Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Enligt detta forum så verkar det så. https://elbilforum.no/index.php?topic=53373.30

Jag har dessutom sett bilder där det inte verkar vara upplyst på instrumentpanelen med ambient däremot dörrarna fram och bak är upplysta. Hittar jag länken så lägger jag upp den. Ska givitvis säga tat jag inte är 100% säker.

Tack för input, det blir nog LODGE för mig istället för att störa sig i 3 år på att jag var för dumsnål:)

Om du som mig stör dig lite på att kjolar inte är nedlackade så kan jag tipsa dig om att välja färgen Quartz Grey Metallic. Såg den på en visningsbil och med den färgen märker man inte att kjolarna är plastfärgade, samt att färgen var riktigt snygg i verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Om du som mig stör dig lite på att kjolar inte är nedlackade så kan jag tipsa dig om att välja färgen Quartz Grey Metallic. Såg den på en visningsbil och med den färgen märker man inte att kjolarna är plastfärgade, samt att färgen var riktigt snygg i verkligheten.

Hehe, jag har redan valt Quartz grey metallic:) Kul att höra att den var snygg. Btw hur specade du din bil? Kör du på privatleasing eller köper den?

Permalänk
Medlem

Här är min spec. förutom det som är standard, kommer dock att ändra till LODGE. Valde inte dragkrock då den ändå inte får dra min båttrailer (2 ggr/år behöver jag dragkrok och då lånar jag svärföräldrarnas XC60).

KÖPEOBJEKT
Enyaq 80 82 kWh Batterie Elektromotor 150 kW 1 vxl- Automatik (5AZJJ2)
Quartz Grey Metallic (F6F6)
Loft - klädsel grått tyg - interiör grå, --: svart, Material: Sätesklädsel i tyg/konstläder (EO)

- 1PE Hjulbultar med stöldskydd
- 3CX Lastnät
- 6SC Bagagerumsmatta - vändbar tyg/gummi
- LH3 Snabbladdning (DC),125kW
- PDB Convenience Plus
- Kessy Advanced, Telefonfack med trådlös QI laddning av telefon, akustikrutor på sidofönstren fram, extra ljudisoleringspaket, trötthetsvarning, Sunset - extra tonade rutor från B-stolpen och bakåt, elektrisk öppning/stängning av bakluckan inkl. Virtuell pedal
- PHC Värmepump - för längre räckvidd Ger upp till 30% längre räckvidd vintertid
- PK8 Light & View Basic: Strålkastare HIGH LED-Matrix med strålkastarrengörare av högtryckstyp, bakljus
LED HIGH
- PKP Lastrumspaket: Variabelt lastgolv, fjärrfällning av de bakre ryggstöden, nätprogram, extra bagage
fixeringselement
- PPC Area View 360
- PSB Assisted Drive Plus: Prediktiv adaptiv farthållare, Traffic Jam assist, Side assist, Pre Crash system,
Travel assist 2.0, Emergency assist
- PWA Climate Basic: 3 Zon Climatronic, eluppvärmda framsäten, eluppvärmda spolarmunstycken
- RAB Infotainment Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Hehe, jag har redan valt Quartz grey metallic:) Kul att höra att den var snygg. Btw hur specade du din bil? Kör du på privatleasing eller köper den?

Jag har inte beställt än då jag ska snart vara pappaledig resten av året, men till årsskiftet så tänker jag beställa den via jobbet som personalbil med bruttolöneavdrag, om nu inte förmånsbeskattningen ändras till det sämre. Privatleasing kan ju också vara ett alternativ då Skoda(VW) verkar ha väldigt bra rabatt på leasingpriset.

Det kommer ju säkert släppas lite fler valmöjligheter innan dess, men just nu känns det som att min bil skulle vara väldigt lik din men jag hade lagt på dragkrok och eljustering med minne på förarstolen. Jag hade inte med 360-view och elektronisk baklucka i min konfiguration, är det bra?

Ett önskemål från mig hade varit om Skoda provat ut "eco-fälgar" till Enyaq likt BMW i3 så man kan köpa 19" men med smalare bredd(Exempelvis 155/70 R19). Hade nog gjort en hel del för räckvidden. Nu är ju det standard med 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak vilket är väldigt breda däck.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ett önskemål från mig hade varit om Skoda provat ut "eco-fälgar" till Enyaq likt BMW i3 så man kan köpa 19" men med smalare bredd(Exempelvis 155/70 R19). Hade nog gjort en hel del för räckvidden. Nu är ju det standard med 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak vilket är väldigt breda däck.

Om jag får gissa så handlar det inte bara om att bilen blir "snyggare" med bredare fälgar, utan om vikten på bilen och fälgens förmåga att bära upp den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har inte beställt än då jag ska snart vara pappaledig resten av året, men till årsskiftet så tänker jag beställa den via jobbet som personalbil med bruttolöneavdrag, om nu inte förmånsbeskattningen ändras till det sämre. Privatleasing kan ju också vara ett alternativ då Skoda(VW) verkar ha väldigt bra rabatt på leasingpriset.

Det kommer ju säkert släppas lite fler valmöjligheter innan dess, men just nu känns det som att min bil skulle vara väldigt lik din men jag hade lagt på dragkrok och eljustering med minne på förarstolen. Jag hade inte med 360-view och elektronisk baklucka i min konfiguration, är det bra?

Ett önskemål från mig hade varit om Skoda provat ut "eco-fälgar" till Enyaq likt BMW i3 så man kan köpa 19" men med smalare bredd(Exempelvis 155/70 R19). Hade nog gjort en hel del för räckvidden. Nu är ju det standard med 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak vilket är väldigt breda däck.

Apropå leasingpriset så har dom lagt in rabatten på 70 000 som jag har förstått det.

Gällande 360 view så har jag faktiskt aldrig haft det men det ska tydligen vara extremt användbart vid knepiga och trånga parkeringsplatser samt koll på barn och husdjur (vad jag har hört;)). Å andra sidan har klarat mig tills nu utan så jag vet det sjutton faktiskt.

Gällande elbaklucka med fotavkänning så har jag det idag och upplever det extremt praktiskt. Sedan kan jag tycka att en bil 2021 utan elbaklucka som standard är klart märkligt. Dessutom att man inte kan enbart köpa elbaklucka, very strange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Apropå leasingpriset så har dom lagt in rabatten på 70 000 som jag har förstått det.

Gällande 360 view så har jag faktiskt aldrig haft det men det ska tydligen vara extremt användbart vid knepiga och trånga parkeringsplatser samt koll på barn och husdjur (vad jag har hört;)). Å andra sidan har klarat mig tills nu utan så jag vet det sjutton faktiskt.

Gällande elbaklucka med fotavkänning så har jag det idag och upplever det extremt praktiskt. Sedan kan jag tycka att en bil 2021 utan elbaklucka som standard är klart märkligt. Dessutom att man inte kan enbart köpa elbaklucka, very strange.

Bra synpunkter och jag håller med om att det är lite märkligt med tilläggen. Jag ska nog också lägga till eluppvärmd framruta för att slippa isbildning vintertid, men jag tror också det är del av något paket med annat lull-lull.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Bra synpunkter och jag håller med om att det är lite märkligt med tilläggen. Jag ska nog också lägga till eluppvärmd framruta för att slippa isbildning vintertid, men jag tror också det är del av något paket med annat lull-lull.

Yupp då du även eluppvärmda baksäten.

Apropå val så valde jag bort Family pack som du kanske har användning som innehåller, solgardin, USB samt 230v laddning i baksätet. Mina barn är så pass stora så dom följer nästan aldrig med och dessutom har dom en egen bil att nyttja. Vaksätet är nästan oanvänt på min nuvarande bil;).

Eluppvärmd framruta är riktigt trevligt men de få gånger jag kommer att använda denna är ändå när bilen står på vår parkeringsplats och laddar så kan jag lika köra igång värmen och när jag är ute och kör får värmen fixa imman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Yupp då du även eluppvärmda baksäten.

Apropå val så valde jag bort Family pack som du kanske har användning som innehåller, solgardin, USB samt 230v laddning i baksätet. Mina barn är så pass stora så dom följer nästan aldrig med och dessutom har dom en egen bil att nyttja. Vaksätet är nästan oanvänt på min nuvarande bil;).

Eluppvärmd framruta är riktigt trevligt men de få gånger jag kommer att använda denna är ändå när bilen står på vår parkeringsplats och laddar så kan jag lika köra igång värmen och när jag är ute och kör får värmen fixa imman.

Jag har två barn, men jag tänkte faktiskt välja bort "family pack" då rutorna redan är ordentligt tonade och att solgardinen i dörren lämnar en ganska stor springa i dörrsidan. Perfekt ställe att "stoppa ner saker" tänker jag. kommer sluta med att man har papper och leksakers som kilat fast sig i solgardinen inuti dörren.

Värme i baksätet är också helt bortkastat för mig, men hade gärna velat ha enbart eluppvärmd framrutan som tillval.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om jag får gissa så handlar det inte bara om att bilen blir "snyggare" med bredare fälgar, utan om vikten på bilen och fälgens förmåga att bära upp den.

Ja tjänstevikten är ju rätt hög, men jag tror ändå man skulle kunna ta fram fälgar som är smalare som klarar vikten. Finns ju en hel del vinster att göra där i både luftmotstånd och friktionsförluster. Jag tycker BMW lyckats med en bra kompromiss med i3 då ett 155/70 R19 däck ser ut som ett stort däck med låg profil från sidan. Skulle som sagt vara kul att se hur mycket längre räckvidd man kan få av att bara byta däcken till samma som i3:an, se tidigare inlägg om däckstorlek på elbilar #18969889

Gammal artikel om detta i Mestmotor: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2014...

Dessa hade varit riktigt snygga på Skoda Enyaq exempelvis: Turbinfälgar i gunmetal

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ja tjänstevikten är ju rätt hög, men jag tror ändå man skulle kunna ta fram fälgar som är smalare som klarar vikten. Finns ju en hel del vinster att göra där i både luftmotstånd och friktionsförluster. Jag tycker BMW lyckats med en bra kompromiss med i3 då ett 155/70 R19 däck ser ut som ett stort däck med låg profil från sidan. Skulle som sagt vara kul att se hur mycket längre räckvidd man kan få av att bara byta däcken till samma som i3:an, se tidigare inlägg om däckstorlek på elbilar #18969889

Gammal artikel om detta i Mestmotor: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2014...

Dessa hade varit riktigt snygga på Skoda Enyaq exempelvis: Turbinfälgar i gunmetal

Lustigt att du nämnde just dessa fälgar, hade VWs variant (Interlagos tror jag dom hette) på en Sharan.

Permalänk
Medlem

@Reiker: Eftersom du ska beställa bil vid årskiftet har det säkert dykt upp en uppsjö av nya varianter och modeller, ID.4 & Enyaq med AWD, KIAs variant av Hyundai etc. Så det är nog bara att gotta sig i 6 månader:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

@Reiker: Eftersom du ska beställa bil vid årskiftet har det säkert dykt upp en uppsjö av nya varianter och modeller, ID.4 & Enyaq med AWD, KIAs variant av Hyundai etc. Så det är nog bara att gotta sig i 6 månader:).

Ville nästan avboka min bara för Ioniq 5. Såg riktigt grym ut plus jag blev helt övertaggad av att kunna campa med bilen. Vilket jag aldrig skulle göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ville nästan avboka min bara för Ioniq 5. Såg riktigt grym ut plus jag blev helt övertaggad av att kunna campa med bilen. Vilket jag aldrig skulle göra...

Ioniq 5 ser ganska bra ut för att vara en Hyundai, men för min del som ska frakta fru och två barn så är den för liten. För kännedom så får man in en ihopfälld Emmaljunga Super Viking i Skoda Enyaq utan att plocka av hjulen om man har golvet i lägsta läget, har provat IRL.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ioniq 5 ser ganska bra ut för att vara en Hyundai, men för min del som ska frakta fru och två barn så är den för liten. För kännedom så får man in en ihopfälld Emmaljunga Super Viking i Skoda Enyaq utan att plocka av hjulen om man har golvet i lägsta läget, har provat IRL.

Jo det är samma här. Ingen barnvagn, men vi har haft en renault megane halvkombi och den har fungerat i åtta år med två barn och vagnar, så jag tror det löser sig för oss. Men vi har alla olika krav och jag tar gärna en större bil, framförallt komfortmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ja tjänstevikten är ju rätt hög, men jag tror ändå man skulle kunna ta fram fälgar som är smalare som klarar vikten. Finns ju en hel del vinster att göra där i både luftmotstånd och friktionsförluster. Jag tycker BMW lyckats med en bra kompromiss med i3 då ett 155/70 R19 däck ser ut som ett stort däck med låg profil från sidan. Skulle som sagt vara kul att se hur mycket längre räckvidd man kan få av att bara byta däcken till samma som i3:an, se tidigare inlägg om däckstorlek på elbilar #18969889

Gammal artikel om detta i Mestmotor: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2014...

Dessa hade varit riktigt snygga på Skoda Enyaq exempelvis: Turbinfälgar i gunmetal

BMW i3 är dock väldigt lätt för att vara en elbil, så att ha den som jämförelsepunkt för en klumpeduns är inte riktigt relevant. Du ska helst ha kvar bilen på vägen och få stopp på den. Därmed inte sagt att fetdäcksyran inte har gått till överdrift.

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Ioniq 5 ser ganska bra ut för att vara en Hyundai, men för min del som ska frakta fru och två barn så är den för liten. För kännedom så får man in en ihopfälld Emmaljunga Super Viking i Skoda Enyaq utan att plocka av hjulen om man har golvet i lägsta läget, har provat IRL.

Skrivet av Wiinis:

Jo det är samma här. Ingen barnvagn, men vi har haft en renault megane halvkombi och den har fungerat i åtta år med två barn och vagnar, så jag tror det löser sig för oss. Men vi har alla olika krav och jag tar gärna en större bil, framförallt komfortmässigt.

Ioniq 5 är ju ändå ganska stor, och inte jättelångt från Enyaq. Betydligt större än vad jag först trodde i alla fall (proportionerna får den att se ut som typ en Golf). Barnvagnar borde inte vara några problem, även fast den sluttande bakluckan kanske äter lite utrymme.

Ioniq 5:
Längd: 4635mm
Bredd: 1890mm
Höjd: 1605mm
Lastutrymme: 531l

Skoda Enyaq:
Längd: 4648mm
Bredd: 1877mm
Höjd: 1618mm
Lastutrymme: 585l

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Matt har gjort ett nytt klipp med sitt koncept att åka motorväg tills det tar stopp. Inte hela sanningen förstås, men information på ett roligt sätt.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Ioniq 5 är ju ändå ganska stor, och inte jättelångt från Enyaq. Betydligt större än vad jag först trodde i alla fall (proportionerna får den att se ut som typ en Golf). Barnvagnar borde inte vara några problem, även fast den sluttande bakluckan kanske äter lite utrymme.

Ioniq 5:
Längd: 4635mm
Bredd: 1890mm
Höjd: 1605mm
Lastutrymme: 531l

Skoda Enyaq:
Längd: 4648mm
Bredd: 1877mm
Höjd: 1618mm
Lastutrymme: 585l

Kommer bli ett intressant år att bevaka elbilsmarknaden!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ville nästan avboka min bara för Ioniq 5. Såg riktigt grym ut plus jag blev helt övertaggad av att kunna campa med bilen. Vilket jag aldrig skulle göra...

Precis min känsla också när jag såg Ioniq 5, men sen så började jag tänka lite praktiskt och dessutom tror jag att den blir dyrare än Enyaq. Detta är en av anledningar till att jag tror att privatleasing är bra de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

-

Insåg att jag svarade på ett inlägg som är 8 månader gammalt.
Permalänk
Medlem

Letar ny bil till oss och är helt inne på elbil.
Var idag och testade en Nissan Leaf 2021 då jag har fastnat för deras erbjudande om privatleasing för en Leaf Acenta inkl serviceavtal och vinterdäck för 2999kr i månaden i 2 år. Dels för att det känns väldigt prisvärt och att leasingen är på 2 istället för 3 år.

Den enda elbilen jag har testat innan är en Tesla P70 och kan såklart inte jämföras med en Leaf.
Nu till min fundering. Vad finns det för andra alternativ i denna prisklass?
Vi var först in till Kia och de hade en E-Niro som erbjudande för ca: 3900kr inkl vinterdäck och upp till 1500 mil per år, där var det dock 3 års period. Tyckte det kändes lite i överkant med priset och även lite för lång period.

Vi är en familj på 4st, inga barnstolar eller barnvagnar.
Vi kör ca 1000-1500 mil per år med våran ”huvudbil”. Mest kortare sträckor till jobb, träningar, handlingar osv.
Jag har tänkt installera en laddbox hemma men kommer även ha tillgång till laddning på jobbet efter Coronan när elstolpar skall installeras är det sagt.
Det som oroar mig mest är att man ”endast” kommer ca 18-27 mil beroende på årstid och tänker att det kommer bli svårt att ta bilen på någon semester? Vad kostar det att snabbladda en Leaf på stationer runt om i Sverige?

Många frågor men är en novis i behov av hjälp 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Letar ny bil till oss och är helt inne på elbil.
Var idag och testade en Nissan Leaf 2021 då jag har fastnat för deras erbjudande om privatleasing för en Leaf Acenta inkl serviceavtal och vinterdäck för 2999kr i månaden i 2 år. Dels för att det känns väldigt prisvärt och att leasingen är på 2 istället för 3 år.

Den enda elbilen jag har testat innan är en Tesla P70 och kan såklart inte jämföras med en Leaf.
Nu till min fundering. Vad finns det för andra alternativ i denna prisklass?
Vi var först in till Kia och de hade en E-Niro som erbjudande för ca: 3900kr inkl vinterdäck och upp till 1500 mil per år, där var det dock 3 års period. Tyckte det kändes lite i överkant med priset och även lite för lång period.

Vi är en familj på 4st, inga barnstolar eller barnvagnar.
Vi kör ca 1000-1500 mil per år med våran ”huvudbil”. Mest kortare sträckor till jobb, träningar, handlingar osv.
Jag har tänkt installera en laddbox hemma men kommer även ha tillgång till laddning på jobbet efter Coronan när elstolpar skall installeras är det sagt.
Det som oroar mig mest är att man ”endast” kommer ca 18-27 mil beroende på årstid och tänker att det kommer bli svårt att ta bilen på någon semester? Vad kostar det att snabbladda en Leaf på stationer runt om i Sverige?

Många frågor men är en novis i behov av hjälp 😅

Inget svar på alla dina frågor men surfade Blocket och såg att hyundai kona finns för förmånliga 3595kr/mån med 1000 mil på 12 mån leasing. Kan ju vara något att ha till dess att det kommer större utbud på marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baily:

Det som oroar mig mest är att man ”endast” kommer ca 18-27 mil beroende på årstid och tänker att det kommer bli svårt att ta bilen på någon semester? Vad kostar det att snabbladda en Leaf på stationer runt om i Sverige?

Leaf är förvisso rätt billig, men det är ju av en anledning. Kan kanske bli svårt att hitta så värst många alternativ i den prisklassen, iallafall om det är nybil du är ute efter. Räckvidden är kort som du nämner, men "snabbladdning" är inte särskilt snabb den heller - säkert eftersom batteripacken saknar aktiv kylning, något som är närmast unikt bland elbilar i dagsläget.

Så Leaf är ju ingen vidare semesterbil får man väl säga, måste laddas ofta, och relativt länge. Och avsaknaden av batterikylning har fått livslängden på batteripacken att förkortas ordentligt i iallafall varmare länder, och mycket snabbladdning lär väl inte vara jättebra för den heller av samma anledning tänker jag.

Leaf funkar nog bäst för småputtrande lokalt, ska man ut på långtur blir det nog snabbt tjötit att stanna och ladda stupikvarten. Farsan fick "skynda" sig från Stockholm till Trollhättan förr-förra sommaren i sin Renault Zoe, och det tog ju närmare sju-åtta timmar typ... Sånt gör man bara om man måste, det händer inte frivilligt så värst många gånger skulle jag tro!

Permalänk
Medlem

Vi hade inga problem med längre resor i leafen, visst man får planera lite mer och ladda tar längre tid.
Men man får fundera över sitt körmönster, ska man anpassa köper efter 98% av sina resor, eller de sista 2%:en?

Kan dock vara värt att ta driver assist paketet för runt en hundring extra för att få 360 kameran.

Sen finns ju 62kWh modellen för 500kr mer, men det är 12 000 extra över två år. Så kanske bättre att lägga ett par tusen av dom på hyrbil om man nu ska åka långt och investera resten.

Batteridegradering är ju inget man behöver fundera på med leasing, och vår minskade inget under det året vi leasade.

Opel, Peugeot ligger i ungefär samma prisklass (men antagligen billigare att köpa vinterkängor själv dr och sen sälja). Dock på 3 år.

Zoe går med få på 2 år utan pristillägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baily:

Letar ny bil till oss och är helt inne på elbil.
Var idag och testade en Nissan Leaf 2021 då jag har fastnat för deras erbjudande om privatleasing för en Leaf Acenta inkl serviceavtal och vinterdäck för 2999kr i månaden i 2 år. Dels för att det känns väldigt prisvärt och att leasingen är på 2 istället för 3 år.

Den enda elbilen jag har testat innan är en Tesla P70 och kan såklart inte jämföras med en Leaf.
Nu till min fundering. Vad finns det för andra alternativ i denna prisklass?
Vi var först in till Kia och de hade en E-Niro som erbjudande för ca: 3900kr inkl vinterdäck och upp till 1500 mil per år, där var det dock 3 års period. Tyckte det kändes lite i överkant med priset och även lite för lång period.

Vi är en familj på 4st, inga barnstolar eller barnvagnar.
Vi kör ca 1000-1500 mil per år med våran ”huvudbil”. Mest kortare sträckor till jobb, träningar, handlingar osv.
Jag har tänkt installera en laddbox hemma men kommer även ha tillgång till laddning på jobbet efter Coronan när elstolpar skall installeras är det sagt.
Det som oroar mig mest är att man ”endast” kommer ca 18-27 mil beroende på årstid och tänker att det kommer bli svårt att ta bilen på någon semester? Vad kostar det att snabbladda en Leaf på stationer runt om i Sverige?

Många frågor men är en novis i behov av hjälp 😅

Frågan är ju hur ofta man åker på bilsemester, och hur långt. Generellt brukar de flesta inte åka på mer än två semesterresor per år liksom. Ofta får man inte heller ta en leasingbil utanför Norden eller så, så att liksom dra ner till Frankrike eller liknande går kanske bort ändå. Då kvarstår "skidresan" till fjällen som alla verkar åka på varje vinter. Den är ju ett problem, det är långt att åka och infrastrukturen uppe i landet är inte så utbyggd som längre söderut. Men det är ju inte omöjligt även om resan skulle ta lite längre tid, eller så hyr man en bil den veckan. Man vill ju gärna ha en bil som klarar alla situationer man kan behöva den för, men det bästa är ju att komma bort från det och nöja sig med en som klarar säg 99% av ens behov.

Men är man en skidentusiast så kanske det är värre förstås. Jag har exempelvis en kollega som åker på fyra-fem skidresor varje vinter och det hade kanske inte varit så kul om resorna tog dubbelt så lång tid. Å andra sidan så måste man ju inte ta bilen på alla sådana resor. Åker man till alperna så klarar man sig utmärkt utan bil så varför skulle det inte gå i våra svenska fjäll liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är ju hur ofta man åker på bilsemester, och hur långt. Generellt brukar de flesta inte åka på mer än två semesterresor per år liksom. Ofta får man inte heller ta en leasingbil utanför Norden eller så, så att liksom dra ner till Frankrike eller liknande går kanske bort ändå.

Nu vet jag inte hur det fungerar hos alla finansbolag, men privatleasar man en VAG-bil genom Volkswagen Finans så får man iallafall ta bilen utomlands (inom EU) i upp till 40 dagar utan medgivande från leasinggivaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andr3a$:

Nu vet jag inte hur det fungerar hos alla finansbolag, men privatleasar man en VAG-bil genom Volkswagen Finans så får man iallafall ta bilen utomlands (inom EU) i upp till 40 dagar utan medgivande från leasinggivaren.

Jo det varierar säkert. Min bil som BMW Finans äger får jag köra i norden med i alla fall. Vilket var något av en överraskning när jag läste villkoren, men inget som påverkade mitt val direkt. Samtidigt får vi ju se hur flygbranschen utvecklar sig framöver, tidigare tog jag hellre flyget för längre resor, inte minst för att det generellt var billigare men också för snabbheten förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Leaf är förvisso rätt billig, men det är ju av en anledning. Kan kanske bli svårt att hitta så värst många alternativ i den prisklassen, iallafall om det är nybil du är ute efter. Räckvidden är kort som du nämner, men "snabbladdning" är inte särskilt snabb den heller - säkert eftersom batteripacken saknar aktiv kylning, något som är närmast unikt bland elbilar i dagsläget.

Så Leaf är ju ingen vidare semesterbil får man väl säga, måste laddas ofta, och relativt länge. Och avsaknaden av batterikylning har fått livslängden på batteripacken att förkortas ordentligt i iallafall varmare länder, och mycket snabbladdning lär väl inte vara jättebra för den heller av samma anledning tänker jag.

Leaf funkar nog bäst för småputtrande lokalt, ska man ut på långtur blir det nog snabbt tjötit att stanna och ladda stupikvarten. Farsan fick "skynda" sig från Stockholm till Trollhättan förr-förra sommaren i sin Renault Zoe, och det tog ju närmare sju-åtta timmar typ... Sånt gör man bara om man måste, det händer inte frivilligt så värst många gånger skulle jag tro!

Kollar man vad Björn Nyland säger om Leaf vs Zoe så säger han att Zoe är betydligt segare att ladda, finns ett klipp där han testar Zoe ZE40 och de tar ca 2,5 timme att ladda den till fullt batteri och man måste ha 400 volt hemma för att ladda snabbt.
Nissan leaf med samma batteripack tar bara 40-50 minuter att ladda fullt så de är stor skillnad.

https://youtu.be/ooxNIz9rGfg

Permalänk
Medlem

Jag tittar ofta på en ny toyota, jag kör just nu en Yaris från 04 och jag är nöjd, men den är ju växlad för statstrafik och inte motorväg, vilket är ett problem. Man lägger i 4an vid 35 km/h liksom... Kör man 100+ på 5an så varvar motorn något enormt.

Men toyotas nyare bilar verkar mest vara elhybrider, är det verkligen något att ha? Jag vill ju ha en bil som fungerar länge och då är jag lite rädd för batterier :/ Känns som att genom att ha två motorer i bilen så är det bara mer saker som kan gå fel?