Veckans fråga: Har SweClockers påverkat ditt val av skola eller jobb?

Permalänk
Medlem

Mina första år på Sweclockers som 12-14-åring var oerhört formativa, kunde spendera timmar med att läsa diskussionerna i ÖÄ. Några namn jag särskilt minns är MBY, Ilja, Zartax, bud_bundy, albert, Alakai, albinndoja, oskar000 med flera.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Inte alls, hade redan pluggat färdigt och börjat arbeta när jag blev medlem här 2012

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Nej, men gett mig kunskapen att kunna göra det i vissa områden om viljan fanns.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har fått många tips på Sweclockers men val av skola/jobb har jag gjort själv

Permalänk
Medlem

Nä, alldeles för många år i bilbranschen till att SWEC skulle ha någon inverkan(32år i branschen så inte mycket till SWEC på den tiden)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kanske missförstod jag frågan, mitt intresse för datorer började på 80-talet (Vic64/Vic128), mitt intresse för datorhårdvara på tidigt 90-tal i samband med min första dator. På den tiden var det BBSer via uppringd 14400-förbindelse som gällde. Internet började dyka upp i högskolorna, med Unix/Solaris-maskiner.
Började arbeta med mjukvaruutveckling 1996 och är kvar inom området men jobbar nu närmre operations/support.
Gick med i SweClockers 2009.

SweC har inte påverkat mitt val av utbildning eller yrke, men hjälpt mig ofantligt mycket med min hobby!
Hittade inte passande svar så valet föll på "Nej"

Permalänk
Medlem

Påverkat val skulle jag inte säga nej.

Däremot har jag haft nytta av Swec i arbetet.
Inte minst diskussionerna och guiderna kring skärmar för att nämna något specifikt.
Men även för att hålla koll på nyheter m m.

Permalänk
Medlem

Svar nej (hade blivit mjukvarudesigner med betoning på GUI och grafik oavsett) men det är ändå platsen #1 när man vill läsa om ämnet på svenska.

Dessutom vill jag minnas att mitt medlemskap började med att jag behövde ställa en jobb-relaterad OpenGL fråga. Och jag använde Swecs prestandaindex för att påvisa att 2060S duger gott som 1080 ersättare. Så viss påverkan på jobb har Swec haft iaf.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har jobbat på samma ställe sedan 1985.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Svar: Nope.

Hann börja på högskola strax innan jag upptäckte Sweclockers runt år 2001. Jobbade även som webbutvecklare innan Swec existerade 1999.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Jag tror SweClockers kan ha hjälpt till någonstans längs vägen, men jag är inte säker på exakt hur.

Jag är själv lite inne på samma spår.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Inaktiv

Som för 85% andra, "Nej".

Permalänk
Medlem

Det är verkligen Sweclockers (och flera andra siter) som har hållit igång mitt elektronik-/datorintresse som jag haft sen barn. Så när jag kände att det var dags att byta bransch och börja plugga, får man nog säga att sweclockers har bidragit där. Nu pluggar jag elektronik och programmering hela dagarna, fantastiskt!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Har genom åren varit driftansvarig på ett par olika anställningar, i det ena fallet en webservice med mer än 200k besökare varje månad, där jag haft mycket god nytta av mycket kunskap jag fått här, så Ja, Swec har i högsta grad haft inverkan på mitt yrkesliv.

Permalänk
Medlem

Sweklockers har varit som ett komplement i många teknikfrågor och produktfrågor för min del

Permalänk
Medlem

Nej, jag var redan färdigutbildad och fast anställd flera år innan jag blev medlem här, men Sweclockers har åtminstone indirekt påverkat diverse maskininköp på de arbetsplatser jag huserat på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nä, arbetat inom industrin i 13 år nu och reggade mig här efter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Absolut! Utan SweC hade jag troligen aldrig nördat ner mig i datateknik från första början, vilket troligen i sin tur skulle ha inneburit att jag aldrig vare sig nördat ner mig på linuxfronten eller valt att läsa till dataingenjör. Så nog har SweC haft ett finger med i spelet!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

JA
Det var med stor hjälp av Sweclockers som mitt intresse för datorteknik föddes och växte fort i högstadiet vilket innebar att jag valde Dator- & Nätverksteknik som gymnasielinje när det blev dags.
Sedan försvann intresset en del och arbetslivet tog en annan väg, men forumet har väglett mig en hel del även efter dess.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Nej, jag jobbade inom IT-sektorn redan innan ni registrerade er domän...

Permalänk
Medlem

Sorry! Mitt intresse för datorer började när jag såg en Luxor ABC 80 på dåvarande telegraf muset, där polis muset ligger idag. När ni registrerade er domän Dec 1999, så hade jag använt internet sedan tidig 90 tal och varit aktiv på sociala media som BBS:er sedan 80 talet slut. På den här tiden fanns något som hette fidonet, så man kopplade sej emot en annan dator och hämtade posten, och sedan satt man och var social.

Permalänk
Medlem

Nej. Inte det minsta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade redan gått färdigt skolan och fått jobb innan swelockers fanns.

Permalänk
Medlem

Sweklockers har gjort mig mycket mer intresserad av överklocking på Ram, CPU och GPU. Har alltid varit intresserad av det sen 97 när jag fick min första dator men runt 2006 när jag började hänga här så har intresset bara vuxit

Permalänk
Inaktiv

Nej, för bövelen.

Permalänk
Medlem

Nej. Visst att jag jobbar inom IT, men det har inte Sweclockers varit med bidragit till.

Permalänk
Medlem

Mjae har varit med sedan 2003 egentligen och sett den utveckling som både den digitala världen gjort - mycket tack vare Sweclockers - men också hur många av användarna blir av för mycket "data". Den här definitionen av "vita män som lever sitt liv framför skärmen" som finns där ute kan appliceras på många och en generellt så pass unken människosyn att vissa politiska ämnen blivit förbjudna säger mig ganska mycket. Så för egen del har det snarare blivit en rekyl åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Det har inte hjälpt mig med karriärval/utbildning direkt. Fast sweclockers, på sajten och discorden, har hjälpt och påverkat mitt liv i andra områden. För det är jag tacksam

Permalänk
Medlem

Fick inspiration från SWEC att skola om mig till programmerare! Bästa beslutet jag tagit!

Permalänk
Medlem

Nej men man blir lite rikare av SweC om man investerar i tech-aktier.
En liten bonus i privatekonomin mao