Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Frågan är varför du måste ha WiFi 6? Har du några trådlösa enheter med stöd för WiFi 6 som kräver mer prestanda än vad AC Wave 2 kan leverera?

Om man vill "framtidssäkra" är det WiFi 6E med 6GHz man kanske ska vänta på. Sådana APs lär börja dyka upp under nästa år, Ubiquitis kanske ännu senare.

Det känns som att den väntan kan bli ganska lång, 6 GHz-bandet är inte godkänt av EU än. Sen ska väl PTS ha lite tid på sig att godkänna det också? Med tanke på att en U6-LR kostar lika mycket som en nanoHD är det för min del värt att vänta i några månader iaf (flyttar in i hus i slutet på maj så kan egentligen vänta tills dess) på att U6-LR ska komma i lager.

Sen har du väl rätt i det du säger, WiFi 6E är det riktigt stora prestandahoppet från WiFi 5. Men med tanke på hur lång tid det tog innan några WiFi 6-APs släpptes i UniFi-serien så kan det ju lätt vara 1-1,5 år bort med WiFi 6E.

Permalänk
Medlem

Hej
Har ett antal olika UniFi produkter och däribland en U6-LR
Korta tester med AP-AC-Pro och U6-LR, båda med 80MHz kanal, med en iPhone 12 (WiFi 6 2x) gav
* AP-AC-Pro: 477 Mbit/s Rx/Tx ca 780Mbit/s
* U6-LR: 583Mbit/s, Rx/Tx ca 1200Mbit/s

U6-LR kan ev begränsas av mitt Internet (600Mbit/s). Har inte uppe ngn lokal testserver idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Kikar på att uppgradera hela hemnätverket ordentligt som i nuvarande form består av en asus router med ett gäng år på nacken samt en netgear 4p switch.

Kikar på Ubiquiti för att kunna bygga nätverket modulärt och efter behov även om det verkar kosta en slant Jag är inte beroende av kameror då jag kör Arlo2 som funkar utmärkt.

Nuvarande hus är 102 m2 i ett plan (med planer på en till våning) samt ett garage 5-6 meter från huset. Huset är försett med Cat5e kablar & uttag i alla rum.

Funderar på att införskaffa en Dream machine och 2 eller 3 AP's. Dock så vill jag gärna framtidssäkra med Wifi 6, vilket jag förstår att dream machine saknar... Finns det något alternativ till Dream machine som har wifi 6 för hemmabruk?

Några förslag på setup?

Det låter som att en centralt placerad AP i taket borde fungera bra, fast det beror på väggarna.
Skaffa t ex en NanoHD och testa. Dvs skruva inte upp den permanent utan fäst den på t ex en pinne som du tejpar på en stol och testa optimal placering.

Bra wifi är till stor del fråga om placering och konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse_74:

Hej
Har ett antal olika UniFi produkter och däribland en U6-LR
Korta tester med AP-AC-Pro och U6-LR, båda med 80MHz kanal, med en iPhone 12 (WiFi 6 2x) gav
* AP-AC-Pro: 477 Mbit/s Rx/Tx ca 780Mbit/s
* U6-LR: 583Mbit/s, Rx/Tx ca 1200Mbit/s

U6-LR kan ev begränsas av mitt Internet (600Mbit/s). Har inte uppe ngn lokal testserver idag

Vore intressant om du har möjlighet att testa med iperf, såg att det finns som app till iOS. Inget jag testat själv dock så vet inte om den agera server med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Vore intressant om du har möjlighet att testa med iperf, såg att det finns som app till iOS. Inget jag testat själv dock så vet inte om den agera server med.

Gjorde ett par tester

iPerf3 - 5 strömmar 30 sek
AP-AC-Pro: Snitt 470Mbit/s, Min 315, Max 548
U6-LR: Snitt 724Mbit/s, Min 634, Max 767
U6-LR: Snitt 693Mbit/s, Min 512, Max 798

iPerf3 - 1 ström 30 sek
U6-LR: Snitt 323Mbit/s, Min 290, Max 340

U6-LR ger ett positivt "jack i kurvan" uppåt
Blev förvånad när jag packade upp den av dess storlek (mkt större än både AC-Lite och AC-Pro) samt dess vikt, den är "tung"

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse_74:

Gjorde ett par tester

iPerf3 - 5 strömmar 30 sek
AP-AC-Pro: Snitt 470Mbit/s, Min 315, Max 548
U6-LR: Snitt 724Mbit/s, Min 634, Max 767
U6-LR: Snitt 693Mbit/s, Min 512, Max 798

iPerf3 - 1 ström 30 sek
U6-LR: Snitt 323Mbit/s, Min 290, Max 340

U6-LR ger ett positivt "jack i kurvan" uppåt
Blev förvånad när jag packade upp den av dess storlek (mkt större än både AC-Lite och AC-Pro) samt dess vikt, den är "tung"

//Lasse

Kanon, tack. Ja det blir ju helt klart ett hopp i prestanda. Hann du få tag på en i deras store innan de tog slut?

Jag kollade specen och U6-LR verkar ha samma skal/chassi som AC-HD har. Sådana har jag installerat några stycken och de är rätt rejäla i både storlek och vikt. Aja de smälter ju in i taket rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Hann du få tag på en i deras store innan de tog slut?

Japp, köpte via deras shop. Hade beställt U6-Lite-Beta men skickade tillbaka dem till förmån för U6-LR.
Är du intresserad så "bevaka" lagersaldo så får du en notis om när de finns i lager.

Kommer bli intressant att se när deras IW samt "Mesh" variant kommer att komma i EU och hur dess HW-spec kommer vara.

Kommer personligen avvakta 6e innan dagens AC skall ersättas. Är nog närmare -22 som det först kommer ske...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte komplettera med en till AP hemma, men vill nog se en ersättare till Nano HD istället. AC-Lite är perfekt i storlek, så HD:n skulle funka. En LR slänger jag inte upp var som helst med tanke på hur skrymmande de är.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt Wifi 6 hysterin innan 6E kommer. Tester visar 30% ökning som jag klarar mig utan.
Streama funkar utmärkt utan Wifi 6 även multipla strömmar.
Skyffla TB data trådlöst, gör om gör rätt.
Går igen i HDMI 2.1 som alla stirrar sig blinda på utan att förstå innebörden.
Tänk om Wifi 6.1 lanseras. Vad ska vi göra då med all "gammal" skräp

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Förstår inte riktigt Wifi 6 hysterin innan 6E kommer. Tester visar 30% ökning som jag klarar mig utan.
Streama funkar utmärkt utan Wifi 6 även multipla strömmar.
Skyffla TB data trådlöst, gör om gör rätt.
Går igen i HDMI 2.1 som alla stirrar sig blinda på utan att förstå innebörden.
Tänk om Wifi 6.1 lanseras. Vad ska vi göra då med all "gammal" skräp

Jag som inte har nån UniFi-AP i dagsläget, utan ska köpa en inom de kommande månaderna, ser ingen vits att köpa t.ex. en nanoHD idag när en U6-LR kostar ungefär det samma. Sen att man troligtvis inte kommer märka någon större skillnad idag, visst, men när fler saker hemma får stöd för WiFi 6 kanske det kommer märkas. Tänker på OFDMA ifall många i huset t.ex. streamar samtidigt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Förstår inte riktigt Wifi 6 hysterin innan 6E kommer. Tester visar 30% ökning som jag klarar mig utan.
Streama funkar utmärkt utan Wifi 6 även multipla strömmar.
Skyffla TB data trådlöst, gör om gör rätt.
Går igen i HDMI 2.1 som alla stirrar sig blinda på utan att förstå innebörden.
Tänk om Wifi 6.1 lanseras. Vad ska vi göra då med all "gammal" skräp

Behöver en ny AP själv och tänkte köpa en NanoHD i november men väntat nu istället några veckor för att den nya wifi 6 LR släpps. Då dem är samma pris och nästan alla mina enheter stödjer wifi 6 så känns det mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Behöver en ny AP själv och tänkte köpa en NanoHD i november men väntat nu istället några veckor för att den nya wifi 6 LR släpps. Då dem är samma pris och nästan alla mina enheter stödjer wifi 6 så känns det mer prisvärt.

Fullt rimligt och så skulle nog de flesta gjort i din sits. Hade det inte varit för det betydligt större formatet på 6 LR så hade jag också varit en köpare av den. Har ingen brådska att komplettera med min 3:e AP, så jag ska vänta lite till och se om det kommer någon hint om en NanoHD med wifi 6.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Fullt rimligt och så skulle nog de flesta gjort i din sits. Hade det inte varit för det betydligt större formatet på 6 LR så hade jag också varit en köpare av den. Har ingen brådska att komplettera med min 3:e AP, så jag ska vänta lite till och se om det kommer någon hint om en NanoHD med wifi 6.

Får nog kolla på måttet av den nya då, vill montera den under en balk så den inte blir blockerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Fullt rimligt och så skulle nog de flesta gjort i din sits. Hade det inte varit för det betydligt större formatet på 6 LR så hade jag också varit en köpare av den. Har ingen brådska att komplettera med min 3:e AP, så jag ska vänta lite till och se om det kommer någon hint om en NanoHD med wifi 6.

Flex HD kommer med Wifi 6. Early access i USA just nu.

Powerful Wi-Fi 6 Access Point with 4x4 MU-MIMO featuring a small, sleek design and mounting flexibility for use indoors or outdoors.
Features:

5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Bluetooth 5.0 support

Den befintliga har samma hårdvara som NanoHD så Nano HD med Wifi 6 borde inte vara så långt borta

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Den befintliga har samma hårdvara som NanoHD så Nano HD med Wifi 6 borde inte vara så långt borta

Är inte Wifi 6 LR ersättaren till NanoHD, samma pris, bättre antennkonfiguration, men tyvärr större. 6-Lite är samma mått som NanoHD men lite sämre antenn. Känns lite osäkert ifall dem kommer släppa en NanoHD. Inte som att dem kommer släppa en krympt 6-LR

NanoHD Mått - Ø160 x 32.65 mm
6-LR Mått - Ø220 x 48 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tänkte ta ett helhetsgrepp om nätverket på gården till våren, det är lite för mycket trådlös uplink nu, som ger lite instabil uppkoppling. Men i samma vända tänkte jag montera upp några kameror. Tänkte att jag börjar testa G3 Flex. I samma vända funderar jag på Cloudkey G2+ för lite enklare hantering och inspelning. Någon som har erfarenhet av den?

Dream machine pro har annars plats för 3,5" hdd och nvr stöd samt cloud key inbyggd. Kan vara intressant kanske

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pellepelikan:

Dream machine pro har annars plats för 3,5" hdd och nvr stöd samt cloud key inbyggd. Kan vara intressant kanske

Det blir ju någon tusenlapp till, men man kanske vinner mer i kapacitet? Lite tråkigt att den inte har PoE inbyggt bara.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det blir ju någon tusenlapp till, men man kanske vinner mer i kapacitet? Lite tråkigt att den inte har PoE inbyggt bara.

Ja, avsaknaden av PoE är något jag sörjer infler ac deras produkter. Nu vet jag inte hur du tänkt spela in videon men en nvr cloudkey och en router av något slag borde ju inte bli så billeigt heller? Har för mig du skrev att du skulle sätta upp kameror på gården. Är det en stor gård? Tänk på att PoE har begränsningat i kabellängd (kolla upp för aktuell produkt kan vara så att de klarar upp till 100m, jag är osäker) men det kanske är så att du överskrider längden och ändå behöver sätta en injektor eller switch (förslagsvis med poe då) på annat ställe än vid routern.

Bara tankar, jag vet ju inte hur ditt behov ser ut så jag kan ju vara helt ute och segla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det blir ju någon tusenlapp till, men man kanske vinner mer i kapacitet? Lite tråkigt att den inte har PoE inbyggt bara.

Deras tanke är att deras kunder ändå behöver fler portar och därmed ändå köper en av deras PoE-switchar. Därför är PoE i deras routrar bara en onödig kostnad (enligt dem).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pellepelikan:

Ja, avsaknaden av PoE är något jag sörjer infler ac deras produkter. Nu vet jag inte hur du tänkt spela in videon men en nvr cloudkey och en router av något slag borde ju inte bli så billeigt heller? Har för mig du skrev att du skulle sätta upp kameror på gården. Är det en stor gård? Tänk på att PoE har begränsningat i kabellängd (kolla upp för aktuell produkt kan vara så att de klarar upp till 100m, jag är osäker) men det kanske är så att du överskrider längden och ändå behöver sätta en injektor eller switch (förslagsvis med poe då) på annat ställe än vid routern.

Bara tankar, jag vet ju inte hur ditt behov ser ut så jag kan ju vara helt ute och segla.

Jag kör tre 8-portars med PoE, så jag klarar nog det mesta behovet på de tre, ärligt talat. Jag har funderat på att dra fiber till ett av de andra husen eftersom det är lite långt för koppar och trådlös uplink är lite svajigt. Då är väl SFP i Dreammachine pro rätt praktiskt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Min gamla Asus N56U börjar ge upp, så det är dags för nytt. Tänkte mig en AP från Ubiquiti. Dock var det några år sedan man höll på med nätverk, installerade en AC-lite (om jag minns rätt) för några år sedan hos farsan som har fungerat klanderfritt.

Så nu är jag sugen på en AC1300 Long Range då jag har ett rätt stort område att täcka. Men jag blev lite kluven när jag såg att Unifi 6 snart kommer ut. Gör jag bort mig om jag köper den förhållandevis gamla AC1300 istället för 6an? Jag har för närvarande ingenting som stöder wifi 6 (vad jag vet). Hastighet bryr jag mig inte så mycket om, det är mest räckvidden för mobiltelefonerna jag vill åt.

Kör pfsense som router.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Min gamla Asus N56U börjar ge upp, så det är dags för nytt. Tänkte mig en AP från Ubiquiti. Dock var det några år sedan man höll på med nätverk, installerade en AC-lite (om jag minns rätt) för några år sedan hos farsan som har fungerat klanderfritt.

Så nu är jag sugen på en AC1300 Long Range då jag har ett rätt stort område att täcka. Men jag blev lite kluven när jag såg att Unifi 6 snart kommer ut. Gör jag bort mig om jag köper den förhållandevis gamla AC1300 istället för 6an? Jag har för närvarande ingenting som stöder wifi 6 (vad jag vet). Hastighet bryr jag mig inte så mycket om, det är mest räckvidden för mobiltelefonerna jag vill åt.

Kör pfsense som router.

Du får ingen större vinning av att köra longe range i Sverige. Jag valde att inte vänta in wifi6 när jag bytte accesspunkt i höst. Även om man har accesspunkten i många år. Det ska komma fortsättning på den standarden, men vet inte när. Nu har ju wifi6-modellen kommit ut på marknaden, men kanske finns risk för buggar. Är den bara någon hundralapp dyrare så är det värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du får ingen större vinning av att köra longe range i Sverige. Jag valde att inte vänta in wifi6 när jag bytte accesspunkt i höst. Även om man har accesspunkten i många år. Det ska komma fortsättning på den standarden, men vet inte när. Nu har ju wifi6-modellen kommit ut på marknaden, men kanske finns risk för buggar. Är den bara någon hundralapp dyrare så är det värt det.

Nja, LR-varianten har ett annat radiation pattern och något bättre antennuppsättning för 2.4 GHz. Det är en vanlig missuppfattning att det enda som skiljer är möjlighet till högre uteffekt, troligen för att det var så för generationen innan AC-modellerna. Den extra uteffekten är dock som du säger poänglös i Sverige eftersom våra lagliga gränser är lägre än så.

Ja, det finns garanterat risk för buggar på nya enheter från Ubiquiti. Har varit fallet flera gånger förut. Det är ju dock långt ifrån säkert att det buggar man råkar ut för.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du får ingen större vinning av att köra longe range i Sverige. Jag valde att inte vänta in wifi6 när jag bytte accesspunkt i höst. Även om man har accesspunkten i många år. Det ska komma fortsättning på den standarden, men vet inte när. Nu har ju wifi6-modellen kommit ut på marknaden, men kanske finns risk för buggar. Är den bara någon hundralapp dyrare så är det värt det.

Skrivet av blunden:

Nja, LR-varianten har ett annat radiation pattern och något bättre antennuppsättning för 2.4 GHz. Det är en vanlig missuppfattning att det enda som skiljer är möjlighet till högre uteffekt, troligen för att det var så för generationen innan AC-modellerna. Den extra uteffekten är dock som du säger poänglös i Sverige eftersom våra lagliga gränser är lägre än så.

Ja, det finns garanterat risk för buggar på nya enheter från Ubiquiti. Har varit fallet flera gånger förut. Det är ju dock långt ifrån säkert att det buggar man råkar ut för.

Är det i mjukvaran som den svenska begränsningen sitter? Eller är det i hårdvaran? Men då låter det konstigt att det ens saluförs en LR variant då. Vi ponerar att jag inte bor i Sverige men ska köpa den här.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hoppar in här lite snabbt med en fråga bara. Är det stor skillnad på LR och vanlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Är det i mjukvaran som den svenska begränsningen sitter? Eller är det i hårdvaran? Men då låter det konstigt att det ens saluförs en LR variant då. Vi ponerar att jag inte bor i Sverige men ska köpa den här.

Uteffekten styrs av en databas med olika länders regulatoriska krav som inkluderas i mjukvaran. Det styrs med andra ord av landet du anger, men att felaktigt ange det är ett lagbrott.

Nej, det är inte speciellt konstigt i och med att antennuppsättningen och radiation pattern skiljer sig. De beter sig med andra ord olika även vid samma uteffekt. LR-varianten erbjuder också högre bandbredd på 2.4 GHz-bandet, vilket en del kan vara intresserade av.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-...

Notera att högre uteffekt sällan är lösningen för att få större räckvidd i praktiken, eftersom enheterna som ansluter till accesspunkten också de måste kunna skicka med samma höga uteffekt för att signalen från dem ska nå din accesspunkt. En högre uteffekt är därmed av begränsat värde och det är istället sådant som antenn-design som tenderar att spela större roll.

Skrivet av mattemaz:

Hoppar in här lite snabbt med en fråga bara. Är det stor skillnad på LR och vanlig?

Det beror på vilken modell vi pratar om.
UAP-LR (802.11n): Lite högre uteffekt i länder som tillåter det men i övrigt i princip samma har jag för mig.

UAP-AC-LR: Annan antenn-design och därmed radiation pattern för att den ska stråla lite mer åt sidan. Även högre bandbredd på 2.4 GHz-bandet samt högre uteffekt i länder som tillåter det.

U6-LR: Här är det störst skillnad mellan Lite och LR. Skillnaden är ungefär som mellan Lite och Pro i AC-generationen (från en 2x2 till 4x4-lösning etc.).

Svaret är med andra ord: det beror på. För AC-generationen och om du främst använder 5 GHz-bandet är det i de flesta fall väldigt liten skillnad. LR kan ibland vara lite bättre i uppsättningar där en Lite är nära att räcka men inte riktigt når hela vägen fram. Många klarar sig dock utmärkt med en eller ett fåtal Lite. För den senaste generationen är det dock som sagt betydligt större skillnad mellan dem, där LR i teorin kan ge dig dubbla bandbredden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Min gamla Asus 56U har gjort sitt och överväger att hoppa på detta tåget. Bor i lägenhet på 70 kvadrat, så tänker det ska räcka med en AP.

Vad rekommenderar ni? Dream machine? Var nära att beställa hem en innan men hittar endel besvikna recensioner så tvekar lite. Vad ska jag annars köra? Edgerouter X och en AC pro?

Permalänk
Medlem

En UDM rekommenderas. Har en sedan i våras. Har funkat hur bra som helst. Snabb, bra täckning, stabil och snygg.
Kan vara billigast från UI direkt: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Det finns mycket att tweaka med men om du vill kan du bara köra setupen och låta den stå och jobba. Stäng av automatiska uppdateringar och välj själv vilka releaser som verkar vettiga.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

En UDM rekommenderas. Har en sedan i våras. Har funkat hur bra som helst. Snabb, bra täckning, stabil och snygg.
Kan vara billigast från UI direkt: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Det finns mycket att tweaka med men om du vill kan du bara köra setupen och låta den stå och jobba. Stäng av automatiska uppdateringar och välj själv vilka releaser som verkar vettiga.

Jag beställde en därifrån, var billigast som du sa, tackar!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning här i tråden.
Har en dream machine PRO och tänkte koppla fibern direkt i den men har ingen aning om hur jag går tillväga.
Hittar ingen info alls om kompatibilitet för min leverantörs Sfp som är en skylane med text som jag inte kan förstå:
Bi. Tx1310 Rx1550 / 20km /FE/GE / Com T* / DDM / HUA
* gissar jag är en siffra men kan inte tyda den.
Antar att jag behöver någon identifikationsinformation från min fiberleverantör också.
Någon som har erfarenhet eller kunskap att dela med sig av när det gäller att koppla bort fiber switchen?