Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sous Vide är definitivt något jag vill prova...Samtidigt så är jag väldigt tveksam till att tillaga mat i någon form av plastbehållare (i detta fall vakuumförpackning).

Ingen fara så länge vakuumpåsarna är gjorda av vettig plast. Var noga med vilka du köper, och för vilken temperatur de är testade (välj de som är godkända för upp till 100 grader) och godkända för livsmedel.

Matlådor för matrester och jobblådor brukar även jag föredra i glas, men i detta fallet så blir det svårt att ersätta plasten med det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Samma höga ljud på min. Blev också lite förvånad i början då min tidigare OBH Nordica är nästan helt ljudlös.

Men när jag läser specen på denna så ser jag att den har mer än dubbelt så hög effekt än min tidigare, och med mycket bättre temperaturprecision, så förlåter jag den att den låter en del.

Skrivet av oflytbara:

Snabb fråga! Kan man låta värmedelen nudda plastbaljan man har tänkt o köra i? Plasten verkar vara lite för flimsig för att hålla anovan helt rakt upp nämligen

Inga problem!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Det kan ju också vara så att plasten inte är designad att utsättas för höga temperaturer under längre tid. Man kan käfta om gifter allt man vill men en stor pöl på golvet vill nog få ha

Absolut, men det är ju en annan "femma". Jag kommer köra inne i badrummet bla av den anledningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

På vilket sätt är vatten giftigt? Inte för att det är relevant i detta sammanhanget, men jag är nyfiken. De förklaringar jag läst på folk som dött av vattenförgiftning är just anledningen jag skrev.

Och hur menar du att kvicksilver eller curare är giftigt? Hur skiljer sig det från vatten?

Citat:

Ja jag hävdar att giftiga ämnen kan avges från en plastlåda som inte är specificerad att klara hög temperatur och som hettas upp. Om det överhuvudtaget når människor via luften, eller om det finns en teoretisk risk att det når maten om påsen inte är tät pga ett hål, det vet jag inte.

Inget säger emot dig på din första punkt. Som sagt, allt avger "ångor" och alla ämnen är giftiga i tillräckligt hög dos. Men det finns ingenting som talar för att dosen skulle bli tillräckligt hög vid SV för att det skulle vara ett problem. Folk åker omkring med sådana här backar i sina bilar. Enligt https://svenskablastjarnan.se/varmt-i-bil/ så kan det bli 85 °C i en bil en solig sommardag, alltså gott och väl så högt som vid SV.

Bilar är dessutom betydligt mer instängda än bostäder.

Permalänk
Medlem

Är det bågon som provat abbore eller gädda eller annan svensk "vanlig" fisk? Har provat lax, svärdfisk och en del annat, men vore ju kul om man kunde prova det man kan fiska själv utan större förberedelser...

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Skrivet av FreakaliS:

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Min Anova Pro låter inte så mycket...visst, ett litet dovt bakgrundsbrummande, men inte alls det högfrekventa ljudet.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo, pumpen är inte tyst men jag är inte i samma rum som den och hör inte alls.
Svårt att höra men tror min är lite tystare? Samma high pitch ljud som en fläkt typ.

Skrivet av ErikDah:

Har samma ljud från mitt ex, men jag tänker jag ställer den inne på toaletten eller nåt där den inte i vägen och man kan stänga dörren.

Skrivet av dabman:

Så mycket låter inte min. Men visst den är inte helt ljudlös heller.

Dock har jag märkt att när den nått temperatur så pulsar den av och på med värmeelementet så att lampor som ligger på samma El-grupp ”blinkar” (ökar och minskar i ljusstyrka) i takt. 1800W på en 10A säkring, så det är väl förståeligt - dock irriterande.

Skrivet av martinot:

Samma höga ljud på min. Blev också lite förvånad i början då min tidigare OBH Nordica är nästan helt ljudlös.

Men när jag läser specen på denna så ser jag att den har mer än dubbelt så hög effekt än min tidigare, och med mycket bättre temperaturprecision, så förlåter jag den att den låter en del.

Inga problem!

Skrivet av Pottsork666:

Min Anova Pro låter inte så mycket...visst, ett litet dovt bakgrundsbrummande, men inte alls det högfrekventa ljudet.

Tack till alla er som svarat ang ljude! Verkar vara fler som har samma högfrekventa ljud medans andra inte har det. Förstår att impelern låter en del. Det är mest de högfrekventa tjutet som skär i mina öron. Hör ljudet även om jag är några rum bort från köket. Min Sainsaire sous vide är ljudlös i jämförelse med denna. Gör ett försök och kontaktar deras support. Tyvärr var jag dum och slängde kartongerna direkt efter jag hade packat upp den. Hade nog blivit en retur annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Tack till alla er som svarat ang ljude! Verkar vara fler som har samma högfrekventa ljud medans andra inte har det. Förstår att impelern låter en del. Det är mest de högfrekventa tjutet som skär i mina öron. Hör ljudet även om jag är några rum bort från köket. Min Sainsaire sous vide är ljudlös i jämförelse med denna. Gör ett försök och kontaktar deras support. Tyvärr var jag dum och slängde kartongerna direkt efter jag hade packat upp den. Hade nog blivit en retur annars.

Tror att det finns många som kan tänka sig att köpa en, ljudet till trots. Om alternativet är att returnera och köpa en annan kommer du att behöva skicka tillbaka även vacuummaskinen - som även den kom på en bra rabatt. Om du vill behålla vacuummaskinen kan jag köpa din Sous Vide för 700 och ha som extraapparat i stugan. Är ju en mycket fin maskin som är värd betydligt mer än så egentligen, men om du stör dig mycket på ljudet och ändå tänkt skicka tillbaka är jag inte emot att köpa. Hade ändå tänkt lösa en billig att ha där för runt den summan.

Mvh Tim

Permalänk
Skrivet av tteodorw:

Tror att det finns många som kan tänka sig att köpa en, ljudet till trots. Om alternativet är att returnera och köpa en annan kommer du att behöva skicka tillbaka även vacuummaskinen - som även den kom på en bra rabatt. Om du vill behålla vacuummaskinen kan jag köpa din Sous Vide för 700 och ha som extraapparat i stugan. Är ju en mycket fin maskin som är värd betydligt mer än så egentligen, men om du stör dig mycket på ljudet och ändå tänkt skicka tillbaka är jag inte emot att köpa. Hade ändå tänkt lösa en billig att ha där för runt den summan.

Mvh Tim

Det kanske kan vara ett alternativ. Tar en runda med deras support först. Hör av mig om det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Det kanske kan vara ett alternativ. Tar en runda med deras support först. Hör av mig om det blir aktuellt.

Tror vi är flera som gärna betalar en billigare peng för att köpa en som låter lite

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Ni som köpte paketet från anova, hur i helskotta fick ni igång vacuummaskinen? Händer inget när jag har satt i kontakten och försöker seala påsens första undersida. (Händer inget när jag sätter i annan påse som redan är försluten på ena sidan och försöker vacuumsuga så händer inget alls heller.)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Ni som köpte paketet från anova, hur i helskotta fick ni igång vacuummaskinen? Händer inget när jag har satt i kontakten och försöker seala påsens första undersida. (Händer inget när jag sätter i annan påse som redan är försluten på ena sidan och försöker vacuumsuga så händer inget alls heller.)

Gör du som i videon nedan? Inte exakt samma vakuummaskin men i princip samma sak. Hade själv lite problem med en påse som var väldigt trögförsluten, fick köra manuell vakuum och trycka ut lite luft själv innan jag förseglade. Dock funkat bra med resten.

https://www.youtube.com/watch?v=gGi_UISV3BI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Gör du som i videon nedan? Inte exakt samma vakuummaskin men i princip samma sak. Hade själv lite problem med en påse som var väldigt trögförsluten, fick köra manuell vakuum och trycka ut lite luft själv innan jag förseglade. Dock funkat bra med resten.

https://www.youtube.com/watch?v=gGi_UISV3BI

Lyser någon lampa för dig? Min är helt svart och när jag trycker på knappen ”seal” så händer inget alls. (När jag försöker försluta påsens nederdel.)
När jag har satt i en annan påse som jag försöker vacuumförsluta så försöker maskinen inte ens starta vacuumpumpningen... kanske har fått en DOA :/

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Gör du som i videon nedan? Inte exakt samma vakuummaskin men i princip samma sak. Hade själv lite problem med en påse som var väldigt trögförsluten, fick köra manuell vakuum och trycka ut lite luft själv innan jag förseglade. Dock funkat bra med resten.

https://www.youtube.com/watch?v=gGi_UISV3BI

Jag gör på följande sätt:

Anova vacuum sealer fungerar inte

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Det ser ut som att strömmen till den inte slås på när du viker ner handtaget. Är det smala "handtaget" nedtryckt ordentligt så ska knapparn börja lysa lite grann. Satt med samma problem innan jag insåg att "power knappen" var att vika ner handtaget. Men det ser ju ut som du har gjort det i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det ser ut som att strömmen till den inte slås på när du viker ner handtaget. Är det smala "handtaget" nedtryckt ordentligt så ska knapparn börja lysa lite grann. Satt med samma problem innan jag insåg att "power knappen" var att vika ner handtaget. Men det ser ju ut som du har gjort det i videon.

Japp, handtaget är nedtryckt i sitt läge. (Hör att maskinen trycker på givaren inne på vänster sida där maskinen ”låser fast”)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Ni som köpte paketet från anova, hur i helskotta fick ni igång vacuummaskinen? Händer inget när jag har satt i kontakten och försöker seala påsens första undersida. (Händer inget när jag sätter i annan påse som redan är försluten på ena sidan och försöker vacuumsuga så händer inget alls heller.)

Först och främst.
1. Koppla i strömsladden.
2. Lyft "handtaget"
3. Lyft upp locket.
4. Stoppa i påse enligt instruktion
5. Sänk locket
6. Tryck ned handtaget för att låsa maskinen.
7. Nu ska minst 1 lampa lysa, tryck på vaccuum and seal eller enbart Seal.
8 Vänta på att knappen slutar lysa
9 lyft igen

Om det inte gör något allt vid punkt 6/7 så får du kolla med Anovas support tror jag.

Edit: såg filmen, du gör fel!

Lyft locket helt.
Dra påsen under "kniven" precis under påsen mot dig. Den går att lyfta.
När du har en bit påse som du vill ha. Lyft ned plasten med kniven. Dra från vänster till höger eller tvärt om beroende på position. nu har du en "påse med 2 öppna sidor.

Flytta påsen mot dig precis över "kopparfärgade" delen med ena öppna kanten.
Stäng och tryck SEAL. Vänta sedan på att det slutar lysa.
Öppna, ta ur påsen. Nu har du 3/4 sidor förseglade.

Fyll påsen med något, tex morot som test.
Stoppa i påsen så den sista öppna delen når över koppardelen och in i vakumdelen (biten där det går ned lite) stäng och tryck vaccuum and seal.

Vill du ha video kan jag fixa det om det förenklar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Lyser någon lampa för dig? Min är helt svart och när jag trycker på knappen ”seal” så händer inget alls. (När jag försöker försluta påsens nederdel.)
När jag har satt i en annan påse som jag försöker vacuumförsluta så försöker maskinen inte ens starta vacuumpumpningen... kanske har fått en DOA :/

Har du tagit bort all skyddsplast och stängt maskinen helt? Lampan ska lysa då, och är det inte så är det bog en DOA.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Först och främst.
1. Koppla i strömsladden.
2. Lyft "handtaget"
3. Lyft upp locket.
4. Stoppa i påse enligt instruktion
5. Sänk locket
6. Tryck ned handtaget för att låsa maskinen.
7. Nu ska minst 1 lampa lysa, tryck på vaccuum and seal eller enbart Seal.
8 Vänta på att knappen slutar lysa
9 lyft igen

Om det inte gör något allt vid punkt 6/7 så får du kolla med Anovas support tror jag.

Edit: såg filmen, du gör fel!

Lyft locket helt.
Dra påsen under "kniven" precis under påsen mot dig. Den går att lyfta.
När du har en bit påse som du vill ha. Lyft ned plasten med kniven. Dra från vänster till höger eller tvärt om beroende på position. nu har du en "påse med 2 öppna sidor.

Flytta påsen mot dig precis över "kopparfärgade" delen med ena öppna kanten.
Stäng och tryck SEAL. Vänta sedan på att det slutar lysa.
Öppna, ta ur påsen. Nu har du 3/4 sidor förseglade.

Fyll påsen med något, tex morot som test.
Stoppa i påsen så den sista öppna delen når över koppardelen och in i vakumdelen (biten där det går ned lite) stäng och tryck vaccuum and seal.

Vill du ha video kan jag fixa det om det förenklar.

Fortfarande fel?
Gjorde som du skrev från början. Men till klippet så drog jag ej ut och kapade. På nya klippet har jag en lös påse istället för att visa

Nytt klipp

(Oljudet i bakgrunden är hantverkare som renoverar kök i lägenheten under)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Fortfarande fel?
Gjorde som du skrev från början. Men till klippet så drog jag ej ut och kapade. På nya klippet har jag en lös påse istället för att visa

Nytt klipp

Ok, såg konstigt ut som du gjorde på förra videon bara.

Vad händer om du provar trycka på Dry först? Börjar den lysa?
Annars är det något fel på maskinen somt sagt. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ok, såg konstigt ut som du gjorde på förra videon bara.

Vad händer om du provar trycka på Dry först? Börjar den lysa?
Annars är det något fel på maskinen somt sagt. :/

Inget händer. Enda gången maskinen lyser, är när den har vart frånkopplad ett tag, och man därefter sätter i kontakten. Annars händer inget, oavsett vilken knapp jag trycker på. Sen lyser inte heller upp om jag drar ut kontakten och väntar 30 sek och därefter sätter i kontakten igen.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Inget händer. Enda gången maskinen lyser, är när den har vart frånkopplad ett tag, och man därefter sätter i kontakten. Annars händer inget, oavsett vilken knapp jag trycker på. Sen lyser inte heller upp om jag drar ut kontakten och väntar 30 sek och därefter sätter i kontakten igen.

Låter som DOA, du får kontakta Anova för att kolla upp hur det ser ut med den biten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Relik 📜

Follow up, hittade en tom sådan Classe-låda så jag körde på den. Gjorde världens fulaste hål! Som någon sade, de är "för hårda" och spröda så spricker lite som de vill. Men, ska funka fint ändå tänker jag!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Follow up, hittade en tom sådan Classe-låda så jag körde på den. Gjorde världens fulaste hål! Som någon sade, de är "för hårda" och spröda så spricker lite som de vill. Men, ska funka fint ändå tänker jag!

https://i.imgur.com/5eMZ4jq.jpeg

En sak som jag märkte med min. Jag har haft två likadana. Så låda 1 står i låda 2 för dubbel säkerhet mot läcka.
Botten är nu som ett U. Verkar inte gillar för varmt under längre tid (plasten blir mjuk). Men osäker på hur det påverkar längre fram och om man bara har 1 låda då det blir platt under.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En sak som jag märkte med min. Jag har haft två likadana. Så låda 1 står i låda 2 för dubbel säkerhet mot läcka.
Botten är nu som ett U. Verkar inte gillar för varmt under längre tid (plasten blir mjuk). Men osäker på hur det påverkar längre fram och om man bara har 1 låda då det blir platt under.

Jag kör faktiskt min på balkongen just nu, så tänker att om det läcker så... ja, det får väl rinna då.

Inglasad ska sägas, så det blir hyfsat varmt i luften. Annars skulle väl stackars pinnen få jobba ihjäl sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Follow up, hittade en tom sådan Classe-låda så jag körde på den. Gjorde världens fulaste hål! Som någon sade, de är "för hårda" och spröda så spricker lite som de vill. Men, ska funka fint ändå tänker jag!

https://i.imgur.com/5eMZ4jq.jpeg

Lär funka hur bra som helst. Själv lutar jag nog år att skaffa en rejäl rostfri gryta i stället då jag inte litar 100% på att lämna plastlådan fylld med vatten någon annan stans än i badkaret typ..

Finns det några uppenbara nackdelar med en gryta av t.ex denna typ?:
https://www.amazon.se/glaslock-soppgryta-universalgryta-silve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Lär funka hur bra som helst. Själv lutar jag nog år att skaffa en rejäl rostfri gryta i stället då jag inte litar 100% på att lämna plastlådan fylld med vatten någon annan stans än i badkaret typ..

Finns det några uppenbara nackdelar med en gryta av t.ex denna typ?:
https://www.amazon.se/glaslock-soppgryta-universalgryta-silve...

Borde fungera med en sådan sålänge allt får plats. Dock 294,83 kr + 1 700,00 kr frakt Blir fint pris det där lol.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Lär funka hur bra som helst. Själv lutar jag nog år att skaffa en rejäl rostfri gryta i stället då jag inte litar 100% på att lämna plastlådan fylld med vatten någon annan stans än i badkaret typ..

Finns det några uppenbara nackdelar med en gryta av t.ex denna typ?:
https://www.amazon.se/glaslock-soppgryta-universalgryta-silve...

Köp en Kantin 1/1 istället, finns både i plast och rostfritt stål. den senare kan du ha i otaliga år.

Förstår inte riktigt logiken med att köpa bra dyrare grejer men sedan snåla in på tillbehören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Köp en Kantin 1/1 istället, finns både i plast och rostfritt stål. den senare kan du ha i otaliga år.

Förstår inte riktigt logiken med att köpa bra dyrare grejer men sedan snåla in på tillbehören

Kan vara intressant! Men vad är en "Kantin 1/1 " och vilka fördelar har en sådan i jämförelse med "jättegrytan"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Kan vara intressant! Men vad är en "Kantin 1/1 " och vilka fördelar har en sådan i jämförelse med "jättegrytan"?

https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-11-rostfritt-stal-patin...