3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har pratat med Inet och ja, jag kan i alla fall glömma mitt 3070, blir inget då det var fördröjning tyvärr. Hoppas att ni andra får er i alla fall!

Synd.
Mitt blev omgående plockat och packat och är nu skickat.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv

Mitt 3070 Ventus 3X verkar fungera bra, tyst både sett till fläktljud men även coilwhine. Har aldrig haft ett grafikkort med coilwhine, förutom ett nätagg en gång som skrek som en galen gris. Eller något åt det hållet.

Kan nog bli rätt bra även detta.

Skrivet av vasbydaniel:

Minea kanske?

Hm, gillar hur du tänker. Kan vara ett alternativ med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Synd.
Mitt blev omgående plockat och packat och är nu skickat.

Samma här.

Permalänk

Vad är det som gör att det kan skilja ganska mycket i pris på olika 3060 tex? Jag förmodar att ett dyrare kort är mer mottagligt för överklockning, finns det fler skillnader?

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Vad är det som gör att det kan skilja ganska mycket i pris på olika 3060 tex? Jag förmodar att ett dyrare kort är mer mottagligt för överklockning, finns det fler skillnader?

Kylningen, RGB, varumärke och design.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk

Ok, kan det vara väsentliga skillnader på kylningen?

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Ok, kan det vara väsentliga skillnader på kylningen?

Det finns olika kvalitéer på fläktar, antar jag (förutom att vissa kör två fläktar och andra tre). Om det är väsentliga skillnader vill jag dock inte uttala mig om. Jag har en ASUS 3060 Ti Dual, och tycker att kylningen är helt inom rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Ok, kan det vara väsentliga skillnader på kylningen?

Ja, men inget som justifierar en prisökning på 1-2k som vi ofta kan se med exempelvis Strix korten. Utan smartast brukar oftast vara att gå för ett mellanklass kort. Någonstans mittimellan det allra billigast Zotac Twin Edge och det allra dyraste Asus strix.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ja, men inget som justifierar en prisökning på 1-2k som vi ofta kan se med exempelvis Strix korten. Utan smartast brukar oftast vara att gå för ett mellanklass kort. Någonstans mittimellan det allra billigast Zotac Twin Edge och det allra dyraste Asus strix.

Nja, vad som är "smartast" i det här fallet får nog anses subjektivt. Din åsikt är just din åsikt. Faktum är att det är reella skillnader mellan korten, huruvida man är beredd att betala mer för det och hur mycket mer än upp till var och en. Det kan inte mätas i någon sorts metrisk enhet. Ta prestanda per krona t.ex, det kan vi mäta... men då har du andra egenskaper som ljud och värme som inte tas med i beräkningen.

Faktiska skillnader som spelar roll är:
- Kylaren (hur bra den gör sig av med värmen från GPU och VRM)
- VRM (inte VRAM) som styr hur jämn och hög strömtillgången till GPU blir
- GPU binning, det här kan jag inte bevisa men det torde vara oerhört sannolikt att de dyrare korten använder binnade GPU
(binning är att välja ut GPU'er baserat på kvalitet, och låta de GPU som klarar högst frekvens och OC sättas i de dyrare korten)

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Nja, vad som är "smartast" i det här fallet får nog anses subjektivt. Din åsikt är just din åsikt. Faktum är att det är reella skillnader mellan korten, huruvida man är beredd att betala mer för det och hur mycket mer än upp till var och en. Det kan inte mätas i någon sorts metrisk enhet. Ta prestanda per krona t.ex, det kan vi mäta... men då har du andra egenskaper som ljud och värme som inte tas med i beräkningen.

Faktiska skillnader som spelar roll är:
- Kylaren (hur bra den gör sig av med värmen från GPU och VRM)
- VRM (inte VRAM) som styr hur jämn och hög strömtillgången till GPU blir
- GPU binning, det här kan jag inte bevisa men det torde vara oerhört sannolikt att de dyrare korten använder binnade GPU
(binning är att välja ut GPU'er baserat på kvalitet, och låta de GPU som klarar högst frekvens och OC sättas i de dyrare korten)

Klart det är subjektivt. Vissa anser att det är värt att lägga 24 lax på ett 3090 när allt de gör är att lira csgo. Men som jag sade, så brukar det "oftast vara smartast" att köra på ett kort med ett mellanklass setup då skillnaden i prestanda mellan den och ett kort med ett toppklass setup endast oftast är några enstaka procent. Sedan kan det ju även skilja i ljudnivå, temperatur, och även livslängd om AIB ex. har snålat med kapacitatorerna så att de smälter efter 3 år. Och om man anser att detta justifierar en ökning i kostnad på över 50% (från Zotac Twin Edge för 3990 kr till Asus Strix för 6090 kr) så får man väl göra det. Men hur jag tolkade hans frågor är att han är sugen på att köpa ett 3060, och undrar om det är värt att lägga extra pengar på ett dyrare kort. Vilket jag gav min åsikt kring. Vilken är att det oftast är smartast att köra på ett kort med ett mellanklass setup, då billiga kort som exempelvis zotac twin edge och msi ventus ofta har undermåttliga kylare, dålig vrm setup och låg powerlimit, och dyra kort såsom strix har overkill kylare, overkill vrm och overkill powerlimit som du ändå inte kommer nå innan GPUn börjar trottla. Och kort som ligger nånstans där emellan oftast har en bra balans mellan allt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick tag på ett 3060ti från Inet nu? Verkar som att de fick in rejält med lager från ingenstans

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitsur:

Eftersom INET inte kunde få in PNY 3070 i tid så fick jag byta min order till valfritt 3070 kort. Jag böt då till https://www.inet.se/produkt/5411776/gigabyte-geforce-rtx-3070... och det står att den kommer in i lager imorgon under min beställning. Så det kan nog vara värt att hålla koll på :).

Få tag på ett 3070 för det priset är ju en dröm. Jag betalade 6990 för mitt 3060 ti, så känns ju lagom kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Få tag på ett 3070 för det priset är ju en dröm. Jag betalade 6990 för mitt 3060 ti, så känns ju lagom kul.

Vilken variant är det? Jag fick ge 6799 för mitt Gigabyte Gaming OC Pro som verkar vara en av de vassaste modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Vilken variant är det? Jag fick ge 6799 för mitt Gigabyte Gaming OC Pro som verkar vara en av de vassaste modellerna.

MSI Gaming X. Jag är jävligt nöjd med det dock för det är tyst som attans och svalt, men det sved lite att betala så mycket för vad man får.

Permalänk
Medlem

Vad var priset för detta? Missade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vad var priset för detta? Missade...

1 x Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING OC PRO 6799 kr

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vad var priset för detta? Missade...

6750kr så lite dyrt men priserna på rtx 3060 var ju inte så bra de heller.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Sitter i denna båt med i väntan på en 3060 TI. Dock nån kort för max 5500 kr.
Ny dator. AMD Ryzen 3 spel och kontors dator. CS go endast ca 1-3 tim i veckan om vi 40 åringar hinner, känns att för ca 1000 kr mer så är det mer värde med 3060 Ti än 3060?

Tokigt detta med bristen. Testade 1060 kort (pris ca 2400) med ca 200 fps, MSI 2060 ca 600 fps och AMD 5600xt med ca 400 fps. Och när jag fick info om 3060 ti som prestera som en 2080 så vart det klara valet när priset på 5600xt vart 4600 kr.
Helt sjukt att det är en sån bristvara just nu. Har en äldre kort just nu i datorn i väntan med ca 40 fps med låga inställningar

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Webhallen:

Webbis informerar:

Alla RTX 3060 (ej ti) kort kommer försvinna från sidan innan launchen imorgon (25e) och återuppstå som bokningsbara vid släppet 18.00.
Detta pga vi ej kan släppa produkter på klockslag i vårt system. Förutom grafikkort kommer vi även att ha en Webhallen Config med RTX 3060 i limiterad upplaga!

Obs att detta gäller endast kort i lager, vi kommer ej ta backorders.
/Patrik

Lite change of plan, kort som ej kommer kunna bokas kommer inte finnas med på landningssidan för RTX 3060 nu vid launch så det inte uppstår förvirring eller falska förväntningar.
Det är alltså produkterna här som gäller att hålla ett getöga på under kvällen: https://www.webhallen.com/se/campaign/8772-NVIDIA-RTX-3060
Sen som sagt innan, vi kommer ej ta backorders så långt vårt system hinner med. När produkten är slut så kommer det stå att produkten är utgången och sen bli "meddela mig".

May the odds be ever in your favour

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Saftiga prishöjningar såhär precis innan releasen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Saftiga prishöjningar såhär precis innan releasen...

Det är helt sjukt och jag förstår verkligen inte hur folk kan lägga så mycket. 4,8-5,5 var acceptabelt för ett 3060 Ti, men för ett 3060? Knappast.

Permalänk
Medlem

Proshop sida heelt död sen 18;00 felmeddelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Proshop sida heelt död sen 18;00 felmeddelande

.. men .no-sidan funkar (eller nä, den är också nere nu lol)

Alla på webhallen gick på mindre än 1s typ också ._.

Permalänk

Finns på komplett till ockerpriser, 6tkr för 3060. Riktigt illa

Permalänk
Medlem

Haha allt tog slut på 10 min...
Billiga zotac för 4300 kr är dock fortfarande beställningsbar: https://www.webhallen.com/se/product/331124-Zotac-GeForce-RTX...
Edit: inte beställningsbar längre /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeTheMan:

Finns på komplett till ockerpriser, 6tkr för 3060. Riktigt illa

Betelade 6790 för en gigabyte 3060 gaming oc pro så skulle säga att 6tkr är väldigt mycket för ett vanligt 3060 när de skiljer sig mer 30% i prestanda

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Komplett: Slut
Inet: Slut
Webhallen: Slut
Netonet: Några kvar (sök ej på RTX 3060 från sökfältet, du måste navigera via gränssnittet)
Dustin: Ej lagt ut ännu
Proshop: Siten kraschade 17:59, har ej varit upp sen dess.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Aha detta var ju tråkigt, går och diskar så länge
Börjar tröttna på felmeddelande, de skulle haft nån kass film istället för 503 - Service Unavailable
Eller nån ful gif spelar upp

Permalänk
Medlem

@Mattias10 Blev en sån Zotac men har inget hopp i att den levereras inom några månader

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk