2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk

Är det nån som har personlig erfarenhet eller kollat på Sony KD49XH8505? Finns fortfarande för vad som verkar vara bra rabatt på Hifi-klubben men hittar typ bara info om XH90-varianterna. Har läst igenom guiden men skulle vara intressant o höra om nån har upplevt själv.

Köpte en Philips 50" PUS8105 på Singles day för bra pris, men har inte lyckats med att få till inställningar så det ser tillräckligt bra ut med svärta osv. Hoppades att det skulle dyka upp nåt kul med liknande pris under BF, men kanske får hoppas på mellandagsrean istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Är det någon som har möjlighet att svara på hur reflexfiltren på moderna OLEDs är jämfört med reflexfiltren på drygt 5 år gamla LCD-baserade TV-apparater?

En fem år gammal LCD kan ju vara allt från Sonys och Samsungs flaggskepp till en Denver-TV man köper på ICA Maxi. Så det varierar

Reflexfiltret på en OLED är i alla fall ett av det bästa. Många reagerar över att det är blankt, men det finns en poäng med blankt eftersom det bäst tar tillvara på svärtan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av okkivas:

Tänkte bara tillägga att min XG95 som köptes i juli hade XH menyer från fabriken (den är tillverkad i juni-20 och kom med en variant av XH firmware).
Jag har sedan dess installerat firmware från både XH modellen (v6.4474) och senast den från Z8H (v6.4475) och är helnöjd med TV:n. Efter fabriksåterställningen är den verkligen rapp i menyer och att starta om. Det släpptes dessutom den 26e en ny firmware som heter det samma för modellerna XG95, XH95 och Z8H (v6.4960), som jag dock inte hunnit testa än.

Ah, bra att få det bekräftat – mycket av det Sony sade i våras var just detta fast i mindre konkreta ordalag. Tillverkningen har varit kontinuerlig med gradvisa komponentförändringar. Man bara drar gränsen någonstans när det är XG och när det är XH och så fortsätter tillverkningen som XH-modellen. Förklarar också varför Sony kan skicka ut testexemplar redan i februari.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Versatile:

Tänkte kolla ifall någon här kan hjälpa mig med TV valet jag har framför mig.

Jag beställde 75pus8505 förra veckan hos webhallen för 13k, såg ut som ganska bra pris. Det som jag har problem med detta är väl att jag hittar NOLL information om just 75" tummaren, är det IPS? VA? Philips har ju tydligen olika på olika tum. Jag är ju helst ute efter bäst bildkvalite.

70 är definitivt VA eftersom det inte finns någon IPS-panel i den storleken. 75 tum kan vara både och.

Men om du är ute efter bildkvalitet är nog inte "The One" det lämpligaste valet. Dels är det en TV som vänder sig till den som söker funktionerna i första hand och nöjer sig med tillräckligt bra bild. Dels har du just detta att ingen kan bekräfta på rak arm vad det är för panel. Produkten är inte byggd för den köpare som lägger det värdet i sitt köp.

För bekräftat bildkvalitet har du mycket mer värt om du siktar på andra tillverkares TV där du vet vad du får med deras 75-tummare.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

För att LCD TVs ska kunna leverera bra HDR bild så måste de ha någon sorts local dimming helst FALD. Har jag förstått det rätt då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag funderar på några av de tv:s som finns ute nu också så här i sluttampen på BF och Cyber Monday
Köpte en Xbox Series X och kanke borde uppgradera min 43" phillips 4k lcd.
Vi har en 65" samsung jag köpte på förra BF för tv-titt mm.
Detta skall vara en renodlad gaming tv hade jag tänkt, high tech men mindre (om priset går ned, vilket det oftast gör).
Jag tänker alltså max 10k, 120hz med 4k (ps5/xbox series X), vilka alternativ finns det (om några).

XH90 om jag fattat rätt har alltså mera funktioner för spel?
XG95/XH95 har det icke?
Vad gäller LG NANO, fanns det någon där som också hade det?

Låg input/MS,pris och att maxa prestanda är viktigare än snyggaste bilden eller storlek för mig.
Har ni tips?

Visa signatur

Ashes To Ashes Dust to Dust

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

För att LCD TVs ska kunna leverera bra HDR bild så måste de ha någon sorts local dimming helst FALD. Har jag förstått det rätt då?

Ja, eftersom det inte finns så mycket dynamik att tala om. Att lysa 800–1000 nits utan en FALD och hela svartnivån i skärmen kommer förstås lyftas och bli gråare. Detta blir tydligare ju mörkare rum man sitter i. Med VA-paneler har du kanske en bra grundkontrast att stå på 3–5 000:1 i kontrastförhållande. Men bara rakt framifrån. En bättre IPS som kämpar med 1 000:1 får det ännu svårare, även med FALD. Därför har LG:s Nano9-modeller är just ganska meh på HDR i mörka rum.

En enklare mellan- eller rent av budgetklass har inget större förutsättningar till HDR alls. Men HDR är fortfarande en källa med mer innehåll och just omfång än SDR. Så rätt utfört, DV och HDR10+ går det att få till en bättre bildkvalitet även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

70 är definitivt VA eftersom det inte finns någon IPS-panel i den storleken. 75 tum kan vara både och.

Men om du är ute efter bildkvalitet är nog inte "The One" det lämpligaste valet. Dels är det en TV som vänder sig till den som söker funktionerna i första hand och nöjer sig med tillräckligt bra bild. Dels har du just detta att ingen kan bekräfta på rak arm vad det är för panel. Produkten är inte byggd för den köpare som lägger det värdet i sitt köp.

För bekräftat bildkvalitet har du mycket mer värt om du siktar på andra tillverkares TV där du vet vad du får med deras 75-tummare.

Ja okej, då förstår jag!
Skulle du kunna rikta mig till någon tillverkare/serie av modeller där bildkvalite prioriteras istället för funktioner, kör ändå med Nvidia shield. Helst inom prisklassen 13-17 tusen. Samt inte mindre än 65".

Permalänk
Skrivet av Versatile:

Ja okej, då förstår jag!
Skulle du kunna rikta mig till någon tillverkare/serie av modeller där bildkvalite prioriteras istället för funktioner, kör ändå med Nvidia shield. Helst inom prisklassen 13-17 tusen. Samt inte mindre än 65".

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153454/sony-65-x...

Denna känns given.

Permalänk
Medlem

De rabatterade presentkorten som Gifted/Benify har på Webhallen på 10 % i dagsläget. Någon som vet om man kan använda flera sådana på ett och samma köp. Exempelvis två presentkort på 10 000kr/st för en TV som kostar ca 20 000?

Permalänk
Medlem

Ser onekligen intressant ut!
Skall kika lite på den!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Versatile:

Ja okej, då förstår jag!
Skulle du kunna rikta mig till någon tillverkare/serie av modeller där bildkvalite prioriteras istället för funktioner, kör ändå med Nvidia shield. Helst inom prisklassen 13-17 tusen. Samt inte mindre än 65".

Jag vet inget om priser, men kolla i guiden. Det är toppklassen du vill ha. Med allt annat är bildkvalitet nedprioriterat ett par steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En fem år gammal LCD kan ju vara allt från Sonys och Samsungs flaggskepp till en Denver-TV man köper på ICA Maxi. Så det varierar

Reflexfiltret på en OLED är i alla fall ett av det bästa. Många reagerar över att det är blankt, men det finns en poäng med blankt eftersom det bäst tar tillvara på svärtan.

Haha, det är sant.

Det rör sig primärt om en Panasonic TX-L47ET60Y från ca 2013 men även en LG 42LA740V från samma år. Båda dessa har också blanka reflexfilter. Dessa kan ju dock ändå vara olika effektiva så därav frågan. De jämförelser jag sett av reflexfilter brukar vara mellan betydligt nyare modeller.

EDIT: @Laxpudding: Skulle du förresten hålla med om att trenden med borttagande av DTS-stöd på nya modeller troligen kommer fortsätta? Det finns väl inga som helst indikationer på att varken LG, Samsung och de andra tillverkarna som redan slopat stödet tänkt ändra på detta i kommande årsmodeller?

Kräver även passthrough av DTS en licens eller är det ren lathet från tillverkarnas sida att de inte tillåter åtminstone det?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

De rabatterade presentkorten som Gifted/Benify har på Webhallen på 10 % i dagsläget. Någon som vet om man kan använda flera sådana på ett och samma köp. Exempelvis två presentkort på 10 000kr/st för en TV som kostar ca 20 000?

När jag kollade upp detta för någon månad sedan av en annan anledning så verkade det gå att betala med flera presentkort, både online och i butik.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Haha, det är sant.

Det rör sig primärt om en Panasonic TX-L47ET60Y från ca 2013 men även en LG 42LA740V från samma år. Båda dessa har också blanka reflexfilter. Dessa kan ju dock ändå vara olika effektiva så därav frågan. De jämförelser jag sett av reflexfilter brukar vara mellan betydligt nyare modeller.

EDIT: @Laxpudding: Skulle du förresten hålla med om att trenden med borttagande av DTS-stöd på nya modeller troligen kommer fortsätta? Det finns väl inga som helst indikationer på att varken LG, Samsung och de andra tillverkarna som redan slopat stödet tänkt ändra på detta i kommande årsmodeller?

Kräver även passthrough av DTS en licens eller är det ren lathet från tillverkarnas sida att de inte tillåter åtminstone det?

Så gott som allt kräver en licenspeng. Men det är också därför man försöker med sådant som HDR10+ eftersom det är rätt mycket licenser som ska ned i alla apparater numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

När jag kollade upp detta för någon månad sedan av en annan anledning så verkade det gå att betala med flera presentkort, både online och i butik.

Aha, ja det vore ju toppen isf.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av blunden:

Kräver även passthrough av DTS en licens eller är det ren lathet från tillverkarnas sida att de inte tillåter åtminstone det?

Eftersom "handskaken" sker mellan TV och enhet för att sedan skickas vidare med passthrough behöver TV:n kunna säga "hej, jag har DTS". Så även om det teoretiskt skulle gå att bara skyffla vidare signalen blir det inte så i praktiken...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Tänkte bara tillägga att min XG95 som köptes i juli hade XH menyer från fabriken (den är tillverkad i juni-20 och kom med en variant av XH firmware).
Jag har sedan dess installerat firmware från både XH modellen (v6.4474) och senast den från Z8H (v6.4475) och är helnöjd med TV:n. Efter fabriksåterställningen är den verkligen rapp i menyer och att starta om. Det släpptes dessutom den 26e en ny firmware som heter det samma för modellerna XG95, XH95 och Z8H (v6.4960), som jag dock inte hunnit testa än.

Ska plocka ut min xg95 imorgon. Bara så jag hänger med, gav fabriksåterställningen en annan firmware än den som var installerad när du fick den? Rekommenderar du att fabriksåterställa när man fått hem den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Ska plocka ut min xg95 imorgon. Bara så jag hänger med, gav fabriksåterställningen en annan firmware än den som var installerad när du fick den? Rekommenderar du att fabriksåterställa när man fått hem den?

Nu får okkivas svara själv, men tror han menar att fabriksåterställa enheten efter uppdateringen av firmware är gjord. För att nollställa alla inställningar med ny firmware installerad. Precis som att det kan vara bra att fabriksåterställa en Android-telefon efter uppdatering till ny version av operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Ska plocka ut min xg95 imorgon. Bara så jag hänger med, gav fabriksåterställningen en annan firmware än den som var installerad när du fick den? Rekommenderar du att fabriksåterställa när man fått hem den?

Ja precis som ]P[ skriver så menar jag att jag först gjorde en firmware upgrade, och efter det en fabriksåterställning. Fabriksåterställningen tar bara bort gamla data och inställningar, man behåller alltså den firmware som senast har installerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Ja precis som ]P[ skriver så menar jag att jag först gjorde en firmware upgrade, och efter det en fabriksåterställning. Fabriksåterställningen tar bara bort gamla data och inställningar, man behåller alltså den firmware som senast har installerats.

Kanon, stort tack för förtydligande!

Permalänk
Bildexpert 📺

Fyllde på med mer info om Samsung Q700T-modellen (8K) som är en variant av Q800T med 60 Hz-panel, enklare FALD och utan AMD Freesync-certifiering. Har försökt få tag på info om det är samma reflexfilter som Q800T eller om det går mot de enklare varianternas reflexfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så gott som allt kräver en licenspeng. Men det är också därför man försöker med sådant som HDR10+ eftersom det är rätt mycket licenser som ska ned i alla apparater numera.

Ja, det vore ju fint om det var öppna standarder som användes istället för att som nu i princip hamna i ett Dolby-monopol både gällande bild och ljud.

Hellre än att man helt tappar möjligheten att utnyttja en viss funktion som kräver licens skulle jag åtminstone vilja ha möjligheten att i efterhand köpa till funktionen.

Rörande reflexfiltren hade du svårt att uttala dig antar jag? Tycker du dig ha sett att dessa tydligt förbättrats över tid eller har utvecklingen, med vissa undantag, stått still om man jämför inom samma reflexfilter-typ?

Skrivet av emilakered:

Eftersom "handskaken" sker mellan TV och enhet för att sedan skickas vidare med passthrough behöver TV:n kunna säga "hej, jag har DTS". Så även om det teoretiskt skulle gå att bara skyffla vidare signalen blir det inte så i praktiken...

Ja, det var så jag förstått det också. Sker även denna handskakning baserat på EDID-informationen eller är det någon separat grej? Det är ju egentligen lite idiotiskt då det begränsar eARCs funktionalitet en hel del potentiellt. Egentligen borde det räcka med att TV:n kollar vad mottagaren av bitströmmen har stöd för och ser om det matchar formatet källan presenterar.

Skrivet av Niklas_L:

Aha, ja det vore ju toppen isf.

Såg någon på ett annat forum som alltid brukade göra så med sina köp på Webhallen och hade använt bortåt 7 st samtidigt vid något tillfälle om jag minns rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hjälp mig ta mitt beslut. Nu när XH90 och XH95 kostar lika mycket i 55", vilken ska jag välja? Är det HDMI 2.1 som är XH90's enda fördel?

Så mycket spelar definitivt inte jag, köper inte direkt 4k/120hz som en verklighet från konsoler heller.

EDIT: Ser att du redan svarat på det i guiden.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Laxpudding

Hjälp mig ta mitt beslut. Nu när XH90 och XH95 kostar lika mycket i 55", vilken ska jag välja? Är det HDMI 2.1 som är XH90's enda fördel?

Så mycket spelar definitivt inte jag, köper inte direkt 4k/120hz som en verklighet från konsoler heller.

Xh95 utan tvekan. Åtminstone om jag vore du. Tror den kommer fungera utmärkt för dig att spela på utifrån ändamålen du nämner. Xh95 är bättre på alla andra sätt vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Samsung 65Q95T på rean.

Bilden är fin men ja upplever problem med rörelse-hanterningen framförallt vid sportsändningar men även vid snabba handrörelser på netflix etc.

Har försökt korrigera i bildinställningar men tycker inte ja får det till en acceptabel nivå.
Har tittat genom apparna i tvn (Dplay och Netflix) Har även använt mig av Chromecast (3e generationen) och inget hjälper. På min gamla tv hjälpte det att ändra till 50Hz i chromecasten för att få mycket mjukare rörelser, men ger ingen direkt skillnad på den nya.

Vid fotboll så är det tydliga eftersläpningar på bollen vid högt passningstempo och skott vilket gör det hopplöst att titta på.

Har någon upplevt likande med samma modell eller har någon lösning? Skulle det göra skillnad om jag uppgraderade till en Chromecast Ultra eller Nvidia Shield?
Just nu känns det lite som att ja köpt grisen i säcken 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartaaN:

Jag slog till på en Samsung 65Q95T på rean.

Bilden är fin men ja upplever problem med rörelse-hanterningen framförallt vid sportsändningar men även vid snabba handrörelser på netflix etc.

Har försökt korrigera i bildinställningar men tycker inte ja får det till en acceptabel nivå.
Har tittat genom apparna i tvn (Dplay och Netflix) Har även använt mig av Chromecast (3e generationen) och inget hjälper. På min gamla tv hjälpte det att ändra till 50Hz i chromecasten för att få mycket mjukare rörelser, men ger ingen direkt skillnad på den nya.

Vid fotboll så är det tydliga eftersläpningar på bollen vid högt passningstempo och skott vilket gör det hopplöst att titta på.

Har någon upplevt likande med samma modell eller har någon lösning? Skulle det göra skillnad om jag uppgraderade till en Chromecast Ultra eller Nvidia Shield?
Just nu känns det lite som att ja köpt grisen i säcken 😐

Kanske kan du hitta hjälp här:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90t-qled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av h2016:

Har redan gått igenom den guiden men får det inte bra ändå, men tack för tipset 🙂

Permalänk

Samsung QLED QE65Q80T eller Sony Bravia KD-65XH9505??

Beställde en Samsung QLED QE65Q80T från Media Markt för 12990 kr som ännu inte skickats från deras centrallager. Undrar nu om Sony Bravia KD-65XH9505 för samma pris är en bättre TV? Kommer användas främst för film och lite spel (genom pc om det går?). Kommer inte använda mycket streamingtjänster.

Permalänk
Skrivet av firstawake:

Samsung QLED QE65Q80T eller Sony Bravia KD-65XH9505??

Beställde en Samsung QLED QE65Q80T från Media Markt för 12990 kr som ännu inte skickats från deras centrallager. Undrar nu om Sony Bravia KD-65XH9505 för samma pris är en bättre TV? Kommer användas främst för film och lite spel (genom pc om det går?). Kommer inte använda mycket streamingtjänster.

Undrar samma fast Sony Bravia KD-85XH9505