så kan det "straffa" sig att vänta, eftersom regeringen föreslagit att förmånsvärdena ska höjas väsentligt från 1:a juli. Om det föreslaget ligger kvar och skulle röstas igenom så kan det röra sig om flera hundralappar extra i månaden i ren skatt.

Ja, vi har fast tjänstepension så den påverkas inte någonting.

Det fetmarkerade är väl den största anledningen till att jag inte riktigt kan/vill vänta. Ska ta upp det med chefen då, så får vi se

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Blomman90:

Det beror ju lite på vad man tittar på också.
Om vi pratar om en ny bil som är elbil eller laddhybrid har jag svårt att se att privatleasing skulle vara i närheten så förmånligt som ett personalbilsupplägg, givet att det verkligen är kostnadsneutralt (ingen påverkan på tjänstepension) och man inte hamnar under taket för sjukpenningsgrundande inkomst, etc.

I de personalbilsupplägg jag och några kollegor precis ingått så har privatleasing varit i storleksordningen dubbelt så dyrt.

Om det är den vägen man tänker gå så kan det "straffa" sig att vänta, eftersom regeringen föreslagit att förmånsvärdena ska höjas väsentligt från 1:a juli. Om det föreslaget ligger kvar och skulle röstas igenom så kan det röra sig om flera hundralappar extra i månaden i ren skatt.

Kostnadsneutralt för företaget - inte för den anställde. Brukar innebära att personens tjänstepension får sig en rejäl törn. Lönen sänks ju med motsvarande vad bilen kostar företaget. Dessutom så ska väl den eventuella förmåns-reformen även gälla bilar som tagit ut innan införandet. Med andra ord hjälper det inte om man tagit ut bilen tidigare.

Sammantaget är det mycket bättre att vänta för @NisseG91 , skulle jag säga. Fast tjänstepension låter också helt vrickat - den är väl typ alltid grundad på lönen?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kostnadsneutralt för företaget - inte för den anställde. Brukar innebära att personens tjänstepension får sig en rejäl törn. Lönen sänks ju med motsvarande vad bilen kostar företaget. Dessutom så ska väl den eventuella förmåns-reformen även gälla bilar som tagit ut innan införandet. Med andra ord hjälper det inte om man tagit ut bilen tidigare.

Sammantaget är det mycket bättre att vänta för @NisseG91 , skulle jag säga. Fast tjänstepension låter också helt vrickat - den är väl typ alltid grundad på lönen?

Vettiga avtal gör tjänstepensionsavsättning innan avdrag för förmånsbil. Annars är det en vinst för företaget och inte kostnadsneutralt. Och reformen skall inte gälla på befintliga bilar enligt vad de kommunicerat förut.

Permalänk
Medlem

Åkte förbi och laddade min Outlander PHEV på en av vattenfalls InCharge-stationer. (CHAdeMO). Då Outlanderns snabbladdning är begränsad till 22kW och då Vattenfalls prismodell för dessa stationer är minuttaxa så blev det dyra milkostnader för den laddningen. 4,0kWh för 67,62kr.

Så ett varningens finger för dessa laddare om du inte kan maxa effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kostnadsneutralt för företaget - inte för den anställde. Brukar innebära att personens tjänstepension får sig en rejäl törn. Lönen sänks ju med motsvarande vad bilen kostar företaget. Dessutom så ska väl den eventuella förmåns-reformen även gälla bilar som tagit ut innan införandet. Med andra ord hjälper det inte om man tagit ut bilen tidigare.

Sammantaget är det mycket bättre att vänta för @NisseG91 , skulle jag säga. Fast tjänstepension låter också helt vrickat - den är väl typ alltid grundad på lönen?

Om företaget sparar 2000:- i månaden på att slippa betala ut full tjänstepension så är det väl inte kostnadsneutralt längre? Företaget har ju i detta scenario en lägre utgift för den anställde än om man inte tog ut en personalbil.

Även om många arbetsgivare minskar tjänstepensionen vid personalbilar så är det i mina ögon helt fel, i vart fall om man kallar upplägget för kostnadsneutralt.

Precis som nämndes av @Aktsu så är förslaget att det endast gäller bilar som registreras efter 1:a juli. Så befintliga bilar eller bilar som plockas ut i juni kommer inte att påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis som nämndes av @Aktsu så är förslaget att det endast gäller bilar som registreras efter 1:a juli. Så befintliga bilar eller bilar som plockas ut i juni kommer inte att påverkas.

Skatteverket vill senarelägga till nästa år så att alla hinner ställa om. Låter vettigt och vi får hoppas att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skatteverket vill senarelägga till nästa år så att alla hinner ställa om. Låter vettigt och vi får hoppas att det blir så.

Mm, jag har hört det och hoppas innerligt att Riksdagen (Januari-partierna) hörsammar detta. Jag har själv beställt en Polestar 2 som har beräknad leverans i slutet av juni (om allt går som det ska), så jag är ju uppenbarligen orolig för att det ska uppstå någon mindre försening så att leveransen spiller över in i juli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det beror ju lite på vad man tittar på också.
Om vi pratar om en ny bil som är elbil eller laddhybrid har jag svårt att se att privatleasing skulle vara i närheten så förmånligt som ett personalbilsupplägg, givet att det verkligen är kostnadsneutralt (ingen påverkan på tjänstepension) och man inte hamnar under taket för sjukpenningsgrundande inkomst, etc.

I de personalbilsupplägg jag och några kollegor precis ingått så har privatleasing varit i storleksordningen dubbelt så dyrt.

Om det är den vägen man tänker gå så kan det "straffa" sig att vänta, eftersom regeringen föreslagit att förmånsvärdena ska höjas väsentligt från 1:a juli. Om det föreslaget ligger kvar och skulle röstas igenom så kan det röra sig om flera hundralappar extra i månaden i ren skatt.

Skrivet av Blomman90:

Mm, jag har hört det och hoppas innerligt att Riksdagen (Januari-partierna) hörsammar detta. Jag har själv beställt en Polestar 2 som har beräknad leverans i slutet av juni (om allt går som det ska), så jag är ju uppenbarligen orolig för att det ska uppstå någon mindre försening så att leveransen spiller över in i juli...

Förmånsbeskattningen har ju redan höjts från och med 1 januari 2021 då man plockade bort rabatten för miljöbil. Elbilar har nu samma förmånsbeskattning som motsvarande fossilbil. En Skoda Enyaq iV 80 har i grundutförande ett beräknat förmånsvärde på 3 897 kr/månad 46 766 kr/år enligt skatteverket. (Satte fordonsskatt till 600kr för jag kom inte ihåg exakt vad den är)

Menar ni att de ska ändra det ytterligare? Hur detta slutar kommer avgöra om det blir personalbil eller privatleasing för min del.

Edit: Från 2021 så har den "extra" nedsättningen av förmånspriset tagits bort, men elbilar är fortfarande nedsatta i pris till jämförbart pris på fossil motsvarighet(Skoda Enyaq iV 80 motsvarar en KODIAQ Style 2.0 TSI 190 DSG 4X4), se exempel nedan(källa Skatteverkets Bilförmånsberäkning):

Skoda Enyaq iV 80

Nybilpris 547 700 kr

Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil * 358 200 kr
Justering -13 000 kr
Summa: 345 200 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Förmånsbeskattningen har ju redan höjts från och med 1 januari 2021 då man plockade bort rabatten för miljöbil. Elbilar har nu samma förmånsbeskattning som motsvarande fossilbil. En Skoda Enyaq iV 80 har i grundutförande ett beräknat förmånsvärde på 3 897 kr/månad 46 766 kr/år enligt skatteverket. (Satte fordonsskatt till 600kr för jag kom inte ihåg exakt vad den är)

Det stämmer att miljörabatten om nedsättning av max 10.000:- på förmånsvärdet försvann vid årsskiftet (detta oavsett när bilen togs i drift). Sedan får ju elbilen fortfarande en sänkning av sitt förmånsvärde då den (i de allra flesta fall) jämförs med betydligt billigare fossila bilar. Så en Tesla för 700.000:- jämförs inte med en fossilbil för 700.000:- utan snarare någon i prisklassen 400.000:-.

Skrivet av Reiker:

(Satte fordonsskatt till 600kr för jag kom inte ihåg exakt vad den är)

Skatten på elbilar (och de flesta laddhybrider) är 360:-.

Skrivet av Reiker:

Menar ni att de ska ändra det ytterligare? Hur detta slutar kommer avgöra om det blir personalbil eller privatleasing för min del.

Regeringen har föreslaget att alla förmånsvärden ska höjas med 25-30% för att bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil. Så målet från Regeringen är att det inte ska vara mer förmånligt för någon som får plocka ut en bil via jobbet jämfört med de som inte har den möjligheten.

När jag provade räkna på vad det nya förmånsvärdet för min beställda Polestar skulle landa på om förslaget går igenom så rör det sig om drygt 500:- extra i månaden (netto) i skatt. Så även om det går igenom så skulle det kosta flera flera tusenlappar extra att privatlease en Polestar kontra att ta den som personalbil. Men jag är absolut inte sugen på att hosta upp 500:- extra ändå...

Permalänk
Medlem

Jag har en utrustningsfråga till er på forumet som är av ganska banal karaktär:)

Jag har beställt en Skoda Enyaq iV 80 som privatleasing med diverse utrustning med det är en sak jag har snålat på och det är är design på inredning.

Det som ingår är LOFT: Svart och grått, nackdelen är man inte får ambientbelysning i instrumentpanelen, kostnad 6 700SEK/mån
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Nästa steg är LODGE: Klart trevligare och ambient även i instrumentpanel vilket jag gillar. men merkostnaden blir 150SEK/Mån dvs. 6 850SEK/Mån.
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Vad skulle ni ha gjort?

Permalänk
Avstängd

Jag fick reklam precis om att leasa nya Fiat 500 elbilen för 1999 i månaden på autolounge, dock bara de första femton bilarna, men kan man ha en sådan kampanj nu så lär den väl komma tillbaka. Den är för trång för mig, men kan absolut vara ett alternativ för de utan familj eller som pendlarbil. 32 mils räckvidd enligt WLTP och 80 KWh snabbladdning. Inte direkt snabb dock.

Skrivet av Blomman90:

Det stämmer att miljörabatten om nedsättning av max 10.000:- på förmånsvärdet försvann vid årsskiftet (detta oavsett när bilen togs i drift). Sedan får ju elbilen fortfarande en sänkning av sitt förmånsvärde då den (i de allra flesta fall) jämförs med betydligt billigare fossila bilar. Så en Tesla för 700.000:- jämförs inte med en fossilbil för 700.000:- utan snarare någon i prisklassen 400.000:-.

Skatten på elbilar (och de flesta laddhybrider) är 360:-.

Regeringen har föreslaget att alla förmånsvärden ska höjas med 25-30% för att bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil. Så målet från Regeringen är att det inte ska vara mer förmånligt för någon som får plocka ut en bil via jobbet jämfört med de som inte har den möjligheten.

När jag provade räkna på vad det nya förmånsvärdet för min beställda Polestar skulle landa på om förslaget går igenom så rör det sig om drygt 500:- extra i månaden (netto) i skatt. Så även om det går igenom så skulle det kosta flera flera tusenlappar extra att privatlease en Polestar kontra att ta den som personalbil. Men jag är absolut inte sugen på att hosta upp 500:- extra ändå...

Det här systemet är ganska konstigt då det inte verkar finnas någon bra standard. Vissa bilar ses som likvärdiga med en ganska dyr och lyxig bensinbil medan andra ses som likvärdiga med en mycket mindre och billigare bil. Speciellt med Tesla som inte har motsvarande modeller med fossildrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har en utrustningsfråga till er på forumet som är av ganska banal karaktär:)

Jag har beställt en Skoda Enyaq iV 80 som privatleasing med diverse utrustning med det är en sak jag har snålat på och det är är design på inredning.

Det som ingår är LOFT: Svart och grått, nackdelen är man inte får ambientbelysning i instrumentpanelen, kostnad 6 700SEK/mån
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Nästa steg är LODGE: Klart trevligare och ambient även i instrumentpanel vilket jag gillar. men merkostnaden blir 150SEK/Mån dvs. 6 850SEK/Mån.
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Vad skulle ni ha gjort?

Frågar du mig så är inredningen en av de viktigaste aspekterna. Det är det där du kommer sitta och titta på alla tusentals timmar i bilen.

Med det sagt så är jag personligen inte ett fan av den ljusa rosa färgen som man såg ut att få i LODGE. Så för egen del hade den gått bort av den anledningen (inte priset). Men eftersom det inte bara är färgen som ändras, utan även materialet i sätet, etc. så känns det ju extremt viktigt att få provsitta de olika för att känna skillnaderna, inte bara se en bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Frågar du mig så är inredningen en av de viktigaste aspekterna. Det är det där du kommer sitta och titta på alla tusentals timmar i bilen.

Med det sagt så är jag personligen inte ett fan av den ljusa rosa färgen som man såg ut att få i LODGE. Så för egen del hade den gått bort av den anledningen (inte priset). Men eftersom det inte bara är färgen som ändras, utan även materialet i sätet, etc. så känns det ju extremt viktigt att få provsitta de olika för att känna skillnaderna, inte bara se en bild.

Inte jätteförtjust i den rosa färgen heller, men det är rätt trevligt med tyg på panelen tycker jag. Känns varmare än plast eller läder. Lite roligt att deras eko-alternativ är läder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har en utrustningsfråga till er på forumet som är av ganska banal karaktär:)

Jag har beställt en Skoda Enyaq iV 80 som privatleasing med diverse utrustning med det är en sak jag har snålat på och det är är design på inredning.

Det som ingår är LOFT: Svart och grått, nackdelen är man inte får ambientbelysning i instrumentpanelen, kostnad 6 700SEK/mån
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Nästa steg är LODGE: Klart trevligare och ambient även i instrumentpanel vilket jag gillar. men merkostnaden blir 150SEK/Mån dvs. 6 850SEK/Mån.
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/interior-scenic?activePag...

Vad skulle ni ha gjort?

Skrivet av Blomman90:

Frågar du mig så är inredningen en av de viktigaste aspekterna. Det är det där du kommer sitta och titta på alla tusentals timmar i bilen.

Med det sagt så är jag personligen inte ett fan av den ljusa rosa färgen som man såg ut att få i LODGE. Så för egen del hade den gått bort av den anledningen (inte priset). Men eftersom det inte bara är färgen som ändras, utan även materialet i sätet, etc. så känns det ju extremt viktigt att få provsitta de olika för att känna skillnaderna, inte bara se en bild.

Skrivet av snajk:

Inte jätteförtjust i den rosa färgen heller, men det är rätt trevligt med tyg på panelen tycker jag. Känns varmare än plast eller läder. Lite roligt att deras eko-alternativ är läder.

Jag sitter själv och klurar på antingen Loft eller Lodge men visste inte att Loft var utan ambientbelysningen, är du säker på detta @joabor?
Fördelen med Lodge är att den till stor del är gjord av ull så kommer säkert kännas lyxigare. På tal om den "rosa" färgen så tror jag bilderna är missvisande. När jag kollade Skodas video om Design selections så verkar färgen vara mer brun/beige i färgen. Kolla själv:

PS. Jag hade nog lagt på de extra 150kr/månad för Lodge

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag sitter själv och klurar på antingen Loft eller Lodge men visste inte att Loft var utan ambientbelysningen, är du säker på detta @joabor?
Fördelen med Lodge är att den till stor del är gjord av ull så kommer säkert kännas lyxigare. På tal om den "rosa" färgen så tror jag bilderna är missvisande. När jag kollade Skodas video om Design selections så verkar färgen vara mer brun/beige i färgen. Kolla själv: https://youtu.be/eoP6P3xqAQs?t=95

https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/ENYAQ_iV_025.jpg

PS. Jag hade nog lagt på de extra 150kr/månad för Lodge

Enligt detta forum så verkar det så. https://elbilforum.no/index.php?topic=53373.30

Jag har dessutom sett bilder där det inte verkar vara upplyst på instrumentpanelen med ambient däremot dörrarna fram och bak är upplysta. Hittar jag länken så lägger jag upp den. Ska givitvis säga tat jag inte är 100% säker.

Tack för input, det blir nog LODGE för mig istället för att störa sig i 3 år på att jag var för dumsnål:)