TV-guiden – genomgång av spel-TV

Permalänk
Medlem

Tack för en grym artikel, @laxpudding! Speciellt första matrisen med tillverkare, modeller och funktioner var värdefull för mig.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel @laxpudding

Spelar själv på en LG CX 48" sedan ett par veckor Lämnade Omen 27" 1440p 165Hz till fördel för denna, hade jag varit bättre på FPS spel skulle jag stannat kvar, ger inga fördelar med 4K för winration i Apex

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Jättebra genomgång, det tackar vi för!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag pratar om Pc-monitor vs Tv skärm. Inte dator vs konsol

Ok, då ser du varför det är viktigt att inte särskriva på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Jag uppfattade det som att hen bara undrade över att koppla in en konsol till en PC-skärm snarare än en TV. Jag tror att du hoppade över ett ord.

Jag sitter för övrigt ibland bekvämt i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen när jag spelar PC vilket leder mig till en fråga. Enligt artikeln passar 40 Gbps bäst för mig samtidigt som den varnar för att högre bandbredd ofta är en nackdel. Problemet är då att jag bara hittar kablar som kör 48 Gbps. Hur tacklar jag det eller har jag också hoppat över något?

Särskrivning gör att jag tolkar det som hen missat ett komma snarare än ett bindestreck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok, då ser du varför det är viktigt att inte särskriva på svenska.

Orka va dryg. Då ser du att alla andra förstod vad jag menade förutom du.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Jag uppfattade det som att hen bara undrade över att koppla in en konsol till en PC-skärm snarare än en TV. Jag tror att du hoppade över ett ord.

Jag sitter för övrigt ibland bekvämt i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen när jag spelar PC vilket leder mig till en fråga. Enligt artikeln passar 40 Gbps bäst för mig samtidigt som den varnar för att högre bandbredd ofta är en nackdel. Problemet är då att jag bara hittar kablar som kör 48 Gbps. Hur tacklar jag det eller har jag också hoppat över något?

Specifikationen på kablarna är vad de max klarar av. De fungerar utmärkt (bättre) att köra i lägre hastighet med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exxovion:

Information om huruvida utgångar/ingångar är placerade bakom tv:n eller på sidan är lite svårfunnet tycker jag.

Antar att det inte finns så många modeller med uttag endast åtkomliga från sidan, eller nedifrån?

Det är information som är svår att finna, ja. Man kan tycka att det vore enkel information att få upp på tillverkarnas produktsidor. Men istället är det meningslösa jämförelsesidor som ofta är alldeles inkompletta. Varvat med snömosig reklam. Ofta svårt att ens finna en komplett förteckning över anslutningarna och en halv gisslek att få till vilka HDMI-anslutningar som har exempelvis FRL-kapacitet.

De flesta tillverkare har sladdarna på baksidan riktade åt sidorna och nedåt. Några har dem riktade bakåt, flera av LG:s modeller till exempel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shroomlord:

Enligt artikeln passar 40 Gbps bäst för mig samtidigt som den varnar för att högre bandbredd ofta är en nackdel. Problemet är då att jag bara hittar kablar som kör 48 Gbps. Hur tacklar jag det eller har jag också hoppat över något?

Det var en oväntat missuppfattning! Men bra att du skriver, för det hjälper mig bli tydligare.

Kabeln kör inte 48 Gbps, utan det är prylarna i vardera änden som bestämmer vilken bandbredd som körs. Bestämmer du med ditt grafikkort att den ska köra 4K/10, 10 bit och 4:4:4 så körs det 40 Gbps över HDMI-kabeln. Kör du 4K/60, 10 bit, 4:2:2 så körs det 18 Gbps över HDMI-kabeln. Och så vidare.

Att det står 48 Gbps på kabeln är för att det är den högsta hastighet som kabeln påstås klara av och för att det är den högsta specificerade hastigheten. Ultra High Speed certifierar att kabeln ska klara kraven. För alla andra kablar är gränsen idag flytande vad den får över. Genom att bara köra den bandbredd man verkligen behöver – snarare än att maxa allt bara för att man är besatt av att köra 48 Gbps – då minskar man också risken för de problem som kan uppstå när kabeln inte orkar med bandbredden. Problem är ofta att bilden flimrar till, försvinner i perioder eller inte kommer alls.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Genom att bara köra den bandbredd man verkligen behöver – snarare än att maxa allt bara för att – så minskar man risken för de problem som kan när kabeln inte orkar med bandbredden.

Ah, där trillade polletten ned! Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppe109:

Hade hellre sett att kabeln heter exempelvis "48Gbps HDMI" eller "HDMI 2.1" där alla 2.1 funktioner syftas till.

Tvärtom – det är genom att du och så många flera tänker i termer av versioner som det blir förvirrande. Därav alla märkliga frågor genom åren efter...

HDMI 1.0-kabel
HDMI 1.1-kabel
HDMI 1.2-kabel
HDMI 1.2a-kabel
HDMI 1.3-kabel
HDMI 1.3a-kabel
HDMI 1.4-kabel
HDMI 1.4a-kabel
HDMI 1.4b-kabel (HDMI 1.4b är bara rättelser och förtydliganden)
HDMI 2.0-kabel
HDMI 2.0a-kabel
HDMI 2.0b-kabel
HDMI 2.1-kabel
...och så vidare

Kabeln är inte knuten till funktioner eller versioner. Det är kretsarna i sink och source som står för alla funktioner som finns i HDMI-specen. Det enda som kräver något specifikt av en HDMI-kabel är vilken bandbredd kabeln orkar och samt att Ethernet/ARC hänger på att kabeln är konstruerad på rätt sätt. Dessa två krav är vad Premium High Speed (garanterar minst 18 Gbps) och Ultra High Speed (48 Gbps) tar hand.

När HDMI 2.2 – eller vad det nu blir – kommer ut lär det börja frågas om HDMI 2.2-kablar... ¯\_(ツ)_/¯

Behöver bara känna till en sak om HDMI-kablar i kontext av denna artikel: Ultra High Speed

Permalänk
Medlem

@Laxpudding ,du skriver att subsampling i praktiken främst är aktuellt för 4k 60hz Hdr <18 Gbit/s. Men som många andra har jag en fjolårs Samsung QLED, och då tycker jag att 1440P 120hz Hdr är en optimal inställning. Då får jag lägre latens och 120hz i de spel som stödjer det. Och med knappt 3 meter till en 55-tummare så ser jag ingen skillnad på 4k och 1440P.
Och då får man ju subsampling som jag förstår det.

Ville bara göra lite "reklam" för den här inställningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av teejee:

Ville bara göra lite "reklam" för den här inställningen.

Japp – 1440p är ett trevligt alternativ. Så länge man har källan och TV:n som vill fungera med signalen, vilket ju inte är självklart. Därav lite varningsfinger till de som siktar på Xbox Series S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tvärtom – det är genom att du och så många flera tänker i termer av versioner som det blir förvirrande. Därav alla märkliga frågor genom åren efter...

HDMI 1.0-kabel
HDMI 1.1-kabel
HDMI 1.2-kabel
HDMI 1.2a-kabel
HDMI 1.3-kabel
HDMI 1.3a-kabel
HDMI 1.4-kabel
HDMI 1.4a-kabel
HDMI 1.4b-kabel (HDMI 1.4b är bara rättelser och förtydliganden)
HDMI 2.0-kabel
HDMI 2.0a-kabel
HDMI 2.0b-kabel
HDMI 2.1-kabel
...och så vidare

Kabeln är inte knuten till funktioner eller versioner. Det är kretsarna i sink och source som står för alla funktioner som finns i HDMI-specen. Det enda som kräver något specifikt av en HDMI-kabel är vilken bandbredd kabeln orkar och samt att Ethernet/ARC hänger på att kabeln är konstruerad på rätt sätt. Dessa två krav är vad Premium High Speed (garanterar minst 18 Gbps) och Ultra High Speed (48 Gbps) tar hand.

När HDMI 2.2 – eller vad det nu blir – kommer ut lär det börja frågas om HDMI 2.2-kablar... ¯\_(ツ)_/¯

Behöver bara känna till en sak om HDMI-kablar i kontext av denna artikel: Ultra High Speed

Oj, bland de viktigaste inläggen jag läst på Sweclockers. Känner mig dum, jag som letade efter en specifik HDMI 2.1-kabel och aldrig fattade varför jag inte hittade någon.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Orka va dryg. Då ser du att alla andra förstod vad jag menade förutom du.

Sorry, det var ju inte så jag menade men ser nu att det låter sjukt drygt. Det var bara skillnaden mellan engelska och svenska jag ville belysa, jag blandar också, datorskärm, pc monitor och så använder vi pc för dator så blir det lätt missförstånd.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på VRR (variabel refresh rate) och AMD freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Vad är det för skillnad på VRR (variabel refresh rate) och AMD freesync

Helt separata tekniker och fungerar inte ihop. AMD Freesync HDMI utvecklades innan HDMI hade egen lösning för VRR och de är inte kompatibla tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt separata tekniker och fungerar inte ihop. AMD Freesync HDMI utvecklades innan HDMI hade egen lösning för VRR och de är inte kompatibla tyvärr

Men nu när VRR finns behövs Freesync, räcker det inte med bara VRR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Men nu när VRR finns behövs Freesync, räcker det inte med bara VRR?

VRR är HDMIs svar på VESA adaptive sync som finns i displayport. Amd har Freesync som marknadsföringsterm för både VESA adaptive sync och ett eget protokoll som körs över HDMI. HDMI VRR är inte samma som AMDs lösning och de fungerar inte ihop (och ofta finns bara ena lösningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

VRR är HDMIs svar på VESA adaptive sync som finns i displayport. Amd har Freesync som marknadsföringsterm för både VESA adaptive sync och ett eget protokoll som körs över HDMI. HDMI VRR är inte samma som AMDs lösning och de fungerar inte ihop (och ofta finns bara ena lösningen)

Om jag tex köper en LG OLED CX som har Freesync och VRR. För att slippa tearing räcker det att det finns VRR?
Fattar jag det rätt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Om jag tex köper en LG OLED CX som har Freesync och VRR. För att slippa tearing räcker det att det finns VRR?
Fattar jag det rätt??

Någon av teknikerna räcker om du kör AMD, kör du Nvidia behöver du ha VRR i TVn

Grafikkorten från båda lägren behöver dock vara tillräckligt nya för att ha stöd alls för teknikerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon av teknikerna räcker om du kör AMD, kör du Nvidia behöver du ha VRR i TVn

Grafikkorten från båda lägren behöver dock vara tillräckligt nya för att ha stöd alls för teknikerna

Fattar jag det rätt om jag har ett RTX3xxx kort, behöver jag inte betala extra för att tvn ska ha G-sync utan det räcker att tvn har VRR så slipper man tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Fattar jag det rätt om jag har ett RTX3xxx kort, behöver jag inte betala extra för att tvn ska ha G-sync utan det räcker att tvn har VRR så slipper man tearing.

Det finns ingen TV med gsync vad jag vet (gsymc kräver väl display port dessutom?)

HDMI-VRR ska stödjas av Nvidia 3000 vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns ingen TV med gsync vad jag vet (gsymc kräver väl display port dessutom?)

HDMI-VRR ska stödjas av Nvidia 3000 vad jag vet

LG C9/CX har G-sync kompatibilitet.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

LG C9/CX har G-sync kompatibilitet.

Nej, de har ’gsync compatible’ vilket är Nvidias marknadsföringsterm för VESA adaptive sync/HDMI VRR

Det är inte samma sak som gsync

Permalänk
Medlem

Tack för infot! Dessa kablar verkar ju riktigt häftiga

EDIT: Hittade flera optiska HDMI kablar:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Skrivet av Defender:

Finns ju svindyra fiberoptiska hdmi kablar, dom skall väl klara 100meter.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/314140-sup...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, de har ’gsync compatible’ vilket är Nvidias marknadsföringsterm för VESA adaptive sync/HDMI VRR

Det är inte samma sak som gsync

Vad yrar du om?? Är du riktigt vaken än? Jag skriver att dom har "G-sync kompatibilitet", samma som du skriver (fast på engelska).

Wake up.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Vad yrar du om?? Är du riktigt vaken än? Jag skriver att dom har "G-sync kompatibilitet", samma som du skriver (fast på engelska).

Wake up.

’Gsync compatible’ är inte gsync, det är det jag säger. Jag var helt vaken när jag skrev det igår också.

Det går inte att bara översätta hej vilt och tro att all förstår eller menar samma sak. Äpple kisel hade nog inte många fattat att det rörde sig om Apples nya M1 processor. ’Gsync compatible’ är termen, inte halvt översatt... TVn är inte kompatibel med gsync vilket ditt ursprungliga meddelande fick det att låta som.

Permalänk
Bildexpert 📺

(1) G-sync Compatible är Nvidias namn på VESA Adaptive, som då förstås används ihop med Displayport och inte har något med HDMI att göra

(2) G-sync Compatible är också Nvidias namn på HDMI VRR som är en annan metod för adaptiv synk och då givetvis över HDMI.

HDMI VRR med Nvidia-kort kräver RTX 16xx eller RTX20xx och nyare, dvs Turing och Ampere.

(3) G-sync Compatible är också Nvidias lista över skärmar vilka Nvidia har certifierat för att de fungerar tillräckligt bra för adaptiv synk. Den listan finns här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

LG:s OLED-TV-modeller lyder då under regel (2) och (3) här. Inget annat.

(4) G-Sync är det ursprungliga namnet på G-Syncmodulen som endast är relevant för Displayport med Nvidia-kort.

(5) G-Sync Ultimate är de den modernare modulen som finns på lyxiga och dyra spelskärmar. Även den är endast relevant för Displayport med Nvidia-kort.

Detta är alltså fem ganska så olika saker. Nvidia använder begreppet "G-Sync" om alla fem sakerna. Det tackar vi Nvidia för eftersom det blir så tydligt då! Folk missförstår inte alls varandra och bokstavsbarnet inom oss blir inte alls triggat av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

Som sagt så är priserna ett problem för riktigt stora skärmar, min 65'' kostade typ 18000 för ungefär ett år sedan med 4K VRR och så, svårt att hitta en datorskärm som motsvarar det nästan oavsett pris. En TV är också generellt bättre på HDR och fungerar som en TV inte bara som en skärm. Jag/familjen kollar inte på någon linjär-TV men vi kollar ju mycket på streaming och de inbyggda apparna fungerar väldigt bra med den bäst tillgängliga bilden för valt innehåll utan mekande och allt styrs med fjärrkontrollen (även XBoxen, ljudet från hembioförstärkaren och så).