Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Denna videon jämför lite snabbt mot en nanoHD.
https://www.youtube.com/watch?v=B4n5IeU5khE

Tack, hade inte sett den. Tyvärr var det ett ganska dåligt test, jag tycker att ett tester med flera klienter som hämtar/skickar samtidigt är mest intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Tack, hade inte sett den. Tyvärr var det ett ganska dåligt test, jag tycker att ett tester med flera klienter som hämtar/skickar samtidigt är mest intressant.

Det det går inte att beskylla det för att vara särskilt omfattande. Kommer säkert, som du sa tidigare, mer jämförelse med tiden.

Permalänk

Tack så mycket allihopa för hjälpen.
Imorgon blir det att beställa
1st UDM-PRO och 1st Unifi NanoHD.

Steg 2 när jag sätter in fler trådande uttag och fått dragit el så blir det en switch också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse_74:

Blev förvånad när jag packade upp den av dess storlek (mkt större än både AC-Lite och AC-Pro) samt dess vikt, den är "tung"

//Lasse

Hur ser det ut med väggfästet? Passar plattan från AP-AC-Pro på U6-LR?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hur ser det ut med väggfästet? Passar plattan från AP-AC-Pro på U6-LR?

Kan tyvärr inte svara på plattan men skruvhålen som jag hade sedan tidigare passade från antingen en AP-AC (gamla fyrkantiga) eller en AP-AC-Pro (hade 8 hål och fyra passade).

Permalänk
Medlem

Är det verkligen lättare att hantera olika nätverk, vlan, och så vidare med Unifi? Skall bygga om mitt och sätta dit en brandvägg men är ganska kass på att knyta ihop det hela på ett bra sätt, just nu kör jag bara ett nät men hade behövt tre, och kanske ett dmz. Använder EdgeMax så det är nog mer manuellt arbete.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse_74:

Kan tyvärr inte svara på plattan men skruvhålen som jag hade sedan tidigare passade från antingen en AP-AC (gamla fyrkantiga) eller en AP-AC-Pro (hade 8 hål och fyra passade).

Ok, ja det ser ju ut som det ska gå bra.
Jaja får se om det blir ett köp av en U6-LR framöver.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Hej

Är det någon i detta forum som kan svara på en fråga, håller på att pyssla med en UDM-Pro och har en SFP+ -> RJ45 adapter Ubiquiti UF-RJ45-1G vilket jag läst mig till fungera, jag försöker få den att fungera i SFP+ jacket för den andra WAN-porten, men inget händer när jag pluggar in den eller ansluter något till den, det kan hända att 4G modemet/gatewayen bara har 100Mbit på sin LAN-port, ska det göra att det är helt dött?

Jag hade inte med mig mera prylar så jag kunde inte testa med en switch mellan UDM-Pro och gateway/modem, det kan ju ha löst problemet.

Vad tror ni?

Mvh Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Hej

Är det någon i detta forum som kan svara på en fråga, håller på att pyssla med en UDM-Pro och har en SFP+ -> RJ45 adapter Ubiquiti UF-RJ45-1G vilket jag läst mig till fungera, jag försöker få den att fungera i SFP+ jacket för den andra WAN-porten, men inget händer när jag pluggar in den eller ansluter något till den, det kan hända att 4G modemet/gatewayen bara har 100Mbit på sin LAN-port, ska det göra att det är helt dött?

Jag hade inte med mig mera prylar så jag kunde inte testa med en switch mellan UDM-Pro och gateway/modem, det kan ju ha löst problemet.

Vad tror ni?

Mvh Tommy

Slå över porthastigheten till 1GB/s före du stoppar in modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Slå över porthastigheten till 1GB/s före du stoppar in modulen.

Det har jag testat, ska kolla med en 10/100/1000Mbps switch nästa gång.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Är det verkligen lättare att hantera olika nätverk, vlan, och så vidare med Unifi? Skall bygga om mitt och sätta dit en brandvägg men är ganska kass på att knyta ihop det hela på ett bra sätt, just nu kör jag bara ett nät men hade behövt tre, och kanske ett dmz. Använder EdgeMax så det är nog mer manuellt arbete.

Jag kör med en Edegerouter 4 och en UniFi AP just nu. Funkar ypperligt! Har separerat mitt nät i fler VLAN mm och det är inte särskilt svårt att sätta upp, finns en mängd tutorial-videos på Youtube osv. Med det sagt, det krävs att man läser på lite. Om det är lättare än via UniFi låter jag vara osagt, men när jag införskaffade mina prylar så fick jag uppfattningen att EdgeMax var att rekommendera om man skulle kör en mer "avancerad" nätverks-setup.

Permalänk
Medlem

Sugen på att köpa de nya wifi 6 AP: https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Dock såg jag nu att det inte ingår en PoE injector och min Edgerouter X har inte PoE heller. Kan man köpa injektorerna separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sugen på att köpa de nya wifi 6 AP: https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Dock såg jag nu att det inte ingår en PoE injector och min Edgerouter X har inte PoE heller. Kan man köpa injektorerna separat?

https://www.inet.se/produkt/5406685/ubiquiti-poe-injector-48v...
Ska vara denna. Men dubbelkolla själv också.

Permalänk

Baxtex och SkyThread: Om jag får lägga mig i så ska det vara denna: https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sugen på att köpa de nya wifi 6 AP: https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Dock såg jag nu att det inte ingår en PoE injector och min Edgerouter X har inte PoE heller. Kan man köpa injektorerna separat?

De behöver 802.3af PoE eller Passive PoE (48V).
Den injektor som följer med de äldre AP är oftast Passive 24V så de passar inte.
Inet har en passande https://www.inet.se/produkt/5406685/ubiquiti-poe-injector-48v...
Kan ju vara idé att köpa en switch med PoE.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Baxtex och SkyThread: Om jag får lägga mig i så ska det vara denna: https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Den du länkade till är denna på deras hemsida.
https://store.ui.com/collections/operator-accessories/product...
Output Voltage: 48VDC @ 0.32A

Kommer den att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

De behöver 802.3af PoE eller Passive PoE (48V).
Den injektor som följer med de äldre AP är oftast Passive 24V så de passar inte.
Inet har en passande https://www.inet.se/produkt/5406685/ubiquiti-poe-injector-48v...
Kan ju vara idé att köpa en switch med PoE.

Alright.

Min edgerouter sitter i källaren vid fiberomvandlaren. Sedan går det två kablar från källaren upp till första och andra våningen. Sedan har jag helt vanliga switchar på första och andra våningen där jag sedan kopplat in diverse prylar samt en gammal router som agerar AP idag. Min tanke var nu att köpa 2 st Ubiquiti wifi 6 AP, en där uppe och en där nere, vid switcharna.

Tyckte PoE switchar var rätt dyrt och var förvirrad över vilka standarder man skulle köra på.

Skrivet av djupfryst_baby:

Baxtex och SkyThread: Om jag får lägga mig i så ska det vara denna: https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Tack, borde ju vara bättre att köra på "öppna" standarder så att säga.

Finns det några datum på när dessa nya AP kommer gå att köpa?

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Den du länkade till är denna på deras hemsida.
https://store.ui.com/collections/operator-accessories/product...
Output Voltage: 48VDC @ 0.32A

Kommer den att fungera?

Det är den PoE-injektor som Ubiquiti själva länkar till som kompatibel på produktsidan för just UniFi 6 Lite Access Point så det hoppas jag att den gör, samtidigt så står det ju på båda produkterna att dom supportar 802.3af.

Här är länken, leta efter texten "In case a PoE injector is needed to power the device, compatible type can be purchased separately." och klicka på "compatible type" så kommer du till injektorn som du länkade till: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-poin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Det är den PoE-injektor som Ubiquiti själva länkar till som kompatibel på produktsidan för just UniFi 6 Lite Access Point så det hoppas jag att den gör, samtidigt så står det ju på båda produkterna att dom supportar 802.3af.

Här är länken, leta efter texten "In case a PoE injector is needed to power the device, compatible type can be purchased separately." och klicka på "compatible type" så kommer du till injektorn som du länkade till: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-poin...

Trevligt, då finns det fler alternativ. Den som dem länkar till (vita) verkar billigare. Finns det någon skillnad på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det några datum på när dessa nya AP kommer gå att köpa?

Estimated shipping date: January 19, 2021
På Wifi 6 LR varianten från Ubiquiti egna EU sida.
Wifi 6 Lite är slutsåld. Finns inget exakt datum men står inom 2 veckor oftast, men tror det är ett standard meddelande för deras produkter istället för specifikt för den produkten.

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Estimated shipping date: January 19, 2021
På Wifi 6 LR varianten från Ubiquiti egna EU sida.
Wifi 6 Lite är slutsåld. Finns inget exakt datum men står inom 2 veckor oftast, men tror det är ett standard meddelande för deras produkter istället för specifikt för den produkten.

Svar ja, har väntat i veckor på att beställa en Unifi 6 Lite men väntat på att kunna beställa PoE injectorn samtidigt och den har varit slut i lager och hela tiden stått "kommer inom två veckor" men det har gått långt mer än så nu utan att den kommit in i lager. Och nu tog Unifi 6 Lite slut i lager också haha det går bra för mig nu 😃 Tycker deras lagersaldo är rätt dåligt illustrerat och även deras bevakningsfunktion är väldigt otydlig om den fungerar eller ej.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att köpa 802.3af (https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...) för då kan man väl ha den till andra enheter som stödjer samma standard? De här 24V de haft tidigare funkade väl inte för något annat?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis köpt en UCK-G2-PLUS.

Vet någon här hur man importerar en site från en annan controller, nu när det inte längre finns någon "current site"-meny?

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Hej!

Har precis köpt en UCK-G2-PLUS.

Vet någon här hur man importerar en site från en annan controller, nu när det inte längre finns någon "current site"-meny?

Mvh

Jonas

Gör en backup på din nuvarande sen laddar du in den backupen i den nya.

Permalänk

Wireless uplink funkar ej på UAC AP Pro - hjälp önskas

Hej, kör två AC Pro plus en cloud key hemma sen länge, och den ena AP:n kör Wireless uplink (har cat3 i väggarna...). Det funkar fint.
Skulle hjälpa en polare att köra typ samma upplägg, men får inte hans ena AP att köra wireless uplink. Det finns radiosignal dit har jag konstaterat, och har enablat Wireless uplink via hans cloud key, men det funkar ej. Det funkar ju hemma hos mig men fattar inte vad jag gjort för fel hos honom. All firmware är uppdaterad, både cloud key samt AP. Drar jag en kabel till den i trapphuset funkar den ju fint. Har låtit den stå flera dar men den säger bara no connection typ.
Nån som har nån idé var jag ska kolla?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Hej, kör två AC Pro plus en cloud key hemma sen länge, och den ena AP:n kör Wireless uplink (har cat3 i väggarna...). Det funkar fint.
Skulle hjälpa en polare att köra typ samma upplägg, men får inte hans ena AP att köra wireless uplink. Det finns radiosignal dit har jag konstaterat, och har enablat Wireless uplink via hans cloud key, men det funkar ej. Det funkar ju hemma hos mig men fattar inte vad jag gjort för fel hos honom. All firmware är uppdaterad, både cloud key samt AP. Drar jag en kabel till den i trapphuset funkar den ju fint. Har låtit den stå flera dar men den säger bara no connection typ.
Nån som har nån idé var jag ska kolla?

Har du testat att reseta den och börjat om helt från början?

Permalänk

Har ett problem sedan jag uppgraderade från version 5->6 på controllern och bytte ut en gammal AP till en nyare som klarar 2,4 ghz och 5 ghz. Innan fick jag upp två olika SSIDn för vardera band.
Problemet är att efter 2-4 dagar så dör mitt trådlösa, enheterna kan inte ansluta till det. Och ända settet att få fart på det igen är att starta om AP.
Eller om jag slår av 5 ghz bandet så de bara kör på 2.4 ghz så fungerar det felfritt.

Så vet inte om det är version 6 av controllern som spökar eller sammanslagningen av 2,5/5 ghz på samma SSID.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Hellå Sweclockers!

Har ett lite udda problem sen jag satte upp en UAP-AC-LITE på nedanvåningen hemma.
Efter detta så har jag problem av och till med att jag inte får casta på min chromecast som är kopplat till accesspunkten.
Detta händer ca 1 gång i månaden och det räcker med att jag startar om accesspunkten så fungerar det igen.
Jag ser Chromecasten men den klarar inte att spela upp nåt när det inte fungerar.

Jag även en Chromecast som är kopplad mot Routern, och denna funkar hela tiden även om den andra enheten inte fungerar.
Så felet är lokalt med enheten som är kopplad på accesspunkten.
Har testat att byta plats på båda chromecast'en men samma fel återkommer, så det är nåt med accesspunkten som spökar.

Någon som har nån idé på vad som kan vara felet? Nån instaällning eller liknande?
Eller är jag helt enkelt tvungen att starta om accesspunkten en gång i månaden.. dagens I-Landsproblem.

MVH

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Har ett problem sedan jag uppgraderade från version 5->6 på controllern och bytte ut en gammal AP till en nyare som klarar 2,4 ghz och 5 ghz. Innan fick jag upp två olika SSIDn för vardera band.
Problemet är att efter 2-4 dagar så dör mitt trådlösa, enheterna kan inte ansluta till det. Och ända settet att få fart på det igen är att starta om AP.
Eller om jag slår av 5 ghz bandet så de bara kör på 2.4 ghz så fungerar det felfritt.

Så vet inte om det är version 6 av controllern som spökar eller sammanslagningen av 2,5/5 ghz på samma SSID.

Är "Connects high performance clients to 5 GHz only" aktiverat? Någon annan inställning som PMF aktiv? Vilken modell av AP kör du på?

Skrivet av RetarDeD:

Hellå Sweclockers!

Har ett lite udda problem sen jag satte upp en UAP-AC-LITE på nedanvåningen hemma.
Efter detta så har jag problem av och till med att jag inte får casta på min chromecast som är kopplat till accesspunkten.
Detta händer ca 1 gång i månaden och det räcker med att jag startar om accesspunkten så fungerar det igen.
Jag ser Chromecasten men den klarar inte att spela upp nåt när det inte fungerar.

Jag även en Chromecast som är kopplad mot Routern, och denna funkar hela tiden även om den andra enheten inte fungerar.
Så felet är lokalt med enheten som är kopplad på accesspunkten.
Har testat att byta plats på båda chromecast'en men samma fel återkommer, så det är nåt med accesspunkten som spökar.

Någon som har nån idé på vad som kan vara felet? Nån instaällning eller liknande?
Eller är jag helt enkelt tvungen att starta om accesspunkten en gång i månaden.. dagens I-Landsproblem.

MVH

Kolla på inlägget ovan, kör du också senaste firmware och controller?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Hej, kör två AC Pro plus en cloud key hemma sen länge, och den ena AP:n kör Wireless uplink (har cat3 i väggarna...). Det funkar fint.
Skulle hjälpa en polare att köra typ samma upplägg, men får inte hans ena AP att köra wireless uplink. Det finns radiosignal dit har jag konstaterat, och har enablat Wireless uplink via hans cloud key, men det funkar ej. Det funkar ju hemma hos mig men fattar inte vad jag gjort för fel hos honom. All firmware är uppdaterad, både cloud key samt AP. Drar jag en kabel till den i trapphuset funkar den ju fint. Har låtit den stå flera dar men den säger bara no connection typ.
Nån som har nån idé var jag ska kolla?

Vill minnas att det finns en inställning på accesspunkten för att tillåta att man ansluter med wireless uplink till den.