Microsoft skjuter ut Windows 10 21H1 – för betatestare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skjuter ut Windows 10 21H1 – för betatestare

Bolaget ser dock ut att spara på krutet till höstens planerade större 21H2-uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Angående Windows Management Instrumentation (WMI) Group Policy Service (GPSVC) updating performance improvement to support remote work scenarios..

De borde fortsätta utveckla remote desktop manager eller motsvarande. Dessa "5 miljarder olika maskiner" man ska ansluta till börjar bli lite omständligt att komma ihåg deras namn, klippa och klistra information ifrån olika anteckningar etc. Det borde gå att skötas mer elegant. Jag tänker att man ska kunna gruppera på olika grupper med underkataloger, där man även kan välja att starta de vpn anslutningar som behövs från samma gränssnitt.
I samma gränssnitt borde man kunna länka in andra fjärrstyrningsprogram som teamviewer.

Permalänk
Medlem

yay mer edge promotion, har denna på min nya laptop, då marknadsförs egde även i control panelen. de försöker också förbrilt att pracka på en ett online konto. såklart dyker den förbannade edge ikonen upp på skrivbordet också efter uppdateringen, som om man inte tagit bort den 200 gånger för att man inte vill ha den.

känner pressen att migrera över till inux så snart som bara möjligt, men tyvärr är många program jag kör skrivna för windows, men det känns som det är dags att börja expermimentera med wine supporten och se hur mycket man kan få att funka för jag ger windows ett par år till sedan börjar de kräva online konto + subscription fee.

Permalänk

Kommer dom någonsin att fixa kontrollpanelen så det faktiskt är logisk, lättnavigerad och inte är uppdelad i 2, där man ibland använder den "gamla" och ibland den nya? Kolla på macOS, den är helt fantastiskt lättanvänd.

Sen tycker jag det är dax för en grafisk uppdatering, börjar bli sjukt less på dessa stora enfärgade fält som dom har nu ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Första gången jag vart skeptisk till en Windows-update sen typ släppet av W10?
Buggen med ALT+TAB som funnits sedan sent september blev på riktigt fixat först för 1½ vecka sedan!? Fick även lov att installera om Windows då samtliga Windows-appar (Inställningar, Kalkylatorn, Ljud m.m) kraschade Utforskaren så fort jag försökte använda dessa/stänga rutorna när utforskaren startat om. Skapligt irriterande att få vänta en sisådär 2 minuter på att utforskaren ska hoppa igång igen när man snabbt vill använda miniräknaren.... Nåväl, fungerar efter ominstallation men vafan?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Jag har en surfare pro 7 med Windows hello, det är riktigt och gör sig i min mening mycket bättre med face unlock på en dator än t ex en telefon.

Telefonen vill jag ofta snegla på för att tex se vad det var för notis som kom eller kolla klockan. Medans startar jag en laptop eller platta vill jag ofta kolla ordentligt och sitter oftast i rätt position för att kameran ska låsa upp.

Kan även vara så att kameran i surfare pro är bättre på att låsa upp i konstiga vinklar än de telefoner jag testat det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Har det på min Surface Pro (17) och det är helt suveränt, snabbt och pålitligt. Typ som face ID

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Windows Hello multicamera support to set the default as the external camera when both external and internal Windows Hello cameras are present."

Yes! Det är detta företagen har väntat på!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Missade den mest intressanta featuren (iaf för mig) i nyheten.
GPU compute o CUDA stöd i WSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Till den stationära datorn har jag ingen kamera, och det är väl inte lika många som skaffar det idag.

Mer vanligt att man använder mobilen, surfplattan eller en laptop för videosamtal.

Däremot så kan man ju konfigurera automatisk inloggning, vilket jag gjort. Ser ingen mening med lösenordsskydd på datorn hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Till den stationära datorn har jag ingen kamera, och det är väl inte lika många som skaffar det idag.

Mer vanligt att man använder mobilen, surfplattan eller en laptop för videosamtal.

Däremot så kan man ju konfigurera automatisk inloggning, vilket jag gjort. Ser ingen mening med lösenordsskydd på datorn hemma.

Som nämnts tidigare är det nog efterlängtat av företag. Ofta man har laptopen i en dockningsstation och inte positionerad med kameran mot anvöndaren.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Använder det med min jobblaptop via webbkameran och tycker det fungerar sjukt bra! Faktiskt till den nivån att jag överväger att skaffa en webbkamera med stöd för funktionen till den stationära datorn.

Permalänk
Medlem

Kan dom jävlarna inte sluta att hela tiden prångla ut uppdateringar som inte har direkt med säkerhet att göra!?

Tänk att kunna få tillbringa ett helt år eller flera år med att obehindrat kunna spela på sin windowsdator utan att stup i kvarten behöva felsöka varför volymreglaget för mic:en är låst på 0, varför svchost drar 100% cpu i timmar i sträck, varför g-sync inte fungerar efter en uppdatering osv osv...

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Kan dom jävlarna inte sluta att hela tiden prångla ut uppdateringar som inte har direkt med säkerhet att göra!?

Tänk att kunna få tillbringa ett helt år eller flera år med att obehindrat kunna spela på sin windowsdator utan att stup i kvarten behöva felsöka varför volymreglaget för mic:en är låst på 0, varför svchost drar 100% cpu i timmar i sträck, varför g-sync inte fungerar efter en uppdatering osv osv...

Inga problem alls. Skaffa Windows 10 Pro och blockera uppdateringar fullständigt via group policies.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hade problem med att startmeny vägrade starta igen i veckan (fick en uppdateringen dagen innan jag stängde av datorn), trodde att de hade fixat den buggen, eller visste varför det hände då det var ganska många som fick det problemet när Win10 först kom.

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt använder Edge?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Jag har en surfare pro 7 med Windows hello, det är riktigt och gör sig i min mening mycket bättre med face unlock på en dator än t ex en telefon.

Telefonen vill jag ofta snegla på för att tex se vad det var för notis som kom eller kolla klockan. Medans startar jag en laptop eller platta vill jag ofta kolla ordentligt och sitter oftast i rätt position för att kameran ska låsa upp.

Kan även vara så att kameran i surfare pro är bättre på att låsa upp i konstiga vinklar än de telefoner jag testat det på.

Skrivet av RVX:

Har det på min Surface Pro (17) och det är helt suveränt, snabbt och pålitligt. Typ som face ID

Ja jag har en surface pro 3 - men den är för gammal för att ha den tekniken - darn it ;). Har ju själv varit sugen på det annars.

Skrivet av JonasT:

Använder det med min jobblaptop via webbkameran och tycker det fungerar sjukt bra! Faktiskt till den nivån att jag överväger att skaffa en webbkamera med stöd för funktionen till den stationära datorn.

Ja jag misstänkte det!

Jag har spånat lite på om jag skulle skaffa en hello-webcam. Men ja, ingen skriver om det och utbudet är ganska skralt.
Eller tobiis eye tracker kanske. Tänker att jag har mer nytta av den i nå spel än en webkamera annars ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

20H2 fyllde Explorer med skräp och stoppade in Cortana igen som jag tidigare tagit bort. Undrar vad för krångel nästa uppdatering leder till. Vore trevligt om Edge helt försvann dock, nu är den bara en värdelös Chromekopia med fler integritetsproblem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Hade problem med att startmeny vägrade starta igen i veckan (fick en uppdateringen dagen innan jag stängde av datorn), trodde att de hade fixat den buggen, eller visste varför det hände då det var ganska många som fick det problemet när Win10 först kom.

Stäng av "Use my login info to automatically finish setting up"(något sånt) för att fixa det. Är under account settings eller Windows update settings.

Skrivet av BadNewsBrod:

Är det någon som faktiskt använder Edge?

Edge chromium är bästa browsern för Windows.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Är det någon som faktiskt använder Edge?

Absolut! Efter att man gick över till Chromium så har det varit den webbläsare som jag använder som standard. Varför skulle man inte använda Edge? Jag ser den som likvärdig med chrome som var min tidigare läsare. Bonusen med Edge är att jag ger mindre av min person till Google. Bättre att de får dela på mig, Google och Microsoft.
Jag vill inte säga att "Edge är bäst", men den är utan tvekan på nivå med Chrome och Firefox.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Min egen webcam stöder det inte, och på jobbet har dom inaktiverat alla former av biometrisk inloggning (fingeravtrycksläsare osv). Så jag rycker på axlarna och säger "nä"

Skrivet av BadNewsBrod:

Är det någon som faktiskt använder Edge?

På jobbet, ja. Separerar jobbsurf (Chrome) och privatsurf (nya Edge).
Hemma har jag Edge installerat, men använder fortfarande Chrome som default. Ingen anledning egentligen, Edge skulle funka minst lika bra, förmodligen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

nice nice , håller på att rulla ut Windows Hello på jobbet lite sakta för ca 7K användare, det hade ju varit nice med en till kamera för många som sitter med en Laptop stänger ner den när de jobbar dock har vi ju inga andra kameror anslutna än den som är inbyggd i datorn.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inga problem alls. Skaffa Windows 10 Pro och blockera uppdateringar fullständigt via group policies.

Ja det gjorde jag förr och det fungerade ett tag tills man var tvungen att fulhindra ALLA uppdateringar. Dvs virusdefinitioner, drivrutiner till grafikkort, ljudkort etc. Drivrutinerna till grafikkorten uppdateras hela tiden och anpassas i sin tur till rådande windowsversion så det blir problem där också om man inte uppdaterar windows. Och att sitta på gammal gfx-driver funkar också bara ett tag tills ett spel vägrar starta pga att man kör en föråldrad drivrutin.

Senaste större uppdateringen låste mitt volymreglage för mic på 0 samt har sabbat energisparläge och skärmsläckare (kan ej aktiveras). i båda fall har jag spenderat veckor på att googla lösningar och testat massor, inget hjälper.

Då är det ändå en helt ren windowsinstall på helt ny dator (win 10 pro) för ca 3 månader sedan så det är ingen gammal felknullad version med registerproblem å skit.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Ja det gjorde jag förr och det fungerade ett tag tills man var tvungen att fulhindra ALLA uppdateringar. [...]

Du kan stänga av uppdateringar helt och hållet sch sedan ladda ner enbart valfria med en offline uppdaterare så som WSUS om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Använder det dagligen på alla datorer jag äger. Så jäkla bra!

Permalänk

Synd att de inte klarar av att implementera "tabbed file browser".

Sen hur man lyckas göra gränsnitten sega och j-vliga trots dagens superdatorer, jämfört 00-talet.
Finns det optimerad kod kvar hos MS eller är allt gjort i skriptspråk som C# och typescript?

Den som lever får plågas vidare..

Permalänk
Medlem

En fix för HDR och att kunna ändra exakt alla färger i win manuellt vore tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Kommer dom någonsin att fixa kontrollpanelen så det faktiskt är logisk, lättnavigerad och inte är uppdelad i 2, där man ibland använder den "gamla" och ibland den nya? Kolla på macOS, den är helt fantastiskt lättanvänd.

Sen tycker jag det är dax för en grafisk uppdatering, börjar bli sjukt less på dessa stora enfärgade fält som dom har nu ....

Håller helt o hållet med om kontrollpanelen, så sjukt frustrerande att jobba med ibland. Ibland saknar jag verkligen WinXP där allt var så lättnavigerat o logiskt.

Däremot gillar jag deras mörka tema, förutom att det bara är halvfärdigt vill säga. Jag vill ha det mörrrkt, men det är mycket som fortfarande är ljust, som t ex task managern o toppen av vissa fönster. Väldigt märkligt att det fortfarande inte är fixat, så måste köra uxthemepatcher o nåt helmörkt tema för att få till det som det ska vara.

Skrivet av Jusernejm:

Synd att de inte klarar av att implementera "tabbed file browser".

Finns plugin som heter Clover som fixar det, eller en program som heter Files i MS Store som också gör det. Däremot har dom inte dual view, så då är det Directory Opus som gäller istället. Men ja, märkligt att MS själva inte får till nå så basala saker..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Söderbäck:

Jag har spånat lite på om jag skulle skaffa en hello-webcam. Men ja, ingen skriver om det och utbudet är ganska skralt.
Eller tobiis eye tracker kanske. Tänker att jag har mer nytta av den i nå spel än en webkamera annars ;).

Är lite inne på en Logitech Brio, men har på något sätt svårt att motivera att lägga över 2 papp på en jäkla webbkamera.