Permalänk

datorn vill inte boota

Hej, ny här så sorry på förhand om jag gjort något fel. Jag har haft ett problem i en vecka nu och kommer verkligen inte in på datorn, har lämnat in datorn hos IT tekniker som inte hade en aning om vad det var för fel. Så till problemet, jag skulle uppgradera min hårddisk till en ny ssd 1tb, har 2tb hdd sedan tidigare. Ville flytta över windows men gick inte att klona pga storleksskillnaden på hårddiskarna, så jag laddade ner windows installationsprogram till en usb sticka, gick in i bios, cleana alla hårddiskar i cmd och började installationen, det gick utan problem tills windows gör automatisk omstart, den startade om och jag blev skickad in från början igen på installationsprogrammet, alltså den ville ej boota från nya ssd'n när windows var installerat på den. Så jag testade installera på gamla hdd'n igen och det funkade. Dagen efter ville den inte boota någonting alls, inte ens usb stickan. Har dessutom laddat ner iso-filen till cd/dvd och datorn vill ej boota från den heller. Den fastnar när den bootar i en svart skärm och en cursor (vit) blinkar ett tag i vänstra området av skärmen i ungefär 10 sek innan den kastar in mig i bios igen. Har ändrat bios inställningarna till alla möjliga, testat allt känns det som, bytt power cable, testat ta ut alla usb enheter, provat att bara ha en hårddisk i åt gången osv osv. Hjälp skulle uppskattas enormt.

Specs:
i7 4790k
gtx 970
asus b85 pro gamer
16gb ram 2x4 1x8
vet ej vilka mer som är relevanta..

Permalänk
Medlem

är det nån OEM splashscreen som ger dig en ikon i vänstra hörnet? är det istället för windows/miscrosofts egna?

Permalänk
Medlem

Testa ta ut 1x8 eller 2x4 ram. Fråga mig inte varför, men ram har en tendens att strula när man byter ut annan hårdvara.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

är det nån OEM splashscreen som ger dig en ikon i vänstra hörnet? är det istället för windows/miscrosofts egna?

Såhär ser det ut, men den blinkar i sidled emellan åt också.

http://www.bilddump.se/bilder/20201108171637-192.71.198.250.g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

Såhär ser det ut, men den blinkar i sidled emellan åt också.

http://www.bilddump.se/bilder/20201108171637-192.71.198.250.g...

Gå in i Bios och kolla om Klockan står rätt tid. Windows startar inte om den står fel.

Andra Saken. Hur hade du det innan i Bios.

Resetar du Bios så ställer sig CSM PÅ.. Men man ska Disabled den innan Windows Installation.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av E15597:

Testa ta ut 1x8 eller 2x4 ram. Fråga mig inte varför, men ram har en tendens att strula när man byter ut annan hårdvara.

Testade precis, händer inget. Värt att nämna är att ibland kommer american megatrends upp i någon sek innan den kastar mig till svarta skärmen med blinkande symbolen. Däremot har detta hänt 5 gånger bara max (att american skärmen dykit upp).

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Gå in i Bios och kolla om Klockan står rätt tid. Windows startar inte om den står fel.

vad är fel och vad är rätt tid då? jag har samma minut men osäker om sekundrarna är exakta, har dock ändrat klockan 2x så inte helt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Det du kan testa är att du resetar moderkortet till factory settings. https://neosmart.net/wiki/reset-bios-cmos/ följ metoden du känner dig bekväm med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

vad är fel och vad är rätt tid då? jag har samma minut men osäker om sekundrarna är exakta, har dock ändrat klockan 2x så inte helt omöjligt.

Minut ? År timme minut

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

vad är fel och vad är rätt tid då? jag har samma minut men osäker om sekundrarna är exakta, har dock ändrat klockan 2x så inte helt omöjligt.

CSM. Om du har hat den av innan eller tvärt om så kan det i bland göra att datorn inte botar. Windows har blivit bättre på det de senaste åren. Så den går in i Windows en då. Men jag måste en då säga det till dig.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

vad är fel och vad är rätt tid då? jag har samma minut men osäker om sekundrarna är exakta, har dock ändrat klockan 2x så inte helt omöjligt.

Tiden ska vara samma som du har på tex din mobil. Svensk tid

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Ketric:

Det du kan testa är att du resetar moderkortet till factory settings. https://neosmart.net/wiki/reset-bios-cmos/ följ metoden du känner dig bekväm med.

Skrivet av Paul50:

Tiden ska vara samma som du har på tex din mobil. Svensk tid

Gjort det. Inget fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamkarls:

Hej, ny här så sorry på förhand om jag gjort något fel. Jag har haft ett problem i en vecka nu och kommer verkligen inte in på datorn, har lämnat in datorn hos IT tekniker som inte hade en aning om vad det var för fel. Så till problemet, jag skulle uppgradera min hårddisk till en ny ssd 1tb, har 2tb hdd sedan tidigare. Ville flytta över windows men gick inte att klona pga storleksskillnaden på hårddiskarna, så jag laddade ner windows installationsprogram till en usb sticka, gick in i bios, cleana alla hårddiskar i cmd och började installationen, det gick utan problem tills windows gör automatisk omstart, den startade om och jag blev skickad in från början igen på installationsprogrammet, alltså den ville ej boota från nya ssd'n när windows var installerat på den. Så jag testade installera på gamla hdd'n igen och det funkade. Dagen efter ville den inte boota någonting alls, inte ens usb stickan. Har dessutom laddat ner iso-filen till cd/dvd och datorn vill ej boota från den heller. Den fastnar när den bootar i en svart skärm och en cursor (vit) blinkar ett tag i vänstra området av skärmen i ungefär 10 sek innan den kastar in mig i bios igen. Har ändrat bios inställningarna till alla möjliga, testat allt känns det som, bytt power cable, testat ta ut alla usb enheter, provat att bara ha en hårddisk i åt gången osv osv. Hjälp skulle uppskattas enormt.

Specs:
i7 4790k
gtx 970
asus b85 pro gamer
16gb ram 2x4 1x8
vet ej vilka mer som är relevanta..

Min gissning är att ditt problem ligger i Secure Boot och Key Management.
Mer info finns i manualen: https://www.asus.com/my/Motherboards/B85PRO_GAMER/HelpDesk_Ma...
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/B85-PRO_GAMER/e...
Sid: 2-42.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

Gjort det. Inget fungerade

Det jag börja med är det man ska kolla först när du ser makören bara blinkar.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Min gissning är att ditt problem ligger i Secure Boot och Key Management.
Mer info finns i manualen: https://www.asus.com/my/Motherboards/B85PRO_GAMER/HelpDesk_Ma...
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/B85-PRO_GAMER/e...
Sid: 2-42.

Nej det kan båda vara på och av.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Nej det kan båda vara på och av.

:/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamkarls:

Gjort det. Inget fungerade

Tycker du ska böja om från början. Från 0
1: Windows installations filer ska ligga på en USB Formatera den först till Fat32. Lägg filerna sen på USB.

Ha moderkortet kopplat till internet hela tiden. (klockan)
Först ta bort alla SSD , hårddiskar som du har.
Du ska bara ha SSD.n som du vill ha Windows på.

Gå in i bios och sett allt på standar. Ändra inget efter du har gjort det. Starta om.
När du har satt den på standar så gå in i bios och något som heter CSM. Den ska du stänga av. Disabled.
Starta om datorn efter.

Stäng av datorn . Sätt i USB. Starta datorn. När den precis börja starta. Sitt och tryck på F8 så får du upp USB.n du har satt i.
Där kan stå två olika saker här. Markera den som där står nått liknande XXX.UEFI.
Tryck på den och installera Windows.

Man behöver inte göra så mycket vid en installation.

När du är klar med installationen av Windows . Starta om dator och se nu vad som händer.

Glömde säga. När installationen kommer upp. så där du ser Rader / formatera/ ta bort/.
Ta bort alla partitioner där. Så där bara ligger en ensam. Markera den och starta installationen.
Windows sköter allt själv här. Kan gå fel om man inte tar bort alla partitioner här. Datorn botar inte då.

Sen en sak jag kom och tänka på. Hårddisken du har gamla Windows på. Den ska du inte ha i satt samtidigt som du har den nya Windows på SSD. Kan bli boot problem där med.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.