Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ladd-tiden är viktigare än vad man tror.
Minns inte exakt nu, men har för mig jag jämförde en Up! som kommer runt 10(?) mil med en Leaf på sträckan Växjö - Norrköping, och det skulle gå snabbare med up:en pga kortare laddtider.

Edit: Nej det stämde visst inte alls var nog en annan sträcka / förhållanden jag räknade på. Dock 30min laddning för leafen och 55 för up:en, så mindre än vad man kan tro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jag tittar ofta på en ny toyota, jag kör just nu en Yaris från 04 och jag är nöjd, men den är ju växlad för statstrafik och inte motorväg, vilket är ett problem. Man lägger i 4an vid 35 km/h liksom... Kör man 100+ på 5an så varvar motorn något enormt.

Men toyotas nyare bilar verkar mest vara elhybrider, är det verkligen något att ha? Jag vill ju ha en bil som fungerar länge och då är jag lite rädd för batterier :/ Känns som att genom att ha två motorer i bilen så är det bara mer saker som kan gå fel?

Jo visst blir det fler saker som kan gå fel. Toyota har ju generellt bra kvalitet så det kanske inte är så farligt, i alla fall inte för de första två-tre ägarna. De har också hållit på med samma typ av hybrider i rätt många år nu och de verkar inte vara märkbart sämre än andra Toyota. Se exempelvis denna sponsrade artikel som ändå utgår från AMS begagnat-enkät: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/2020...

Det som gör att deras hybrider går bort för mig är CVT-växellådan som jag inte verkar kunna bli vän med trots att jag har kört bilar med den en hel del. En del verkar gilla det dock, så det kan ju vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst blir det fler saker som kan gå fel. Toyota har ju generellt bra kvalitet så det kanske inte är så farligt, i alla fall inte för de första två-tre ägarna. De har också hållit på med samma typ av hybrider i rätt många år nu och de verkar inte vara märkbart sämre än andra Toyota. Se exempelvis denna sponsrade artikel som ändå utgår från AMS begagnat-enkät: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/2020...

Det som gör att deras hybrider går bort för mig är CVT-växellådan som jag inte verkar kunna bli vän med trots att jag har kört bilar med den en hel del. En del verkar gilla det dock, så det kan ju vara värt att testa.

Tack för informationen, visste inte om det där med CVT-växellådan.

Min personliga situation tillåter mig inte riktigt att köra något nyare egentligen, men jag gillar ändå att hålla mig uppdaterad, denna tråden är fantastisk!

Jag minns inte vilket inlägg men det var en debatt tidigare om att hybridkonceptet inte håller måttet och ev. kommer förlora sin miljöklass helt om några år, och jag vill ju själv ha en bil som jag kan vara säker på kommer finnas på vägarna länge nog för att slippa behöva skrotas och en ny bil tillverkas. En begagnad bil är nästan alltid det bästa valet jämfört med att tillverka en ny enligt vad jag har läst.

Nu kör jag en Yaris som kostade mig 20 tusen och är jättenöjd, bara att man i framtiden gärna skulle köra något som ligger lite bättre på motorvägen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Tack för informationen, visste inte om det där med CVT-växellådan.

Min personliga situation tillåter mig inte riktigt att köra något nyare egentligen, men jag gillar ändå att hålla mig uppdaterad, denna tråden är fantastisk!

Jag minns inte vilket inlägg men det var en debatt tidigare om att hybridkonceptet inte håller måttet och ev. kommer förlora sin miljöklass helt om några år, och jag vill ju själv ha en bil som jag kan vara säker på kommer finnas på vägarna länge nog för att slippa behöva skrotas och en ny bil tillverkas. En begagnad bil är nästan alltid det bästa valet jämfört med att tillverka en ny enligt vad jag har läst.

Nu kör jag en Yaris som kostade mig 20 tusen och är jättenöjd, bara att man i framtiden gärna skulle köra något som ligger lite bättre på motorvägen!

Även Yaris finns ju som hybrid idag, men jag vet inte om de är så mycket bättre på motorvägen nu än tidigare. Jag körde en Corolla hybrid till Odense för ett par år sedan och den var rätt högljudd. Avensis var bättre men CVT-lådan var inte så kul. Däremot körde jag en C-HR som inte var hybrid samma väg, en 1,2 T med vanlig automat, och blev positivt överraskad.

Hybrider håller inte riktigt vad de lovar när det gäller förbrukningen men de är ju ändå hyfsat mycket snålare än motsvarande bensinbil. Körstilen spelar in en del dock. Miljöklassningen vet jag inte riktigt vad man borde göra med, men det finns ju områden där den borde förändras absolut. Man borde ställa högre krav på förbrukningen för att kunna klassa en bil som miljöbil, inte bara relativt storlek och motoreffekt utan faktisk förbrukning. Och för etanolbilar och liknande borde man ju kräva att de faktiskt tankas med det alternativa bränslet för att få slippa betala så mycket skatt. Nu är det ju löjligt i vissa fall där exempelvis en stor amerikansk pickup med sjukt ineffektiv V8 betalar mycket mindre skatt en än europeisk modell med mindre och snålare motor för att importören godkänner dem för etanoldrift.

Permalänk
Medlem

Spännande: https://jalopnik.com/bollinger-says-itll-start-deliveries-in-...

Rivian har ju sagt att de ska börja leverera sina bilar i sommar, så äntligen börjar det trilla in lite elbilar i det fordonssegmentet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Även Yaris finns ju som hybrid idag, men jag vet inte om de är så mycket bättre på motorvägen nu än tidigare. Jag körde en Corolla hybrid till Odense för ett par år sedan och den var rätt högljudd. Avensis var bättre men CVT-lådan var inte så kul. Däremot körde jag en C-HR som inte var hybrid samma väg, en 1,2 T med vanlig automat, och blev positivt överraskad.

Hybrider håller inte riktigt vad de lovar när det gäller förbrukningen men de är ju ändå hyfsat mycket snålare än motsvarande bensinbil. Körstilen spelar in en del dock. Miljöklassningen vet jag inte riktigt vad man borde göra med, men det finns ju områden där den borde förändras absolut. Man borde ställa högre krav på förbrukningen för att kunna klassa en bil som miljöbil, inte bara relativt storlek och motoreffekt utan faktisk förbrukning. Och för etanolbilar och liknande borde man ju kräva att de faktiskt tankas med det alternativa bränslet för att få slippa betala så mycket skatt. Nu är det ju löjligt i vissa fall där exempelvis en stor amerikansk pickup med sjukt ineffektiv V8 betalar mycket mindre skatt en än europeisk modell med mindre och snålare motor för att importören godkänner dem för etanoldrift.

Bara nyfiken, när man miljöklassar bilar, räknar man in utsläpp och sånt som blir av genom produktionen, även om lastbilarna hade varit eldrivna och maskinerna som framställer materialet är eldrivna så kräver ju även det att själva elen produceras på rätt sätt, och även den har en produktion (te.x. sol-el) som inte är så bra...

Det känns omöjligt!! xD
Finns det några bra artiklar om detta?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Baily:

Letar ny bil till oss och är helt inne på elbil.
Var idag och testade en Nissan Leaf 2021 då jag har fastnat för deras erbjudande om privatleasing för en Leaf Acenta inkl serviceavtal och vinterdäck för 2999kr i månaden i 2 år. Dels för att det känns väldigt prisvärt och att leasingen är på 2 istället för 3 år.

Den enda elbilen jag har testat innan är en Tesla P70 och kan såklart inte jämföras med en Leaf.
Nu till min fundering. Vad finns det för andra alternativ i denna prisklass?
Vi var först in till Kia och de hade en E-Niro som erbjudande för ca: 3900kr inkl vinterdäck och upp till 1500 mil per år, där var det dock 3 års period. Tyckte det kändes lite i överkant med priset och även lite för lång period.

Vi är en familj på 4st, inga barnstolar eller barnvagnar.
Vi kör ca 1000-1500 mil per år med våran ”huvudbil”. Mest kortare sträckor till jobb, träningar, handlingar osv.
Jag har tänkt installera en laddbox hemma men kommer även ha tillgång till laddning på jobbet efter Coronan när elstolpar skall installeras är det sagt.
Det som oroar mig mest är att man ”endast” kommer ca 18-27 mil beroende på årstid och tänker att det kommer bli svårt att ta bilen på någon semester? Vad kostar det att snabbladda en Leaf på stationer runt om i Sverige?

Många frågor men är en novis i behov av hjälp 😅

Har ni provsuttit ID.3 och kollat om den är tillräckligt stor? Om den räcker till skulle jag nog överväga den. Det pratas även om en uppdatering av mjukvaran med högre snabbladdningshastighet än dagens 100kW (väl?).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har ni provsuttit ID.3 och kollat om den är tillräckligt stor? Om den räcker till skulle jag nog överväga den. Det pratas även om en uppdatering av mjukvaran med högre snabbladdningshastighet än dagens 100kW (väl?).

Peugeot 2008 ligger på 3299 Sek/mån på leasing annars med 100 Kw/Dc med vattenkylt batteri & CCS laddning dock 36 mån leasing tid.

Själv lagt till 300 kr vs Leaf men är en smaksak.

Dock inte sett Vw ID3 på så bra erbjudande som du fick före nyår.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Peugeot 2008 ligger på 3299 Sek/mån på leasing annars med 100 Kw/Dc med vattenkylt batteri & CCS laddning dock 36 mån leasing tid.

Själv lagt till 300 kr vs Leaf men är en smaksak.

Dock inte sett Vw ID3 på så bra erbjudande som du fick före nyår.

Nej, priserna ligger väl lite högre på ID.3 nu, men det känns väl inte helt otroligt att det kan komma någon kampanj framöver. Annars är det en ganska trevlig bil, faktiskt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Bara nyfiken, när man miljöklassar bilar, räknar man in utsläpp och sånt som blir av genom produktionen, även om lastbilarna hade varit eldrivna och maskinerna som framställer materialet är eldrivna så kräver ju även det att själva elen produceras på rätt sätt, och även den har en produktion (te.x. sol-el) som inte är så bra...

Det känns omöjligt!! xD
Finns det några bra artiklar om detta?

Vad jag förstår räknar man bara på utsläpp under drift i relation till viktklass. Det man ändrat på senare tid är ju körcykeln främst, WLTP är hårdare än tidigare och det gör ju att förbrukningen går upp jämfört med exakt samma bil enligt en annan äldre cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har ni provsuttit ID.3 och kollat om den är tillräckligt stor? Om den räcker till skulle jag nog överväga den. Det pratas även om en uppdatering av mjukvaran med högre snabbladdningshastighet än dagens 100kW (väl?).

Den kommer passa oss perfekt i storlek, men tyvärr så kostade den 3499kr med max 1000 mil och inga vinterdäck. Hade man landat på ca: 2999k och 1500 mil hade det varit ett enkelt beslut

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Baily:

Den kommer passa oss perfekt i storlek, men tyvärr så kostade den 3499kr med max 1000 mil och inga vinterdäck. Hade man landat på ca: 2999k och 1500 mil hade det varit ett enkelt beslut

Runt nyår så var vi några som fick ungefär den dealen, jag betalar 3550:- / månad med vinterhjul, försäkring och 1500 mil (24 månader). Har du testat ringa runt lite och se om det är någon återförsäljare som kan tänka sig att släppa en bil för liknande pengar?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Tycker faktiskt att den ser bättre ut än Ioniq 5 som bygger på samma bottenplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Runt nyår så var vi några som fick ungefär den dealen, jag betalar 3550:- / månad med vinterhjul, försäkring och 1500 mil (24 månader). Har du testat ringa runt lite och se om det är någon återförsäljare som kan tänka sig att släppa en bil för liknande pengar?

Vilken deal! Den kommer nog inte dyka upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Runt nyår så var vi några som fick ungefär den dealen, jag betalar 3550:- / månad med vinterhjul, försäkring och 1500 mil (24 månader). Har du testat ringa runt lite och se om det är någon återförsäljare som kan tänka sig att släppa en bil för liknande pengar?

Oj!
Det var en grym deal.
Har inte testat men kanske kan vara värt ett försök, men har svårt att tänka mig att någon kommer ge såpass bra deal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Tycker faktiskt att den ser bättre ut än Ioniq 5 som bygger på samma bottenplatta.

Jäklar vad fin den var!

Skrivet av Samsung:

Runt nyår så var vi några som fick ungefär den dealen, jag betalar 3550:- / månad med vinterhjul, försäkring och 1500 mil (24 månader). Har du testat ringa runt lite och se om det är någon återförsäljare som kan tänka sig att släppa en bil för liknande pengar?

Jag har försökt, hade varit givet som andrabil i så fall! Men de har vägrat, åtminstone häromkring
Men vi får se, jag behöver inte bilen förrän tidigast september i år, så kan finnas mycket andra roliga dealer då också

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NisseG91:

Jäklar vad fin den var!

Jag har försökt, hade varit givet som andrabil i så fall! Men de har vägrat, åtminstone häromkring
Men vi får se, jag behöver inte bilen förrän tidigast september i år, så kan finnas mycket andra roliga dealer då också

Ja, det kan ju mycket väl bli som med Teslas kvartalspushar, att VW ser att siffrorna kanske hade kunnat se bättre ut och då trycker på lite extra. Håller med om EV6, den nya plattformen ser riktigt lovande ut. Om Hyundai och Kia spelar sina kort rätt tror jag att det kan bli riktiga storsäljare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Tycker faktiskt att den ser bättre ut än Ioniq 5 som bygger på samma bottenplatta.

Håller med, ser bättre ut än Ioniqen. Ska bli kul att se när allt presenteras för dessa båda bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Tycker faktiskt att den ser bättre ut än Ioniq 5 som bygger på samma bottenplatta.

Är den inte ganska lik Toyta CHR bakifrån?

Tycker nog Ioniq 5 var mer tilltalande för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bara nyfiken, när man miljöklassar bilar, räknar man in utsläpp och sånt som blir av genom produktionen, även om lastbilarna hade varit eldrivna och maskinerna som framställer materialet är eldrivna så kräver ju även det att själva elen produceras på rätt sätt, och även den har en produktion (te.x. sol-el) som inte är så bra...

Det känns omöjligt!! xD
Finns det några bra artiklar om detta?

Det gör man inte, men detsamma gäller ju även för icke miljöklassade bilar. Finns en informativ video om energibehovet för olika drivmedel tidigare i tråden som jag länkar tillbaka till här: #18962033

Den är både informativ, rolig och tar upp hur mycket energi/el som krävs för att driva fossildrivna eller eldrivna bilar och tar även upp råvaror till batterier, så se den till slutet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Positiv nyhet från Skatteverket, de vill göra det billigare att leasa elbilar via sin arbetsgivare(personalbil) jämfört med idag! Se artikeln på Mestmotor.se/Recharge

I artikeln finns det en länk till Skatteverkets nya förslag på förmånsbeskattning.

Edit:

Jämförelse förmånsbeskattning om det nya förslaget går igenom 1 januari 2022:

2021
Skoda Enyaq iV 80
Nybilpris 547 700 kr

Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil * 358 200 kr (KODIAQ Style 2.0 TSI 190 DSG 4X4)
Justering -13 000 kr
Summa: 345 200 kr

2022
Skoda Enyaq iV 80
Nybilpris 547 700 kr

Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil minus(-) 350 000 kr (ned till 50% av nybilspriset)

Summa: 273 850 kr

//Skillnad: 71 350 kr lägre förmånsvärde med föreslagna 2022 års skatteregler.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Den dagen prisskillnaden mellan att privatleasa en bensinare och elvarianten är försumbar, samt att det finns möjlighet att ladda bilen på vår bostadsrättsförening, först då blir det intressant. Räckvidden måste vara minst 40 mil med tanke på laddtiden på väg.

Jag skulle bytt till El idag om dessa kriterier var uppfyllda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Mycket intressant där Reiker, en rejäl skillnad ändå och det bästa incitamentet för att få till någon övergång kommer alltid vara plånboken.

Permalänk
Medlem

Hepp, I fåfängens tecken så har jag nu uppgraderat min Enyaq iV 80 till Sportline, kostade 100kr extra per månad (gentemot den utrustningen jag hade valt) fick då 20" 2-färgade hjul, sportchassi (sänkt), sportstolar skinn/suede inredning, sportratt och alla chromedelar är nu svartblanka och bilen är lackad hela vägen ner (inte nödvändigtvis bra).
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/summary-scenic?activePage...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Är den inte ganska lik Toyta CHR bakifrån?

Tycker nog Ioniq 5 var mer tilltalande för tillfället.

Håller med om att Ioniq ser trevligare ut. Bakdelen på Kian är hemsk i mina ögon. C-HR är inte snygg men den är i alla fall intressant med lite olika features, här är det bare en smal "sur mun" remsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Hepp, I fåfängens tecken så har jag nu uppgraderat min Enyaq iV 80 till Sportline, kostade 100kr extra per månad (gentemot den utrustningen jag hade valt) fick då 20" 2-färgade hjul, sportchassi (sänkt), sportstolar skinn/suede inredning, sportratt och alla chromedelar är nu svartblanka och bilen är lackad hela vägen ner (inte nödvändigtvis bra).
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/summary-scenic?activePage...

Nice! har de äntligen lagt in Sportline i bilbyggar-verktyget!?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Nice! har de äntligen lagt in Sportline i bilbyggar-verktyget!?

Yes, bara gå in på bilbyggarverktyget så finns Sportline som val för både iV 60 & 80, 17 500 kostar Sportline, vilket är en hel ok summa och dessutom så ökar den tydligen bilens värde rejält så pålägget (låg avskrivning) för privatleasing blev bara futtiga 100/sek/mån (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det gör man inte, men detsamma gäller ju även för icke miljöklassade bilar. Finns en informativ video om energibehovet för olika drivmedel tidigare i tråden som jag länkar tillbaka till här: #18962033

Den är både informativ, rolig och tar upp hur mycket energi/el som krävs för att driva fossildrivna eller eldrivna bilar och tar även upp råvaror till batterier, så se den till slutet.

Precis något sånt här jag hoppades hitta! Tack så hemskt mycket
EDIT: Personligen tycker jag att han ändå var lite ensidig, det finns mycket mer faktorer att räkna in med att tillverka batterier, solpaneler och vindkraftverk, men han hoppade över det mesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Känns som att genom att ha två motorer i bilen så är det bara mer saker som kan gå fel?

Tja, ur en rent absolut synvinkel så ju fler komponenter något har desto fler felkällor har du, men sedan får man ju tänka lite analytiskt och statistiskt också för att komma fram till ett vettigt svar...

Det är svårt att undvika att en elmotor är väldigt mycket driftsäkrare än en cancermotor plus växellåda som med alla sina mekaniska delar måste fungera inom exakta toleranser, samt alla tillhörande kringsystem som tändning, bränsleinsprutning, avgasrening med mera med mera. Så ju mer du kör hybriden på el, desto driftsäkrare blir den, i stora drag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Tja, ur en rent absolut synvinkel så ju fler komponenter något har desto fler felkällor har du, men sedan får man ju tänka lite analytiskt och statistiskt också för att komma fram till ett vettigt svar...

Det är svårt att undvika att en elmotor är väldigt mycket driftsäkrare än en cancermotor plus växellåda som med alla sina mekaniska delar måste fungera inom exakta toleranser, samt alla tillhörande kringsystem som tändning, bränsleinsprutning, avgasrening med mera med mera. Så ju mer du kör hybriden på el, desto driftsäkrare blir den, i stora drag.

Nja, det är ju samtidigt ett problem att saker i bensinmotorn blir dåliga av att inte användas så mycket, gummipackningar som torkar ut och så vidare.