Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Vad har MS offrat till Cthulhu egentligen? Spelade lite Forza Horizon 4 nu på ungarnas julklapp (XSX) och den var fanimej helt knäpptyst. Jag fick komma med örat typ 20 cm bort för att ens höra en liten pust av luft som förflyttar sig...

/hulle.

Såg ett YouTube-klipp igår med Phil Spencer där jag tyckte mig se en mörk skugga bakom honom med sina långa klor runt hans axel ;).

Den är galet tyst. Då jag sitter på kontoret och spelar framför en 32” monitor innebär det att jag sitter ganska nära både framför skärm och konsol. Konsolen står ca 60 cm från mig och jag ljuger inte när jag säger att jag inte hör den alls.
Jag får bokstavligen sätta örat mot utblåset för att ens kunna höra en tillstymmelse till ljud.

Utifrån detta perspektiv är Xboxen ett ingenjörsmässigt mästerverk. En vanlig PC i det formatet hade inneburit svettiga komponenter.

Jämfört med PS5 verkar det vara betydligt fler enheter där som är mer högljudda. Dock vet jag inte om det har med fläkten att göra eller något annat.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft min Series x i några veckor är jag nöjd med allt förutom att handkontrollen är liten. Föredrar ones storlek men allt annat med series kontroll är bättre. Tror ni nästa elite kontroll också är anpassad för småbarn?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Efter att ha haft min Series x i några veckor är jag nöjd med allt förutom att handkontrollen är liten. Föredrar ones storlek men allt annat med series kontroll är bättre. Tror ni nästa elite kontroll också är anpassad för småbarn?

Jag märker inte skillnaden alls, men vill du ha något större så finns ju duke: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft PS-konsoler, men funderar lite på att skaffa Series S (eller series X om jag skulle få tag på en) som extrakonsol så jag kan spela med syskonbarnen som alla sitter på One S respektive One X. Kan vi spela t.ex. FIFA och NHL mot varandra trots olika generationer av Xbox?

Jag är nämligen inte helt säker på hur jag ska tolka detta från Xbox hemsida:

Will Xbox Series X|S support cross play with Xbox One?
Yes. If a game is available to play on both Xbox Series X|S and Xbox One, you’ll be able to play multiplayer with gamers from both systems.
Note Cross play is at the publisher's discretion, so there may be examples in which players on Xbox Series X|S won’t be able to play cross platform with Xbox One players.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigena:

Jag har alltid haft PS-konsoler, men funderar lite på att skaffa Series S (eller series X om jag skulle få tag på en) som extrakonsol så jag kan spela med syskonbarnen som alla sitter på One S respektive One X. Kan vi spela t.ex. FIFA och NHL mot varandra trots olika generationer av Xbox?

Jag är nämligen inte helt säker på hur jag ska tolka detta från Xbox hemsida:

Will Xbox Series X|S support cross play with Xbox One?
Yes. If a game is available to play on both Xbox Series X|S and Xbox One, you’ll be able to play multiplayer with gamers from both systems.
Note Cross play is at the publisher's discretion, so there may be examples in which players on Xbox Series X|S won’t be able to play cross platform with Xbox One players.

Vad MS säger är att de inte sätter upp några hinder för crossplay mellan generationerna, men att spelutgivarna kan göra det. I allmänhet gäller ju att XB One spel som du spelar på Series ju är samma spel så då handlar det inte om crossplay egentligen och allt ska bara funka. Men om EA släpper specifika versioner till Series så kan de ju välja att ha crossplay eller inte. Vad som gäller de spelen specifikt vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag märker inte skillnaden alls, men vill du ha något större så finns ju duke: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

För mig hamnar lillfingrarna lite utanför och "greppen" som ligger i handflatorna känns lite för korta. Märks nog bara om man har stora händer.
Den xbox kontrollen är säkert bra men inte trådlös. Jag gillar xbox one kontrollens storlek men de känns sämre byggda (knakar) och jag gillar den sträva ytan på series.
Jag får vänja mig den är fortfarande bekväm bara att jag föredrog passformen hos xbox one.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående kontroller.
Måste jag köpa en ny adapter för trådlös på PC med nya Series X kontroller eller funkar nuvarande jag har för Xbox One Kontroll?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har en fråga angående kontroller.
Måste jag köpa en ny adapter för trådlös på PC med nya Series X kontroller eller funkar nuvarande jag har för Xbox One Kontroll?

Det är samma kontroller rent tekniskt,
de nyare (sedan några år) har dessutom bluetooth.

Permalänk
Skrivet av Daniel87:

Webhallen verkar få in då och då. Håll utkik där.

Någon som har sett att Webhallen fått in mer Series X nyligen? Har kollat där bland annat några dagar i rad nu och det är fortfarande slut.

På Elgigantens sida stod det också tidigare idag att de skulle få in fler exemplar den 7 januari, men de verkar ha tagit bort den informationen nu. Vet ej om det stämmer alltså.

Hoppas inte att jag behöver vänta flera månader på att beställa alltså :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Någon som har sett att Webhallen fått in mer Series X nyligen? Har kollat där bland annat några dagar i rad nu och det är fortfarande slut.

På Elgigantens sida stod det också tidigare idag att de skulle få in fler exemplar den 7 januari, men de verkar ha tagit bort den informationen nu. Vet ej om det stämmer alltså.

Hoppas inte att jag behöver vänta flera månader på att beställa alltså :/

Inet hade i alla fall igår så man kunde trycka på köp, inget om datum men du lär i alla fall hamna i någon slags kö.
Är ju bara att avboka ifall någon annan butik får före.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick tag på en Series S från El-fynd för 2800! Grymt mycket prestanda för lite pengar och grymt söt liten låda!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Fick tag på en Series S från El-fynd för 2800! Grymt mycket prestanda för lite pengar och grymt söt liten låda!

Helt galet vilket lågt pris sett till prestandan man får. Kombinerat med Game Pass är det väldigt bra setup man får med konsol och över 100 spel.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inet hade i alla fall igår så man kunde trycka på köp, inget om datum men du lär i alla fall hamna i någon slags kö.
Är ju bara att avboka ifall någon annan butik får före.

Vi får se. Jag skulle allra helst köpa från Elgiganten eller direkt från Microsoft då jag har hört att de har varit bäst på att leverera de nya konsolerna. Inet är inget företag jag känner till så väl.

Skulle ni rekommendera All Access förresten eller är det bättre att köpa konsolen och Game Pass separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Vi får se. Jag skulle allra helst köpa från Elgiganten eller direkt från Microsoft då jag har hört att de har varit bäst på att leverera de nya konsolerna. Inet är inget företag jag känner till så väl.

Skulle ni rekommendera All Access förresten eller är det bättre att köpa konsolen och Game Pass separat?

Inet är inga problem att handla med. De är väldigt populära här på forumet.

All acces är väl okej om du ändå tänkt köra gamepass, jag kör båda separat så kan jag säga upp gamepass när man känner att man kört igenom utbudet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Vi får se. Jag skulle allra helst köpa från Elgiganten eller direkt från Microsoft då jag har hört att de har varit bäst på att leverera de nya konsolerna. Inet är inget företag jag känner till så väl.

Skulle ni rekommendera All Access förresten eller är det bättre att köpa konsolen och Game Pass separat?

Du kan ju få ”game pass” för mycket billigare än att betala via Elgigantens all access metod. Följ denna trick så sparar du 3600kr på game pass ultimate (3år)

https://www.reddit.com/r/XboxGamePass/comments/j6afou/guide_t...

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Du kan ju få ”game pass” för mycket billigare än att betala via Elgigantens all access metod. Följ denna trick så sparar du 3600kr på game pass ultimate (3år)

https://www.reddit.com/r/XboxGamePass/comments/j6afou/guide_t...

Så basically, om jag tolkar den där länken rätt, så behöver man köpa 36 månaders Live Gold och sen direkt köpa Game Pass Ultimate så överförs det automatiskt till Game Pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Så basically, om jag tolkar den där länken rätt, så behöver man köpa 36 månaders Live Gold och sen direkt köpa Game Pass Ultimate så överförs det automatiskt till Game Pass?

Tror tyvärr Microsoft har slutat med det:

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade

Fast jag är inte säker. Det kan fortfarande fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Så basically, om jag tolkar den där länken rätt, så behöver man köpa 36 månaders Live Gold och sen direkt köpa Game Pass Ultimate så överförs det automatiskt till Game Pass?

Nej 36 månader är max, köper du 2 x 12 månader gold brukar du få en extra månad för att du startar prenumeration ibland för varje kod, sedan 3 månader ultimate som du köper vid konverteringen. Då kan du max få rum med en 6 månaders till.

Vet inte när jag senast såg någon lyckad konvertering, men det lär märkas ganska snart när det händer.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Nej 36 månader är max, köper du 2 x 12 månader gold brukar du få en extra månad för att du startar prenumeration ibland för varje kod, sedan 3 månader ultimate som du köper vid konverteringen. Då kan du max få rum med en 6 månaders till.

Vet inte när jag senast såg någon lyckad konvertering, men det lär märkas ganska snart när det händer.

Huh. Enligt inlägget på Reddit är det bara Live Gold som inte får överstiga 36 månader, GPU är utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nej 36 månader är max, köper du 2 x 12 månader gold brukar du få en extra månad för att du startar prenumeration ibland för varje kod, sedan 3 månader ultimate som du köper vid konverteringen. Då kan du max få rum med en 6 månaders till.

Vet inte när jag senast såg någon lyckad konvertering, men det lär märkas ganska snart när det händer.

Jag gjorde detta på julafton, då fungerade det iaf.

För övrigt är det en riktigt skön konsol (XSX). Har inte haft konsol sedan Xbox 360n dog i en RROD men nu fick ungarna en. Så slipper de ockupera min dator var tanken... men nu vill jag ockupera deras konsol.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Så basically, om jag tolkar den där länken rätt, så behöver man köpa 36 månaders Live Gold och sen direkt köpa Game Pass Ultimate så överförs det automatiskt till Game Pass?

Ja exakt! Precis som tråden meddelar så fungerar det fortfarande också
Dock är det Max 36 månader, tänk därför på att inte acceptera erbjudandet på en extra månad när du matar in koderna.

Så kort och gott sagt lös in 3x12 månader och tacka nej till alla erbjudanden sen köper du game pass ultimate för 10kr och allt omvandlas till game pass ultimate (3år + din första månad för 10kr)

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på en fix eller optimering av nätverksinställningar för Microsoft store? När jag laddar ned spel så ligger hastigheten runt 900-1025Mbps för att helt plötsligt gå ned till 40Mbps. Det sker ofta oavsett om jag står kvar i menyn eller startar ett spel med nedladdningen i bakgrunden. Det verkar bli så på alla större spel. Startar jag om Xboxet så går det upp till runt 1000Mbps igen för att efter ett tag gå ned till 40Mbps. Brukar starta om 2-3 gånger för att ladda ned ett spel. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Vi får se. Jag skulle allra helst köpa från Elgiganten eller direkt från Microsoft då jag har hört att de har varit bäst på att leverera de nya konsolerna. Inet är inget företag jag känner till så väl.

Skulle ni rekommendera All Access förresten eller är det bättre att köpa konsolen och Game Pass separat?

Rekommenderar Inet över Elgiganten alla dagar i veckan. Elgigantens hantering av Xbox Series X lanseringen var tyvärr ett fiasko. Inet har otroligt bättre kundservice om något går fel, snabbare leveranser och större intresse av produkterna de säljer än Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Är det någon som sitter på en fix eller optimering av nätverksinställningar för Microsoft store? När jag laddar ned spel så ligger hastigheten runt 900-1025Mbps för att helt plötsligt gå ned till 40Mbps. Det sker ofta oavsett om jag står kvar i menyn eller startar ett spel med nedladdningen i bakgrunden. Det verkar bli så på alla större spel. Startar jag om Xboxet så går det upp till runt 1000Mbps igen för att efter ett tag gå ned till 40Mbps. Brukar starta om 2-3 gånger för att ladda ned ett spel. Hur gör ni?

Har upptäckt att hastigheten sänks så som du beskriver när man spelar ett spel eller om ett spel körs i ”bakgrunden”. Avsluta nyligen spelat spel helt och hållet genom att markera det och trycka upp menyn och sen trycka på avsluta. Då stiger nedladdningshastigheten, iaf för mig.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oceanborn1999:

Vi får se. Jag skulle allra helst köpa från Elgiganten eller direkt från Microsoft då jag har hört att de har varit bäst på att leverera de nya konsolerna. Inet är inget företag jag känner till så väl.

Skulle ni rekommendera All Access förresten eller är det bättre att köpa konsolen och Game Pass separat?

Jag skulle satsa på Webhallen, tror inte de har någon kö längre eftersom man kunde köpa direkt där innan jul.
Inet är det fortfarande kö på.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Skrivet av Ei:

Jag skulle satsa på Webhallen, tror inte de har någon kö längre eftersom man kunde köpa direkt där innan jul.
Inet är det fortfarande kö på.

Jag lyckades faktiskt beställa en från Mediamarkt igår! Den ska vara framme om 5 dagar

Permalänk

Hej Har ställt denna fråga på minhembio men utan svar, någon som fått faktura på sitt serie X som hämtade det på release dagen med all access?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Hej Har ställt denna fråga på minhembio men utan svar, någon som fått faktura på sitt serie X som hämtade det på release dagen med all access?

Ja och dessutom hade den sista betalningsdatum 31/12. Logga in på Resurs Banks hemsida med mobilt BankID så kan du se din faktura.

Permalänk
Skrivet av joewson:

Ja och dessutom hade den sista betalningsdatum 31/12. Logga in på Resurs Banks hemsida med mobilt BankID så kan du se din faktura.

Tack för svaret. Loggade in o kollade o jag har inga kommande eller förfallna fakturor där, aldrig varit kund där tidigare för den delen. Kollade även kivra om man missat något men inget där heller. Så länge man inte får en betalnings anmärkning tänkter jag inte ringa. Men att man sluppit igenom system kan väl inte hända år 2020?

Fel
Permalänk
Medlem

Om man ska ha tag i en Series X, var beställer man? Brorsan är på jakt, men det känns som ställena som tar bokningar kanske inte är det smartaste...