En fråga om överklockning av bildskärm

Permalänk

En fråga om överklockning av bildskärm

Hejsan. Har en asus 27” (165hz) och denna skärm är 1080p.

Såg av ren tillfällighet att du kan ändra upplösning i nvidia kontrollpanel.

Då är min fråga: skulle jag ändra till 1440p, vad blir skillnaden? Kan man ens få ut 1440p på en 1080p?? Jag är konfunderad.. förstå mig rätt😂

Permalänk
Bildexpert

I bästa fall kommer skärmen att skala ner bildsignalen till 1920x1080. Eftersom LCD-skärmar har ett visst antal bildpunkter måste alla signaler som har annorlunda upplösning skalas om för att visas upp.

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att beroende på upplösningen du ställer in och nedskalningen i skärmen så kommer bilden bli suddigare i de flesta fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aannddrreeas:

Hejsan. Har en asus 27” (165hz) och denna skärm är 1080p.

Såg av ren tillfällighet att du kan ändra upplösning i nvidia kontrollpanel.

Då är min fråga: skulle jag ändra till 1440p, vad blir skillnaden? Kan man ens få ut 1440p på en 1080p?? Jag är konfunderad.. förstå mig rätt😂

Du kan inte ändra den fysiska upplösningen men en del skärmar kan skala bilden men du lär inte tjäna något på att göra en nedskalning på det sätt du tänker om det nu funkar på skärmen, däremot att skala upp bilden för att skärmen har högre upplösning än bilden grafikkortet tar fram används ofta av spelare som har grafikkort som tex inte orkar driva spel i 4k på en 4k skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Kan tilläggas att beroende på upplösningen du ställer in och nedskalningen i skärmen så kommer bilden bli suddigare i de flesta fall

Ja, det märkte jag. Speciellt i Windows blev det suddigare. Testade starta ett spel på 1440p. Men märkte ingen direkt skillnad.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ändra den fysiska upplösningen men en del skärmar kan skala bilden men du lär inte tjäna något på att göra en nedskalning på det sätt du tänker om det nu funkar på skärmen, däremot att skala upp bilden för att skärmen har högre upplösning än bilden grafikkortet tar fram används ofta av spelare som har grafikkort som tex inte orkar driva spel i 4k på en 4k skärm.

Misstänkte de. Ne precis, det har jag koll på.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

I bästa fall kommer skärmen att skala ner bildsignalen till 1920x1080. Eftersom LCD-skärmar har ett visst antal bildpunkter måste alla signaler som har annorlunda upplösning skalas om för att visas upp.

Men man får väl aldrig ut 1440p liksom?? Känns ju orimligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Men man får väl aldrig ut 1440p liksom?? Känns ju orimligt eller?

Skärmen har som sagt 1920x1080 fysiska pixlar, så oavsett vilken upplösning du använder så kommer skärmen skala om bilden till 1920x1080.

Det finns olika typer av supersampling där man renderar ett spel i högre upplösning och skalar ner bl.a. som en form av kantutjämning. Men att bara ställa in en högre upplösning på skärmen kommer sällan ge något bra resultat, särskilt på en så lågupplöst skärm (skalning fungerar generellt bättre ju högre upplösning skärmen har).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aannddrreeas:

Men man får väl aldrig ut 1440p liksom?? Känns ju orimligt eller?

Du får egentligen alltid skärmens fysiska upplösning eftersom pixelmatrisen inte kan ändras, skalar du ner bilden blir den "mindre" och suddigare och du belastar grafikkortet i onödan.
Skalar du upp bilden blir den däremot ofta bättre i kvalitet än den haft på en skärm med samma storlek och originalupplösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom andra redan förklarat resten bra vill jag bara tillägga att det folk menar med att överklocka en bildskärm är att köra en högre uppdateringsfrekvens. I början handlade det om att vissa prisvärda skärmar från Korea hade lite enklare display controllers i sig som gladeligen lät dig tvinga en betydligt högre uppdateringsfrekvens än de 60 Hz som angivits i specifikationerna. Det var ett tag det enda sättet att på konsumentmarknaden få tag i IPS- eller PLS-paneler som kunde köras i uppåt 120 Hz utan frame skipping och liknande.

Numera är det ofta mest ett sätt för tillverkare att sälja skärmar där du kan justera maximal uppdateringsfrekvens inom ett litet intervall, exempelvis mellan 144-165 Hz, där det beroende på grafikkort och ibland även kabelkvalitet inte är säkert att alla kan uppnå den maximala frekvensen. Det kan också vara strax utanför paneltillverkarens specifikationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av perost:

Skärmen har som sagt 1920x1080 fysiska pixlar, så oavsett vilken upplösning du använder så kommer skärmen skala om bilden till 1920x1080.

Det finns olika typer av supersampling där man renderar ett spel i högre upplösning och skalar ner bl.a. som en form av kantutjämning. Men att bara ställa in en högre upplösning på skärmen kommer sällan ge något bra resultat, särskilt på en så lågupplöst skärm (skalning fungerar generellt bättre ju högre upplösning skärmen har).

Skrivet av mrqaffe:

Du får egentligen alltid skärmens fysiska upplösning eftersom pixelmatrisen inte kan ändras, skalar du ner bilden blir den "mindre" och suddigare och du belastar grafikkortet i onödan.
Skalar du upp bilden blir den däremot ofta bättre i kvalitet än den haft på en skärm med samma storlek och originalupplösningen.

Precis det jag tänkte med. Tack så mycket!!!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Eftersom andra redan förklarat resten bra vill jag bara tillägga att det folk menar med att överklocka en bildskärm är att köra en högre uppdateringsfrekvens. I början handlade det om att vissa prisvärda skärmar från Korea hade lite enklare display controllers i sig som gladeligen lät dig tvinga en betydligt högre uppdateringsfrekvens än de 60 Hz som angivits i specifikationerna. Det var ett tag det enda sättet att på konsumentmarknaden få tag i IPS- eller PLS-paneler som kunde köras i uppåt 120 Hz utan frame skipping och liknande.

Numera är det ofta mest ett sätt för tillverkare att sälja skärmar där du kan justera maximal uppdateringsfrekvens inom ett litet intervall, exempelvis mellan 144-165 Hz, där det beroende på grafikkort och ibland även kabelkvalitet inte är säkert att alla kan uppnå den maximala frekvensen. Det kan också vara strax utanför paneltillverkarens specifikationer.

Ja där har du helt rätt. Överklocka var fel ordval till just det jag undrade över. Var bara för jag såg ett klipp på youtube om överklockning av skärm haha. 😊