Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

De skickar en beställningsbekräftelse, utgår från att alla fått samma.

står nedan:

Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer.

Fast redan här ” rätten att avbryta din order på grund av tryckfel” gör dom fel. Den texten är ej ok att använda. Men kommer inte undan så lätt. Däremot kan det vara så att det endast är en bekräftelse på att dom tagit emot din order. Inte att ordern i sig är bekräftad, då får dom ju avbryta.

Har du betalat för en vara så har du ju ingått ett avtal. Hemskt tveksam till att som kommer undan detta med svenska regler om någon drar detta för ARN.

Permalänk
Medlem

Anmäl till konsumentverket så kan de få lösa frågan åt er och vi kan hänvisa till deras svar nästa gång frågan dyker upp.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

varför blir du irriterad? Var väl jättebra för dom som fick datorn billigt. Hade själv beställt samma dator men va helt okej med att den inte skickades. Visst hade Elgiganten kunna göra en goodwill men inget jag förväntade mig.

Tycker du ska glädjas åt dom som fick datorn för ett dunderpris istället

Utryckte mig lite klumpigt kanske, jag var en av dem som beställde med och tycker givetvis också det är jättebra att dem som fick den faktiskt fick den! 🙂 grattis säger jag bara 😄

Det som är irriterande för mig är att dem inte kunde fullfölja alla ordrar som faktiskt låg med bevisligen produkter i annat lager, iom olika leveranstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fast redan här ” rätten att avbryta din order på grund av tryckfel” gör dom fel. Den texten är ej ok att använda. Men kommer inte undan så lätt. Däremot kan det vara så att det endast är en bekräftelse på att dom tagit emot din order. Inte att ordern i sig är bekräftad, då får dom ju avbryta.

Har du betalat för en vara så har du ju ingått ett avtal. Hemskt tveksam till att som kommer undan detta med svenska regler om någon drar detta för ARN.

Vet inte vilken dator detta är eller till vilket pris men det låter mer som en sån här situation baserat på dem andra inläggen eftersom dem förväntade sig att ordern skulle bli annulerad.

"Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad."
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Vet inte vilken dator detta är eller till vilket pris men det låter mer som en sån här situation baserat på dem andra inläggen eftersom dem förväntade sig att ordern skulle bli annulerad.

"Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad."
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Precis jag anser ju inte att priset i detta falet är uppenbart fel. Kanske bland oss med hög kunskap men min farmor eller svärmor skulle inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Precis jag anser ju inte att priset i detta falet är uppenbart fel. Kanske bland oss med hög kunskap men min farmor eller svärmor skulle inte ha det.

Jag tycker faktiskt inte priset är helt åt helv*te för billigt trots kunskap. Det är gamla grejer som sitter i. Saker som är otroligt svåra att sälja nu.
Förra generationens grafikkort och CPU, som nu är helt överkörda prestandamässigt/krona jämfört det nya grejer.
Fyra generationer gammal PSU, och random SSD. Känns som överskottskomponenter som man försökte göra sig av med helt enkelt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Precis jag anser ju inte att priset i detta falet är uppenbart fel. Kanske bland oss med hög kunskap men min farmor eller svärmor skulle inte ha det.

Inte ens Elgigantens kundtjänst fattade ju att priset var orimligt

I denna tråden finns fler inlägg om datorn, de borde kanske också flyttas hit?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610328-dator-for-ca-7...

Permalänk
Medlem

Vad var det för erbjudande? Hittar inte i denna tråd eller fyndtråden

Permalänk
Medlem

oroa er inte snart kommer amazon och golvar elgiganten på knockout

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Finns det någon info om den felskrivnings texten är ok? Det är nämligen inte ok vid bilannonser.

Finns det en separat lag för bilannonser?

Oavsett vad du och övriga amatörjurister tror sig veta så verkar ni i alla fall ha fel enligt Hallå konsument.

Kärnfrågan i denna tråd (?):
"Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt."

Visst, det finns tolkningsutrymme så den som orkar kan ju alltid försöka ta det via ARN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad var det för erbjudande? Hittar inte i denna tråd eller fyndtråden

Edge e-Sport för 6.600 kr (angivet ord.pris 18.000 kr)
- Nzxt H510
- Be Quiet 600W
- Asus Z390-A
- Intel i5-9600K
- Nzxt X62 vattenkylare
- HyperX RGB DDR4-3000 2x8GB
- WD 500GB M.2 SATA (lite oklart, kan ha varit en PNY också)
- Asus Dual RTX 2060 Super 8GB
- Windows 10 Home

Och en sämre dator Edge Genesis 1 för 4600 kr (angivet ord.pris 11.100 kr) med:
- Be Quiet Pure Base 500
- Be Quiet 500W
- Asus B450-Plus TUF Gaming
- AMD Ryzen 5 2600 m stockkylare
- HyperX DDR4-3200 2x4GB
- PNY XLR8 M.2 ~250GB
- Asus Phoenix GTX 1650 super 4GB
- Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det en separat lag för bilannonser?

Oavsett vad du och övriga amatörjurister tror sig veta så verkar ni i alla fall ha fel enligt Hallå konsument.

Kärnfrågan i denna tråd (?):
"Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt."

Visst, det finns tolkningsutrymme så den som orkar kan ju alltid försöka ta det via ARN.

Jag är ingen hobby jurist. Jag vet att man INTE kan avskriva sig fel i en annons, detta har prövats flera gånger i rätten. Du citerade min text och tog den ur sitt sammanhang. Det var en svar till denna kommentaren "På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivning i sina köpevillkor gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar." Så min kommentar var ett svar till det. Enligt denna personen har dom rätt till att friskriva sig. Jag vet att man inte får det som bilfirma så frågade om elektronikhandeln hade undantag då han verkade så säker på sin sak.
Har du betalat för en vara och ingått ett avtal får inte säljaren bryta det pga en felskrivning. Skriver dem fel i annons kan dom neka dig att sälja för det priset, men tar butiken betalt för att sedan ändra sig får dom INTE det.

Permalänk

I mitt fall har jag faktist fått ett kvitto mejlat till mig (en pdf).

Jag ringde och ville veta om min order gått igenom då datorn försvann kort efter att jag beställt. Några minuter senare fick jag ett kvitto utan att ha bett om det.

Innebär detta att jag och elgiganten har ingått ett avtal och att dem måste leverera enligt priset i kvittot trots tekniskt fel eller vad det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

I mitt fall har jag faktist fått ett kvitto mejlat till mig (en pdf).

Jag ringde och ville veta om min order gått igenom då datorn försvann kort efter att jag beställt. Några minuter senare fick jag ett kvitto utan att ha bett om det.

Innebär detta att jag och elgiganten har ingått ett avtal och att dem måste leverera enligt priset i kvittot trots tekniskt fel eller vad det var?

Har du till och med fått ett kvitto så kan jag inte tänka mig något annat.
Dra det till ARN om så krävs, det är väldigt smidigt att skapa ett case hos dem

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

I mitt fall har jag faktist fått ett kvitto mejlat till mig (en pdf).

Jag ringde och ville veta om min order gått igenom då datorn försvann kort efter att jag beställt. Några minuter senare fick jag ett kvitto utan att ha bett om det.

Innebär detta att jag och elgiganten har ingått ett avtal och att dem måste leverera enligt priset i kvittot trots tekniskt fel eller vad det var?

Är det de facto ett kvitto och inte en orderbekräftelse? De har en tendens att vara förvillande lika.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Är det de facto ett kvitto och inte en orderbekräftelse? De har en tendens att vara förvillande lika.

Orderbekräftelse räknas också som ingånget avtal. Dock ej elgigantens "beställningsbekräftelse" där de uttryckligen skrivit att det inte är en orderbekräftelse.

Permalänk

@twit:

En beställningsbekräftelse har jag också fått, men det får alla som beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Orderbekräftelse räknas också som ingånget avtal. Dock ej elgigantens "beställningsbekräftelse" där de uttryckligen skrivit att det inte är en orderbekräftelse.

När ett avtal ingåtts avgörs inte av dokumentets namn. Det kanske strukturerats upp bättre det senaste men åtskilliga e-handlare skickade ut orderbekräftelser direkt efter beställning där det specifikt angavs att dessa ej var en accept på avtalet utan enbart en bekräftelse på ordern.

https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

När ett avtal ingåtts avgörs inte av dokumentets namn. Det kanske strukturerats upp bättre det senaste men åtskilliga e-handlare skickade ut orderbekräftelser direkt efter beställning där det specifikt angavs att dessa ej var en accept på avtalet utan enbart en bekräftelse på ordern.

https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...

Nej jag vet Men om de kallar det orderbekräftelse utan att nämna att det inte är en accept på avtalet så räknas det som en accept.

Permalänk
Medlem

Har själv hjälpt en person att vinna ett liknande ärende hos ARN. Varans egentliga pris var strax över 2000kr, men den såldes för 1/3 av det priset (ca 700kr). Anledningen till prisfelet hos säljaren var att varan förväxlats med en annan vara av samma typ.

En orderbekräftelse innehållande ordernummer, pris samt kundens person-/adressuppgifter hade skickats ut, vilket var tillräckligt för ett bindande avtal enligt ARN.

(Se exempelvis ARN 2007-8330 på https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl... för ett annat fall där ARN ansåg att en orderbekräftelse utgjorde ett bindande avtal.)

Motparten hänvisade först till en friskrivning angående prisfel i sina köpvillkor, där jag hävdade att en sådan friskrivning knappast kan gälla, då det är orimligt att ena parten skall få ändra i ett ingånget avtal i efterhand. ARN kommenterade inte ens företagets invändning på denna punkt.

Motparten hävdade då ond tro, och jag svarade med att visa på att priset inte var så lågt att en kund skall misstänka prisfel. För att visa detta hänvisade jag helt enkelt till att varan som den köpta produkten förväxlats med (som ju var av samma typ) hos säljaren kostade just ca 700kr. Hänvisade även till en annan vara av samma typ som även den kostade under 1000kr. ARN bedömde att det därmed var styrkt att ca 700kr inte var ett orimligt lågt pris för en vara av denna typ, och att ond tro därmed inte förelåg.

--------------------

Om ni fått en orderbekräftelse som innehåller uppgifter som identifierar ett specifikt köp (t.ex. ordernummer, pris, uppgifter om vem köparen är, vart varan skall levereras och/eller liknande), dvs ingått ett avtal, så lär det även här handla om eventuell ond tro.

Jag skulle argumentera att 6600kr mycket väl skulle kunna anses vara ett normalt pris för en dator, och därmed inte något gemene man skulle inse är ett prisfel. Om något på sajten indikerade att det rörde sig om någon typ av kampanj, utförsäljning eller liknande skulle det finnas än mindre skäl för köparen att misstänka prisfel.

Själv skulle jag inte tveka att låta ARN ta en titt på ärendet.

--------------------

kangaroosters kvitto innehåller ordernr, pris, och skulle jag gissa (det överstrukna uppe till vänster) hans namn och adress. Det borde vara tillräckligt för ett avtal skall föreligga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag är ingen hobby jurist. Jag vet att man INTE kan avskriva sig fel i en annons, detta har prövats flera gånger i rätten. Du citerade min text och tog den ur sitt sammanhang. Det var en svar till denna kommentaren "På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivning i sina köpevillkor gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar." Så min kommentar var ett svar till det. Enligt denna personen har dom rätt till att friskriva sig. Jag vet att man inte får det som bilfirma så frågade om elektronikhandeln hade undantag då han verkade så säker på sin sak.
Har du betalat för en vara och ingått ett avtal får inte säljaren bryta det pga en felskrivning. Skriver dem fel i annons kan dom neka dig att sälja för det priset, men tar butiken betalt för att sedan ändra sig får dom INTE det.

Nej, jag tog inte saken ur sitt sammanhang men du förstod inte vart jag ville komma. Det är samma lagar som gäller för bilar som elektronik och det finns inget i konsumentköplagen som stödjer ditt påstående. Du har helt rätt att man inte får visa fel pris dock betyder det inte att butiken då per automatik är skyldig att sälja varan till det felaktiga priset - oavsett om man väljer att kalla den sortens konsumentupplysning för friskrivning eller inte, det är i slutändan irrelevant. Butiken har rätt att justera det felaktiga priset innan köp eller avtal ingåtts.

Avtalslagen väger däremot tyngre och har man ingått avtal, när man t ex får en bekräftelse, har konsumenten såklart en starkare ställning och det förnekar jag inte vilket mitt citat visar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oavsett om man har rätt eller fel och oavsett om man gillar företaget man handlar hos hit och dit så tycker jag att det är dåligt att dra det vidare till ARN när det egentligen självklart handlar om ett felaktigt pris. Tänk om det skulle hända er istället, skulle ni bara ta det?
Går köpet igenom och butiken inte klagar så låt gå, men påpekar dom felet och avbryter köpet så skulle inte jag bli sur. Lite ledsen i ögat kanske, men inte mer än så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag är ingen hobby jurist. Jag vet att man INTE kan avskriva sig fel i en annons, detta har prövats flera gånger i rätten. Du citerade min text och tog den ur sitt sammanhang. Det var en svar till denna kommentaren "På vilket sätt är det "fult"? Priset var uppenbarligen fel och återförsäljare har givetvis denna rätt och friskrivning i sina köpevillkor gentemot konsumenten mot denna typ av felskrivningar." Så min kommentar var ett svar till det. Enligt denna personen har dom rätt till att friskriva sig. Jag vet att man inte får det som bilfirma så frågade om elektronikhandeln hade undantag då han verkade så säker på sin sak.
Har du betalat för en vara och ingått ett avtal får inte säljaren bryta det pga en felskrivning. Skriver dem fel i annons kan dom neka dig att sälja för det priset, men tar butiken betalt för att sedan ändra sig får dom INTE det.

Just betalningen är den viktiga punkten i sammanhanget. Är varan betald, är köpet fullföljt. Konsumenter har ångerrätt vid distansförsäljning, affärsidkare ("affärer") har det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag tycker faktiskt inte priset är helt åt helv*te för billigt trots kunskap. Det är gamla grejer som sitter i. Saker som är otroligt svåra att sälja nu.
Förra generationens grafikkort och CPU, som nu är helt överkörda prestandamässigt/krona jämfört det nya grejer.
Fyra generationer gammal PSU, och random SSD. Känns som överskottskomponenter som man försökte göra sig av med helt enkelt.

Räcker att titta på den andra tråden för att räkna ut med ändalykten att samtliga som beställt och skrivit eller läst inlägg där handlat i ond tro.
Med tämligen god marginal. Även om ingen vill erkänna att de insett att priset är felaktigt (tänk om man kanske får den där burken för ett antal tusenlappar mindre än man borde betalat) så betyder det inte att de inte insett det eller åtminstone borde insett det.

Se jämförelserna som länkades - vi pratar det dubbla priset exklusive en Windows-licens och byggnation. (Och nej, gråmarknadslicenser går inte att jämföra med sådana som är tänkta för vår marknad, som används av legitima systembyggare.)

Och nej igen, så svårt är det inte att få sålt en dator med de komponenterna. Inte minst med tanke på att den senaste generationens komponenter (läs: RTX 3000-serien) i praktiken är omöjliga att få tag på.

Men för all del, låt gärna ARN pröva det. (Och uppdatera gärna tråden med info om hur det går.) Tråkigt om Elgiganten kryper till korset innan dess och säljer datorn till det priset som lycksökarna här hoppades på, hoppas så inte blir fallet.

Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tycker ändå att en jätte som Elgiganten (störst i Norden på elektronik) kan stå för sitt fel och på ren goodwill skicka iväg produkterna även om det blir en viss förlust. Det är ju ändå kaffepengar för Elgiganten, väldigt snålt måste jag säga. Danska Proshop som är klart mindre än Elgiganten brukar tex stå för sina "prismisstag" och skicka iväg i alla fall för att göra sina kunder nöjda och glada. Jag fick tex ett uppenbart felprisatt ASRock B550 Taichi moderkort för 2193 Kr (kostade annars över 3800 Kr vid launch) skickat till mig i sommar. Hade samma skett hos Elgiganten så hade de nog ställt in ordern och gjort en kund mindre glad. Snålt och sniket helt enkelt...

Ursäkta, men är du helt vansinnig? Du handlar alltså tämligen medvetet i ond tro och tycker att det är näringsidkarna som inte går dig tillmötes som är snåla och snikna? Det är ju så bakvänt att det nästan blir komiskt.

Skrivet av Mansonite:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Den där då? 5000:- rabatt. Mycket dyrare/bättre komponenter än den jag köpte för 6600. Ska inte till mer än 1-2k rabatt till på den länkade datorn innan den också hamnar i "oh shit, nice price"-kategorin.

Hade den kostat 990 kronor, istället för 9990 så hade jag hållt med. It didn't tho.

Den du länkar som jämförelse ligger inte mer än 50% under marknadsvärde. Att du tycker att den ska kosta närmare 1000kr för att priset ska verka uppenbart felaktigt är bara verklighetsfrånvänt, kom igen nu. Det handlar inte bara om X antal kronor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Räcker att titta på den andra tråden för att räkna ut med ändalykten att samtliga som beställt och skrivit eller läst inlägg där handlat i ond tro.
Med tämligen god marginal. Även om ingen vill erkänna att de insett att priset är felaktigt (tänk om man kanske får den där burken för ett antal tusenlappar mindre än man borde betalat) så betyder det inte att de inte insett det eller åtminstone borde insett det.

Se jämförelserna som länkades - vi pratar det dubbla priset exklusive en Windows-licens och byggnation. (Och nej, gråmarknadslicenser går inte att jämföra med sådana som är tänkta för vår marknad, som används av legitima systembyggare.)

Och nej igen, så svårt är det inte att få sålt en dator med de komponenterna. Inte minst med tanke på att den senaste generationens komponenter (läs: RTX 3000-serien) i praktiken är omöjliga att få tag på.

Men för all del, låt gärna ARN pröva det. (Och uppdatera gärna tråden med info om hur det går.) Tråkigt om Elgiganten kryper till korset innan dess och säljer datorn till det priset som lycksökarna här hoppades på, hoppas så inte blir fallet.

Ursäkta, men är du helt vansinnig? Du handlar alltså tämligen medvetet i ond tro och tycker att det är näringsidkarna som inte går dig tillmötes som är snåla och snikna? Det är ju så bakvänt att det nästan blir komiskt.

Jag var inte en av de som försökte nappa på erbjudandet och nej jag kräver inte att näringsidkarna måste gå nån till mötes(med undantag för de som faktiskt fått kvitto). Därför jag nämner goodwill vilket ju mer hamnar på marknadsföringskontot. Det finns ju en gammal sägning att är man stor måste man vara snäll och uppenbart finns det företag som i högre utsträckning står för sitt misstag och behagar kunderna i alla fall och jag nämnde då ProShop som exempel. Elgiganten är ju en mångdubbelt större aktör i norden och ifall de inte av ren goodwill vill göra sina kunder glada (vilket kanske i längden hade lönat sig ekonomiskt då dessa får en positiv istället för negativ bild av köpupplevelsen och därmed i högre utsträckning handlat där i framtiden). Om ProShop kan så kan definitivt Elgiganten därav mina ordval snålt och sniket gjort av Elgiganten.

Vad gäller kundernas medvetenhet om att priset var fel så är ju inte Sweclockers medlemmar så representativa alltid i jämförelse med gemene man därute. Det är trots allt så i detta fallet att varan var märkt med att det var en utförsäljning och med tanke på att Elgiganten alltid har kampanjer och reor pågående så leder det tillsammans till slutsatsen att en normal kund inte nödvändigtvis kunde räkna ut att priset var uppenbart felaktigt (så extremt lågt var det ju inte utan kanske bara 2000-3000 Kr under normal rea nivå). Det finns rättsfall om detta i ARN som konstaterar sådana slutsatser.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Räcker att titta på den andra tråden för att räkna ut med ändalykten att samtliga som beställt och skrivit eller läst inlägg där handlat i ond tro.
Med tämligen god marginal. Även om ingen vill erkänna att de insett att priset är felaktigt (tänk om man kanske får den där burken för ett antal tusenlappar mindre än man borde betalat) så betyder det inte att de inte insett det eller åtminstone borde insett det.

Se jämförelserna som länkades - vi pratar det dubbla priset exklusive en Windows-licens och byggnation. (Och nej, gråmarknadslicenser går inte att jämföra med sådana som är tänkta för vår marknad, som används av legitima systembyggare.)

Och nej igen, så svårt är det inte att få sålt en dator med de komponenterna. Inte minst med tanke på att den senaste generationens komponenter (läs: RTX 3000-serien) i praktiken är omöjliga att få tag på.

Men för all del, låt gärna ARN pröva det. (Och uppdatera gärna tråden med info om hur det går.) Tråkigt om Elgiganten kryper till korset innan dess och säljer datorn till det priset som lycksökarna här hoppades på, hoppas så inte blir fallet.

Ursäkta, men är du helt vansinnig? Du handlar alltså tämligen medvetet i ond tro och tycker att det är näringsidkarna som inte går dig tillmötes som är snåla och snikna? Det är ju så bakvänt att det nästan blir komiskt.

Den du länkar som jämförelse ligger inte mer än 50% under marknadsvärde. Att du tycker att den ska kosta närmare 1000kr för att priset ska verka uppenbart felaktigt är bara verklighetsfrånvänt, kom igen nu. Det handlar inte bara om X antal kronor.

Jag håller inte riktigt med, visst att priset var lågt och att flera av oss insatta i området var tveksamma men sidan var ändå tydligt markerad med "UTFÖRSÄLJNING" och ett rabatterat pris. Jag har varit på flera utförsäljningar med 50-70% rabatt tidigare så något unikt hade det inte varit, särskilt inte från denna typ av elkedja.

Om vi jämför denna dator som är nedsatt 4000 kr (samt medföljande spel) men är en generation nyare i moderkort och processor, handlar man i ond tro ifall man köper den och Elgiganten ångrar sig? https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Det som är speciellt och avgörande i just detta fall är att flertalet personer kontaktat Elgiganten och fått en acceptans på att priset är korrekt och att datorn kommer att levereras. Det om något tyder väl på god tro när man faktiskt vill dubbelkolla att det blev rätt. Det ska också tydliggöras att ordern faktiskt bekräftades genom att ändra status från "under behandling" till att bli reserverad i deras system, vilket enligt deras egen information betyder att ordern är accepterad.
Det första steget på din beställning är att din produkt blir reserverad, vilket bekräftar att din beställning är genomförd.

Det som jag tycker är extra anmärkningsvärt i sammanhanget är att Elgiganten på grund av sin storlek hellre lutar sig tillbaka och hoppas på att den enskilda konsumenten inte "orkar" driva ärendet, och även om det skulle bli ett negativt utfall för deras del så spelar det ingen roll på det stora hela för dem.

Förtydligande information
Permalänk
Medlem

Mina tankar och böner går till er stackare som eventuellt blir utan datorn. Ett gäng styrkekramar slänger jag också in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Mina tankar och böner går till er stackare som eventuellt blir utan datorn. Ett gäng styrkekramar slänger jag också in!

Tack, det var tufft att komma upp ur sängen i morse, ditt inlägg hjälpte mig!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Man tycker ju annars att nån från Elgiganten kanske kunde uttala sig i detta ärende här på forumet. De borde vara medvetna om denna diskussionen nu...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version