Asus får ändå stöd för Ryzen 5000-processorer på X470-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asus får ändå stöd för Ryzen 5000-processorer på X470-moderkort

UPPDATERAD: Asus Tyskland dementerar uppgifterna om slopat stöd för Ryzen 5000 ihop med företagets X470-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

När låsningen är artificiell så kommer folk att vända sig till andra märken. Backlash-> asus ändrar sig. Om AMD ändrade sig, varför skulle inte Asus göra det.

Permalänk
Medlem

Medveten felskrivning eller hur ska det här ens tolkas?
"please purchase Crosshair VIII Hero and any Ass (ASUS*) B550 motherboard"

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Trist... Jag har varit en Asus fanboy förut men det känns mindre och mindre som att de är värda sitt premium. Och då pratar vi inte bara om kylare till AMD grafikkort längre

Permalänk
Medlem

Så källan är en person på reddit som påstår ha fått svar från asus support som i sin tur har frågat "sina ingenjörer" som säger att det är just 5900x som inte kommer ha stöd.

Har sweclockers gjort någon journalistisk insats och försökt få det bekräftat av asus? Börjar bli trött på att fokus verkar ligga på kvantitet utan kvalité i nyhetsflödet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Hero VII (wifi) i Juni för att jag hade som mål att uppgradera med Ryzen 5000, men nu verkar det som moderkortet blir använt som bokstöd istället. Om jag nu köper ett annat moderkort istället så kommer jag inte att välja ett Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Medveten felskrivning eller hur ska det här ens tolkas?
"please purchase Crosshair VIII Hero and any Ass (ASUS*) B550 motherboard"

VIII Hero är X570 och VII Hero är X470.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Gigabyte Aorus och jag hoppas de har mer i huvudet än Asus, om de genomför detta kommer de att bli förföljda av arga ägare en lång tid framöver.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen Asus ingenjörer som beslutar om detta? Alla vet väl att X470 klarar det? Få känns det som ett strategiskt beslut som inte ligger på ingenjörernas bord?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dåligt om det visar sig stämma! Hade förstått om de inte ger stöd åt lite billigare kort med x470. Men deras Crosshair serie är ju deras premiumkort. Tycker man kan förvänta sig support då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag köpte ett Hero VII (wifi) i Juni för att jag hade som mål att uppgradera med Ryzen 5000, men nu verkar det som moderkortet blir använt som bokstöd istället. Om jag nu köper ett annat moderkort istället så kommer jag inte att välja ett Asus.

De var ju inte särskilt smart, har ju ryktats hur länge som helst om att Zen 3 inte kommer fungera på x470 och neråt, har väl antagligen något med PCIe 4.0 att göra för M.2 enheter eller dylikt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Får se om fler företag hakar på nu när Asus lagt ribban.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det verkligen Asus ingenjörer som beslutar om detta? ...

Inte alls. Men de vet om de fått order att utveckla ett nytt BIOS.
I det här fallet "finns inga planer". Inget som säger att planerna inte kan ändras i framtiden, när kunderna klagar alltför mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Sitter på ett Gigabyte Aorus och jag hoppas de har mer i huvudet än Asus, om de genomför detta kommer de att bli förföljda av arga ägare en lång tid framöver.
Mvh Paul

Stöd hos Gigabyte fanns för en månad sen. Fast kom på att du menade kanske ett X470/X370 kort. Där verkar det sämre men tänker mig att det bör dyka upp.

"F30 9‎,61 MB 2‎020-09-15 Update AMD AGESA ComboV2 1.0.8.1 for AMD Ryzen 5000 processors support"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det verkligen Asus ingenjörer som beslutar om detta? Alla vet väl att X470 klarar det? Få känns det som ett strategiskt beslut som inte ligger på ingenjörernas bord?

Grejen är ju att ingengörerna måste implemtentera stöd genom ett nytt bios för att deras gamla brädor ska bli kompatibla. Dessa ingengörer kan då inte jobba med andra saker som Asus har i pipen och det är således en fråga om huruvida de tycker att det är värt att lägga mer tid och pengar på en produkt som de redan sålt för att göra kunden nöjd eller inte. Om vi tar Asus TUF och Asus Strix RX 5700 XT som ju ligger i närtid med sina extremt undermåliga kylare som Asus vägrade att lyfta ett finger för att lösa på ett rimligt sätt så är det väl ganska tydligt att Asus struntar fullständigt i sina kunder efter det att de har fått betalt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Grejen är ju att ingengörerna måste implemtentera stöd genom ett nytt bios för att deras gamla brädor ska bli kompatibla. Dessa ingengörer kan då inte jobba med andra saker som Asus har i pipen och det är således en fråga om huruvida de tycker att det är värt att lägga mer tid och pengar på en produkt som de redan sålt för att göra kunden nöjd eller inte. Om vi tar Asus TUF och Asus Strix RX 5700 XT som ju ligger i närtid med sina extremt undermåliga kylare som Asus vägrade att lyfta ett finger för att lösa på ett rimligt sätt så är det väl ganska tydligt att Asus struntar fullständigt i sina kunder efter det att de har fått betalt.

Ja, fast det är aldrig ingenjörer som bestämmer detta, det är ett affärsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ja, fast det är aldrig ingenjörer som bestämmer detta, det är ett affärsbeslut.

Ja men ingengörerna kan väl ändå säga "vi har inga planer på att implementera stöd" när det inte finns något sådan uppdrag på deras bord?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jahapp...

Kört på Asus i över 10 år, men kanske tid att kika på något annat då nästa gång...

La ganska mycket pengar på att byta ut både RAM, moderkort och CPU när jag gick över från min gamla Intel-prolle till nuvarande 3700X med ett Crosshair VII. Hade hoppats att ett moderkort för 3500 skulle hänga med iaf 1 generation till.

Har ju inte precis någon större lust att behöva lägga ut ytterligare på en X570-bräda ifall jag får för mig att byta upp mig till nyare CPU om nåt år eller 2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommande processorserien Ryzen 5000 "Vermeer" med arkitekturen Zen 3 i grunden blir den sista att stöda AM4

Vet vi det? Sist jag såg (igår) var det ännu spekulationer kring. Warhol är f.n känd som "Zen3+" och okänt om AM5 eller AM4.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Obekräftade uppgifter, så helt enkelt skvaller med andra ord. Vad är värdet med en sån artikel?

Permalänk
Medlem

Väntar in AM5 istället så kanske det dyker upp några nyheter, mer intresserad av moderkortplattformen än av att få en liten snabbare processor. Men inte så snyggt skött av asus om detta stämmer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Extrem otydlighet och total förvirring som följd. Man får väl bara hoppas att om det faktiskt stämmer att de planerar att på riktigt aldrig stödja 5000-serien på specifikt Crosshair VII (7) så blir det sådan backlash och raseri från kunderna att de tvingas ändra sig. På något sätt känns det som om detta borde ingå i premiumpriset, och det skulle svida något oerhört och reta folk till vansinne om deras knäckebrödsbrädor i 400-serien får stöd, men inte Crosshair VII (7). Detta får bara inte vara sant.

Förtydligande: Jag menar alltså att om Crosshair VII, som är deras flaggskepp i 400-serien, inte får stöd, men typ X470 Prime Pro, B450 Plus etc skulle få stöd, ja det skulle vara vansinne. Om just Asus däremot väljer att helt sonika slopa stödet på alla kort i 400-serien, ja då är det ett logiskt beslut som alla Asuskunder med 400-serien som tänkt uppgradera kommer bli förbannade på och förhoppningsvis gör det att ASUS ändrar sig. Men att specifikt utsluta toppmodellen, med väl tilltaget minne för UEFI ROM, ja det är vanvett så det stänker om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så, nån som kan tipsa om ett bra och inte allt för dyrt b550/x570 ATX mobo, med biosflashback samt bluetooth och wifi.
INTE Asus.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Asus är ju sämsta skiten du kan köpa när det gäller en AMD produkt så detta förvånar mig inte alls. Bara 1 till i en lång rad av orsaker att aldrig röra Asus om det också står AMD någonstans på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jahapp...

Kört på Asus i över 10 år, men kanske tid att kika på något annat då nästa gång...

La ganska mycket pengar på att byta ut både RAM, moderkort och CPU när jag gick över från min gamla Intel-prolle till nuvarande 3700X med ett Crosshair VII. Hade hoppats att ett moderkort för 3500 skulle hänga med iaf 1 generation till.

Har ju inte precis någon större lust att behöva lägga ut ytterligare på en X570-bräda ifall jag får för mig att byta upp mig till nyare CPU om nåt år eller 2...

Har också haft ASUS ett antal generationer, främst GPU men även en hel del brädor. Men det är lite väl många saker som har gått åt fel håll de senaste åren. Jag förstår ärligt talat inte premiumpriset eftersom det finns billigare alternativ som är bättre i nästan alla produktsegment.

Personligen påverkas jag inte alls av denna nyhet. Men om det visar sig vara sant (*host* reddit? *host*) så kommer det helt klart påverka nästa års inköp. Jag betalar gärna premium för att få premium service. Får jag ingen service så faller ekvationen.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer, oerhört dumt beslut av Asus.
Vi kan bara hoppas att detta inte stämmer eller att det blir tillräckligt med ramaskri för att de ändrar sig.

Annars får vi tala de språk de förstår, pengar. För min egen del blir det bojkott av samtliga asus produkter.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Så gick det med den bakåtframåtkompabiliteten om det blir nått av detta. Herregud vilket stolpskott. Fan helt utanför till och med.

Asus har väl aldrig lovat det, så dom har väl sitt på det torra, men AMD har ju gjort en sån grej över kompabilitet generellt med Zen att folk får förhoppningar.

Till slut så visar det sig kanske att Intel och AMD har liknande cyklar. Intel har två, medans AMD haft tre på Zen 2 och två på resten.
Vi får se vart detta slutar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker ASUS är den enda moderkortstillverkaren som har en rimlig interface i BIOS. Segt om jag måste byta ut brädan :(. Ska man behöva tvingas till att stå ut med andras BIOS?

Permalänk
Medlem

Alla hatar MSI för att deras VD tog livet av sig
Alla älskar Asus trots deras insats hos AMD senaste åren (snål vrm, 5700XT, ...)

Ska alla byta till Gigabyte nu eller?

Permalänk
Medlem

Jag köper inte Asus igen, mitt x470-I har nog haft alla problem man kan ha och asus är alltid sist med bios uppdateringar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället